Jelentős fejlesztési potenciál rejlik a magyar vállalatok ügyfélszolgálati folyamataiban

Gőzerővel fejlesztik a cégek ügyfélszolgálati folyamataikat, így már átlagosan legalább négy különböző csatornán lehet elérni a nagy ügyfélforgalmat bonyolító magyar vállalatokat – állapította meg a KPMG friss magyarországi kutatásában. A különböző képességekkel rendelkező chatbotokat egyre több cég igyekszik mesterséges intelligenciával felruházni, ugyanakkor jelenleg a legnagyobb kihívás a vállalatoknak mégiscsak az, hogy saját belső működésüket optimalizálják. Nem elég ugyanis csupán az elérést biztosítani az ügyfélszolgálat felé, hanem valódi és gyors válaszokkal kell tudni előremozdítani az ügyfelek kéréseit, panaszait, érkezzen az bármely csatornán. Ráadásul mindezt függetlenül attól, hogy vállalaton belüli munkatárstól vagy külső ügyféltől, vásárlótól érkezik a kérés.

Jelentős fejlesztési potenciál rejlik a magyar vállalatok ügyfélszolgálati folyamataiban

Több mint 50 magyarországi vállalat körében végzett mélyinterjúkkal elemezte a KPMG Magyarország az ügyfélszolgálati folyamatokat támogató rendszerek használatát és fejlesztési irányait. A kutatást bemutató szakmai eseménynek érdekes aktualitást adott a Facebook március 5-i átmeneti leállása. A vállalatok életében egy ilyen incidens komoly fejtörést tud okozni, hiszen számos cég folytat vevőivel folyamatos diskurzust a Facebook csatornáin is. „Egy ilyen leállás a vállalati reputációra, ha csak kismértékben is, de negatív hatással lehet, ezért fontos, hogy ilyen helyzetek kezelésére rendelkezésre álljon alternatív csatorna, amin kapcsolatot tarthat a működése érintettjeivel egy vállalat” – vezette fel a kutatás ismertetését Kulcsár Huba, a KPMG szenior menedzsere.

Mint az a KPMG felméréséből is kiderült, ritka az olyan vállalat, amely csupán egyetlen ügyfélkiszolgálási csatornát biztosítana, és ne lenne más módja arról tájékoztatni ügyfeleit, hogy egyik csatornája átmenetileg nem elérhető. Átlagosan ugyanis legalább négy csatornát üzemeltetnek a hazai felmérésben megkérdezett vállalatok. Legnépszerűbb természetesen a telefonos elérés lehetősége, ezt követik az IT szolgáltatás menedzsment platformok, az email alapú ügykezelés, valamint az önkiszolgáló portálok. Ezzel szemben kevesen használják az olyan személyes kapcsolatfelvételt nem igénylő önkiszolgáló csatornákat, mint a mobil applikáció vagy a chatbot.

Multichannel helyett omnichannel a kulcsszó!

A mai kor elvárásai szerint már nem elégséges, hogy az ügyfél többféle módon – úgy nevezett multichannel ügyfélkezelési stratégiát megvalósítva – érje el az ügyfélszolgálatot, hanem az igazi ügyfélközpontú megközelítés az, ha az egyik csatornán elindított ügyet más csatornán is tudja folytatni információvesztés nélkül.

„Például a beküldött emailekben megadott adatokat, vagy a chatbotnak felvázolt kérést ne kelljen elismételni egy későbbi telefonos beszélgetés során, hanem az ügyszámra – ticketre – hivatkozva naprakész legyen az üggyel kapcsolatban az ügyintéző. Ezt az ügyfélfókuszú omnichannel stratégiát egyelőre még a magyar vállalatok kevésbé képesek megvalósítani” – magyarázza Lázár Ábel a KPMG szenior tanácsadója. Azon vállalatok, akik az omnichannel stratégiát választják, magasabb arányban képesek megtartani az ügyfeleiket, viszont ezt csak megfelelő informatikai támogatással érhetik el. Megoldást nyújthat erre az új generációs ServiceNow szolgáltatásmenedzsment platform, amely piaci elterjedésében lassan beéri a régiónkban legnépszerűbb TOPdesk-et, vagy a hazai piacon leggyakoribb JIRA ügyfélkezelést támogató szoftvert is. Az omnichannel megvalósíthatóságának másik fontos feltétele a vállalat belső folyamatainak és ügyfélkezelést megvalósító rendszereinek a felkészítése, hogy információvesztés nélkül, csatornától függetlenül egy folyamban legyen naprakészen nyilvántartva egy-egy kezelt ügy. Ezek elemzése és fejlesztése lehetővé teszik az optimális ügyféléletút (customer journey) kialakítását, ami alapján az összes csatornát konzisztens egymást kiegészítő módon lehet integrálni.

Külső és belső ügyfelek: közös rendszerben, de más megközelítéssel

Fontos megjegyezni, hogy a vállalatok ma már ügyfélkiszolgálás alatt nem csak a kívülről – például vásárlóktól – érkező megkeresések kezelését értik, hanem ugyanazon az informatikai alapon láthatják el a vállalaton belüli kérések kezelését is. Informatikai hátterét és logikáját tekintve ugyanis kezelhető ugyanabban a rendszerben egy szűk cipő visszáruzása, és egy munkatárs meghibásodott laptoptöltőjének cseréje is. Ami viszont komoly eltérést jelent, hogy a külső ügyfelek esetében az edukáció csak korlátok között megvalósítható, míg házon belül a munkavállalók érdekeltek abban, hogy megtanulják használni az igénybejelentésre kialakított platformot a hatékony munkavégzés érdekében.

Automatizálhatóság korlátai

A humán erőforrást igénylő ügyfélkapcsolat egyre emelkedő költsége dilemma elé állítja a vállalatokat: meg kell találni a határt az automatizálható, valamilyen online felületre (tudástárra, önkiszolgáló oldalra) terelhető megkeresések és az élő munkatársat igénylő valódi ügyek között. Kovács Lóránt, a Magyar Telekom ügyfélszolgálat-támogató központjának vezetője szerint az emberi elérhetőség elvárásként tovább él, ugyanakkor amit csak lehet, azt érdemes automatizálni. „A Telekomhoz beérkező kéréseknek a 27%-a már Vandával oldódik meg, és már csak az ügyfelek 4-5%-a zárkózik el az automatizált chatbottól, ez számunkra óriási eredmény.” Egyúttal reménykednek abban, hogy idővel mindenki megnyerhető az automatizációnak a jó példák révén: a Telekomnál ezért a telefonos call centerben megoldott feladatok során tájékoztatják az ügyfelet arról is, hogy milyen digitális úton tudna hasonlóan eredményes, és akár gyorsabb megoldásra jutni a betelefonáló.

Chatbotok jövője

Noha a chatbotok iránti érdeklődés a covid idején nagyon megugrott, mégis a KPMG által megkérdezett vállalatoknak csak alig ötödénél működik ilyen self service típusú technológia. Eközben persze a megkérdezettek mintegy fele nyilatkozik úgy, hogy ezen a téren tervez fejlesztést, az érdeklődésük azonban már inkább a mesterséges intelligencia bevethetősége irányába fordul. A chatbotok iránti lelkesedést a valódi felhasználói statisztikák hűtik: a legfrissebb nemzetközi felmérések szerint az ügyfélszolgálathoz fordulóknak csak alig 8%-a választotta a chatbotot, és közülük csak minden negyedik megkérdezett állította, hogy ezt később is megtenné. Amiként az ígéretesen induló személyhívókat azonnal elavulttá tette a mobiltelefon megjelenése, úgy lehet a szabály alapú chatbotokat is hamarosan leváltják a mesterséges intelligenciával felturbózott, kulcsszavas felismerésen alapuló chatbotok. „A mesterséges intelligencia bevetésénél azonban kritikus, hogy az ügyfélszolgálat releváns információt adjon, és ehhez az igényhez legjobban illeszkedő modellek kerüljenek alkalmazásra” – mutat rá a technológia jelenlegi korlátaira Ignácz Péter, a KPMG menedzsere.

„A nagy nyelvi modellek folyékony szövegalkotási és szövegfeldolgozási képessége új lehetőségeket nyit az ügyfélélmény emelésére, ugyanakkor a hallucináció eshetőségét is magában hordozza. Üzleti döntésnek kell lennie, hogy ez az adott helyzetben megengedhető, vagy más megoldást kell választani.” A chatbotok bevezetésével kapcsolatos további kihívások a biztonság, az induló költségek és a naprakészen tartott adattár üzemeltetése.

Egy hónapon át tartó termelési szünetet tartanak a kecskeméti Mercedes-gyárban

A kecskeméti Mercedes-gyár téli termelési szünetet tart december 18. és január 20. között, a korábbi éveknek megfelelően - közölte a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. az MTI-vel csütörtökön.
2024. 12. 12. 20:00
Megosztás:

Egyre több halat eszik a magyar

A karácsonyi halkínálatot és a belföldi haltermelés eredményeit mutatták be az Agrárminisztérium (AM), a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a METRO Magyarország együttműködésével megrendezett sajtótájékoztatón Budaörsön - közölte az AM csütörtökön az MTI-vel.
2024. 12. 12. 19:30
Megosztás:

Stratégai együttműködési megállapodást írt alá a BÉT, az MKIK és a BKIK

A kis- és középvállalkozói (kkv) szektor növekedésének erősítésére, tőzsdére lépésük segítésére stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Értéktőzsde (BÉT), a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) csütörtökön.
2024. 12. 12. 19:00
Megosztás:

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

Az Európai Központi Bank (EKB) csütörtöki monetáris politikai ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően idén negyedszer is 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat.
2024. 12. 12. 18:30
Megosztás:

Befogadta az amerikai gyógyszerfelügyelet a Richter készítményeinek engedélykérelmét

Az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) befogadta a Richter és a Hikma kérelmét denoszumab bioszimiláris készítmények engedélyeztetésére - tette közzé a Richter Gedeon Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2024. 12. 12. 18:00
Megosztás:

Az enyhe időben erősödhetnek a kalászosok

A jövő hét elején a feltámadó szél enyhe levegőt szállít a Kárpát-medencébe, ami segíti a többfelé későn kelt őszi kalászosok megerősödését - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2024. 12. 12. 17:30
Megosztás:

Fontos levelet kap több mint egymillió ember az év végéig: megjelentek a részletek

Megjelent a rendelet arról a levélről, amelyben az önkéntes nyugdíjpénztáraknak tájékoztatniuk kell a tagjaikat a megtakarításuk lakáscélú felhasználásának részleteiről. Az is kiderül belőle, mit finanszíroznak meg előre, és mit csak utólag a pénztárak. A felújítások és az építkezések költségeit például csak utólag fizetik ki, de aki lakásvásárlást tervez vagy előtörlesztené a hitelét, előre is kaphat pénzt a nyugdíjpénztártól - derül ki a Bank360.hu összefoglalójából.
2024. 12. 12. 17:00
Megosztás:

Négyezernél több elektromos személyautót vásárolnának a cégek állami támogatással

Meghaladta a négyezret a vállalati zöldautó programban igényelt személygépkocsik száma. Mostanáig több mint 4400 gazdasági társaság nyújtott be támogatási kérelmet összesen több mint 5200 tisztán elektromos járműre. A kormányzati hozzájárulással beszerezni kívánt gépkocsik háromnegyede személyautó - jelentette hivatalos Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2024. 12. 12. 16:30
Megosztás:

Felkészülten keresik a legjobb akciókat a vásárlók – EY karácsonyi felmérés

A vásárlók többsége kifejezetten keresi és várja az ünnepi leárazásokat – derül ki az EY legfrissebb, 13 000 fogyasztó részvételével készült nemzetközi kutatásából. Az akciókra tudatosan vadászók aránya a 27 év alattiak (76%) és a gyermekesek (79%) körében a legmagasabb. A kedvezmények mértéke olyan fontossá vált, hogy a válaszadók jellemzően több ajánlatot is összehasonlítanak a döntés előtt.
2024. 12. 12. 16:00
Megosztás:

A szerencsejáték nem gyerekjáték!

Szerencsejáték-használat szempontjából a kiskorúak is veszélyeztett célcsoportnak számítanak, mert náluk is kialakulhat használati zavar, függőség. A Szerencsejáték Zrt. felelősséget érez abban, hogy a felnövekvő generációt megóvja a függőség kialakulásától, ezért a rendszeres kommunikáció és a preventív programok mellett idén decemberben figyelemfelhívó kampányt is indít egy nemzetközi iparági kezdeményezéshez csatlakozva: szakmai fórumokon, közösségi oldalakon és a lottózókban is felhívja a figyelmet a 18 év alattiak védelmére.
2024. 12. 12. 15:30
Megosztás:

Nincs megállás! Szárnyalnak a technológiai részvények

Annak ellenére, hogy a Nasdaq eléggé magas értékeltségűnek tűnik, tegnap megint új csúcsra tudott emelkedni. Sőt, a mágikus 20.000 pontos határt is nem csak „átvitte”, hanem fölötte is tudott zárni.
2024. 12. 12. 15:00
Megosztás:

Az FDA befogadta a Richter készítményének engedélyeztetési kérelmét

A Richter és a Hikma Pharmaceuticals bejelentette, hogy az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) befogadta az RGB-14-re, a Prolia® és Xgeva® referenciatermékek, a denoszumab bioszimiláris jelöltjeire vonatkozó biológiai engedély iránti kérelmét.
2024. 12. 12. 14:30
Megosztás:

Cardano (ADA) árfolyam-előrejelzés: Reális lehet az 1,5 dollár? A kereskedők figyelme a vírusos altcoin, az 1Fuel felé fordul a bikapiac legnagyobb nyereségeiért

Bár úgy tűnik, hogy az altcoin szezon közeledik, a Cardano (ADA) legutóbbi ármozgásai kétségeket vetettek fel a korábban jósolt 1,5 dolláros árfolyamcél elérésével kapcsolatban. Ennek eredményeként sok befektető elveszíti a bizalmát Cardano emelkedő kilátásaiban, és inkább egy virális altcoinra, a 1Fuel-re fordítja figyelmét.
2024. 12. 12. 14:00
Megosztás:

Bővült és frissült a Semmelweis HELP alkalmazás

Új funkciókkal bővült és frissült a Semmelweis Egyetem (SE) ingyenes tünetellenőrző alkalmazása, a Semmelweis HELP - tájékoztatta az intézmény csütörtökön az MTI-t.
2024. 12. 12. 13:30
Megosztás:

A mesterséges intelligencia új korszakot hoz az adózásban

A magyar kormány a világ egyik legversenyképesebb adórendszerét hozta létre az elmúlt évtizedben, amely a következő évek gazdasági növekedéséhez is alapot ad; a mesterséges intelligencia pedig új korszakot hoz az adózásban - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter az uniós tagállamok adóigazgatási vezetőinek fórumán (Tax Administration European Union Summit) csütörtökön Budapesten.
2024. 12. 12. 13:00
Megosztás:

Hogyan lehet egy 1000 dolláros befektetésből millió dolláros lehetőség az FXGuys segítségével?

A kriptovaluta-befektetés nem csupán arról szól, hogy tokeneket vásároljunk és várjunk az árfolyam emelkedésére—hanem arról, hogy olyan projekteket találjunk, amelyek kézzelfogható, hosszú távú értéket kínálnak.
2024. 12. 12. 12:30
Megosztás:

Egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál

Történelmi eredményt ért el az ország: egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál - mondta a pénzügyminiszter szerdán, a közösségi oldalára feltöltött videóban.
2024. 12. 12. 12:00
Megosztás:

Szpisják Tibor: Egy magasztos célért szeretnék sok embert vezetni

A tudatosság és az önismeret tette sikeres vezetővé Szpisják Tibort, a Hewlett Packard Enterprise történetének legfiatalabb igazgatóját, aki mindössze 34 évesen ült az ügyvezetői székbe. Az ismert cégvezető Tóth Balázs, Magyarország vezető portréfotósának Adom az arcom podcast-jában beszélt arról, hogy miért nincsen példaképe, hogyan őrzi meg a mentális egyensúlyát és miért javasolja a pszichoterápiát a vezetőknek.
2024. 12. 12. 11:30
Megosztás:

Megjelent a rendelet: így módosul a Babaváró hitel

Az éjszaka megjelent a Magyar Közlönyben a Babaváró hitel módosításáról szóló rendelet. Számos esetben könnyebbé válik a Babaváró hitelt igénylők, azzal rendelkezők sorsa.
2024. 12. 12. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak ma a befektetők?

A zöld tartományban állnak az irányadó ázsiai indexek ma reggel. A Nikkei225 1,3%-kal kúszott feljebb, és október közepe óta először került 40,000 pont fölé a chipgyártó vállalatok szárnyalásának köszönhetően.
2024. 12. 12. 10:30
Megosztás: