Közelebb a BYD, mint ahogy az a Tesla tükréből látszik
Akkor mi a gond?
Bár hamar világossá vált, hogy nem lesz 2023-ról 2024-ben markáns növekedés az értékesítésben, még októberben is inkább az volt a narratíva, hogy enyhe növekedés várható. Ezzel szemben valami olyasmi történt, amire nem volt még példa a cég történetében: év/év alapon (1,1 százalékkal) csökkentek az eladások a tavalyi 1,8 millióról. Így kevéssé meglepő a tegnapi 6 százalékos korrekció, amivel együtt az egy hónappal ezelőtti szintre esett vissza az árfolyam.
Persze többtényezős az eredmény, a sokat hangoztatott ellátási lánc problémák, a texasi leépítések vagy a márciusban történő berlini gyáruk ellen intézett támadás is közrejátszott a végeredményben.
A jövőt tekintve az alacsonyabb árkategóriájú Tesla 2-t bár az év első felére ígérik jelenleg, a tényleges tömeggyártásra könnyen lehet, hogy még várni kell, a Robotaxi a jelenlegi állás szerint pedig 2026-ra várható, de volt többször is mindkét esetben dátum módosítás, így érdemes fenntartásokkal kezelni ezeket a célkitűzéseket. Tehát továbbra is a Model 3 és az Y a húzónevek, ezek adják nagyjából 95 százalékát a forgalomnak, elég rég volt valódi vérfrissítés.
A belső problémákon túl azonban nem lehet elmenni amellett, hogy a kihívók sem elhanyagolhatóak már, kiváltképp a kínai ellenpólus, azon belül pedig a BYD. Ezt bizonyítja, hogy az 2024 utolsó negyedévében a BYD 100 ezerrel több elektromos autót adott el, mint a Tesla, ezzel pedig 1 millió 765 ezer darabra rúgott az éves eladás, mindössze 24 ezerrel elmaradva a legnagyobb riválistól.
Ráadásul a kínai piacon, még ha nem is a legtisztább eszközökkel, a kínai állami támogatások versenyhelyzetbe hozzák a saját gyártású márkákat, gyakorlatilag eltiporva a hagyományos nagy német gyártókat. Érdekesség egyébként, hogy mindemellett a Tesla eladásai is növekedtek 8,8 százalékkal Kínában év/év alapon, összesen 657 ezer járművet adtak el.
Ennek függvényében Elon Musk egy erős versenylovat tudhat magáénak az elektromos autók piacán. A zsoké, Donald Trump a belengetett rugalmasabb szabályozások mellett azonban a jelenlegi 7500 dolláros adókedvezmény eltörlésének ígéretével nehezített pályára helyezi a Tesla-t, a pályán lévő kihívók pedig igazán izgalmassá teszik a ló- és árversenyt.