Leküzdhetők a flottazöldítés buktatói a KPMG szakértői szerint

Az alternatív közlekedési formák elterjedésével vállalati berkekben is egyre inkább előtérbe kerül az e-mobilitás témaköre. A klímacélok és a CO2 kibocsátáscsökkentés elérésének egyik kulcseleme a flottazöldítő törekvések elterjedése, mely megfelelő, stratégiai fókuszú tervezéssel a fosszilis üzemanyaggal működő vállalati flotta fenntartható alternatívájaként szolgálhat, egyúttal versenyelőnyt is jelenthet a vállalatok számára. A KPMG szakértői összegyűjtötték, milyen előnyökkel és kihívásokkal jár, ha egy cég flottazöldítésre adja a fejét.

A globális és EU-s kibocsátáscsökkentési törekvések egyik kiemelt célpontja a közúti közlekedés, mely egyre nagyobb nyomást helyez a piaci szereplőkre. A szektor CO2 kibocsátás csökkentésének lehetőségét az EU leginkább az alternatív hajtású gépjárművek használatának népszerűsítésében látja. Az elektromos autózás a nem túl távoli jövőben ennek megfelelően már több, mint lehetőség, ugyanis az Európai Parlament által elfogadott javaslat 2035-től a közúti közlekedésben használandó új járművek esetében zéró kibocsátást ír elő.  A nyitást a zöldítés irányába a nyersanyaghiány és az elmúlt időszakban megnövekedett üzemanyagárak csak fokozzák, mely tendencia várhatóan a céges flotta elektromos vagy plug-in hibrid hajtású autókkal való bővítése felé tereli a vállalatokat.

Fenntarthatósági célok teljesítése kisebb karbonlábnyommal

A céges flotta zöldítésének egyik legnagyobb előnye a jelentős CO2 kibocsátáscsökkenés, amellyel egyszerre teszünk egy jelentős lépést a klímacélok eléréséhez vezető úton, és kedvezhetünk a zöld vállalatokkal szimpatizáló fogyasztóknak. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint a 2021-ben Magyarországon regisztrált személygépkocsik átlagos CO2 emissziója az Európai Unióban a tizedik legnagyobb, 133 g/km volt, ami egy átlagos, napi 80 km-es úton már több, mint 10 kg-os kibocsátást jelent csupán egy autó esetén. Ha ezt egy 100 autós flottára számoljuk, máris egy tonna fölé kúszik a járműparkunk pusztán egy napi karbonlábnyoma. Persze a flották kibocsátása ennél kevesebb, hiszen jellemzően fiatalabb autókról beszélünk, ugyanakkor valószínűleg a távolság is hosszabb, így maradjunk az átlagszámításnál.

Ha összevetjük a céges autók hasonló, belsőégésű és elektromos vagy plug-in hibrid hajtású modelljeinek kibocsátását, akkor 200-250 tonnával mérsékelhető a vállalat éves karbonkibocsátása a flottazöldítéssel. Mindez fontos lépés lehet a klímacélok eléréséhez vezető úton, amit a hazai nagyvállalatok is egyre inkább felismernek. Egyre növekvő számú magyar cég tesz vállalást autóik kibocsátásának csökkentésére vonatkozóan; így tett a közelmúltban a Coca-Cola HBC Magyarország, amely a gépjárművei károsanyag-kibocsátásának csökkentését szeretné 53%-kal mérsékelni 2030-ra a 2017-es szinthez képest, valamint az OTP Csoport, ahol a flotta bővítését alternatív hajtású gépjárművekkel kívánja megvalósítani.

A hasonló kötelezettségvállalások a jövőben a figyelem középpontjába kerülnek a fenntarthatósági jelentésekről szóló irányelv (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) 2024-es hatályba lépését követően, amelynek követelményeit 2026-ig fokozatosan vezetik be. A CSRD egy új szempontrendszer, az Európai Fenntarthatósági Jelentési Szabvány (European Sustainability Reporting Standards, ESRS) alapján történő jelentéstételt ír elő, melynek egyik kiemelt fókuszterülete a környezeti témák közzététele, azon belül is a szennyezés és éghajlatváltozás témaköre. Ennek megfelelően a vállalatok szén-dioxid kibocsátása várhatóan nyitott könyvvé válik a befektetők és vásárlók számára egyaránt, így a zöldítés nem csupán a fenntartható működés, de a hosszútávú versenyképesség megőrzésének kulcsává is válik.

Állami támogatások és infrastrukturális feltételek

A vállalati flottacseréhez fontos szempont az elektromos autózás állami szintű és infrastrukturális támogatottsága is.  A hazai elektromobilitás fejlődését és a közlekedés zöldítését számos állami ösztönző támogatja, többek között az elektromos autókra vonatkozó vagyonszerzési illeték, gépjárműadó, regisztrációs adó és cégautó adó alóli mentesség, vagy korábban például az új elektromos autók vásárlásának állami támogatása 2021-2022-ben. Az e-mobilitási akciókat előmozdító energiahatékonysági ösztönzőknek köszönhetően az elektromos járművek töltési infrastruktúrája is folyamatosan bővül. 2020-21 között mintegy 121%-kal nőtt a nyilvános AC-töltőpontok száma, és 2022-ben is tovább gyarapodott további 25%-kal, a DC töltők esetében a bővülés 126%-os 2020 és 2021 között, míg 2021-2022. között közel 30%-os. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint az elektromos autók száma is folyamatosan növekszik, míg 2021-ben a teljes gépkocsi állomány 0,47%-át tették ki a tisztán elektromos autók, 2022. év végére ez az arány 0,79%-ra nőtt, idén pedig akár már az 1%-ot is elérhetik.

A korlátok

Úgy tűnhet, könnyen zöld utat kaphatnak a flottacsere előtt álló cégek, azonban számos kihívás árnyékolhatja be a váltást autóhasználó és vállalati oldalon egyaránt. Az elektromobilitás kapcsán felmerülő legnagyobb kihívást a villamosenergia-árak, ezáltal az elektromos töltést érintő változások jelentik. Az energiaválság miatt az elektromos autók töltési költsége jelentősen megnövekedett. A nyilvános (akár 160%-os drágulás 2022. áprilishoz képest) és az otthoni töltés árának emelkedése mellett, a vidéki településeken jellemzően megvonták az ingyenes parkolás lehetőségét a környezetbarát autóktól, valamint a házi napelem-telepítéseket is korlátozták. Mindezt fokozza a nyilvános töltés feltételrendszerének szabályozatlansága. A különböző szolgáltatók és töltőpontok árszabásában számottevőek a különbségek, illetve a fizetéshez használható alkalmazások és az ingyenes töltési lehetőségek kihasználhatósága és időtartama is szolgáltatónkként és településenként is változik.

„Az elektromos autó használatának zökkenőmentességét, illetve a töltőinfrastruktúra-beruházási döntéseket is meghatározza a vállalat lokációján lévő töltőinfrastruktúra telítettsége. Ugyan a töltőpontok száma 2020 óta számottevően növekedett, az elektromos és plug-in hibrid hajtású járműállomány további fejlődéséhez elengedhetetlen a hálózat folyamatos bővülése” – magyarázza az akadályokat Rédei Attila, a KPMG szakértője.

A vidéki városok lefedettsége széles skálán mozog, és a nagyobb vidéki városok környező településein elszórtan helyezkedik el 1-2 töltőpont. Jelenleg a fővárosban található a legtöbb nyilvános töltőpont. Ugyanakkor a belvárosi kerületekben jellemzően alig találunk ilyet a legnagyobb szolgáltatók; a MOL Plugee, MVM Mobiliti és E.ON portfóliójában.

A Jövő Mobilitása Szövetség adatai alapján az első elektromos autó modellek hatótávolsága téli időszakban körülbelül 100 kilométer volt, ehhez képest mára a 200-300 kilométeres hatótáv az átlagos, amit persze sok tényező befolyásol. Amíg az áttörést jelentő, 400-500 kilométer feletti átlagos hatótáv elérése várat magára, a teljesen elektromos flotta üzemeltetéséhez nagyobb mértékű töltőinfrastruktúra-beruházás szükséges.

Szempontok a megfelelő flottatervezéshez

A tervezéskor azt is érdemes megvizsgálni, hogy egy esetleges töltőtelepítési beruházás milyen költségeket indukál, illetve a saját telephelyen létesített töltőknek milyen előnyei és hátrányai lehetnek a flotta szempontjából, ugyanis a teljesen elektromos modellek esetében a járműveket ott kell tölteni, ahol az autónk hosszabb ideig tartózkodik (azaz elsősorban otthon vagy a munkahelyünkön). A töltőinfrastruktúra kiépítésére azonban nem biztos, hogy minden vállalat telephelye alkalmas a villamosenergia-hálózat terhelhetősége, kapacitása szempontjából. Ha a jelentős számú töltőt nem bírja el a hálózat, akkor hálózatbővítési beruházás szükséges, amely újabb jelentős beruházási költséget indukál.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a flottacsere beruházást egy ESG-stratégiai akcióként javasolt kezelni, a beruházási költségekkel párhuzamosan érdemes figyelembe venni a széndioxid-kibocsátást mérséklő potenciált és azt a hatást, amelyet a flottazöldítés gyakorol a munkavállalói élményre.

Ha már azonban a munkavállalói élménynél tartunk, az sem biztos, hogy a munkavállalói fogadtatás mindig pozitív; a vállalati flottacsere sikeres megvalósításához elengedhetetlen a munkavállalói elfogadottság előzetes felmérése. A megfelelő feltérképezéshez fontos megkülönböztetni az egyes céges flottaautó típusokat az eltérő felhasználási céljuk miatt. Amíg a juttatásként biztosított autót a munkavállaló magáncélra is használhatja, a kényelmi szempontok érvényesülnek erőteljesebben, addig a kizárólag munkavégzésre használt járműveknél a technikai adottságok, megfelelő felszereltség a fókusz. A juttatási elemként biztosított autók esetében éppen ezért a vállalati adottságok mellett befolyásoló tényező lehet többek között a munkavállaló konkrét lakóhelye, a lakóépület típusa, az otthoni töltés lehetőségei (például otthoni hálózat terhelhetősége) és a háztartásban meglévő további gépjárművek típusa is.

A vállalati flottákban lévő elektromos járművek esetén gyorsan dominánssá válnak a vélt vagy valós kockázatok (pl. hatótáv, töltőinfrastruktúra, töltési idő stb.) is, tehát az e-mobilitáshoz való munkavállalói hozzáállás jellemzően egy jelentős korlátja az elektromos járművek vállalati flottákba való bevezetésének. „A flottacsere koncepciójának kialakításához létfontosságú a munkatársak e-mobilitással szembeni fenntartásainak megértése és ezek helyes kezelése az innováció sikeres bevezetése szempontjából. Az elektromos jármű, mint juttatás elfogadottsága több módszerrel fokozható, például az elektromos jármű használatot támogató cafetéria és egyéb kedvezmények kialakításával vagy az elektromos járművekkel kapcsolatos ismeretek hiánypótlását elősegítő oktatások biztosítása, szakértők segítségével” – emeli ki Rédei Attila, a KPMG szakértője.

Összességében tehát elmondható, hogy a különböző vállalati adottságok, eltérő munkavállalói igények és a dinamikusan változó piaci környezet miatt egyelőre nem létezik titkos recept a befektetésre, a megfelelően megalapozott döntés kulcsa a személyre szabott, átfogó flottakialakítás-tervezés.

4 kriptovaluta, amelyekkel 500 dollárt 5 millióvá alakíthatsz, miközben az Oracle technológiai igazgatója 100 milliárd dolláros mesterséges intelligencia fellendülést jósol

Nagy lehetőségek állnak a kriptovilág előtt, mivel az előrejelzések szerint a mesterséges intelligencia által hajtott piac óriási növekedés előtt áll. Négy konkrét kriptovaluta képes lehet egy kis befektetést milliókká alakítani. Fedezze fel, mely digitális érmék vannak kiemelt növekedési pályán, és miért vonzzák mind a szakértők, mind a befektetők figyelmét.
2024. 09. 17. 23:00
Megosztás:

Kettős magyar siker a 34. EU Fiatal Tudósok Versenyén

A közlemény szerint az Európa Unió által évente szervezett, legrangosabb tehetség-kutató verseny döntőjére - szeptember 9. és 14. között - 65 000 fiatal közül kiválasztott 150 középiskolás diák érkezett.
2024. 09. 17. 22:30
Megosztás:

Csökkent az MVM csoport árbevétele

Az MVM csoport konszolidált értékesítési árbevétele 2156 milliárd forint volt az idei első hat hónapban a tavalyi első fél évben elért 2769 milliárd forint után, adózott eredménye 222 milliárd forintra nőtt a tavaly ugyanebben az időszakban elért 209 milliárd forintos nyereségről - tette közzé a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden.
2024. 09. 17. 22:00
Megosztás:

Megfordulhat az Intel szerencséje

Tegnap hivatalosan is bejelentették, hogy az Intel 3 milliárd dolláros támogatásban részesülhet az amerikai kormány Secure Enclave programja révén.
2024. 09. 17. 21:30
Megosztás:

Indul a CheckINN Turisztikai innovációs verseny

Hatodik alkalommal rendezi meg a CheckINN Turisztikai Innovációs Ötletversenyt felsőoktatási hallgatóknak a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA), idén a megmérettetés középpontjában Magyarország egyik legnépszerűbb turisztikai desztinációja, a Balaton áll.
2024. 09. 17. 21:00
Megosztás:

Mi a baja a BofA-nak az OTP Bank részvényeivel?

A BofA új elemzéssel állt elő a CEE bankok tekintetében. Szinte minden bankot vételre ajánl, kivéve az OTP-t és az RBI-t.
2024. 09. 17. 20:30
Megosztás:

Megkezdte az árvízi védekezést az E.ON

Megkezdte az árvízi védekezést az E.ON, a dunai árhullám levonulása során veszélyhelyzet esetén azonnal kikapcsolják az áramot - közölte az energiaipari cég kedden az MTI-vel.
2024. 09. 17. 20:00
Megosztás:

Az AKKO Invest Igazgatótanácsa nem javasolja a társaság részvényeire tett vételi ajánlat elfogadását

Az AKKO Invest Igazgatótanácsa nem javasolja részvényeseinek a nyilvános vételi ajánlat elfogadását, mivel a WING Csoportba tartozó ajánlattevő célja összhangban van a társaság céljaival, növekedési stratégiájával, így amennyiben azok megvalósulnak, az megteremtheti várhatóan annak a lehetőségét, hogy a tulajdonukban lévő részvények piaci értéke emelkedjen.
2024. 09. 17. 19:30
Megosztás:

Új szabályokkal és új Tippmixpro-funkcióval indul a Bajnokok Ligája

Szeptember 17-én elrajtol a labdarúgó Bajnokok Ligája új szezonja megújított lebonyolítással és most először 36 csapattal a főtáblán. Az új rendszer szerint most minden együttes egy tabellán kap helyet, és az ott elért helyezés függvényében alakul ki a kieséses szakasz mezőnye. Így az elsőtől az utolsó fordulóig nagy izgalmak várhatóak, a Tippmixprón pedig egy vadonatúj funkció, a kétgólos előnynél elérhető korai kifizetés várja a fogadókat.
2024. 09. 17. 19:00
Megosztás:

Bitcoin (BTC) árfolyam előrejelzés 2024, 2025, 2026, 2027, 2028, 2029, 2030

Új piaci elemzési adatok feltárják a Bitcoin (BTC) árfolyamának várható alakulását a belátható jövőre nézve.
2024. 09. 17. 18:00
Megosztás:

250 lóerő felett ezek a kocsik a menők Magyarországon

A magyar piac egészét hirdetésszámban és látogatottságban lefedő Használtautó.hu szakértője utánajárt annak, hogy 250 lóerő felett mely modellekre és milyen átlagárakon harapnak az érdeklődők. Érdekesség, hogy német prémiumautók mellett csak a Ford Mustang fért be a top 10-be.
2024. 09. 17. 17:00
Megosztás:

Száz gyorshajtót fogtak a rendőrök a XIII. kerületben

Közlekedésrendészeti akciót tartottak múlt szombat éjjel a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) XIII. Kerületi Rendőrkapitányságának munkatársai a Lehel úton, a Béke úton, a Váci úton és az Árpád hídon: a Váci úton 28, a Lehel úton 72, összesen száz gyorshajtást rögzítettek.
2024. 09. 17. 16:00
Megosztás:

Hiába fülelnek le mind több csalót, negyedével nőtt az ellopott pénz értéke

Meghaladta az 50 ezer forintot az átlagos bankkártyás kár, a számlák elleni támadásban pedig 1-1 lakossági számláról 1,85 millió forint kerül a csalók kezébe. A visszaélésekben érintett összegek a bankkártyák esetében 50, a számlacsalásoknál 80 százaléka az ügyfelek kára lesz. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint némi örömre az ad okot, hogy gyors ütemben emelkedik a meghiúsított csalási kísérletek száma.
2024. 09. 17. 15:30
Megosztás:

Roller és babakocsi: ami nem hiányozhat  a járgányok és a gyerekjátékok közül

Akár az első, akár már a sokadik közlekedési eszközt vásároljuk a gyerekünknek, mindig figyeljünk arra, hogy az biztonságos legyen, és hosszú távon kiszolgálja az igényeket! Ha pedig még környezetbarát és trendi is az adott járgány, pillanatok alatt bele is szeretünk. 
2024. 09. 17. 15:00
Megosztás:

Árvízkezelés: közös válságtérképet használ Csehországban a lakosság és a katasztrófavédelem

Csehországban ezekben a napokban nagyon hasonló az árvízhelyzet, mint hazánkban: van, ahol már intenzíven védekezni kell, máshol még csak készülnek a közelgő árhullámra. A helyzetre reagálva a Munipolis, a cseh önkormányzatok és lakosság közötti kommunikáció vezető, Magyarországon is jelen lévő platformja bevezetett egy új, katasztrófatérkép nevű funkciót. Ezt a lakosok és az önkormányzatok mellett a válságkezelő csapatok és a különböző vonuló szolgálatok (mentők, tűzoltók, rendőrség, katasztrófavédelem, önkéntesek, de akár a hadsereg) is folyamatosan látják és nyomon tudják követni. Az alkalmazást Magyarországon is több, az árvíz által veszélyeztetett település használja, így hazánkban is gyorsíthatja a lakosság és az önkormányzatok közötti információcserét a következő napokban.
2024. 09. 17. 14:30
Megosztás:

Átalakuló vállalatok – Régi gépek értékesítése, új lehetőségek kihasználása

Amikor a következő generáció veszi át egy vállalat irányítását, az gyakran friss szelet és új ötleteket hoz magával. De az innováció változást is jelent: A régi gépeknek, amelyek lekötik a tőkét, vagy már nem működnek hatékonyan, teret kell adniuk a korszerűsítésnek.
2024. 09. 17. 14:00
Megosztás:

Míg az eladó ingatlanok piacán mérsékelt a lelkesedés, a bérleti piac virágzik

Megtorpanás nélkül emelkedtek az elmúlt hónapokban a kiadó ingatlanok bérleti díjai, hiszen a kereslet folyamatosan erős, ugyanakkor a kínálat már nem annyira.
2024. 09. 17. 13:30
Megosztás:

Csökkenhetnek a klímatelepítési költségek az őszi szezonban

Az őszi szezon ideális időszak a klímaberendezések vásárlására és telepítésére, hiszen ilyenkor a csökkenő kereslet miatt a cégek kedvezőbb árakat kínálnak.
2024. 09. 17. 13:00
Megosztás:

Minibölcsőde épült Ladánybenén

Minibölcsőde épült a Bács-Kiskun vármegyei Ladánybenén, ahol eddig nem volt a három év alatti gyermekek ellátását biztosító intézmény – közölte a település polgármestere az MTI-vel.
2024. 09. 17. 12:30
Megosztás:

Már lehet nevezni a KSH országos statisztikai versenyére

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) az idén is meghirdeti a középiskolások számára a STAT WARS, a felsőoktatásban tanulók részére pedig a STAT WARS UNI országos statisztikai csapatversenyt, mindkettőre október 15-én éjfélig lehet jelentkezni - közölte a KSH az MTI-vel.
2024. 09. 17. 12:00
Megosztás: