Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Chery, Geely, SAIC, BYD – tíz évvel ezelőtt senki nem ismerte ezeket a neveket Európában. Ma már egyre többen tudják, hogy autógyártókról van szó, méghozzá kínaiakról. Az évtized végére pedig alighanem ugyanúgy a mindennapi szókincs részévé válnak, mint a Mercedes, a Toyota vagy a Volkswagen.

Ha a gyökereiket keressük, egyáltalán nem kell messzire tekintenünk a múltba. Az 1980-as évek előtt Kínában gyakorlatilag nem létezett személyautó-gyártás. 1982-ben, amikor Kína népessége meghaladta az egymilliárdot, 4000 (igen, négyezer) személyautó készült az egész országban. Húsz évvel később már 1,1 millió volt az iparág éves darabszáma, tavaly pedig a 30 milliót is meghaladta. Kína 2010-ben a világ első számú autógyártó nemzetévé, 2023-ban a legnagyobb autóexportőrré vált. 

Hogyan lehetséges ez? Egy szóval: parancsra. Az 1980-as évek kínai gazdasági reformjainak hatására elkezdett személyautókat vásárolni a lakosság – persze importból. Rengeteg pénz vándorolt külföldre, ami néhány év alatt teljesen felborította az államháztartást. Peking átmenetileg leállította az importot, és villámgyorsan elkezdte megszervezni a hazai személyautó-gyártást. Ennek egyik pillére az az elhatározás volt, hogy legyen „három nagy és három kicsi” helyi autógyártó vállalat; továbbá kötelezővé tették a külföldi vállalkozások számára a vegyesvállalati formát. Ez utóbbi elváráson csak az utóbbi években enyhítettek.

A 2000-es években Kína a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tagjává vált, az ebből kivirágzó, éles piaci versenyhelyzet életre hívott egy sor privát kínai autógyártót. Tíz évre rá Peking – egyrészt, hogy csökkentse függőségét az import olajtól, másrészt, hogy megoldást keressen a nagyvárosok tarthatatlanná váló légszennyezettségére – szorgalmazni kezdte az „új energiájú”, azaz akkumulátoros és plug-in hibrid járművek (NEV) elterjedését. Az ehhez szükséges akkumulátor- és vezérlőtechnológiák terén Kína ekkor már évtizedes tapasztalattal rendelkezett, köszönhetően az itt fejlesztett és gyártott szórakoztató elektronikai termékeknek.

Mivel Kína idejekorán felismerte, hogy a villanyautózás elterjedésének a töltő infrastruktúra megléte a kulcsa, a fejlődés bámulatos volt. Ma a Kínában eladott új személyautók harmada (35%) tisztán elektromos; ennél is megdöbbentőbb, hogy itt gyártják a világszerte eladott villanyautók közel kétharmadát (63,6%!) Nem véletlen, hogyha ma kínai autógyártóra gondolunk, elsősorban az elektromos járművek piacán aktív szereplők jutnak eszünkbe. Ilyen a BYD, amelyet – a kínai villanyautó-gyártók 32 százalékához hasonlóan – kifejezetten a villanyautó-forradalom hívott életre, de persze ott van a legnagyobbak között a SAIC és a Chang’an is, amelyek hosszú múlttal rendelkeznek: az előbbit 1955-ben, az utóbbit 1862-ben (!!!) alapították. A 2000-es nyitást követően létrehozott Geely elsősorban patinás, de nehéz gazdasági helyzetbe került európai márkák felvásárlásával és felvirágoztatásával szerzett magának nevet és rangot a nemzetközi autóiparban.  Az 1997-ben alapított Chery szuperképessége pedig az, hogy immár huszadik éve ők a legnagyobb kínai autóexportőrök. 

Hogy lehet, hogy mégsem ismerjük ezeket a neveket? Egyrészt a tradicionális autógyártók többsége számos almárkát hozott létre, és azokon keresztül forgalmazzák hasonló műszaki alapokra épülő típusaikat. Másrészt a kínai autógyártók kis lépésekben hódítják meg a külpiacokat, és mindenütt a helyi adottságokhoz igazodva vetik meg a lábukat. A Chery például másfél évtizede jelen van Olaszországban a helyi DR Automobiles zászlaja alatt, ugyanakkor idén két másik márkával: az Omodával és a Jaecoo-val lép be számos más európai ország, így Magyarország piacára. Szintén fokozatosan tért vissza Európába az MG Motor: a kínai SAIC által feltámasztott márka előbb egykori hazájában, Nagy-Britanniában vetette meg a lábát, majd onnan fokozatosan az egész kontinenst beveszi.

Pont az MG Motor példája mutatja egyébként, hogy Európában nem feltétlenül az elektromos offenzíva a követendő stratégia. A nagyteljesítményű villanyautókkal persze könnyebb a figyelem középpontjába kerülni, ám akinek benzinmotoros modellei is vannak, azok jóval szélesebb ügyfélkört tudnak kiszolgálni. Alighanem ezért döntött úgy az egyik legfiatalabb kínai jövevény, az Omoda, hogy első körben csak benzinmotorral kínál autót, majd később bővíti tisztán elektromos változattal a palettát.

Mindez persze mit sem érne, ha műszaki és formai szempontból nem volnának ütőképesek a modern kínai autók. Ezzel ma már gyártóik is tisztában vannak, ezért egyrészt nemzetközi hírű formatervezőket alkalmaznak, másrészt gazdag digitális technológiai tartalommal szerelik fel típusaikat, ráadásul a kínai importmodellek rendre feltűnően jó eredményeket érnek el az Euro NCAP független utasbiztonsági vizsgálatain.

Hatalmas potenciáljuk és látványos mozgolódásuk ellenére a kínai gyártók ma még csupán statisztaszereppel bírnak Európában – pont úgy egyébként, ahogy negyven éve a japán, vagy húsz éve a koreai gyártók. Ráadásul az ő példájukból kiindulva a kínai autógyártók jelentős része már eleve helyi gyártóbázis kiépítésével kezdi a kontinens meghódítását. Az MG Motor Angliában gyártat; a Chery és a Dongfeng spanyolországi, illetve olaszországi gyártóbázisa a megvalósulás kapujában áll; a BYD pedig Magyarországon indítja be két éven belül európai gyártóközpontját.

Ahogy tehát a bevezetőben is említettük, negyven év alatt szó szerint a semmiből a műfaj csúcsára emelkedtek a kínai autógyártók. Hogy mit hoz számukra és versenytársaik számára a jövő, nehéz megjósolni – nemcsak a piac bizonytalanságai miatt, hanem azért is, mert a kínai autómárkák eddigi fejlődése sem a nyugaton megszokott ív mentén zajlott, így hosszú távon is tartogathatnak még meglepetéseket.

Az Avalanche eladási nyomással szembesül, miközben a bálnák a Litecoinra és egy új, 100-szoros növekedési potenciállal rendelkező mémcoinra figyelnek

A legutóbbi piaci visszaesés komoly hatással volt számos kriptovalutára, beleértve a vezető altcoinokat is, mint például az Avalanche (AVAX), amely jelenleg a havi 36 dollár körüli ellenállási szint alatt rekedt. Bár fennáll az elhúzódó konszolidáció kockázata, a tapasztalt kereskedők és kriptobálnák figyelme egyre inkább olyan ígéretes alternatívák felé fordul, mint a Litecoin (LTC) és a gyorsan növekvő előértékesítési projekt, a Cutoshi (CUTO).
2025. 02. 03. 10:29
Megosztás:

Az amerikai vámháború élesedése piros tartományba lökte a tengerentúli piacokat

Trump amerikai elnök még a pénteki piaczárás előtt bejelentette a 25%-os vám kivetését Kanadára és Mexikóra, valamint 10%-os vám kivetését Kínára. Bár az EU-ra egyelőre nem vetett ki vámokat, beszédében megemlítette, hogy az EU-val szemben is „nagy dolgokra” készül.
2025. 02. 03. 10:00
Megosztás:

Megjelentek az első új otthonfelújítási hitelek 5 százalék alatti kamattal

Februártól már nemcsak program van, hanem végre kedvezményes hitel is az új otthonfelújítási támogatáshoz. Meghirdette az első két bank a maximum 6 milliós kölcsönt, ami a jobbik ajánlatban 4,65 százalékos kamattal és 5,2 százalékos THM-mel vehető fel.
2025. 02. 03. 09:30
Megosztás:

Gyenge kiskereskedelmi forgalom és vártnál alacsonyabb inflációs adatok erősítették a kamatcsökkentési várakozásoka

A nap elején még kedvezően indult a kereskedés az európai tőzsdéken. A német kiskereskedelmi forgalom nagyon gyengén alakult decemberben; a francia és német inflációs adatok is alacsonyabbak lettek a vártnál.
2025. 02. 03. 09:00
Megosztás:

Nyolcmillió olasz síel februárban

Nyolcmillió olasz megy el síelni februárban többnyire az Alpokba, miközben az Appenninekben a hónap első hétvégéjétől létszámstop lépett életbe a turistainvázió megállítására.
2025. 02. 03. 08:00
Megosztás:

Az IBM bevétele nőtt, nyeresége csökkent tavalyi az utolsó negyedévben

Az IBM bevétele 1 százalékkal nőtt, adózott eredménye ugyanakkor 11 százalékkal esett a tavalyi utolsó negyedévben.
2025. 02. 03. 07:00
Megosztás:

A legtöbb cég az energiahatékonyságtól vár kisebb környezetterhelést

A BCSDH (Business Council for Sustainable Development in Hungary, Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért) szerdán Budapesten bemutatott felmérése szerint belföldön a legtöbb vállalat az energiahatékonyság javításával, kisebb részben megújuló energia vagy körforgásos megoldások alkalmazásával csökkentené a káros anyagok kibocsátását.
2025. 02. 03. 06:00
Megosztás:

A magyar gazdaság helyzete 2025 februárjában

2025 februárjában a magyar gazdaság vegyes képet mutat, ahol a kihívások és a reménykeltő jelek egyaránt jelen vannak.
2025. 02. 03. 05:00
Megosztás:

Cuki, Kreatív, Romantikus – Valentin-napi Ajándékötletek, Amik Tényleg Számítanak!

A Valentin-nap nemcsak a giccses plüssmacikról és az utolsó pillanatban beszerzett bonbonokról szólhat! Ha szeretnéd igazán meglepni a párodat, olyan ajándékot válassz, ami igazodik a személyiségéhez és kifejezi az érzéseidet. Mutatunk néhány klassz ötletet, amivel biztosan mosolyt csalhatsz a kedvesed arcára!
2025. 02. 03. 04:00
Megosztás:

Montenegróban is bojkott kezdődött a magas árakat alkalmazó boltok ellen

Bojkottra szólított fel a magas árakat alkalmazó boltok ellen a Montenegrói Alternatíva (Alternativa Crna Gora) nevű montenegrói párt, amely szerint pénteken egyetlen élelmiszerüzletben sem kellene vásárolni.
2025. 02. 03. 03:00
Megosztás:

Elfogyott a nyugdíja? Kérjen az államtól egyszeri segélyt! Mutatjuk hogyan kell

A nyugellátásokhoz többféle méltányossági lehetőség kapcsolódik. Lehetőség van a nyugdíj összegének méltányossági alapon történő emelésére, kivételes méltányosság alapján nyugdíj megállapítására, valamint egyszeri segély igénylésére is. Cikkünkben most az egyszeri segély igénylésének módját mutatjuk be.
2025. 02. 03. 02:00
Megosztás:

Itt a 6 órás minimálbér és a 4 órás minimálbér 2025-ben! Mutatjuk a részleteket!

Cikkünkben bemutatjuk, hogyan változott 2025-ben a minimálbér és a garantált bérminimum, más néven szakmunkás minimálbér 6-órás és 4 órás munkavégzés esetén. Megvizsgáljuk, hogy 2025-ben mennyi lesz a 6 órás minimálbér, illetve a szakmunkás minimálbér 6 órás összege.
2025. 02. 03. 01:00
Megosztás:

Gyurcsány Ferenc maradt a DK elnöke

A Demokratikus Koalíció (DK) tisztújító kongresszusán ismét Gyurcsány Ferenc lett a párt elnöke, Molnár Csaba pedig ügyvezető alelnök - tudatta a párt közleményben az MTI-vel vasárnap.
2025. 02. 03. 00:05
Megosztás:

Újabb bizalmatlansági indítvány vár az új francia kormányra

Francois Bayrou francia miniszterelnök bejelentette, hogy az alkotmány 49.3-as cikkét kívánja alkalmazni a költségvetés szavazás nélküli parlamenti elfogadtatáshoz, ami egy újabb bizalmatlansági indítvány és a kormány bukásának veszélyét vetíti elő.
2025. 02. 02. 23:00
Megosztás:

Előbújtak a medvék a Szegedi Vadasparkban

Előbújtak a medvék vasárnap a Szegedi Vadasparkban, és bár a felhők mögül néha előbukkanó nap fogadta őket, nem mentek vissza a medveházba.
2025. 02. 02. 22:00
Megosztás:

Donald Trump: bevezeti az Egyesült Államok február 4-től a Mexikóval, Kanadával és Kínával szemben már bejelentett vámokat

Az Egyesült Államok február 4-től, keddtől alkalmazni fogja a Mexikóval, Kanadával és Kínával szemben korábban bejelentett vámokat - olvasható Donald Trump elnök helyi idő szerint szombati keltezésű rendeletében.
2025. 02. 02. 20:00
Megosztás:

Nyomás alatt a magyar egyetemek

Komoly nyomásgyakorlás alatt tartja a magyar egyetemeket Brüsszel, amely jogtalanul zárta ki a magyar kutatókat és az egyetemistákat a különböző nemzetközi programokból - mondta a kulturális és innovációs miniszter a Magyar Nemzetnek.
2025. 02. 02. 18:00
Megosztás:

Nő az áfa alanyi adómentesség határa – könnyítés a kkv-knak

Jó hír, hogy 12-ről 18 millió forintra emelkedik az áfa alanyi adómentesség értékhatára, a kormány ezzel is támogatja a hazai kis- és középvállalkozásokat - közölte a kiemelt társadalmi ügyekért felelős miniszterelnöki biztos a Facebookon vasárnap közzétett videójában.
2025. 02. 02. 17:00
Megosztás:

Átvették diplomáikat a Zöld Föld Tanári Ösztöndíjprogram végzősei a BME-n

Átvették diplomáikat a fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő képzést elvégző pedagógusok a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) szombaton. Az egyetem első ilyen képzését a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány támogatta a Zöld Föld Tanári Ösztöndíjprogram keretében.
2025. 02. 02. 16:00
Megosztás:

MÁV: 23 ezer talált tárgy várta gazdáját tavaly

Tavaly csaknem 23 ezer talált tárgy várta gazdáját a MÁV-csoportnál, a fele hiába - tudatta a cég honlapján vasárnap.
2025. 02. 02. 15:00
Megosztás: