Javulnak a világgazdaság növekedési kilátásai
Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics szerdán ismertetett, felülvizsgált prognózisában 0,1 százalékponttal 2,4 százalékra javította az idei év egészére szóló globális növekedési várakozását, és 2025-ben 2,6 százalékra gyorsuló növekedéssel számol a világgazdaságban.
A ház úgy fogalmaz tanulmányában, hogy ezek a növekedési teljesítmények a világgazdaság "puha landolását" jelentenék, és ez "nem akármilyen vívmány lenne" a 2022-ben és 2023-ban végrehajtott agresszív jegybanki kamatemelések után.
A cég szerint máris vannak "tétova jelei" annak, hogy a világgazdasági kondíciók javultak 2024 elején a 2023 végére feltételezhető lanyha teljesítményhez képest.
A JP Morgan által vezetett globális kompozit beszerzésimenedzser-index hét hónapja nem mért csúcsra emelkedett januárban, ráadásul az átfogó mutatón belül a szolgáltatási és a feldolgozó ágazat aktivitási indexe egyaránt növekedett. Jóllehet az utóbbi éppen az élénkülés és a lassulás határát jelző 50-es szinten van, a javulás azonban azt jelenti, hogy a globális gyáripari aktivitási index több mint egy év után kikerült az 50 alatti, vagyis az aktivitás visszaesésére utaló tartományból - hangsúlyozza szerdai elemzésében az Oxford Economics.
Az 50 feletti beszerzésimenedzser-indexek a vizsgált szektorok aktivitásának élénkülését, az 50-nél alacsonyabb értékek az aktivitás lanyhulását jelzik.
Az Oxford Economics közgazdászai szerint ugyanakkor a költségvetési szakpolitikai irányvonal globális szinten várhatóan viszonylag kevéssé támogatja az idén a növekedést, így korlátozott a meredek ívű fellendülés esélye.
Az idei év eddig kulcsfontosságú fejleménye a jemeni húszi lázadók támadásai által okozott felfordulás a vörös-tengeri szállítmányozási forgalomban, és a fennakadások legalább 2024 közepéig eltartanak, magasan tartva az Ázsia és Európa közötti tengeri árufuvarozás költségeit - áll a cég előrejelzésében
A ház szerint az ebből eredő inflációs hatás egyelőre bizonytalan, de a sokk által az inflációra gyakorolt felhajtóerő várhatóan mérsékelt marad.
A legnagyobb hatás Európában valószínűsíthető: itt a megemelkedett tengeri fuvarozási költségek az idei év második felére várható tetőzés idején 0,3-0,4 százalékponttal gyorsíthatják a maginfláció ütemét - áll az Oxford Economics új prognózisában.
A ház szerint az idei naptári év egészének átlagos inflációjára gyakorolt hatás várhatóan ennél kisebb lesz, mivel a tengeri szállítási költségekből eredő hatásokat mindenekelőtt az energiahordozók - különösen a földgáz - áremelkedési ütemének lassulása ellentételezi.
Más nagy londoni házak ugyanakkor kevésbé derűlátó módon ítélik meg az inflációs hatásokat.
A Fitch Ratings legutóbbi helyzetértékelésében közölte: várakozása szerint a vörös-tengeri hajózási fennakadások egyelőre a jelenlegi megemelkedett szinteken tartják a geopolitikai árfolyamprémiumokat a globális nyersanyagpiacokon.
A nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ha a térségi nyersolaj-kitermelésben nem lesznek fennakadások, vagy ha a támadások nem terjednek át további létfontosságú tengeri olajszállítási útvonalakra, akkor nem számít arra, hogy a globális alaptípusnak számító Brent olajféleségre érvényben tartott, hordónként 80 dolláros átlagos idei árfolyamot valószínűsítő előrejelzésére jelentős felhajtóerő hatna.