Irány a hidrogénkorszak: a Bosch megkezdte az üzemanyagcellák sorozatgyártását
„A nagy múltra visszatekintő Stuttgart-Feuerbach-i üzemünkben kezdetét veszi a hidrogén időszámítás” – jelentette be a 2023-as Bosch Tech Day alkalmával Dr. Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke. „A Bosch a hidrogén-technológiák szakértőjeként egyre nagyobb szerepet vállal ezen a területen.” A vállalatcsoport a teljes hidrogénértékláncban aktív részt vállal, a hidrogén előállításának és felhasználásának technológiáit is fejleszti. A Bosch 2030-ra már mintegy ötmilliárd eurónyi árbevételt tervez a hidrogén-technológiákból.
A Bosch a hidrogéngazdaság számára készülő megoldásaiban is a globális gyártási hálózatára és németországi telephelyeinek kiválóságára alapozhat. Az üzemanyagcella-kötegeket például a bambergi Bosch-gyár szállítja a feuerbachi üzemnek, az olyan fontos rendszerelemek pedig, mint például az elektromos légkompresszor és a recirkulációs ventilátor, a homburgi Bosch-telephelyről érkeznek.
„A Bosch azon kevés vállalatok közé tartozik, amelyek olyan komplex technológia sorozatgyártására is képesek, mint az üzemanyagcella. Nem csupán a szükséges szakértelem áll rendelkezésünkre, hanem új fejlesztéseink sorozatgyártását is gyorsan el tudjuk kezdeni” – hangsúlyozta Markus Heyn, a Bosch igazgatóságának tagja, a Bosch Mobilitás elnöke. Az üzemanyagcellák gyártása nemcsak Feuerbachban indul el, hanem a kínai Csungkingben is, ahová a Vuhszban működő üzeméből érkeznek a szükséges alkatrészek. „A Bosch az első vállalat, amely Kínában és Németországban is gyárt üzemanyagcella rendszereket” – mondta Hartung. A vállalatcsoport tervei szerint a dél-karolinai Andersonban (Amerikai Egyesült Államok) működő gyárában mobilalkalmazásokra kifejlesztett cellakötegek gyártását indítja el. A Bosch várakozásai szerint 2030-ra világszerte már minden ötödik hattonnás, illetve ennél nagyobb új teherautó üzemanyagcellás hajtásrendszerrel közlekedik majd.
A Bosch részt vesz a hidrogéngazdaság kialakításában
A Bosch szerint a klímasemleges világ hidrogénnel valósítható meg. A vállalatcsoport ezért részt vállal a hidrogéngazdaság kialakításában, és növeli beruházásait a hidrogén-technológiák területén. 2021 és 2026 között a Bosch összesen közel 2,5 milliárd eurót kíván szánni hidrogén-technológiák fejlesztésére és gyártására, ami egymilliárd euróval több, mint amit a 2021 és 2024 közötti időszakra vonatkozó beruházási tervben előirányzott. A Bosch üzleti lehetőségei széles körűek, akárcsak ezeknek a munkahelyekre gyakorolt hatása. A Bosch csoportnál már több mint háromezren dolgoznak a hidrogéntechnológiák területén, a kollégáknak pedig több mint a fele Európában végzi a munkáját. A nyitott pozíciók többségét a cégen belülről tölthetik fel, elsősorban a Bosch hajtásrendszer-üzletágának munkatársaival. A hidrogén üzleti szektor jövőjét illetően egyéb gazdasági, szabályozási keretfeltételek is hatással vannak. Hartung meglátása szerint Európában jóval többet kell tenni azért, hogy a világ más régióiban, például az Amerikai Egyesült Államokban zajló gyors fejlődést követni tudjuk.
A Bosch elnöke négy javaslatot ajánlott a német és az európai döntéshozók figyelmébe. „Először is fel kell gyorsítanunk a hidrogéntermelés ütemét az Európai Unióban, másodszor globális ellátási láncokat kell kialakítani, harmadszor pedig a hidrogént a gazdaság minden ágazatában alkalmazni kell.” Negyedik pontként az európai hidrogénelosztó infrastruktúra gyors kiépítésének fontosságát hangsúlyozta.
Bosch-technikák az elektrolízistől a hidrogénmotorig
A Bosch készen áll, és minden más vállalatnál szélesebb körben alkalmazza autóipari tapasztalatait a hidrogéngazdaságban, sőt már a hidrogén előállításában is aktív. 2023 elején a Bosch csoport megkezdte a protoncsere-membrános elektrolízis prototípusok gyártását, amelyek éppen a mobil üzemanyagcellákban zajló energiaátalakulási folyamattal ellentétesen működnek. Ősztől a vállalat már az 1,25 megawattos prototípusok gyártását tervezi a kísérleti alkalmazásokhoz, és jó úton halad afelé, hogy 2025-ben a sorozatgyártásuk is elindulhasson. A Bosch több lehetőséget is vizsgál a hidrogén felhasználására. A helyhez kötött szilárd-oxid üzemanyagcellák a decentralizált hő- és áramellátásban alkalmazhatók, a Köln környéki Erkelenz kórházának kísérleti projektjében a Bosch ezzel a technológiával tervezi elérni a 90 százalékos összhatásfokot. Az ottani mikroerőmű kezdetben földgázzal működik, de a későbbiekben zöld hidrogénre is át lehet majd állítani. Az üzemanyagcellás hajtásrendszer mellett a Bosch a hidrogénüzemű motorokon is dolgozik, mind a szívócsatorna-, mind pedig a közvetlen hidrogén-befecskendezés technikáit fejlesztve. Ez a megoldás különösen a hosszú távokon, nagytömegű rakományokkal közlekedő, nehézteherjárművek számára készül.
„A hidrogénmotor mindent tud, amit a dízel, azonban szén-dioxid-semleges, emellett gyors és költséghatékony belépést kínál a hidrogénalapú mobilitás területére” – emelte ki Heyn. Egyik nagy előnye, hogy a már meglévő fejlesztési és gyártástechnológiák több mint 90 százalékban felhasználhatók hozzá. A hidrogénmotor piaci bevezetése 2024-től várható.