Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Chery, Geely, SAIC, BYD – tíz évvel ezelőtt senki nem ismerte ezeket a neveket Európában. Ma már egyre többen tudják, hogy autógyártókról van szó, méghozzá kínaiakról. Az évtized végére pedig alighanem ugyanúgy a mindennapi szókincs részévé válnak, mint a Mercedes, a Toyota vagy a Volkswagen.

Ha a gyökereiket keressük, egyáltalán nem kell messzire tekintenünk a múltba. Az 1980-as évek előtt Kínában gyakorlatilag nem létezett személyautó-gyártás. 1982-ben, amikor Kína népessége meghaladta az egymilliárdot, 4000 (igen, négyezer) személyautó készült az egész országban. Húsz évvel később már 1,1 millió volt az iparág éves darabszáma, tavaly pedig a 30 milliót is meghaladta. Kína 2010-ben a világ első számú autógyártó nemzetévé, 2023-ban a legnagyobb autóexportőrré vált. 

Hogyan lehetséges ez? Egy szóval: parancsra. Az 1980-as évek kínai gazdasági reformjainak hatására elkezdett személyautókat vásárolni a lakosság – persze importból. Rengeteg pénz vándorolt külföldre, ami néhány év alatt teljesen felborította az államháztartást. Peking átmenetileg leállította az importot, és villámgyorsan elkezdte megszervezni a hazai személyautó-gyártást. Ennek egyik pillére az az elhatározás volt, hogy legyen „három nagy és három kicsi” helyi autógyártó vállalat; továbbá kötelezővé tették a külföldi vállalkozások számára a vegyesvállalati formát. Ez utóbbi elváráson csak az utóbbi években enyhítettek.

A 2000-es években Kína a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tagjává vált, az ebből kivirágzó, éles piaci versenyhelyzet életre hívott egy sor privát kínai autógyártót. Tíz évre rá Peking – egyrészt, hogy csökkentse függőségét az import olajtól, másrészt, hogy megoldást keressen a nagyvárosok tarthatatlanná váló légszennyezettségére – szorgalmazni kezdte az „új energiájú”, azaz akkumulátoros és plug-in hibrid járművek (NEV) elterjedését. Az ehhez szükséges akkumulátor- és vezérlőtechnológiák terén Kína ekkor már évtizedes tapasztalattal rendelkezett, köszönhetően az itt fejlesztett és gyártott szórakoztató elektronikai termékeknek.

Mivel Kína idejekorán felismerte, hogy a villanyautózás elterjedésének a töltő infrastruktúra megléte a kulcsa, a fejlődés bámulatos volt. Ma a Kínában eladott új személyautók harmada (35%) tisztán elektromos; ennél is megdöbbentőbb, hogy itt gyártják a világszerte eladott villanyautók közel kétharmadát (63,6%!) Nem véletlen, hogyha ma kínai autógyártóra gondolunk, elsősorban az elektromos járművek piacán aktív szereplők jutnak eszünkbe. Ilyen a BYD, amelyet – a kínai villanyautó-gyártók 32 százalékához hasonlóan – kifejezetten a villanyautó-forradalom hívott életre, de persze ott van a legnagyobbak között a SAIC és a Chang’an is, amelyek hosszú múlttal rendelkeznek: az előbbit 1955-ben, az utóbbit 1862-ben (!!!) alapították. A 2000-es nyitást követően létrehozott Geely elsősorban patinás, de nehéz gazdasági helyzetbe került európai márkák felvásárlásával és felvirágoztatásával szerzett magának nevet és rangot a nemzetközi autóiparban.  Az 1997-ben alapított Chery szuperképessége pedig az, hogy immár huszadik éve ők a legnagyobb kínai autóexportőrök. 

Hogy lehet, hogy mégsem ismerjük ezeket a neveket? Egyrészt a tradicionális autógyártók többsége számos almárkát hozott létre, és azokon keresztül forgalmazzák hasonló műszaki alapokra épülő típusaikat. Másrészt a kínai autógyártók kis lépésekben hódítják meg a külpiacokat, és mindenütt a helyi adottságokhoz igazodva vetik meg a lábukat. A Chery például másfél évtizede jelen van Olaszországban a helyi DR Automobiles zászlaja alatt, ugyanakkor idén két másik márkával: az Omodával és a Jaecoo-val lép be számos más európai ország, így Magyarország piacára. Szintén fokozatosan tért vissza Európába az MG Motor: a kínai SAIC által feltámasztott márka előbb egykori hazájában, Nagy-Britanniában vetette meg a lábát, majd onnan fokozatosan az egész kontinenst beveszi.

Pont az MG Motor példája mutatja egyébként, hogy Európában nem feltétlenül az elektromos offenzíva a követendő stratégia. A nagyteljesítményű villanyautókkal persze könnyebb a figyelem középpontjába kerülni, ám akinek benzinmotoros modellei is vannak, azok jóval szélesebb ügyfélkört tudnak kiszolgálni. Alighanem ezért döntött úgy az egyik legfiatalabb kínai jövevény, az Omoda, hogy első körben csak benzinmotorral kínál autót, majd később bővíti tisztán elektromos változattal a palettát.

Mindez persze mit sem érne, ha műszaki és formai szempontból nem volnának ütőképesek a modern kínai autók. Ezzel ma már gyártóik is tisztában vannak, ezért egyrészt nemzetközi hírű formatervezőket alkalmaznak, másrészt gazdag digitális technológiai tartalommal szerelik fel típusaikat, ráadásul a kínai importmodellek rendre feltűnően jó eredményeket érnek el az Euro NCAP független utasbiztonsági vizsgálatain.

Hatalmas potenciáljuk és látványos mozgolódásuk ellenére a kínai gyártók ma még csupán statisztaszereppel bírnak Európában – pont úgy egyébként, ahogy negyven éve a japán, vagy húsz éve a koreai gyártók. Ráadásul az ő példájukból kiindulva a kínai autógyártók jelentős része már eleve helyi gyártóbázis kiépítésével kezdi a kontinens meghódítását. Az MG Motor Angliában gyártat; a Chery és a Dongfeng spanyolországi, illetve olaszországi gyártóbázisa a megvalósulás kapujában áll; a BYD pedig Magyarországon indítja be két éven belül európai gyártóközpontját.

Ahogy tehát a bevezetőben is említettük, negyven év alatt szó szerint a semmiből a műfaj csúcsára emelkedtek a kínai autógyártók. Hogy mit hoz számukra és versenytársaik számára a jövő, nehéz megjósolni – nemcsak a piac bizonytalanságai miatt, hanem azért is, mert a kínai autómárkák eddigi fejlődése sem a nyugaton megszokott ív mentén zajlott, így hosszú távon is tartogathatnak még meglepetéseket.

Minimálbér-emelés 2026: a MASZSZ is elfogadja az ajánlatot

Csalódott, de kénytelen elfogadni a minimálbér- és garantált bérminimum-emelési ajánlatot a Magyar Szakszervezeti Szövetség. Csalódás a MASZSZ számára az is, hogy a kormány a korábbi ígérete ellenére nem segítette a tárgyaló feleket egy magasabb emelési szint elérésében, így a munkaadók a kért 12 százalékos minimálbér és a 10 százalékos bérminimum-emelés helyett csak a 11 és 7 százalékos mértéket fogják aláírni.
2025. 12. 01. 11:00
Megosztás:

Újabb eladási hullám söpört végig a Bitcoin piacán – Zuhanás 86 000 dollár alá, mi jöhet most?

Vasárnap éjjel komoly eladási hullám rázta meg a kriptopiacot: a Bitcoin ára meredeken esett vissza, átlépve a 86 000 dolláros lélektani határt. Több mint 144 milliárd dollárnyi érték semmisült meg néhány órán belül. De mi áll a drámai zuhanás mögött? Milyen technikai szintek lehetnek sorsdöntőek a közeljövőben? Cikkünkben minden részletre kitérünk.
2025. 12. 01. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők a hét elején?

Vegyesen álltak az ázsiai tőzsdék hétfőn. A Japán jegybank a következő kamatdöntő ülésén mérlegelni fogja a kamatemelés „előnyeit és hátrányait” – mondta hétfőn Kazuo Ueda kormányzó, ezzel eddig a legerősebb jelzést adva egy esetleges emelésre még ebben a hónapban. Ezt követően a jen és a japán hozamok emelkedtek, míg a Nikkei jelentős, 1,9%-os mínuszban volt ma reggel.
2025. 12. 01. 10:00
Megosztás:

A múlt hét folyamán tovább növekedtek az amerikai kamatvágási várakozások

Viszonylag nyugodt kerekedés jellemezte a múlt héten a fejlett gazdaságok kötvénypiacait, ahol továbbra is az amerikai alapkamat várható pályája, különösen a decemberi ülés volt a befektetői figyelem középpontjában.
2025. 12. 01. 09:30
Megosztás:

Emelkedtek pénteken, de így is negatív hónapot könyveltek el a vezető amerikai indexek

A Wall Street a – hálaadás miatti – csütörtöki szünnapot követően rövidített, de kirobbanó pénteki kereskedési nappal tért vissza: a Nasdaq Composite 0,7%-os emelkedéssel zsinórban ötödik napja zárt pluszban, míg az S&P 500 0,5%-kal emelkedett, a Dow Jones pedig 0,61%-kal nőtt.
2025. 12. 01. 09:00
Megosztás:

Erősen pozitív hetet követően kis pluszban zárta a hónapot a Stoxx 600

A két héttel ezelőtt látott – részben a technológiai szektor túlértékeltsége miatti, részben a kedvezőtlen amerikai béketerv miatti – pesszimizmus a múlt hét folyamán némiképp enyhült, mivel erősödtek a Fed-kamatvágást övező a piaci várakozások.
2025. 12. 01. 08:30
Megosztás:

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Alig változott, vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szembe a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 01. 08:00
Megosztás:

Mit ígér a történelem a Bitcoin számára decemberben?

A Bitcoin árfolyama 2025-ben eddig hullámvasúton haladt: miközben október elején új történelmi csúcsot ért el, az év egészét tekintve mégis kb. 5%-os mínuszban jár. A gyenge november után sok befektetőben felmerül a kérdés: vajon mit hoz a december? A történelem ugyanis – bármilyen meglepő – nem feltétlenül támogatja az év végi optimizmust.
2025. 12. 01. 06:00
Megosztás:

Floridában tárgyaltak az Egyesült Államok és Ukrajna kormányának tagjai

Floridában tárgyaltak a háború lezárásának módjairól és az amerikai békejavaslatról az Egyesült Államok és Ukrajna kormányának tagjai vasárnap.
2025. 12. 01. 05:00
Megosztás:

ZKP token aukció: Hogyan működik, mitől különleges, és hogyan vehetsz részt benne?

A Zero Knowledge Proof (ZKP) token nem egy hagyományos értelemben vett kripto előértékesítés. A projekt egy napi frissítésű, arányos elosztású, on-chain transzparens aukciós rendszert vezetett be, amelyben bárki részt vehet, aki rendelkezik kriptovalutával és pénztárcával. Itt nincs „privát kör” vagy korai befektetői előny — mindenki ugyanazon feltételekkel csatlakozik, és a részesedés kizárólag a hozzájárulás mértékétől függ.
2025. 12. 01. 04:00
Megosztás:

Ezrek tüntettek több horvát városban

Ezrek vonultak utcára vasárnap Horvátország több nagyvárosában - Zágrábban, Fiuméban (Rijeka), Zárában (Zadar) és Pulában -, ahol az Egyesülve a fasizmus ellen nevű kezdeményezés szervezett demonstrációt a félelemkeltés és a társadalmi megosztottság elleni tiltakozásul. A megmozdulások során a rendőrségnek több helyszínen is be kellett avatkoznia.
2025. 12. 01. 03:00
Megosztás:

ZKP presale aukciója berobbant: decentralizált számítás, napi passzív bevétel és globális érdeklődés

A kriptopiacon egyre több figyelem irányul a Zero Knowledge Proof (ZKP) projektjére, amely nemcsak egy új coinnal, hanem valódi infrastruktúrával, élő aukcióval és fizikai eszközökkel tör előre. A ZKP előértékesítési aukciója naponta frissül, miközben a Proof Pod eszközök már világszerte úton vannak a vásárlókhoz – és minden egyes eszköz azonnali bevételtermelésre képes, amint bekapcsolják. De mi történik a piacon más frontokon? Miközben a Binance Coin (BNB) stabilan tartja magát, a Hyperliquid egy több százmillió dolláros token-unlock előtt áll, ami beláthatatlan ármozgásokat is okozhat. Nézzük meg részletesen, mi mozgatja most a kriptovilágot.
2025. 12. 01. 02:00
Megosztás:

A fiatalok kriptóba menekülnek: az elérhetetlen lakhatás hajtja a kockázatos befektetések felé a Z generációt

Ahogy az ingatlanárak egyre jobban elszakadnak a fizetőképes kereslettől, a fiatal amerikaiak – és velük együtt a britek is – újfajta pénzügyi stratégiák után néznek. A kriptovaluták és NFT-k nem csupán trendek számukra, hanem egyfajta „utolsó esély” arra, hogy vagyont építsenek egy olyan gazdaságban, ahol a saját otthonhoz jutás reménye már-már elérhetetlen álom. Egy friss tanulmány és a Financial Times elemzése most rávilágít arra, hogy a kriptobefektetések mögött sokkal több van, mint puszta YOLO-hangulat – ezek a döntések valójában egy racionális, ám kétségbeesett válaszreakciók a gazdasági valóságra.
2025. 12. 01. 01:00
Megosztás:

Óvatos optimizmus a kriptopiacon: fokozatos visszapattanást mutat a hangulat

A múlt heti erőteljes eladási hullám után a kriptopiac lassan, de biztosan kezd magához térni. Bár a hangulat továbbra is óvatos, a Bitcoin és az altcoinok árfolyama fokozatos emelkedésnek indult, és a derivatív piac is mutatja a stabilizáció jeleit. A Bybit tőzsde és a Block Scholes elemzőplatform közös jelentésben foglalta össze a legfrissebb trendeket, melyek alapján úgy tűnik: a piac a legrosszabbtól egyelőre nem tart.
2025. 11. 30. 23:59
Megosztás:

96 órányi egyedi bónusz és jutalom, több mint 1 millió dolláros nyereményalappal a reflektorfénybe helyezi a $TAP-et – XRP és SOL trendforduló

A befektetők nem csak hátradőlnek – aktívan részt vesznek abban, ami a kriptoszektor eddigi legnagyobb Black Friday eseményének ígérkezik.
2025. 11. 30. 23:00
Megosztás:

Kína újra lecsap a kriptóra: a stabilcoinokat pénzügyi fenyegetésnek tekintik

Kína ismételten megerősítette a digitális eszközökkel szembeni szigorú álláspontját, és most különösen a stabilcoinok ellen szólalt fel. A Kínai Népi Bank (PBoC) egy több hatóságot felölelő találkozó után kemény hangvételű nyilatkozatban hívta fel a figyelmet az újraéledő kriptospekuláció veszélyeire, miközben a digitális jüan programot egyre erőteljesebben támogatja. A cikkből kiderül, miért száműzi Peking továbbra is a magánkézben lévő digitális valutákat, miközben saját, állami megoldását népszerűsíti.
2025. 11. 30. 21:00
Megosztás:

A legjobb választás az utolsó Black Friday hozamokra: Digitap ($TAP) lekörözi az ETH-t (3 000 USD) és a BTC-t (92 000 USD)

Miközben a kriptopiac küzd, hogy kilábaljon a jelenlegi medvetrendből, az okos befektetők egyre inkább hátat fordítanak a vezető érméknek, mint az Ethereum (ETH) és a Bitcoin (BTC). Az év végi nagy hozam reményében felerősödött az alternatív altcoinok iránti kereslet, és a befektetők figyelme a Digitap ($TAP) felé fordult – ez egy új kripto előértékesítés, amely jelentős növekedési potenciállal rendelkezik.
2025. 11. 30. 20:00
Megosztás:

BME: pályára állt a Hunity kisműhold

Pályára állt a Hunity kisműhold, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hatodik diákműholdja számos tudományos műszert és kísérletet vitt a világűrbe - tájékoztatta az egyetem vasárnap az MTI-t.
2025. 11. 30. 19:00
Megosztás:

Rekordjövedelmek és javuló biztonságérzet a középkorúaknál a K&H felmérése szerint

Rekordszintre, 625 ezer forintra emelkedett a 30–59 évesek átlagos nettó háztartási jövedelme a harmadik negyedévben, ez az összeg a K&H biztos jövő felmérésének eddigi legmagasabb értéke, a becsült mediánérték pedig 518 ezer forint volt. A megkérdezettek 26 százaléka alacsony, 35 százaléka közepes, 39 százaléka pedig magas jövedelmi kategóriába tartozik, miközben a 2015-ös indulás óta többször is felfelé kellett igazítani a jövedelmi sávok határait az emelkedő jövedelmek és az infláció miatt. A K&H biztos jövő felmérésén alapuló kutatás, amely a 30–59 évesek jövedelmi helyzetét és anyagi biztonságérzetét is vizsgálta, azt mutatja, hogy az átlagjövedelem tartósan magas szinten áll, és ezzel párhuzamosan a magukat kifejezetten anyagi biztonságban érzők aránya 30 százalékra nőtt.
2025. 11. 30. 18:00
Megosztás:

Már az idén 500 milliárd forintnyi új lakáshitel-szerződést hozhat az Otthon Start

Az eddig nyilvánosságra hozott adatok alapján már az idén elérheti az 500 milliárd forintot az Otthon Start hitel új szerződéseinek összege a BiztosDöntés.hu számításai szerint. Ezzel az idei új lakáshitel-kihelyezések összege messze meghaladja majd a 2024-es rekordot is, miközben a támogatott hitelek részesedése is megugrik a piacon.
2025. 11. 30. 17:00
Megosztás: