Lufthansa: Mennyit ér a gyors profitnövekedés, ha alacsony szintről jön?
Ezen szegmensek közül a legjelentősebb a személyszállítás, mely a bevételek 75 százalékát adja, és ami éves szinten mintegy 120 millió utast szolgál ki, napi 4.000 járatot üzemeltet 300 célállomásra 100 országban. A cégcsoporthoz több légitársaság is tartozik. A névadó Lufthansán túl a csoport tagja az Austrian Airlines, a SWISS légitársaság és a Brussels Airlines is. Alapvetően a hagyományos légitársaságok modelljét követi, de Eurowings néven fapados légitársaságot is üzemeltet.
A második legjelentősebb szegmens a karbantartási szolgáltatások. Ez az árbevétel több, mint a 10 százalékát adja. A szegmens más légitársaságok mellett repülőgép lízing cégeket, magán gépeket, állami és katonai megrendelőket is kiszolgál.
A harmadik szegmens a logisztikai szolgáltatások, mely az árbevétel nagyjából 10 százalékát adja. Az eredménykimutatásban önállóan jelenik meg a catering szolgáltatás, mely a bevételek 5 százalékáért felelős, ezt azonban nem tekinti önálló üzletágnak a csoport.
A globális jelenlét ellenére a légitársaság fő piaca Európa, ahonnan a bevételek kétharmada származik. Ezt követi Észak-Amerika 20 százalékkal, majd Ázsia 10 százalékkal. A többi térség pedig mindössze pár százalékos súlyt képvisel az árbevételi szerkezeten belül.
Romló eredménykilátások
Az idei évben az elemzők gyakorlatilag folyamatosan rontották EBITDA várakozásukat a Lufthansa kapcsán, és csak szeptembertől lehet javuló trendről beszámolni. Az aktuális várakozások alapján az év elején még az idei évre várt EBITDA szint majd csak 2026-ra tűnik elérhetőnek. Az idei évi EBITDA várakozások év eleje óta 1,2 milliárd euróval 3,9 milliárdra csökkentek, melynek oka a személyszállítási üzletágtól várt bevételek visszaesése, miközben a működési költségek lényegében változatlanak maradtak. A többi szegmenstől várt teljesítmény is stabilan alakult az év során.
EBITDA várakozás a 2024-2026-os időszakra
Forrás: Bloomberg, Erste
Szokatlan értékeltségi helyzet
A Lufthansa értékeltségét összehasonlító elemzés során két peer-groupot használtunk. Egy, csak a hagyományos európai légitársaságokat tartalmazó csoportot, és egy bővítettet, mely a fapados légitársaságokat is magában foglalja.
A 2024-es eredményvárakozásokkal kalkulálva P/E alapon mind a két peer-grouphoz képest drágának tűnik a Lufthansa. A 2025 és 2026-os éveket vizsgálva viszont már csak a hagyományos légitársaságoknál magasabb az értékeltsége, de elmarad a teljes peer-group átlagától és medián értékétől is.
EV/EBITDA alapon a 2024-es év alapján a hagyományos légitársaságok átlagánál enyhén magasabb a Lufthansa értékeltsége, míg a 2025-ös és 2026-os várakozásokkal átlagosnak tekinthető a szűken vett összehasonlítási csoporton belül, a teljes szektort nézve viszont már átlag alatti értékeltség látható.
Forrás: Bloomberg, Erste
Elvégeztük a Lufthansa regressziós értékelését is, mely során a 2024-es P/E értékeltséget vizsgáltuk a 2024 és 2026 között várható éves átlagos növekedés függvényében.
Az ábrán rögtön láthatóvá válik egy érdekesség, nevezetesen, hogy a fapados légitársaságokat reprezentáló sárga pontok az ábra bal felső felében helyezkednek el. Ez azt mutatja, hogy ezek a részvények úgy forognak magasabb P/E rátán, hogy közben a várt éves eredménynövekedési ütemük alacsonyabb, mint a hagyományos légitársaságoké.
A Lufthansa a szaggatott egyenes felett helyezkedik el, vagyis az értékeltsége magasabb, mint amit a növekedés indokol.
Forrás: Bloomberg, Erste
Ám ha a rendkívül gyenge tőkehelyzetére (elenyésző saját tőke) való tekintettel kivennénk a peer-group-ból az Air France-KLM-et (a jobb alsó kék kiugró pont), akkor már enyhén a regressziós egyenes alatt helyezkedne el a Lufthansa, ahogy az a következő ábrán látható.
Forrás: Bloomberg, Erste
A Lufthansára vonatkozó 12 hónapos Bloomberg konszenzus szerinti célár 6,6 euró. A részvényt 4 elemző javasolja vételre, 13 tartásra és 7 eladásra.