Így néz ki egy tipikus magyar vállalkozó

Rózsaszín öltönyös? Lesötétített autóval jár? Baseballsapkás? Mobilozik? Sok sztereotipikus kép él a magyar vállalkozókról a fejekben. A BGE Budapest LAB reprezentatív kutatása alapján most többet tudhatunk meg arról, hogy milyenek valójában a vállalkozók.

Így néz ki egy tipikus magyar vállalkozó

A világ legnagyobb vállalkozáskutatása a Global Entrepreneurship Monitor (GEM), amelyben 2021-től ismét szerepelnek magyar adatok is a Budapesti Gazdasági Egyetem csatlakozásának köszönhetően. A GEM sok más mellett évről évre mélységében vizsgálja a felmérésben résztvevő országokra jellemző vállalkozói szerkezetet, a vállalkozók demográfiai jellemzőit, tevékenységét, motivációit. Bár a vállalkozók – ahogy minden más csoport tagjai – egyenként sokfélék és egyediek, statisztikai eszközökkel mégis mondhatunk arról valamit, hogy milyen is az „átlagos” magyar vállalkozó.

A GEM friss, hazai adatai alapján a BGE Budapest LAB elemzése szerint a vállalkozói lét mára vágyott, magas presztízsű karrierré vált. Ezzel összhangban áll, hogy Magyarországon a felnőtt lakosság több, mint 10 százaléka tervezi valamilyen vállalkozás indítását – vagy legalább az önfoglalkoztatóvá válást – a következő három évben, a korai szakaszban lévő (vagyis kevesebb, mint 3,5 éve béreket fizető) vállalkozók aránya szintén közel 10 százalék (9,75%) a teljes lakosságon belül. Ezzel hazánk a nemzetközi középmezőnyben áll, európai összehasonlításban pedig inkább magasnak tekinthető a vállalkozói aktivitás.

Középkorú, iskolázott, férfi

A 2021-es adatok azt mutatják, hogy statisztikailag a vállalkozók jellemzően férfiak. Az ő vállalkozói aktivitásuk minden korosztályban meghaladja a nőkét, bizonyos korcsoportokban akár több, mint kétszerese is annak. Az eredmény talán meglepő, hiszen sokat hallani – és a Budapest LAB egy másik, freelancereket vizsgáló kutatásában jól látható szegmensként meg is jelent – a magasan képzett, korábban alkalmazottként is sikeres kisgyermekes nők (mompreneurök) vállalkozói csoportja.

Bár a vállalkozói kedvet a közvélemény gyakran köti a fiatalos lendülethez, és sokat olvashatunk ifjú startupperekről, a statisztika azt mutatja, hogy a vállalkozást indítók többségében nem a legfiatalabb, hanem a 25-44 éves korosztályból kerülnek ki. Ez összefügghet azzal az igen szomorú adattal is, hogy a magyarok nagyon nagy arányban úgy gondolják, hogy nem rendelkeznek a vállalkozásindításhoz szükséges tudással és készségekkel – ez a bizonytalanságérzés azonban a kor előrehaladtával (egy bizonyos életkorig, épp az említett határig) csökken. Kevésbé meglepő, hogy a bejáratott – vagyis legalább 3,5 éve béreket fizető – vállalkozással rendelkezők dominánsan az idősebb korosztályból kerülnek ki.

A vállalkozáshoz szükséges tudás hiánya – vagy legalábbis ennek érzete – tetten érhető lehet abban is, hogy a kutatás eredményei alapján a magyar vállalkozók – legyen cégük bármilyen szakaszban – a lakosság egészéhez viszonyítva némileg iskolázottabbak. Ez különösen igaz a bejáratott vállalkozással rendelkezőkre, ahol a férfiak 43,8 százaléka, míg a nők több, mint harmada (36,2%) rendelkezik valamilyen felsőfokú végzettséggel, miközben a teljes lakosságban lakosságra nézve ezen érték csupán rendre 28,4, valamint 30,2 százalék. „A fenti adatokból összességében az is kiolvasható, hogy a nők vállalkozásindítását az iskolai tudás megszerzése önmagában nem támogatja, hiszen hiába magasabb közöttük a felsőfokú végzettségűek aránya, önálló bizniszbe mégis kevesen kezdenek” – mondja Csákné Dr. Filep Judit, a BGE Budapest LAB tudományos vezetője, a magyar GEM team vezetője.

Nem újít, és nem megy messzire

Az, hogy egy vállalkozás milyen technológiai szintű szektorban tevékenykedik, jó indikátora lehet a hozzáadott érték termelésnek. Ebben a tekintetben a magyar vállalkozók átlagosan sajnos nem teljesítenek jól. A válaszadó magyar vállalkozók túlnyomó többsége, több, mint 90 százaléka alacsony, vagy nem technológiaigényes szektorokban tevékenykedik. Nem technológiaigényes szektornak tekinthető például a mezőgazdaság, az építőipar, de a lakosságnak nyújtott szolgáltatások és a kereskedelem túlnyomó része is. Fontos azonban megjegyezni, hogy az ENSZ főtevékenység besorolása szerint az olyan magas tudásintenzitású szektorok, mint a jogi szolgáltatások vagy az építészeti tervezés is ebbe a kategóriába tartoznak. A korai szakaszban lévő vállalkozók közül a legtöbben különféle lakossági szolgáltatásokat (pl. fodrász, manikűr, masszázs stb.) végeznek, de a bejáratott, azaz legalább 3,5 éve béreket fizető vállalkozások, vállalkozók között is ez a második leggyakoribb tevékenységi kör. Emellett mindkét vállalkozói kategóriában jelentős a kereskedelmi, építőipari, valamint élelmiszeripari vállalkozók száma.

Az újításokkal szemben elutasító megközelítés sajnos az innovációra való hajlandóságban is megmutatkozik: a magyar vállalkozók kevesebb, mint 10 százaléka, a korai szakaszban lévő vállalkozások 8,5, míg a bejáratott vállalkozások csupán 5 százaléka foglalkozik olyan termékek vagy szolgáltatások értékesítésével, amelyek legalább országos szinten újdonságnak tekinthetők. Ezek alapján kijelenthetjük, hogy a vállalkozók döntő többsége egyáltalán nem, vagy csupán kis mértékben innovál nem csak technológiai, de üzleti értelemben sem. Igaz – a korai szakaszban levő vállalkozások 7,7, míg a bejáratottak 11,1 százaléka alkalmaz legalább országos szinten újdonságnak tekinthető technológiákat vagy eljárásokat.

Globális szinten is innovatívnak tekinthető vállalkozások minimális arányban, kizárólag a korai szakaszban lévő vállalkozások között jellennek meg – feltehetően közülük kerülhetnek ki a nagy figyelmet kapó, de statisztikailag egyelőre alig látható startupok.

Nem csak fejlesztésben, térben sem megy messzire a tipikus magyar vállalkozó. A döntő többség a lakóhelye környékéről rendelkezik ügyfelekkel. Országszerte kiterjedő ügyfélkörrel is csak a vállalkozások mintegy 60 százaléka rendelkezik, határon túlra pedig a cégek alig ötöde értékesít.

Leginkább magának ad munkát

A nemzetgazdaság szempontjából kifejezetten fontos, hogy a vállalkozók – elvileg – munkahelyeket teremtenek. A GEM eredményei alapján azonban a tipikus magyar vállalkozás mikro méretű, vagyis legfeljebb öt főt foglalkoztat. A korai szakaszban lévő vállalkozások fele (49,4%) alkalmazott nélküli, egyszemélyes vállalkozás, ezek aránya a bejáratott vállalkozások között is magas (41,5%). Munkahelyteremtést pedig a vállalkozásoknak csupán minden negyedik tervez – a korai szakaszban levő vállalkozások 26,44, míg a bejáratott vállalkozások 25,2 százaléka.

„Ezen adat értelmezésekor ugyanakkor fontos szem előtt tartani, hogy az adatfelvétel 2021 kora nyarán, a COVID-19 járvány harmadik hullámának lecsengése után készült. Az elmúlt évek kiszámíthatatlansága miatt vállalkozóként bátor dolog a foglalkoztatás növeléséről nyilatkozni, annak is örülhetünk, hogy a megkérdezett vállalkozók között van, aki növekedésben gondolkodik” – hangsúlyozza Szennay Áron, a GEM csapat egyik kutatója.

A megélhetés mellett tenni akar a világért is

A vállalkozói aktivitás legerősebb motivációja a megélhetés – a kezdeti szakaszban lévő vállalkozásoknál nemektől függetlenül a vállalkozók kétharmada, míg a bejáratott vállalkozók háromnegyede, közöttük a nők közel 80 százaléka nyilatkozott úgy, hogy azért vállalkozik, hogy megéljen, mivel kevés a munkalehetőség. Ez különösen érdekes annak fényében, hogy a magyar gazdaság évek óta számos szektorban küszködik komoly munkaerőhiánnyal.

A fentinél is érdekesebb viszont, hogy a második legtöbbször említett motivációs tényező az, hogy a vállalkozó „valami lényegeset” szeretne véghez vinni, ezért vág bele az üzletbe. 2021-ben a korai szakaszban lévő vállalkozók kb. 60 százaléka említette ezt. A bejáratott vállalkozások esetében ugyanakkor ez az érték már alacsonyabb, de még így is jelentősnek tekinthető, 45,5 százalék.

Az, hogy nyomot hagyjanak a világban, sokkal erősebb motivációként jelent meg, mint az, hogy nagy vagyont, kiemelkedő jövedelmet szerezzenek. A vagyon építésre, kiemelkedő jövedelem elérésére vonatkozó motivációt a bejáratott vállalkozások közül csak minden hatodik (18,3%) említette. A korai szakaszban lévő vállalkozók esetében gyakrabban (32,5%) jelenik meg a vagyonszerzés motivációja, ez pedig kifejezetten jó hír.

„Amellett ugyanis, hogy öröm látni, hogy a magyar vállalkozók jelentős része társadalmi hatást kíván elérni, és tisztában van azzal, hogy a vállalkozói lét erre lehetőséget ad, a vagyonban is megjelenő siker a vállalkozók olyan jellegzetessége, amely nélkül nehezen elképzelhető a gazdaság egészére pozitív hatást gyakorló, munkahelyeket és nagyobb hozzáadott értéket teremtő vállalkozások, a vállalkozói szellem jelenléte” – teszi hozzá Csákné Dr. Filep Judit.

Itt az idő aranybányát és ezüstbányát venni!

Az elmúlt pár hónapban az arany jelentős áremelkedésen van túl. Trump elnök Felszabadulás napján (április 2.) bejelentett vámpolitikai intézkedései előbb eladási hullámot generáltak a teljes befektetési spektrumon, beleértve a nemesfémeket is, majd hatalmas lendületet adtak az árfolyamoknak.
2025. 05. 22. 15:30
Megosztás:

A Zwack növelte árbevételét és eredményét

A Zwack Unicum Nyrt. a 2024 április 1. és 2025 március 31. közötti 2024/2025-ös üzleti évben bruttó 38,788 milliárd forint árbevételt ért el, amely 1,850 milliárd forinttal, 5 százalékkal haladja meg az előző üzleti évit, ez idő alatt az éves eredménye 2,9 százalékkal nőtt, és mintegy 2,9 milliárd forintot tett ki - közölte a társaság csütörtökön a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 05. 22. 15:00
Megosztás:

Sokkal többet hozzátehetne a lakásépítés a magyar gazdasághoz

2024-ben a magyar GDP 3,3%-át tették ki a lakásépítések, ez elmarad az 5,4%-os uniós átlagtól – derül ki az Eurostat nemrég közölt adataiból. Érdekesség, hogy ezzel az aránnyal sem lógunk ki nagyon a sorból, jónéhány ország van mögöttünk a ranglistán. Van azonban néhány európai ország, melynek jelentős a súlya és kiugró adata felfelé húzza az átlagot.
2025. 05. 22. 14:30
Megosztás:

Új lépés a kkv-k megerősítése érdekében, elindult a Nemzeti Bajnokok hitelprogram

Megjelent a GINOP Plusz Nemzeti Bajnokok pályázati felhívás, amelynek keretében 155 milliárd forintos keretösszeggel elindul a „Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram”.
2025. 05. 22. 14:00
Megosztás:

Nem ember nélküli háború, hanem ember ellen irányuló háború lesz

Elképzelhető egy embermentes háború? Mennyire különülhet el a jövőben a polgári felhasználástól a hadiipar? Milyen irányba mozdulhatnak el a fejlesztések a következő években?
2025. 05. 22. 13:30
Megosztás:

Magyar Telekom részvényvisszavásárlási program

A Magyar Telekom megkezdte a sajátrészvény-visszavásárlási programját. Ennek keretében eddig a következő tranzakciókat hajtotta végre:
2025. 05. 22. 13:00
Megosztás:

A vámok ránehezedtek a japán gazdaság aktivitására

A feldolgozóipari beszerzési menedzser index májusban 49,0-ra emelkedett az előző havi 48,7-ről, ami összhangban van a piaci becslésekkel.
2025. 05. 22. 12:30
Megosztás:

A közelgő nyári szezonban a motorosoknak különösen érdemes figyelniük

A személyi sérüléssel járó közúti balesetek alacsony százalékát okozzák ugyan motorosok, vétlen résztvevőként ugyanakkor a közlekedők veszélyeztetett kategóriájába tartoznak: gyakran szenvednek súlyos vagy halálos kimenetelű sérülést. A motoros szezonon belül is kiemelt figyelmet érdemel a nyári időszak. Az Allianz Hungária adatai szerint júniusban, júliusban és augusztusban lényegesen az átlag felett alakul a motorkerékpárokhoz kapcsolódó káresetek száma.
2025. 05. 22. 12:00
Megosztás:

A kormány elkötelezett a gazdaság fejlődésének biztosítása és a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése mellett

Magyarország történetének legjelentősebb autópálya-fejlesztése indul el 2025. szeptember 1- jén, amelynek keretében teljeskörűen megújul az M1-es autópálya. A beruházás a hazai gyorsforgalmi úthálózat hosszú távú, fenntartható fejlesztését szolgálja, és hozzájárul a nemzetgazdaság versenyképességének erősítéséhez.
2025. 05. 22. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők csütörtökön?

Az amerikai költségvetési aggodalmak hatására estek ma reggel az ázsiai indexek. Az Xpeng elektromosautó-gyártó részvényei jelentősen emelkedtek, miután a vállalat kedvező első negyedéves eredményről számolt be és a második negyedévre is optimista várakozásokat fogalmazott meg.
2025. 05. 22. 11:00
Megosztás:

Folytatódott az amerikai hozamok emelkedése

A múlt heti leminősítés után tovább erősödtek az amerikai költségvetési pálya fenntarthatóságával kapcsolatos aggodalmak.
2025. 05. 22. 10:30
Megosztás:

Estek a vezető indexek a tengerentúlon

Jelentősen csökkentek szerdán a főbb amerikai indexek, mivel a befektetők attól tartanak, hogy a Donald Trump által beterjesztett új adótörvényjavaslat elfogadása esetén tovább nőhet az amúgy is magas államháztartási hiány.
2025. 05. 22. 10:00
Megosztás:

Vegyesen zártak a főbb európai piacok tegnap

Vegyesen zártak a főbb európai piacok tegnap. Az Egyesült Királyság éves inflációs rátája áprilisban 3,5%-ra ugrott a márciusi 2,6%-ról, meghaladva a 3,3%-os piaci előrejelzést. Ez 2024 januárja óta a legmagasabb érték.
2025. 05. 22. 09:30
Megosztás:

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Történelmi csúcsra erősödött, áttörte a 110 ezer dolláros szintet a bitcoin csütörtök hajnalban a világ legnagyobb kriptotőzsdei platformján, a Binance-on.
2025. 05. 22. 08:30
Megosztás:

Az APT Miner ingyenes bányászatot biztosít, akár napi 5177 dollár passzív jövedelmet

Az idők változásával az emberek energiához való hozzáállása is megváltozott. Az új energiafelhő-bányászati műveletek működtetéséhez megújuló energiára, például nap- és szélenergiára támaszkodnak, ami jelentősen csökkenti a bányászati költségeket, és a többletenergiából származó villamos energiát beépíti az elektromos hálózatba.
2025. 05. 22. 08:00
Megosztás:

A mesterséges intelligencia alkalmazása akár 15 százalékponttal növelheti a globális GDP-t 2035-ig

A mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása akár 15 százalékponttal növelheti a globális GDP-t 2035-ig, évente 1 százalékpontot adhat hozzá a növekedéshez, ami a világ 19. századi iparosítását jellemző fejlődéséhez mérhető - derül ki a PwC Value in Motion című tanulmányából, amit szerdán juttattak el az MTI-nek.
2025. 05. 22. 07:00
Megosztás:

Magyarország továbbra is egyedülálló kivétel az alacsony társasági adóval és a magas áfával, a családi adókedvezmények terén pedig régiós éllovas

A nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó vállalat, a Forvis Mazars immár tizenharmadik alkalommal adta ki a Közép- és kelet-európai adókalauzt, amely átfogó képet ad 22 európai és 3 közép-ázsiai ország adórendszeréről. A 2025-ös év egyik legjelentősebb adózási kiadványa részletesen bemutatja a foglalkoztatási és vállalati jövedelmek adózásának aktuális trendjeit, a digitalizáció előrehaladását, valamint a globális minimumadó bevezetésének állását. A kiadvány értékes összehasonlítási alapot teremt a régióban tapasztalható hasonlóságok és különbségek feltérképezéséhez, ezzel hasznos támpontot kínál a befektetők, vállalkozások és döntéshozók számára.
2025. 05. 22. 06:00
Megosztás:

Az EU nem engedi többé, hogy Oroszország fegyverként használja energiaexportját

"Nem engedjük többé, hogy Oroszország fegyverként használja energiaexportját ellenünk, zsarolja tagállamainkat, és nem hagyjuk, hogy feltöltsék a háborús kasszát a Kremlben" - jelentette ki Dan Jorgensen energiaügyekért felelős uniós biztos szerdán Brüsszelben.
2025. 05. 22. 05:30
Megosztás:

Együttműködésre lép az Ayvens és a BYD

Hazánk egyik vezető flottakezelője, az Ayvens bejelentette, hogy a 2024-ben aláírt központi stratégiai megállapodás nyomán Magyarországon is kiemelt partneri együttműködésbe kezd a BYD-vel, az új energiával hajtott (New Energy Vehicles, NEV), azaz a tisztán elektromos és konnektoros hibrid, járművek világelső gyártójával. A partnerség hivatalos bejelentésének alkalmából Magyarországra látogatott William Shao, a tengerentúli régió pénzügyi igazgatója, ahol Pesti Tímeával, az Ayvens Magyarország (korábban ALD Automotive | LeasePlan) vezérigazgatójával egyeztették a megállapodás részleteit.
2025. 05. 22. 05:00
Megosztás:

20 magyar élelmiszeripari vállalkozás mutatkozik be Amszterdamban

Megnyílt a PLMA World of Private Label – Kereskedelmi Márkák Kiállítása, ami egyre népszerűbb a kereskedők és a gyártók körében, akik a sajátmárkás termékek piacán keresnek új üzleti lehetőségeket és partnereket. Az amszterdami szakmai vásáron 20 magyar élelmiszeripari vállalkozás mutatkozik be a nemzetközi közönség előtt - közölte az Agrármarketing Centrum (AMC) szerdán az MTI-vel.
2025. 05. 22. 04:30
Megosztás: