Kik használják leginkább a carsharing-et Magyarországon és mekkora piac ez jelenleg?
Legyen szó bevásárlásról, ügyintézésről vagy munkába járásról, a carsharing a városi mobilitás számos helyzetében jelent optimális választást. Noha a szolgáltatást legrendszeresebben használók jellemzően 25 és 34 év közötti férfiak, egyre szélesebb körben válik népszerűvé: a hároméves születésnapját ünneplő SHARE NOW ügyfélkörében például 80 éves felhasználó is akad. A SHARE NOW megosztott autói összesen közel 8 millió kilométert futottak az elmúlt három évben, amelyből a legutóbbi 12 hónapra jutott több mint ötmillió. „Ez jól mutatja a szolgáltatás erőteljes és gyorsuló bővülési ütemét még azzal együtt is, hogy a 2020-as korlátozások és a pandémia miatt megváltozott életmód drasztikusan hatott a keresletre” – véli Buday Bence, a SHARE NOW magyarországi ügyvezető igazgatója. Még árulkodóbb a dinamikát illetően az egy autóútra eső átlagos utazási időtartam: ez az indulás évében mindössze 28 perc volt, mára viszont már 90 percre emelkedett. Közben gyorsan nőtt a felhasználók tábora is, ráadásul a jelenlegi 60 ezer ügyfél között közel 3 ezer egyéni vállalkozó, kis-, közép- és nagyvállalat is akad. „Az autómegosztás itthoni népszerűségének növekedése folyamatos, olyannyira, hogy az idei év áprilisa volt a vállalat valaha volt legsikeresebb hónapja mind a felhasználók számát, mind a cég bevételét tekintve” - teszi hozzá Buday Bence.
A hangsúlyt a folyamatos növekedésre és az agglomeráció felé történő bővülésre helyező SHARE NOW 63 négyzetkilométeres saját zónával indult (ez az a terület, ahol el lehet kezdeni és be lehet fejezni az utat, miközben az autókkal az egész ország bejárható) 2019-ben. Ez mára meghaladja a 100 négyzetkilométert, és ezzel a legfiatalabb, harmadikként a budapesti piacra lépő carsharing szereplő működik a legkiterjedtebb területen a fővárosban és egyre több külső zónában is. Időközben az induláskori,8 modellből és 220 autóból álló járműpark méretét megduplázták, így jelenleg már 440 autó és 13 különböző modell érhető el a felhasználóknak, köztük a magyar piacon kuriózumnak számító MINI cabrio, ami különösen népszerű a nyári időszakban, legyen szó városon belüli közlekedésről vagy többnapos utakról például a Balatonra.
„Az idei első félévben több mint 50 új autót helyeztünk forgalomba, az év végéig pedig további 200 új autóra van visszaigazolt rendelésünk a gyártóktól” – foglalta össze az idei növekedési terveket Buday Bence, aki szerint az autómegosztást még szorosabban kellene integrálni a közösségi közlekedésbe. Például dedikált, szigetszerű parkolóhelyek kialakításával, ahol minden közösségi és megosztott mobilitási eszköz elérhető, hogy a felhasználó egyszerűbben tudjon váltani a mobilitási eszközök között. Ehhez a szakember elengedhetetlennek tartja a mindezt támogató szabályozási környezet további, a fővárossal közös fejlesztését.
A Stellantis tulajdonában lévő Free2move nemrég bejelentette, hogy megállapodást írt alá a SHARE NOW autómegosztó felvásárlásáról. A szolgáltatást Magyarországon üzemeltető Wallis csoport kíváncsian várja a tervezett felvásárlással járó fejleményeket és az ezzel járó lehetőségeket, hiszen a felhasználók számára Budapesten jelenleg elérhető 440 autó között már most nagy számban találhatóak Fiat és Peugeot modellek. Mindeközben a SHARE NOW Magyarország töretlenül dolgozik a szolgáltatás további fejlesztésén egyértelmű növekedési célokkal és a magas szolgáltatási színvonal megtartásával.
A végcél a városi közlekedés még fenntarthatóbbá tétele, amelyhez kiváló eszköz a 7-10 magántulajdonú autó kiváltására képes carsharing: a megosztott autókat átlagosan hatszor gyakrabban használják, mint a magánjárműveket, így nem kellenek újabb és újabb parkolóhelyek. Egyes prognózisok szerint 2025-re 273 millióra fog emelkedni az európai személygépkocsik száma a jelenlegi 263 millióról. Ehhez – hiszen elődeikhez hasonlóan ezek is idejük 95 százalékát állva várakozással töltik – több mint 115 km² újabb parkolóhelyre lesz szükség, ami nagyságrendileg egy Dublin méretű területnek felel meg. Ezzel szemben egy tisztán megosztott mobilitású város beérheti akár a magántulajdonú járműpark kevesebb mint 10 százalékával is, ami a torlódások megszűnéséhez és a közterületi parkolás iránti igény radikális csökkenéséhez vezetne ezzel értékes területeket adva vissza a városlakóknak, miközben a széndioxidkibocsátás is harmadával esne vissza.