Jelentős fejlesztési potenciál rejlik a magyar vállalatok ügyfélszolgálati folyamataiban

Gőzerővel fejlesztik a cégek ügyfélszolgálati folyamataikat, így már átlagosan legalább négy különböző csatornán lehet elérni a nagy ügyfélforgalmat bonyolító magyar vállalatokat – állapította meg a KPMG friss magyarországi kutatásában. A különböző képességekkel rendelkező chatbotokat egyre több cég igyekszik mesterséges intelligenciával felruházni, ugyanakkor jelenleg a legnagyobb kihívás a vállalatoknak mégiscsak az, hogy saját belső működésüket optimalizálják. Nem elég ugyanis csupán az elérést biztosítani az ügyfélszolgálat felé, hanem valódi és gyors válaszokkal kell tudni előremozdítani az ügyfelek kéréseit, panaszait, érkezzen az bármely csatornán. Ráadásul mindezt függetlenül attól, hogy vállalaton belüli munkatárstól vagy külső ügyféltől, vásárlótól érkezik a kérés.

Jelentős fejlesztési potenciál rejlik a magyar vállalatok ügyfélszolgálati folyamataiban

Több mint 50 magyarországi vállalat körében végzett mélyinterjúkkal elemezte a KPMG Magyarország az ügyfélszolgálati folyamatokat támogató rendszerek használatát és fejlesztési irányait. A kutatást bemutató szakmai eseménynek érdekes aktualitást adott a Facebook március 5-i átmeneti leállása. A vállalatok életében egy ilyen incidens komoly fejtörést tud okozni, hiszen számos cég folytat vevőivel folyamatos diskurzust a Facebook csatornáin is. „Egy ilyen leállás a vállalati reputációra, ha csak kismértékben is, de negatív hatással lehet, ezért fontos, hogy ilyen helyzetek kezelésére rendelkezésre álljon alternatív csatorna, amin kapcsolatot tarthat a működése érintettjeivel egy vállalat” – vezette fel a kutatás ismertetését Kulcsár Huba, a KPMG szenior menedzsere.

Mint az a KPMG felméréséből is kiderült, ritka az olyan vállalat, amely csupán egyetlen ügyfélkiszolgálási csatornát biztosítana, és ne lenne más módja arról tájékoztatni ügyfeleit, hogy egyik csatornája átmenetileg nem elérhető. Átlagosan ugyanis legalább négy csatornát üzemeltetnek a hazai felmérésben megkérdezett vállalatok. Legnépszerűbb természetesen a telefonos elérés lehetősége, ezt követik az IT szolgáltatás menedzsment platformok, az email alapú ügykezelés, valamint az önkiszolgáló portálok. Ezzel szemben kevesen használják az olyan személyes kapcsolatfelvételt nem igénylő önkiszolgáló csatornákat, mint a mobil applikáció vagy a chatbot.

Multichannel helyett omnichannel a kulcsszó!

A mai kor elvárásai szerint már nem elégséges, hogy az ügyfél többféle módon – úgy nevezett multichannel ügyfélkezelési stratégiát megvalósítva – érje el az ügyfélszolgálatot, hanem az igazi ügyfélközpontú megközelítés az, ha az egyik csatornán elindított ügyet más csatornán is tudja folytatni információvesztés nélkül.

„Például a beküldött emailekben megadott adatokat, vagy a chatbotnak felvázolt kérést ne kelljen elismételni egy későbbi telefonos beszélgetés során, hanem az ügyszámra – ticketre – hivatkozva naprakész legyen az üggyel kapcsolatban az ügyintéző. Ezt az ügyfélfókuszú omnichannel stratégiát egyelőre még a magyar vállalatok kevésbé képesek megvalósítani” – magyarázza Lázár Ábel a KPMG szenior tanácsadója. Azon vállalatok, akik az omnichannel stratégiát választják, magasabb arányban képesek megtartani az ügyfeleiket, viszont ezt csak megfelelő informatikai támogatással érhetik el. Megoldást nyújthat erre az új generációs ServiceNow szolgáltatásmenedzsment platform, amely piaci elterjedésében lassan beéri a régiónkban legnépszerűbb TOPdesk-et, vagy a hazai piacon leggyakoribb JIRA ügyfélkezelést támogató szoftvert is. Az omnichannel megvalósíthatóságának másik fontos feltétele a vállalat belső folyamatainak és ügyfélkezelést megvalósító rendszereinek a felkészítése, hogy információvesztés nélkül, csatornától függetlenül egy folyamban legyen naprakészen nyilvántartva egy-egy kezelt ügy. Ezek elemzése és fejlesztése lehetővé teszik az optimális ügyféléletút (customer journey) kialakítását, ami alapján az összes csatornát konzisztens egymást kiegészítő módon lehet integrálni.

Külső és belső ügyfelek: közös rendszerben, de más megközelítéssel

Fontos megjegyezni, hogy a vállalatok ma már ügyfélkiszolgálás alatt nem csak a kívülről – például vásárlóktól – érkező megkeresések kezelését értik, hanem ugyanazon az informatikai alapon láthatják el a vállalaton belüli kérések kezelését is. Informatikai hátterét és logikáját tekintve ugyanis kezelhető ugyanabban a rendszerben egy szűk cipő visszáruzása, és egy munkatárs meghibásodott laptoptöltőjének cseréje is. Ami viszont komoly eltérést jelent, hogy a külső ügyfelek esetében az edukáció csak korlátok között megvalósítható, míg házon belül a munkavállalók érdekeltek abban, hogy megtanulják használni az igénybejelentésre kialakított platformot a hatékony munkavégzés érdekében.

Automatizálhatóság korlátai

A humán erőforrást igénylő ügyfélkapcsolat egyre emelkedő költsége dilemma elé állítja a vállalatokat: meg kell találni a határt az automatizálható, valamilyen online felületre (tudástárra, önkiszolgáló oldalra) terelhető megkeresések és az élő munkatársat igénylő valódi ügyek között. Kovács Lóránt, a Magyar Telekom ügyfélszolgálat-támogató központjának vezetője szerint az emberi elérhetőség elvárásként tovább él, ugyanakkor amit csak lehet, azt érdemes automatizálni. „A Telekomhoz beérkező kéréseknek a 27%-a már Vandával oldódik meg, és már csak az ügyfelek 4-5%-a zárkózik el az automatizált chatbottól, ez számunkra óriási eredmény.” Egyúttal reménykednek abban, hogy idővel mindenki megnyerhető az automatizációnak a jó példák révén: a Telekomnál ezért a telefonos call centerben megoldott feladatok során tájékoztatják az ügyfelet arról is, hogy milyen digitális úton tudna hasonlóan eredményes, és akár gyorsabb megoldásra jutni a betelefonáló.

Chatbotok jövője

Noha a chatbotok iránti érdeklődés a covid idején nagyon megugrott, mégis a KPMG által megkérdezett vállalatoknak csak alig ötödénél működik ilyen self service típusú technológia. Eközben persze a megkérdezettek mintegy fele nyilatkozik úgy, hogy ezen a téren tervez fejlesztést, az érdeklődésük azonban már inkább a mesterséges intelligencia bevethetősége irányába fordul. A chatbotok iránti lelkesedést a valódi felhasználói statisztikák hűtik: a legfrissebb nemzetközi felmérések szerint az ügyfélszolgálathoz fordulóknak csak alig 8%-a választotta a chatbotot, és közülük csak minden negyedik megkérdezett állította, hogy ezt később is megtenné. Amiként az ígéretesen induló személyhívókat azonnal elavulttá tette a mobiltelefon megjelenése, úgy lehet a szabály alapú chatbotokat is hamarosan leváltják a mesterséges intelligenciával felturbózott, kulcsszavas felismerésen alapuló chatbotok. „A mesterséges intelligencia bevetésénél azonban kritikus, hogy az ügyfélszolgálat releváns információt adjon, és ehhez az igényhez legjobban illeszkedő modellek kerüljenek alkalmazásra” – mutat rá a technológia jelenlegi korlátaira Ignácz Péter, a KPMG menedzsere.

„A nagy nyelvi modellek folyékony szövegalkotási és szövegfeldolgozási képessége új lehetőségeket nyit az ügyfélélmény emelésére, ugyanakkor a hallucináció eshetőségét is magában hordozza. Üzleti döntésnek kell lennie, hogy ez az adott helyzetben megengedhető, vagy más megoldást kell választani.” A chatbotok bevezetésével kapcsolatos további kihívások a biztonság, az induló költségek és a naprakészen tartott adattár üzemeltetése.

Ethereum Virtual Machine (EVM) fogalma, jelentése és értelmezése: A blokkláncok láthatatlan motorja

EVM a kriptovilág láthatatlan agya – érthetően az Ethereum Virtual Machine működéséről. Ha valaha hallottál az Ethereumról, biztosan találkoztál azzal a fogalommal is, hogy okosszerződés vagy decentralizált alkalmazás (dApp). De vajon elgondolkodtál már azon, hogy ezek a digitális szerződések hogyan futnak, ki „értelmezi” őket, és mi történik „a motorháztető alatt”? A válasz egy kevéssé ismert, mégis kulcsfontosságú technológia: az Ethereum Virtual Machine, azaz EVM.
2025. 09. 24. 17:30
Megosztás:

Romlott a németországi üzleti hangulat

Az elemzők által várt javulás helyett romlott az üzleti hangulat Németországban szeptemberben a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének legfrissebb, szerdán ismertetett felmérése szerint.
2025. 09. 24. 16:30
Megosztás:

Németh László: a családi mikro- és kisvállalkozások nélkül nincs erős magyar gazdaság

A családi mikro- és kisvállalkozások nélkül nincs erős magyar gazdaság - mondta Németh László, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnöke szerdán, Inárcson, a testület fennállása 35. évfordulója alkalmából tartott ünnepségen. Orbán Viktor miniszterelnök levélben köszöntötte a szervezetet jubileuma alkalmából.
2025. 09. 24. 16:05
Megosztás:

Budapest, Eger és Pécs az őszi utazók kedvenc városai

Az őszi belföldi utazások legnépszerűbb úti célja Budapest, Eger és Pécs a Szallas.hu foglalási adatai szerint, a vendégek többsége pedig 2 éjszakás pihenést tervez.
2025. 09. 24. 15:30
Megosztás:

Az ESG és az üzleti növekedés kéz a kézben jár

A Grant Thornton legfrissebb nemzetközi kutatása szerint a középvállalatok világszerte a fenntarthatóságot egyre inkább stratégiai növekedési tényezőként kezelik, nem csupán szabályozási kötelezettségként. A felmérés alapján a cégek közel 90%-a a következő 12 hónapban fenntartja vagy növeli fenntarthatósági beruházásait, miközben a vezetők több mint fele már közvetlen üzleti előnyt társít az ESG-hez.
2025. 09. 24. 15:00
Megosztás:

Kódolt jövő – Vállalkozás a Z generáció nyelvén

A Z és Alfa generáció számára a munka egyre inkább önkifejezés, nem pusztán megélhetés. Egyre többen nem a klasszikus irodai munkakörökben gondolkodnak, hanem saját vállalkozásban képzelik el a jövőjüket. Az ambíció megvan, de az induláshoz tudásra, példaképekre és biztonságra is szükség van – legyen szó a pénzügyekről vagy a vállalkozói út kihívásairól. Az OTP Bank célja, hogy a fiatalokat digitális eszközökkel, edukációval és valós példákkal támogassa abban, hogy tudatosabban kezeljék pénzügyeiket, és bátrabban lépjenek a vállalkozói útra. A bank nemcsak pénzügyi szolgáltatóként, hanem partnerként van jelen a fiatalok életében – segítve őket abban, hogy a jövőjüket biztonságosan és magabiztosan építhessék.
2025. 09. 24. 14:30
Megosztás:

Plume Network fogalma, jelentése és értelmezése: Egy új generációs blokklánchálózat a valós eszközök tokenizálására

Egy hálózat, amely összehozza a kriptót és a való világot: a kriptovaluták és blokklánc-technológiák világában a 2020-as évek második felére világossá vált: a jövő nem csak a digitális eszközöké, hanem azoké a rendszereké, amelyek képesek a való világ pénzügyi eszközeit is digitálisan kezelhető formába önteni.
2025. 09. 24. 14:00
Megosztás:

Tovább emelkedtek az árak a használtautó-piacon

Idén augusztusban tovább emelkedtek az árak a magyar használtautó-piacon: az eladó hirdetések kínálati átlagára 5,5 millió forint volt, szemben a 2024 augusztusában regisztrált 5,3 millió forinttal - ez derült ki a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) augusztusi jelentéséből.
2025. 09. 24. 13:30
Megosztás:

Circle áttörése a valós eszközök piacán – megérkezett a natív USDC a Plume hálózatra

A Circle újabb lépést tett a valós pénzügyi eszközök tokenizálásának térnyerése felé: a világ legismertebb szabályozott stabilcoinja, az USDC mostantól natívan is elérhető a Plume blokkláncon. Ez nem csupán technológiai újítás – a DeFi és az intézményi pénzügyek összefonódásának új korszakát jelenti. Nézzük, mit hoz a jövő a tokenizált valós eszközök (RWA) piacán!
2025. 09. 24. 13:00
Megosztás:

Jön a magyar fejlesztésű prebiotikus ital

A hazai funkcionális italok piacán új korszak kezdődik: az R-Water Kft., a magyar sportital és vitaminital gyártás egyik leginnovatívabb szereplője bejelentette, hogy hamarosan piacra dobja az első saját fejlesztésű prebiotikus italát. Az újdonság célja, hogy támogassa a bélflóra egyensúlyát, erősítse az immunrendszert, és egészséges alternatívát kínáljon a tudatos fogyasztóknak.
2025. 09. 24. 12:30
Megosztás:

100 éves használt lakásra felvehető az Otthon Start, de akad olyan új építésű, amire nem

Nem minden új építésű lakásra vehető fel az Otthon Start hitel, mivel a jogszabály kizárja azokat az ingatlanokat, amelyek építési engedélyét 2022. január 1. előtt adták ki – hívta fel a figyelmet Vincze Krisztián, a GV Hitelközpont ügyvezető-tulajdonosa. Bár ezek a lakások a program keretében is megvásárolhatók, a hiteligénylés elindítása csak a használatbavételi engedély megszerzése után lehetséges, ami akár 12–18 hónapot is igénybe vehet.
2025. 09. 24. 12:00
Megosztás:

A PAXMINING a SOL és XRP piaci volatilitását stabil jövedelemmé alakítja, ami 9800 dollár nyereséget eredményez

A vezető kvantitatív kriptovaluta-kezelő platform, a PAXMINING bejelentette, hogy egyedi, piacsemleges stratégiája kiválóan teljesített a volatilis piaci környezetben.
2025. 09. 24. 11:53
Megosztás:

Miért döntött így a Magyar Nemzeti Bank?

A Monetáris Tanács a szeptemberi kamatdöntő ülésén sem változtatott az irányadó kamatokon. A jegybanki alapkamat most már egy éve 6,50 százalékon áll. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott meglepetést, megfelelt a széles körű elemzői konszenzusnak.
2025. 09. 24. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak szerdán a befektetők?

Vegyes képet mutattak ma reggel az ázsiai-csendes-óceáni térség tőzsdéi, amelyeket inkább lefelé mozdítottak Powell elnök tegnapi szavai. A védelmi szektor jól teljesített, miután Donald Trump támogatásáról biztosította Ukrajnát és a NATO-t.
2025. 09. 24. 11:00
Megosztás:

Jerome Powell szavai a kötvénypiacon is nyomot hagytak

Jerome Powell szavai a kötvénypiacon mérsékelt elmozdulást hoztak, az eszközárakkal és a munkaerőpiaccal, valamint inflációval kapcsolatos kommentek nyomán a 10 éves amerikai hozam 3 bázisponttal 4,114%-ra mérséklődött.
2025. 09. 24. 10:30
Megosztás:

Pirosba fordultak a mértékadó tengerentúli indexek

Az amerikai részvénypiacok Jerome Powell szavaira figyeltek, aki a Rhode Island-i Providence-ben magasan értékelt eszközárakról beszélt és megismételte a múlt heti kamatdöntő ülésen elhangzott érveket, miszerint a kamatvágást az indokolta, hogy a munkaerőpiac gyengesége ellensúlyozza a makacs inflációval kapcsolatos aggodalmakat.
2025. 09. 24. 10:00
Megosztás:

Visszafogott emelkedés a mértékadó európai tőzsdék többségén

A hétfői gyengélkedés után tegnap a leheletnyi mínuszba csúszó FTSE100 kivételével emelkedni tudtak a mértékadó európai indexek, meglovagolva az amerikai tőzsdék hétfői jó teljesítménye vetette hullámokat.
2025. 09. 24. 09:30
Megosztás:

Digitális szabadidő: hogyan változtatja meg életünket az online világ?

Az internet alapvetően átalakította a szabadidő eltöltésének módját. Tíz évvel ezelőtt még könyvtárakban kerestek információt az emberek, ma minden tudás a zsebben van. A filmek újrajátszására hónapokat vártak, most percek alatt elérik bármilyen tartalmat. Ez a gyorsaság teljesen megváltoztatta a szórakozáshoz való viszonyulást.
2025. 09. 24. 09:00
Megosztás:

Nők a Web3 élvonalában – Bitget elindítja a Lady Forward irányt

A Bitget, a világ legnagyobb Universal Exchange (UEX), ma bejelentette zászlóshajó női blockchain-kezdeményezésének, a Blockchain4Her következő fejezetét, a „Lady First Lady Forward” mottóval.
2025. 09. 24. 08:30
Megosztás:

Pszichológia a pénz mögött: szerencsejátékosok és befektetők döntései

A pénzügyi döntéseink mögött gyakran nem a racionális megfontolások, hanem mélyen gyökerező pszichológiai mechanizmusok állnak.
2025. 09. 24. 07:49
Megosztás: