Jelentős fejlesztési potenciál rejlik a magyar vállalatok ügyfélszolgálati folyamataiban

Gőzerővel fejlesztik a cégek ügyfélszolgálati folyamataikat, így már átlagosan legalább négy különböző csatornán lehet elérni a nagy ügyfélforgalmat bonyolító magyar vállalatokat – állapította meg a KPMG friss magyarországi kutatásában. A különböző képességekkel rendelkező chatbotokat egyre több cég igyekszik mesterséges intelligenciával felruházni, ugyanakkor jelenleg a legnagyobb kihívás a vállalatoknak mégiscsak az, hogy saját belső működésüket optimalizálják. Nem elég ugyanis csupán az elérést biztosítani az ügyfélszolgálat felé, hanem valódi és gyors válaszokkal kell tudni előremozdítani az ügyfelek kéréseit, panaszait, érkezzen az bármely csatornán. Ráadásul mindezt függetlenül attól, hogy vállalaton belüli munkatárstól vagy külső ügyféltől, vásárlótól érkezik a kérés.

Jelentős fejlesztési potenciál rejlik a magyar vállalatok ügyfélszolgálati folyamataiban

Több mint 50 magyarországi vállalat körében végzett mélyinterjúkkal elemezte a KPMG Magyarország az ügyfélszolgálati folyamatokat támogató rendszerek használatát és fejlesztési irányait. A kutatást bemutató szakmai eseménynek érdekes aktualitást adott a Facebook március 5-i átmeneti leállása. A vállalatok életében egy ilyen incidens komoly fejtörést tud okozni, hiszen számos cég folytat vevőivel folyamatos diskurzust a Facebook csatornáin is. „Egy ilyen leállás a vállalati reputációra, ha csak kismértékben is, de negatív hatással lehet, ezért fontos, hogy ilyen helyzetek kezelésére rendelkezésre álljon alternatív csatorna, amin kapcsolatot tarthat a működése érintettjeivel egy vállalat” – vezette fel a kutatás ismertetését Kulcsár Huba, a KPMG szenior menedzsere.

Mint az a KPMG felméréséből is kiderült, ritka az olyan vállalat, amely csupán egyetlen ügyfélkiszolgálási csatornát biztosítana, és ne lenne más módja arról tájékoztatni ügyfeleit, hogy egyik csatornája átmenetileg nem elérhető. Átlagosan ugyanis legalább négy csatornát üzemeltetnek a hazai felmérésben megkérdezett vállalatok. Legnépszerűbb természetesen a telefonos elérés lehetősége, ezt követik az IT szolgáltatás menedzsment platformok, az email alapú ügykezelés, valamint az önkiszolgáló portálok. Ezzel szemben kevesen használják az olyan személyes kapcsolatfelvételt nem igénylő önkiszolgáló csatornákat, mint a mobil applikáció vagy a chatbot.

Multichannel helyett omnichannel a kulcsszó!

A mai kor elvárásai szerint már nem elégséges, hogy az ügyfél többféle módon – úgy nevezett multichannel ügyfélkezelési stratégiát megvalósítva – érje el az ügyfélszolgálatot, hanem az igazi ügyfélközpontú megközelítés az, ha az egyik csatornán elindított ügyet más csatornán is tudja folytatni információvesztés nélkül.

„Például a beküldött emailekben megadott adatokat, vagy a chatbotnak felvázolt kérést ne kelljen elismételni egy későbbi telefonos beszélgetés során, hanem az ügyszámra – ticketre – hivatkozva naprakész legyen az üggyel kapcsolatban az ügyintéző. Ezt az ügyfélfókuszú omnichannel stratégiát egyelőre még a magyar vállalatok kevésbé képesek megvalósítani” – magyarázza Lázár Ábel a KPMG szenior tanácsadója. Azon vállalatok, akik az omnichannel stratégiát választják, magasabb arányban képesek megtartani az ügyfeleiket, viszont ezt csak megfelelő informatikai támogatással érhetik el. Megoldást nyújthat erre az új generációs ServiceNow szolgáltatásmenedzsment platform, amely piaci elterjedésében lassan beéri a régiónkban legnépszerűbb TOPdesk-et, vagy a hazai piacon leggyakoribb JIRA ügyfélkezelést támogató szoftvert is. Az omnichannel megvalósíthatóságának másik fontos feltétele a vállalat belső folyamatainak és ügyfélkezelést megvalósító rendszereinek a felkészítése, hogy információvesztés nélkül, csatornától függetlenül egy folyamban legyen naprakészen nyilvántartva egy-egy kezelt ügy. Ezek elemzése és fejlesztése lehetővé teszik az optimális ügyféléletút (customer journey) kialakítását, ami alapján az összes csatornát konzisztens egymást kiegészítő módon lehet integrálni.

Külső és belső ügyfelek: közös rendszerben, de más megközelítéssel

Fontos megjegyezni, hogy a vállalatok ma már ügyfélkiszolgálás alatt nem csak a kívülről – például vásárlóktól – érkező megkeresések kezelését értik, hanem ugyanazon az informatikai alapon láthatják el a vállalaton belüli kérések kezelését is. Informatikai hátterét és logikáját tekintve ugyanis kezelhető ugyanabban a rendszerben egy szűk cipő visszáruzása, és egy munkatárs meghibásodott laptoptöltőjének cseréje is. Ami viszont komoly eltérést jelent, hogy a külső ügyfelek esetében az edukáció csak korlátok között megvalósítható, míg házon belül a munkavállalók érdekeltek abban, hogy megtanulják használni az igénybejelentésre kialakított platformot a hatékony munkavégzés érdekében.

Automatizálhatóság korlátai

A humán erőforrást igénylő ügyfélkapcsolat egyre emelkedő költsége dilemma elé állítja a vállalatokat: meg kell találni a határt az automatizálható, valamilyen online felületre (tudástárra, önkiszolgáló oldalra) terelhető megkeresések és az élő munkatársat igénylő valódi ügyek között. Kovács Lóránt, a Magyar Telekom ügyfélszolgálat-támogató központjának vezetője szerint az emberi elérhetőség elvárásként tovább él, ugyanakkor amit csak lehet, azt érdemes automatizálni. „A Telekomhoz beérkező kéréseknek a 27%-a már Vandával oldódik meg, és már csak az ügyfelek 4-5%-a zárkózik el az automatizált chatbottól, ez számunkra óriási eredmény.” Egyúttal reménykednek abban, hogy idővel mindenki megnyerhető az automatizációnak a jó példák révén: a Telekomnál ezért a telefonos call centerben megoldott feladatok során tájékoztatják az ügyfelet arról is, hogy milyen digitális úton tudna hasonlóan eredményes, és akár gyorsabb megoldásra jutni a betelefonáló.

Chatbotok jövője

Noha a chatbotok iránti érdeklődés a covid idején nagyon megugrott, mégis a KPMG által megkérdezett vállalatoknak csak alig ötödénél működik ilyen self service típusú technológia. Eközben persze a megkérdezettek mintegy fele nyilatkozik úgy, hogy ezen a téren tervez fejlesztést, az érdeklődésük azonban már inkább a mesterséges intelligencia bevethetősége irányába fordul. A chatbotok iránti lelkesedést a valódi felhasználói statisztikák hűtik: a legfrissebb nemzetközi felmérések szerint az ügyfélszolgálathoz fordulóknak csak alig 8%-a választotta a chatbotot, és közülük csak minden negyedik megkérdezett állította, hogy ezt később is megtenné. Amiként az ígéretesen induló személyhívókat azonnal elavulttá tette a mobiltelefon megjelenése, úgy lehet a szabály alapú chatbotokat is hamarosan leváltják a mesterséges intelligenciával felturbózott, kulcsszavas felismerésen alapuló chatbotok. „A mesterséges intelligencia bevetésénél azonban kritikus, hogy az ügyfélszolgálat releváns információt adjon, és ehhez az igényhez legjobban illeszkedő modellek kerüljenek alkalmazásra” – mutat rá a technológia jelenlegi korlátaira Ignácz Péter, a KPMG menedzsere.

„A nagy nyelvi modellek folyékony szövegalkotási és szövegfeldolgozási képessége új lehetőségeket nyit az ügyfélélmény emelésére, ugyanakkor a hallucináció eshetőségét is magában hordozza. Üzleti döntésnek kell lennie, hogy ez az adott helyzetben megengedhető, vagy más megoldást kell választani.” A chatbotok bevezetésével kapcsolatos további kihívások a biztonság, az induló költségek és a naprakészen tartott adattár üzemeltetése.

Estek a fejlett gazdaságok kötvényhozamai, nem változott a forint értéke

Tegnap tovább araszoltak lefelé a kötvényhozamok a fejlett piacokon és folytatódott a dollár gyengülése is a Fed eheti kamatmeghatározó ülése előtt, amikor legalább 25 bázispontos lépéssel megindulhat az amerikai kamatcsökkentési ciklus.
2024. 09. 17. 11:00
Megosztás:

Annyi katona megy a gátakra, amennyi csak kell

Az árhullám okozta megnövekedett feladatok ellátását napról napra nagyobb létszámban segítik a katonák, mostanra mintegy 1400-an van a gátakon, de annyi katona megy a gátakra a következő órákban és napokon is, amennyi csak kell – közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024. 09. 17. 10:30
Megosztás:

Vegyes hangulatban telt a kereskedés az amerikai tőzsdéken, emelkedtek az olajárak

A tengerentúli piacok vegyesen nyitották a hetet a múlt heti szárnyalás után.
2024. 09. 17. 10:00
Megosztás:

Szijjártó Péter szerint a kőolajellátás kérdését tilos átpolitizálni

Stratégiai egyetértés van Magyarország és a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) között abban, hogy az olajellátás nem politikai ügy, és a kőolajellátás kérdését tilos átpolitizálni - közölte a külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán kedden, miután Bécsben találkozott Haitam al-Gejsszel, az OPEC főtitkárával.
2024. 09. 17. 09:30
Megosztás:

Csökkenéssel nyitották a hetet a nyugat-európai tőzsdék

A páneurópai Stoxx600 index 0,2%-os csökkenéssel zárt hétfőn, megszakítva háromnapos növekedési sorozatát. Az európai technológiai index 1,2%-ot esett, ami a legnagyobb százalékos csökkenést jelentette a főbb Stoxx szektorok közül.
2024. 09. 17. 09:00
Megosztás:

Az első lépés a Bet Match-nél: Regisztráció és hozzáférés a személyes fiókjához

A Bet Match egy online platform, amely innovatív szolgáltatásokat nyújt ügyfeleinek a szerencsejáték-üzletágban. A platform fejlesztői fennállása során a felhasználóbarát felületre és a különféle nyerőgépekre helyezték a hangsúlyt.
2024. 09. 17. 08:49
Megosztás:

Vigyázzon! Hitelt vesznek fel csalók az Ön nevében és a pénzt ellopják!

Havi hárommilliárd forintot lopnak el a bankügyfelektől a csalók.
2024. 09. 17. 08:30
Megosztás:

A Dogecoin és a Shiba Inu árfolyama emelkedik, miközben a TradFi óriás DTX Exchange vezeti a rohamot

A mémcoinok ismét reflektorfénybe kerültek bika teljesítményükkel, miközben a kriptopiac szárnyal, követve a BTC ármozgásait. A Dogecoin (DOGE) és a Shiba Inu (SHIB) vezeti a mémcoinokat jelentős nyereségekkel, amelyeket a grafikonokon is láthatunk, és amelyeket top szintű elemzők bikás előrejelzései támogatnak.
2024. 09. 17. 08:00
Megosztás:

A Ripple-SEC ügy "lezárult" – A bullish hangulat megnövelte a keresletet a NEAR Protocol (NEAR) és egy új AI-DeFi token iránt

A kriptoközösség megkönnyebbülten sóhajtott fel, miután a Ripple-SEC ügy lezárult. Annak ellenére, hogy az augusztus 7-i végleges ítélet több mint négy évvel az ügy kezdete után született meg, voltak félelmek, hogy a szabályozó hatóság fellebbezni fog. Stuart Alderoty, a Ripple vezető jogi tisztviselőjének szavai szerint azonban az „ügy lezárult.”
2024. 09. 17. 07:00
Megosztás:

Az új tanévben is 150 ezerre tehető Erdélyben a magyarul tanuló diákok száma

A 2024-2025-ös tanévben is 150 ezerre tehető Erdélyben a magyar nyelven tanuló diákok száma - közölte a Krónikaonline.ro hírportállal Kallós Zoltán, a román oktatási minisztérium kisebbségi oktatásért felelős államtitkára, hozzátéve, hogy később sem számítanak csökkenésre.
2024. 09. 17. 06:30
Megosztás:

Százezernél is több új bankszámlát nyitottak a magyarok

Átlépte a 10 milliót a lakossági bankszámlák száma, miután félév alatt több mint százezer újat nyitottak belőlük. A bankkártyák egyre nagyobb részét digitalizálják, gyors tempóban terjed a mobilbankolás, és egyre kevesebben használnak készpénzt. Az ATM-ek száma ennek ellenére növekszik, hiszen a jegybank előírta a telepítésüket - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024. 09. 17. 06:00
Megosztás:

Csődgondnokság alá kerül a Titanicot gyártó hajógyár

Csődgondokság alá kerül az észak-írországi Harland and Wolff hajógyár, amely a világ egyik leghíresebb hajóját, a tragikus sorsú Titanicot is építette.
2024. 09. 17. 05:00
Megosztás:

Tovább nőtt a magyar turisták száma Horvátországban

Az idén újabb rekordot döntve tovább nőtt Horvátországban a magyar turisták és vendégéjszakáik száma, szeptember közepéig 736 ezer magyar utazó 3,7 millió éjszakát töltött az adriai államban - közölte a Horvát Idegenforgalmi Közösség budapesti képviseletének igazgatója hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón.
2024. 09. 17. 04:30
Megosztás:

Magyar biotech startup került be az AWS globális AI programjába

Az Amazon Web Services (AWS) bejelentette, hogy a mesterséges intelligenciával rákellenes megoldásokat kutató biotech céget, a Turbine-t, egyetlen magyarként beválasztották az AWS Global Generative AI Accelerator 10 hetes programjába, amelybe globálisan mindössze 80 vállalkozás került be idén.
2024. 09. 17. 04:00
Megosztás:

Keddtől nem lehet behajtani a Margitszigetre

A Dunán levonuló árhullám miatt kedd reggel lezárják a Margitszigetet, ezért a 26-os autóbusz nem közlekedik, a 4-es és a 6-os villamos pedig nem áll meg a margitszigeti megállóban - közölte a BKK hétfőn este az MTI-vel.
2024. 09. 17. 03:30
Megosztás:

Fokozott tűzveszélyt jelent a szárítókban hagyott napraforgó, cirok

Az elmúlt hónapok aszályos időjárása összekuszálta a szálakat. Sajnos vannak olyan területek, ahol tönkre tett mindent. Máshol a napraforgót szárítják, vagy a szóját, cirkot, sőt a kukoricát, már ahol kell egyáltalán. A betakarítás folyamatosságát a csapadékos időjárás megtöri. A szárítók üzemeltetői nehéz helyzetben vannak, mert nem tudják, mikor folytatódhat a betakarítás (talán már holnap), ezért gyakran a toronyban hagyják a terményt, nem ürítik le. Ez akkor is veszélyes, ha ügyelnek arra, hogy a felső nedves tömeg is megszáradjon.
2024. 09. 17. 03:00
Megosztás:

Putyin másfél millióra emelte az orosz katonai állomány létszámát

Száznyolcvanezer fővel másfél millióra növeli az orosz fegyveres erők katonai állományának létszámát Vlagyimir Putyin orosz elnök hétfőn kiadott rendelete.
2024. 09. 17. 02:30
Megosztás:

Le kell cserélni a magyar otthonokban a gázkazánokat a Nemzetközi Energiaügynökség döntése értelmében!

Az Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) azt javasolja, hogy 2025-től tiltsák meg az új, fosszilis tüzelőanyaggal működő kazánok forgalmazását. Ezzel szemben hazánkban a legtöbb otthon földgázzal működő fűtési rendszert használ, ami nem előnyös, mivel a fosszilis energiahordozók alkalmazása növeli a CO2-kibocsátást, és ez hozzájárul a globális felmelegedéshez. Már elérhetők olyan alternatívák, amelyek mind környezetvédelmi, mind költséghatékonysági szempontból jobb megoldást kínálnak.
2024. 09. 17. 02:00
Megosztás:

Egyelőre nem várható újabb csapadék

Sem Magyarországon, sem a Duna vízgyűjtőin nem várható érdemi csapadék területi átlagban a következő öt-hét napban - közölte a HungaroMet Zrt. a Facebook-oldalán hétfőn.
2024. 09. 17. 01:30
Megosztás:

Ha Ön 1949-1975 között született, akkor oka van a félelemre

Az 1949 és 1975 között született generációt gyakran említik baby boom generációként vagy annak későbbi szakaszaként. Ez a korosztály életében számos társadalmi és gazdasági változáson ment keresztül, és most új kihívásokkal néz szembe, ahogy az idősödés határához érkezik.
2024. 09. 17. 01:00
Megosztás: