Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Chery, Geely, SAIC, BYD – tíz évvel ezelőtt senki nem ismerte ezeket a neveket Európában. Ma már egyre többen tudják, hogy autógyártókról van szó, méghozzá kínaiakról. Az évtized végére pedig alighanem ugyanúgy a mindennapi szókincs részévé válnak, mint a Mercedes, a Toyota vagy a Volkswagen.

Ha a gyökereiket keressük, egyáltalán nem kell messzire tekintenünk a múltba. Az 1980-as évek előtt Kínában gyakorlatilag nem létezett személyautó-gyártás. 1982-ben, amikor Kína népessége meghaladta az egymilliárdot, 4000 (igen, négyezer) személyautó készült az egész országban. Húsz évvel később már 1,1 millió volt az iparág éves darabszáma, tavaly pedig a 30 milliót is meghaladta. Kína 2010-ben a világ első számú autógyártó nemzetévé, 2023-ban a legnagyobb autóexportőrré vált. 

Hogyan lehetséges ez? Egy szóval: parancsra. Az 1980-as évek kínai gazdasági reformjainak hatására elkezdett személyautókat vásárolni a lakosság – persze importból. Rengeteg pénz vándorolt külföldre, ami néhány év alatt teljesen felborította az államháztartást. Peking átmenetileg leállította az importot, és villámgyorsan elkezdte megszervezni a hazai személyautó-gyártást. Ennek egyik pillére az az elhatározás volt, hogy legyen „három nagy és három kicsi” helyi autógyártó vállalat; továbbá kötelezővé tették a külföldi vállalkozások számára a vegyesvállalati formát. Ez utóbbi elváráson csak az utóbbi években enyhítettek.

A 2000-es években Kína a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tagjává vált, az ebből kivirágzó, éles piaci versenyhelyzet életre hívott egy sor privát kínai autógyártót. Tíz évre rá Peking – egyrészt, hogy csökkentse függőségét az import olajtól, másrészt, hogy megoldást keressen a nagyvárosok tarthatatlanná váló légszennyezettségére – szorgalmazni kezdte az „új energiájú”, azaz akkumulátoros és plug-in hibrid járművek (NEV) elterjedését. Az ehhez szükséges akkumulátor- és vezérlőtechnológiák terén Kína ekkor már évtizedes tapasztalattal rendelkezett, köszönhetően az itt fejlesztett és gyártott szórakoztató elektronikai termékeknek.

Mivel Kína idejekorán felismerte, hogy a villanyautózás elterjedésének a töltő infrastruktúra megléte a kulcsa, a fejlődés bámulatos volt. Ma a Kínában eladott új személyautók harmada (35%) tisztán elektromos; ennél is megdöbbentőbb, hogy itt gyártják a világszerte eladott villanyautók közel kétharmadát (63,6%!) Nem véletlen, hogyha ma kínai autógyártóra gondolunk, elsősorban az elektromos járművek piacán aktív szereplők jutnak eszünkbe. Ilyen a BYD, amelyet – a kínai villanyautó-gyártók 32 százalékához hasonlóan – kifejezetten a villanyautó-forradalom hívott életre, de persze ott van a legnagyobbak között a SAIC és a Chang’an is, amelyek hosszú múlttal rendelkeznek: az előbbit 1955-ben, az utóbbit 1862-ben (!!!) alapították. A 2000-es nyitást követően létrehozott Geely elsősorban patinás, de nehéz gazdasági helyzetbe került európai márkák felvásárlásával és felvirágoztatásával szerzett magának nevet és rangot a nemzetközi autóiparban.  Az 1997-ben alapított Chery szuperképessége pedig az, hogy immár huszadik éve ők a legnagyobb kínai autóexportőrök. 

Hogy lehet, hogy mégsem ismerjük ezeket a neveket? Egyrészt a tradicionális autógyártók többsége számos almárkát hozott létre, és azokon keresztül forgalmazzák hasonló műszaki alapokra épülő típusaikat. Másrészt a kínai autógyártók kis lépésekben hódítják meg a külpiacokat, és mindenütt a helyi adottságokhoz igazodva vetik meg a lábukat. A Chery például másfél évtizede jelen van Olaszországban a helyi DR Automobiles zászlaja alatt, ugyanakkor idén két másik márkával: az Omodával és a Jaecoo-val lép be számos más európai ország, így Magyarország piacára. Szintén fokozatosan tért vissza Európába az MG Motor: a kínai SAIC által feltámasztott márka előbb egykori hazájában, Nagy-Britanniában vetette meg a lábát, majd onnan fokozatosan az egész kontinenst beveszi.

Pont az MG Motor példája mutatja egyébként, hogy Európában nem feltétlenül az elektromos offenzíva a követendő stratégia. A nagyteljesítményű villanyautókkal persze könnyebb a figyelem középpontjába kerülni, ám akinek benzinmotoros modellei is vannak, azok jóval szélesebb ügyfélkört tudnak kiszolgálni. Alighanem ezért döntött úgy az egyik legfiatalabb kínai jövevény, az Omoda, hogy első körben csak benzinmotorral kínál autót, majd később bővíti tisztán elektromos változattal a palettát.

Mindez persze mit sem érne, ha műszaki és formai szempontból nem volnának ütőképesek a modern kínai autók. Ezzel ma már gyártóik is tisztában vannak, ezért egyrészt nemzetközi hírű formatervezőket alkalmaznak, másrészt gazdag digitális technológiai tartalommal szerelik fel típusaikat, ráadásul a kínai importmodellek rendre feltűnően jó eredményeket érnek el az Euro NCAP független utasbiztonsági vizsgálatain.

Hatalmas potenciáljuk és látványos mozgolódásuk ellenére a kínai gyártók ma még csupán statisztaszereppel bírnak Európában – pont úgy egyébként, ahogy negyven éve a japán, vagy húsz éve a koreai gyártók. Ráadásul az ő példájukból kiindulva a kínai autógyártók jelentős része már eleve helyi gyártóbázis kiépítésével kezdi a kontinens meghódítását. Az MG Motor Angliában gyártat; a Chery és a Dongfeng spanyolországi, illetve olaszországi gyártóbázisa a megvalósulás kapujában áll; a BYD pedig Magyarországon indítja be két éven belül európai gyártóközpontját.

Ahogy tehát a bevezetőben is említettük, negyven év alatt szó szerint a semmiből a műfaj csúcsára emelkedtek a kínai autógyártók. Hogy mit hoz számukra és versenytársaik számára a jövő, nehéz megjósolni – nemcsak a piac bizonytalanságai miatt, hanem azért is, mert a kínai autómárkák eddigi fejlődése sem a nyugaton megszokott ív mentén zajlott, így hosszú távon is tartogathatnak még meglepetéseket.

Amíg a Cardanonak hónapokig tartott, a Digitap ($TAP) néhány hét alatt elérte az 1 millió dollárt: az árfolyam-előrejelzés immár 15 dollárra módosult

A Cardano (ADA), amely ma már az egyik vezető blokkláncplatform, viszonylag fokozatos pályát járt be kezdetben. A 2015 októberében indított kezdeti kibocsátása 2017 januárjában zárult le – ez a mai mércével mérve meglehetősen hosszú időszaknak számít.
2025. 11. 05. 11:00
Megosztás:

Ez most a 10 legnépszerűbb használt autó Magyarországon

Bár az érdeklődők száma csökkent, a hazai használtautó-piac minősége javult 2025 októberében - derül ki a Használtautó.hu adataiból. A járművek fiatalabbak, kevesebbet futottak, árak pedig minden hajtáslánc esetében emelkedtek. Különösen figyelemre méltó, hogy az elektromos autóknál is megtört a korábbi trend, és nőtt az átlagáruk.
2025. 11. 05. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak szerdán a befektetők?

Ma Németországból ipari megrendelési adat érkezik.
2025. 11. 05. 10:00
Megosztás:

A tőzsdék túlértékeltségével kapcsolatos félelmek felerősödésével a befektetők a kötvények felé fordultak

A tőzsdék túlértékeltségével kapcsolatos félelmek felerősödésével a befektetők a kötvények felé fordultak, így estek a hozamok a fejlett gazdaságok kötvénypiacain.
2025. 11. 05. 09:30
Megosztás:

Kedden meredeken estek az amerikai részvényindexek

Az amerikai részvények kedden meredeken estek, miután a nagybankok arra figyelmeztettek, hogy a részvénypiac korrekció előtt állhat a túlfeszített értékelések és az azokkal kapcsolatos aggodalmak miatt. Az S&P 500 1,2%-ot, a Dow Jones 0,5%-ot, a technológiai túlsúlyú Nasdaq Composite 2%-ot esett.
2025. 11. 05. 09:00
Megosztás:

Többnyire estek a nyugat-európai vezető indexek

A páneurópai STOXX 600 index némileg visszakapaszkodva a délelőtti másfél százalék feletti mínuszból, végül 0,3%-kal zárt alacsonyabban. A DAX 0,8%-ot, a CAC 40 0,5%-ot veszített értékéből. A FTSE 100 0,1%-ot erősödött. Az alapanyag-ipari szektor vezette az esést 2%-os mínusszal, amiben szerepet játszott a réz gyenge teljesítménye. A tőzsdék túlértékeltségével kapcsolatos félelmek felerősödése nem kedvezett a technológiai szektornak, amely 1%-kal csökkent.
2025. 11. 05. 08:30
Megosztás:

Holland választások - Megkezdi a koalíciós egyeztetéseket a győztes liberális párt

Megkezdi a koalíciós egyeztetéseket Rob Jetten, a holland parlamenti választások győztese, a liberális 66-os Demokraták párt (D66) elnöke - jelentették be kedden. Geert Wilders, a radikális jobboldali Szabadságpárt (PVV) vezetője pedig gratulált a rivális párt győzelméhez.
2025. 11. 05. 07:15
Megosztás:

Szárnyal az újlakáspiac: 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű otthonok iránt

Az év első kilenc hónapjában országosan és éves összevetésben csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt; a budapesti 25 százalékos erősödéshez képest a vármegyeszékhelyeken 65, a községekben pedig 93 százalékos élénkülés látható - közölte saját adatai alapján az ingatlan.com kedden az MTI-vel.
2025. 11. 05. 06:00
Megosztás:

Magyarország a végsőkig kitart az ukrán agrárimport tilalma mellett

Akárhogy fenyeget Brüsszel, Magyarország fenntartja a határzárat az ukrán mezőgazdasági termékekkel szemben, és kitart a végsőkig, mert így tudja megvédeni a fogyasztók és a gazdák érdekeit - jelentette ki az agrárminiszter az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában.
2025. 11. 05. 05:00
Megosztás:

Ismét keresik az Év Fiatal Vállalkozóját

Az innováció, a kreativitás és az önálló gondolkodás időszakát éljük, ám a fiatal vállalkozók helyzete Magyarországon továbbra is kihívásokkal teli. A FIVOSZ idén is kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a vállalkozói gondolkodás és a gyakorlati üzleti tudás minél több fiatalhoz eljusson. Ennek egyik fontos állomása a Fiatal Vállalkozók Hete - Üzleti és Karriershow, amely november 24-28. között zajlik 17 városban és Budapesten, a Bálna Honvédelmi Központban, ahol átadásra kerül az "Év fiatal vállalkozója 2025" díj is.
2025. 11. 05. 04:30
Megosztás:

A kormány segít mindenkinek munkát találni, aki dolgozni akar

A foglalkoztatás elmúlt 15 éve sikertörténet, a kormány mindenkinek segít az elhelyezkedésben, aki tud és akar dolgozni - mondta a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ) keddi rendezvényén Budapesten a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára.
2025. 11. 05. 04:00
Megosztás:

Japánban már robot emlékezteti a betegeket a gyógyszerekre

Mesterséges intelligencia és gondoskodás kéz a kézben: az idősgondozás világszerte forradalmi átalakuláson megy keresztül. Miközben Japánban már robotok segítenek a betegeknek a mindennapi feladatokban, Európa csak most kezdi behozni a lemaradást. Magyarországon is egyre több kezdeményezés indul az otthoni gondozás digitalizálására.
2025. 11. 05. 03:30
Megosztás:

Az amerikai kormány leállása megrázta a Bitcoint – így szívódott fel a piac likviditása

A Bitcoin már a bikapiac végéhez közeledett, amikor az Egyesült Államok kormányzati leállása még tovább gyorsította az árfolyamzuhanást – derült ki több elemző jelentéséből.
2025. 11. 05. 03:00
Megosztás:

Zambó Péter: az erdőtelepítés kulcsfontosságú válasz a klímaváltozás kihívásaira

A klímaváltozás kihívásaira olyan természetalapú megoldásokkal kell válaszolni, mint amilyen az erdőtelepítés - jelentette ki az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára kedden Sárváron, sajtótájékoztatón.
2025. 11. 05. 02:30
Megosztás:

Te is tekergeted a fűtést föl és le? Nagy butaságot csinálsz!

A legtöbben rosszul fűtenek – és észre sem veszik, mennyit fizetnek érte. Sokan azt hiszik, hogy spórolnak, ha naponta többször lekapcsolják, majd újra feltekerik a fűtést. A valóságban azonban ez a módszer többet árt, mint használ.
2025. 11. 05. 02:00
Megosztás:

Mire készül Kína és Oroszország együtt?

Hszi Csin-ping kínai elnök kedden az Oroszországgal való kölcsönös befektetések növelésére és a gazdasági együttműködés elmélyítésére szólított fel, hangsúlyozva, hogy Peking a "viharos külső körülmények" ellenére is elkötelezett a kétoldalú kapcsolatok fejlesztése mellett - jelentette a kínai állami televízió.
2025. 11. 05. 01:30
Megosztás:

Régi villanybojlered van? Akkor a villanyszámlád az égben lesz!

Sokan azt hiszik, hogy a mosógép vagy a sütő a legnagyobb áramzabáló a lakásban, pedig a villanybojler az igazi energiafaló! Ha ezzel melegíted a vizet, akkor jó, ha tudod: egy rosszul beállított 120 literes bojler akár egy teljes háztartás rezsicsökkentett áramkeretét is felemésztheti.
2025. 11. 05. 01:00
Megosztás:

14 év után mozdult meg a „Satoshi-korszak” bálnája – 1 milliárd dollárt váltott készpénzre

Egy 14 éve inaktív Bitcoin-bálna újra életjelet adott magáról – és nem is akárhogyan: az illető mintegy 1 milliárd dollárnyi Bitcoint adott el, amivel sokak szerint újabb hullámot indíthat el a kriptopiaci eladásokban.
2025. 11. 05. 00:30
Megosztás:

Az EU jóváhagyta az Ukrajna-eszköz következő, 1,8 milliárd eurós részletének kifizetését

Az Európai Unió Tanácsa jóváhagyta Ukrajnának a makroszintű pénzügyi stabilitást biztosító 50 milliárd eurós, hosszú távú pénzügyi támogatás ötödik, 1,8 milliárd eurós részletének kifizetését - tette közzé az X-en az uniós tanács kedden.
2025. 11. 05. 00:05
Megosztás:

XRP árfolyam ma: a bálnák a Digitap ($TAP) felé fordulnak a 100-szoros árnövekedési előrejelzés után

A 2023-as mélypontjáról induló parabolikus, 100-szoros rali után úgy tűnik, hogy az XRP egy kritikus rotációs szakaszba lép, mivel a bálnatárcák most frissen megjelenő, fintech-alapú tokenekbe kezdik átcsoportosítani tőkéjüket.
2025. 11. 04. 23:00
Megosztás: