Magyarország a régiós középmezőnyben a mobilfizetések használatában
A kutatás eredményeit ismertetve Kiss Ede, a Visa Magyarországért felelős területi vezetője szerdán Budapesten sajtótájékoztatón elmondta: az okostelefont bolti fizetésre vagy internetes vásárlásra használók aránya Csehországban 68 százalék, Lengyelországban 71, Szlovákiában 72 százalék, ezzel Magyarország a régiós középmezőnyben helyezkedik el.
Az eltérést azzal magyarázta, hogy a nagy globális technológiai vállalatok - a Google Pay és az Apple Pay - eltérő ütemben vezették be a régió országaiban szolgáltatásaikat. A piacok hasonlósága miatt a különbségek kiegyenlítődhetnek - tette hozzá. A tanulmány szerint okostelefonja segítségével a magyar fogyasztók 74 százaléka keres termékeket és szolgáltatásokat, 69 százalékuk kedvezményeket és akciókat böngészik, 59 százalékuk árakat hasonlít össze.
A Visa felmérése szerint a Z generáció (18-24 évesek) 76 százaléka már legalább egy mobilalkalmazáshoz regisztrálta kártyáját, de a 45-54 éves magyar válaszadók 75 százaléka is tisztában van azzal, hogy az üzletekben fizethet okostelefonjával, és 22 százalék él is ezzel a lehetőséggel. Az online vásárláshoz hasonlóan a magyarok elsősorban a gyorsaság (67 százalék) és a kényelem (65 százalék) miatt szeretnek az üzletekben okostelefonnal egy érintéssel fizetni, ez pár százalékponttal magasabb, mint a hagyományos internetes fizetés esetén. A tanulmányból kiderül, hogy az okostelefonnal fizető magyar fogyasztók a biztonságot tartják a mobilfizetés egyik fő előnyének (43 százalék a bolti fizetés esetében, 27 százalék az online vásárlás esetében).
Kiss Ede a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szeptemberi jelentését idézve kiemelte: nagyon gyors ütemben növekszik a mobiltárcába regisztráló kártyák száma, a második negyedévben 9 százalékkal nőtt az előző három hónaphoz képest, és meghaladta az 1,5 milliót. A jegybank adatai szerint a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal bel- és külföldön lebonyolított mobiltárcás vásárlási tranzakciók száma és értéke rendre 150, illetve 161 százalékkal növekedett 2021 második negyedévéhez képest, megközelítve a 63 millió darabot, valamint meghaladva a 391 milliárd forint értéket.
Harmati László, az Erste Bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese arról számolt be, hogy a bank adatai is alátámasztják a mobilfizetés gyors növekedését. Tájékoztatása szerint a magyar Erste Bank ügyfélkörének 67 százaléka digitálisan aktív, közülük csaknem félmillió mobiltelefont használ a mindennapi bankoláshoz, 200 ezren pedig napi gyakorisággal fizetnek telefonnal.
Az Erste ügyfeleinek 58 százaléka parkolás és autópálya-matrica vásárlásra, 31 százalékuk QR kódos csekkbefizetésre, míg 11 százalékuk egyenlegfeltöltésre használja az Erste Bank MobilePay szolgáltatását - ismertette.
Hangsúlyozta, hogy az Erste Bank fejlesztéseiben - amely az egész bankszektorra is érvényes - egyre inkább a mobile-first elv a meghatározó, vagyis kizárólag a mobilfizetési szegmensre fókuszálnak. A reprezentatív felmérést Lengyelországban, Csehországban, Magyarországon, Romániában, Bulgáriában, Szlovákiában, Szlovéniában és Horvátországban készítették októberben, országonként ezer 18-65 év közötti embert megkérdezve.