Ismét szárnyalás előtt a lítium tőzsdei árfolyama?
A jegyzésárak 2020 előtt jellemzően 35-40 ezer jüan/tonna (kb.5000 dollár/tonna) szinten mozogtak, majd 2021 második félévétől kezdve dinamikusan emelkedtek. 2022 novemberében 600 ezer jüan/tonna szinten (84.015 dollár/tonna) tetőzött a kurzus az irányadó sanghaji piacon.
Ezt követően azonban éles zuhanás következett be, majd idén év végére 96.500 jüan/tonna (13.550 dollár/tonna) szintre esett vissza a sanghaji piacon az ár. A nagy fellendülést és hype-ot tehát kiábrándulás követte, ettől azonban alapjaiban alig változott a rövid és hosszútávú kereslet/kínálati kép – a lítium továbbra is ígéretes marad, mivel nélkülözhetetlennek tűnik.
A lítium-karbonát határidős jegyzésára Londonban (USD/tonna)
Forrás: Bloomberg
Megjegyzés: mivel a világ lítium feldolgozó kapacitásának 83%-a Kínában van, ezért a kínai árak irányadóak a világon. A lítium hivatalos tőzsdei árjegyzése 2017-től létezik az ázsiai országban. Európában, a Londoni Fémtőzsdén csak 2021 nyarától forognak a határidős jegyzések.
A keresleti előrejelzések mindenesetre optimisták. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint a lítium iránti kereslet negyvenszeresére (!) nőhet 2020 és 2040 között, főleg az akkumulátor iparban betöltött szerep miatt. Ezt a dinamikus robbanást csak lassan tudja követni a kínálat, mivel egy lítium bánya nyitása 5-10 éves feladat a nehézkes engedélyezési eljárások és a hatalmas környezeti lábnyom miatt. A lítium iránti keresletet valószínűleg csak lassítani tudják az új akkumulátor megoldások, mint pl. a nátrium alapú megoldások.
Ezek ugyan lényegesen olcsóbbak, mint a lítium-ion, viszont feleakkora energiasűrűséget lehet elérni, ezért használatuk az elektromos autózásban nem feltétlenül fog elterjedni. A szilárd Li-ion-os megoldások tovább növelik a lítium alapú energiatárolók megbízhatóságát és energiatárolási képességét.
Az alacsony árak miatt 2025 végére 40-60 ezer tonnás lítium hiányt becsülnek az elemzők a világpiacon, ha a kínai tervek valóra válnak az idei 14 millió feletti elektromos autó termeléssel. Az eladási számok alapján egyelőre úgy tűnik, hogy az észak-amerikai és az európai vevők nem tolonganak az elektromos autók iránt, ezzel szemben Kínában sikertörténetnek tűnik az mobilitás ezen új formája, főleg a jelentős állami támogatások miatt. Ez pedig stabilan emelheti az alapanyag árakat ismét. Talán itt az ideje ismét Albemarle részvényeket venni? (az Albemarle az amerikai tőzsdén forgó, észak-amerikai vegyipari cég, melynek tevékenységének 70%-a a lítium bányászathoz és feldolgozáshoz kötődik.)