Így pörgesd fel vállalkozásod a nyári szezonban!

Hamarabb lelépő kollégák, elhalasztott döntések, megkésett projektek és a szabadságok miatt megfeleződött munkaállomány. Ismerős? Csupa olyan jelenség, mellyel a vállalkozások a nyári szezonban szembesülnek, és sokan el is fogadják, hogy ez a melegebb hónapok természetes velejárója. A kutatások azonban figyelmeztetnek: nyáron átlagosan ötödével esik vissza a munkahelyi produktivitás, a projektek 13%-kal tovább futnak, a kollégák pedig gyakran figyelmetlenek és alulmotiváltak, ez pedig jelentős veszteségeket okozhat a cégeknek. Avidor András, vállalkozásfejlesztési és networking szakértő szerint érdemes külön stratégiával készülni erre az időszakra, kiemelt figyelmet fordítani a munkaerő-menedzsmentre, valamint olyan marketingfogásokat bevetni, melyekkel nyáron is megverhetjük a konkurenciát a piacunkon.

Így pörgesd fel vállalkozásod a nyári szezonban!

A szezonalitás kétségkívül jelentős szerepet játszik az üzleti életben, bár különbözőképpen érintheti az egyes szektorokat. Míg a turizmusban vagy a vendéglátásban hagyományosan kiemelt időszak a nyár, a gyártásban vagy a B2B szolgáltatások terültén ez gyakran egyet jelent a lassulással, sok esetben tervezett leállással. „Ilyenkor azt tapasztaljuk, hogy a cégek egyfajta alapvetésként tekintenek arra, hogy nyaranta akár 1-1,5 hónapot is csupán félgőzzel működnek, holott ezek a hetek éppen arra adnak lehetőséget, hogy előnyhöz jussunk a versenytársakkal szemben saját piacunkon. Sikeresen motiválhatjuk a kollégákat, taníthatunk be új munkaerőt, miközben építhetjük a márkánkat vagy akár új termék bevezetésével erősíthetjük pozíciónkat” – mondja Avidor András, a BNI Magyarország alapítója és vezetője. A világ legnagyobb üzleti kapcsolatépítő szervezetének csak hazánkban közel 1100 vállalat a tagja, őket a nyári időszakban is közel 350 networking eseménnyel várják, idén augusztusban pedig egy nagyszabású, vitorlázással egybe kötött nyári programot is szerveznek.

Nincs olyan, hogy uborkaszezon: legyen külön stratégiánk a nyári időszakra!

Érdemes tehát jó előre, már a tavaszi hetekben felmérni, hogy milyen lépésekkel tudunk majd kitűnni a piacon a nyári hónapokban és gondosan felépíteni az erre vonatkozó stratégiánkat. Időzíthetünk például egy közösségi média kampányt erre a szezonra, mellyel erősíthetjük a munkáltatói márkánkat, hirdethetünk nyereményjátékokat vagy a nyaralós tematikához igazított kihívásokat az ügyfelek számára. Szintén szezonális fogás valamilyen helyi fesztivál vagy népszerű rendezvény támogatása, esetleg saját nyílt napok, szabadidős programok szervezése. Amennyiben régóta fontolgatjuk egy új termék vagy szolgáltatás bevezetését, nem kell tartanunk a csendesebb időszakoktól, sőt, több előnye is van a nyárra időzített piacra lépésnek: ekkor könnyebben felmérhetjük a fogyasztói visszajelzéseket, az őszi pörgést pedig már finomhangolt kampánnyal indíthatjuk el.

Elengedhetetlen, hogy a tervekbe a munkafolyamatokat támogató kollégákat is beavassuk, hogy ennek megfelelően alakíthassák erőforrásaikat, tájékoztathassák csapatukat és a szabadnapokat is ehhez igazíthassák. A vállalkozásfejlesztő szakember szerint minden a tervezésen és a kommunikáción múlik. „Nagyon sok jó példát láthatunk a legnagyobbaktól arra, hogy valójában kevés 100%-ban szezonális „üzlet” van, ügyes fogásokkal szinte minden eladható az év minden részében. Gondoljunk a Coca-Colára, mely régen kifejezetten nyári slágertermék volt, ma már Mikuláskor is szembejön velünk. Ugyanígy alakult a jégkrémpiac is: habár az értékesítés továbbra is a meleg napokon szökik a csúcsra, a filmekben és reklámokban látható, örömükben-bánatukban, télen-nyáron fagylaltot kanalazó szereplőknek köszönhetően már a hidegebb időben is szívesen fogyasztjuk” – teszi hozzá Avidor András.

Finom trükkökkel motiválhatjuk a munkavállalókat

A nyári hónapok talán legnagyobb kérdése és kihívása, hogy a kitűzött üzleti célok mellé tudjuk-e állítani a jó időre és szabadnapokra ácsingózó kollégákat, akik saját bevallásuk szerint ilyenkor a szokásos koncentrációs képességeik alig felét tudják fenntartani. A szakértők szerint a szabályok szigorítása és a túlterhelés ilyenkor egyáltalán nem segít, inkább egyensúlyt kell teremteni abban, hogy legjobb tudásuk szerint elvégezzék a feladatokat, miközben a munkakörülmények alkalmazkodnak a nyári meleghez. Lazábbak lehetnek például a home office-szabályok ebben az időszakban és akár többnapos otthoni munkavégzést is engedélyezhetünk, miközben hetente értékeljük az egyes projektek haladását. A személyes meetingeket kihelyezhetjük a szabadba vagy közös ebédeket szervezhetünk, melyek a statisztikák szerint ilyenkor amúgy is hosszabbra nyúlnak a szokottnál. Ha toborzási céljaink vannak, érdemes lehet gyakornoki programot indítanunk a nyárra és kihasználni az esetleges üresjáratokat a betanításra.

„A hangsúly azon van, hogy a kollégák világosan lássák a közös célokat és azt, hogy nekik milyen szerepük van az egyes projektekben és munkafolyamatokban. Így sokkal könnyebb motiváltan végezni a feladatokat, miközben természetesen lehetőséget kell adni a regenerációra és kikapcsolódásra. Kiváló időszak ez az üzleti kapcsolatépítésre is – ennek egyébként is sajátja egyfajta kötetlen légkör, mely lehetőséget teremt a közös kihívások és potenciális együttműködések feltérképezésére is. Ha pedig úgy érezzük, hogy a cégben minden rendben halad, akkor ideje az ön- és szakképzések felé fordulni, ami mindig jó befektetés, szezontól függetlenül” – teszi hozzá Avidor András vállalkozásfejlesztési és networking szakértő.

A Wizz Air minden eddiginél több járatot indít Budapestről a télen

A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak, és 59 célállomásra indít járatokat - közölte a légitársaság az MTI-vel csütörtökön.
2025. 10. 30. 17:00
Megosztás:

Az OKSZ szerint az árrésstopot kivezetni kellett volna, nem kiterjeszteni

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) értetlenül áll azelőtt, hogy a kormány minden egyeztetés nélkül meghosszabbította az árrésstopot, sőt kiterjesztette azt új termékekre is - így reagált a szövetség Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek csütörtökön a Kormányinfón elhangzott bejelentésére, amely szerint 2026 február 28-ig meghosszabbították az árréscsökkentést.
2025. 10. 30. 16:30
Megosztás:

Iránytű Intézet kutatás: új ipari beruházást várnak a dunaújvárosiak

Dunaújváros iparváros, és az is szeretne maradni – ez derül ki a helyi lakosság körében végzett reprezentatív kutatásból*. A dunaújvárosiak döntő többsége úgy látja: új ipari beruházás segítene a helyi kohászat összeomlása nyomán nehéz helyzetbe került településen; ez szerintük kormányzati vagy nagyvállalati feladat lenne.
2025. 10. 30. 16:00
Megosztás:

Negyedéves alapon stagnált a GDP a harmadik negyedévben

A KSH ma reggel tette közzé a harmadik negyedéves GDP-re vonatkozó első gyorsbecslését. A tényadat negyedéves összehasonlításban megfelelt az általunk várt stagnálásnak. Éves összehasonlításban a nyers adatok szerint 0,6 százalékkal bővült a gazdaság teljesítménye az adatrevízió után.
2025. 10. 30. 15:30
Megosztás:

Októberben javult a gazdasági hangulat az euróövezetben

Két és fél éves csúcsra javult októberben az euróövezet gazdasági hangulatindexe az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatósága (DG ECFIN) felmérésének csütörtökön publikált eredménye alapján.
2025. 10. 30. 15:00
Megosztás:

Beigazolódtak a várakozások: már Budapesten is korlátozzák a beköltözéseket

Beigazolódtak az ingatlan.com áprilisban és májusban megfogalmazott várakozásai az önazonossági törvény kapcsán: a budapesti kerületeket is elérte szabályozási hullám, mivel 2026 januárjától XVI. kerület is feltételekhez köti a beköltözéseket.
2025. 10. 30. 14:30
Megosztás:

Ősszel is magas fordulatszámon teljesít a turizmus – szeptemberben 8%-kal pihentek többen

Magyarország a hazai és a nemzetközi utazók számára is egyre vonzóbb turisztikai desztinációvá válik. 2025 szeptemberében több mint 1,6 millió vendég érkezett a hazai szálláshelykere, ami 8,3%-kal több, mint 2024 azonos időszakában. A szálláshelyek 3,8 millió vendégéjszakát regisztráltak, 5,6%-kal többet, mint tavaly szeptemberben.
2025. 10. 30. 14:00
Megosztás:

Növekszik a gyertyák exportja Magyarországról 2020 és 2024 között. A fő célpiacok: Németország, Dánia és Csehország

November 1-jén, mindenszentek napján Magyarországon is milliók gyújtanak gyertyát a temetőkben, hogy megemlékezzenek elhunyt szeretteikről. Bár az ünnep elsősorban lelki jelentőséggel bír, a külkereskedelmi adatok azt mutatják, hogy a gyertyaipar gazdasági szempontból is fontos szerepet tölt be. Az Akcenta, a Nemzetközi Kereskedelmi Központ (ITC) adatai alapján készült elemzése szerint Magyarország gyertyaexportja 2020 és 2024 között 34,8 millió euróról 54,2 millió euróra nőtt. Bár 2023-hoz képest 9,3%-os visszaesés figyelhető meg, az ágazat továbbra is pozitív külkereskedelmi egyenleget mutat – 2024-ben ez 4,06 millió eurót tett ki.
2025. 10. 30. 13:30
Megosztás:

A Bitget és a Nansen közös jelentése 23,1 milliárd dolláros intézményi likviditási növekedést mutat, miközben a Bitget UEX újradefiniálja a piaci hozzáférést

A világ legnagyobb univerzális tőzsdéjeként (Universal Exchange – UEX) ismert Bitget a Nansennel közösen készített új likviditási elemzésben kapott kiemelt szerepet, amely a kriptovaluták intézményi elfogadásában betöltött gyorsuló szerepét vizsgálja.
2025. 10. 30. 13:00
Megosztás:

Továbbra sem tudott igazán megindulni a magyar gazdaság

2025 harmadik negyedévében a magyar gazdaság teljesítménye 0,6%-kal haladta meg az előző év azonos negyedévét. A második negyedévhez képest stagnált a GDP.
2025. 10. 30. 12:30
Megosztás:

Megegyezett a közös programban az új kormánykoalícióról tárgyaló három cseh párt

Megegyezett a közös programban - amely a jövőbeni kormányprogram alapját, lényegét fogja képezni - szerdán Prágában az új kormánykoalíció létrehozásáról tárgyaló három cseh párt.
2025. 10. 30. 12:00
Megosztás:

Az XRP túlteljesítette a Bitcoin, Ethereum és Solana együttes piaci kapitalizációját a harmadik negyedévben

A vezető elemzőcég, a Messari kedden tette közzé a „State of the XRP Ledger” című jelentését, amely az XRP Ledger növekvő erejét emeli ki az idei év harmadik negyedévében.
2025. 10. 30. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak ma a befektetők?

Többnyire a negatív tartományban álltak ma reggel az ázsiai-csendes-óceáni térség tőzsdéi.
2025. 10. 30. 11:00
Megosztás:

A Fed döntését követően emelkedett az amerikai 10 éves hozam, miközben az európai hosszú hozamokban nem volt érdemi mozgás

A Fed tegnap a vártnak megfelelően 25 bázisponttal, 3,75-4%-ra csökkentette az irányadó kamat célsávját, egy döntéshozó 50 bázispontos vágásra szavazott, egy pedig tartásra.
2025. 10. 30. 10:30
Megosztás:

Vegyesen zártak a Wall Street vezető indexei

A szerdai kereskedés során vegyesen zártak az amerikai részvénypiacok.
2025. 10. 30. 10:00
Megosztás:

Vegyesen zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek

Vegyesen zártak tegnap a főbb európai részvénypiacok. Az első becslés szerint a spanyol gazdaság 0,6%-kal nőtt az előző negyedévhez képest a harmadik negyedévben, ami elmarad a második negyedévi 0,8%-tól, de összhangban van a várakozásokkal.
2025. 10. 30. 09:30
Megosztás:

A magyar közbeszerzési rendszer még Brüsszel szerint is a harmadik legjobb Európában

„A GVH erős támasz a közbeszerzési kartellek feltárásában” – hívta fel a figyelmet Rigó Csaba Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) „Tízéves a közbeszerzési törvény” című konferenciáján, Budapesten. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke aláhúzta: a nemzeti versenyhatóság figyel és határozottan fellép a kartell megállapodásokkal szemben. A GVH évente több mint 1500 tendert vizsgál, amely nemzetközi összevetésben is figyelemre méltó.
2025. 10. 30. 09:00
Megosztás:

Gyengült csütörtök reggelre a forint

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 30. 08:30
Megosztás:

Megállt a külpiaci növekedés – trend vagy átmenet?

Megtorpant a külpiaci nyitás a hazai nagyvállalatok körében: az exportkilátások látványosan romlottak, a korábbi növekedési várakozásokat csökkenő tendencia váltja. A vállalatvezetők óvatosabbá váltak, a külpiacokra lépést egyre kevesebben tervezik, miközben az exportból származó árbevétel csökkenésére számítók aránya folyamatosan nő. A bizonytalan nemzetközi hangulat és az aktuális gazdaságpolitikai kérdőjelek tovább erősítik a kivárást.
2025. 10. 30. 08:00
Megosztás:

Ez a két tulajdonság ma többet érhet a diplománál a munkaerőpiacon

A WHC és az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány közös kutatása szerint a vállalatok ma már nem csupán szakmai tudást, hanem egyre inkább speciális személyes készségeket és kompetenciákat keresnek a munkavállalókban. A tanulmány rávilágít, hogy a digitalizáció és a zöld átállás korában a tehetség fogalma átértékelődött: a kimagasló intellektuális képességek mellett a kreativitás, a komplex problémamegoldás és az erős motiváltság váltak a legfontosabb elvárásokká.
2025. 10. 30. 07:30
Megosztás: