Magyar fiatalok találmánya teheti zöldebbé a mindennapi takarítást
A műanyagszennyezés világszerte komoly problémát jelent: a Világgazdasági Fórum 2016-ban közzétett jelentése szerint szerint évente 8 millió tonna műanyag kerül élővizekbe, és ha a jelenlegi trendek folytatódnak, 2050-re a tengerekben található műanyaghulladék várhatóan túllépi a halak számát. Ez a probléma inspirálta Chrobák Adriánt és Uzoni Dávidot, hogy az érettségi megírását követően, 2018 júniusában megalapítsák az EcoHills Kereskedelmi Kft-t.
Dávid és Adrián elsőként, ballagási pénzüket összerakva, Magyarországon egyedülálló minőségű papír szívószálakat rendelt, és elkezdett a termékekkel belvárosi éttermeknél házalni. Gyorsan realizálták, hogy szinte minden, a piacon elérhető környezetbarát termék jelentősen drágább, mint a tradicionális alternatívák. Rájöttek, hogy versenyképes árazással gyorsan piacot szerezhetnek. Ennek a stratégiának köszönhetően az EcoHills, nem sokkal már a megalapítása után, környezetbarát termékek jelentős szolgáltatóvá vált a vendéglátóiparban. A cég ügyfelei között tudhatott több, mint 350 vendéglátóhelyet valamint Magyarország legnagyobb fesztiváljait is.
Ahogy folyamatos bővült a cég termékportfóliója, úgy találkozott Adrián és Dávid is a “zöld” tisztítószerek fogalmával. A két alapító azonban hamarosan rájött, hogy a környezetbarát tisztítószerek nem nyújtanak átfogó megoldást korunk műanyag problémájára: "A legtöbb háztartási tisztítószer kevesebb mint 15% aktív összetevőt tartalmaz, a fennmaradó része pedig víz és a környezetünkre roppant káros műanyag flakon. Ráadásul a zöld termékek általában drágábbak, mint hagyományos társaik" - mondja Adrián.
Ekkor határozták el, hogy létrehoznak egy olyan tisztítószer családot, amely nemcsak fenntartható, de pénztárcabarát is. Fontos volt az is, hogy a vásárlóknak egyáltalán ne kelljen áldozatot hozniuk: a megszokott módon és a megszokott hatékonysággal tudjanak a termékekkel takarítani.
A csapat gyorsan kibővült egy vegyészmérnökkel, az eredmény pedig a Cleanspire termékcsalád lett, ami egy pezsgőtabletta alapú tisztítószer-koncentrátum. A tablatték vízben pár perc alatt feloldódnak, és így a szokásos módon használható folyékony tisztítószert hoznak létre. "Ez azt jelenti, hogy a palackot és a fúvókát csak egyszer kell megvásárolni, így több kilogramm folyékony tisztítószer helyett csak néhány grammnyi tablettára van szükség" - magyarázza Adrián.
A Cleanspire termékek kis helyet foglalnak, így könnyen tárolhatók és költséghatékonyan szállíthatók. “Fontos kiemelnem, hogy a termékek magyar fejlesztésűek és gyártásúak, így nem kell átrepülniük a fél világot mire használni tudjuk. A termékek így akár 10-15%-kal is olcsóbbak mint a piacon lévő szerek. Hab a tortán, hogy a termék állatkísérletmentes, klórmentes, nem ártalmas a vízi élővilágra és a receptúrája is vegán.” - veszi át a szót Dávid.
Jelenleg a cég már több fajta tisztítószert értékesít, ami lefedi a legtöbb háztartás takarítási szükségleteit. A termékcsalád 2022-ben megkapta a magyar GreenBrands minősítést és Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által rendezett fenntarthatósági mesterkurzus pitch versenyén első helyet ért el. A termékek értékesítése tavaly októberben indult, azóta több takarítócég, irodaház és hotel is a műanyagmentes takarítás útjára lépett ezzel már számottevő műanyag hulladékot megspórolva.
A termékek iránti növekvő keresletre reagálva az EcoHills pár hete elindította internetes áruházát is, hogy közvetlenül ki tudja szolgálni a vásárlókat. Az webáruház kezdőcsomagokat és utántöltő tablettákat kínál olyan felhasználók számára, akik hatékonyan takarítanának helyet és műanyag szemetet spórolva. Emellett a vállalat tárgyalásokat folytat több kiskereskedelmi lánccal is, hogy a Cleanspire termékek a boltok polcain is minél előbb elérhetőek legyen.
Dávidnak és Adriánnak határozott elképzelései vannak az EcoHills cég jövőjét illetően is. "Úgy gondoljuk, hogy egy fenntartható megoldás csak akkor működőképes hosszú távon, ha az árban is elérhető tud lenni a mindennapi emberek számára. Hisszük, hogy a pénztárcabarát, és mindenközben műanyagmentes termékeinkkel pontosan ezt a célt fogjuk tudni elérni" - mondja Dávid. A vállalat tervezi, hogy a termékcsaládot további háztartási cikkekkel és kozmetikumokkal is bővíti, és a regionális terjeszkedés lehetőségét is vizsgálja.
Az alapítók kapcsolata kulcsfontosságú tényező az EcoHills sikerében. Dávid és Adrián gyermekkoruk óta ismerik egymást, és barátságuk egy stabil alapot biztosít üzleti kapcsolatukhoz. "Jól kiegészítjük egymást, és képesek vagyunk konstruktív módon kihívások elé állítani egymást" - mondja Adrián. "Mindketten szeretnénk pozitív hatást gyakorolni a környezetre, és elkötelezettek vagyunk az EcoHills sikerének elérése mellett." - fejezi be Dávid.