Létezik megoldás az elektromos autózással kapcsolatos legnagyobb félelmeinkre

Az Allianz Hungária online, nem reprezentatív kutatást[1] végzett az elektromos autózással kapcsolatos félelmeinkről. Legtöbbünk a magasabb javítási költségektől tart, de a töltőállomások száma, a fokozott tűzveszély, a megfelelő szakértelmű szerelők és a kifejezetten villanyautókra szabott biztosítások megtalálása is a lista élén szerepelnek. A biztosítónál már új, kifejezetten a tisztán elektromos és plug-in hibrid autótulajdonosok igényeire szabott biztosítási fedezetek is elérhetők.

Létezik megoldás az elektromos autózással kapcsolatos legnagyobb félelmeinkre

Az előrejelzések szerint 2040-re a világ teljes járműparkjának egyharmada, körülbelül 559 millió autó lesz elektromos. A villanyautók iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő – a Belügyminisztérium legfrissebb adatai alapján 39 856 elektromos (tisztán elektromos és plug-in hibrid) autó van forgalomban a magyar utakon. Bár az ilyen járművek penetrációja még viszonylag alacsony, ez a szám a Jövő Mobilitása Szövetség prognózisa szerint négy éven belül több mint a háromszorosára nő majd. A növekvő trendek ellenére azonban még mindig számtalan félelem és tévhit van bennünk az elektromos autózással kapcsolatban. Ezeket veszi most górcső alá és ad tanácsokat hozzájuk az Allianz, amely új, speciálisan elektromos autókra szabott biztosítási fedezeteinek bevezetése apropóján nem reprezentatív kutatást végzett a témában.

Közel 60 százalékunk tervez e-autót venni a közeljövőben

A biztosító felmérésének kitöltői közül 11,5 százaléknak van villanyautója. 88,5 százalékuknak ugyan még nincs, ám  közel kétharmaduk tervez vásárolni a jövőben: 14,7 százalék a következő két évben, 42,4 százaléknak pedig inkább a tízéves tervei között szerepel a villanyautó-vásárlás, mert úgy vélik, egyelőre még gyerekcipőben jár a technológia, de sokat fejlődik majd az elkövetkező években. 31,4 százalék vallotta azt, hogy nem is tervezi a vásárlást, mert a jelenlegi anyagi helyzete miatt nem engedheti meg magának az e-autót.

Sokalljuk a javítási költségeket, keveseljük a töltőállomásokat

Az Allianz Hungária kutatása alapján úgy látszik, az elektromos autózás egyre nagyobb népszerűsége ellenére még mindig sok félelmünk van vele kapcsolatban. A legtöbben (57,4 százalék) attól tartanak, hogy a villanyautók esetében magasabbak a javítási, illetve a baleset és tűzkár után keletkező költségek. Ez az aggály olyan szempontból érthető is, hogy bár az ilyen kocsik nagyfeszültségű alkatrészei védettek és a legtöbb balesetben nem jelentenek problémát, ha viszont mégis megsérülnek, általában lényegesen mélyebben kell a zsebünkbe nyúlnunk a javításhoz, mint egy belső égésű autó esetében. Már csak azért is, mert a régi alkatrészek helyére új, gyáriakat helyeznek be a szerelők, mivel sem használtat/bontottat, sem utángyártottat nem tartanak biztonságosnak. Egy hagyományos autó átlagos javítási költsége 400-450 000 forint, míg egy e-autóé 600-700 000 forint körül mozoghat. A D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakértője, dr. Gombolai Éva szerint azonban hiába drágább a zöld járművek javítása, az életciklusuk során sokkal kevesebb javításra van szükségük, mivel kevesebb kopó-forgó alkatrész van bennük, ezért a meghibásodási lehetőség is kisebb. Így kiegyenlítődnek a javítási költségek a hagyományos autókkal szemben.

Az is visszahúzó erőt jelent a válaszadók csaknem felének, hogy nincs elég nyilvános és munkahelyi töltőállomás. Az elektromos autók térnyerésével az infrastruktúrának is lépést kell tartania. A töltőhálózat folyamatos növekedése ellenére még valóban messze vagyunk az ideális állapottól, ugyanis az ACEA „Electric Vehicle Charging Infrastructure Masterplan” jelentése szerint 2030-ig Európa-szerte a jelenlegi több mint 1,3 millió mellé további 5,5 millió nyilvános töltőpontot kellene kiépíteni ahhoz, hogy elérjük az EU által javasolt 55 százalékos CO2-csökkentést a személygépkocsik esetében. Ennek értelmében 2021 és 2030 között hetente 14 000 új köztéri töltőpontra lenne szükség, ám most mindössze heti 2000 telepítése valósul meg. „Szerencsére a piac növekedésével együtt egyre jobban  fejlődik az infrastruktúra Magyarországon is, ahol tavaly év végén már csaknem 2000 nyilvános töltőberendezés működött kétszer annyi töltőponttal.” – mondja Antalffy Dániel, az Allianz Hungária Zrt. szenior termékmenedzsere.

„A villanyautózás a legtöbbeknek még jelenleg is életmódváltással jár. Az eddig hozzánk elért visszajelzések alapján a töltőhálózat sűrűségén túl jellemzően a töltők adott időpontban való elérhetősége, a töltési idő hossza, a gyorstöltés akkumulátorkapacitásra gyakorolt esetleges hatásai, illetve az áramdíj is a legfontosabb kérdések közé tartoznak. A töltés megtervezésében ugyanakkor már remek applikációk, például a ParkL is a segítségünkre vannak, valamint a villanyautosok.hu-hoz hasonló közösségek is számos hasznos információval szolgálnak” – teszi hozzá a szakértő.

Úgy félünk az akksi sérülésétől, mint a tűztől

Sokakat (30,2 százalék) aggaszt a lítium-ion akkumulátorok miatti nagyobb tűzveszély is, ám ez alapvetően tévhit, mivel Európa legnagyobb autós egyesülete, az ADAC tesztjei rendszeresen bizonyítják, hogy az elektromos autók kevésbé tűzveszélyesek, mint a belső égésű motorral szerelt járművek. A villanyautókban speciális biztonsági rendszerek óvják a vezetőt, valamint az utasokat a tűzveszélytől és az áramütéstől, például baleset esetén azonnal megszakítják az elektromos feszültség áramlását. A töltési folyamat szintén teljesen biztonságos, nyugodtan tölthetünk akár esőben is. „Az akkumulátorok esetében az extrém mértékű, nagy sebességű becsapódásból adódó mechanikai sérülés az, ami igazán veszélyt jelent, ám ha betartjuk a közlekedési szabályokat, akkor ez kivédhető” – hívja fel a figyelmet dr. Gombolai Éva. Ha mégis megtörténik a baj, a nagyfeszültségű akkumulátorok által okozott tűz valóban intenzív, az oltása akár 24 órát vagy még többet is igénybe vehet, és égés közben sok mérgező anyag kerülhet a levegőbe. Ugyanakkor a legtöbb ország tűzoltósága az elektromos járművek eddigi térnyerése miatt már felkészült valamilyen szinten az ilyen jellegű tüzek szakszerű oltására.  Szerencsére az Allianz Hungáriához eddig beérkezett káresemények száma és jellege alapján sem mutatható ki, hogy az elektromos járművek esetében gyakoribbak lennének a tűzkárok.

A kutatás alapján a megkérdezettek 28,6 százaléka gondolja azt továbbá, hogy nehéz megbízható szerelőt, illetve közúti segítséget találni az elektromos járművekhez baleset esetén. Az új e-autókhoz minimum egyéves jótállás jár, a speciális alkatrészekhez pedig körülbelül nyolcéves. A D.A.S. szakértője szerint a márkaszervizekben nem jelent problémát megfelelő szakértelmet találni, de rajtuk kívül valóban szűkszámú szakembergárda áll még csak rendelkezésre, illetve kevés a szikramentes nagyfeszültségű járművek javítására minősített szerviz, számuk azonban a piac növekedésével egyre bővül. A kezdeti, felfutási szakaszban – különösen a kizárólag használt importként megjelenő gyártmányoknál és típusoknál – jellemzően a casco  biztosítás megkötése is nehézséget okozott. Ám ezen a téren a hazai modellek megjelenésével együtt a javítói kapacitások fejlődésével a casco biztosítás is megbízhatóan rendelkezésre áll” – emeli ki az Allianz Hungária szakértője.

A megfelelő EV-biztosítástól tényleges segítséget várunk

A vizsgálatból kiderül az is, hogy minden hatodik kitöltő fél attól, hogy nehezen talál megfelelő, kifejezetten a villanyautókra szabott gépjármű-biztosítást. Többféle gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) és casco biztosítási megoldás érhető el a piacon, amelyek tisztán elektromos és hibrid autókra is érvényesek, ám az új technológiákat és a gazdaság zöld átállását támogató Allianz innovatív vállalatként az elsők között ismerte fel, hogy szükség van kifejezetten az elektromosautó-tulajdonosok igényeire szabott fedezetekre. Az új és használt zöldrendszámos autók számára egyaránt újonnan elérhető, KGFB-t, cascót és csomagtól függően GAP-biztosítást is ötvöző fedezetek gyakorlati segítségnyújtással kínálnak hatékony választ az e-autózással kapcsolatos félelmekre.

Ha például útközben lemerül az akkumulátorunk, az Allianz Autóm biztosítási csomagjaiban elérhető közúti assistance szolgáltatásrészeként a biztosító töltőautót küld a helyszínre (ha elérhető), vagy vállalja a vontatás megszervezését és költségét a legközelebbi megfelelő töltőállomásig, hogy onnan folytathassuk utunkat. Amennyiben valamilyen meghibásodás vagy baleset történik, akkor vagy megjavítják a helyszínen az autót, vagy ha ez nem lehetséges, biztonságos helyre vontatják, és megbízható, az Allianz partneri hálózatában elérhető szakszervizbe viszik. A biztosító az utasok bármely más helyre történő szállításának megszervezését és költségét is fedezi 50-100 km-es távolságon belül, továbbá csereautót biztosít legfeljebb négy napra, ha a javítás valamilyen okból nem lehetséges. Az Allianz biztosítása azokra az  esetekre is fedezetet nyújt, ha a töltőkábel, a falitöltő, az adapterek vagy a jármű más töltőberendezése, továbbá, ha az akkumulátora véletlenül megsérül, tűz éri vagy ellopják, az akkumulátor esetében akkor is, ha azt külön lízingeljük.

Stratégiai együttműködést kötött az MCC és az Agrárminisztérium

A Mathias Corvinus Collegium (MCC), a Kárpát-medence vezető tehetséggondozó intézménye és az Agrárminisztérium stratégiai együttműködési megállapodásban rögzítette, hogy a jövőben közös szakmai és oktatási programokkal kívánnak hozzájárulni az MCC hallgatóinak, alumni tagjainak és az Agrárminisztérium fiatal munkavállalóinak fejlődéséhez.
2025. 09. 16. 13:00
Megosztás:

Hozamesés és dollárgyengülés a Fed kamatdöntése előtt

A Fed kamatdöntése előtt visszatért a fejlett gazdaságok kötvénypiacaira a hozamesés, amihez New York állam vártnál gyengébb feldolgozóipari indexe is hozzájárulhatott.
2025. 09. 16. 12:30
Megosztás:

Elindult az UEX-forradalom - a Bitget Univerzális Kriptotőzsdéje

A Bitget, a világ legnagyobb Univerzális Tőzsdéje (UEX) idén ünnepli 7. születésnapját. A #GearUpTo7 kampánnyal nemcsak a múlt sikereit idézi fel, hanem elindítja a pénzügyek új korszakát is – ahol a kripto, a hagyományos eszközök, az AI és a biztonság egyetlen platformon találkoznak.
2025. 09. 16. 12:00
Megosztás:

Kriptovaluta hírek: Stellar – mi mozgatja az XLM árfolyamát?

Az alábbi elemzői összefoglaló célja bemutatni, hogy az elmúlt hónapokban milyen tényezők, bejelentések, piaci események és technikai adatok befolyásolták a Stellar (XLM) árfolyamát. Az elemzés tőzsdei szemléletű: volumenek, támasz/ellenállás, pa­nélszintű események, fundamentumok és piaci hangulat egyaránt szerepel.
2025. 09. 16. 11:30
Megosztás:

Ismét csúcson a Nasdaq és az S&P a kamatdöntést megelőzően

A három vezető amerikai tőzsdeindex hétfőn emelkedéssel zárt, az S&P 500 és a Nasdaq új történelmi csúcsot ért el, miközben a befektetők a Fed szeptember 16–17-i ülésére figyelnek, ahol a piac 96%-os valószínűséggel 25 bázispontos kamatcsökkentést vár.
2025. 09. 16. 11:00
Megosztás:

A védelmi szektor és a francia luxuscikkek húzták az európai piacokat hétfőn

Az európai részvénypiacok hétfőn közel háromhetes csúcson zártak. A Stoxx 600 index 0,4%-kal emelkedett, melyhez leginkább a francia CAC40 0,9%-os emelkedése járult hozzá.
2025. 09. 16. 10:30
Megosztás:

Spórolási lehetőségek lakásvásárláskor: új alternatívák

A lakhatás kérdése mindig is fontos szerepet töltött be Magyarországon, ahol sokan a saját tulajdonú ingatlan birtoklásában látják a hosszú távú biztonságot. Az ingatlanvásárlás költségei azonban gyakran elrettenthetik az érdeklődőket, különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben. Az utóbbi időben a különféle hitellehetőségek új távlatokat nyitottak a potenciális vásárlók előtt. De mindannyian tisztában vagyunk ezek minden lehetőségével?
2025. 09. 16. 10:00
Megosztás:

Mi történt ma reggel a forinttal?

Alig változott kedd reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a hétfő délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 09. 16. 09:30
Megosztás:

A Dogecoin megérkezik a Wall Streetre? Már e héten indulhat az első mémcoin ETF az USA-ban

A kriptovilág egy újabb mérföldkőhöz érkezhet: akár már e héten debütálhat az első olyan amerikai tőzsdén kereskedett alap (ETF), amely egy mémcoinra épül. A DOJE néven futó Dogecoin ETF nem csupán a digitális eszközök és a hagyományos pénzügyi világ összefonódását jelzi, hanem azt is, hogy a kriptoőrület egyre komolyabb szereplőként jelenik meg a Wall Street világában. Vajon egy új korszak kezdődik?
2025. 09. 16. 08:30
Megosztás:

A Bitcoin újra bikapiacot mutat, a szakértők felfedik az SJMine valódi előnyeit – Íme, mit kell tudni

A vezető kriptovaluták ármozgásai világszerte felkeltették a figyelmet, és a kriptopiac továbbra is rendkívül aktív. A Bitcoin árfolyama emelkedő tendenciát mutat, mivel a befektetők újabb ösztönző intézkedésekre várnak; a Litecoin egyre gyakrabban kerül elő a fizetési megoldásokról szóló beszélgetésekben; míg a Dogecoin árfolyama stabil maradt, amit közösségi érdeklődés és a jövőbeli fizetési rendszerekben való potenciális szerepéről szóló diskurzus hajt.
2025. 09. 16. 07:30
Megosztás:

Otthon Start foglaló: Több tízezer múlhat egy jó bankszámlán és a tranzakciós illeték is elkerülhető

Az Otthon Start Program indulása ugrásszerűen megnövelte az érdeklődést az eladó ingatlanok iránt: az ingatlan.com adatai szerint a program bejelentését követő első héten közel duplájára nőtt a kereslet. A vásárlások előkészítése azonban nemcsak az ingatlanválasztásról szól: a foglaló kifizetésekor többmilliós összegeket kell átutalni. Ennek kapcsán a money.hu megvizsgálta, milyen díjakkal számolhatnak a vevők a különböző bankszámlák esetében, és kiderült: az eltérés akár több tízezer forint is lehet.
2025. 09. 16. 07:00
Megosztás:

NKFH Sajtóközlemény: Strandbüfék, fesztiválok és fagyizók országos vizsgálata

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a kormányhivatalok munkatársaival közösen idén nyáron országos akció keretében vizsgálta a vendéglátóhelyek működését. Az ellenőrzések során ellenőrizték többek között a fagylaltozóktól a strandbüféken át a fesztiválokra kitelepült árusokat is. A szakemberek 33 vendéglátóhely működését korlátozták súlyos szabálytalanságok miatt, valamint közel 1200 kilogramm élelmiszert vontak ki a forgalomból. A vizsgálatok célja a fogyasztók védelme, valamint annak biztosítása volt, hogy a nyári hónapokban a vendéglátóhelyek megfelelő higiéniai feltételek mellett szolgálják ki a vendégeket.
2025. 09. 16. 06:30
Megosztás:

Gyorsult a lakásdrágulás augusztusban, de a 2025 eleji árrobbanás szintjétől még elmarad

Országos szinten havi összevetésben 1,1, Budapesten pedig 1,4 százalékkal emelkedtek a lakásárak. Az egy évvel ezelőtti szinthez képest 14,7 százalékkal, a fővárosban pedig 21,3 százalékkal kerülnek többe a lakások. Régiós szinten a Dél-Alföld kiugró, 4,2 százalékos havi drágulást mutatott, míg a Dél-Dunántúlon 0,2 százalékos árcsökkenés történt augusztusban. Az Otthon Start program lendületének következtében a 3 százalékos hitelnek megfelelő kínálat gyorsabban zsugorodik, mint az összes eladó lakás és ház kínálata.
2025. 09. 16. 06:00
Megosztás:

Megduplázta franchise-partnerei számát a DODO

Az elmúlt két évben a DODO szinte teljes egészében franchise-alapú működésre állt át Magyarországon: míg 2023 augusztusában 50%-os volt a franchise-partnerek aránya, ezt az értéket mostanra sikerült megduplázni. A DODO dinamikus növekedésének kulcsa a rugalmas üzleti modell, az innovatív technológia, valamint a partnereknek nyújtott teljes körű támogatás. A vállalat továbbra is nyitott az új jelentkezőkre, akik a DODO Partner programhoz csatlakozva az első naptól kezdve meglévő ügyfélkörre, flottára és fejlett technológiai háttérre támaszkodhatnak.
2025. 09. 16. 05:30
Megosztás:

Közművesítéssel bővítették a zalaegerszegi északi ipari parkot

Újabb 7 hektáros terület közművesítésével és új út építésével 50 hektárosra bővült Zalaegerszegen az északi ipari park a 400 millió forintos állami támogatás jóvoltából - közölte a város polgármestere hétfői sajtótájékoztatóján.
2025. 09. 16. 05:00
Megosztás:

Magyarország minden támadás ellenére felgyorsítja a Paks II. atomerőmű építését

Magyarország minden támadás, minden akadályozási kísérlet ellenére felgyorsítja a paksi bővítést, így a következő évtized elejére működésbe is léphetnek az új atomerőművi blokkok - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Bécsben.
2025. 09. 16. 04:30
Megosztás:

Idén több mint 2,1 millióan rendelkeztek személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékáról

Idén több mint 2,1 millióan ajánlották fel érvényesen személyi jövedelemadójuk 1 százalékát, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) legfrissebb, hétfőn közzétett összesítése alapján 42 milliárd forint sorsáról döntöttek.
2025. 09. 16. 04:00
Megosztás:

A magyar oktatásban a diákok óraterhelése nem haladja meg az OECD-átlagot

A magyar oktatásban a diákok óraterhelése nem haladja meg az OECD-átlagot, azonban abban biztosak lehetünk, hogy a tudásuk így is nemzetközi szinten kiemelkedő – közölte a pedagógiai innovációk előmozdításáért és a családbarát oktatási környezet erősítéséért felelős miniszterelnöki biztos hétfőn Facebook-oldalán.
2025. 09. 16. 03:00
Megosztás:

A kormány üdvözli a bankok és a biztosítók megállapodását a nehéz helyzetbe került családok érdekében

A Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) kezdeményezésére létrejött megállapodás alapján hétfőn elindult a méltányossági alap, amelyből az önhibájukon kívül nehéz helyzetbe került családok Babaváró kölcsönének visszafizetése történik - tudatta a tárca hétfőn az MTI-vel.
2025. 09. 16. 02:00
Megosztás:

Idén is milliárdos károk, jelentős pusztítás a viharszezon országos mérlege

Az idén, a május 1. és augusztus 31. közötti viharszezonban 101 032 kárbejelentés érkezett a biztosítókhoz, amelyek ezek nyomán 13 milliárd 124 millió forintot fizettek már ki vagy tartalékolnak kárkifizetésre, 3 milliárd forinttal többet a tavalyi azonos időszakinál - közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) hétfőn az MTI-vel.
2025. 09. 16. 01:00
Megosztás: