Jelentős fejlesztési potenciál rejlik a magyar vállalatok ügyfélszolgálati folyamataiban

Gőzerővel fejlesztik a cégek ügyfélszolgálati folyamataikat, így már átlagosan legalább négy különböző csatornán lehet elérni a nagy ügyfélforgalmat bonyolító magyar vállalatokat – állapította meg a KPMG friss magyarországi kutatásában. A különböző képességekkel rendelkező chatbotokat egyre több cég igyekszik mesterséges intelligenciával felruházni, ugyanakkor jelenleg a legnagyobb kihívás a vállalatoknak mégiscsak az, hogy saját belső működésüket optimalizálják. Nem elég ugyanis csupán az elérést biztosítani az ügyfélszolgálat felé, hanem valódi és gyors válaszokkal kell tudni előremozdítani az ügyfelek kéréseit, panaszait, érkezzen az bármely csatornán. Ráadásul mindezt függetlenül attól, hogy vállalaton belüli munkatárstól vagy külső ügyféltől, vásárlótól érkezik a kérés.

Jelentős fejlesztési potenciál rejlik a magyar vállalatok ügyfélszolgálati folyamataiban

Több mint 50 magyarországi vállalat körében végzett mélyinterjúkkal elemezte a KPMG Magyarország az ügyfélszolgálati folyamatokat támogató rendszerek használatát és fejlesztési irányait. A kutatást bemutató szakmai eseménynek érdekes aktualitást adott a Facebook március 5-i átmeneti leállása. A vállalatok életében egy ilyen incidens komoly fejtörést tud okozni, hiszen számos cég folytat vevőivel folyamatos diskurzust a Facebook csatornáin is. „Egy ilyen leállás a vállalati reputációra, ha csak kismértékben is, de negatív hatással lehet, ezért fontos, hogy ilyen helyzetek kezelésére rendelkezésre álljon alternatív csatorna, amin kapcsolatot tarthat a működése érintettjeivel egy vállalat” – vezette fel a kutatás ismertetését Kulcsár Huba, a KPMG szenior menedzsere.

Mint az a KPMG felméréséből is kiderült, ritka az olyan vállalat, amely csupán egyetlen ügyfélkiszolgálási csatornát biztosítana, és ne lenne más módja arról tájékoztatni ügyfeleit, hogy egyik csatornája átmenetileg nem elérhető. Átlagosan ugyanis legalább négy csatornát üzemeltetnek a hazai felmérésben megkérdezett vállalatok. Legnépszerűbb természetesen a telefonos elérés lehetősége, ezt követik az IT szolgáltatás menedzsment platformok, az email alapú ügykezelés, valamint az önkiszolgáló portálok. Ezzel szemben kevesen használják az olyan személyes kapcsolatfelvételt nem igénylő önkiszolgáló csatornákat, mint a mobil applikáció vagy a chatbot.

Multichannel helyett omnichannel a kulcsszó!

A mai kor elvárásai szerint már nem elégséges, hogy az ügyfél többféle módon – úgy nevezett multichannel ügyfélkezelési stratégiát megvalósítva – érje el az ügyfélszolgálatot, hanem az igazi ügyfélközpontú megközelítés az, ha az egyik csatornán elindított ügyet más csatornán is tudja folytatni információvesztés nélkül.

„Például a beküldött emailekben megadott adatokat, vagy a chatbotnak felvázolt kérést ne kelljen elismételni egy későbbi telefonos beszélgetés során, hanem az ügyszámra – ticketre – hivatkozva naprakész legyen az üggyel kapcsolatban az ügyintéző. Ezt az ügyfélfókuszú omnichannel stratégiát egyelőre még a magyar vállalatok kevésbé képesek megvalósítani” – magyarázza Lázár Ábel a KPMG szenior tanácsadója. Azon vállalatok, akik az omnichannel stratégiát választják, magasabb arányban képesek megtartani az ügyfeleiket, viszont ezt csak megfelelő informatikai támogatással érhetik el. Megoldást nyújthat erre az új generációs ServiceNow szolgáltatásmenedzsment platform, amely piaci elterjedésében lassan beéri a régiónkban legnépszerűbb TOPdesk-et, vagy a hazai piacon leggyakoribb JIRA ügyfélkezelést támogató szoftvert is. Az omnichannel megvalósíthatóságának másik fontos feltétele a vállalat belső folyamatainak és ügyfélkezelést megvalósító rendszereinek a felkészítése, hogy információvesztés nélkül, csatornától függetlenül egy folyamban legyen naprakészen nyilvántartva egy-egy kezelt ügy. Ezek elemzése és fejlesztése lehetővé teszik az optimális ügyféléletút (customer journey) kialakítását, ami alapján az összes csatornát konzisztens egymást kiegészítő módon lehet integrálni.

Külső és belső ügyfelek: közös rendszerben, de más megközelítéssel

Fontos megjegyezni, hogy a vállalatok ma már ügyfélkiszolgálás alatt nem csak a kívülről – például vásárlóktól – érkező megkeresések kezelését értik, hanem ugyanazon az informatikai alapon láthatják el a vállalaton belüli kérések kezelését is. Informatikai hátterét és logikáját tekintve ugyanis kezelhető ugyanabban a rendszerben egy szűk cipő visszáruzása, és egy munkatárs meghibásodott laptoptöltőjének cseréje is. Ami viszont komoly eltérést jelent, hogy a külső ügyfelek esetében az edukáció csak korlátok között megvalósítható, míg házon belül a munkavállalók érdekeltek abban, hogy megtanulják használni az igénybejelentésre kialakított platformot a hatékony munkavégzés érdekében.

Automatizálhatóság korlátai

A humán erőforrást igénylő ügyfélkapcsolat egyre emelkedő költsége dilemma elé állítja a vállalatokat: meg kell találni a határt az automatizálható, valamilyen online felületre (tudástárra, önkiszolgáló oldalra) terelhető megkeresések és az élő munkatársat igénylő valódi ügyek között. Kovács Lóránt, a Magyar Telekom ügyfélszolgálat-támogató központjának vezetője szerint az emberi elérhetőség elvárásként tovább él, ugyanakkor amit csak lehet, azt érdemes automatizálni. „A Telekomhoz beérkező kéréseknek a 27%-a már Vandával oldódik meg, és már csak az ügyfelek 4-5%-a zárkózik el az automatizált chatbottól, ez számunkra óriási eredmény.” Egyúttal reménykednek abban, hogy idővel mindenki megnyerhető az automatizációnak a jó példák révén: a Telekomnál ezért a telefonos call centerben megoldott feladatok során tájékoztatják az ügyfelet arról is, hogy milyen digitális úton tudna hasonlóan eredményes, és akár gyorsabb megoldásra jutni a betelefonáló.

Chatbotok jövője

Noha a chatbotok iránti érdeklődés a covid idején nagyon megugrott, mégis a KPMG által megkérdezett vállalatoknak csak alig ötödénél működik ilyen self service típusú technológia. Eközben persze a megkérdezettek mintegy fele nyilatkozik úgy, hogy ezen a téren tervez fejlesztést, az érdeklődésük azonban már inkább a mesterséges intelligencia bevethetősége irányába fordul. A chatbotok iránti lelkesedést a valódi felhasználói statisztikák hűtik: a legfrissebb nemzetközi felmérések szerint az ügyfélszolgálathoz fordulóknak csak alig 8%-a választotta a chatbotot, és közülük csak minden negyedik megkérdezett állította, hogy ezt később is megtenné. Amiként az ígéretesen induló személyhívókat azonnal elavulttá tette a mobiltelefon megjelenése, úgy lehet a szabály alapú chatbotokat is hamarosan leváltják a mesterséges intelligenciával felturbózott, kulcsszavas felismerésen alapuló chatbotok. „A mesterséges intelligencia bevetésénél azonban kritikus, hogy az ügyfélszolgálat releváns információt adjon, és ehhez az igényhez legjobban illeszkedő modellek kerüljenek alkalmazásra” – mutat rá a technológia jelenlegi korlátaira Ignácz Péter, a KPMG menedzsere.

„A nagy nyelvi modellek folyékony szövegalkotási és szövegfeldolgozási képessége új lehetőségeket nyit az ügyfélélmény emelésére, ugyanakkor a hallucináció eshetőségét is magában hordozza. Üzleti döntésnek kell lennie, hogy ez az adott helyzetben megengedhető, vagy más megoldást kell választani.” A chatbotok bevezetésével kapcsolatos további kihívások a biztonság, az induló költségek és a naprakészen tartott adattár üzemeltetése.

184 milliárd forintos adózás előtti eredménnyel zárta az év első három negyedévét az MBH Bank

Az MBH Bank eredményesen zárta a 2025-ös év első kilenc hónapját: a társaság továbbra is magas jövedelmezőséggel, szilárd tőkemegfeleléssel és likviditási pozícióval rendelkezik. A bankcsoport az idei év első kilenc hónapjában jelentős, több mint 184,3 milliárd forintos korrigált adózás előtti eredményt ért el, a korrigált tőkearányos megtérülési mutatója pedig 18,1%.
2025. 11. 21. 05:30
Megosztás:

Az érdeklődő vállalkozók már jelentkezhetnek a SEED Alapítvány Országos Vállalkozói Mentorprogramjára

Személyes támogatással, valódi tapasztalattal, bizonyított eredményekkel folytatódik a Kormány és az Európai Unió társfinanszírozásával, 1,5 milliárd forintos keretből megvalósuló Országos Vállalkozói Mentorprogram. A program 2025 és 2027 között 400 hazai vállalkozó személyre szabott fejlesztését és mentori támogatását célozza, kiemelt figyelemmel a női, fiatal, generációváltó és társadalmi vállalkozásokra. Az érdeklődő vállalkozók a https://seed.hu/szintlepes/ weboldalon jelentkezhetnek a mentorprogramra.
2025. 11. 21. 05:00
Megosztás:

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító kisebbségi tulajdonosát

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító Zrt. kisebbségi tulajdonosát, és 100 százalékos tulajdonrészt szerez a biztosítóban - tette közzé a Waberer’s International Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2025. 11. 21. 04:30
Megosztás:

Mennyire gondolkodik előre és gondoskodik magáról a magyar?

Az Öngondoskodási Index 2025 kutatás szerint a tudatos pénzügyi tervezés egyre inkább beépül a mindennapokba. A magyar lakosság pénzügyi tudatossága tovább erősödik, és ez leglátványosabban a fiatalok körében figyelhető meg.
2025. 11. 21. 04:00
Megosztás:

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat csütörtökön a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM), az idén három diák, öt pedagógus és egy oktatási intézmény részesült az elismerésben.
2025. 11. 21. 03:30
Megosztás:

Horvátországban tovább bővül az árstopos termékek listája

A horvát kormány hetvenről százra növelte az árstoppal érintett termékek, illetve termékkategóriák számát - közölte a kabinet ülését követően Ante Susnjar gazdasági miniszter, a döntéssel a magas megélhetési költségek által leginkább sújtott fogyasztókat szeretnék segíteni.
2025. 11. 21. 02:30
Megosztás:

Karácsonyi hal árak 2025

Milyen karácsonyi hal árak várnak ránk idén? Élőponty kiló ára, szeletelt ponty ára. Hány forint egy kiló harcsa vagy épp afrikai harcsa 2025 karácsonyán? Cikkünkből minden kiderül.
2025. 11. 21. 02:00
Megosztás:

Siess, ha pénzt akarsz! Januártól szigorodik a hitelfelvétel

Januártól életbe lépnek azok az új JTM-előírások, amelyek szigorítják a lakáshitelezést, és különösen a nettó 600–800 ezer forint közötti jövedelemmel rendelkező ügyfeleknél eredményezhetnek érezhető hitelösszeg-csökkenést. De mire kell most igazán figyelni?
2025. 11. 21. 01:00
Megosztás:

Így spórolhatsz legálisan 40%-ot a fűtés költségeden!

Magyarországon az alacsonyabb bevételű háztartások átlagosan költségvetésük 14 százalékát költik energiára, miközben az épületek 70 százaléka nem megfelelően szigetelt.
2025. 11. 21. 00:30
Megosztás:

Francia-magyar együttműködés az európai agrárium jövőjéért

Fenn kell tartani a jelenlegi uniós agrártámogatási rendszert és meg kell őrizni a gazdáknak járó forrásokat, ebben a küzdelemben hazánk számít Franciaországra is – közölte Nagy István agrárminiszter, aki Annie Genevard-ral, a Francia Köztársaság mezőgazdaságért, élelmiszeriparért és élelmiszer-szuverenitásért felelős tárcavezetőjével tárgyalt csütörtökön Párizsban, az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint.
2025. 11. 20. 23:30
Megosztás:

Digitap ($TAP) árfolyam-előrejelzés 2025, 2026, 2030

Ahogy a valódi felhasználói hasznosságra építő tokenek egyre több figyelmet kapnak a pusztán spekulatív eszközökkel szemben, a kriptopiac új szakaszba lép.
2025. 11. 20. 23:00
Megosztás:

Új hatóanyaggyártó üzemet avatott az Egis

Az Egis Gyógyszergyár Zrt. Budapesten átadta 112 éves történetének egyik legjelentősebb hatóanyaggyártási fejlesztését. A vállalat saját forrásból finanszírozott, 30 milliárd forintos új üzemében egy globálisan vezető készítmény hatóanyagának gyártását végzi majd - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 22:30
Megosztás:

PEPE Coin bálna most egy olyan altcoinba önti a pénzét, amelynek tokenfeloldása 2035-re tolódott

Egy legendás PEPE-bálna, aki korábban 36 millió dollárnyi nyereséget realizált, most agresszívan halmozza fel az Aster (ASTER) tokent, miközben a projekt szigorítja tokenfeloldási ütemtervét, és az árfolyam jóval a Binance-alapító CZ átlagos belépési ára fölött forog.
2025. 11. 20. 22:00
Megosztás:

463 millió dollár tűnt el? A Bitcoin ETF súlyos veszteséget szenvedett, miközben a befektetők a Digitap ($TAP) 2 millió dolláros előértékesítésének biztonságába menekülnek

Rekordot döntő, 463 millió dolláros tőkekiáramlás rázta meg a BlackRock Bitcoin ETF-jét, ami megingatta a kriptopiacot. Ez a jelentős eladási hullám árcsökkenést okozott a főbb kriptovaluták, így a BTC és az ETH esetében is.
2025. 11. 20. 21:00
Megosztás:

A Franklin Templeton XRP ETF-je akár 150–250 millió dolláros első napi forgalmat is elérhet – állítja egy elemző

Az XRP közösség nagy figyelemmel kíséri, ahogy a globális vagyonkezelő óriás, a Franklin Templeton felkészül a spot XRP ETF-je, az EZRP elindítására.
2025. 11. 20. 20:30
Megosztás:

Alsóbbrendű utakat újítanak fel Nógrád vármegyében

Négy és öt számjegyű utakat újít fel Nógrád vármegyében a Magyar Közút Nonprofit Zrt., több mint 37 kilométernyi mellékút teljes körű felújítását indították el 20 útszakaszon a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Plusz keretében - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 20:00
Megosztás:

Stabil a magyar nagyvállalatok beruházási kedve

A magyar nagyvállalatok nagyobb része stabil fejlesztési kedvvel kezdi a következő évet, 52 százalékuk tervez beruházást egy éven belül - közölte a K&H csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 20. 19:30
Megosztás:

A vállalatok közel fele küzd a munkaerő megbízhatatlanságával Magyarországon

A fizikai munkavállalók megbízhatósága ma a magyar munkaerőpiac egyik legégetőbb kérdése – derül ki a Jobtain kutatásából, amely több mint száz HR-szakember és vezető részvételével készült. A válaszadók 88%-a a megbízhatóságot nevezte meg a legfontosabb kiválasztási szempontként, megelőzve a fizikai állóképességet (60%) és a szakmai tapasztalatot (54%).
2025. 11. 20. 19:00
Megosztás:

Jogerősen is kimondta a bíróság: Oszkó Péternek és az OXO Properties Holdingnak nincs felelőssége az Ivanka Factory Zrt. felszámolásáért, és kártérítéssel nem tartoznak

Jogerősen is kimondta a bíróság: Oszkó Péternek és az OXO Properties Holdingnak nincs felelőssége az Ivanka Factory Zrt. felszámolásáért, és kártérítéssel nem tartoznak.
2025. 11. 20. 18:30
Megosztás:

GVH-elnök: „A digitalizáció a verseny- és a fogyasztóvédelmi jogot is átformálja”

A magyar családok és gyermekek célzott védelme, a mesterséges intelligencia versenyjogi vetületei és a versenyjog magánjogi érvényesítése kerültek a középpontba a VII. Magyar Versenyjogi Fórumon, Budapesten.
2025. 11. 20. 18:00
Megosztás: