Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Chery, Geely, SAIC, BYD – tíz évvel ezelőtt senki nem ismerte ezeket a neveket Európában. Ma már egyre többen tudják, hogy autógyártókról van szó, méghozzá kínaiakról. Az évtized végére pedig alighanem ugyanúgy a mindennapi szókincs részévé válnak, mint a Mercedes, a Toyota vagy a Volkswagen.

Ha a gyökereiket keressük, egyáltalán nem kell messzire tekintenünk a múltba. Az 1980-as évek előtt Kínában gyakorlatilag nem létezett személyautó-gyártás. 1982-ben, amikor Kína népessége meghaladta az egymilliárdot, 4000 (igen, négyezer) személyautó készült az egész országban. Húsz évvel később már 1,1 millió volt az iparág éves darabszáma, tavaly pedig a 30 milliót is meghaladta. Kína 2010-ben a világ első számú autógyártó nemzetévé, 2023-ban a legnagyobb autóexportőrré vált. 

Hogyan lehetséges ez? Egy szóval: parancsra. Az 1980-as évek kínai gazdasági reformjainak hatására elkezdett személyautókat vásárolni a lakosság – persze importból. Rengeteg pénz vándorolt külföldre, ami néhány év alatt teljesen felborította az államháztartást. Peking átmenetileg leállította az importot, és villámgyorsan elkezdte megszervezni a hazai személyautó-gyártást. Ennek egyik pillére az az elhatározás volt, hogy legyen „három nagy és három kicsi” helyi autógyártó vállalat; továbbá kötelezővé tették a külföldi vállalkozások számára a vegyesvállalati formát. Ez utóbbi elváráson csak az utóbbi években enyhítettek.

A 2000-es években Kína a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tagjává vált, az ebből kivirágzó, éles piaci versenyhelyzet életre hívott egy sor privát kínai autógyártót. Tíz évre rá Peking – egyrészt, hogy csökkentse függőségét az import olajtól, másrészt, hogy megoldást keressen a nagyvárosok tarthatatlanná váló légszennyezettségére – szorgalmazni kezdte az „új energiájú”, azaz akkumulátoros és plug-in hibrid járművek (NEV) elterjedését. Az ehhez szükséges akkumulátor- és vezérlőtechnológiák terén Kína ekkor már évtizedes tapasztalattal rendelkezett, köszönhetően az itt fejlesztett és gyártott szórakoztató elektronikai termékeknek.

Mivel Kína idejekorán felismerte, hogy a villanyautózás elterjedésének a töltő infrastruktúra megléte a kulcsa, a fejlődés bámulatos volt. Ma a Kínában eladott új személyautók harmada (35%) tisztán elektromos; ennél is megdöbbentőbb, hogy itt gyártják a világszerte eladott villanyautók közel kétharmadát (63,6%!) Nem véletlen, hogyha ma kínai autógyártóra gondolunk, elsősorban az elektromos járművek piacán aktív szereplők jutnak eszünkbe. Ilyen a BYD, amelyet – a kínai villanyautó-gyártók 32 százalékához hasonlóan – kifejezetten a villanyautó-forradalom hívott életre, de persze ott van a legnagyobbak között a SAIC és a Chang’an is, amelyek hosszú múlttal rendelkeznek: az előbbit 1955-ben, az utóbbit 1862-ben (!!!) alapították. A 2000-es nyitást követően létrehozott Geely elsősorban patinás, de nehéz gazdasági helyzetbe került európai márkák felvásárlásával és felvirágoztatásával szerzett magának nevet és rangot a nemzetközi autóiparban.  Az 1997-ben alapított Chery szuperképessége pedig az, hogy immár huszadik éve ők a legnagyobb kínai autóexportőrök. 

Hogy lehet, hogy mégsem ismerjük ezeket a neveket? Egyrészt a tradicionális autógyártók többsége számos almárkát hozott létre, és azokon keresztül forgalmazzák hasonló műszaki alapokra épülő típusaikat. Másrészt a kínai autógyártók kis lépésekben hódítják meg a külpiacokat, és mindenütt a helyi adottságokhoz igazodva vetik meg a lábukat. A Chery például másfél évtizede jelen van Olaszországban a helyi DR Automobiles zászlaja alatt, ugyanakkor idén két másik márkával: az Omodával és a Jaecoo-val lép be számos más európai ország, így Magyarország piacára. Szintén fokozatosan tért vissza Európába az MG Motor: a kínai SAIC által feltámasztott márka előbb egykori hazájában, Nagy-Britanniában vetette meg a lábát, majd onnan fokozatosan az egész kontinenst beveszi.

Pont az MG Motor példája mutatja egyébként, hogy Európában nem feltétlenül az elektromos offenzíva a követendő stratégia. A nagyteljesítményű villanyautókkal persze könnyebb a figyelem középpontjába kerülni, ám akinek benzinmotoros modellei is vannak, azok jóval szélesebb ügyfélkört tudnak kiszolgálni. Alighanem ezért döntött úgy az egyik legfiatalabb kínai jövevény, az Omoda, hogy első körben csak benzinmotorral kínál autót, majd később bővíti tisztán elektromos változattal a palettát.

Mindez persze mit sem érne, ha műszaki és formai szempontból nem volnának ütőképesek a modern kínai autók. Ezzel ma már gyártóik is tisztában vannak, ezért egyrészt nemzetközi hírű formatervezőket alkalmaznak, másrészt gazdag digitális technológiai tartalommal szerelik fel típusaikat, ráadásul a kínai importmodellek rendre feltűnően jó eredményeket érnek el az Euro NCAP független utasbiztonsági vizsgálatain.

Hatalmas potenciáljuk és látványos mozgolódásuk ellenére a kínai gyártók ma még csupán statisztaszereppel bírnak Európában – pont úgy egyébként, ahogy negyven éve a japán, vagy húsz éve a koreai gyártók. Ráadásul az ő példájukból kiindulva a kínai autógyártók jelentős része már eleve helyi gyártóbázis kiépítésével kezdi a kontinens meghódítását. Az MG Motor Angliában gyártat; a Chery és a Dongfeng spanyolországi, illetve olaszországi gyártóbázisa a megvalósulás kapujában áll; a BYD pedig Magyarországon indítja be két éven belül európai gyártóközpontját.

Ahogy tehát a bevezetőben is említettük, negyven év alatt szó szerint a semmiből a műfaj csúcsára emelkedtek a kínai autógyártók. Hogy mit hoz számukra és versenytársaik számára a jövő, nehéz megjósolni – nemcsak a piac bizonytalanságai miatt, hanem azért is, mert a kínai autómárkák eddigi fejlődése sem a nyugaton megszokott ív mentén zajlott, így hosszú távon is tartogathatnak még meglepetéseket.

Gyengült szerda reggelre a forint

Gyengült a forint szerda reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 17. 08:30
Megosztás:

Nagy-Britannia újból csatlakozik az Erasmus-programhoz

Nagy-Britannia újból csatlakozik az Európai Unió Erasmus-programjához, amelyből a brit EU-tagság öt évvel ezelőtti megszűnése (Brexit) után kilépett.
2025. 12. 17. 08:00
Megosztás:

Bővült az MNB előretekintő iránymutatása

A széleskörű várakozásoknak megfelelően decemberben is 6,50%-on tartotta az alapkamatot a Monetáris Tanács. Az EUR/HUF árfolyam reggel 385 alatt is járt. A sajtótájékoztató előtt erősödött a forint, 383,80 környékére csorgott le az EUR/HUF árfolyam, majd a sajtótájékoztató alatt 386,5-ig gyengült, majd kissé visszakorrigált.
2025. 12. 17. 07:30
Megosztás:

Rekordérdeklődés mellett zárult az MBH Bank pénzügyi vetélkedőjének első fordulója

Rekordrészvétellel zárult az MBH Bank és a DUE Médiahálózat közös pénzügyi vetélkedőjének első fordulója: a harmadik alkalommal meghirdetett MBH Nagy Diák Banktudós tesztre idén több mint 15 800 diák regisztrált, akik december 1-jéig összesen több mint 30 500 tesztet töltöttek ki. A fiatalok körében továbbra is kiemelt az érdeklődés a játék iránt, amit az is jelez, hogy a résztvevők átlagosan többször is próbára tették tudásukat, így a kérdéssoron keresztül még jobban elmélyíthették pénzügyi ismereteiket. Az MBH Bank számára kiemelt fontosságú a fiatalok hosszú távú pénzügyi edukációja és tudatosságának fejlesztése, amely a társadalmi felelősségvállalás egyik központi pillére.
2025. 12. 17. 06:30
Megosztás:

Felsővezetői kilátások 2026-ra: optimizmus, fegyelmezettség, rugalmasság és mesterséges intelligencia

Az International Workplace Group legfrissebb, felsővezetői körben végzett felmérése szerint a vezérigazgatók 95%-a optimistán tekint 2026-ra, és 84%-uk a globális gazdasági körülmények javulására számít az idei, volatilitással és óvatossággal jellemezhető év után*.
2025. 12. 17. 06:00
Megosztás:

Az EB intézkedési tervet mutatott be a lakhatási válság kezelésére

Az Európai Bizottság bemutatta az első európai "megfizethető lakhatási" tervet, amellyel az egyik legsürgetőbb társadalmi problémára, a megfizethető, fenntartható és jó minőségű lakhatás hiányára kíván választ adni - közölte az európai uniós javaslattevő és végrehajtó testület kedden Brüsszelben.
2025. 12. 17. 05:30
Megosztás:

Az Európai Unió enyhít a belső égésű motorok forgalomba hozatalának 2035-től tervezett tilalmán

Az Európai Unió enyhített kedden az új gyártású belső égésű motorok - benzin- vagy dízelüzemű autók - forgalomba hozatalának 2035-től tervezett tilalmán, hogy támogassa a nehéz helyzetben lévő európai autóipart.
2025. 12. 17. 05:00
Megosztás:

Hol, mennyit drágultak az ingatlanok az idei két áremelkedési hullám során?

Az idei év két szakaszban hozott drágulást az ingatlanpiacon, melyek korábban elképzelhetetlen szintre lökték az árakat őszre. Ekkor azonban el is érték a csúcsot az árak, novemberre már fordult az irány. De mekkora áremelkedésre került sor idén az egyes budapesti kerületekben, a Balatonnál és a Velencei-tónál?
2025. 12. 17. 04:30
Megosztás:

Közel 23 ezer darab 2026-os e-matrica fogyott az első héten

Erősen indult az első hét a 2026-os autópálya-matricák elővásárlásában: az utazóközönség 2025. december 8-14. között összesen közel 23 ezer darab éves e-matricát vásárolt. Ezek közül több, mint 8,5 ezer darab az éves országos, közel 13 ezer darab a vármegyei, és megközelítőleg 1,5 ezer darab az M1 regionális jogosultság. Az új matricatermék kapcsán fontos tudnivalóra figyelmeztet Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. elnök-vezérigazgatója.
2025. 12. 17. 04:00
Megosztás:

160 millió forintot csalt ki egy férfi kedvező befektetés ígéretével

Több mint 160 millió forintot csalt ki egy győri férfi több embertől kedvező befektetési lehetőség ígéretével - közölte a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság kedden a police.hu oldalon.
2025. 12. 17. 03:30
Megosztás:

Három új felsővezetővel erősít a Dreher Sörgyárak

Berkes Áron HR igazgatóként, Bartek Grzęda pénzügyi igazgatóként, Rácz András pedig integrált ellátási lánc igazgatóként csatlakozott a Dreher Sörgyárak vezetőségéhez, hogy folytassák a 2017-ben elindított, prémium termékekre épülő vállalati stratégia megvalósítását. Elődjeik mind az Asahi Europe & International nemzetközi csapatában folytatják karrierjüket.
2025. 12. 17. 03:00
Megosztás:

Nőtt az árvaellátásban részesülő gyerekek támogatása

Jelentősen nőtt az árvaellátásban részesülő gyerekek támogatása az elmúlt években - közölte az Egyszülős Központ kedden az MTI-vel.
2025. 12. 17. 02:30
Megosztás:

Őrizetbe vettek Romániában egy volt közlekedési minisztert

Őrizetbe vették kedden Romániában Razvan Cuc volt közlekedési minisztert, aki a korrupcióellenes ügyészség (DNA) szerint bűntársként játszott szerepet egy 1,38 millió lejes (több mint 100 millió forint) vesztegetési ügyben.
2025. 12. 17. 02:00
Megosztás:

Adófizetés a karácsonyi ajándékok után 2025-ben

Így adózz a karácsonyi ajándékok után 2025-ben: a karácsonyi időszakban számos vállalat dönt úgy, hogy ajándékkal köszöni meg munkavállalói vagy üzleti partnerei együttműködését. Az ajándékozás azonban nem minden esetben jár adómentességgel, ezért különösen fontos tisztában lenni az ajándékok adózási szabályaival, amelyek az ajándékozott személyétől és az ajándék értékétől is függenek. A legfontosabb tudnivalókat a Niveus foglalta össze.
2025. 12. 17. 01:00
Megosztás:

London 600 millió font értékben vásárol légvédelmi eszközöket Ukrajnának

A brit kormány 600 millió font (265 milliárd forint) értékben vásárol új, magas technológiájú légvédelmi eszközöket Ukrajnának. A döntést John Healey brit védelmi miniszter jelentette be kedden az ukrajnai védelmi kontaktcsoport virtuális találkozóján.
2025. 12. 17. 00:30
Megosztás:

Varga Mihály: 2027 második felére érhető el fenntartható módon az inflációs cél

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) inflációs célja 2027 második felében érhető el fenntartható módon, de a szeptemberi előrejelzéshez képest az idén és jövőre is alacsonyabb lehet az infláció - mondta a Magyar Nemzeti Banki (MNB) elnöke a keddi kamatdöntő ülést követő sajtótájékoztatón.
2025. 12. 16. 23:30
Megosztás:

Kettészakadt a karácsonyi fogyasztás: visszafogott éttermi fogyasztás, rekordhónap a prémium boltoknál

Miközben a vendéglátásban elmarad az év végi fellendülés, a prémium élelmiszerek és ajándékmegoldások iránt soha nem látott kereslet alakult ki – a karácsonyi szezon látványosan megmutatja, hogyan alkalmazkodnak a magyar fogyasztók a tartós költségnyomáshoz.
2025. 12. 16. 23:00
Megosztás:

Meddig emelkedhet a DOGE és az XRP árfolyama 2025 vége előtt? Ünnepi hype övezi a Digitapet – ez lehet a következő 10-szeres altcoin?

Ahogy közeledik 2025 vége, egyre több szó esik a Dogecoin és az XRP árfolyamának esetleges fellendüléséről. Mindkettő gyengélkedik a heti grafikonokon, de olyan ismert influencerek, mint Trader Tardigrade és Ali továbbra is optimisták. Szerintük a Dogecoin és a Ripple továbbra is erős altcoin vásárlási lehetőség, és még az év vége előtt jelentős emelkedés jöhet.
2025. 12. 16. 22:00
Megosztás:

A STRABAG nem vállal felelősséget a saját munkájáért

A STRABAG 2025. december 11-én készre jelentette az M30-as autópályán végzett garanciális munkákat, 2025. december 16-án került sor a javítások műszaki átadás-átvételére a STRABAG, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és az autópályát üzemeltető MKIF Zrt. részvételével - közölte az ÉKM kedden az MTI-vel.
2025. 12. 16. 21:30
Megosztás:

Az AutoWallis megkezdi két új kínai prémium márka értékesítését Magyarországon

Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar piacra, a NIO és a firefly modelljeit januártól értékesíti az első budapesti márkakereskedés - jelentette be a cég kedden Budapesten.
2025. 12. 16. 21:00
Megosztás: