Létezik megoldás az elektromos autózással kapcsolatos legnagyobb félelmeinkre

Az Allianz Hungária online, nem reprezentatív kutatást[1] végzett az elektromos autózással kapcsolatos félelmeinkről. Legtöbbünk a magasabb javítási költségektől tart, de a töltőállomások száma, a fokozott tűzveszély, a megfelelő szakértelmű szerelők és a kifejezetten villanyautókra szabott biztosítások megtalálása is a lista élén szerepelnek. A biztosítónál már új, kifejezetten a tisztán elektromos és plug-in hibrid autótulajdonosok igényeire szabott biztosítási fedezetek is elérhetők.

Létezik megoldás az elektromos autózással kapcsolatos legnagyobb félelmeinkre

Az előrejelzések szerint 2040-re a világ teljes járműparkjának egyharmada, körülbelül 559 millió autó lesz elektromos. A villanyautók iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő – a Belügyminisztérium legfrissebb adatai alapján 39 856 elektromos (tisztán elektromos és plug-in hibrid) autó van forgalomban a magyar utakon. Bár az ilyen járművek penetrációja még viszonylag alacsony, ez a szám a Jövő Mobilitása Szövetség prognózisa szerint négy éven belül több mint a háromszorosára nő majd. A növekvő trendek ellenére azonban még mindig számtalan félelem és tévhit van bennünk az elektromos autózással kapcsolatban. Ezeket veszi most górcső alá és ad tanácsokat hozzájuk az Allianz, amely új, speciálisan elektromos autókra szabott biztosítási fedezeteinek bevezetése apropóján nem reprezentatív kutatást végzett a témában.

Közel 60 százalékunk tervez e-autót venni a közeljövőben

A biztosító felmérésének kitöltői közül 11,5 százaléknak van villanyautója. 88,5 százalékuknak ugyan még nincs, ám  közel kétharmaduk tervez vásárolni a jövőben: 14,7 százalék a következő két évben, 42,4 százaléknak pedig inkább a tízéves tervei között szerepel a villanyautó-vásárlás, mert úgy vélik, egyelőre még gyerekcipőben jár a technológia, de sokat fejlődik majd az elkövetkező években. 31,4 százalék vallotta azt, hogy nem is tervezi a vásárlást, mert a jelenlegi anyagi helyzete miatt nem engedheti meg magának az e-autót.

Sokalljuk a javítási költségeket, keveseljük a töltőállomásokat

Az Allianz Hungária kutatása alapján úgy látszik, az elektromos autózás egyre nagyobb népszerűsége ellenére még mindig sok félelmünk van vele kapcsolatban. A legtöbben (57,4 százalék) attól tartanak, hogy a villanyautók esetében magasabbak a javítási, illetve a baleset és tűzkár után keletkező költségek. Ez az aggály olyan szempontból érthető is, hogy bár az ilyen kocsik nagyfeszültségű alkatrészei védettek és a legtöbb balesetben nem jelentenek problémát, ha viszont mégis megsérülnek, általában lényegesen mélyebben kell a zsebünkbe nyúlnunk a javításhoz, mint egy belső égésű autó esetében. Már csak azért is, mert a régi alkatrészek helyére új, gyáriakat helyeznek be a szerelők, mivel sem használtat/bontottat, sem utángyártottat nem tartanak biztonságosnak. Egy hagyományos autó átlagos javítási költsége 400-450 000 forint, míg egy e-autóé 600-700 000 forint körül mozoghat. A D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakértője, dr. Gombolai Éva szerint azonban hiába drágább a zöld járművek javítása, az életciklusuk során sokkal kevesebb javításra van szükségük, mivel kevesebb kopó-forgó alkatrész van bennük, ezért a meghibásodási lehetőség is kisebb. Így kiegyenlítődnek a javítási költségek a hagyományos autókkal szemben.

Az is visszahúzó erőt jelent a válaszadók csaknem felének, hogy nincs elég nyilvános és munkahelyi töltőállomás. Az elektromos autók térnyerésével az infrastruktúrának is lépést kell tartania. A töltőhálózat folyamatos növekedése ellenére még valóban messze vagyunk az ideális állapottól, ugyanis az ACEA „Electric Vehicle Charging Infrastructure Masterplan” jelentése szerint 2030-ig Európa-szerte a jelenlegi több mint 1,3 millió mellé további 5,5 millió nyilvános töltőpontot kellene kiépíteni ahhoz, hogy elérjük az EU által javasolt 55 százalékos CO2-csökkentést a személygépkocsik esetében. Ennek értelmében 2021 és 2030 között hetente 14 000 új köztéri töltőpontra lenne szükség, ám most mindössze heti 2000 telepítése valósul meg. „Szerencsére a piac növekedésével együtt egyre jobban  fejlődik az infrastruktúra Magyarországon is, ahol tavaly év végén már csaknem 2000 nyilvános töltőberendezés működött kétszer annyi töltőponttal.” – mondja Antalffy Dániel, az Allianz Hungária Zrt. szenior termékmenedzsere.

„A villanyautózás a legtöbbeknek még jelenleg is életmódváltással jár. Az eddig hozzánk elért visszajelzések alapján a töltőhálózat sűrűségén túl jellemzően a töltők adott időpontban való elérhetősége, a töltési idő hossza, a gyorstöltés akkumulátorkapacitásra gyakorolt esetleges hatásai, illetve az áramdíj is a legfontosabb kérdések közé tartoznak. A töltés megtervezésében ugyanakkor már remek applikációk, például a ParkL is a segítségünkre vannak, valamint a villanyautosok.hu-hoz hasonló közösségek is számos hasznos információval szolgálnak” – teszi hozzá a szakértő.

Úgy félünk az akksi sérülésétől, mint a tűztől

Sokakat (30,2 százalék) aggaszt a lítium-ion akkumulátorok miatti nagyobb tűzveszély is, ám ez alapvetően tévhit, mivel Európa legnagyobb autós egyesülete, az ADAC tesztjei rendszeresen bizonyítják, hogy az elektromos autók kevésbé tűzveszélyesek, mint a belső égésű motorral szerelt járművek. A villanyautókban speciális biztonsági rendszerek óvják a vezetőt, valamint az utasokat a tűzveszélytől és az áramütéstől, például baleset esetén azonnal megszakítják az elektromos feszültség áramlását. A töltési folyamat szintén teljesen biztonságos, nyugodtan tölthetünk akár esőben is. „Az akkumulátorok esetében az extrém mértékű, nagy sebességű becsapódásból adódó mechanikai sérülés az, ami igazán veszélyt jelent, ám ha betartjuk a közlekedési szabályokat, akkor ez kivédhető” – hívja fel a figyelmet dr. Gombolai Éva. Ha mégis megtörténik a baj, a nagyfeszültségű akkumulátorok által okozott tűz valóban intenzív, az oltása akár 24 órát vagy még többet is igénybe vehet, és égés közben sok mérgező anyag kerülhet a levegőbe. Ugyanakkor a legtöbb ország tűzoltósága az elektromos járművek eddigi térnyerése miatt már felkészült valamilyen szinten az ilyen jellegű tüzek szakszerű oltására.  Szerencsére az Allianz Hungáriához eddig beérkezett káresemények száma és jellege alapján sem mutatható ki, hogy az elektromos járművek esetében gyakoribbak lennének a tűzkárok.

A kutatás alapján a megkérdezettek 28,6 százaléka gondolja azt továbbá, hogy nehéz megbízható szerelőt, illetve közúti segítséget találni az elektromos járművekhez baleset esetén. Az új e-autókhoz minimum egyéves jótállás jár, a speciális alkatrészekhez pedig körülbelül nyolcéves. A D.A.S. szakértője szerint a márkaszervizekben nem jelent problémát megfelelő szakértelmet találni, de rajtuk kívül valóban szűkszámú szakembergárda áll még csak rendelkezésre, illetve kevés a szikramentes nagyfeszültségű járművek javítására minősített szerviz, számuk azonban a piac növekedésével egyre bővül. A kezdeti, felfutási szakaszban – különösen a kizárólag használt importként megjelenő gyártmányoknál és típusoknál – jellemzően a casco  biztosítás megkötése is nehézséget okozott. Ám ezen a téren a hazai modellek megjelenésével együtt a javítói kapacitások fejlődésével a casco biztosítás is megbízhatóan rendelkezésre áll” – emeli ki az Allianz Hungária szakértője.

A megfelelő EV-biztosítástól tényleges segítséget várunk

A vizsgálatból kiderül az is, hogy minden hatodik kitöltő fél attól, hogy nehezen talál megfelelő, kifejezetten a villanyautókra szabott gépjármű-biztosítást. Többféle gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) és casco biztosítási megoldás érhető el a piacon, amelyek tisztán elektromos és hibrid autókra is érvényesek, ám az új technológiákat és a gazdaság zöld átállását támogató Allianz innovatív vállalatként az elsők között ismerte fel, hogy szükség van kifejezetten az elektromosautó-tulajdonosok igényeire szabott fedezetekre. Az új és használt zöldrendszámos autók számára egyaránt újonnan elérhető, KGFB-t, cascót és csomagtól függően GAP-biztosítást is ötvöző fedezetek gyakorlati segítségnyújtással kínálnak hatékony választ az e-autózással kapcsolatos félelmekre.

Ha például útközben lemerül az akkumulátorunk, az Allianz Autóm biztosítási csomagjaiban elérhető közúti assistance szolgáltatásrészeként a biztosító töltőautót küld a helyszínre (ha elérhető), vagy vállalja a vontatás megszervezését és költségét a legközelebbi megfelelő töltőállomásig, hogy onnan folytathassuk utunkat. Amennyiben valamilyen meghibásodás vagy baleset történik, akkor vagy megjavítják a helyszínen az autót, vagy ha ez nem lehetséges, biztonságos helyre vontatják, és megbízható, az Allianz partneri hálózatában elérhető szakszervizbe viszik. A biztosító az utasok bármely más helyre történő szállításának megszervezését és költségét is fedezi 50-100 km-es távolságon belül, továbbá csereautót biztosít legfeljebb négy napra, ha a javítás valamilyen okból nem lehetséges. Az Allianz biztosítása azokra az  esetekre is fedezetet nyújt, ha a töltőkábel, a falitöltő, az adapterek vagy a jármű más töltőberendezése, továbbá, ha az akkumulátora véletlenül megsérül, tűz éri vagy ellopják, az akkumulátor esetében akkor is, ha azt külön lízingeljük.

Binance újratölti a stabilcoin frontot – Trump-közeli USD1 kerül a középpontba

A világ egyik legnagyobb kriptotőzsdéje, a Binance új szintre emeli a stabilcoin stratégiáját: a Trump-családhoz köthető USD1 token veszi át a BUSD szerepét több területen is. A lépés nemcsak technikai, hanem politikai szempontból is figyelemre méltó, különösen egy nemrégiben történt elnöki kegyelem fényében.
2025. 12. 11. 21:30
Megosztás:

Tizenegy új műjégpálya nyílik

Megkezdődött az országos Adni Öröm! adománygyűjtő akció csütörtökön a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a Spar Magyarország szervezésében.
2025. 12. 11. 21:00
Megosztás:

A Művészetek Völgye az év fenntartható művészeti kezdeményezése

Az ország legnagyobb összművészeti fesztiválja nemcsak klasszikus kulturális értéket képvisel, hanem sokat tesz a közösségért is, többek között a fenntarthatóságra is törekszik. Ezt értékelte most az Art is Business december 10-i díjátadóján, ahol a Művészetek Völgye a Fenntartható művészeti kezdeményezés kategóriájában vehette át a díját.
2025. 12. 11. 20:30
Megosztás:

Medvepiaci merészség: a Strategy közel 1 milliárd dollárért vett Bitcoint (a legnagyobb BTC-vásárlás hónapok óta), miközben a kisbefektetők a Digitap ($TAP) előértékesítése felé fordulnak

Ahogy a kriptovaluta-piac egy nehéz év utolsó napjaihoz érkezik, éles megosztottság figyelhető meg az intézményi meggyőződés és a lakossági szkepticizmus között. A Bitcoin továbbra is küzd, hogy visszaszerezze a 92 000–93 000 dolláros zónát hetek óta tartó volatilitás után, miközben a legtöbb kereskedő bizonytalan abban, hogy a piac képes-e tartani a jelenlegi szinteket, vagy mélyebb korrekció következik.
2025. 12. 11. 20:00
Megosztás:

2010-hez képest harmadára csökkent a meg nem fizetett áfa aránya

A vállalkozások számára bevezetett jelentős adócsökkentések mellett is stabilan teljesülnek az állami adóbevételek – sőt, a gazdaság fehéredésének köszönhetően tovább javultak a mutatók.
2025. 12. 11. 19:30
Megosztás:

A fintech gyors térnyerése: mely szolgáltatások váltak nélkülözhetetlenné a magyar felhasználóknak?

A magyar digitális pénzügy fejlődése az utóbbi években látványosan felgyorsult. A Mastercard Digitális Fizetési Index 2024-es adatai szerint Magyarország 63 pontot ért el a maximális százból, ami öt év alatt jelentős előrelépés. A hétköznapi felhasználók ma már természetesnek veszik a mobilos érintéses fizetést, az azonnali utalást és az online ügyintézést, pedig néhány éve ezek még újdonságnak számítottak.
2025. 12. 11. 19:00
Megosztás:

Biztonságos és kockázatmentes vállalkozásfejlesztés – a sikerdíjas pályázatírás valódi előnyei

A vállalkozások számára a fejlesztési lehetőségek kihasználása az egyik legfontosabb eszköz a növekedéshez és a versenyben maradáshoz.
2025. 12. 11. 18:30
Megosztás:

A magyar autósok az európai átlagnál kevesebb kilométert tesznek meg egy autóval

A sűrűn gazdát cserélő autók nem tartoznak a használt piac legkeresettebb modelljei közé. Egy ilyen járműnél gyakran fennáll a lehetőség, hogy elhanyagolták, vagy olyan műszaki hibákat rejt, amelyekkel az előző tulajdonosok nem akartak foglalkozni. A legtöbben úgy vélik, hogy az az autó, amelyet éveken át ugyanaz a tulajdonos használt, jobb állapotban van. A vezetési szokások is sokat számítanak — egy kevesebb kilométert futott autó nagy valószínűséggel műszakilag is megbízhatóbb.
2025. 12. 11. 18:05
Megosztás:

Magyarországon hozza létre legnagyobb európai uniós központját a Janus Henderson

Négyszáz új, magas képzettséget igénylő munkahelyet teremtve Budapesten hozza létre legnagyobb európai uniós és egyben az első térségbeli központját a világ egyik legjelentősebb alapkezelőjének számító Janus Henderson - jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten.
2025. 12. 11. 17:30
Megosztás:

Kína: folytatódnak az Európai Unióval az egyeztetések a kínai elektromos autók ármegállapodásáról

Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi védintézkedésekről, az EU és egyes kínai vállalatok külön tárgyalásai kockára tehetik a kölcsönös bizalmat, és lassíthatják az általános előrehaladást - közölte csütörtökön a kínai kereskedelmi minisztérium.
2025. 12. 11. 17:00
Megosztás:

90 milliós pályázat indul a hazai digitális játékfejlesztőknek

Dedikáltan a hazai digitális játékipari vállalkozások számára indít 90 millió forint keretösszegű inkubációs programot a Creative Hungary (korábbi nevén Magyar Divat & Design Ügynökség), az 5-15 millió forint értékű forrásra 2026. január 31-éig jelentkezhetnek a hazai játékkészítők - közölte a Creative Hungary (CH) az MTI-vel csütörtökön-
2025. 12. 11. 16:30
Megosztás:

A duplájára nőhet a létesítményüzemeltetési szektor öt éven belül Európában

A következő öt évben várhatóan megduplázódik az európai létesítményüzemeltetési piac értéke – mutat rá a Europe Facility Management Industry Report 2025 elemzés. Az iparág fejlődését leginkább az infrastruktúra-fejlesztések, a fenntarthatósági elvárások és az okostechnológiák terjedése hajtja. A szektor jövőjét idehaza elsősorban a mesterséges intelligencia és a munkaerőpiaci kihívások határozzák meg a Propx létesítménygazdálkodó vállalat szakemberei szerint.
2025. 12. 11. 16:00
Megosztás:

Hogyan válasszunk középiskolát? Megjelent a 2026-os Országos Gimnázium Rangsor

Megjelent a 2026-os évre vonatkozó, legfrissebb oktatási adatokra épülő Országos Gimnáziumi Rangsor. A Mathias Corvinus Collegium (MCC) és az Oktatási Hivatal (OH) együttműködésében létrehozott rangsor, több mint 400 magyarországi gimnázium vizsgálatát követően a legjobb 100 intézményt, valamint Budapest és a vármegyék legjobb eredményeit elérő iskoláit mutatja be. Idén még több információ és kiegészítő alrangsor került a kiadványba, így a hagyományos, objektív teljesítményadatokra épülő 100-as rangsor mellett helyet kapott egy pedagógiai hozzáadott értéket vizsgáló alrangsor, valamint a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közreműködésével megvalósuló Iskolai egészség és diáksport rangsor is. Az országos listát idén is a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vezeti.
2025. 12. 11. 15:30
Megosztás:

A magyar turizmus folyamatosan fejlődik és jó irányba halad

A magyar turizmus folyamatosan fejlődik és jó irányba halad, erről tanúskodnak az idei, október végéig nyilvántartott eredmények is: a 40,5 millió vendégéjszaka, a csaknem 1000 milliárd forint értékű szálláshelyi, valamint a 2000 milliárd forinthoz közelítő vendéglátói bevételek - mondta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón.
2025. 12. 11. 15:00
Megosztás:

Megjelent a felhívás, 38,7 milliárd forint vállalkozások energiahatékonysági fejlesztéseire

A kormány a Jedlik Ányos Energetikai Programban több mint 580 milliárd forinttal támogatja elsősorban a hazai kis- és középvállalkozások versenyhelyzetének javítását. A február elején megnyíló pályázaton legalább 10 millió, de akár félmilliárd forint kamatmentes hitel segítheti a cégek vidéki telephelyein megvalósuló beruházásokat - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) csütörtökön.
2025. 12. 11. 14:30
Megosztás:

Már harmadik hónapja folyamatosan csökkennek az albérletárak

Folytatódott a lakbérek csökkenése novemberben a KSH-ingatlan.com lakbérindexe szerint. Országosan és a fővárosban 0,8-0,8 százalékkal csökkentek a lakbérek októberhez képest, Így ez volt a harmadik hónap, amikor mindkét piacon csökkenés tapasztalható havi összevetésben. Éves szinten azonban a bérleti díjak továbbra is emelkedést mutatnak. országosan a bérleti díjak 6,2 százalékkal, Budapesten pedig 5,6 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban.
2025. 12. 11. 14:00
Megosztás:

2026 elején 4 milliárd forinttal emelik meg a lakossági távhőpályázat keretösszegét

2026 elején 4 milliárd forinttal emelik meg a lakossági távhőpályázat keretösszegét - mondta Solymár Károly Balázs, az Energiaügyi Minisztérium (EM) infokommunikációért felelős államtitkára a tárca Facebook-oldalára csütörtökön feltöltött videóban.
2025. 12. 11. 13:30
Megosztás:

Hogyan óvhatjuk meg a szőke haj természetes fényét?

A szőke haj, legyen akár természetes vagy festett, sokszor válik sárgássá, ami bosszúságot okozhat azok számára, akik ragyogó hajszínt szeretnének
2025. 12. 11. 13:00
Megosztás:

Az egészség minden pénzt megér!

Addig, amíg egészségesek vagyunk, amíg jól működik minden szervünk, addig el sem tudjuk képzelni, hogy mekkora kincs birtokában vagyunk. Ha ugyanis a szervezetünkben az egyensúly felborul, akkor máris sorra jönnek az olyan gondok, amelyek aztán rövid időre vagy akár hosszabb távon is megkeseríthetik az életünket.
2025. 12. 11. 12:30
Megosztás:

Így költs kevesebbet ruhára és textíliára

A tél nemcsak a fűtésszámlán látszik meg, hanem a gardróbon is: ha a kabátok, cipők és vastag textíliák gyorsan elhasználódnak, egy szezon alatt komoly plusz kiadást jelentenek. Tudatos ápolással viszont évekkel meghosszabbíthatod a kedvenc darabjaid élettartamát, így kevesebbet kell újakra költened, és a pénzedet inkább élményekre vagy megtakarításra fordíthatod.
2025. 12. 11. 12:00
Megosztás: