Létezik megoldás az elektromos autózással kapcsolatos legnagyobb félelmeinkre

Az Allianz Hungária online, nem reprezentatív kutatást[1] végzett az elektromos autózással kapcsolatos félelmeinkről. Legtöbbünk a magasabb javítási költségektől tart, de a töltőállomások száma, a fokozott tűzveszély, a megfelelő szakértelmű szerelők és a kifejezetten villanyautókra szabott biztosítások megtalálása is a lista élén szerepelnek. A biztosítónál már új, kifejezetten a tisztán elektromos és plug-in hibrid autótulajdonosok igényeire szabott biztosítási fedezetek is elérhetők.

Létezik megoldás az elektromos autózással kapcsolatos legnagyobb félelmeinkre

Az előrejelzések szerint 2040-re a világ teljes járműparkjának egyharmada, körülbelül 559 millió autó lesz elektromos. A villanyautók iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő – a Belügyminisztérium legfrissebb adatai alapján 39 856 elektromos (tisztán elektromos és plug-in hibrid) autó van forgalomban a magyar utakon. Bár az ilyen járművek penetrációja még viszonylag alacsony, ez a szám a Jövő Mobilitása Szövetség prognózisa szerint négy éven belül több mint a háromszorosára nő majd. A növekvő trendek ellenére azonban még mindig számtalan félelem és tévhit van bennünk az elektromos autózással kapcsolatban. Ezeket veszi most górcső alá és ad tanácsokat hozzájuk az Allianz, amely új, speciálisan elektromos autókra szabott biztosítási fedezeteinek bevezetése apropóján nem reprezentatív kutatást végzett a témában.

Közel 60 százalékunk tervez e-autót venni a közeljövőben

A biztosító felmérésének kitöltői közül 11,5 százaléknak van villanyautója. 88,5 százalékuknak ugyan még nincs, ám  közel kétharmaduk tervez vásárolni a jövőben: 14,7 százalék a következő két évben, 42,4 százaléknak pedig inkább a tízéves tervei között szerepel a villanyautó-vásárlás, mert úgy vélik, egyelőre még gyerekcipőben jár a technológia, de sokat fejlődik majd az elkövetkező években. 31,4 százalék vallotta azt, hogy nem is tervezi a vásárlást, mert a jelenlegi anyagi helyzete miatt nem engedheti meg magának az e-autót.

Sokalljuk a javítási költségeket, keveseljük a töltőállomásokat

Az Allianz Hungária kutatása alapján úgy látszik, az elektromos autózás egyre nagyobb népszerűsége ellenére még mindig sok félelmünk van vele kapcsolatban. A legtöbben (57,4 százalék) attól tartanak, hogy a villanyautók esetében magasabbak a javítási, illetve a baleset és tűzkár után keletkező költségek. Ez az aggály olyan szempontból érthető is, hogy bár az ilyen kocsik nagyfeszültségű alkatrészei védettek és a legtöbb balesetben nem jelentenek problémát, ha viszont mégis megsérülnek, általában lényegesen mélyebben kell a zsebünkbe nyúlnunk a javításhoz, mint egy belső égésű autó esetében. Már csak azért is, mert a régi alkatrészek helyére új, gyáriakat helyeznek be a szerelők, mivel sem használtat/bontottat, sem utángyártottat nem tartanak biztonságosnak. Egy hagyományos autó átlagos javítási költsége 400-450 000 forint, míg egy e-autóé 600-700 000 forint körül mozoghat. A D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakértője, dr. Gombolai Éva szerint azonban hiába drágább a zöld járművek javítása, az életciklusuk során sokkal kevesebb javításra van szükségük, mivel kevesebb kopó-forgó alkatrész van bennük, ezért a meghibásodási lehetőség is kisebb. Így kiegyenlítődnek a javítási költségek a hagyományos autókkal szemben.

Az is visszahúzó erőt jelent a válaszadók csaknem felének, hogy nincs elég nyilvános és munkahelyi töltőállomás. Az elektromos autók térnyerésével az infrastruktúrának is lépést kell tartania. A töltőhálózat folyamatos növekedése ellenére még valóban messze vagyunk az ideális állapottól, ugyanis az ACEA „Electric Vehicle Charging Infrastructure Masterplan” jelentése szerint 2030-ig Európa-szerte a jelenlegi több mint 1,3 millió mellé további 5,5 millió nyilvános töltőpontot kellene kiépíteni ahhoz, hogy elérjük az EU által javasolt 55 százalékos CO2-csökkentést a személygépkocsik esetében. Ennek értelmében 2021 és 2030 között hetente 14 000 új köztéri töltőpontra lenne szükség, ám most mindössze heti 2000 telepítése valósul meg. „Szerencsére a piac növekedésével együtt egyre jobban  fejlődik az infrastruktúra Magyarországon is, ahol tavaly év végén már csaknem 2000 nyilvános töltőberendezés működött kétszer annyi töltőponttal.” – mondja Antalffy Dániel, az Allianz Hungária Zrt. szenior termékmenedzsere.

„A villanyautózás a legtöbbeknek még jelenleg is életmódváltással jár. Az eddig hozzánk elért visszajelzések alapján a töltőhálózat sűrűségén túl jellemzően a töltők adott időpontban való elérhetősége, a töltési idő hossza, a gyorstöltés akkumulátorkapacitásra gyakorolt esetleges hatásai, illetve az áramdíj is a legfontosabb kérdések közé tartoznak. A töltés megtervezésében ugyanakkor már remek applikációk, például a ParkL is a segítségünkre vannak, valamint a villanyautosok.hu-hoz hasonló közösségek is számos hasznos információval szolgálnak” – teszi hozzá a szakértő.

Úgy félünk az akksi sérülésétől, mint a tűztől

Sokakat (30,2 százalék) aggaszt a lítium-ion akkumulátorok miatti nagyobb tűzveszély is, ám ez alapvetően tévhit, mivel Európa legnagyobb autós egyesülete, az ADAC tesztjei rendszeresen bizonyítják, hogy az elektromos autók kevésbé tűzveszélyesek, mint a belső égésű motorral szerelt járművek. A villanyautókban speciális biztonsági rendszerek óvják a vezetőt, valamint az utasokat a tűzveszélytől és az áramütéstől, például baleset esetén azonnal megszakítják az elektromos feszültség áramlását. A töltési folyamat szintén teljesen biztonságos, nyugodtan tölthetünk akár esőben is. „Az akkumulátorok esetében az extrém mértékű, nagy sebességű becsapódásból adódó mechanikai sérülés az, ami igazán veszélyt jelent, ám ha betartjuk a közlekedési szabályokat, akkor ez kivédhető” – hívja fel a figyelmet dr. Gombolai Éva. Ha mégis megtörténik a baj, a nagyfeszültségű akkumulátorok által okozott tűz valóban intenzív, az oltása akár 24 órát vagy még többet is igénybe vehet, és égés közben sok mérgező anyag kerülhet a levegőbe. Ugyanakkor a legtöbb ország tűzoltósága az elektromos járművek eddigi térnyerése miatt már felkészült valamilyen szinten az ilyen jellegű tüzek szakszerű oltására.  Szerencsére az Allianz Hungáriához eddig beérkezett káresemények száma és jellege alapján sem mutatható ki, hogy az elektromos járművek esetében gyakoribbak lennének a tűzkárok.

A kutatás alapján a megkérdezettek 28,6 százaléka gondolja azt továbbá, hogy nehéz megbízható szerelőt, illetve közúti segítséget találni az elektromos járművekhez baleset esetén. Az új e-autókhoz minimum egyéves jótállás jár, a speciális alkatrészekhez pedig körülbelül nyolcéves. A D.A.S. szakértője szerint a márkaszervizekben nem jelent problémát megfelelő szakértelmet találni, de rajtuk kívül valóban szűkszámú szakembergárda áll még csak rendelkezésre, illetve kevés a szikramentes nagyfeszültségű járművek javítására minősített szerviz, számuk azonban a piac növekedésével egyre bővül. A kezdeti, felfutási szakaszban – különösen a kizárólag használt importként megjelenő gyártmányoknál és típusoknál – jellemzően a casco  biztosítás megkötése is nehézséget okozott. Ám ezen a téren a hazai modellek megjelenésével együtt a javítói kapacitások fejlődésével a casco biztosítás is megbízhatóan rendelkezésre áll” – emeli ki az Allianz Hungária szakértője.

A megfelelő EV-biztosítástól tényleges segítséget várunk

A vizsgálatból kiderül az is, hogy minden hatodik kitöltő fél attól, hogy nehezen talál megfelelő, kifejezetten a villanyautókra szabott gépjármű-biztosítást. Többféle gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) és casco biztosítási megoldás érhető el a piacon, amelyek tisztán elektromos és hibrid autókra is érvényesek, ám az új technológiákat és a gazdaság zöld átállását támogató Allianz innovatív vállalatként az elsők között ismerte fel, hogy szükség van kifejezetten az elektromosautó-tulajdonosok igényeire szabott fedezetekre. Az új és használt zöldrendszámos autók számára egyaránt újonnan elérhető, KGFB-t, cascót és csomagtól függően GAP-biztosítást is ötvöző fedezetek gyakorlati segítségnyújtással kínálnak hatékony választ az e-autózással kapcsolatos félelmekre.

Ha például útközben lemerül az akkumulátorunk, az Allianz Autóm biztosítási csomagjaiban elérhető közúti assistance szolgáltatásrészeként a biztosító töltőautót küld a helyszínre (ha elérhető), vagy vállalja a vontatás megszervezését és költségét a legközelebbi megfelelő töltőállomásig, hogy onnan folytathassuk utunkat. Amennyiben valamilyen meghibásodás vagy baleset történik, akkor vagy megjavítják a helyszínen az autót, vagy ha ez nem lehetséges, biztonságos helyre vontatják, és megbízható, az Allianz partneri hálózatában elérhető szakszervizbe viszik. A biztosító az utasok bármely más helyre történő szállításának megszervezését és költségét is fedezi 50-100 km-es távolságon belül, továbbá csereautót biztosít legfeljebb négy napra, ha a javítás valamilyen okból nem lehetséges. Az Allianz biztosítása azokra az  esetekre is fedezetet nyújt, ha a töltőkábel, a falitöltő, az adapterek vagy a jármű más töltőberendezése, továbbá, ha az akkumulátora véletlenül megsérül, tűz éri vagy ellopják, az akkumulátor esetében akkor is, ha azt külön lízingeljük.

Stratégiai partnerséget kötött a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-vel a Széchenyi István Egyetem

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a 4iG Űr és Védelmi Zrt., valamint a győri Széchenyi István Egyetem Budapesten - közölte az egyetem az MTI-vel pénteken.
2025. 10. 10. 17:30
Megosztás:

Nemzetközi elismerésben részesült a HungaroControl toborzási kampánya

Nemzetközi elismerésben részesült a HungaroControl toborzási kampánya, amely a légiforgalmi irányítók utánpótlásának erősítését célozta, hozzájárult ahhoz, hogy többen jelentkezzenek légiirányító-tanfolyamukra és növelni tudják szakembereik számát - közölte az állami tulajdonú társaság pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 10. 17:00
Megosztás:

Deficitcsökkentő költségvetést tervez a szlovák kormány 2026-ra

Jóváhagyta Robert Fico kormánya Szlovákia 2026-os évi költségvetéstervezetét pénteken. A jövő évi büdzsé az idénre tervezettnél alacsonyabb, 4,1 százalékos GDP-arányos hiánycélt vetít előre.
2025. 10. 10. 16:30
Megosztás:

Harmincra bővült az AutoWallis által képviselt márkák száma a Lexus csatlakozásával

Stratégiai céljainak megfelelően tovább erősít a gépjármű-kiskereskedelem terén az AutoWallis, miután megállapodott a Lexus értékesítéséről. A régió meghatározó integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatója Győrben nyitotta meg első Lexus szalonját, így harmincra bővült a társaság által képviselt márkák száma.
2025. 10. 10. 16:00
Megosztás:

Bitwise Solana ETF indul: Stakelés, alacsony díjak és intézményi figyelem középpontjában a SOL

A Bitwise új ETF-je forradalmi változást hozhat a kriptobefektetések piacán. A Solana-alapú tőzsdén kereskedett alap (ETF) nemcsak az eddigi legalacsonyabb kezelési díjjal indul, de staking funkciót is kínál. A bejelentést követően a SOL árfolyama máris emelkedett, a piac pedig komoly intézményi érdeklődést vár. Nézzük meg közelebbről, mit jelent mindez a befektetők, a Solana és a teljes kriptoszektor számára.
2025. 10. 10. 14:30
Megosztás:

Hét pontos fogyasztóvédelmi cselekvési terv került bejelentésre az NKFH konferenciáján

„Egységben a fogyasztókért” címmel rendezte első Országos Fogyasztóvédelmi Konferenciáját a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH). Az esemény hozzájárult a kormányzati, a szakmai és a piaci szereplők közötti párbeszéd erősítéséhez, valamint jó alkalom volt arra, hogy a 2025. január 1-jétől működő NKFH bemutassa tevékenységét, sikereit, eredményeit és jövőbeli célkitűzéseit. A konferencián jelentették be a hét pontból álló fogyasztóvédelmi cselekvés tervet.
2025. 10. 10. 14:00
Megosztás:

Érdemes egyszerre több banknál is elindítani az Otthon Start hitelkérelmet?

Egyre több lakásvásárló ad be párhuzamosan Otthon Start hitelkérelmet több bankhoz, hogy növelje esélyét a kedvező elbírálásra és jobb feltételeket érjen el. Csongrádi Richárd, a Banknavigator.hu pénzügyi szakértője szerint az eltérő banki bírálati logikák, akciós kamatok és bónuszok indokolttá teszik a többcsatornás kérelmezést, amely akár milliós megtakarítást is eredményezhet.
2025. 10. 10. 13:00
Megosztás:

Mikor cseréld le az autód olaját?

Elmélkedtél már azon, hogy mikor érdemes olajcserére vinni az autódat? Az olajcsere nem olyan dolog, amit el lehetne hanyagolni, hiszen a motorod élettartama és az autód teljesítménye múlik rajta. Az olaj biztosítja azt a védelmet, amire a motor mozgó részeinek szüksége van. Sokan sajnos nem igazán tudják, mikor is kellene új olajat beletenni, és ez idővel gondot okozhat. Nézzük meg, mit javasolnak a gyártók, és mi az, amit neked is figyelembe kell venned.
2025. 10. 10. 12:00
Megosztás:

Románia nyolchavi külkereskedelmi mérleghiánya 21,945 milliárd euróra nőtt

Románia külkereskedelmi mérleghiánya 1,024 milliárd euróval 21,945 milliárd euróra nőtt az év első nyolc hónapjában az előző év azonos időszakához mérve - közölte pénteken az Országos Statisztikai Intézet (INS).
2025. 10. 10. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők pénteken?

Esnek az ázsiai piacok ma reggel: a Nikkei 1,1, az SSEC 0,5%-os mínuszban van.
2025. 10. 10. 11:00
Megosztás:

Alig mozdultak a nemzetközi és hazai hozamok

A gázai tűzszünet viszont nem igazán hatotta meg a fejlett gazdaságok kötvénypiacait tegnap, az amerikai kormányzati leállás miatti adatszünet következtében pedig alig mozdultak a hozamok.
2025. 10. 10. 10:30
Megosztás:

Az erős szerdai emelkedést követően csütörtökön lejtőre kerültek a nyugat-európai piacok

A szerdai erős emelkedést követően csütörtökön lejtőre kerültek a nyugat-európai részvénypiacok, miután a HSBC és a Ferrari jelentős árfolyamesése letaszította a STOXX indexet történelmi csúcsáról. A befektetők közben továbbra is feszült figyelemmel követték Franciaország egyre mélyülő politikai válságát.
2025. 10. 10. 10:00
Megosztás:

A tengerentúli piacok is pirosban zártak a szerdai csúcsdöntések után

A Wall Street indexei enyhén gyengültek csütörtökön, mivel a befektetők – friss gazdasági adatok és piacmozgató hírek hiányában – inkább kivártak, és pozícióikat rendezték a harmadik negyedéves gyorsjelentési szezon előtt.
2025. 10. 10. 09:30
Megosztás:

Elérheti az ADA és a Dogecoin az 1 dolláros szintet a negyedik negyedévben? Elemzők szerint ez a DeFi-TradFi projekt 0,0125 dollárról akár 1 dollárig is kilőhet

Az 1 dolláros árfolyam mindig is pszichológiai határvonalat jelentett a Cardano- és Dogecoin-befektetők számára. Az ADA az év során többször is megközelítette ezt a szintet, de nem tudta fenntartani a kitörést. A DOGE esetében eközben négyszeres emelkedésre lenne szükség a jelenlegi szintekhez képest, valamint egy új történelmi csúcsra, hogy elérje ezt az értéket.
2025. 10. 10. 08:53
Megosztás:

Döntések, amik megváltoztatják a pénzügyeket

Pénzügyeink alakulását nagyban meghatározza, hogyan döntünk akár magánemberként, akár vállalkozóként. Egy okos, tudatos lépés évekre stabilitást adhat, míg egy elhamarkodott döntés hosszú távon is érezteti negatív hatását.
2025. 10. 10. 08:30
Megosztás:

Ismét megjelent Romániában az afrikai sertéspestis a magyar határ közelében

Fél év szünet után ismét megjelent az afrikai sertéspestis a romániai Arad megyében, ahol az állategészségügyi hatóságok két magángazdaságban több mint 130 sertésnél állapították meg a fertőzést - közölte csütörtökön az Agerpres hírügynökség.
2025. 10. 10. 08:30
Megosztás:

Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 10. 08:05
Megosztás:

Az AI azonnal lebuktatta az első magyar okosbolt tolvajait

Május végén nyílt meg Szegeden hazánk első hibrid okosboltja, amely nappal hagyományos módon, éjszaka pedig személyzet nélkül üzemel. A Coop Szeged Zrt. és a Laurel fejlesztőcég együttműködése révén elindult üzletben négy és fél hónap alatt már 8500-an vásároltak az éjszakai, automata rendszerben, ennek ellenére az adatok szerint nem nőtt meg a leltárhiány. Ez idő alatt ráadásul a mesterséges intelligencia 3 lopási kísérletet is leleplezett.
2025. 10. 10. 07:00
Megosztás:

Soha nem látott díjeső a hazai szálláshelyeknek

Megvannak az első hazai Michelin-kulcsos szállodai minősítések! A hotelek legértékesebb elismerésének – a szállodaipar Michelin-csillagának - számító kulcsokat 13 kiválóság viselheti. Közülük ketten mindjárt két kulcsot érdemeltek ki, míg 29 hotel a Michelin által ajánlott helyszínek nívós listájára került fel. A MICHELIN Guide magyarországi hotelkalauza így már összesen 42, kivételes élményt kínáló hazai szállodára hívja fel a figyelmet. Ez az eredmény régiós szinten is kiemelkedő, egyúttal magasszintű elismerése a hazai szállodaszektor fejlődésének.
2025. 10. 10. 06:30
Megosztás:

Stratégiai együttműködést kötött a TÖOSZ és az MBH Bank az önkormányzatok támogatásáért

Az MBH Bank és a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) együttműködési megállapodást kötött, amelynek célja, hogy a bank szakmai és anyagi támogatásával segítse a TÖOSZ küldetését, és hozzájáruljon egy önkormányzatbarát társadalmi, gazdasági és jogi környezet megteremtéséhez. A partnerség tovább erősíti az MBH Bank azon célkitűzését, hogy a helyi adottságokhoz illeszkedve minél hatékonyabb, személyre szabott szolgáltatásokat tudjon nyújtani az önkormányzati ügyfelei számára.
2025. 10. 10. 06:00
Megosztás: