Juhééé! Örülhetnek az autóértékesítők!
Míg a járvány előtt tipikusan millió fölött volt a havonta értékesített gépkocsik száma, az elmúlt 1-2 évben ez inkább 800 ezer körül alakult. Az is szép, hogy az elektromos gépkocsik értékesítése közel 30 százalékkal bővült, de ez a nagyon alacsony tavaly januári adatnak köszönhető.
A most eladott 92.741 elektromos autó mélyen a decemberi 160 ezer darab alatt van. Lehet, hogy ez szezonális hatás, de egyelőre rövid az adatsor, hogy ezt ténylegesen meg lehessen mondani.
Forrás: ACEA, Erste
Jó pár országban, például Ausztriában (-6,9) és Magyarországon (-3,3) is csökkent az értékesítés, míg a németeknél (+19,1) a korábbi visszaesést követően újra emelkedést láthattunk, akárcsak a franciáknál (+9,2) és az olaszoknál (+10,6). Valljuk meg, ezek a nagy országok a meghatározók. Az Egyesült Királyságban 8,2 százalék volt az emelkedés, de ők már nem számítanak bele az uniós statisztikába.
A nagyobbak közül a legnagyobb mértékben a BMW (+28,2; 55.797 db) tudta növelni eladásait. A Tesla 69,5 százalékot ugrott (14.466 db), s a Volvo (+34,9; 21.153 db) és a Suzuki (+26,7; 13.744 db) is jelentősen növelte eladásait. A Volkswagen csoport 11,5 százalékkal adott el több autót, míg a Mercedes 7,5 százalékkal kevesebbet. A Stellantis 15 százalékkal növekedett, míg a Renault csoport 2,9 százalékkal csökkent.
Elvileg örülnünk kellene az újra növekvő számoknak, de úgy tűnik, hogy a trendben nincs változás. Egyelőre halvány jele sem látszik annak, hogy az értékesítési számok visszatérnének a járvány előtti szintre. Sőt, inkább a cirka 30 százalékkal alacsonyabb érték látszik stabilizálódni. Igaz, a gépkocsik ára mintegy duplájára emelkedett az elmúlt éveben.
Viszont az is látszik — ha nyitott szemmel járunk a világban —, hogy a gyártók és a kereskedők árengedményekkel próbálják stabilizálni az értékesítési számaikat. Egyelőre sikerrel. (forrás: ERSTE elemzés)