Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Chery, Geely, SAIC, BYD – tíz évvel ezelőtt senki nem ismerte ezeket a neveket Európában. Ma már egyre többen tudják, hogy autógyártókról van szó, méghozzá kínaiakról. Az évtized végére pedig alighanem ugyanúgy a mindennapi szókincs részévé válnak, mint a Mercedes, a Toyota vagy a Volkswagen.

Ha a gyökereiket keressük, egyáltalán nem kell messzire tekintenünk a múltba. Az 1980-as évek előtt Kínában gyakorlatilag nem létezett személyautó-gyártás. 1982-ben, amikor Kína népessége meghaladta az egymilliárdot, 4000 (igen, négyezer) személyautó készült az egész országban. Húsz évvel később már 1,1 millió volt az iparág éves darabszáma, tavaly pedig a 30 milliót is meghaladta. Kína 2010-ben a világ első számú autógyártó nemzetévé, 2023-ban a legnagyobb autóexportőrré vált. 

Hogyan lehetséges ez? Egy szóval: parancsra. Az 1980-as évek kínai gazdasági reformjainak hatására elkezdett személyautókat vásárolni a lakosság – persze importból. Rengeteg pénz vándorolt külföldre, ami néhány év alatt teljesen felborította az államháztartást. Peking átmenetileg leállította az importot, és villámgyorsan elkezdte megszervezni a hazai személyautó-gyártást. Ennek egyik pillére az az elhatározás volt, hogy legyen „három nagy és három kicsi” helyi autógyártó vállalat; továbbá kötelezővé tették a külföldi vállalkozások számára a vegyesvállalati formát. Ez utóbbi elváráson csak az utóbbi években enyhítettek.

A 2000-es években Kína a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tagjává vált, az ebből kivirágzó, éles piaci versenyhelyzet életre hívott egy sor privát kínai autógyártót. Tíz évre rá Peking – egyrészt, hogy csökkentse függőségét az import olajtól, másrészt, hogy megoldást keressen a nagyvárosok tarthatatlanná váló légszennyezettségére – szorgalmazni kezdte az „új energiájú”, azaz akkumulátoros és plug-in hibrid járművek (NEV) elterjedését. Az ehhez szükséges akkumulátor- és vezérlőtechnológiák terén Kína ekkor már évtizedes tapasztalattal rendelkezett, köszönhetően az itt fejlesztett és gyártott szórakoztató elektronikai termékeknek.

Mivel Kína idejekorán felismerte, hogy a villanyautózás elterjedésének a töltő infrastruktúra megléte a kulcsa, a fejlődés bámulatos volt. Ma a Kínában eladott új személyautók harmada (35%) tisztán elektromos; ennél is megdöbbentőbb, hogy itt gyártják a világszerte eladott villanyautók közel kétharmadát (63,6%!) Nem véletlen, hogyha ma kínai autógyártóra gondolunk, elsősorban az elektromos járművek piacán aktív szereplők jutnak eszünkbe. Ilyen a BYD, amelyet – a kínai villanyautó-gyártók 32 százalékához hasonlóan – kifejezetten a villanyautó-forradalom hívott életre, de persze ott van a legnagyobbak között a SAIC és a Chang’an is, amelyek hosszú múlttal rendelkeznek: az előbbit 1955-ben, az utóbbit 1862-ben (!!!) alapították. A 2000-es nyitást követően létrehozott Geely elsősorban patinás, de nehéz gazdasági helyzetbe került európai márkák felvásárlásával és felvirágoztatásával szerzett magának nevet és rangot a nemzetközi autóiparban.  Az 1997-ben alapított Chery szuperképessége pedig az, hogy immár huszadik éve ők a legnagyobb kínai autóexportőrök. 

Hogy lehet, hogy mégsem ismerjük ezeket a neveket? Egyrészt a tradicionális autógyártók többsége számos almárkát hozott létre, és azokon keresztül forgalmazzák hasonló műszaki alapokra épülő típusaikat. Másrészt a kínai autógyártók kis lépésekben hódítják meg a külpiacokat, és mindenütt a helyi adottságokhoz igazodva vetik meg a lábukat. A Chery például másfél évtizede jelen van Olaszországban a helyi DR Automobiles zászlaja alatt, ugyanakkor idén két másik márkával: az Omodával és a Jaecoo-val lép be számos más európai ország, így Magyarország piacára. Szintén fokozatosan tért vissza Európába az MG Motor: a kínai SAIC által feltámasztott márka előbb egykori hazájában, Nagy-Britanniában vetette meg a lábát, majd onnan fokozatosan az egész kontinenst beveszi.

Pont az MG Motor példája mutatja egyébként, hogy Európában nem feltétlenül az elektromos offenzíva a követendő stratégia. A nagyteljesítményű villanyautókkal persze könnyebb a figyelem középpontjába kerülni, ám akinek benzinmotoros modellei is vannak, azok jóval szélesebb ügyfélkört tudnak kiszolgálni. Alighanem ezért döntött úgy az egyik legfiatalabb kínai jövevény, az Omoda, hogy első körben csak benzinmotorral kínál autót, majd később bővíti tisztán elektromos változattal a palettát.

Mindez persze mit sem érne, ha műszaki és formai szempontból nem volnának ütőképesek a modern kínai autók. Ezzel ma már gyártóik is tisztában vannak, ezért egyrészt nemzetközi hírű formatervezőket alkalmaznak, másrészt gazdag digitális technológiai tartalommal szerelik fel típusaikat, ráadásul a kínai importmodellek rendre feltűnően jó eredményeket érnek el az Euro NCAP független utasbiztonsági vizsgálatain.

Hatalmas potenciáljuk és látványos mozgolódásuk ellenére a kínai gyártók ma még csupán statisztaszereppel bírnak Európában – pont úgy egyébként, ahogy negyven éve a japán, vagy húsz éve a koreai gyártók. Ráadásul az ő példájukból kiindulva a kínai autógyártók jelentős része már eleve helyi gyártóbázis kiépítésével kezdi a kontinens meghódítását. Az MG Motor Angliában gyártat; a Chery és a Dongfeng spanyolországi, illetve olaszországi gyártóbázisa a megvalósulás kapujában áll; a BYD pedig Magyarországon indítja be két éven belül európai gyártóközpontját.

Ahogy tehát a bevezetőben is említettük, negyven év alatt szó szerint a semmiből a műfaj csúcsára emelkedtek a kínai autógyártók. Hogy mit hoz számukra és versenytársaik számára a jövő, nehéz megjósolni – nemcsak a piac bizonytalanságai miatt, hanem azért is, mert a kínai autómárkák eddigi fejlődése sem a nyugaton megszokott ív mentén zajlott, így hosszú távon is tartogathatnak még meglepetéseket.

Az EU kereskedelmi megállapodással szeretné megdrágítani az orosz kőolaj importját

A Bloomberg kiszivárgott információi szerint az EU kereskedelmi megállapodásokkal, elsősorban vámok bevezetésével szeretné rávenni a MOL csoportot, illetve Magyarországot és Szlovákiát az orosz energiahordozókról való leválásra - írja az ERSTE.
2025. 09. 22. 15:00
Megosztás:

Agrárminisztérium: átadták az év szaktanácsadója díjakat

Kihirdették a 2025 Év Szaktanácsadója díj nyerteseit. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Agrárminisztérium által immár hatodik alkalommal meghirdetett pályázat célja az agrárágazatban tevékenykedők érdekeit szolgáló, kiemelkedő szaktanácsadói munka elismerése - jelentette be hétfőn az Agrárminisztérium (AM).
2025. 09. 22. 15:00
Megosztás:

Leminősítés! 2.715 forintos célár mellett csökkentésre ajánlja az Erste a MOL-t

Az Erste szektorelemzője a korábbi 3.360 forintról 2.715 forintra csökkentette a MOL célárát a ma megjelent angol nyelvű elemzésében. Az ajánlást Felhalmozásról Csökkentésre módosította.
2025. 09. 22. 14:30
Megosztás:

Mire figyelj, ha robotkormányt vásárolsz?

A robotkormány a mezőgazdaság világában – nem ismeretlen fogalom, ám a beszerzése körüli kérdésekkel gyakran szembesülnek a gazdák.
2025. 09. 22. 14:00
Megosztás:

Nem követte a Fedet a kínai jegybank

A kínai jegybank a várakozásoknak megfelelően nem változtatott a kamatokon a mai kamatdöntő ülésén.
2025. 09. 22. 13:30
Megosztás:

Temu-sokk: a magyar online vásárlók többet költenek külföldön, mint itthon!

Történelmi fordulat a magyar e-kereskedelemben: a külföldi webáruházak, élükön a Temuval, már több bevételt zsebelnek be a magyar bankkártyás vásárlásokból, mint az összes hazai online bolt együttvéve. Minden 100 forint online vásárlásból már 52 forint külföldi kereskedő kasszáját gazdagítja ugyanis – emelte ki Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
2025. 09. 22. 13:00
Megosztás:

A betegségek megelőzése mindig költéghatékonyabb

Lassan nyakunkon a betegségekkel nehezített őszi-téli szezon, amikor nem csupán a gyermekek vannak fokozottabban kitéve a megbetegedéseknek, hanem a felnőttek is. A vírusok kiválóan végzik a munkájukat, amelynek eredményeképp rengeteg pénzt hagyhatunk ott a patikában, nem beszélve a kiesett munkanapokról és az egyéb elvesztegetett lehetőségekről.
2025. 09. 22. 12:30
Megosztás:

Egy törvényjavaslat szerint készpénzben is kérhetjük a fizetésünket

A munkabér készpénzben való felvételének könnyítéséről nyújtott be törvényjavaslatot a jobbikos Z. Kárpát Dániel. A tervezet célja az lenne, hogy a munkavállalók egyszerűbben és gyorsabban tudják megkapni a fizetésüket készpénzben, ha ők ezt szeretnék.
2025. 09. 22. 12:00
Megosztás:

Átlépte a százezret a fogyasztóbarát lakásbiztosítások száma

Idén májusra elérte a 100 ezret a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által kezdeményezett Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások (MFO) szerződésszáma. Ezek átlagos díja 19 százalékkal kedvezőbb az egyéb piaci konstrukcióknál, és még a kárkifizetéseket is beszámítva 13 százalékkal kedvezőbb szolgáltatási szintet nyújtanak az ügyfeleknek - közölte az MNB hétfőn az MTI-vel.
2025. 09. 22. 11:30
Megosztás:

Az ezüst ára 14 éves csúcsra emelkedett

Az ezüst jegyzése 14 éves csúcsra erősödött a New York-i tőzsde fémrészlegében (Comex) hétfőn reggel, miután növelték a nemesfémek, így az ezüst iránti keresletet azok a várakozások, hogy tovább csökkenti a kamatot az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed.
2025. 09. 22. 11:00
Megosztás:

Kína készen áll együttműködni az Egyesült Államokkal

Vasárnap hat év után először látogatott Kínába amerikai képviselőházi delegáció, hogy a világ két legnagyobb gazdasága közötti feszültségek enyhítéséről és a kétoldalú kapcsolatok újraindításáról tárgyaljon.
2025. 09. 22. 10:30
Megosztás:

Emelkedtek a fejlett piaci és hazai hozamok is, ismét 390 felett a forint az euróval szemben

Az amerikai állampapírhozamok pénteken többnyire emelkedtek, különösen a 10 éves kötvények hozama, amely már harmadik napja nőtt, és öt hét után először zárt heti pluszban, miután a Fed a héten 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatot.
2025. 09. 22. 10:00
Megosztás:

A kamatcsökkentést követő pozitív hangulat pénteken is kitartott, így mindhárom fő amerikai index rekordon zárt

A Wall Street főbb indexei pénteken emelkedéssel zártak: a Dow 0,4%-ot, az S&P 500 körülbelül 0,5%-ot, míg Nasdaq közel 0,75%-ot erősödött.
2025. 09. 22. 09:30
Megosztás:

Stagnáltak az európai piacok pénteken, a Mol és a Richter csökkenése lehúzta a hazai piacot a hét egészét tekintve, orosz repülőgépek sértették meg a NATO légterét

Stagnáltak pénteken az európai piacok, a vezető európai index, a STOXX 600 minimális, 0,04%-os csökkenéssel zárt, de a főbb európai nemzeti indexek sem mutattak különösebb kilengést.
2025. 09. 22. 09:00
Megosztás:

Ingatlanpiaci áttörés: Magyarország látványos vízióval képviselteti magát a müncheni világkiállításon

Magyarország az európai átlag fölött bővülő ingatlanpiaccal, az ágazat átfogó gazdasági víziójával és folyamatban lévő, fejlesztésekkel mutatkozik be Európa egyik legnagyobb ingatlanpiaci kiállításán, a müncheni EXPO REAL-on október 6-8. között, ahol 75 országból több mint 2000 kiállító és közel 40 000 döntéshozó jelenik meg - közölték a kiállítók az MTI-vel.
2025. 09. 22. 08:30
Megosztás:

Kezdődik a parlament őszi ülésszaka

Háromnapos üléssel kezdi őszi rendes ülésszakát a parlament. Hétfőn megválaszthatják az alapvető jogok biztosát, és a tervek szerint húsz mentelmi ügyet is megvitatnak a képviselők.
2025. 09. 22. 07:30
Megosztás:

Online játékok Magyarországon: A legális lehetőségek és a legjobb platformok

Az online kaszinózás világa az utóbbi évtizedekben hatalmas fejlődésen ment keresztül, és Magyarország sem maradt ki ebből a trendből. A digitális szórakozás iránti kereslet növekedésével párhuzamosan a szabályozás is egyre fontosabbá vált.
2025. 09. 22. 06:58
Megosztás:

Lemaradt a Bitcoinról? Íme a legfőbb ok, amiért valójában nem

Sokan úgy érzik, hogy a Bitcoin aranyláz már rég véget ért: hiszen 2015 óta több mint 50 000%-ot emelkedett, és aki akkor fektetett bele néhány ezer dollárt, ma már milliomos lehetne. Egy 2000 dolláros befektetés 2015 szeptemberében ma körülbelül 1 millió dollárt érne.
2025. 09. 22. 05:00
Megosztás:

Netanjahu: "Nem fog létrejönni palesztin állam"

"Nem fog létrejönni palesztin állam" - mondta Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök héber nyelvű videoüzenetben, amelyben reagált a palesztin állam Ausztrália, Kanada és az Egyesült Királyság általi elismerésének bejelentésére vasárnap.
2025. 09. 22. 04:00
Megosztás:

Vitalik Buterin: a mémcoinok nem lehetnek az Ethereum bevételi zászlóshajói

Az Ethereum évek óta küzd azzal a kérdéssel, hogyan teremtsen valódi bevételt azon túl, hogy felhasználói spekulatív körökben vásárolják, eladják és tőkeáttétellel kereskedik tokenjeit.
2025. 09. 22. 03:00
Megosztás: