Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Chery, Geely, SAIC, BYD – tíz évvel ezelőtt senki nem ismerte ezeket a neveket Európában. Ma már egyre többen tudják, hogy autógyártókról van szó, méghozzá kínaiakról. Az évtized végére pedig alighanem ugyanúgy a mindennapi szókincs részévé válnak, mint a Mercedes, a Toyota vagy a Volkswagen.

Ha a gyökereiket keressük, egyáltalán nem kell messzire tekintenünk a múltba. Az 1980-as évek előtt Kínában gyakorlatilag nem létezett személyautó-gyártás. 1982-ben, amikor Kína népessége meghaladta az egymilliárdot, 4000 (igen, négyezer) személyautó készült az egész országban. Húsz évvel később már 1,1 millió volt az iparág éves darabszáma, tavaly pedig a 30 milliót is meghaladta. Kína 2010-ben a világ első számú autógyártó nemzetévé, 2023-ban a legnagyobb autóexportőrré vált. 

Hogyan lehetséges ez? Egy szóval: parancsra. Az 1980-as évek kínai gazdasági reformjainak hatására elkezdett személyautókat vásárolni a lakosság – persze importból. Rengeteg pénz vándorolt külföldre, ami néhány év alatt teljesen felborította az államháztartást. Peking átmenetileg leállította az importot, és villámgyorsan elkezdte megszervezni a hazai személyautó-gyártást. Ennek egyik pillére az az elhatározás volt, hogy legyen „három nagy és három kicsi” helyi autógyártó vállalat; továbbá kötelezővé tették a külföldi vállalkozások számára a vegyesvállalati formát. Ez utóbbi elváráson csak az utóbbi években enyhítettek.

A 2000-es években Kína a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tagjává vált, az ebből kivirágzó, éles piaci versenyhelyzet életre hívott egy sor privát kínai autógyártót. Tíz évre rá Peking – egyrészt, hogy csökkentse függőségét az import olajtól, másrészt, hogy megoldást keressen a nagyvárosok tarthatatlanná váló légszennyezettségére – szorgalmazni kezdte az „új energiájú”, azaz akkumulátoros és plug-in hibrid járművek (NEV) elterjedését. Az ehhez szükséges akkumulátor- és vezérlőtechnológiák terén Kína ekkor már évtizedes tapasztalattal rendelkezett, köszönhetően az itt fejlesztett és gyártott szórakoztató elektronikai termékeknek.

Mivel Kína idejekorán felismerte, hogy a villanyautózás elterjedésének a töltő infrastruktúra megléte a kulcsa, a fejlődés bámulatos volt. Ma a Kínában eladott új személyautók harmada (35%) tisztán elektromos; ennél is megdöbbentőbb, hogy itt gyártják a világszerte eladott villanyautók közel kétharmadát (63,6%!) Nem véletlen, hogyha ma kínai autógyártóra gondolunk, elsősorban az elektromos járművek piacán aktív szereplők jutnak eszünkbe. Ilyen a BYD, amelyet – a kínai villanyautó-gyártók 32 százalékához hasonlóan – kifejezetten a villanyautó-forradalom hívott életre, de persze ott van a legnagyobbak között a SAIC és a Chang’an is, amelyek hosszú múlttal rendelkeznek: az előbbit 1955-ben, az utóbbit 1862-ben (!!!) alapították. A 2000-es nyitást követően létrehozott Geely elsősorban patinás, de nehéz gazdasági helyzetbe került európai márkák felvásárlásával és felvirágoztatásával szerzett magának nevet és rangot a nemzetközi autóiparban.  Az 1997-ben alapított Chery szuperképessége pedig az, hogy immár huszadik éve ők a legnagyobb kínai autóexportőrök. 

Hogy lehet, hogy mégsem ismerjük ezeket a neveket? Egyrészt a tradicionális autógyártók többsége számos almárkát hozott létre, és azokon keresztül forgalmazzák hasonló műszaki alapokra épülő típusaikat. Másrészt a kínai autógyártók kis lépésekben hódítják meg a külpiacokat, és mindenütt a helyi adottságokhoz igazodva vetik meg a lábukat. A Chery például másfél évtizede jelen van Olaszországban a helyi DR Automobiles zászlaja alatt, ugyanakkor idén két másik márkával: az Omodával és a Jaecoo-val lép be számos más európai ország, így Magyarország piacára. Szintén fokozatosan tért vissza Európába az MG Motor: a kínai SAIC által feltámasztott márka előbb egykori hazájában, Nagy-Britanniában vetette meg a lábát, majd onnan fokozatosan az egész kontinenst beveszi.

Pont az MG Motor példája mutatja egyébként, hogy Európában nem feltétlenül az elektromos offenzíva a követendő stratégia. A nagyteljesítményű villanyautókkal persze könnyebb a figyelem középpontjába kerülni, ám akinek benzinmotoros modellei is vannak, azok jóval szélesebb ügyfélkört tudnak kiszolgálni. Alighanem ezért döntött úgy az egyik legfiatalabb kínai jövevény, az Omoda, hogy első körben csak benzinmotorral kínál autót, majd később bővíti tisztán elektromos változattal a palettát.

Mindez persze mit sem érne, ha műszaki és formai szempontból nem volnának ütőképesek a modern kínai autók. Ezzel ma már gyártóik is tisztában vannak, ezért egyrészt nemzetközi hírű formatervezőket alkalmaznak, másrészt gazdag digitális technológiai tartalommal szerelik fel típusaikat, ráadásul a kínai importmodellek rendre feltűnően jó eredményeket érnek el az Euro NCAP független utasbiztonsági vizsgálatain.

Hatalmas potenciáljuk és látványos mozgolódásuk ellenére a kínai gyártók ma még csupán statisztaszereppel bírnak Európában – pont úgy egyébként, ahogy negyven éve a japán, vagy húsz éve a koreai gyártók. Ráadásul az ő példájukból kiindulva a kínai autógyártók jelentős része már eleve helyi gyártóbázis kiépítésével kezdi a kontinens meghódítását. Az MG Motor Angliában gyártat; a Chery és a Dongfeng spanyolországi, illetve olaszországi gyártóbázisa a megvalósulás kapujában áll; a BYD pedig Magyarországon indítja be két éven belül európai gyártóközpontját.

Ahogy tehát a bevezetőben is említettük, negyven év alatt szó szerint a semmiből a műfaj csúcsára emelkedtek a kínai autógyártók. Hogy mit hoz számukra és versenytársaik számára a jövő, nehéz megjósolni – nemcsak a piac bizonytalanságai miatt, hanem azért is, mert a kínai autómárkák eddigi fejlődése sem a nyugaton megszokott ív mentén zajlott, így hosszú távon is tartogathatnak még meglepetéseket.

Rekord után újabb rekord várható a hitelpiacon

A Duna House cégcsoporthoz tartozó Credipass adatai szerint 2025 októberében minden eddiginél magasabb lakáscélú jelzáloghitel-volument regisztráltak Magyarországon, novemberben pedig újabb rekord várható. Az Otthon Start Program (OSP) által támogatott piacon, a különböző támogatási formák maximális kihasználásához mára már csak ezért is elengedhetetlenné váltak a felkészült független pénzügyi tanácsadók. A Duna House reprezentatív ingatlan- és hitelpiaci kutatásából pedig még az is kiderül, hogy az emberek leginkább mely területeken vonnak be pénzügyi tanácsadókat.
2025. 11. 04. 16:00
Megosztás:

Több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást a vállalati e-autó programban

Több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást a vállalati e-autó programban, a megemelt keretösszeg bő feléből több mint 5600 tisztán elektromos gépkocsit szerezhettek be a hazai cégek. A pályázati lehetőség december elsejéig még nyitva áll a flottáik zöldítését tervező gazdasági társaságok előtt - hívta fel a figyelmet az Energiaügyi Minisztérium keddi Facebook-bejegyzésében.
2025. 11. 04. 15:30
Megosztás:

A Lakhatási tőkeprogram hatására akár 30 ezer új lakóingatlan épülhet a következő hat évben

A Lakhatási tőkeprogram hatására akár 30 ezer új lakás, bérlakás és kollégium épülhet a következő hat évben - közölte a Nemzeti Tőkeholding kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 15:00
Megosztás:

A SZÉP-kártya a nyarat követően sem lassít: szeptemberben közel 33,2 milliárd forintot költöttek az emberek 7%-kal többet, mint tavaly

A SZÉP-kártya az idei ősz első hónapjában is a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje volt: a költések összege közel 33,2 milliárd forintot tett ki, ami mintegy 7%-kal szárnyalta túl a tavaly szeptemberi felhasználást. Ezáltal a SZÉP-kártya is érdemben hozzájárult ahhoz, hogy szeptemberben 1,6 millió vendég 3,8 millió vendégéjszakát töltött el a magyarországi szálláshelyeken, ami új csúcsnak számít az év ezen hónapjában. A Kormány döntése értelmében 2025. december 1. és 2026. április 30. között ismét lehetőség lesz hideg élelmiszer vásárlására is felhasználni a SZÉP-kártyákon lévő összegeket. Ezáltal a Kormány SZÉP-kártyán keresztül a családok gondtalan pihenése és a hazai turizmus mellett a kiskereskedelmi fogalom bővülését is támogatja.
2025. 11. 04. 14:30
Megosztás:

Megtorpantak a vevők a sokszor már abszurd ingatlanpiaci árak miatt

Az Otthon Start hitel kezdetben komoly keresletet generált a XIV. és XVI. kerületben is, mára azonban sok vevő elbizonytalanodott a kialakult ingatlanárak miatt. Helyzetüket nehezít, hogy a bankok sokszor lényegesen kevesebbre értékelik az ingatlanokat a vételárnál.
2025. 11. 04. 14:00
Megosztás:

Indul az új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány

Megkezdődött a 2025-ös kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, amelynek keretében az idősebb, 2010 előtt vásárolt, még ugyanannál az üzembentartónál lévő autók tulajdonosai válthatnak biztosítót vagy köthetnek új szerződést - közölte a Netrisk biztosításközvetítő kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 13:30
Megosztás:

Csökkent a Hugo Boss negyedéves bevétele

Csökkent a Hugo Boss német ruházati és divatcikk kereskedő vállalat árbevétele a harmadik negyedévben éves összevetésben.
2025. 11. 04. 13:00
Megosztás:

Czomba Sándor: stabil a foglalkoztatási helyzet

A nehézségek ellenére a foglalkoztatás helyzete stabil, közel 4 millió 700 ezer ember dolgozik. A legfrissebb adatok alapján relatíve alacsony, 4,5 százalékos a munkanélküliség aránya - mondta Czomba Sándor kedden az M1 aktuális csatorna műsorában.
2025. 11. 04. 12:30
Megosztás:

Már az értékesítési kínálatban a Lakhatási Tőkeprogram első ingatlanjai

A Lakhatási Tőkeprogram kézzelfogható eredményei már megjelentek a piacon: a tőkeprogramban részt vevő 19 alapkezelő közül október végéig 10 kezdhette meg beruházásait. A program összesen 300 milliárd forintnyi keretösszegéből ezzel az állami befektető már 160 milliárd forintnyi kötelezettségvállalást nyitott meg a lakásprojektek előtt. Az első ingatlanok már a tervasztalról bekerültek az értékesítési kínálatba, a tömeges fizikai átadások pedig 2027-re várhatók. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Tőkeholding közös programja összességében mintegy 1000 milliárd forint értékű ingatlanfejlesztésnek is megágyazhat a piacon, ezáltal akár 30 ezer új lakás, bérlakás és kollégium épülhet a következő években.
2025. 11. 04. 12:00
Megosztás:

Stabilan egy százalék alatt az önkéntes nyugdíjpénztárak költsége

Az önkéntes nyugdíjpénztárak tavalyi - vagyonra vetített - díjterhelési mutatója 0,68 százalékra csökkent, változatlan befektetési és minimálisan apadó működési költségrészekkel, a jövőben várható terheket modellező 30 éves teljes költségmutató átlaga 0,93 százalék lett, így a pénztárak továbbra is az egyik legolcsóbb nyugdíj-előtakarékossági lehetőséget ajánlják ügyfeleiknek - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők?

Az ázsiai-csendes-óceáni piacokon a korábbi történelmi csúcsokat követően a profitkivét következtében lefordultak az irányadó részvényindexek: a Nikkei 1,7, a Shanghai Composite 0,9, a Hang Seng közel 1%-os mínuszt mutat a reggeli zárás előtt.
2025. 11. 04. 11:00
Megosztás:

Tovább enyhültek a kamatcsökkentési várakozások az USA-ban

A tegnapi ISM feldolgozóipari BMI váratlanul esett, ennek ellenére pár bázisponttal emelkedtek a kötvényhozamok az USA-ban és az euróövezetben is.
2025. 11. 04. 10:30
Megosztás:

Felfelé korrigáltak hétfőn a nyugat-európai piacok

Vegyesen indították a hetet, illetve a novembert az európai részvénypiacok: a Stoxx600 csekély mértékben, míg a DAX 0,7%-kal került feljebb korrigálva a múlt heti gyengülést, míg a FTSE100 éppen ellentétesen mozgott.
2025. 11. 04. 09:30
Megosztás:

XRP hírek: XRP Spot ETF-ek indulhatnak a következő 14 napon belül? A Remittix árfolyama ugrás előtt áll

A kriptoközösség izgatottan figyel, ahogy olyan hírek láttak napvilágot, melyek szerint az XRP spot ETF-ek már a következő két héten belül elindulhatnak – ez a lépés jelentősen megnövelheti az intézményi hozzáférést a Ripple natív eszközéhez.
2025. 11. 04. 09:00
Megosztás:

FAO jelentés: 1,7 milliárd embert sújt az alacsonyabb terméshozam a termőföld minőségének romlása miatt

Mintegy 1,7 milliárd ember él olyan területeken, ahol a terméshozamok csökkennek az emberi tevékenység okozta talajromlás – egy mindent átható és csöndes válság miatt, ami aláássa a mezőgazdaság termelékenységét és az ökoszisztémák egészségét szerte a világon.
2025. 11. 04. 08:30
Megosztás:

Oda kell figyelni a neutrális kamatokra és a felárra

A magyar gazdaság az év utolsó hónapjaihoz közeledve fokozatos javulást mutat, és az év végén, valamint 2026-ban is élénkülés várható, de a növekedés alacsony bázisról indul. A kamatszint a jelenlegi kilátások szerint jövő februárban vagy márciusban csökkenhet. Fontos tényező ebből a szempontból, hogy miként alakulnak a fejlett országok neutrális kamatszintjei, amelyek nagyban befolyásolják a magyar mozgásteret - mondta Németh Dávid a magyar és nemzetközi gazdaság helyzetéről tartott sajtótájékoztatóján. Beszélt az inflációs pálya mellett arról is, hogyan alakult a termelékenység és miért fontos a javulás ezen a téren.
2025. 11. 04. 07:30
Megosztás:

500 millió forintos támogatással indít közös programot az SZTE és az ME

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs (NKFI) Alapból elnyert csaknem 500 millió forintos vissza nem térítendő támogatással indít közös programot a kutatás-fejlesztés-innováció (KFI) területén a Szegedi Tudományegyetem Technológia Transzfer Vállalata (SZTE TTC Zrt.) és a Miskolci Egyetem (ME) InnoME TTC Kft. az egyetemi kutatások piaci hasznosításáért - közölte hétfőn az SZTE az MTI-vel.
2025. 11. 04. 07:00
Megosztás:

Otthon Start Program: nagyobb a füstje, mint a lángja?

Megjelentek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) várva várt, szeptemberre vonatkozó jelzáloghitel-piaci adatai. A friss adatsor különlegessége, hogy azok most először adnak képet a szeptember 1-jén elindult Otthon Start Program hitelpiaci hatásairól. A korábban elhangzottakhoz képest azonban némi csalódást okoztak a most megjelent számok, ugyanis sem a kihelyezett hitelösszeg, sem a szerződésszám nem számít kiemelkedőnek. Az ugyanakkor igaz, hogy az új szerződéseken belül a támogatott lakáshitelek aránya jelentősen megugrott a korábbiakhoz képest – írja közleményében a Bank360.
2025. 11. 04. 06:30
Megosztás:

Meteorológia: átlag közeli hőmérsékletű és száraz volt az október

Átlag közeli hőmérsékletű és száraz volt az október - közölte a HungaroMet Zrt. a honlapján hétfőn.
2025. 11. 04. 06:00
Megosztás:

A megelőzés megtérül: egyre több cég szervez célzott szűréseket dolgozóinak

Az idei évben tovább nőtt a munkáltatók érdeklődése az egészségmegőrző programok iránt. Az OTP Egészségpénztárnál a 2024-es évhez viszonyítva 26 százalékkal emelkedett a munkáltatói beléptetések száma, a befizetéseik pedig szeptember végéig meghaladták a 3 milliárd forintot. A munkatársak jóllétét szem előtt tartó cégek célzott munkahelyi szűréseket is szerveznek, amelyek amellett, hogy növelik a lojalitást, csökkenthetik a fluktuációt és a betegszabadságok számát is.
2025. 11. 04. 05:30
Megosztás: