Leküzdhetők a flottazöldítés buktatói a KPMG szakértői szerint

Az alternatív közlekedési formák elterjedésével vállalati berkekben is egyre inkább előtérbe kerül az e-mobilitás témaköre. A klímacélok és a CO2 kibocsátáscsökkentés elérésének egyik kulcseleme a flottazöldítő törekvések elterjedése, mely megfelelő, stratégiai fókuszú tervezéssel a fosszilis üzemanyaggal működő vállalati flotta fenntartható alternatívájaként szolgálhat, egyúttal versenyelőnyt is jelenthet a vállalatok számára. A KPMG szakértői összegyűjtötték, milyen előnyökkel és kihívásokkal jár, ha egy cég flottazöldítésre adja a fejét.

A globális és EU-s kibocsátáscsökkentési törekvések egyik kiemelt célpontja a közúti közlekedés, mely egyre nagyobb nyomást helyez a piaci szereplőkre. A szektor CO2 kibocsátás csökkentésének lehetőségét az EU leginkább az alternatív hajtású gépjárművek használatának népszerűsítésében látja. Az elektromos autózás a nem túl távoli jövőben ennek megfelelően már több, mint lehetőség, ugyanis az Európai Parlament által elfogadott javaslat 2035-től a közúti közlekedésben használandó új járművek esetében zéró kibocsátást ír elő.  A nyitást a zöldítés irányába a nyersanyaghiány és az elmúlt időszakban megnövekedett üzemanyagárak csak fokozzák, mely tendencia várhatóan a céges flotta elektromos vagy plug-in hibrid hajtású autókkal való bővítése felé tereli a vállalatokat.

Fenntarthatósági célok teljesítése kisebb karbonlábnyommal

A céges flotta zöldítésének egyik legnagyobb előnye a jelentős CO2 kibocsátáscsökkenés, amellyel egyszerre teszünk egy jelentős lépést a klímacélok eléréséhez vezető úton, és kedvezhetünk a zöld vállalatokkal szimpatizáló fogyasztóknak. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint a 2021-ben Magyarországon regisztrált személygépkocsik átlagos CO2 emissziója az Európai Unióban a tizedik legnagyobb, 133 g/km volt, ami egy átlagos, napi 80 km-es úton már több, mint 10 kg-os kibocsátást jelent csupán egy autó esetén. Ha ezt egy 100 autós flottára számoljuk, máris egy tonna fölé kúszik a járműparkunk pusztán egy napi karbonlábnyoma. Persze a flották kibocsátása ennél kevesebb, hiszen jellemzően fiatalabb autókról beszélünk, ugyanakkor valószínűleg a távolság is hosszabb, így maradjunk az átlagszámításnál.

Ha összevetjük a céges autók hasonló, belsőégésű és elektromos vagy plug-in hibrid hajtású modelljeinek kibocsátását, akkor 200-250 tonnával mérsékelhető a vállalat éves karbonkibocsátása a flottazöldítéssel. Mindez fontos lépés lehet a klímacélok eléréséhez vezető úton, amit a hazai nagyvállalatok is egyre inkább felismernek. Egyre növekvő számú magyar cég tesz vállalást autóik kibocsátásának csökkentésére vonatkozóan; így tett a közelmúltban a Coca-Cola HBC Magyarország, amely a gépjárművei károsanyag-kibocsátásának csökkentését szeretné 53%-kal mérsékelni 2030-ra a 2017-es szinthez képest, valamint az OTP Csoport, ahol a flotta bővítését alternatív hajtású gépjárművekkel kívánja megvalósítani.

A hasonló kötelezettségvállalások a jövőben a figyelem középpontjába kerülnek a fenntarthatósági jelentésekről szóló irányelv (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) 2024-es hatályba lépését követően, amelynek követelményeit 2026-ig fokozatosan vezetik be. A CSRD egy új szempontrendszer, az Európai Fenntarthatósági Jelentési Szabvány (European Sustainability Reporting Standards, ESRS) alapján történő jelentéstételt ír elő, melynek egyik kiemelt fókuszterülete a környezeti témák közzététele, azon belül is a szennyezés és éghajlatváltozás témaköre. Ennek megfelelően a vállalatok szén-dioxid kibocsátása várhatóan nyitott könyvvé válik a befektetők és vásárlók számára egyaránt, így a zöldítés nem csupán a fenntartható működés, de a hosszútávú versenyképesség megőrzésének kulcsává is válik.

Állami támogatások és infrastrukturális feltételek

A vállalati flottacseréhez fontos szempont az elektromos autózás állami szintű és infrastrukturális támogatottsága is.  A hazai elektromobilitás fejlődését és a közlekedés zöldítését számos állami ösztönző támogatja, többek között az elektromos autókra vonatkozó vagyonszerzési illeték, gépjárműadó, regisztrációs adó és cégautó adó alóli mentesség, vagy korábban például az új elektromos autók vásárlásának állami támogatása 2021-2022-ben. Az e-mobilitási akciókat előmozdító energiahatékonysági ösztönzőknek köszönhetően az elektromos járművek töltési infrastruktúrája is folyamatosan bővül. 2020-21 között mintegy 121%-kal nőtt a nyilvános AC-töltőpontok száma, és 2022-ben is tovább gyarapodott további 25%-kal, a DC töltők esetében a bővülés 126%-os 2020 és 2021 között, míg 2021-2022. között közel 30%-os. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint az elektromos autók száma is folyamatosan növekszik, míg 2021-ben a teljes gépkocsi állomány 0,47%-át tették ki a tisztán elektromos autók, 2022. év végére ez az arány 0,79%-ra nőtt, idén pedig akár már az 1%-ot is elérhetik.

A korlátok

Úgy tűnhet, könnyen zöld utat kaphatnak a flottacsere előtt álló cégek, azonban számos kihívás árnyékolhatja be a váltást autóhasználó és vállalati oldalon egyaránt. Az elektromobilitás kapcsán felmerülő legnagyobb kihívást a villamosenergia-árak, ezáltal az elektromos töltést érintő változások jelentik. Az energiaválság miatt az elektromos autók töltési költsége jelentősen megnövekedett. A nyilvános (akár 160%-os drágulás 2022. áprilishoz képest) és az otthoni töltés árának emelkedése mellett, a vidéki településeken jellemzően megvonták az ingyenes parkolás lehetőségét a környezetbarát autóktól, valamint a házi napelem-telepítéseket is korlátozták. Mindezt fokozza a nyilvános töltés feltételrendszerének szabályozatlansága. A különböző szolgáltatók és töltőpontok árszabásában számottevőek a különbségek, illetve a fizetéshez használható alkalmazások és az ingyenes töltési lehetőségek kihasználhatósága és időtartama is szolgáltatónkként és településenként is változik.

„Az elektromos autó használatának zökkenőmentességét, illetve a töltőinfrastruktúra-beruházási döntéseket is meghatározza a vállalat lokációján lévő töltőinfrastruktúra telítettsége. Ugyan a töltőpontok száma 2020 óta számottevően növekedett, az elektromos és plug-in hibrid hajtású járműállomány további fejlődéséhez elengedhetetlen a hálózat folyamatos bővülése” – magyarázza az akadályokat Rédei Attila, a KPMG szakértője.

A vidéki városok lefedettsége széles skálán mozog, és a nagyobb vidéki városok környező településein elszórtan helyezkedik el 1-2 töltőpont. Jelenleg a fővárosban található a legtöbb nyilvános töltőpont. Ugyanakkor a belvárosi kerületekben jellemzően alig találunk ilyet a legnagyobb szolgáltatók; a MOL Plugee, MVM Mobiliti és E.ON portfóliójában.

A Jövő Mobilitása Szövetség adatai alapján az első elektromos autó modellek hatótávolsága téli időszakban körülbelül 100 kilométer volt, ehhez képest mára a 200-300 kilométeres hatótáv az átlagos, amit persze sok tényező befolyásol. Amíg az áttörést jelentő, 400-500 kilométer feletti átlagos hatótáv elérése várat magára, a teljesen elektromos flotta üzemeltetéséhez nagyobb mértékű töltőinfrastruktúra-beruházás szükséges.

Szempontok a megfelelő flottatervezéshez

A tervezéskor azt is érdemes megvizsgálni, hogy egy esetleges töltőtelepítési beruházás milyen költségeket indukál, illetve a saját telephelyen létesített töltőknek milyen előnyei és hátrányai lehetnek a flotta szempontjából, ugyanis a teljesen elektromos modellek esetében a járműveket ott kell tölteni, ahol az autónk hosszabb ideig tartózkodik (azaz elsősorban otthon vagy a munkahelyünkön). A töltőinfrastruktúra kiépítésére azonban nem biztos, hogy minden vállalat telephelye alkalmas a villamosenergia-hálózat terhelhetősége, kapacitása szempontjából. Ha a jelentős számú töltőt nem bírja el a hálózat, akkor hálózatbővítési beruházás szükséges, amely újabb jelentős beruházási költséget indukál.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a flottacsere beruházást egy ESG-stratégiai akcióként javasolt kezelni, a beruházási költségekkel párhuzamosan érdemes figyelembe venni a széndioxid-kibocsátást mérséklő potenciált és azt a hatást, amelyet a flottazöldítés gyakorol a munkavállalói élményre.

Ha már azonban a munkavállalói élménynél tartunk, az sem biztos, hogy a munkavállalói fogadtatás mindig pozitív; a vállalati flottacsere sikeres megvalósításához elengedhetetlen a munkavállalói elfogadottság előzetes felmérése. A megfelelő feltérképezéshez fontos megkülönböztetni az egyes céges flottaautó típusokat az eltérő felhasználási céljuk miatt. Amíg a juttatásként biztosított autót a munkavállaló magáncélra is használhatja, a kényelmi szempontok érvényesülnek erőteljesebben, addig a kizárólag munkavégzésre használt járműveknél a technikai adottságok, megfelelő felszereltség a fókusz. A juttatási elemként biztosított autók esetében éppen ezért a vállalati adottságok mellett befolyásoló tényező lehet többek között a munkavállaló konkrét lakóhelye, a lakóépület típusa, az otthoni töltés lehetőségei (például otthoni hálózat terhelhetősége) és a háztartásban meglévő további gépjárművek típusa is.

A vállalati flottákban lévő elektromos járművek esetén gyorsan dominánssá válnak a vélt vagy valós kockázatok (pl. hatótáv, töltőinfrastruktúra, töltési idő stb.) is, tehát az e-mobilitáshoz való munkavállalói hozzáállás jellemzően egy jelentős korlátja az elektromos járművek vállalati flottákba való bevezetésének. „A flottacsere koncepciójának kialakításához létfontosságú a munkatársak e-mobilitással szembeni fenntartásainak megértése és ezek helyes kezelése az innováció sikeres bevezetése szempontjából. Az elektromos jármű, mint juttatás elfogadottsága több módszerrel fokozható, például az elektromos jármű használatot támogató cafetéria és egyéb kedvezmények kialakításával vagy az elektromos járművekkel kapcsolatos ismeretek hiánypótlását elősegítő oktatások biztosítása, szakértők segítségével” – emeli ki Rédei Attila, a KPMG szakértője.

Összességében tehát elmondható, hogy a különböző vállalati adottságok, eltérő munkavállalói igények és a dinamikusan változó piaci környezet miatt egyelőre nem létezik titkos recept a befektetésre, a megfelelően megalapozott döntés kulcsa a személyre szabott, átfogó flottakialakítás-tervezés.

Durván megugrott az ATM-ek száma, ám ez a forgalmon alig látszik

Egyre jobban állnak a bankjegykiadó automaták (ATM) telepítésével a bankok: szeptember végén már jóval több mint 5400 készülék működött országszerte, 6,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. A hálózat bővítésének a készpénzfelvételi forgalomra egyelőre nincs érezhető hatása: az ingyenes limit megduplázásával viszont ezen a téren is változhat a helyzet.
2025. 12. 15. 18:00
Megosztás:

Horvátországban jön az egységes elektronikus útdíjfizetési rendszer

A horvát parlament hétfőn elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus útdíjfizetési rendszert vezetnek be Horvátország teljes autópálya-hálózatán.
2025. 12. 15. 17:00
Megosztás:

Új lendületet adhat a SZÉP Kártyáknak a digitalizáció

A SZÉP Kártyák digitalizációja új lendületet adhat a felhasználásnak, hiszen egyszerűbb és kényelmesebb fizetési lehetőséget kínál az ügyfeleknek, mintha minden egyes fizetésnél elő kellene venni a fizikai kártyát a pénztárcájukból. Az MBH SZÉP Kártya digitalizálása Android és iOS rendszeren is elérhető, így az ügyfelek néhány lépésben hozzáadhatják SZÉP Kártyájukat a mobiltárcájukhoz. Az MBH Bank és a Visa, a világ egyik vezető digitális fizetési szolgáltatójának közös fejlesztésének köszönhetően nincs szükség új kártya igénylésére, a meglévő MBH SZÉP Kártya és a társkártyák is egyszerűen digitalizálhatók. Ez az Európában is újszerű innováció, tovább erősíti az MBH Bank lakossági szolgáltatásainak széles palettáját.
2025. 12. 15. 16:30
Megosztás:

Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács

Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács hétfőn Budapesten, testület egyebek mellett figyelemmel kíséri majd a területet érintő technológiai fejlődést és hatósági gyakorlatot, valamint ajánlásokat és szakpolitikai javaslatokat tesz - mondta Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos, a tanács elnöke az alakuló ülés utáni sajtótájékoztatón.
2025. 12. 15. 16:00
Megosztás:

Lenyűgöző dekorációk

A modern lakberendezés egyik újdonsága lehet egy különleges és egyedi dísztárgy, ami szinte bármely fantáziadús belső térbe beragyog. Gondoltad volna, hogy egy kristályokkal díszített, 3D nyomtatással készült sárkány is lehet az otthonod ékessége? Ez az egyedi dekoráció, ami a mitikus lények szerelmeseinek is kedvenc darabja lehet, képes elbűvölni és varázslatos hangulatot adni a környezetednek.
2025. 12. 15. 15:30
Megosztás:

Ezeket a hibákat találták a pezsgőknél

Száraz rozé pezsgőket vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), a vizsgált alkoholos italok élelmiszerbiztonsági szempontból megfelelőek voltak, jogsértő jelölés miatt azonban öt terméknél hatósági eljárás indult - közölte a Nébih hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 15. 15:00
Megosztás:

Januártól igényelhető a mobilszolgáltatóknál a szűrt internetszolgáltatás

A kiskorúak online térben való hatékony védelme érdekében 2026. január 1-jétől a Magyar Telekom, a One Magyarország és a Yettel Magyarország szolgáltatóknál elérhető lesz a kiskorú felhasználókra tekintettel nyújtott biztonságos mobilinternet. A szolgáltatásnyújtás részleteit a mobilszolgáltatókkal történt egyeztetést követően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szabályozta. Az egyéni előfizetők által ingyen igényelhető szolgáltatás használata esetén a Magyarországról leggyakrabban látogatott, kifejezetten pornográf tartalmak bemutatását célzó, meghatározott honlapok mobilhálózaton nem lesznek elérhetők a gyermekek számára - közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 15. 14:30
Megosztás:

Minden fenyőfajból bőséges kínállattal várják a vásárlókat a hazai termelők

A hazai termelők bőséges kínálattal várják a vásárlókat, akik jellemzően minden fenyőfaj esetében magyar termelésből származó portékával találkozhatnak; országszerte közel kétmillió fenyőfa kel el a következő napokban - derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetének közös körképéből.
2025. 12. 15. 14:00
Megosztás:

Az adatmentés világa: miért fontos előre tudni a lehetőségeket és költségeket?

A digitális eszközök mindennapossá váltak, és, bár kényelmesen tárolnak fotókat, dokumentumokat, projekteket, egy váratlan meghibásodás könnyen felboríthatja a biztonságérzetet.
2025. 12. 15. 13:30
Megosztás:

Friss kutatás: Karácsonykor túlköltenek a magyarok, januárban jön a megbánás

Bár a magyarok nagy része szerint a karácsony nem a drága ajándékokról szól, sokan mégis kicsúsznak a tervezett keretből az utolsó napokban. A magyar családok karácsonyi költekezési szokásait vizsgáló friss kutatás szerint a válaszadók jelentős része nem zárkózik el attól sem, hogy hitelből vásároljon ajándékot.
2025. 12. 15. 12:30
Megosztás:

A művészi alkotás új eszközei: a kreativitás határain túl

A kreatív játékok mindig izgalmas kihívást jelentenek a gyerekek számára, hiszen lehetőséget adnak a fantáziájuk kibontakoztatására. Az új generációs művészeti eszközök között megjelent egy különleges kellék, ami nem csupán rajzolásra, hanem igazi viaszfestmények készítésére is alkalmas.
2025. 12. 15. 12:00
Megosztás:

Vak- és gyengénlátó munkatársakkal bővíti hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Három látássérült kolléga csatlakozik a Szerencsejáték Zrt. munkavállalóihoz, ez újabb mérföldkő az inkluzív munkahelyi kultúra megteremtésében. A társaság több mint 20 éve foglalkoztat mozgáskorlátozott, siket, nagyothalló, valamint tartós egészségkárosodás miatt megváltozott munkaképességű kollégákat, ez bővül most a látássérültekkel.
2025. 12. 15. 11:30
Megosztás:

Fontos változások a Binance kriptotőzsde fizetési szolgáltatásai körében

A Binance bejelentette, hogy 2025. december 29-től ideiglenesen felfüggeszt több népszerű fiat fizetési módot és szolgáltatást. A lépés jogszabályi változásokhoz kapcsolódik, és többek között a Revolut, a PayPal, az Apple Pay és a Google Pay is érintett.
2025. 12. 15. 11:00
Megosztás:

Befektetési alapismeretek fiataloknak: hogyan indítsuk el a nyugdíjcélú megtakarítást 20 éves korban?

Húsz évesen a jövőbeli nyugdíjról gondolkodni a legtöbb ember számára úgy hangzik, mint a tanács, hogy hagyjuk ott a desszertet a zöldségekért. Pedig akik már rég túlléptek a harmincon, mind ugyanazt ismételgetik. Ha korábban kezdhették volna, nem vesztegették volna az időt.
2025. 12. 15. 10:30
Megosztás:

Mennyibe kerül a síbiztosítás egy napra?

Az idei szezonban naponta és személyenként átlagosan 870 forint körül alakul a síbiztosítás díja, ami mintegy 3 százalékkal haladja majd meg az előző szezon 845 forintos átlagát – jelzi előre az Insura.hu az aktuális utasbiztosítási módozatok és az eddigi, előzetesen megkötött szerződések ismeretében.
2025. 12. 15. 10:00
Megosztás:

Zsinórban negyedik éve bővül 1 gigawattnál többel a napelemes kapacitás

December elejéig mintegy 1030 megawatt új naperőművi teljesítmény épült ki Magyarországon 2025-ben. Az 1 gigawattos gyarapodást először 2022-ben haladtuk meg, azóta minden esztendőben sikerült ezt a szintet újra megugrani. A 8300 megawattot közelítő kapacitásból több mint 5000 megawattot ebben a négy évben telepítettek - jelentette be hétfőn hivatalos Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 12. 15. 09:30
Megosztás:

Lakhatási válság van – de kinek segít a magyar lakáspolitika?

Ígylakunk-interjú - Az elmúlt években a magyar lakáspolitika középpontjában a támogatások álltak: kedvezményes hitelek, adókedvezmények, programok sora ígérte a lakhatás megkönnyítését. A felszínről nézve a rendszer bőségesnek tűnik, mégis egyre többen szorulnak ki a megfizethető lakhatásból. Czirfusz Mártonnal, a Periféria Közpolitikai és Kutatóközpont egyik alapítójával arról beszélgettünk, mit jelent valójában a lakhatási válság Magyarországon, kiket érnek el – és kiket hagynak ki – a támogatások, mennyire szolgálja a megfizethetőséget az állami beavatkozás, és milyen elvek mentén lehetne igazságosabb és hatékonyabb lakáspolitikát felépíteni.
2025. 12. 15. 09:00
Megosztás:

Karácsonykor sok családnál fokozódik a pénzügyi nyomás

Az ünnepek közeledtével sok családnál fokozódik a pénzügyi nyomás, hiszen az ajándékokra és a dekorációra fordított kiadások gyakran megterhelik a családi költségvetést. Kutatások szerint a felnőttek mellett, a gyerekek is szoronganak a pénzügyi bizonytalanságok miatt. Egy osztrák vizsgálat szerint: a 14–25 évesek 17%-a már találkozott adóssággal vagy pénzügyi nehézséggel, ők több pénzügyi oktatást szeretnének az iskolában,
2025. 12. 15. 08:30
Megosztás:

Erősödött péntek délután óta a forint

Erősödött a forint hétfő reggelre a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 15. 08:00
Megosztás:

Karácsonyi gasztroajándékok biztonságosan a Nébih tanácsaival

A Nébih Oktatási Programja a karácsonyi ünnepek közeledtével a házi gasztroajándékok készítésének alapvető tudnivalóit gyűjtötte össze. Az ünnepi időszak közeledtével ugyanis egyre többen választják a személyre szabott, házilag készített gasztroajándékokat: lekvárokat, krémlikőröket, süteményeket vagy éppen ízesített olajokat. A házilag készített finomságok esetében azonban nem elég csak az ízekre és a csomagolásra figyelni, első az élelmiszerbiztonság!
2025. 12. 15. 07:00
Megosztás: