Jelentős fejlesztési potenciál rejlik a magyar vállalatok ügyfélszolgálati folyamataiban

Gőzerővel fejlesztik a cégek ügyfélszolgálati folyamataikat, így már átlagosan legalább négy különböző csatornán lehet elérni a nagy ügyfélforgalmat bonyolító magyar vállalatokat – állapította meg a KPMG friss magyarországi kutatásában. A különböző képességekkel rendelkező chatbotokat egyre több cég igyekszik mesterséges intelligenciával felruházni, ugyanakkor jelenleg a legnagyobb kihívás a vállalatoknak mégiscsak az, hogy saját belső működésüket optimalizálják. Nem elég ugyanis csupán az elérést biztosítani az ügyfélszolgálat felé, hanem valódi és gyors válaszokkal kell tudni előremozdítani az ügyfelek kéréseit, panaszait, érkezzen az bármely csatornán. Ráadásul mindezt függetlenül attól, hogy vállalaton belüli munkatárstól vagy külső ügyféltől, vásárlótól érkezik a kérés.

Jelentős fejlesztési potenciál rejlik a magyar vállalatok ügyfélszolgálati folyamataiban

Több mint 50 magyarországi vállalat körében végzett mélyinterjúkkal elemezte a KPMG Magyarország az ügyfélszolgálati folyamatokat támogató rendszerek használatát és fejlesztési irányait. A kutatást bemutató szakmai eseménynek érdekes aktualitást adott a Facebook március 5-i átmeneti leállása. A vállalatok életében egy ilyen incidens komoly fejtörést tud okozni, hiszen számos cég folytat vevőivel folyamatos diskurzust a Facebook csatornáin is. „Egy ilyen leállás a vállalati reputációra, ha csak kismértékben is, de negatív hatással lehet, ezért fontos, hogy ilyen helyzetek kezelésére rendelkezésre álljon alternatív csatorna, amin kapcsolatot tarthat a működése érintettjeivel egy vállalat” – vezette fel a kutatás ismertetését Kulcsár Huba, a KPMG szenior menedzsere.

Mint az a KPMG felméréséből is kiderült, ritka az olyan vállalat, amely csupán egyetlen ügyfélkiszolgálási csatornát biztosítana, és ne lenne más módja arról tájékoztatni ügyfeleit, hogy egyik csatornája átmenetileg nem elérhető. Átlagosan ugyanis legalább négy csatornát üzemeltetnek a hazai felmérésben megkérdezett vállalatok. Legnépszerűbb természetesen a telefonos elérés lehetősége, ezt követik az IT szolgáltatás menedzsment platformok, az email alapú ügykezelés, valamint az önkiszolgáló portálok. Ezzel szemben kevesen használják az olyan személyes kapcsolatfelvételt nem igénylő önkiszolgáló csatornákat, mint a mobil applikáció vagy a chatbot.

Multichannel helyett omnichannel a kulcsszó!

A mai kor elvárásai szerint már nem elégséges, hogy az ügyfél többféle módon – úgy nevezett multichannel ügyfélkezelési stratégiát megvalósítva – érje el az ügyfélszolgálatot, hanem az igazi ügyfélközpontú megközelítés az, ha az egyik csatornán elindított ügyet más csatornán is tudja folytatni információvesztés nélkül.

„Például a beküldött emailekben megadott adatokat, vagy a chatbotnak felvázolt kérést ne kelljen elismételni egy későbbi telefonos beszélgetés során, hanem az ügyszámra – ticketre – hivatkozva naprakész legyen az üggyel kapcsolatban az ügyintéző. Ezt az ügyfélfókuszú omnichannel stratégiát egyelőre még a magyar vállalatok kevésbé képesek megvalósítani” – magyarázza Lázár Ábel a KPMG szenior tanácsadója. Azon vállalatok, akik az omnichannel stratégiát választják, magasabb arányban képesek megtartani az ügyfeleiket, viszont ezt csak megfelelő informatikai támogatással érhetik el. Megoldást nyújthat erre az új generációs ServiceNow szolgáltatásmenedzsment platform, amely piaci elterjedésében lassan beéri a régiónkban legnépszerűbb TOPdesk-et, vagy a hazai piacon leggyakoribb JIRA ügyfélkezelést támogató szoftvert is. Az omnichannel megvalósíthatóságának másik fontos feltétele a vállalat belső folyamatainak és ügyfélkezelést megvalósító rendszereinek a felkészítése, hogy információvesztés nélkül, csatornától függetlenül egy folyamban legyen naprakészen nyilvántartva egy-egy kezelt ügy. Ezek elemzése és fejlesztése lehetővé teszik az optimális ügyféléletút (customer journey) kialakítását, ami alapján az összes csatornát konzisztens egymást kiegészítő módon lehet integrálni.

Külső és belső ügyfelek: közös rendszerben, de más megközelítéssel

Fontos megjegyezni, hogy a vállalatok ma már ügyfélkiszolgálás alatt nem csak a kívülről – például vásárlóktól – érkező megkeresések kezelését értik, hanem ugyanazon az informatikai alapon láthatják el a vállalaton belüli kérések kezelését is. Informatikai hátterét és logikáját tekintve ugyanis kezelhető ugyanabban a rendszerben egy szűk cipő visszáruzása, és egy munkatárs meghibásodott laptoptöltőjének cseréje is. Ami viszont komoly eltérést jelent, hogy a külső ügyfelek esetében az edukáció csak korlátok között megvalósítható, míg házon belül a munkavállalók érdekeltek abban, hogy megtanulják használni az igénybejelentésre kialakított platformot a hatékony munkavégzés érdekében.

Automatizálhatóság korlátai

A humán erőforrást igénylő ügyfélkapcsolat egyre emelkedő költsége dilemma elé állítja a vállalatokat: meg kell találni a határt az automatizálható, valamilyen online felületre (tudástárra, önkiszolgáló oldalra) terelhető megkeresések és az élő munkatársat igénylő valódi ügyek között. Kovács Lóránt, a Magyar Telekom ügyfélszolgálat-támogató központjának vezetője szerint az emberi elérhetőség elvárásként tovább él, ugyanakkor amit csak lehet, azt érdemes automatizálni. „A Telekomhoz beérkező kéréseknek a 27%-a már Vandával oldódik meg, és már csak az ügyfelek 4-5%-a zárkózik el az automatizált chatbottól, ez számunkra óriási eredmény.” Egyúttal reménykednek abban, hogy idővel mindenki megnyerhető az automatizációnak a jó példák révén: a Telekomnál ezért a telefonos call centerben megoldott feladatok során tájékoztatják az ügyfelet arról is, hogy milyen digitális úton tudna hasonlóan eredményes, és akár gyorsabb megoldásra jutni a betelefonáló.

Chatbotok jövője

Noha a chatbotok iránti érdeklődés a covid idején nagyon megugrott, mégis a KPMG által megkérdezett vállalatoknak csak alig ötödénél működik ilyen self service típusú technológia. Eközben persze a megkérdezettek mintegy fele nyilatkozik úgy, hogy ezen a téren tervez fejlesztést, az érdeklődésük azonban már inkább a mesterséges intelligencia bevethetősége irányába fordul. A chatbotok iránti lelkesedést a valódi felhasználói statisztikák hűtik: a legfrissebb nemzetközi felmérések szerint az ügyfélszolgálathoz fordulóknak csak alig 8%-a választotta a chatbotot, és közülük csak minden negyedik megkérdezett állította, hogy ezt később is megtenné. Amiként az ígéretesen induló személyhívókat azonnal elavulttá tette a mobiltelefon megjelenése, úgy lehet a szabály alapú chatbotokat is hamarosan leváltják a mesterséges intelligenciával felturbózott, kulcsszavas felismerésen alapuló chatbotok. „A mesterséges intelligencia bevetésénél azonban kritikus, hogy az ügyfélszolgálat releváns információt adjon, és ehhez az igényhez legjobban illeszkedő modellek kerüljenek alkalmazásra” – mutat rá a technológia jelenlegi korlátaira Ignácz Péter, a KPMG menedzsere.

„A nagy nyelvi modellek folyékony szövegalkotási és szövegfeldolgozási képessége új lehetőségeket nyit az ügyfélélmény emelésére, ugyanakkor a hallucináció eshetőségét is magában hordozza. Üzleti döntésnek kell lennie, hogy ez az adott helyzetben megengedhető, vagy más megoldást kell választani.” A chatbotok bevezetésével kapcsolatos további kihívások a biztonság, az induló költségek és a naprakészen tartott adattár üzemeltetése.

Javított globális növekedési prognózisán az OECD

Javított kissé idei és jövő évi globális növekedési előrejelzésén a párizsi székhelyű Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, az OECD csütörtökön kiadott prognózisában az előző, februári keltezésű becsléséhez képest.
2024. 05. 03. 05:30
Megosztás:

MLBKT: lassabb bővülés áprilisban

A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított áprilisi értéke: 51,8. Áprilisban a válaszadók az előző hónaphoz képest visszafogott bővülésről számoltak be. A BMI index 0,4 százalékponttal csökkent, és a növekedést a zsugorodástól elválasztó 50,0 pont feletti értéken áll - közölte csütörtökön a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) az MTI-vel.
2024. 05. 03. 05:00
Megosztás:

1,7 milliárd euró volt a termék-külkereskedelmi többlet februárban

2024. februárban a kivitel volumene 3,4 százalékkal haladta meg, a behozatalé 4,7 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakitól. Az aktívum 1,7 milliárd euró volt, az egyenleg 1,2 milliárd euróval javult az egy évvel korábbihoz képest - közölte csütörtökön kiadott második becslésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2024. 05. 03. 04:30
Megosztás:

Év végén már erőt gyűjtött a lakáspiac

A teljes 2023-as esztendő lakáspiaci folyamatairól is áttekintő képet ad a KSH legfrissebb, IV. negyedévi jelentése. E szerint a múlt évben 25 százalékkal kevesebb lakás cserélt gazdát, mint amennyit 2022-ben – az időarányos adatfeldolgozás alapján – regisztráltak. Az viszont jó hír, hogy a visszaesés üteme az év folyamán egyre csökkent, s a IV. negyedévben már emelkedést tapasztaltak. Ez utóbbi ugyan 9,8 százalékos többletet jelentett az előző év hasonló időszakához képest, de még mindig 12 százalékkal elmaradt a piac lefagyása előtti utolsó év, 2021 eredményétől.
2024. 05. 03. 04:00
Megosztás:

Mire vágynak a dolgozó anyák?

Egy ideális világban a nőknek nem kell választaniuk a munkájuk és a családjuk között, és a karriert sem kell feláldozniuk, ha gyermeket vállalnak. A Mars tisztában van az édesanyákat érintő kihívásokkal, amelyek fókuszában a szakmai és személyes feladatok egyensúlyának megteremtése áll - ez derül ki a vállalat nemzetközi #HearToBeHeard kutatásából is.
2024. 05. 03. 03:30
Megosztás:

Érvénybe lép az új költségvetési szabály

A Tanács tegnapi ülésén elfogadta a költségvetési szabályok reformját – az új keret nagyobb rugalmasságot biztosít az egyes hosszú távú befektetéseket eszközölni kívánó kormányok számára.
2024. 05. 03. 03:00
Megosztás:

Íme az időpont: Magyarország ekkor vezeti be az eurót! Mi lesz a forinttal?

Mikor fogja bevezetni Magyarország az EURÓ-t? Mi fog ekkor történni a forinttal és hogyan készül minderre a Magyar Nemzeti Bank?
2024. 05. 03. 02:00
Megosztás:

Ki nyerte a legnagyobbat áprilisban a magyar tőzsdén?

Áprilisban is folytatta történelmi sorozatát a Budapesti Értéktőzsde vezető indexe, a BUX: a mutató márciushoz képest 4,2 százalékot emelkedve 68 142 ponton zárta a hónapot, amely újabb rekordot jelent. Az azonnali részvénypiac forgalma tartotta az előző havi szintet - 248 milliárd forintot tett ki, amely napi átlagban 11,8 milliárd forintnak felel meg. A legnépszerűbb részvények listájának élén az OTP Bank, a Richter Gedeon és a MOL zárt, 136,8, 46,6 és 31,7 milliárd értékű forgalommal, míg a brókercégek közül a Wood & Company, a Concorde és az ERSTE emelkedett ki. Április az eseményeket tekintve is mozgalmasnak bizonyult: az OTP CETOP ETF bevezetése, a Kermann IT Solutions a BÉT Xtend platformon való debütálás okán szólaltatta meg a BÉT csengőjét, emellett a BÉT éves rendes közgyűlése is fémjelezte a hónapot.
2024. 05. 03. 01:00
Megosztás:

Az új WienerAI mém érme kereskedési botot indít, az előértékesítés már 700 millió dollárnál jár

A kripto legújabb, kibernetikus kolbászkutya szenzációja egy AI mém érme, a WienerAI (WAI). Ez az újdonság most a kriptovaluták legfejlettebb, kezdőbarát kereskedési botját adta hozzá az ökoszisztémájához. Eközben tart az ICO-ja, amely három hét alatt már több mint 700 000 dollárt gyűjtött össze.
2024. 05. 03. 00:01
Megosztás:

A Market Építő Zrt. nyereséggel zárt tavaly

A Market Építő Zrt. tavaly 21,09 milliárd forint nyereséggel zárt, míg egy évvel korábban 34,39 milliárd forintot tett ki az adózott eredménye - közölte a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden.
2024. 05. 02. 23:30
Megosztás:

Megújult a csurgói Csokonai Közösségi Ház

Átadták a mintegy hatszázmillió forintból megújult Csokonai Közösségi Házat Csurgón kedden.
2024. 05. 02. 23:00
Megosztás:

A Pfizer Covid-gyógyszere sokat hozott a konyhára

A Pfizer tegnap piacnyitás előtt publikálta első negyedéves számait, ami egy egyszeri, még a koronavírus járványhoz köthető többletbevételnek köszönhetően felülmúlta a várakozásokat.
2024. 05. 02. 22:30
Megosztás:

Lecsengett nálunk a recesszió

Egyértelműen véget ért a recesszió Magyarországon, mostantól csak a növekedés mértéke a kérdés - mondta az M1 aktuális csatorna kedd délutáni műsorában a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vezető közgazdásza.
2024. 05. 02. 22:00
Megosztás:

Gazdasági növekedésre számít a kormány

Az idei évre 2,5 százalékos gazdasági növekedéssel számol a kormány, míg a jövőre 4,1 százalékkal - mondta a Pénzügyminisztérium (PM) makrogazdasági és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára a Kossuth rádió Déli krónika című műsorában szerdán.
2024. 05. 02. 21:30
Megosztás:

A vártakhoz képest nőtt a foglalkoztatottak száma az Egyesült Államokban áprilisban

Az Egyesült Államokban a foglalkoztatottak száma az elemzői várakozásoknál jelentősebben nőtt áprilisban az ADP munkaügyi adatfeldolgozó intézet szerdán közölt adatai szerint.
2024. 05. 02. 21:00
Megosztás:

Megkezdődhet a Pázmány Campus beruházás

Kezdődhet a Pázmány Campus beruházás, miután a Kúria megsemmisítette a Magyar Rádió egykori épületeire kimondott változtatási tilalmat, amivel a VIII. kerületi önkormányzat akadályozni próbálta az egyetemi és kerületi fejlesztési terveket - közölte Lázár János szerdán a közösség oldalán.
2024. 05. 02. 20:30
Megosztás:

Szeptemberre elkészül a gyulai református általános iskola új tornaterme

Elérte legnagyobb magasságát a kormány több mint kétmilliárd forintos támogatásával megvalósuló tornaterem, amelyet szeptembertől használhatnak a gyulai református általános iskola diákjai - közölte közösségi oldalán Görgényi Ernő (Fidesz-KDNP) polgármester.
2024. 05. 02. 20:00
Megosztás:

Nagyszabású fejlesztést hajtott végre a LEDFAK Kft.

Komplex, 260 millió forintos fejlesztést hajtott végre mezőtúri telephelyén a LEDFAK Gyártó és Szereléstechnikai Kft., amely a beruházásra csaknem 182 millió forint feltételesen visszatérítendő támogatást nyert a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz (Ginop Plusz) pályázatán - közölte az MTI-vel az áramelosztó, szabályozó készülékek gyártásával foglalkozó cég.
2024. 05. 02. 19:30
Megosztás:

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2024. 05. 02. 19:00
Megosztás:

BÉT - Elemző: "oldalazás" jellemezte a magyar piac mozgását

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 18,03 pontos, 0,03 százalékos csökkenéssel 68 123,99 ponton zárt csütörtökön.
2024. 05. 02. 18:30
Megosztás: