Leküzdhetők a flottazöldítés buktatói a KPMG szakértői szerint

Az alternatív közlekedési formák elterjedésével vállalati berkekben is egyre inkább előtérbe kerül az e-mobilitás témaköre. A klímacélok és a CO2 kibocsátáscsökkentés elérésének egyik kulcseleme a flottazöldítő törekvések elterjedése, mely megfelelő, stratégiai fókuszú tervezéssel a fosszilis üzemanyaggal működő vállalati flotta fenntartható alternatívájaként szolgálhat, egyúttal versenyelőnyt is jelenthet a vállalatok számára. A KPMG szakértői összegyűjtötték, milyen előnyökkel és kihívásokkal jár, ha egy cég flottazöldítésre adja a fejét.

A globális és EU-s kibocsátáscsökkentési törekvések egyik kiemelt célpontja a közúti közlekedés, mely egyre nagyobb nyomást helyez a piaci szereplőkre. A szektor CO2 kibocsátás csökkentésének lehetőségét az EU leginkább az alternatív hajtású gépjárművek használatának népszerűsítésében látja. Az elektromos autózás a nem túl távoli jövőben ennek megfelelően már több, mint lehetőség, ugyanis az Európai Parlament által elfogadott javaslat 2035-től a közúti közlekedésben használandó új járművek esetében zéró kibocsátást ír elő.  A nyitást a zöldítés irányába a nyersanyaghiány és az elmúlt időszakban megnövekedett üzemanyagárak csak fokozzák, mely tendencia várhatóan a céges flotta elektromos vagy plug-in hibrid hajtású autókkal való bővítése felé tereli a vállalatokat.

Fenntarthatósági célok teljesítése kisebb karbonlábnyommal

A céges flotta zöldítésének egyik legnagyobb előnye a jelentős CO2 kibocsátáscsökkenés, amellyel egyszerre teszünk egy jelentős lépést a klímacélok eléréséhez vezető úton, és kedvezhetünk a zöld vállalatokkal szimpatizáló fogyasztóknak. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint a 2021-ben Magyarországon regisztrált személygépkocsik átlagos CO2 emissziója az Európai Unióban a tizedik legnagyobb, 133 g/km volt, ami egy átlagos, napi 80 km-es úton már több, mint 10 kg-os kibocsátást jelent csupán egy autó esetén. Ha ezt egy 100 autós flottára számoljuk, máris egy tonna fölé kúszik a járműparkunk pusztán egy napi karbonlábnyoma. Persze a flották kibocsátása ennél kevesebb, hiszen jellemzően fiatalabb autókról beszélünk, ugyanakkor valószínűleg a távolság is hosszabb, így maradjunk az átlagszámításnál.

Ha összevetjük a céges autók hasonló, belsőégésű és elektromos vagy plug-in hibrid hajtású modelljeinek kibocsátását, akkor 200-250 tonnával mérsékelhető a vállalat éves karbonkibocsátása a flottazöldítéssel. Mindez fontos lépés lehet a klímacélok eléréséhez vezető úton, amit a hazai nagyvállalatok is egyre inkább felismernek. Egyre növekvő számú magyar cég tesz vállalást autóik kibocsátásának csökkentésére vonatkozóan; így tett a közelmúltban a Coca-Cola HBC Magyarország, amely a gépjárművei károsanyag-kibocsátásának csökkentését szeretné 53%-kal mérsékelni 2030-ra a 2017-es szinthez képest, valamint az OTP Csoport, ahol a flotta bővítését alternatív hajtású gépjárművekkel kívánja megvalósítani.

A hasonló kötelezettségvállalások a jövőben a figyelem középpontjába kerülnek a fenntarthatósági jelentésekről szóló irányelv (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) 2024-es hatályba lépését követően, amelynek követelményeit 2026-ig fokozatosan vezetik be. A CSRD egy új szempontrendszer, az Európai Fenntarthatósági Jelentési Szabvány (European Sustainability Reporting Standards, ESRS) alapján történő jelentéstételt ír elő, melynek egyik kiemelt fókuszterülete a környezeti témák közzététele, azon belül is a szennyezés és éghajlatváltozás témaköre. Ennek megfelelően a vállalatok szén-dioxid kibocsátása várhatóan nyitott könyvvé válik a befektetők és vásárlók számára egyaránt, így a zöldítés nem csupán a fenntartható működés, de a hosszútávú versenyképesség megőrzésének kulcsává is válik.

Állami támogatások és infrastrukturális feltételek

A vállalati flottacseréhez fontos szempont az elektromos autózás állami szintű és infrastrukturális támogatottsága is.  A hazai elektromobilitás fejlődését és a közlekedés zöldítését számos állami ösztönző támogatja, többek között az elektromos autókra vonatkozó vagyonszerzési illeték, gépjárműadó, regisztrációs adó és cégautó adó alóli mentesség, vagy korábban például az új elektromos autók vásárlásának állami támogatása 2021-2022-ben. Az e-mobilitási akciókat előmozdító energiahatékonysági ösztönzőknek köszönhetően az elektromos járművek töltési infrastruktúrája is folyamatosan bővül. 2020-21 között mintegy 121%-kal nőtt a nyilvános AC-töltőpontok száma, és 2022-ben is tovább gyarapodott további 25%-kal, a DC töltők esetében a bővülés 126%-os 2020 és 2021 között, míg 2021-2022. között közel 30%-os. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint az elektromos autók száma is folyamatosan növekszik, míg 2021-ben a teljes gépkocsi állomány 0,47%-át tették ki a tisztán elektromos autók, 2022. év végére ez az arány 0,79%-ra nőtt, idén pedig akár már az 1%-ot is elérhetik.

A korlátok

Úgy tűnhet, könnyen zöld utat kaphatnak a flottacsere előtt álló cégek, azonban számos kihívás árnyékolhatja be a váltást autóhasználó és vállalati oldalon egyaránt. Az elektromobilitás kapcsán felmerülő legnagyobb kihívást a villamosenergia-árak, ezáltal az elektromos töltést érintő változások jelentik. Az energiaválság miatt az elektromos autók töltési költsége jelentősen megnövekedett. A nyilvános (akár 160%-os drágulás 2022. áprilishoz képest) és az otthoni töltés árának emelkedése mellett, a vidéki településeken jellemzően megvonták az ingyenes parkolás lehetőségét a környezetbarát autóktól, valamint a házi napelem-telepítéseket is korlátozták. Mindezt fokozza a nyilvános töltés feltételrendszerének szabályozatlansága. A különböző szolgáltatók és töltőpontok árszabásában számottevőek a különbségek, illetve a fizetéshez használható alkalmazások és az ingyenes töltési lehetőségek kihasználhatósága és időtartama is szolgáltatónkként és településenként is változik.

„Az elektromos autó használatának zökkenőmentességét, illetve a töltőinfrastruktúra-beruházási döntéseket is meghatározza a vállalat lokációján lévő töltőinfrastruktúra telítettsége. Ugyan a töltőpontok száma 2020 óta számottevően növekedett, az elektromos és plug-in hibrid hajtású járműállomány további fejlődéséhez elengedhetetlen a hálózat folyamatos bővülése” – magyarázza az akadályokat Rédei Attila, a KPMG szakértője.

A vidéki városok lefedettsége széles skálán mozog, és a nagyobb vidéki városok környező településein elszórtan helyezkedik el 1-2 töltőpont. Jelenleg a fővárosban található a legtöbb nyilvános töltőpont. Ugyanakkor a belvárosi kerületekben jellemzően alig találunk ilyet a legnagyobb szolgáltatók; a MOL Plugee, MVM Mobiliti és E.ON portfóliójában.

A Jövő Mobilitása Szövetség adatai alapján az első elektromos autó modellek hatótávolsága téli időszakban körülbelül 100 kilométer volt, ehhez képest mára a 200-300 kilométeres hatótáv az átlagos, amit persze sok tényező befolyásol. Amíg az áttörést jelentő, 400-500 kilométer feletti átlagos hatótáv elérése várat magára, a teljesen elektromos flotta üzemeltetéséhez nagyobb mértékű töltőinfrastruktúra-beruházás szükséges.

Szempontok a megfelelő flottatervezéshez

A tervezéskor azt is érdemes megvizsgálni, hogy egy esetleges töltőtelepítési beruházás milyen költségeket indukál, illetve a saját telephelyen létesített töltőknek milyen előnyei és hátrányai lehetnek a flotta szempontjából, ugyanis a teljesen elektromos modellek esetében a járműveket ott kell tölteni, ahol az autónk hosszabb ideig tartózkodik (azaz elsősorban otthon vagy a munkahelyünkön). A töltőinfrastruktúra kiépítésére azonban nem biztos, hogy minden vállalat telephelye alkalmas a villamosenergia-hálózat terhelhetősége, kapacitása szempontjából. Ha a jelentős számú töltőt nem bírja el a hálózat, akkor hálózatbővítési beruházás szükséges, amely újabb jelentős beruházási költséget indukál.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a flottacsere beruházást egy ESG-stratégiai akcióként javasolt kezelni, a beruházási költségekkel párhuzamosan érdemes figyelembe venni a széndioxid-kibocsátást mérséklő potenciált és azt a hatást, amelyet a flottazöldítés gyakorol a munkavállalói élményre.

Ha már azonban a munkavállalói élménynél tartunk, az sem biztos, hogy a munkavállalói fogadtatás mindig pozitív; a vállalati flottacsere sikeres megvalósításához elengedhetetlen a munkavállalói elfogadottság előzetes felmérése. A megfelelő feltérképezéshez fontos megkülönböztetni az egyes céges flottaautó típusokat az eltérő felhasználási céljuk miatt. Amíg a juttatásként biztosított autót a munkavállaló magáncélra is használhatja, a kényelmi szempontok érvényesülnek erőteljesebben, addig a kizárólag munkavégzésre használt járműveknél a technikai adottságok, megfelelő felszereltség a fókusz. A juttatási elemként biztosított autók esetében éppen ezért a vállalati adottságok mellett befolyásoló tényező lehet többek között a munkavállaló konkrét lakóhelye, a lakóépület típusa, az otthoni töltés lehetőségei (például otthoni hálózat terhelhetősége) és a háztartásban meglévő további gépjárművek típusa is.

A vállalati flottákban lévő elektromos járművek esetén gyorsan dominánssá válnak a vélt vagy valós kockázatok (pl. hatótáv, töltőinfrastruktúra, töltési idő stb.) is, tehát az e-mobilitáshoz való munkavállalói hozzáállás jellemzően egy jelentős korlátja az elektromos járművek vállalati flottákba való bevezetésének. „A flottacsere koncepciójának kialakításához létfontosságú a munkatársak e-mobilitással szembeni fenntartásainak megértése és ezek helyes kezelése az innováció sikeres bevezetése szempontjából. Az elektromos jármű, mint juttatás elfogadottsága több módszerrel fokozható, például az elektromos jármű használatot támogató cafetéria és egyéb kedvezmények kialakításával vagy az elektromos járművekkel kapcsolatos ismeretek hiánypótlását elősegítő oktatások biztosítása, szakértők segítségével” – emeli ki Rédei Attila, a KPMG szakértője.

Összességében tehát elmondható, hogy a különböző vállalati adottságok, eltérő munkavállalói igények és a dinamikusan változó piaci környezet miatt egyelőre nem létezik titkos recept a befektetésre, a megfelelően megalapozott döntés kulcsa a személyre szabott, átfogó flottakialakítás-tervezés.

Indul az egyéni gazdaságok mezőgazdasági összeírása - Érdemes online, önállóan kitölteni a kérdőívet

Országszerte több mint 21 ezer egyéni gazdaság mezőgazdasági összeírását kezdte meg november 14-én a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A nem kiemelt egyéni gazdálkodók november 23-ig online, azt követően pedig – december 15-ig – összeírók segítségével válaszolhatnak a kérdésekre.
2025. 11. 18. 04:30
Megosztás:

Így változik a fizetés a jövőben - szakértő mondta el a véleményét

Alapvetően változnak meg a mindennapjaink - pár év múlva teljesen másként fizetünk majd, mint ma. Ángyán Balázs, a közel egymillió vállalkozás pénzügyi adminisztrációját ellátó Számlázz.hu ügyvezetője szerint a beágyazott fizetési megoldásoké a jövő, a bankok közvetlen szerepe csökken, miközben újra a kereskedő és a vásárló között zajlik majd a fizetés.
2025. 11. 18. 04:00
Megosztás:

Az Emirates 65 Boeing 777X repülőgépet rendel, 38 milliárd amerikai dollár értékben

Az Emirates, a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága a Dubai Airshow 2025 nyitónapján bejelentette: újabb 65 darab Boeing 777-9 repülőgépre adott le rendelést, GE9X hajtóművekkel, listaáron 38 milliárd amerikai dollár értékben.
2025. 11. 18. 03:00
Megosztás:

110 millió forintért kelhet el Magyarország legfényesebb gyémántfülbevalója

Ritka befektetési lehetőség a magyar aukciós piacon: a BÁV ART 86. Művészeti Aukcióján egy 110 millió forintos kikiáltási árról induló briliáns fülbevalópár várja, hogy a nemzetközi szintű érdeklődés mellett új tulajdonosra találjon.
2025. 11. 18. 02:30
Megosztás:

120 évig szeretnél élni, vagy 90 évesen még önellátóan? Mutatjuk hogyan lehetséges!

Egy új kvalitatív kutatás szerint a mai 45 év feletti, sikeres magyarok egy "belső kontrollos" generációt alkotnak, akik aktívan és tudatosan alakítják saját egészségüket, mert a szüleiktől erre semmilyen mintát nem kaptak. A kutatásból kiderül: ennek a célcsoportnak a legfőbb motivációja már nem pusztán a hosszú élet, hanem az, hogy aktívak maradjanak és ne legyenek gyermekeik terhére.
2025. 11. 18. 02:00
Megosztás:

Bitcoin újabb hullámvölgyben: elesett a 93 000 dolláros szint, de meddig tart az esés?

A Bitcoin árfolyama ismét komoly nyomás alá került, és áttörte a 93 000 dolláros lélektani határt, ami sokakban felidézi a korábbi négyéves ciklusok mélyrepüléseit. Vajon ez most is egy hosszabb medvepiac kezdete, vagy csupán egy egészséges korrekció egy újabb bikafutam előtt? Elemzők szerint a helyzet komplex, de nem feltétlenül borús.
2025. 11. 18. 01:30
Megosztás:

Hivatalos! Nyugdíj korhatár 2026. januártól

Mi az igazság a „2026-os nagy nyugdíjforradalomról"? Az elmúlt hetekben tele volt a sajtó azzal, hogy „2026. januártól megszűnik a 65 éves nyugdíjkorhatár, mindenki szabadon dönthet, mikor megy nyugdíjba”. Néhány nagyobb portál is átvette ezt a hírt – majd gyorsan visszavonta, mert kiderült: álhír volt. A Nemzetgazdasági Minisztérium hivatalosan is cáfolta, hogy megszűnne a 65 éves korhatár, vagy hogy gyökeresen átalakulna a rendszer.
2025. 11. 18. 01:00
Megosztás:

Átalakítja vezetői teljesítményjavadalmazási programját az MBH Bank

Az MBH Bank átalakítja vezetői teljesítményjavadalmazási rendszerét, amelynek keretében a hitelintézet közgyűlési döntés alapján, a piaci sztenderdeknek megfelelően részvényalapú ösztönzési programot indított.
2025. 11. 18. 00:30
Megosztás:

Kommentár a Kormány és a Kereskedelmi és Iparkamara mai megállapodásához

A Niveus a 11 pontból két intézkedést emelt ki, amelyek érdemben befolyásolhatják a vállalkozások adózását: a kisvállalati adóra jogosultak körének kiszélesítését, valamint a kiskereskedelmi adó határsávjainak megemelését, miközben a kulcsok változatlanok maradnak — ez mintegy 3500 cégnek jelenthet adócsökkentést. A fennmaradó kilenc ponthoz a Niveus rövid, egy­mondatos megjegyzéseket fűzött.
2025. 11. 17. 23:30
Megosztás:

Lássuk a következő 100-szorozó esélyesek: Digitap ($TAP), Cardano és Litecoin

A tapasztalt befektetők jól tudják, hogy egy 100-szoros megtérülés (100x ROI) elérése jellemzően azt kívánja meg, hogy a projektekbe még korai fázisban, a mainstream ismertség előtt fektessenek be.
2025. 11. 17. 23:00
Megosztás:

Ha az XRP is 1 775%-ot emelkedik, mint a Zcash – Itt köthet ki az árfolyama

Az XRP hívei kíváncsian figyelik, vajon a token képes-e hasonló parabolikus árfolyam-emelkedésre, mint amit a közelmúltban a <a href="https://coinmarketcap.com/currencies/zcash/" target="_blank">Zcash (ZEC)</a> produkált. Miközben az XRP az elmúlt hónap során közel 20%-ot esett, a ZEC szembement az általános piaci trenddel, és az év egyik leglátványosabb raliját valósította meg.
2025. 11. 17. 22:00
Megosztás:

Michael Saylor: „Tarts ki az életedért”, miközben a Bitcoin esése 92 000 dollárig mélyül

Michael Saylor egy egyszerű, mégis szimbolikus üzenetet küldött a Bitcoin-közösségnek a mai, súlyos piaci eladási hullám közepette.
2025. 11. 17. 21:00
Megosztás:

Magyarország nem kér a műhúsból

Magyarország nem kér a műhúsból - közölte az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 17. 20:30
Megosztás:

A Digitap ($TAP) lesz a következő kriptórobbanás? – Mélyreható tokenelemzés

2026 kevesebb mint két hónapnyira van, és a világ egyre inkább eltávolodik a hagyományos bankolási módszerektől. A Z generáció és a milleniálok több mint 70%-a már mobilbanki alkalmazásokat használ pénzügyei kezelésére.
2025. 11. 17. 20:00
Megosztás:

A Bitcoin ára 95 000 alá esett; Miért vonzotta a PEPPER Mining platform a felhasználókat a trenddel szemben?

A Bitcoin ára nemrég 95 000 dollár alá esett, ami piaci pánikot szított és a rövid lejáratú spekulatív alapok gyors kivonulását idézte elő. A folyamatos piaci volatilitás közepette azonban a PEPPER Mining platform egyre nagyobb felhasználói figyelmet keltett. Ez stabil, átlátható és kiszámítható profitmodelljének köszönhető, amely a spot és származtatott piacoktól eltérő „stabil részvételi módszert” kínál a befektetőknek.
2025. 11. 17. 19:40
Megosztás:

Az OKSZ a SZÉP-kártya közterheinek csökkentését szorgalmazza

Az Országos Kereskedelmi Szövetség üdvözli a SZÉP-kártya felhasználhatóságának kiterjesztését a hideg élelmiszerek vásárlására, mert az egyszerre segítheti a lakosságot az alapvető élelmiszerek beszerzésében és a kiskereskedelmi forgalom élénkítését, ugyanakkor a SZÉP-kártyás hidegélelmiszer-vásárlások maximum 3,6 százalékos tranzakciós díjának mérséklését javasolja - közölte a szövetség hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 17. 19:30
Megosztás:

Megkezdődött az országos mezőgazdasági összeírás

Megkezdődött az egyéni gazdaságok idei mezőgazdasági összeírása, amelyben országszerte több mint 21 ezer gazdaság vesz részt; az adatszolgáltatást kormányrendelet írja elő, a válaszadás kötelező - tájékoztatta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közleményében az MTI-t.
2025. 11. 17. 18:30
Megosztás:

Megújította vezető testületeit az MBH Bank

Az MBH Bank Nyrt. hétfői rendkívüli közgyűlésén megválasztották a pénzintézet vezető testületeinek tagjait, a közgyűlés döntése értelmében a hitelintézet elnök-vezérigazgatói pozícióját 2030-ig továbbra is Barna Zsolt tölti be, miközben tapasztalt szakemberek bevonásával tovább erősödnek a bank vezető testületei - tájékoztatta a pénzintézet az MTI-t.
2025. 11. 17. 17:30
Megosztás:

Adathalász hirdetések lehettek a Google platformján, a GVH megvizsgálja

Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Google-lal szemben. A GVH gyanúja szerint a Google Ireland Limited (Google) a Google Ads hirdetési platformján nem ellenőrizte megfelelően az adathalász hirdetéseket, ezért azok fizetett tartalomként, illetve a Google kereső a találati listájának elején jelenhettek meg. Mindez a versenyhatóság szerint hozzájárulhatott ahhoz, hogy a fogyasztók kockázatos weboldalakra kerüljenek vagy kicsalják tőlük a banki belépési adataikat.
2025. 11. 17. 17:00
Megosztás:

ALTEO III. negyedévi gyorsjelentés: dinamikusan növekvő árbevétel és folytatódó stratégiai építkezés

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) prémium kategóriájában jegyzett ALTEO Nyrt. árbevétele 16 százalékkal bővült az év első kilenc hónapjában, amelyet szinte valamennyi üzleti terület két számjegyű növekedéssel támogatott.
2025. 11. 17. 16:30
Megosztás: