Így segít az AI: A hiperautomatizálás teljesen átalakíthatja a munka fogalmát Magyarországon is

Az utóbbi években a folyamatos munkaerőhiány, a nyugdíjazások nagy száma és a növekvő szolgáltatási igények egyre inkább rákényszerítik a szervezeteket működésük modernizációjára Magyarországon. A hagyományos automatizálással ugyan racionalizálni lehetett néhány folyamatot, de ez már nem elég. Ma már még fejlettebb megközelítésre, a hiperautomatizálásra van szükség az átalakításhoz.

Így segít az AI: A hiperautomatizálás teljesen átalakíthatja a munka fogalmát Magyarországon is

A cikk szerzője: Patrycja Sobera, a Digital Workplace Solutions alelnök vezérigazgatója

Mint a legtöbb fejlett technológia esetében általában, úgy ebben az esetben sem a munkavállalók mesterséges intelligenciával való helyettesítése a következő lépés, hanem az AI használatával a dolgozók képességeinek és lehetőségeinek fejlesztése.  Magyarországon az üzleti élet digitális átalakulása egyre gyorsabb, de a mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása még kevésbé elterjedt. Óriási lehetőséget jelent, hogy az AI emberközpontú megközelítéssel beépüljön a vezetési szemléletbe, de egyértelmű stratégiai lépésekre van szükség annak érdekében, hogy minden munkavállaló felkészüljön és rendelkezzen az AI hatékony használatához szükséges erőforrásokkal, ismeretekkel.

Okosabb munkavégzéssel a munkahelyi kiteljesedés felé

A magyar szervezetek is keresik a módját annak, hogy kevesebb befektetett energiával többet tudjanak elérni, csakúgy mint sok más vállalkozás világszerte. A vállalatoknak a lehető leghatékonyabban  kell kihasználni az erőforrásaikat, de a válasz nem a hosszabb munkaórák erőltetésében, vagy a leépítésekben rejlik, hanem a – szó szerint - okosabb munkavégzésben. A hiperautomatizálás a mesterséges intelligenciát (AI), a gépi tanulást (ML), a természetes nyelvi feldolgozást (NLP) és a robotizált folyamatautomatizálást (RPA) egyesíti, hogy ne csak egyes feladatokat, hanem teljes munkafolyamatokat automatizáljon.

Leveszi az alkalmazottak válláról az ismétlődő, manuális feladatok terheit, és lehetővé teszi, hogy a stratégiai, kreatív és emberközpontú munkákra összpontosítsanak.

Az automatizálás különösen értékes az olyan, sok papírmunkát igénylő folyamatokra épülő iparágak esetén, mint a kormányzati szektor, vagy a közüzemi- és a pénzügyi szolgáltatások. Egy tipikus folyamat során az ügyfelek nyomtatják, töltik ki, szkennelik be és küldik be az űrlapokat - míg az alkalmazottak manuálisan vizsgálják át a tömény jogi szövegeket. Ez még letisztázott folyamatok esetében is lassú és túl sok hibázási lehetőséget rejt magában, miközben a hiperautomatizálás változtathat mindezen.

A mesterséges intelligencia még a bonyolult dokumentumokat is képes kezelni, kivonatolni, kijelölni a hiányzó információkat és beazonosítani az egymásnak ellentmondó információkat.

A munkatársaknak nem kell többé több száz oldalt átnézniük, hanem problémamegoldásra és az emberek kiszolgálására összpontosíthatnak. Az olyan összetett munkakörnyezetekben, ahol a csapatok több különféle helyszínen dolgoznak, és a munkafolyamatok részekre vannak bontva, ez a fajta támogatás elengedhetetlen.

Azonban ennek a gondolkodásmódbeli váltásnak nem elég csak operatív szinten megjelennie, hanem az egész munkakultúrára hatással kell lennie.

Így az alkalmazottaknak idejük szabadul fel, hogy nagyobb hozzáadott értékű munkát tudjanak végezni, mindez növeli a munkamorált, csökkenti a kiégés valószínűségét és növeli a munkahelyek megtartó erejét. A munkavállalók 71%-a ugyanis világszerte azt állítja, hogy az AI már javította a munkával való elégedettségét, és 79%-uk véli úgy, hogy az AI-képességek elsajátítása felgyorsítja szakmai előmenetelüket.

Az ügyfélszolgálat átalakítása

A munkavállalói élmény javítása csak az érem egyik oldala. A hiperautomatizálás az ügyfélkiszolgálást is átalakítja; gyorsabb, személyre szabottabb és következetesebb szolgáltatást tesz lehetővé.

A közszférában például a mesterséges intelligencia által vezérelt chatbotok azonnal válaszolhatnak jogosultságokkal kapcsolatos kérdésekre például különböző támogatásokkal vagy engedélyekkel kapcsolatban. Az automatizált rendszerek valós időben képesek feldolgozni a kérelmeket, ami csökkentheti a várakozási időt és megszüntetheti a rendszerben lévő torlódási, elakadási pontokat. És mivel a hiperautomatizálás lehetővé teszi, hogy az ügyintézés az összes rendelkezésre álló információ birtokában történjen, az ügyfelek olyan szolgáltatást kapnak, amelyet személyre szabottnak éreznek - még akkor is, ha mindez digitálisan zajlik.

A hiperautomatizálás jelentős előrelépés mind az ügyfelek, mind az alkalmazottak számára. Nemcsak hatékonyságot, hanem bizalmat és hosszú távú elégedettséget is jelent a folyamat mindkét oldalán. 

A hiperautomatizálás segítségével megtakarított időt és erőforrásokat innovációs tevékenységbe lehet visszaforgatni, amely nagyobb hozzáadott értéket teremt az ügyfélkapcsolatban. A szervezetek már nem fulladnak bele az operatív teendők sokaságába, hanem előtérbe helyezhetik az ügyfelek növekvő igényeinek és elvárásainak kiszolgálását új szolgáltatásokkal, jobb elérhetőség és több digitális csatorna segítségével.

Magyarország digitális lemaradásának enyhítése

Magyarország továbbra is az EU országai közül azok közé tartozik, amelyek legkevésbé használják a mesterséges intelligenciát. Az Eurostat adatai szerint 2024-ben a 10 vagy annál több alkalmazottat foglalkoztató magyar vállalkozásoknak mindössze 7,4%-a használt mesterséges intelligenciát, ami ugyan jobb, mint az egy évvel korábbi 3,7%-os adat, de még mindig jóval az uniós átlag alatt van.

A mesterséges intelligencia széles körű bevezetése nem kis feladat. A szervezetek a képzett munkaerő hiánya, az alkalmazni kívánt adatok rossz minősége és a nem eléggé hatékony, korábbról örökölt folyamatok által támasztott akadályokkal is szembesülhetnek.  A munkavállalók is szkeptikusak - a BDO Magyarország 2024-es felmérése szerint a vezetők ugyan támogatják az AI használatát, a munkavállalók azonban aggódnak munkahelyük megtartása, biztonsága miatt. A felmérés azt is megállapította, hogy azok a szervezetek tudtak a legtöbb hasznot húzni az AI alkalmazásából, amelyek nem csökkentettek létszámot. 

Az alkalmazottak érzései és a megvalósítás közötti ellentmondás rávilágít arra, hogy olyan AI bevezetési stratégiára van szükség, amely az AI gyakorlati részét is etikusan és átláthatóan kommunikálja. A magyar vállalatok mindezek alapján várhatóan úgy tudják majd a legsikeresebben bevonni a munkavállalókat, ha azt mutatják be, hogy a hiperautomatizálás a legjobban akkor működik, ha kiegészíti az emberek munkáját, nem pedig helyettesíti azt.

Szervezeti, stratégiai szinten is váltásra van szükség ahhoz, hogy ez sikeres legyen. Jelenleg a magyar szervezetek nem használják ki megfelelően az automatizálásban rejlő lehetőségeket a munkaerőhiány kezelésére - sokan még mindig a folyamatok átszervezésére és a munkavállalók jólétét szolgáló kezdeményezésekre szorítkoznak - derül ki a Corvinus Egyetem 2025-ös tanulmányából. Bár ezeknek az erőfeszítéseknek is megvan a maguk létjogosultsága, de a hiperautomatizálás sokkal közvetlenebb megoldást kínál a munkaerőhiány problémájára.

Emberközpontú jövő a magyar munkaerő számára

A hiperautomatizálás több mint technológiai trend - az emberekben rejlő lehetőségek maximalizálásának stratégiai eszköze. A magyar szervezetek számára megnyitja az utat az „okosabb” és hatékonyabb működés, az elégedettebb alkalmazottak és a jobb ügyfélkiszolgálás felé.

A siker azonban nem csak az eszközökön múlik. Szemléletváltásra van szükség: az automatizálással nemcsak a hatékonyság növelése a cél, hanem a munkatársak lehetőségeinek szélesítése és munkájuk támogatása is.  Magyarország digitális átalakulása során azok a szervezetek lesznek sikeresek, amelyek a hiperautomatizálást nem az emberek helyettesítésére, hanem inkább az emberek fejlesztésére használják.

Figyelmeztetést kapott az olasz kormány az UniCredit miatt

Az Európai Bizottság formálisan is figyelmeztetést küldött az olasz kormánynak amiatt, hogy túllépett a hatáskörén az UniCredit által a Banco BPM-re tett felvásárlási ajánlat engedélyeztetése során.
2025. 07. 09. 16:30
Megosztás:

A Meta bevásárolta magát a világ legnagyobb szemüveggyártójába

A Facebook anyavállalata egyre nagyobb hangsúlyt fektet a hordható digitális eszközök piacára, és ennek érdekében 3,5 milliárd dollárért 3%-os részesedést vásárolt az EssilorLuxottica szemüveggyártó vállalatban.
2025. 07. 09. 16:00
Megosztás:

Trump megint megrázta a pofonfát

Azon túlmenően, hogy várhatóan az EU is kap levelet tőle holnapig a vámtarifák kapcsán. Lévén, hogy ma van a tárgyalások lezárásának határideje.
2025. 07. 09. 15:30
Megosztás:

Új járat a Budapest Airport kínálatában: 2026-ban indul a Condor Frankfurt-Budapest összeköttetése

A VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport bejelentette, hogy a Condor, Németország egyik legismertebb légitársasága 2026. május 1-jétől elindítja Frankfurt-Budapest járatát. A naponta háromszor közlekedő összeköttetés további kapacitást és rugalmasságot kínál a kulcsfontosságú európai hub felé.
2025. 07. 09. 15:00
Megosztás:

A gázfűtés az ipar számára – hatékonyság, gazdaságosság, fenntarthatóság

Az ipari létesítmények fűtési megoldásainál elsődleges szempont a költséghatékonyság, a megbízhatóság és a fenntarthatóság. Mivel ezek az épületek általában nagy belmagassággal, jelentős alapterülettel rendelkeznek, fűtésük nemcsak energetikai, hanem stratégiai kihívás is. Amire persze van megnyugtató megoldás!
2025. 07. 09. 13:47
Megosztás:

Akár 850 millió forint is lehet a viharkárok nagysága

A július 7-8-i viharokkal kapcsolatban július 9-én reggelig több mint 5700 kárbejelentés érkezett az Alfa Biztosítóhoz, amelynek szakértői úgy becsülik, a viharok által okozott kár nagysága elérheti a 850 millió forintot - közölte a biztosító szerdán az MTI-vel.
2025. 07. 09. 13:00
Megosztás:

Az MBH Bank stratégiai partnerként támogatja az MBTSZ által gondozott felsőfokú biztosításszakmai képzést

A biztosítási és pénzügyi szakma jövője szempontjából mérföldkőnek számító pillanathoz érkezett a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) által gondozott képzési program: az MBH Bank csatlakozásával immár nemcsak biztosítótársaságok, hanem a pénzügyi szektor egyik legnagyobb szereplője is stratégiai partnerként állt az ügy mellé. A felsőfokú képzés támogatása így már ágazatközi üggyé is vált – erősítve azt a közös felelősségvállalást, amely az egész piac versenyképességét, bizalmi tőkéjét és jövőjét alapozza meg.
2025. 07. 09. 12:00
Megosztás:

A helyhez kötött szolgáltatások piacán is erősödtek a mobilszolgáltatók

Egyre több háztartás fizet elő egy csomagban több távközlési szolgáltatásra, jellemzően televízióra és internetre – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatása. A több év hírközléspiaci trendjeit áttekintő tanulmány szerint napjainkra a helyhez kötött szolgáltatások egyre inkább a mobilszolgáltatókhoz vándoroltak át, vagyis egyre jellemzőbb, hogy a lakosság a mobil és a vezetékes távközlési szolgáltatásokra ugyanazon szolgáltatónál fizet elő.
2025. 07. 09. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak szerdán a befektetők?

Az ázsiai-csendes-óceáni térség részvénypiacai volatilisen alakultak a vámhíreket követően.
2025. 07. 09. 10:30
Megosztás:

A japán választás közeledtére emelkedtek a fejlett hozamok; 4,6% lett a júniusi hazai infláció

A fejlett piacokon a kötvényhozamok emelkedtek. Ebben fontos szerepet játszott, hogy az amúgy is rendkívül magas, a GDP 240%-ra rugó államadóssággal küzdő Japánban a közelgő felsőházi választás előtt nő a költségvetési élénkítéssel kampányoló pártok népszerűsége, ami ellensúlyozta például az amerikai inflációs várakozások enyhülését.
2025. 07. 09. 10:00
Megosztás:

Óvatosan kezelték a tengerentúli befektetők a vámbejelentések hatását

Keresték a tengerentúli befektetők az irányt a vámháború újbóli fellángolásának árnyékában: az S&P 0,1%-kal, a Dow 0,4%-kal csökkent, a Nasdaq pedig stagnált.
2025. 07. 09. 09:30
Megosztás:

A továbbra is fennálló vámháborús bizonytalanság ellenére emelkedtek az európai tőzsdék

Annak ellenére, hogy az Egyesült Államokkal folytatott vámtárgyalások kimenetele továbbra is bizonytalan, és a határidő közeledik, a vezető nyugat-európai indexek pluszban zártak: az FTSE100, a DAX és a CAC40 mind 0,5% feletti emelkedést mutatott.
2025. 07. 09. 09:00
Megosztás:

Megújult vámfenyegetésekkel gyorsítaná a tárgyalásokat Trump

A tegnapi nap folyamán 14 ország, többek között Japán és Dél-Korea is levelet kapott Donald Trump elnöktől, melyben kijelentette, hogy az érintett országok augusztus elsejétől 25-40% közötti vámokra számíthatnak exportáruikra; így a jelenlegi, 10%-os általános vámszint elvileg ma lejáró határideje kitolódott.
2025. 07. 09. 08:30
Megosztás:

Megduplázódott a lakásbiztosítások száma a viharok nyomán

Az elmúlt napok komoly viharai miatt több mint kétszeresére nőtt a lakásbiztosítások iránti kereslet. A Netrisk adatai szerint a vihart megelőző napon 109 százalékkal, a vihar napján pedig 131 százalékkal kötöttek több szerződést, mint egy átlagos nyári napon. A szélsőséges időjárás nemcsak az otthonokban és az autókban, hanem az utazási tervekben is jelentős károkat okozott, ami az utasbiztosítások iránti érdeklődést is látványosan megemelte. A Netrisk szerint a szélsőséges időjárás erősíti a lakosság biztosítási tudatosságát, azonban a biztosítások akkor nyújtanak valódi védelmet, ha nem utólag, hanem előre, tudatosan készülünk fel.
2025. 07. 09. 07:00
Megosztás:

Panel kontra tégla: ezek a lakások a legkeresettebbek Magyarországon

A legfrissebb adatok alapján a vásárlók minden településtípuson nagyobb érdeklődést mutatnak a téglaépítésű társasházi lakások, mint a panelek iránt. A markáns különbség nemcsak a kereslet alakulásában, de a négyzetméterárakban is egyértelműen megmutatkozik. Ez különösen aktuális lehet most azoknak, akik első lakás vásárlását vagy építését tervezik, kihasználva a napokban bejelentett kedvezményes állami hitelkonstrukciót. Az Ingatlan.com és a Wienerberger közös elemzése rámutat: az értéktartás szempontjából hosszú távon jobban jár, aki akár saját lakhatásra, akár befektetési céllal téglaépítésű ingatlant választ.
2025. 07. 09. 06:30
Megosztás:

A kriptovaluta a legjobb választás az olyan online játékokban, mint az Allyspin?

Az online szórakoztatóipar folyamatos fejlődésével egyre több platform kínál alternatív fizetési módszereket a hagyományos banki szolgáltatások mellett. A digitális pénznemek térnyerése különösen szembetűnő az online kaszinók világában, ahol a gyorsaság és az anonimitás iránti igény egyre nagyobb.
2025. 07. 09. 06:04
Megosztás:

A befektetés-ellenőrzés célja az állami érdekek és a lakosság ellátásbiztonságának védelme!

A sajtóban napokban megjelent, egyes esetekben pontatlan, hangulatkeltő cikkekkel szemben a Nemzetgazdasági Minisztérium az alábbi hét pontban tisztázza a befektetés-ellenőrzés kapcsán kialakult helyzetet. A kormány célja egyértelmű: az államérdek védelme és a lakosság ellátásbiztonságának megerősítése.
2025. 07. 09. 06:00
Megosztás:

Felemás a logisztikai ágazat első negyedéve

Továbbra is vegyes a kép a logisztika alágazatai között: a légi áruszállítás teljesítménye dinamikusan bővül, az első negyedévben rekordnak számító, 94,5 ezer tonna árut kezeltek a fővárosi repülőtéren. Viszont a nagyságrendekkel nagyobb volumenű közúti és vasúti áruforgalom tovább csökkent. A közúti áruszállítás ismét évtizedes mélypontra süllyedt, miközben a nemzetközi gazdasági környezet hatásai a vasúti teherszállításra nyomták rá a bélyeget.
2025. 07. 09. 05:30
Megosztás:

Teljes készpénzmentesség jön a Forma-1 magyar futamán

A magyar alapítású Festipay biztosítja a készpénzmentes fizetést a Hungaroringen megrendezendő 40. Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A cég a vendéglátó egységek teljes területén több száz érintésmentes terminált üzemeltet, ahol bankkártyával, mobiltelefonnal vagy Festipay kártyával lehet fizetni. A rendszer már Bahreinben is sikerrel debütált. Solti Attila, a Festipay Zrt. igazgatósági tagja szerint céljuk a gyors és zökkenőmentes vásárlási élmény biztosítása. A készpénzzel érkező nézők feltöltőkártyát használhatnak, amelynek egyenlege a rendezvény végén költségmentesen visszaváltható.
2025. 07. 09. 05:00
Megosztás:

Miért van annyi műanyag a Földközi-tengerben?

A világ óceánjai és tengerei közül a Földközi-tengerben úszik arányosan a legtöbb műanyag és mikroplasztik. Mi lehet ennek az oka? Honnan jönnek? Miért süllyednek le a víz fajsúlyánál könnyebb plasztikok még a legmélyebb rétegekbe is? Milyen hatása van a szennyezésnek a tengeri élővilágra, és jelent-e veszélyt a strandolókra a nyaralások során? Mit tettünk eddig ellene, mi lehet a megoldás? A Körkörös.hu összefoglalásában igyekszik választ adni a legfontosabb kérdésekre.
2025. 07. 09. 04:00
Megosztás: