Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Chery, Geely, SAIC, BYD – tíz évvel ezelőtt senki nem ismerte ezeket a neveket Európában. Ma már egyre többen tudják, hogy autógyártókról van szó, méghozzá kínaiakról. Az évtized végére pedig alighanem ugyanúgy a mindennapi szókincs részévé válnak, mint a Mercedes, a Toyota vagy a Volkswagen.

Ha a gyökereiket keressük, egyáltalán nem kell messzire tekintenünk a múltba. Az 1980-as évek előtt Kínában gyakorlatilag nem létezett személyautó-gyártás. 1982-ben, amikor Kína népessége meghaladta az egymilliárdot, 4000 (igen, négyezer) személyautó készült az egész országban. Húsz évvel később már 1,1 millió volt az iparág éves darabszáma, tavaly pedig a 30 milliót is meghaladta. Kína 2010-ben a világ első számú autógyártó nemzetévé, 2023-ban a legnagyobb autóexportőrré vált. 

Hogyan lehetséges ez? Egy szóval: parancsra. Az 1980-as évek kínai gazdasági reformjainak hatására elkezdett személyautókat vásárolni a lakosság – persze importból. Rengeteg pénz vándorolt külföldre, ami néhány év alatt teljesen felborította az államháztartást. Peking átmenetileg leállította az importot, és villámgyorsan elkezdte megszervezni a hazai személyautó-gyártást. Ennek egyik pillére az az elhatározás volt, hogy legyen „három nagy és három kicsi” helyi autógyártó vállalat; továbbá kötelezővé tették a külföldi vállalkozások számára a vegyesvállalati formát. Ez utóbbi elváráson csak az utóbbi években enyhítettek.

A 2000-es években Kína a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tagjává vált, az ebből kivirágzó, éles piaci versenyhelyzet életre hívott egy sor privát kínai autógyártót. Tíz évre rá Peking – egyrészt, hogy csökkentse függőségét az import olajtól, másrészt, hogy megoldást keressen a nagyvárosok tarthatatlanná váló légszennyezettségére – szorgalmazni kezdte az „új energiájú”, azaz akkumulátoros és plug-in hibrid járművek (NEV) elterjedését. Az ehhez szükséges akkumulátor- és vezérlőtechnológiák terén Kína ekkor már évtizedes tapasztalattal rendelkezett, köszönhetően az itt fejlesztett és gyártott szórakoztató elektronikai termékeknek.

Mivel Kína idejekorán felismerte, hogy a villanyautózás elterjedésének a töltő infrastruktúra megléte a kulcsa, a fejlődés bámulatos volt. Ma a Kínában eladott új személyautók harmada (35%) tisztán elektromos; ennél is megdöbbentőbb, hogy itt gyártják a világszerte eladott villanyautók közel kétharmadát (63,6%!) Nem véletlen, hogyha ma kínai autógyártóra gondolunk, elsősorban az elektromos járművek piacán aktív szereplők jutnak eszünkbe. Ilyen a BYD, amelyet – a kínai villanyautó-gyártók 32 százalékához hasonlóan – kifejezetten a villanyautó-forradalom hívott életre, de persze ott van a legnagyobbak között a SAIC és a Chang’an is, amelyek hosszú múlttal rendelkeznek: az előbbit 1955-ben, az utóbbit 1862-ben (!!!) alapították. A 2000-es nyitást követően létrehozott Geely elsősorban patinás, de nehéz gazdasági helyzetbe került európai márkák felvásárlásával és felvirágoztatásával szerzett magának nevet és rangot a nemzetközi autóiparban.  Az 1997-ben alapított Chery szuperképessége pedig az, hogy immár huszadik éve ők a legnagyobb kínai autóexportőrök. 

Hogy lehet, hogy mégsem ismerjük ezeket a neveket? Egyrészt a tradicionális autógyártók többsége számos almárkát hozott létre, és azokon keresztül forgalmazzák hasonló műszaki alapokra épülő típusaikat. Másrészt a kínai autógyártók kis lépésekben hódítják meg a külpiacokat, és mindenütt a helyi adottságokhoz igazodva vetik meg a lábukat. A Chery például másfél évtizede jelen van Olaszországban a helyi DR Automobiles zászlaja alatt, ugyanakkor idén két másik márkával: az Omodával és a Jaecoo-val lép be számos más európai ország, így Magyarország piacára. Szintén fokozatosan tért vissza Európába az MG Motor: a kínai SAIC által feltámasztott márka előbb egykori hazájában, Nagy-Britanniában vetette meg a lábát, majd onnan fokozatosan az egész kontinenst beveszi.

Pont az MG Motor példája mutatja egyébként, hogy Európában nem feltétlenül az elektromos offenzíva a követendő stratégia. A nagyteljesítményű villanyautókkal persze könnyebb a figyelem középpontjába kerülni, ám akinek benzinmotoros modellei is vannak, azok jóval szélesebb ügyfélkört tudnak kiszolgálni. Alighanem ezért döntött úgy az egyik legfiatalabb kínai jövevény, az Omoda, hogy első körben csak benzinmotorral kínál autót, majd később bővíti tisztán elektromos változattal a palettát.

Mindez persze mit sem érne, ha műszaki és formai szempontból nem volnának ütőképesek a modern kínai autók. Ezzel ma már gyártóik is tisztában vannak, ezért egyrészt nemzetközi hírű formatervezőket alkalmaznak, másrészt gazdag digitális technológiai tartalommal szerelik fel típusaikat, ráadásul a kínai importmodellek rendre feltűnően jó eredményeket érnek el az Euro NCAP független utasbiztonsági vizsgálatain.

Hatalmas potenciáljuk és látványos mozgolódásuk ellenére a kínai gyártók ma még csupán statisztaszereppel bírnak Európában – pont úgy egyébként, ahogy negyven éve a japán, vagy húsz éve a koreai gyártók. Ráadásul az ő példájukból kiindulva a kínai autógyártók jelentős része már eleve helyi gyártóbázis kiépítésével kezdi a kontinens meghódítását. Az MG Motor Angliában gyártat; a Chery és a Dongfeng spanyolországi, illetve olaszországi gyártóbázisa a megvalósulás kapujában áll; a BYD pedig Magyarországon indítja be két éven belül európai gyártóközpontját.

Ahogy tehát a bevezetőben is említettük, negyven év alatt szó szerint a semmiből a műfaj csúcsára emelkedtek a kínai autógyártók. Hogy mit hoz számukra és versenytársaik számára a jövő, nehéz megjósolni – nemcsak a piac bizonytalanságai miatt, hanem azért is, mert a kínai autómárkák eddigi fejlődése sem a nyugaton megszokott ív mentén zajlott, így hosszú távon is tartogathatnak még meglepetéseket.

Szoboszlai Dominik új cége 140 millió forintos nyereséggel zárta első évét

Szoboszlai Dominik 2023 novemberében alapított új vállalkozása, az SZD10 Magyarország Kommunikációs Kft. kiemelkedő eredménnyel zárta első üzleti évét: a társaság 225,7 millió forintos nettó árbevétel mellett 140 millió forintos nyereséget ért el. A játékos nem vett ki osztalékot a cégből – írta meg az Mfor.
2025. 06. 12. 17:30
Megosztás:

Elon Musk kibékülne Trumppal

A Tesla vezérigazgatója a közösségi médiában arról posztolt, hogy sajnálja a Donald Trumppal kapcsolatos múlt heti bejegyzéseit, mert azok „túl messzire mentek”.
2025. 06. 12. 17:00
Megosztás:

Modern megoldások kerítésrendszerek és kapuk kialakítására

Egy ingatlan értékét növelheti, ha jól funkcionáló és esztétikus kerítéssel van körbevéve. Éppen ezért egyáltalán nem mindegy, hogy milyen típusú terméket telepítünk.
2025. 06. 12. 16:30
Megosztás:

Finomhangolásra számít a jegybankár

Sorban szólalnak meg az európai jegybankárok a múlt hét csütörtöki EKB ülést követően.
2025. 06. 12. 16:00
Megosztás:

Mégsem sietnek annyira Japánban

Bár Donald Trump azt mondta, hogy egy-két héten belül egyoldalúan fog vámokat kivetni azon országokra, amelyekkel nem jutnak dűlőre, az általános vámok 90 napos felfüggesztése csak július 8-án jár le.
2025. 06. 12. 15:30
Megosztás:

Erős negyedév után további növekedés jöhet az Oracle-nél

A vállalat tegnap tőzsdezárás utáén tette közzé negyedéves jelentését. A márciustól május végéig terjedő időszakban a 15,9 milliárd dollárra nőtt a bevétel, ez 11%-os növekedést jelent éves összevetésben.
2025. 06. 12. 15:00
Megosztás:

Tőzsdén a Voyager - természetesen rakéta az árfolyam!

Miközben sokan azzal vannak elfoglalva, hogy most akkor mi lesz a kínai vámokkal, illetve ehhez kapcsolódóan a ritkaföldfém kínai szállítmányokkal, s valójában a hat hónap limit kapcsán is aggodalmak vannak, nevezetesen a feszültségek újraéledése az augusztusig tartó részletes tárgyalások kapcsán, addig tegnap egy új űrtechnológiai vállalat, a Voyager debütált az amerikai tőzsdén.
2025. 06. 12. 14:30
Megosztás:

Ellentmondásos hírek érkeztek az amerikai vámokról

Scott Bessent amerikai pénzügyminiszter szerint valószínű, hogy a Trump-féle országspecifikus vámok átmeneti felfüggesztését meghosszabbíthatják az eredeti 90 nap letelte, július 8 után.
2025. 06. 12. 14:00
Megosztás:

Két legyet egy csapásra?

Amikor az otthonteremtés nagyszerű, ugyanakkor fáradságos folyamatában vagyunk, akkor igyekszünk minél inkább racionalizálni a folyamatokat. Aztán egyszer csak eljön az a pont, amikor már annyira fogytán van a türelmünk, hogy igyekszünk mindent leegyszerűsíteni, mondhatni megúszósra próbáljuk venni a figurát.
2025. 06. 12. 13:30
Megosztás:

Így alakítja át a munkaerőpiacot az AI-alapú keresés

Az elmúlt években alapvetően változtak meg az emberek információkeresési szokásai: egyre többen fordulnak mesterséges intelligencián alapuló eszközökhöz, ahol már összetett, a mindennapi beszélt nyelven megfogalmazott kérdéseket tesznek fel: a keresésre tehát egyre inkább párbeszédként tekintünk, ami gyökeresen átalakítja az online jelenlét szabályait, nem utolsósorban a munkaerőpiacon.
2025. 06. 12. 12:30
Megosztás:

Visszaestek a német autóóriások Magyarországon

A Mercedes-Benz kecskeméti gyára 2024-ben 146 ezer autót gyártott, ami jelentős visszaesés a 2023-as 174 ezerhez képest.
2025. 06. 12. 12:00
Megosztás:

A fürdőszobai világításról röviden

Gondoltál már arra, hogy mi minden befolyásolja a reggeli készülődésed minőségét? Nos, a fürdőszobai világítás mindenképp közrejátszik ebben. Az általános vélekedéssel ellentétben, itt nem csupán a díszítés, hanem a gyakorlati szerep is nagy fontossággal bír. A megfelelő fényviszonyok között könnyebb akár egy fárasztó nap után ellazulni, akár a nap elején energiával feltöltődni. De hogyan is érhetjük el, hogy fürdőszobánk a fények segítségével funkcionalitásában és divatos megjelenésével is kellően megnyerő legyen?
2025. 06. 12. 11:30
Megosztás:

Sokat lendíthetne a gazdaságon a lakásépítések felfutása

Évente akár több tizedszázalékot adhat a GDP növekedéséhez, ha a kedvezővé váló gazdasági környezet és a bevezetett élénkítő intézkedések hatására felfut az új lakások építése. Magyarországon az utóbbi években lassul a lakásállomány megújulása, melynek megfordítása érdekében a gazdasági kormányzat évi 25 ezer új lakás építését tűzte ki célul, s elindította a mintegy 300 milliárd forintos Lakhatási Tőkeprogramot, mely komoly lendületet adhat a szektor szereplőinek.
2025. 06. 12. 11:00
Megosztás:

Ma már egyszerűen megoldható a laprugó beszerzése

A laprugó többfunkciós alkatrészként működik a különböző járművek felfüggesztésében. Az elsődleges funkciója a tengely és az alváz összekapcsolása, ezáltal elengedhetetlen az autó stabilitása és irányíthatósága szempontjából. Ha eltörik a laprugó, vagy hiányzik a fő rugólap, az komoly veszélyt jelent a jármű irányíthatóságára.
2025. 06. 12. 10:30
Megosztás:

Oroszországban lassult az éves infláció

Oroszországban négy hónapja a legalacsonyabb szintre lassult az infláció májusban éves összevetésben a statisztikai hivatal adatai szerint.
2025. 06. 12. 10:00
Megosztás:

A magyar inflációs adat után emelkedtek a hozamok

Tegnap a vártnál lényegesen alacsonyabb amerikai inflációs és maginflációs adatok közzététele után érdemben, 5-10 bázisponttal csökkentek az amerikai kötvényhozamok, a tízéves a 4,4%-os szint közelébe.
2025. 06. 12. 09:30
Megosztás:

Estek a vezető indexek a tengerentúlon

Estek tegnap a vezető amerikai indexek. Az Egyesült Államok éves inflációja négy havi csökkenés után májusban mérsékelt emelkedéssel 2,4%- ra nőtt az áprilisi 2,3%-ról, ami 2021 óta a legalacsonyabb érték volt, de elmaradt 2,5%-os piaci várakozástól.
2025. 06. 12. 09:00
Megosztás:

London kivételével csökkentek a főbb európai indexek tegnap

A londoni FTSE kivételével csökkentek a főbb európai indexek szerdán. Az Egyesült Királyságban második napja emelkedtek a lakásépítő cégek részvényei.
2025. 06. 12. 08:30
Megosztás:

Hubai Imre: támogatásokkal és intézkedésekkel segítjük a gazdákat

Eredményes agrárium nélkül nincs sikeres vidék, nincs biztonságos élelmiszerellátás és nincs élhető nagyváros sem. Ezért a kormány az ágazat szereplőire, különösen a gazdákra stratégiai partnerként tekint, akik számára nagy számban állnak rendelkezésre a versenyképességüket és a jövedelembiztonságukat, valamint a mindennapi életüket könnyebbé tévő pályázati lehetőségek - mondta az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára a dombóvári gazdakör idei első agrárfórumán.
2025. 06. 12. 08:05
Megosztás:

Kihirdették az Év tetője 2025 pályázat nyerteseit

Kihirdették az Év tetője 2025 pályázat nyerteseit, az átadó eseményen az elismerő oklevelek, különdíjak és kategóriadíjak mellett 4 nívódíjat vehettek át a legjobbak - közölték a szervezők szerdán az MTI-vel.
2025. 06. 12. 07:30
Megosztás: