Létezik megoldás az elektromos autózással kapcsolatos legnagyobb félelmeinkre

Az Allianz Hungária online, nem reprezentatív kutatást[1] végzett az elektromos autózással kapcsolatos félelmeinkről. Legtöbbünk a magasabb javítási költségektől tart, de a töltőállomások száma, a fokozott tűzveszély, a megfelelő szakértelmű szerelők és a kifejezetten villanyautókra szabott biztosítások megtalálása is a lista élén szerepelnek. A biztosítónál már új, kifejezetten a tisztán elektromos és plug-in hibrid autótulajdonosok igényeire szabott biztosítási fedezetek is elérhetők.

Létezik megoldás az elektromos autózással kapcsolatos legnagyobb félelmeinkre

Az előrejelzések szerint 2040-re a világ teljes járműparkjának egyharmada, körülbelül 559 millió autó lesz elektromos. A villanyautók iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő – a Belügyminisztérium legfrissebb adatai alapján 39 856 elektromos (tisztán elektromos és plug-in hibrid) autó van forgalomban a magyar utakon. Bár az ilyen járművek penetrációja még viszonylag alacsony, ez a szám a Jövő Mobilitása Szövetség prognózisa szerint négy éven belül több mint a háromszorosára nő majd. A növekvő trendek ellenére azonban még mindig számtalan félelem és tévhit van bennünk az elektromos autózással kapcsolatban. Ezeket veszi most górcső alá és ad tanácsokat hozzájuk az Allianz, amely új, speciálisan elektromos autókra szabott biztosítási fedezeteinek bevezetése apropóján nem reprezentatív kutatást végzett a témában.

Közel 60 százalékunk tervez e-autót venni a közeljövőben

A biztosító felmérésének kitöltői közül 11,5 százaléknak van villanyautója. 88,5 százalékuknak ugyan még nincs, ám  közel kétharmaduk tervez vásárolni a jövőben: 14,7 százalék a következő két évben, 42,4 százaléknak pedig inkább a tízéves tervei között szerepel a villanyautó-vásárlás, mert úgy vélik, egyelőre még gyerekcipőben jár a technológia, de sokat fejlődik majd az elkövetkező években. 31,4 százalék vallotta azt, hogy nem is tervezi a vásárlást, mert a jelenlegi anyagi helyzete miatt nem engedheti meg magának az e-autót.

Sokalljuk a javítási költségeket, keveseljük a töltőállomásokat

Az Allianz Hungária kutatása alapján úgy látszik, az elektromos autózás egyre nagyobb népszerűsége ellenére még mindig sok félelmünk van vele kapcsolatban. A legtöbben (57,4 százalék) attól tartanak, hogy a villanyautók esetében magasabbak a javítási, illetve a baleset és tűzkár után keletkező költségek. Ez az aggály olyan szempontból érthető is, hogy bár az ilyen kocsik nagyfeszültségű alkatrészei védettek és a legtöbb balesetben nem jelentenek problémát, ha viszont mégis megsérülnek, általában lényegesen mélyebben kell a zsebünkbe nyúlnunk a javításhoz, mint egy belső égésű autó esetében. Már csak azért is, mert a régi alkatrészek helyére új, gyáriakat helyeznek be a szerelők, mivel sem használtat/bontottat, sem utángyártottat nem tartanak biztonságosnak. Egy hagyományos autó átlagos javítási költsége 400-450 000 forint, míg egy e-autóé 600-700 000 forint körül mozoghat. A D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakértője, dr. Gombolai Éva szerint azonban hiába drágább a zöld járművek javítása, az életciklusuk során sokkal kevesebb javításra van szükségük, mivel kevesebb kopó-forgó alkatrész van bennük, ezért a meghibásodási lehetőség is kisebb. Így kiegyenlítődnek a javítási költségek a hagyományos autókkal szemben.

Az is visszahúzó erőt jelent a válaszadók csaknem felének, hogy nincs elég nyilvános és munkahelyi töltőállomás. Az elektromos autók térnyerésével az infrastruktúrának is lépést kell tartania. A töltőhálózat folyamatos növekedése ellenére még valóban messze vagyunk az ideális állapottól, ugyanis az ACEA „Electric Vehicle Charging Infrastructure Masterplan” jelentése szerint 2030-ig Európa-szerte a jelenlegi több mint 1,3 millió mellé további 5,5 millió nyilvános töltőpontot kellene kiépíteni ahhoz, hogy elérjük az EU által javasolt 55 százalékos CO2-csökkentést a személygépkocsik esetében. Ennek értelmében 2021 és 2030 között hetente 14 000 új köztéri töltőpontra lenne szükség, ám most mindössze heti 2000 telepítése valósul meg. „Szerencsére a piac növekedésével együtt egyre jobban  fejlődik az infrastruktúra Magyarországon is, ahol tavaly év végén már csaknem 2000 nyilvános töltőberendezés működött kétszer annyi töltőponttal.” – mondja Antalffy Dániel, az Allianz Hungária Zrt. szenior termékmenedzsere.

„A villanyautózás a legtöbbeknek még jelenleg is életmódváltással jár. Az eddig hozzánk elért visszajelzések alapján a töltőhálózat sűrűségén túl jellemzően a töltők adott időpontban való elérhetősége, a töltési idő hossza, a gyorstöltés akkumulátorkapacitásra gyakorolt esetleges hatásai, illetve az áramdíj is a legfontosabb kérdések közé tartoznak. A töltés megtervezésében ugyanakkor már remek applikációk, például a ParkL is a segítségünkre vannak, valamint a villanyautosok.hu-hoz hasonló közösségek is számos hasznos információval szolgálnak” – teszi hozzá a szakértő.

Úgy félünk az akksi sérülésétől, mint a tűztől

Sokakat (30,2 százalék) aggaszt a lítium-ion akkumulátorok miatti nagyobb tűzveszély is, ám ez alapvetően tévhit, mivel Európa legnagyobb autós egyesülete, az ADAC tesztjei rendszeresen bizonyítják, hogy az elektromos autók kevésbé tűzveszélyesek, mint a belső égésű motorral szerelt járművek. A villanyautókban speciális biztonsági rendszerek óvják a vezetőt, valamint az utasokat a tűzveszélytől és az áramütéstől, például baleset esetén azonnal megszakítják az elektromos feszültség áramlását. A töltési folyamat szintén teljesen biztonságos, nyugodtan tölthetünk akár esőben is. „Az akkumulátorok esetében az extrém mértékű, nagy sebességű becsapódásból adódó mechanikai sérülés az, ami igazán veszélyt jelent, ám ha betartjuk a közlekedési szabályokat, akkor ez kivédhető” – hívja fel a figyelmet dr. Gombolai Éva. Ha mégis megtörténik a baj, a nagyfeszültségű akkumulátorok által okozott tűz valóban intenzív, az oltása akár 24 órát vagy még többet is igénybe vehet, és égés közben sok mérgező anyag kerülhet a levegőbe. Ugyanakkor a legtöbb ország tűzoltósága az elektromos járművek eddigi térnyerése miatt már felkészült valamilyen szinten az ilyen jellegű tüzek szakszerű oltására.  Szerencsére az Allianz Hungáriához eddig beérkezett káresemények száma és jellege alapján sem mutatható ki, hogy az elektromos járművek esetében gyakoribbak lennének a tűzkárok.

A kutatás alapján a megkérdezettek 28,6 százaléka gondolja azt továbbá, hogy nehéz megbízható szerelőt, illetve közúti segítséget találni az elektromos járművekhez baleset esetén. Az új e-autókhoz minimum egyéves jótállás jár, a speciális alkatrészekhez pedig körülbelül nyolcéves. A D.A.S. szakértője szerint a márkaszervizekben nem jelent problémát megfelelő szakértelmet találni, de rajtuk kívül valóban szűkszámú szakembergárda áll még csak rendelkezésre, illetve kevés a szikramentes nagyfeszültségű járművek javítására minősített szerviz, számuk azonban a piac növekedésével egyre bővül. A kezdeti, felfutási szakaszban – különösen a kizárólag használt importként megjelenő gyártmányoknál és típusoknál – jellemzően a casco  biztosítás megkötése is nehézséget okozott. Ám ezen a téren a hazai modellek megjelenésével együtt a javítói kapacitások fejlődésével a casco biztosítás is megbízhatóan rendelkezésre áll” – emeli ki az Allianz Hungária szakértője.

A megfelelő EV-biztosítástól tényleges segítséget várunk

A vizsgálatból kiderül az is, hogy minden hatodik kitöltő fél attól, hogy nehezen talál megfelelő, kifejezetten a villanyautókra szabott gépjármű-biztosítást. Többféle gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) és casco biztosítási megoldás érhető el a piacon, amelyek tisztán elektromos és hibrid autókra is érvényesek, ám az új technológiákat és a gazdaság zöld átállását támogató Allianz innovatív vállalatként az elsők között ismerte fel, hogy szükség van kifejezetten az elektromosautó-tulajdonosok igényeire szabott fedezetekre. Az új és használt zöldrendszámos autók számára egyaránt újonnan elérhető, KGFB-t, cascót és csomagtól függően GAP-biztosítást is ötvöző fedezetek gyakorlati segítségnyújtással kínálnak hatékony választ az e-autózással kapcsolatos félelmekre.

Ha például útközben lemerül az akkumulátorunk, az Allianz Autóm biztosítási csomagjaiban elérhető közúti assistance szolgáltatásrészeként a biztosító töltőautót küld a helyszínre (ha elérhető), vagy vállalja a vontatás megszervezését és költségét a legközelebbi megfelelő töltőállomásig, hogy onnan folytathassuk utunkat. Amennyiben valamilyen meghibásodás vagy baleset történik, akkor vagy megjavítják a helyszínen az autót, vagy ha ez nem lehetséges, biztonságos helyre vontatják, és megbízható, az Allianz partneri hálózatában elérhető szakszervizbe viszik. A biztosító az utasok bármely más helyre történő szállításának megszervezését és költségét is fedezi 50-100 km-es távolságon belül, továbbá csereautót biztosít legfeljebb négy napra, ha a javítás valamilyen okból nem lehetséges. Az Allianz biztosítása azokra az  esetekre is fedezetet nyújt, ha a töltőkábel, a falitöltő, az adapterek vagy a jármű más töltőberendezése, továbbá, ha az akkumulátora véletlenül megsérül, tűz éri vagy ellopják, az akkumulátor esetében akkor is, ha azt külön lízingeljük.

A NŐK nyugdíja azért kevesebb, mint a férfiaké, mert tovább élnek jóval?

Az Eurostat legújabb adatai szerint az Európai Unióban a férfiak nyugdíja átlagosan negyedével magasabb, mint a nőké. Magyarországon valamivel kisebb a különbség, de még itt is igaz, hogy a nők átlagos nyugdíja nem éri el a férfiak ellátásának 88 százalékát.
2025. 08. 26. 01:30
Megosztás:

Jogszabály-módosítás! Itt vannak az Otthon Start Hitel végleges feltételei

Az Otthon Start Program új szabályai – fontos részletek változtak a végső rendeletben.
2025. 08. 26. 01:00
Megosztás:

Indul a Keleti pályaudvar horror!

Megkezdődött a Keleti pályaudvar négy héten át tartó felújítása, most nem a történelmi főépületet, hanem a vasúti infrastruktúrát újítják meg, ami talán kevésbé látványos, de azt a célt szolgálja, hogy évekre üzembiztosan tudjon működni a pályaudvar - mondta Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója hétfőn a Facebookon.
2025. 08. 26. 00:30
Megosztás:

A Bitcoin Hyper a 12 milliós mérföldkövet ünnepli!

Miután a Bitcoin (BTC) augusztus 14-én újabb csúcsot döntött 124,5 ezer dolláron, a kereskedők többsége visszahúzódásra számítva lezárta long pozícióit, és új lehetőségek felé fordította figyelmét. A kriptovaluta piacon a Bitcoinból ismét az olyan altcoinok és korai stádiumú projektek felé áramlik a tőke, amelyek innovatív alkalmazási területekkel próbálják előre lendíteni a blokklánc technológiát.
2025. 08. 26. 00:01
Megosztás:

Trump rendelete: börtönbüntetés járhat az amerikai zászló elégetéséért

Az Egyesült Államokban börtönbüntetésre számíthat a jövőben az, aki elégeti a nemzeti zászlót - közölte Donald Trump amerikai elnök, amikor hétfőn rendeletet írt alá az intézkedésről.
2025. 08. 25. 23:30
Megosztás:

Szeptember 1-jén indul az Otthon Start fix 3 százalékos lakáshitel

Szeptember 1-jén indul az Otthon Start fix 3 százalékos lakáshitel, hétfő este pedig megjelenik az a kormányrendelet is, amely megteremti a program összhangját a családi otthonteremtési kedvezményekkel - mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn Budapesten, a Kormányinfón. Gulyás Gergely közölte azt is, hogy a kormány az árrésstop meghosszabbításáról határozott.
2025. 08. 25. 23:00
Megosztás:

Kriptotőzsde: új rekord után villámösszeomlás – Bitcoin és Ethereum árfolyamok fordulóban

A hétvégén látványos hullámvasútba kerültek a kriptovaluták: az Ethereum minden idők legmagasabb árfolyamát érte el, míg a Bitcoin közel 117 000 dollárig száguldott. Az öröm azonban nem tartott sokáig – vasárnap este egyetlen nagy eladás lavinát indított el, amely több százmillió dollárnyi likvidációt váltott ki a piacon.
2025. 08. 25. 22:30
Megosztás:

Űradatok feldolgozására indult képzés Sopronban

A műholdas adatok korszerű feldolgozására indult egyhetes képzés az Európai Űrügynökség (ESA) támogatásával, a HunEdu projekt részeként a Soproni Egyetemen, ahol nemzetközi szakértők adják át tudásukat hazai oktatóknak és kutatóknak - közölte a felsőoktatási intézmény hétfőn az MTI-vel.
2025. 08. 25. 22:00
Megosztás:

Óriási az érdeklődés az Iskolában az Erdő Program őszi ütemére

Kiemelt érdeklődés mellett zárult a regisztráció az Iskolában az Erdő Program őszi ütemére, októbertől kezdődően 400 iskolában mintegy 1200 ingyenes erdőpedagógiai foglalkozást tartanak országszerte a 6-14 éves korosztály számára - közölte az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-vel.
2025. 08. 25. 21:30
Megosztás:

Gyengült a forint hétfő estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 08. 25. 21:00
Megosztás:

Megszületett a döntés: meghosszabbítják az árrésstopot

November 30-ig meghosszabbítják az árrésstopot - jelentette ki a Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn Budapesten, a Kormányinfón. Gulyás Gergely elmondta, augusztus 21-i ülésén a kormány a magyar családok védelme és az infláció lehető legnagyobb mértékű korlátozása érdekében határozott az árrésstop meghosszabbításáról.
2025. 08. 25. 20:30
Megosztás:

300 kárpátaljai gyerekhez juttat el tanszereket a Katolikus Karitász

Háromszáz tanszercsomagot adományozott hátrányos helyzetű kárpátaljai gyermekeknek a Katolikus Karitász. A Perényi Zsigmond Középiskola 22 diákja személyesen vehette át az iskolatáskákat és a szükséges taneszközöket hétfőn Nagyszőlősön, a többi csomagot a Szent Márton Karitász munkatársai juttatják el a következő napokban a többi érintetthez Kárpátalja különböző magyarajkú településein.
2025. 08. 25. 20:00
Megosztás:

A romló nemzetközi befektetői hangulatot követte a magyar tőzsde

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 681,67 pontos, 0,65 százalékos csökkenéssel, 104 831,43 ponton zárt hétfőn.
2025. 08. 25. 19:30
Megosztás:

Az Otthon Start 50 millió forintos hitelkeretének akár kétszeresét is felveheti 3%-os kamattal, aki bérbeadási céllal vesz ingatlant

Az idén szeptember 1-jén induló, kedvezményes kamatozású Otthon Start Program keretében elérhető legfeljebb 50 millió forint összegű támogatott kölcsön hitelkeretének akár dupláját, maximum 100 millió forintot is felvehetnek azok, akik bérbeadási célú ingatlan vásárlását tervezik például egyéni vállalkozóként vagy mikro- illetve kisvállalkozásukkal - hívja fel a figyelmet a céges finanszírozásokkal foglalkozó CreditExpert. Az Otthon Start Programhoz hasonlóan a mikro- és kisvállalkozások számára kínált Széchenyi Mikrohitel MAX+ konstrukciót is a teljes futamidőre változatlan, nettó 3 százalékos kamattal lehet felvenni.
2025. 08. 25. 19:00
Megosztás:

Augusztusban javult a lakosság gazdasági közérzete

A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. 2025. augusztusi felmérése alapján a lakosság gazdasági várakozása jelentősen (+4,0 indexpont) javult, miközben a vállalatok gazdasági közérzete is erősödött (+1,4 indexpont) az előző hónapban mért értékéhez képest. Így a -100 és +100 közötti skálán értelmezett lakossági index mínusz 15,2-re, a vállalati mutató értéke pedig mínusz 15,1 indexpontra javult - közölte a kutatóintézet hétfőn az MTI-vel.
2025. 08. 25. 18:30
Megosztás:

Az orosz olajipari infrastruktúra elleni támadások tarthatják az olaj árát

Az elmúlt két hétben, különösen az alaszkai Putyin-Trump találkozót követően látható változás van az ukrán dróntámadások intenzitásában.
2025. 08. 25. 17:30
Megosztás:

Határozatképtelen volt a parlament rendkívüli ülése

Határozatképtelenség miatt csak napirend előtti felszólalások hangzottak el az Országgyűlés hétfői, rendkívüli ülésén. A napirendet a 199 képviselő közül csak 41-en szavazták meg, a kormánypártok mellett a Momentum is távol maradt az ellenzéki kezdeményezésű tanácskozásról.
2025. 08. 25. 17:00
Megosztás:

Mától regionális tőkepiaci együttműködés erősíti a közép- és kelet-európai régió, így Magyarország versenyképességét az európai uniós pénzügyi térben

A regionális tőkepiacok fejlesztése érdekében 2025. augusztus 25.-én, Zágrábban aláírásra került egy több oldalú Egyetértési Nyilatkozat. A megállapodás a horvát pénzügyminisztérium kezdeményezése, amely a közép- és kelet-európai régió tőkepiaci kereskedési és post-trade infrastruktúráinak fejlesztését célozza.
2025. 08. 25. 16:30
Megosztás:

Svájcban nőtt a foglalkoztatás a második negyedévben

Svájcban éves szinten 0,6 százalékkal, 5,532 millióra emelkedett a nem mezőgazdasági ágazatokban a munkahelyek száma a második negyedévben - közölte a svájci szövetségi statisztikai hivatal, a Schweizer Bundesamt für Statistik (BFS) hétfőn.
2025. 08. 25. 16:00
Megosztás:

A kőolaj ára stabil, a piac várja a geopolitikai fejleményeket

A kőolaj ára stabil volt ma reggel. A piac várja, hogy milyen fejlemények lesznek a geopolitikai eseményekben, különösen az orosz kőolaj és termék exportban.
2025. 08. 25. 15:30
Megosztás: