Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Chery, Geely, SAIC, BYD – tíz évvel ezelőtt senki nem ismerte ezeket a neveket Európában. Ma már egyre többen tudják, hogy autógyártókról van szó, méghozzá kínaiakról. Az évtized végére pedig alighanem ugyanúgy a mindennapi szókincs részévé válnak, mint a Mercedes, a Toyota vagy a Volkswagen.

Ha a gyökereiket keressük, egyáltalán nem kell messzire tekintenünk a múltba. Az 1980-as évek előtt Kínában gyakorlatilag nem létezett személyautó-gyártás. 1982-ben, amikor Kína népessége meghaladta az egymilliárdot, 4000 (igen, négyezer) személyautó készült az egész országban. Húsz évvel később már 1,1 millió volt az iparág éves darabszáma, tavaly pedig a 30 milliót is meghaladta. Kína 2010-ben a világ első számú autógyártó nemzetévé, 2023-ban a legnagyobb autóexportőrré vált. 

Hogyan lehetséges ez? Egy szóval: parancsra. Az 1980-as évek kínai gazdasági reformjainak hatására elkezdett személyautókat vásárolni a lakosság – persze importból. Rengeteg pénz vándorolt külföldre, ami néhány év alatt teljesen felborította az államháztartást. Peking átmenetileg leállította az importot, és villámgyorsan elkezdte megszervezni a hazai személyautó-gyártást. Ennek egyik pillére az az elhatározás volt, hogy legyen „három nagy és három kicsi” helyi autógyártó vállalat; továbbá kötelezővé tették a külföldi vállalkozások számára a vegyesvállalati formát. Ez utóbbi elváráson csak az utóbbi években enyhítettek.

A 2000-es években Kína a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tagjává vált, az ebből kivirágzó, éles piaci versenyhelyzet életre hívott egy sor privát kínai autógyártót. Tíz évre rá Peking – egyrészt, hogy csökkentse függőségét az import olajtól, másrészt, hogy megoldást keressen a nagyvárosok tarthatatlanná váló légszennyezettségére – szorgalmazni kezdte az „új energiájú”, azaz akkumulátoros és plug-in hibrid járművek (NEV) elterjedését. Az ehhez szükséges akkumulátor- és vezérlőtechnológiák terén Kína ekkor már évtizedes tapasztalattal rendelkezett, köszönhetően az itt fejlesztett és gyártott szórakoztató elektronikai termékeknek.

Mivel Kína idejekorán felismerte, hogy a villanyautózás elterjedésének a töltő infrastruktúra megléte a kulcsa, a fejlődés bámulatos volt. Ma a Kínában eladott új személyautók harmada (35%) tisztán elektromos; ennél is megdöbbentőbb, hogy itt gyártják a világszerte eladott villanyautók közel kétharmadát (63,6%!) Nem véletlen, hogyha ma kínai autógyártóra gondolunk, elsősorban az elektromos járművek piacán aktív szereplők jutnak eszünkbe. Ilyen a BYD, amelyet – a kínai villanyautó-gyártók 32 százalékához hasonlóan – kifejezetten a villanyautó-forradalom hívott életre, de persze ott van a legnagyobbak között a SAIC és a Chang’an is, amelyek hosszú múlttal rendelkeznek: az előbbit 1955-ben, az utóbbit 1862-ben (!!!) alapították. A 2000-es nyitást követően létrehozott Geely elsősorban patinás, de nehéz gazdasági helyzetbe került európai márkák felvásárlásával és felvirágoztatásával szerzett magának nevet és rangot a nemzetközi autóiparban.  Az 1997-ben alapított Chery szuperképessége pedig az, hogy immár huszadik éve ők a legnagyobb kínai autóexportőrök. 

Hogy lehet, hogy mégsem ismerjük ezeket a neveket? Egyrészt a tradicionális autógyártók többsége számos almárkát hozott létre, és azokon keresztül forgalmazzák hasonló műszaki alapokra épülő típusaikat. Másrészt a kínai autógyártók kis lépésekben hódítják meg a külpiacokat, és mindenütt a helyi adottságokhoz igazodva vetik meg a lábukat. A Chery például másfél évtizede jelen van Olaszországban a helyi DR Automobiles zászlaja alatt, ugyanakkor idén két másik márkával: az Omodával és a Jaecoo-val lép be számos más európai ország, így Magyarország piacára. Szintén fokozatosan tért vissza Európába az MG Motor: a kínai SAIC által feltámasztott márka előbb egykori hazájában, Nagy-Britanniában vetette meg a lábát, majd onnan fokozatosan az egész kontinenst beveszi.

Pont az MG Motor példája mutatja egyébként, hogy Európában nem feltétlenül az elektromos offenzíva a követendő stratégia. A nagyteljesítményű villanyautókkal persze könnyebb a figyelem középpontjába kerülni, ám akinek benzinmotoros modellei is vannak, azok jóval szélesebb ügyfélkört tudnak kiszolgálni. Alighanem ezért döntött úgy az egyik legfiatalabb kínai jövevény, az Omoda, hogy első körben csak benzinmotorral kínál autót, majd később bővíti tisztán elektromos változattal a palettát.

Mindez persze mit sem érne, ha műszaki és formai szempontból nem volnának ütőképesek a modern kínai autók. Ezzel ma már gyártóik is tisztában vannak, ezért egyrészt nemzetközi hírű formatervezőket alkalmaznak, másrészt gazdag digitális technológiai tartalommal szerelik fel típusaikat, ráadásul a kínai importmodellek rendre feltűnően jó eredményeket érnek el az Euro NCAP független utasbiztonsági vizsgálatain.

Hatalmas potenciáljuk és látványos mozgolódásuk ellenére a kínai gyártók ma még csupán statisztaszereppel bírnak Európában – pont úgy egyébként, ahogy negyven éve a japán, vagy húsz éve a koreai gyártók. Ráadásul az ő példájukból kiindulva a kínai autógyártók jelentős része már eleve helyi gyártóbázis kiépítésével kezdi a kontinens meghódítását. Az MG Motor Angliában gyártat; a Chery és a Dongfeng spanyolországi, illetve olaszországi gyártóbázisa a megvalósulás kapujában áll; a BYD pedig Magyarországon indítja be két éven belül európai gyártóközpontját.

Ahogy tehát a bevezetőben is említettük, negyven év alatt szó szerint a semmiből a műfaj csúcsára emelkedtek a kínai autógyártók. Hogy mit hoz számukra és versenytársaik számára a jövő, nehéz megjósolni – nemcsak a piac bizonytalanságai miatt, hanem azért is, mert a kínai autómárkák eddigi fejlődése sem a nyugaton megszokott ív mentén zajlott, így hosszú távon is tartogathatnak még meglepetéseket.

Kiemelt szerep jut Magyarországnak a sanghaji Pujiang Innovációs Fórumon

Szombaton kezdődött meg a Pujiang Innovációs Fórum Sanghajban, ahol a négy napig tartó rendezvényen idén Magyarország mint díszvendég vesz részt az eseményen mintegy negyven szakértővel, vállalati és egyetemi vezetővel, akik a fórumon elhelyezett kiemelt standnál mutatják be, hogy a magyar innováció milyen területeken nyújt világszínvonalú teljesítményt.
2024. 09. 08. 01:00
Megosztás:

Amíg a Bitcoin bikás fordulatára várunk, ebből a három érméből érdemes betárazni

A Bitcoin erősen gyengélkedik az utóbbi hetekben, ami a teljes kriptoszektorra hatást gyakorol. A befektetők és elemzők nem győzik kiadni jóslataikat azzal kapcsolatban, hogy mikor és hogyan indul meg újra a Bitcoin.
2024. 09. 08. 00:01
Megosztás:

Ez a 0,0003 dolláros Solana mémcoin várhatóan megelőzi a Dogecoint (DOGE) az 1 dollár felé vezető versenyben

A nagyon várt bikapiac és az altcoin szezon közeleg. A piac jelenleg nyugodt, de a feszültség egyre nő. Az altcoinok még mindig alacsony szinten mozognak, de hirtelen emelkedésre készek. Ebben a környezetben egy mindössze 0,0003 dolláros Solana-alapú mémcoin emelkedik ki.
2024. 09. 07. 23:30
Megosztás:

Pénteken is megdőlt a fővárosi hajnali melegrekord

Pénteken is megdőlt a fővárosi hajnali melegrekord - írta a HungaroMet Zrt. a honlapján szombaton.
2024. 09. 07. 23:00
Megosztás:

Az AAVE és XRP bálnák eladják pozícióikat ezekért az AI altcoinokért, amelyek a következő bikapiac során 100-szoros növekedést érhetnek el

Az AAVE és XRP nagy tulajdonosai elkezdték eladni eszközeiket az ígéretes AI-alapú altcoinok javára. Ez a váltás arra utalhat, hogy ezek az új digitális valuták jelentős növekedést mutathatnak a következő piaci fellendülés során. Fedezd fel, mely innovatív érmék vonzzák a figyelmet, és melyek várhatóan lenyűgöző növekedést produkálnak a közelgő bikapiac alatt.
2024. 09. 07. 22:30
Megosztás:

ÁSZ-alelnök: fókuszban a versenyképesség növelő programok

Az alacsony munkanélküliség és a munkaerőhiány kedvező feltételeket teremt a nominális bérek dinamikus növekedéséhez, emiatt a termelékenység növelése kulcsfontosságú lesz a közeljövőben; az ezt szolgáló programok hatékonyságának ellenőrzésére az ÁSZ is kiemelt figyelmet fordít - mondta Szomolai Csaba, az Állami Számvevőszék alelnöke Nyíregyházán, a 62. Közgazdász-vándorgyűlésen a számvevőszék közleménye szerint.
2024. 09. 07. 22:00
Megosztás:

Shiba Inu (SHIB) árfolyam-előrejelzés: Az elemzők szerint egy új Solana memetoken 100-szor jobb hozamot fog hozni, és 6 hónap alatt eléri az 1 dolláros értéket

A nagyon várt bikapiac közeledik, és az altcoin szezon hamarosan elindul. A piac jelenleg nyugodt, de az altcoinok alacsony szinteken mozognak, és jelentős nyereség előtt állnak. Ezek között a Shiba Inu (SHIB) felkeltette az elemzők figyelmét, akik egy figyelemre méltó növekedést jósolnak.
2024. 09. 07. 21:30
Megosztás:

Ismét Keep Floyding-koncert a Várkert Bazárban

Ismét Keep Floyding-koncert lesz a Várkert Bazárban. A világhírű brit zenekar, a Pink Floyd munkássága előtt tisztelgő magyar csapat az idén harmincéves The Division Bell című albumot állítja a középpontba szeptember 14-i koncertjén az Öntőház udvarban.
2024. 09. 07. 21:00
Megosztás:

Fektess be 300 dollárt ezekbe az altcoinokba még ma, hogy 2025-re akár 1,5 millió dolláros portfóliód legyen – szakértők ajánlásai

Egy kis befektetés hatalmas portfólióvá alakítása álomszerűnek tűnhet. Azonban a szakértők azonosítottak olyan altcoinokat, amelyek segítségével ez valósággá válhat. Az olvasók megtudhatják, mely kriptovaluták állnak jelentős növekedés előtt, és hogyan alakíthatják át egy 300 dolláros befektetésüket akár 1,5 millió dolláros vagyonná 2025-re.
2024. 09. 07. 20:30
Megosztás:

Nagy István: nagyra becsüljük és kiemelten támogatjuk a méhészek munkáját

A méhészek tevékenysége teszi élhetővé és fenntarthatóvá környezetünket - mondta Nagy István agrárminiszter szombaton Sárváron.
2024. 09. 07. 20:00
Megosztás:

A GoldenPeaks Capital az AB CarVal által kezelt alapokból biztosít finanszírozási keretet

A GoldenPeaks Capital és az AB CarVal, egy megalapozott globális hitelalap és az Alliancebernstein Private Alternatives üzletágának része, egyedi junior finanszírozási keretet írt alá.
2024. 09. 07. 19:00
Megosztás:

Miskolc leendő polgármestere: újjáépítjük a Barlangfürdőt

Újjá fogjuk építeni a Miskolctapolcai Barlangfürdőt - mondta szombaton Miskolc megválasztott, október elején hivatalba lépő polgármestere a pénteken kigyulladt barlangfürdőnél tartott sajtótájékoztatóján. A barlangfürdő tetőszerkezete teljesen leégett.
2024. 09. 07. 18:00
Megosztás:

Kedvezők a magyar üzemanyagárak

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai alapján augusztusban Magyarországon a benzin átlagára 7 forinttal volt kedvezőbb a szomszédos országok átlagáránál, míg a gázolaj ára megegyezett azok átlagával - tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szombaton az MTI-t.
2024. 09. 07. 17:00
Megosztás:

Mutatjuk, hol érdemes kivárnia az egyetemistáknak az albérletkereséssel

Míg az albérleti szezon elején inkább a 250 ezres ármaximumban gondolkodtak az albérletkeresők, addig most azok száma növekszik, akik 150 ezres havi díjat maximalizálnának - derül ki a zenga.hu ingatlankereső adataiból. A vidéki egyetemisták rosszul jártak a kivárásos taktikával, Budapesten viszont vannak olyan kerületek, ahol olcsóbban lehet garzonlakást bérelni, mint a ponthatár kihirdetésekor.
2024. 09. 07. 16:00
Megosztás:

A TON nem tud lépést tartani, miközben az AVAX az ingadozó volatilitás miatt csökken; a DTX teszthálózati teljesítménye felerősíti a bikás előértékesítési lendületet

A hónap eleje számos neves kriptovaluta-projektet tett sérülékennyé rövid időn belül. A számos érintett hálózat között a Toncoin (TON) és az Avalanche (AVAX) is magas volatilitást tapasztalt, és nem sikerült helyreállniuk. Ezzel szemben a lenyűgöző DeFi szenzáció, a DTX Exchange figyelmet keltett bevételmegosztási modelljével és hibrid kereskedési megoldásaival.
2024. 09. 07. 15:00
Megosztás:

Belgium 20 ezer majomhimlő elleni vakcinát adományoz

Belgium 20 ezer majomhimlő elleni vakcinát adományoz a járvány fészkének számító Kongói Demokratikus Köztársaságnak - jelentette pénteken belga hírügynökség az ország szövetségi minisztertanácsának bejelentésére hivatkozva.
2024. 09. 07. 14:00
Megosztás:

Az USA negyedmilliárd dollár értékű újabb fegyverszállítmányt küld Ukrajnának

Az amerikai kormány újabb, ezúttal mintegy 250 millió dollár értékű katonai támogatást jelentett be Ukrajna számára pénteken.
2024. 09. 07. 13:00
Megosztás:

Az elnökválasztás utáni időpontra halasztotta a bíró a Donald Trump elleni ítélethozatalt

A bíró pénteken az amerikai elnökválasztás utáni időpontra halasztotta a büntetés mértékének kihirdetéséről szóló tárgyalást abban a perben, amelyet Donald Trump volt elnök ügyében tartottak hallgatási pénz kifizetésének körülményei miatt.
2024. 09. 07. 12:00
Megosztás:

Alibaba - érdemes venni belőle?

Az Alibaba évek óta Kína kiskereskedelmi zászlóshajójának számít, azonban az alapító, Jack Ma 2019-es lemondása óta megkopott a hírneve. A kínai óriás látszatra újfent szilárd lábakon áll ugyan, de a céget hátráltathatja a többnyire negatív globális és kínai gazdasági jövőkép.
2024. 09. 07. 10:00
Megosztás:

Ezért nem szabad online beszerezni az Ozempic injekciót

Komoly egészségkárosító hatásuk lehet az interneten árult szemaglutid hatóanyagú szereknek - állapították meg a Pécsi Tudományegyetem (PTE) Gyógyszerésztudományi Kara és a Kaliforniai Egyetem kutatói a baranyai felsőoktatási intézmény MTI-hez pénteken eljuttatott közleménye szerint.
2024. 09. 07. 09:00
Megosztás: