Leküzdhetők a flottazöldítés buktatói a KPMG szakértői szerint

Az alternatív közlekedési formák elterjedésével vállalati berkekben is egyre inkább előtérbe kerül az e-mobilitás témaköre. A klímacélok és a CO2 kibocsátáscsökkentés elérésének egyik kulcseleme a flottazöldítő törekvések elterjedése, mely megfelelő, stratégiai fókuszú tervezéssel a fosszilis üzemanyaggal működő vállalati flotta fenntartható alternatívájaként szolgálhat, egyúttal versenyelőnyt is jelenthet a vállalatok számára. A KPMG szakértői összegyűjtötték, milyen előnyökkel és kihívásokkal jár, ha egy cég flottazöldítésre adja a fejét.

A globális és EU-s kibocsátáscsökkentési törekvések egyik kiemelt célpontja a közúti közlekedés, mely egyre nagyobb nyomást helyez a piaci szereplőkre. A szektor CO2 kibocsátás csökkentésének lehetőségét az EU leginkább az alternatív hajtású gépjárművek használatának népszerűsítésében látja. Az elektromos autózás a nem túl távoli jövőben ennek megfelelően már több, mint lehetőség, ugyanis az Európai Parlament által elfogadott javaslat 2035-től a közúti közlekedésben használandó új járművek esetében zéró kibocsátást ír elő.  A nyitást a zöldítés irányába a nyersanyaghiány és az elmúlt időszakban megnövekedett üzemanyagárak csak fokozzák, mely tendencia várhatóan a céges flotta elektromos vagy plug-in hibrid hajtású autókkal való bővítése felé tereli a vállalatokat.

Fenntarthatósági célok teljesítése kisebb karbonlábnyommal

A céges flotta zöldítésének egyik legnagyobb előnye a jelentős CO2 kibocsátáscsökkenés, amellyel egyszerre teszünk egy jelentős lépést a klímacélok eléréséhez vezető úton, és kedvezhetünk a zöld vállalatokkal szimpatizáló fogyasztóknak. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint a 2021-ben Magyarországon regisztrált személygépkocsik átlagos CO2 emissziója az Európai Unióban a tizedik legnagyobb, 133 g/km volt, ami egy átlagos, napi 80 km-es úton már több, mint 10 kg-os kibocsátást jelent csupán egy autó esetén. Ha ezt egy 100 autós flottára számoljuk, máris egy tonna fölé kúszik a járműparkunk pusztán egy napi karbonlábnyoma. Persze a flották kibocsátása ennél kevesebb, hiszen jellemzően fiatalabb autókról beszélünk, ugyanakkor valószínűleg a távolság is hosszabb, így maradjunk az átlagszámításnál.

Ha összevetjük a céges autók hasonló, belsőégésű és elektromos vagy plug-in hibrid hajtású modelljeinek kibocsátását, akkor 200-250 tonnával mérsékelhető a vállalat éves karbonkibocsátása a flottazöldítéssel. Mindez fontos lépés lehet a klímacélok eléréséhez vezető úton, amit a hazai nagyvállalatok is egyre inkább felismernek. Egyre növekvő számú magyar cég tesz vállalást autóik kibocsátásának csökkentésére vonatkozóan; így tett a közelmúltban a Coca-Cola HBC Magyarország, amely a gépjárművei károsanyag-kibocsátásának csökkentését szeretné 53%-kal mérsékelni 2030-ra a 2017-es szinthez képest, valamint az OTP Csoport, ahol a flotta bővítését alternatív hajtású gépjárművekkel kívánja megvalósítani.

A hasonló kötelezettségvállalások a jövőben a figyelem középpontjába kerülnek a fenntarthatósági jelentésekről szóló irányelv (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) 2024-es hatályba lépését követően, amelynek követelményeit 2026-ig fokozatosan vezetik be. A CSRD egy új szempontrendszer, az Európai Fenntarthatósági Jelentési Szabvány (European Sustainability Reporting Standards, ESRS) alapján történő jelentéstételt ír elő, melynek egyik kiemelt fókuszterülete a környezeti témák közzététele, azon belül is a szennyezés és éghajlatváltozás témaköre. Ennek megfelelően a vállalatok szén-dioxid kibocsátása várhatóan nyitott könyvvé válik a befektetők és vásárlók számára egyaránt, így a zöldítés nem csupán a fenntartható működés, de a hosszútávú versenyképesség megőrzésének kulcsává is válik.

Állami támogatások és infrastrukturális feltételek

A vállalati flottacseréhez fontos szempont az elektromos autózás állami szintű és infrastrukturális támogatottsága is.  A hazai elektromobilitás fejlődését és a közlekedés zöldítését számos állami ösztönző támogatja, többek között az elektromos autókra vonatkozó vagyonszerzési illeték, gépjárműadó, regisztrációs adó és cégautó adó alóli mentesség, vagy korábban például az új elektromos autók vásárlásának állami támogatása 2021-2022-ben. Az e-mobilitási akciókat előmozdító energiahatékonysági ösztönzőknek köszönhetően az elektromos járművek töltési infrastruktúrája is folyamatosan bővül. 2020-21 között mintegy 121%-kal nőtt a nyilvános AC-töltőpontok száma, és 2022-ben is tovább gyarapodott további 25%-kal, a DC töltők esetében a bővülés 126%-os 2020 és 2021 között, míg 2021-2022. között közel 30%-os. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint az elektromos autók száma is folyamatosan növekszik, míg 2021-ben a teljes gépkocsi állomány 0,47%-át tették ki a tisztán elektromos autók, 2022. év végére ez az arány 0,79%-ra nőtt, idén pedig akár már az 1%-ot is elérhetik.

A korlátok

Úgy tűnhet, könnyen zöld utat kaphatnak a flottacsere előtt álló cégek, azonban számos kihívás árnyékolhatja be a váltást autóhasználó és vállalati oldalon egyaránt. Az elektromobilitás kapcsán felmerülő legnagyobb kihívást a villamosenergia-árak, ezáltal az elektromos töltést érintő változások jelentik. Az energiaválság miatt az elektromos autók töltési költsége jelentősen megnövekedett. A nyilvános (akár 160%-os drágulás 2022. áprilishoz képest) és az otthoni töltés árának emelkedése mellett, a vidéki településeken jellemzően megvonták az ingyenes parkolás lehetőségét a környezetbarát autóktól, valamint a házi napelem-telepítéseket is korlátozták. Mindezt fokozza a nyilvános töltés feltételrendszerének szabályozatlansága. A különböző szolgáltatók és töltőpontok árszabásában számottevőek a különbségek, illetve a fizetéshez használható alkalmazások és az ingyenes töltési lehetőségek kihasználhatósága és időtartama is szolgáltatónkként és településenként is változik.

„Az elektromos autó használatának zökkenőmentességét, illetve a töltőinfrastruktúra-beruházási döntéseket is meghatározza a vállalat lokációján lévő töltőinfrastruktúra telítettsége. Ugyan a töltőpontok száma 2020 óta számottevően növekedett, az elektromos és plug-in hibrid hajtású járműállomány további fejlődéséhez elengedhetetlen a hálózat folyamatos bővülése” – magyarázza az akadályokat Rédei Attila, a KPMG szakértője.

A vidéki városok lefedettsége széles skálán mozog, és a nagyobb vidéki városok környező településein elszórtan helyezkedik el 1-2 töltőpont. Jelenleg a fővárosban található a legtöbb nyilvános töltőpont. Ugyanakkor a belvárosi kerületekben jellemzően alig találunk ilyet a legnagyobb szolgáltatók; a MOL Plugee, MVM Mobiliti és E.ON portfóliójában.

A Jövő Mobilitása Szövetség adatai alapján az első elektromos autó modellek hatótávolsága téli időszakban körülbelül 100 kilométer volt, ehhez képest mára a 200-300 kilométeres hatótáv az átlagos, amit persze sok tényező befolyásol. Amíg az áttörést jelentő, 400-500 kilométer feletti átlagos hatótáv elérése várat magára, a teljesen elektromos flotta üzemeltetéséhez nagyobb mértékű töltőinfrastruktúra-beruházás szükséges.

Szempontok a megfelelő flottatervezéshez

A tervezéskor azt is érdemes megvizsgálni, hogy egy esetleges töltőtelepítési beruházás milyen költségeket indukál, illetve a saját telephelyen létesített töltőknek milyen előnyei és hátrányai lehetnek a flotta szempontjából, ugyanis a teljesen elektromos modellek esetében a járműveket ott kell tölteni, ahol az autónk hosszabb ideig tartózkodik (azaz elsősorban otthon vagy a munkahelyünkön). A töltőinfrastruktúra kiépítésére azonban nem biztos, hogy minden vállalat telephelye alkalmas a villamosenergia-hálózat terhelhetősége, kapacitása szempontjából. Ha a jelentős számú töltőt nem bírja el a hálózat, akkor hálózatbővítési beruházás szükséges, amely újabb jelentős beruházási költséget indukál.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a flottacsere beruházást egy ESG-stratégiai akcióként javasolt kezelni, a beruházási költségekkel párhuzamosan érdemes figyelembe venni a széndioxid-kibocsátást mérséklő potenciált és azt a hatást, amelyet a flottazöldítés gyakorol a munkavállalói élményre.

Ha már azonban a munkavállalói élménynél tartunk, az sem biztos, hogy a munkavállalói fogadtatás mindig pozitív; a vállalati flottacsere sikeres megvalósításához elengedhetetlen a munkavállalói elfogadottság előzetes felmérése. A megfelelő feltérképezéshez fontos megkülönböztetni az egyes céges flottaautó típusokat az eltérő felhasználási céljuk miatt. Amíg a juttatásként biztosított autót a munkavállaló magáncélra is használhatja, a kényelmi szempontok érvényesülnek erőteljesebben, addig a kizárólag munkavégzésre használt járműveknél a technikai adottságok, megfelelő felszereltség a fókusz. A juttatási elemként biztosított autók esetében éppen ezért a vállalati adottságok mellett befolyásoló tényező lehet többek között a munkavállaló konkrét lakóhelye, a lakóépület típusa, az otthoni töltés lehetőségei (például otthoni hálózat terhelhetősége) és a háztartásban meglévő további gépjárművek típusa is.

A vállalati flottákban lévő elektromos járművek esetén gyorsan dominánssá válnak a vélt vagy valós kockázatok (pl. hatótáv, töltőinfrastruktúra, töltési idő stb.) is, tehát az e-mobilitáshoz való munkavállalói hozzáállás jellemzően egy jelentős korlátja az elektromos járművek vállalati flottákba való bevezetésének. „A flottacsere koncepciójának kialakításához létfontosságú a munkatársak e-mobilitással szembeni fenntartásainak megértése és ezek helyes kezelése az innováció sikeres bevezetése szempontjából. Az elektromos jármű, mint juttatás elfogadottsága több módszerrel fokozható, például az elektromos jármű használatot támogató cafetéria és egyéb kedvezmények kialakításával vagy az elektromos járművekkel kapcsolatos ismeretek hiánypótlását elősegítő oktatások biztosítása, szakértők segítségével” – emeli ki Rédei Attila, a KPMG szakértője.

Összességében tehát elmondható, hogy a különböző vállalati adottságok, eltérő munkavállalói igények és a dinamikusan változó piaci környezet miatt egyelőre nem létezik titkos recept a befektetésre, a megfelelően megalapozott döntés kulcsa a személyre szabott, átfogó flottakialakítás-tervezés.

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul, valamelyest csökken a tavalyi üzleti évhez képest - mondta a magyar tulajdonú vállalatcsoport elnök-vezérigazgatója pénteki évzáró rendezvényükön Székesfehérváron.
2025. 12. 13. 06:00
Megosztás:

Bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI és az E.ON Drive Infrastructure Hungary

Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive Infrastructure Hungary (EDRI); decemberben nyolc ALDI-áruház parkolójában telepítenek új, nagy teljesítményű HPC töltőberendezéseket, amelyekkel az érintettek már néhány perc alatt érezhetően növelni tudják a járműveik hatótávját - közölte az ALDI pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 13. 05:00
Megosztás:

Laboratóriumi vizsgálatnak vetettünk alá higiéniai termékeket

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) átfogó vizsgálatot végzett az újszülött pelenkák és különböző egészségügyi betétek körében, hogy feltárja a termékek tényleges folyadékmegkötő képességét és kiszűrje az esetleges megtévesztő termékállításokat.
2025. 12. 13. 04:00
Megosztás:

Az EU három eurós vámot vet ki az unión kívülről érkezű kisebb értékű csomagokra

Az Európai Unió Tanácsa pénteken megállapodott arról, hogy 2026. július 1-jétől egységes, 3 eurós vámot vetnek ki az EU-ba érkező, 150 eurónál kisebb értékű csomagokra.
2025. 12. 13. 03:00
Megosztás:

Aláírták a rendeletet! 65 évnél idősebb nyugdíjasok az érintettek!

A nyugellátások folyósításával kapcsolatos alapvető szabályok ismerete fontos mind a leendő nyugdíjasok, mind a már ellátásban részesülők és hozzátartozóik számára, legyen szó öregségi vagy hozzátartozói nyugdíjról.
2025. 12. 13. 02:00
Megosztás:

Megszűnik a Messenger üzenetküldő - a Facebook döntése végleges

Igen — a hír valós, és mostanra gyakorlatilag végleges: a Meta megszünteti a Messenger asztali alkalmazásait Windows és macOS rendszereken, vagyis a „Messenger Desktop” programok már nem lesznek elérhetők ezekre az operációs rendszerekre. Mit jelent ez a gyakorlatban?
2025. 12. 13. 01:00
Megosztás:

Hogyan válts kényelmes életmódra anyagi biztonság nélkül?

Valószínűleg már te is szembesültél azzal, milyen nehéz a pénzügyi bizonytalanság árnyékában élni. Talán magadra ismertél, amikor elsétáltál egy utazási iroda előtt, és rájöttél, hogy az ajánlatok megfizethetetlenek számodra.
2025. 12. 13. 00:01
Megosztás:

Egységes katonai hírszerző szolgálatot hoz létre a brit kormány

Egyesíti a fegyveres erők hírszerzési szolgálatait a brit kormány a külső fenyegetettségek hatékonyabb és gyorsabb felmérése érdekében.
2025. 12. 12. 23:00
Megosztás:

A Cardano 0,46 dollár körül stagnál, új katalizátorokra vár – a banki fókuszú befektetők a Digitapot ($TAP) választják a legjobb kriptós előértékesítésként

A Cardano az utóbbi eladási hullámot követően továbbra is 0,46 dollár körül mozog, és a kutatásokra épülő blokklánc iránti befektetői bizalom továbbra sem tért vissza. Azok a kereskedők, akik most biztonságos kriptoeszközöket keresnek, egyre inkább elmozdulnak a volatilis befektetésektől a védekező jellegű lehetőségek felé.
2025. 12. 12. 22:00
Megosztás:

Pluszban zárt a BUX pénteken

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 393,94 pontos, 0,36 százalékos emelkedéssel, 109 607,58 ponton zárt pénteken.
2025. 12. 12. 21:05
Megosztás:

5 dolog az irodában, amitől hatékonyabb lesz a munka

A modern munkahelyek világában már nemcsak az számít, milyen eszközökkel dolgozunk, hanem az is, hogyan érezzük magunkat ott, ahol a mindennapjaink nagy részét töltjük. Egy jól kialakított iroda a koncentrációra, a kreativitásra és a teljesítményre is pozitív hatással lehet, éppen ezért ezekre a fontos részletekre már az irodák tervezésekor is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a szakemberek.
2025. 12. 12. 20:30
Megosztás:

Bitcoin 90 000 dolláron, Ethereum 3 100 dolláron, Solana 134 dolláron – mégis egy banki token, a Digitap ($TAP) viszi a prímet mint a legjobb kriptós előértékesítés

A Bitcoin továbbra is tartja a 90 000 dolláros szintet, az Ethereum 3 100 dollár körül mozog, a Solana pedig stabilan 134 dollár körül ingadozik – ennek ellenére a piaci hangulat mégsem tükrözi ezeket a látszólag stabil árfolyamokat.
2025. 12. 12. 20:00
Megosztás:

Rekordot döntött idén a kormányablakok ügyfélforgalma

Az országban működő több mint 300 kormányablak még egyetlen évben sem bonyolított akkora ügyfélforgalmat, mint idén november végéig - közölte a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium területi közigazgatásért felelős államtitkára pénteken a Baranya vármegyei Harkányban, ahol új kormányablakot adtak át.
2025. 12. 12. 19:30
Megosztás:

Háromszáz új munkahelyet teremt a Rheinmetall új beruházása Szegeden

Háromszáz új, kifejezetten magas képzettséget igénylő munkahelyet teremt Szegeden a német Rheinmetall beruházása, amely ahhoz is hozzájárul, hogy Magyarország a jövő technológiáinak egyik legfontosabb európai központja lehessen - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Szegeden.
2025. 12. 12. 19:00
Megosztás:

Miért zuhan a Dogecoin? – AI-buborék, csalódott piac és kamatcsökkentés

Miközben a piac még az amerikai jegybank (Fed) friss kamatcsökkentésének hatásait emészti, a Dogecoin ára ma jelentős esést mutat. Bár a hírek elsőre kedvezőnek tűntek a kriptobefektetők számára, egy váratlan tényező – az Oracle technológiai óriás negyedéves jelentése – hirtelen lejtmenetet indított el a mémérme árfolyamában. De hogyan kapcsolódik az AI-szektor értékeltsége a Dogecoinhoz? A válasz túlmutat a kriptovilág határain.
2025. 12. 12. 18:30
Megosztás:

Újabb 10 százalékkal emelkedik a szakképzésben oktatók bére

Újabb 10 százalékkal emelkedik 2026. január 1-vel a szakképzésben dolgozó oktatók bére - hangsúlyozta Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter csütörtökön a szakképzési béremelésről tartott sajtótájékoztatón.
2025. 12. 12. 17:30
Megosztás:

Megtartotta vezető importőri pozícióját a Porsche Hungaria az idén

A Porsche Hungaria (PH) Kft. eladásai növekedtek a magyarországi autópiacon 2025-ben, és célja, hogy a következőkben is vezető importőr maradjon, amelyhez megvan a stratégiája, hálózata és fejlett modellkínálata - közölte a Volkswagen konszern márkáinak magyarországi importőre pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.
2025. 12. 12. 17:00
Megosztás:

YouTube alkotók mostantól PYUSD stabilcoinban is kérhetik kifizetéseiket az Egyesült Államokban

A YouTube és a PayPal összefogásával újabb mérföldkőhöz érkezett a stabilcoinok térnyerése: az Egyesült Államokban élő tartalomgyártók immár PayPal PYUSD stabilcoinban is megkaphatják kifizetéseiket. A fejlesztés nemcsak a kriptovaluta-alapú elszámolásokat egyszerűsíti le, hanem jól mutatja, hogyan válik a blockchain technológia a mainstream digitális platformok részévé.
2025. 12. 12. 16:30
Megosztás:

Miért lassul a vállalati Bitcoin-vásárlás — és miért halmoznak továbbra is a bányászok?

2025 negyedik negyedévében határozottan lassul a vállalati Bitcoin-vásárlási kedv, mivel a nyilvánosan jegyzett cégek 65%-a már a bekerülési értékük alatti árfolyamon tartja a BTC-t, vagyis realizálatlan veszteségekkel szembesül. Bár a korábbi felhalmozási hullám kifulladni látszik, a Bitcoin-bányászok továbbra is a piac egyik legkitartóbb akkumulátorcsoportját alkotják, ami egyértelműen jelzi, hogy új szakaszba lépett a vállalati treasury stratégiák evolúciója.
2025. 12. 12. 15:30
Megosztás:

Fogyasztóvédelmi tanácsok a karácsonyi időszakra

A karácsonyi időszakban a fogyasztóvédelmi kockázatok száma is megnő. Ezért fontos, hogy vásárlás közben megfontoltan és tájékozottan döntsünk, hogy a karácsony és az azt követő napok ne a félresikerült ajándékok okozta kellemetlenségekről, hanem az ünnep meghittségéről és valódi értékeiről szóljanak. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a szakmai irányítása alatt álló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság az ünnepi időszakban is mindent megtesz a családok védelme érdekében, miközben a lehető legnagyobb szigorral, határozottan fellép a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben.
2025. 12. 12. 15:00
Megosztás: