Kik használják leginkább a carsharing-et Magyarországon és mekkora piac ez jelenleg?

Fokozatosan hódítja meg az agglomerációt a különlegesség kategóriától eltávolodva mostanra óriási utat bejárt carsharing, amely a fővárosi mindennapok részévé vált. A piac egyik meghatározó szereplőjének számító SHARE NOW ügyfelei például 8 millió kilométert gurultak Magyarországon a cég piacra lépése óta eltelt három évben, egyre hosszabb ideig és egyre több élethelyzetben használva a sétatávolságon belül található megosztott autókat.

Kik használják leginkább a carsharing-et Magyarországon és mekkora piac ez jelenleg?

Legyen szó bevásárlásról, ügyintézésről vagy munkába járásról, a carsharing a városi mobilitás számos helyzetében jelent optimális választást. Noha a szolgáltatást legrendszeresebben használók jellemzően 25 és 34 év közötti férfiak, egyre szélesebb körben válik népszerűvé: a hároméves születésnapját ünneplő SHARE NOW ügyfélkörében például 80 éves felhasználó is akad. A SHARE NOW megosztott autói összesen közel 8 millió kilométert futottak az elmúlt három évben, amelyből a legutóbbi 12 hónapra jutott több mint ötmillió. „Ez jól mutatja a szolgáltatás erőteljes és gyorsuló bővülési ütemét még azzal együtt is, hogy a 2020-as korlátozások és a pandémia miatt megváltozott életmód drasztikusan hatott a keresletre” – véli Buday Bence, a SHARE NOW magyarországi ügyvezető igazgatója. Még árulkodóbb a dinamikát illetően az egy autóútra eső átlagos utazási időtartam: ez az indulás évében mindössze 28 perc volt, mára viszont már 90 percre emelkedett. Közben gyorsan nőtt a felhasználók tábora is, ráadásul a jelenlegi 60 ezer ügyfél között közel 3 ezer egyéni vállalkozó, kis-, közép- és nagyvállalat is akad. „Az autómegosztás itthoni népszerűségének növekedése folyamatos, olyannyira, hogy az idei év áprilisa volt a vállalat valaha volt legsikeresebb hónapja mind a felhasználók számát, mind a cég bevételét tekintve” - teszi hozzá Buday Bence.

A hangsúlyt a folyamatos növekedésre és az agglomeráció felé történő bővülésre helyező SHARE NOW 63 négyzetkilométeres saját zónával indult (ez az a terület, ahol el lehet kezdeni és be lehet fejezni az utat, miközben az autókkal az egész ország bejárható) 2019-ben. Ez mára meghaladja a 100 négyzetkilométert, és ezzel a legfiatalabb, harmadikként a budapesti piacra lépő carsharing szereplő működik a legkiterjedtebb területen a fővárosban és egyre több külső zónában is. Időközben az induláskori,8 modellből és 220 autóból álló járműpark méretét megduplázták, így jelenleg már 440 autó és 13 különböző modell érhető el a felhasználóknak, köztük a magyar piacon kuriózumnak számító MINI cabrio, ami különösen népszerű a nyári időszakban, legyen szó városon belüli közlekedésről vagy többnapos utakról például a Balatonra.

„Az idei első félévben több mint 50 új autót helyeztünk forgalomba, az év végéig pedig további 200 új autóra van visszaigazolt rendelésünk a gyártóktól” – foglalta össze az idei növekedési terveket Buday Bence, aki szerint az autómegosztást még szorosabban kellene integrálni a közösségi közlekedésbe. Például dedikált, szigetszerű parkolóhelyek kialakításával, ahol minden közösségi és megosztott mobilitási eszköz elérhető, hogy a felhasználó egyszerűbben tudjon váltani a mobilitási eszközök között. Ehhez a szakember elengedhetetlennek tartja a mindezt támogató szabályozási környezet további, a fővárossal közös fejlesztését.

A Stellantis tulajdonában lévő Free2move nemrég bejelentette, hogy megállapodást írt alá a SHARE NOW autómegosztó felvásárlásáról. A szolgáltatást Magyarországon üzemeltető Wallis csoport kíváncsian várja a tervezett felvásárlással járó fejleményeket és az ezzel járó lehetőségeket, hiszen a felhasználók számára Budapesten jelenleg elérhető 440 autó között már most nagy számban találhatóak Fiat és Peugeot modellek. Mindeközben a SHARE NOW Magyarország töretlenül dolgozik a szolgáltatás további fejlesztésén egyértelmű növekedési célokkal és a magas szolgáltatási színvonal megtartásával.

A végcél a városi közlekedés még fenntarthatóbbá tétele, amelyhez kiváló eszköz a 7-10 magántulajdonú autó kiváltására képes carsharing: a megosztott autókat átlagosan hatszor gyakrabban használják, mint a magánjárműveket, így nem kellenek újabb és újabb parkolóhelyek. Egyes prognózisok szerint 2025-re 273 millióra fog emelkedni az európai személygépkocsik száma a jelenlegi 263 millióról. Ehhez – hiszen elődeikhez hasonlóan ezek is idejük 95 százalékát állva várakozással töltik – több mint 115 km² újabb parkolóhelyre lesz szükség, ami nagyságrendileg egy Dublin méretű területnek felel meg. Ezzel szemben egy tisztán megosztott mobilitású város beérheti akár a magántulajdonú járműpark kevesebb mint 10 százalékával is, ami a torlódások megszűnéséhez és a közterületi parkolás iránti igény radikális csökkenéséhez vezetne ezzel értékes területeket adva vissza a városlakóknak, miközben a széndioxidkibocsátás is harmadával esne vissza.

A középkorúak még mindig 20 százalékos inflációt éreznek

Sokkal magasabb pénzromlást éreznek a középkorúak, mint amit a hivatalos számok tükröznek. A K&H biztos jövő index harmadik negyedéves felmérése szerint a 30-59 évesek úgy hiszik, idén szeptemberben átlagosan 21 százalék volt az éves infláció. Ez a vélt drágulási tempó szinte megegyezik a tavaly ilyenkor mért értékkel, ami arra utal, hogy a lakosság jelentős része nem hiszi el, hogy lassul az áremelkedés. A legtöbben a következő évben is tartósan magas, de mérséklődő ütemű áremelkedésre számítanak.
2025. 11. 22. 07:00
Megosztás:

Az új lakások ára vidéken is látványosan változik, de nem mindegy, hogy hol vizsgálódunk

A vármegyeszékhelyek között hatalmas különbségek alakultak ki az elmúlt három évben, és a trendek is kezdik kirajzolni a jövő irányát. Debrecen az új király. A 2024-es zöld kör toronymagasan a legmagasabban áll, 1,1 millió forint körüli négyzetméterárral. És ez nem véletlen. Az ipari beruházások, az egyetemi városfejlesztés és a külföldi munkaerő beáramlása mind felfelé húzzák az árakat. A város ma már árban megelőzi Győrt és Székesfehérvárt is, ami történelmi fordulat. Összességében a nagy, ipari és egyetemi központok (Debrecen, Győr, Székesfehérvár) húzzák felfelé az országos átlagot. A közepes méretű városok már stabilizálódnak. A keleti és déli perifériák pedig továbbra is olcsók, de legalább elérhetők maradtak a fiatalok számára. A kérdés az, vajon meddig bírja Debrecen a tempót, és lesz-e vidéki város, amely a következő években utoléri?
2025. 11. 22. 06:00
Megosztás:

Hollywoodi együttműködés emeli tovább a magyar filmipart

A United Illusions Virtual Production Studio stratégiai partnerségre lépett a Los Angeles-i Orbital Studios-szal. A két stúdió a jövőben közösen dolgozik azon, hogy tapasztalataikra építve tovább fejlesszék azokat a technikai és produkciós folyamatokat, amelyek még hatékonyabbá tehetik a virtuális filmgyártást, illetve alapot adnak a közös projektek megvalósításához. A partnerség a tudásmegosztásra és a közös innovációra épül, új lehetőségeket teremtve mind az európai, mind az amerikai produkciók számára. Az együttműködés Magyarország pozícióját is tovább erősíti a globális filmiparban, hiszen a magas technológiai színvonal versenyképes gyártási feltételekkel párosul.
2025. 11. 22. 05:00
Megosztás:

All inclusive kényelem, váratlan költségek nélkül

A nyaralás ma már nem csupán a pihenésről szól: a családok egyre inkább pénzügyi döntésként kezelik. A megfelelően megválasztott utazási forma – például az all inclusive – nemcsak kényelmet, hanem gazdasági stabilitást is nyújt, miközben előre tervezhetővé teszi az év egyik legnagyobb kiadását.
2025. 11. 22. 04:00
Megosztás:

Szolnokon leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonatának első festett kocsiszekrényét

Új fejezet kezdődik a magyar vasúti járműgyártás történetében: a Stadler szolnoki üzemében ünnepélyes keretek között leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonat-flottájának első festett kocsiszekrényét. A projekt 30 év után az első InterCity-motorvonat beszerzés Magyarországon, amelynek komponensei a 15 éves szolnoki gyárban fognak elkészülni, magyar szakértelemmel és svájci precizitással.
2025. 11. 22. 03:00
Megosztás:

Miért ezek a legdrágább utcák Magyarországon?

Megjelent a KSH Ingatlanadattár legfrissebb kiadása, amely vármegyénként, megyei jogú városonként és utcánként mutatja be a 2024-ben értékesített családi házak, társasházi lakások és panellakások átlagos négyzetméterárait.
2025. 11. 22. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjasként dolgoznál? Most itt a nagy lehetőség!

A megélhetési szempontok és a közösséghez tartozás érzése egyaránt ösztönzi a dolgozó nyugdíjasokat – derül ki a WHC Csoport, Magyarország egyik legjelentősebb HR-szolgáltatójának adataiból.
2025. 11. 22. 01:00
Megosztás:

A Bitcoin ismét visszaesett 85 ezer dollárra, közelítve a „maximális fájdalom” szintjéhez – Így vészelheted át ezt az időszakot anélkül, hogy egyetlen dollárt is veszítenél

A Bitcoin ismét csökkenő pályára került, most az 85 ezer dolláros zónát érintve, amellyel közelebb került, mint valaha, ahhoz a szinthez, amelyet az elemzők a piac „maximális fájdalom” pontjaként emlegetnek.
2025. 11. 21. 23:30
Megosztás:

A Digitap ($TAP) 0,03 dolláron és Dogecoin 16 centen – Melyik éri el előbb az 1 dollárt?

A mémcoinok világában a Dogecoin kétségtelenül vad utat járt be. Azonban sok szakértő úgy véli, hogy a Dogecoin esetében a további árfolyamemelkedés korlátozott a 16 centes szint fölé.
2025. 11. 21. 23:00
Megosztás:

Hány darab XRP tokent vásárolhat meg hét ETF egy év alatt?

Egy friss <a href="https://x.com/ChadSteingraber/status/1991182301170991472?s=20" target="_blank">elemzés</a>, melyet Chad Steingraber kriptostratéga készített, meglepő előrejelzést ad az XRP ETF-ek általi felhalmozásáról. A tanulmány szerint az első hullámban induló XRP spot ETF-ek már önmagukban is jelentős hányadát halmozhatják fel a kriptovaluta forgalomban lévő kínálatának mindössze egy éven belül.
2025. 11. 21. 22:30
Megosztás:

Top 5 új kriptovaluta előértékesítés 2025 novemberében, 10-szeres növekedési potenciállal (és miért a Digitap ($TAP) az első számú)

A kriptovaluta előértékesítések továbbra is a legmegbízhatóbb lehetőségek közé tartoznak, ha valaki korai, akár tízszeres megtérüléssel kecsegtető projekteket keres. Mivel a közepes és nagy kapitalizációjú coinok nehézségekkel küzdenek, a piaci helyzet pedig bizonytalan, egyre több kereskedő fordul a korai fázisban lévő projektek felé, ahol a hozamlehetőség nagyságrendekkel magasabb.
2025. 11. 21. 22:00
Megosztás:

A Bitget vadonatúj, sztárszereplős videósorozatot indít LALIGA-sztár Julián Álvarezzel

A világ legnagyobb Universal Exchange-e, a Bitget (bitget.com) elindította háromrészes videós kampányát, amelyben a LALIGA és az Atlético de Madrid kiemelkedő játékosa, Julián Álvarez szerepel.
2025. 11. 21. 21:30
Megosztás:

Magyar Vöröskereszt: csalók telefonálnak a szervezet nevében

Csalók telefonálnak a a Magyar Vöröskereszt nevében, pénzt kérnek arra hivatkozva, hogy mikuláscsomagokra gyűjtenek - közölte a szervezet pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 21. 21:00
Megosztás:

Napelemparkot épített Vácon az MVM tagvállalata egy helyi cég számára

Az MVM Csoport tagvállalata, az MVM Optimum napelemparkot épített Vácon, a ZOLLNER Elektronik telephelyén – közölte az MVM pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 21. 20:00
Megosztás:

Gyengült a forint pénteken

Gyengült pénteken a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon. A hetet vegyes eredménnyel fejezte be, a havi kezdésnél erősebben áll.
2025. 11. 21. 19:00
Megosztás:

Olaszországban több mint ötmillió bevándorló él

Olaszországban több mint ötmillió letelepedett bevándorló él, több mint harminc százalékuk muszlim, valamint több százezerre teszik az illegális bevándorlók számát, akiket állami forrásokból látnak el - derült ki az olasz szakszervezetek közös statisztikai összefoglalójából, amelyet Rómában mutattak be.
2025. 11. 21. 18:00
Megosztás:

Az online kaszinópiac növekedése és befektetési lehetőségei

A magyarországi online kaszinópiac jelentős növekedést mutat az elmúlt években. Az iparág folyamatosan alkalmazkodik az új technológiákhoz, ami új befektetési lehetőségeket kínál. A következő évek még nagyobb potenciált rejtenek a befektetők számára.
2025. 11. 21. 17:37
Megosztás:

Népegészségügyi központ: terjed a hepatitis A vírusa

Továbbra is terjed a hepatitis A vírusa, a kézmosás a legjobb megelőzés - írta a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
2025. 11. 21. 17:00
Megosztás:

NAV: bárki elmondhatja a véleményét az e-számla koncepcióról

Szakmai észrevételeket és javaslatokat vár 2026. január 20-ig közösen kidolgozott e-számla koncepciójára a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a koncepció már elérhető a NAV honlapján - közölte az adóhivatal az MTI-vel pénteken.
2025. 11. 21. 16:00
Megosztás:

A vártnál sokkal nagyobb mértékben gyengült a brit gazdaság aktivitása

A vártnál sokkal nagyobb mértékben gyengültek és már csak minimális ütemű növekedést jeleznek a brit gazdaság novemberi aktivitási mérőszámai.
2025. 11. 21. 15:30
Megosztás: