Leküzdhetők a flottazöldítés buktatói a KPMG szakértői szerint

Az alternatív közlekedési formák elterjedésével vállalati berkekben is egyre inkább előtérbe kerül az e-mobilitás témaköre. A klímacélok és a CO2 kibocsátáscsökkentés elérésének egyik kulcseleme a flottazöldítő törekvések elterjedése, mely megfelelő, stratégiai fókuszú tervezéssel a fosszilis üzemanyaggal működő vállalati flotta fenntartható alternatívájaként szolgálhat, egyúttal versenyelőnyt is jelenthet a vállalatok számára. A KPMG szakértői összegyűjtötték, milyen előnyökkel és kihívásokkal jár, ha egy cég flottazöldítésre adja a fejét.

A globális és EU-s kibocsátáscsökkentési törekvések egyik kiemelt célpontja a közúti közlekedés, mely egyre nagyobb nyomást helyez a piaci szereplőkre. A szektor CO2 kibocsátás csökkentésének lehetőségét az EU leginkább az alternatív hajtású gépjárművek használatának népszerűsítésében látja. Az elektromos autózás a nem túl távoli jövőben ennek megfelelően már több, mint lehetőség, ugyanis az Európai Parlament által elfogadott javaslat 2035-től a közúti közlekedésben használandó új járművek esetében zéró kibocsátást ír elő.  A nyitást a zöldítés irányába a nyersanyaghiány és az elmúlt időszakban megnövekedett üzemanyagárak csak fokozzák, mely tendencia várhatóan a céges flotta elektromos vagy plug-in hibrid hajtású autókkal való bővítése felé tereli a vállalatokat.

Fenntarthatósági célok teljesítése kisebb karbonlábnyommal

A céges flotta zöldítésének egyik legnagyobb előnye a jelentős CO2 kibocsátáscsökkenés, amellyel egyszerre teszünk egy jelentős lépést a klímacélok eléréséhez vezető úton, és kedvezhetünk a zöld vállalatokkal szimpatizáló fogyasztóknak. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint a 2021-ben Magyarországon regisztrált személygépkocsik átlagos CO2 emissziója az Európai Unióban a tizedik legnagyobb, 133 g/km volt, ami egy átlagos, napi 80 km-es úton már több, mint 10 kg-os kibocsátást jelent csupán egy autó esetén. Ha ezt egy 100 autós flottára számoljuk, máris egy tonna fölé kúszik a járműparkunk pusztán egy napi karbonlábnyoma. Persze a flották kibocsátása ennél kevesebb, hiszen jellemzően fiatalabb autókról beszélünk, ugyanakkor valószínűleg a távolság is hosszabb, így maradjunk az átlagszámításnál.

Ha összevetjük a céges autók hasonló, belsőégésű és elektromos vagy plug-in hibrid hajtású modelljeinek kibocsátását, akkor 200-250 tonnával mérsékelhető a vállalat éves karbonkibocsátása a flottazöldítéssel. Mindez fontos lépés lehet a klímacélok eléréséhez vezető úton, amit a hazai nagyvállalatok is egyre inkább felismernek. Egyre növekvő számú magyar cég tesz vállalást autóik kibocsátásának csökkentésére vonatkozóan; így tett a közelmúltban a Coca-Cola HBC Magyarország, amely a gépjárművei károsanyag-kibocsátásának csökkentését szeretné 53%-kal mérsékelni 2030-ra a 2017-es szinthez képest, valamint az OTP Csoport, ahol a flotta bővítését alternatív hajtású gépjárművekkel kívánja megvalósítani.

A hasonló kötelezettségvállalások a jövőben a figyelem középpontjába kerülnek a fenntarthatósági jelentésekről szóló irányelv (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) 2024-es hatályba lépését követően, amelynek követelményeit 2026-ig fokozatosan vezetik be. A CSRD egy új szempontrendszer, az Európai Fenntarthatósági Jelentési Szabvány (European Sustainability Reporting Standards, ESRS) alapján történő jelentéstételt ír elő, melynek egyik kiemelt fókuszterülete a környezeti témák közzététele, azon belül is a szennyezés és éghajlatváltozás témaköre. Ennek megfelelően a vállalatok szén-dioxid kibocsátása várhatóan nyitott könyvvé válik a befektetők és vásárlók számára egyaránt, így a zöldítés nem csupán a fenntartható működés, de a hosszútávú versenyképesség megőrzésének kulcsává is válik.

Állami támogatások és infrastrukturális feltételek

A vállalati flottacseréhez fontos szempont az elektromos autózás állami szintű és infrastrukturális támogatottsága is.  A hazai elektromobilitás fejlődését és a közlekedés zöldítését számos állami ösztönző támogatja, többek között az elektromos autókra vonatkozó vagyonszerzési illeték, gépjárműadó, regisztrációs adó és cégautó adó alóli mentesség, vagy korábban például az új elektromos autók vásárlásának állami támogatása 2021-2022-ben. Az e-mobilitási akciókat előmozdító energiahatékonysági ösztönzőknek köszönhetően az elektromos járművek töltési infrastruktúrája is folyamatosan bővül. 2020-21 között mintegy 121%-kal nőtt a nyilvános AC-töltőpontok száma, és 2022-ben is tovább gyarapodott további 25%-kal, a DC töltők esetében a bővülés 126%-os 2020 és 2021 között, míg 2021-2022. között közel 30%-os. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint az elektromos autók száma is folyamatosan növekszik, míg 2021-ben a teljes gépkocsi állomány 0,47%-át tették ki a tisztán elektromos autók, 2022. év végére ez az arány 0,79%-ra nőtt, idén pedig akár már az 1%-ot is elérhetik.

A korlátok

Úgy tűnhet, könnyen zöld utat kaphatnak a flottacsere előtt álló cégek, azonban számos kihívás árnyékolhatja be a váltást autóhasználó és vállalati oldalon egyaránt. Az elektromobilitás kapcsán felmerülő legnagyobb kihívást a villamosenergia-árak, ezáltal az elektromos töltést érintő változások jelentik. Az energiaválság miatt az elektromos autók töltési költsége jelentősen megnövekedett. A nyilvános (akár 160%-os drágulás 2022. áprilishoz képest) és az otthoni töltés árának emelkedése mellett, a vidéki településeken jellemzően megvonták az ingyenes parkolás lehetőségét a környezetbarát autóktól, valamint a házi napelem-telepítéseket is korlátozták. Mindezt fokozza a nyilvános töltés feltételrendszerének szabályozatlansága. A különböző szolgáltatók és töltőpontok árszabásában számottevőek a különbségek, illetve a fizetéshez használható alkalmazások és az ingyenes töltési lehetőségek kihasználhatósága és időtartama is szolgáltatónkként és településenként is változik.

„Az elektromos autó használatának zökkenőmentességét, illetve a töltőinfrastruktúra-beruházási döntéseket is meghatározza a vállalat lokációján lévő töltőinfrastruktúra telítettsége. Ugyan a töltőpontok száma 2020 óta számottevően növekedett, az elektromos és plug-in hibrid hajtású járműállomány további fejlődéséhez elengedhetetlen a hálózat folyamatos bővülése” – magyarázza az akadályokat Rédei Attila, a KPMG szakértője.

A vidéki városok lefedettsége széles skálán mozog, és a nagyobb vidéki városok környező településein elszórtan helyezkedik el 1-2 töltőpont. Jelenleg a fővárosban található a legtöbb nyilvános töltőpont. Ugyanakkor a belvárosi kerületekben jellemzően alig találunk ilyet a legnagyobb szolgáltatók; a MOL Plugee, MVM Mobiliti és E.ON portfóliójában.

A Jövő Mobilitása Szövetség adatai alapján az első elektromos autó modellek hatótávolsága téli időszakban körülbelül 100 kilométer volt, ehhez képest mára a 200-300 kilométeres hatótáv az átlagos, amit persze sok tényező befolyásol. Amíg az áttörést jelentő, 400-500 kilométer feletti átlagos hatótáv elérése várat magára, a teljesen elektromos flotta üzemeltetéséhez nagyobb mértékű töltőinfrastruktúra-beruházás szükséges.

Szempontok a megfelelő flottatervezéshez

A tervezéskor azt is érdemes megvizsgálni, hogy egy esetleges töltőtelepítési beruházás milyen költségeket indukál, illetve a saját telephelyen létesített töltőknek milyen előnyei és hátrányai lehetnek a flotta szempontjából, ugyanis a teljesen elektromos modellek esetében a járműveket ott kell tölteni, ahol az autónk hosszabb ideig tartózkodik (azaz elsősorban otthon vagy a munkahelyünkön). A töltőinfrastruktúra kiépítésére azonban nem biztos, hogy minden vállalat telephelye alkalmas a villamosenergia-hálózat terhelhetősége, kapacitása szempontjából. Ha a jelentős számú töltőt nem bírja el a hálózat, akkor hálózatbővítési beruházás szükséges, amely újabb jelentős beruházási költséget indukál.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a flottacsere beruházást egy ESG-stratégiai akcióként javasolt kezelni, a beruházási költségekkel párhuzamosan érdemes figyelembe venni a széndioxid-kibocsátást mérséklő potenciált és azt a hatást, amelyet a flottazöldítés gyakorol a munkavállalói élményre.

Ha már azonban a munkavállalói élménynél tartunk, az sem biztos, hogy a munkavállalói fogadtatás mindig pozitív; a vállalati flottacsere sikeres megvalósításához elengedhetetlen a munkavállalói elfogadottság előzetes felmérése. A megfelelő feltérképezéshez fontos megkülönböztetni az egyes céges flottaautó típusokat az eltérő felhasználási céljuk miatt. Amíg a juttatásként biztosított autót a munkavállaló magáncélra is használhatja, a kényelmi szempontok érvényesülnek erőteljesebben, addig a kizárólag munkavégzésre használt járműveknél a technikai adottságok, megfelelő felszereltség a fókusz. A juttatási elemként biztosított autók esetében éppen ezért a vállalati adottságok mellett befolyásoló tényező lehet többek között a munkavállaló konkrét lakóhelye, a lakóépület típusa, az otthoni töltés lehetőségei (például otthoni hálózat terhelhetősége) és a háztartásban meglévő további gépjárművek típusa is.

A vállalati flottákban lévő elektromos járművek esetén gyorsan dominánssá válnak a vélt vagy valós kockázatok (pl. hatótáv, töltőinfrastruktúra, töltési idő stb.) is, tehát az e-mobilitáshoz való munkavállalói hozzáállás jellemzően egy jelentős korlátja az elektromos járművek vállalati flottákba való bevezetésének. „A flottacsere koncepciójának kialakításához létfontosságú a munkatársak e-mobilitással szembeni fenntartásainak megértése és ezek helyes kezelése az innováció sikeres bevezetése szempontjából. Az elektromos jármű, mint juttatás elfogadottsága több módszerrel fokozható, például az elektromos jármű használatot támogató cafetéria és egyéb kedvezmények kialakításával vagy az elektromos járművekkel kapcsolatos ismeretek hiánypótlását elősegítő oktatások biztosítása, szakértők segítségével” – emeli ki Rédei Attila, a KPMG szakértője.

Összességében tehát elmondható, hogy a különböző vállalati adottságok, eltérő munkavállalói igények és a dinamikusan változó piaci környezet miatt egyelőre nem létezik titkos recept a befektetésre, a megfelelően megalapozott döntés kulcsa a személyre szabott, átfogó flottakialakítás-tervezés.

Fokozatos gazdasági élénkülést vetítenek előre a cégek toborzási tervei

A magyarországi cégek a jövő év elejére lassú ütemben javuló foglalkoztatási terveket szőnek: 2026 első negyedévében a munkáltatók 29 százaléka tervezi bővíteni munkaerőkeretét, miközben csökkentést csupán 20 százalékuk tervez - derül ki a Manpower Magyarország kedden közzétett munkaerőpiaci előrejelzéséből.
2025. 12. 09. 11:00
Megosztás:

NKFH-NAV akció a vámhatáron – cél: az online platformokról rendelt veszélyes termékek kiszűrése

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) harmadik országokból érkező, online platformokon rendelt termékeket ellenőrzött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A közös vizsgálat célja a termékbiztonsági szempontból nem megfelelő termékek kiszűrése volt. Az akciónapon 500 csomagot ellenőriztek a hatóságok munkatársai, amelyek 60 százaléka bizonyult veszélyesnek – elsősorban a játékok, a plüssök, a textiltermékek és az akkumulátor töltők bizonyultak nem biztonságosnak vagy nem megfelelőnek.
2025. 12. 09. 10:30
Megosztás:

Több mint egy tucat előterjesztést vitat meg az Országgyűlés

Több mint egy tucat előterjesztés zárószavazás előtti vitáját folytatja le kedden a parlament, amely két törvényjavaslatot kivételes eljárásban kezd el tárgyalni.
2025. 12. 09. 10:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők kedden?

Minimális esésben vannak az ázsiai piacok ma reggel, a tegnapi negatív tőzsdei hangulat ott is érződik. Az európai határidős piacok enyhe mínuszban, tengerentúli társaik enyhe pluszban tartózkodnak. A WTI 0,3%-kal esik.
2025. 12. 09. 09:30
Megosztás:

Tovább emelkedtek a hozamok a kötvénypiacokon

Tegnap tovább emelkedtek a hozamok a kötvénypiacokon. Ehhez hozzájárult, hogy tegnap Japánt erős földrengés rázta meg, ami miatt ismét feljebb kerültek a japán hozamok, az amúgy is közel húszéves csúcsról 2% közvetlen közelébe került a tízéves kötvényé.
2025. 12. 09. 09:00
Megosztás:

Estek a tengerentúli piacok a szerdai Fed-döntést megelőző befektetői izgalom közepette

Gyengültek hétfőn a Wall Street főbb részvényindexei, az S&P 500 iparági szektorai közül a technológiai szektor kivételével mind mínuszban voltak, miközben az amerikai államkötvény‑hozamok emelkedtek, mivel a befektetők idegesen várták a Federal Reserve két napon belül esedékes monetáris politikai frissítését.
2025. 12. 09. 08:30
Megosztás:

Továbbra is irány nélkül maradtak a vezető európai indexek

Visszafogottan zártak a nyugat-európai részvények hétfőn, a páneurópai STOXX 600 index 0,1%-kal esett. A nagyobb regionális indexek vegyesen teljesítettek: a CAC40 0,1%-kal, a londoni FTSE 100 0,2%-kal csökkent, míg a német tőzsde 0,1%-kal emelkedett.
2025. 12. 09. 08:00
Megosztás:

Vegyesen alakult kedd reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult, kevéssé változott a forint árfolyama kedd reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 09. 07:30
Megosztás:

Bővült a kereskedelmi forgalom: Több ruhát, de kevesebb élelmiszert vásároltunk októberben

Az üzletek forgalma 0,5%-kal nőtt egy hónap alatt, ami illeszkedik az elmúlt időszak növekvő trendjébe, bár a várakozásokhoz képest visszafogottnak mondható. A bővülést elsősorban a ruházati szaküzletek forgalmának 6,1%-os növekedése hajtotta, míg az élelmiszer kategória 0,7%-kal csökkent szeptemberhez képest, vagyis az élelmiszerek esetében nem adott kellő támaszt a halloween-i hype és az ehhez köthető időben elnyújtott promóciók, illetve a nyugdíjas élelmiszer-utalványnak sem látszik az addicionális hatása. Az éves növekedés 3,1% volt, vagyis az októberi dinamika felfelé húzza az év első tíz hónapjában látott 2,9%-os bővülést. Az év utolsó két hónapja is növekedést hozhat a várakozásaink alapján, így a 2025-ös bővülés 3% felett is alakulhat a kiskereskedelemben.
2025. 12. 09. 06:30
Megosztás:

Fordulat a lakás-árakban Budapesten - csökkenés látszik!

Éles és meglepő fordulatot vett a lakáspiac, amire valamennyire számítani lehetett a kereslet mérséklődése és a kínálat bővülése miatt. Az ingatlan.com legfrissebb, novemberi lakásárindexe szerint országos szinten érdemben lassult a lakásárak emelkedése. Havi szinten országosan 0,5 százalékos emelkedés történt, ami jóval elmarad a szeptemberi 2,8, valamint az októberi 1,5 százalékos havi drágulási ütemtől. Budapesten pedig tavaly óta először minimális csökkenés történt: a fővárosban ugyanis 0,1 százalékkal mérséklődtek az árak, ami inkább stagnálásnak tekinthető. Budapest a szeptembert 2,6, az októbert pedig 1,4 százalékos havi drágulással zárta.
2025. 12. 09. 06:00
Megosztás:

Bernstein: az idei korrekció ellenére is új Bitcoin-célár jöhet

A Bitcoin az elmúlt hetekben többször is visszaszerezte a 90 ezer dolláros szintet, majd gyorsan el is veszítette, miközben továbbra is jócskán a 126 ezer dollár feletti októberi csúcsa alatt forog. December 8-án a BTC 89 837 dollárnál járt, ami ugyan enyhe, 0,4%-os napi emelkedést jelentett, de jól mutatja, hogy október 10. óta az árfolyam többnyire a 82–90 ezer dolláros tartományban oldalaz, jelentős korrekcióval az év csúcsához képest.
2025. 12. 09. 05:30
Megosztás:

Cardano-alapító: A kriptókra leselkedő kvantumfenyegetés ma túl van misztifikálva

A kriptoközösségben időről időre fellángol a vita arról, vajon a kvantumszámítógépek képesek lesznek-e „feltörni” a Bitcoin és más kriptovaluták kriptográfiai biztonsági rendszereit. A Cardano alapítója, Charles Hoskinson szerint azonban a veszély ma korántsem akkora, mint ahogyan azt sokan beállítják.
2025. 12. 09. 05:00
Megosztás:

Átadták a Magyar Teátrum Díjakat

Átadták a színházi háttérszakmák legjobbjait elismerő Magyar Teátrum Díjakat hétfő este Budapesten, a József Attila Színházban.
2025. 12. 09. 04:30
Megosztás:

Hiába jött az Otthon Start Program, egyelőre elmaradt az áttörés a babaváró hitelnél

Szerény mértékben nőtt az érdeklődés a babaváró hitel iránt az Otthon Start Program indulását követő első két hónapban, vagyis az új támogatott hitel megjelenésétől várt áttörés elmaradni látszik – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. Ezzel együtt a babaváró hitel még mindig jelentős tényező a fogyasztási kölcsönök piacán, az új igénylőkre pedig változatlanul kiemelt figyelmet fordítanak a bankok.
2025. 12. 09. 04:00
Megosztás:

Így csökkenhet az infláció!

Új alapokra helyezi együttműködését a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) - közölte a jegybank és a GVH az MTI-vel hétfőn, miután elnökeik megállapodtak abban, hogy szorosabbra fűzik az MNB és a GVH kapcsolatát az infláció csökkentése érdekében.
2025. 12. 09. 03:00
Megosztás:

Hét uniós ország vezetője támogatja az orosz vagyon felhasználását Ukrajna finanszírozására

Hét uniós tagálam vezetője az Európai Bizottság és az Európai Tanács elnökének címzett levélben fejezte ki támogatását ahhoz, hogy az Európai Bizottság lefoglalja és Ukrajna finanszírozására használja az európai, köztük a belga pénzintézetekben tárolt, majd az uniós szankciók nyomán befagyasztott orosz pénzeszközöket - közölte a Le Soir című francia nyelvű belga napilap hétfőn.
2025. 12. 09. 02:30
Megosztás:

MicroStrategy újabb közel 1 milliárd dollárért vásárolt Bitcoint – egyre több a kérdőjel a finanszírozás körül

A MicroStrategy bejelentette, hogy további 10 624 darab Bitcoint vásárolt, mintegy 1 milliárd dollár értékben, így a vállalat teljes BTC-állománya már elérte a 660 624 darabot.
2025. 12. 09. 02:00
Megosztás:

Kilenc új célállomásra indít járatot Marosvásárhelyről a Wizz Air

Újranyitja marosvásárhelyi bázisát és márciustól kilenc új célállomásra indít járatot a Wizz Air - jelentette be a légitársaság a marosvásárhelyi Transilvania nemzetközi repülőtéren hétfőn tartott sajtótájékoztatón.
2025. 12. 09. 01:30
Megosztás:

Két évtizedes tőzsdei sztorit ünnepelt az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt.

Az Állami Nyomda 2005 decemberében vezette be részvényeit a Budapesti Értéktőzsdére, azóta a Prémium kategóriában az egyetlen nyomdaipari cégként van jelen. Az elmúlt két évtizedben az ANY Nyrt. stabil pénzügyi teljesítménnyel, következetes növekedéssel és folyamatos innovációval erősítette pozícióját a régióban. Minderről egy ünnepi kereskedésindító csengetési ceremónia keretében emlékezett meg a tőzsdével közösen.
2025. 12. 09. 01:00
Megosztás:

Az évszázad legnagyobb könyvadományával gazdagodott a Magyar Tudományos Akadémia

Az évszázad legnagyobb könyvadományával gazdagodott a Magyar Tudományos Akadémia (MTA): Rozsondai Marianne és Rozsondai Béla 64 kötetből álló, 15. századi ősnyomtatványokat és 16. század eleji nyomtatott könyveket tartalmazó egyedülálló magángyűjteményüket ajándékozták az Akadémia könyvtárának, köztük 18 olyan példányt, amely egyetlenként ismert egész Magyarországon - hangzott el hétfőn Budapesten, a felajánlás alkalmából rendezett ünnepségen.
2025. 12. 09. 00:05
Megosztás: