Markánsan különböznek az átlagtól a fiatal generációk médiafogyasztási szokásai

Markánsan különböznek az átlagtól a fiatal generációk médiafogyasztási szokásai - írta idei Médiapiaci jelentésében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Markánsan különböznek az átlagtól a fiatal generációk médiafogyasztási szokásai

Az MTI-hez kedden elküldött jelentés szerint a mai médiagazdaság minden szereplőjének elengedhetetlen a folyamatos alkalmazkodás, ami a változatos online üzleti modellek előretörése, a globális platformok növekvő befolyása, valamint a fogyasztási szokások változása - különösen a fiatalabb korosztályok médiahasználatának átalakulása - miatt vált szükségessé.

Idézik a közleményben Koltay Andrást, az NMHH elnökét, aki a jelentéssel kapcsolatban kiemelte, hogy az átlátható hatósági működésre, a piaci és társadalmi kapcsolatokra, valamint a fogyasztói információkra épülő, tényeken alapuló helyzetértékeléssel tudnak a leghatékonyabban felkészülni és reagálni ezekre a megmérettetésekre.

A jelentés átfogóan vizsgálta a rádiózás, a televíziózás, a nyomtatott és online sajtó, az új médiaplatformok, illetve a hírfogyasztás és a hirdetési piac trendjeit és elemezte többi között a mozi- és filmpiac fejleményeit, a közterületi hirdetési piac alakulását, a fiatalok médiafogyasztási szokásait is.

A közlemény szerint az NMHH elnökét a tavalyi jelentés "egyöntetűen pozitív visszhangja" megerősítette abban a meggyőződésében, hogy az általuk választott objektív, strukturált szakmai megközelítés képes értelmes, előremutató párbeszédet indítani.

Koltay András hangsúlyozta, hogy ez olyan rendkívül érzékeny és "gyakran ideológiailag vagy érzelmileg terhelt" témakörökben is lehetséges, mint a médiafogyasztás sokszínűsége, a sajtószabadság szerepe a digitális korban vagy a globális platformok piactorzító hatása az online médiaszolgáltatások és reklámok piacán.

A médiahatóság közölte azt is, hogy aktuális elemzések szerint a fiatalabb generációk fogyasztási szokásai gyorsabban változnak, mint az általános trendek, példaként említve, hogy a 13-17 és 18-29 évesek például naponta átlagosan csak 133, illetve 144 percet töltenek tévézéssel, szemben az országos átlaggal, ami 289 perc.
    Az NMHH szerint ezek az adatok azt is megmutatják, hogy a televíziózás visszaesése a fiataloknál 13 éves kor környékén válik szembetűnővé, amikor a gyermekcsatornák helyét az online tartalomfogyasztás veszi át.

Összegzésük szerint a rádióhallgatásnál is hasonló tendenciák figyelhetők meg, ugyanis a 15-19 évesek 2022-ben átlagosan 64 százalékkal kevesebb időt töltöttek rádiózással, mint négy évvel korábban, a 20-29 évesek pedig a 2019-ben kiadott adatokhoz képest harmadával kevesebbet.

Felhívták a figyelmet arra, hogy a nyomtatott napilapok, folyóiratok és magazinok terjesztési számai évek óta csökkennek; a 15 évnél idősebb magyarok már csak mintegy 44 százaléka olvas rendszeresen nyomtatott újságot, a fiatalabb korosztályoknál pedig ez az arány még alacsonyabb.

Az online médiafogyasztás előretörését mutatja az is, hogy a 8-15 éves korosztály tagjai átlagosan naponta csaknem 4 órát töltöttek 2022-ben az okostelefonjuk képernyője előtt, ezzel kapcsolatban az NMHH úgy fogalmazott, hogy "kis túlzással, ami nem érhető el az okostelefonon, az számukra nem is létezik".

Az életkorral egyenes arányban nőtt a készülékhasználat átlagos ideje is - közölték, hozzátéve, hogy a fiatalok a telefonjukon párhuzamosan használják a különböző platformokat, formátumokat és tartalmakat, melyek használata folyamatosan beépül a napi rutinjukba.

A jelentés szerint 2022-ben a magyarországi internethasználók 58 százaléka töltött napi átlagban 3 óránál is többet a képernyő előtt.

Mint írták, a streamingszolgáltatások és videómegosztó platformok új dimenzióba helyezik a televíziózást, ezek versenytársakként szerepelnek a hagyományos lineáris televíziós piac mellett. A rádiózásban is hasonló átalakulás figyelhető meg, tekintettel arra, hogy az online rádiók, zenei streamingszolgáltatások és podcastok is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Ebben a változó médiakörnyezetben a nyomtatott sajtó is kihívásokkal néz szembe a közösségimédia-platformok és online tartalomszolgáltatások növekvő terjedése miatt - hangsúlyozta az NMHH.

Kitértek arra, hogy a hirdetési bevételek emelkedése 2022-ben megtorpant, sőt a nominális növekedés reálértéken jelentős csökkenést mutat. Az internetes reklámbevételek növekedésében a meghatározó szerepet a globális digitális platformok játszották; a 163 milliárd forint körülire becsült teljes hazai online hirdetési piac bevételeinek csaknem kétharmada a Facebook és a Google kasszájába került 2022-ben is.

A hírfogyasztást és az információszerzést vizsgáló kutatás szerint a 15-75 éves korosztály alig 4 százaléka használja mind a négy különböző médiatípust, 24 százalékuk három, 44 százalékuk pedig kettőt választ, 23 százalékuk egyetlen forrásból tájékozódik, míg a megkérdezettek három százaléka egyáltalán nem használ médiatípusokat arra hogy a világ eseményeiről tájékozódjon - sorolták.

Az internet szerepe egyre meghatározóbb, a digitális tájékozódási formák népszerűsége tovább növekszik, ezzel párhuzamosan, a folyamatosan bővülő médiakínálat kockázatokat is hordoz. A közösségi oldalakat használó 16 év feletti internetezők 74 százaléka találkozott már káros tartalmakkal, megnyilvánulásokkal, álhírekkel és átverős hirdetésekkel - ismertette az NMHH.

Ezért is tartja az NMHH kiemelt jelentőségűnek, hogy jogszabályban meghatározott eszközeivel hozzájárulhasson a médiatudatosság javulásához, a hazai médiakultúra fejlődéséhez - olvasható a médiahatóság Médiapiaci jelentésében.

Leminősítették Franciaországot

Leminősítette Franciaországot a Moodys Ratings, mindenekelőtt azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy jelentősen romlik a francia közfinanszírozási helyzet.
2024. 12. 14. 10:00
Megosztás:

Miért fordulnak a Hedera és Render befektetők az FXGuys felé?

A kriptopiacot hosszú ideje olyan jól ismert nevek uralják, mint a Hedera (HBAR) és a Render (RNDR), amelyek mindegyike egyedi blokklánc-innovációkat kínál.
2024. 12. 14. 09:00
Megosztás:

Karácsonyi fogyasztóvédelmi jótanácsok – Vásárlás tudatosan, az ünnepi időszakban is

A karácsony közeledtével egyre többen vágnak bele a karácsonyi ajándékok beszerzésébe és otthonuk feldíszítésébe. Azonban az ünnepek közeledtével is fontos, hogy a vásárlásainkat tudatosan és körültekintően végezzük, miközben tisztában vagyunk fogyasztói jogainkkal is. A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium a karácsonyi készülődés zavartalansága és a magyar családok védelme érdekében fokozott ellenőrzésekkel lép fel az ünnepi időszakban is.
2024. 12. 14. 08:00
Megosztás:

Brutális vasúti közbeszerzési kartellt tárt fel a GVH

Tiltott módon összejátszott több cég egy több tízmilliárd forintos Debrecen környéki vasúti fejlesztés közbeszerzése során – tárta fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Az összehangolt kartellezés során szinte mindent egyeztettek egymással az érintett vállalkozások. A kartellt koordináló Homlok Csoport két vállalkozására összesen 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a GVH Versenytanácsa. A cégek megpróbálták akadályozni a GVH eljárását, képviselőik a meghirdetett tárgyaláson sem vettek részt, ezért további 25 millió forint eljárási bírságot is meg kell fizetniük.
2024. 12. 14. 06:00
Megosztás:

Bővül az Aeroplex Bukarestben

December közepétől már kettő karbantartási vonalon dolgozik az Aeroplex a bukaresti bázisán – közölte a magyar repülőgép-karbantartó vállalat. A telephely októberi megnyitása óta folyamatos a munka a bukaresti Băneasa repülőtéren, ahol a spanyol Albastar érkezésével kettőre nő az egyidejűleg karbantartott repülőgépek száma. Az Aeroplex a helyi Romaeroval együttműködve tovább bővítheti a képességeit a román piacon.
2024. 12. 14. 05:00
Megosztás:

Nyerni szeretnél? Újgenerációs e-sorsjegyeket dob piacra a Szerencsejáték Zrt.

Teljesen új típusú e-sorsjeggyel érkezik a Szerencsejáték Zrt. Az e-sorsjegyek legújabb generációját képviselő „e-sorsjegy Extra” modern animációs megoldásokat és úgynevezett „in game”, vagyis játékon belüli bónuszjátékokat is tartalmaz. A nemzeti lottótársaság 4 éve vezette be az e-sorsjegyeket, ezalatt az időszak alatt a termékek éves bevétele és portfóliós aránya megduplázódott.
2024. 12. 14. 04:00
Megosztás:

Mitől dubaji a dubaji csoki? Mi ez a nagy dubaji csoki láz mostanság?

Mi is az a dubaji csoki? A dubaji csoki az utóbbi időben nagy népszerűségnek örvend a magyar piacon. Miben más a dubaji csoki és milyen a dubaji csoki egyáltalán?
2024. 12. 14. 03:00
Megosztás:

Bejgli ne repedjen ki! Egyszerű a trükk, sokan mégsem tudják!

Mi okozhatja azt, hogy a bejgli kireped? Mit tegyünk annak érdekében, hogy a bejgli ne repedjen ki?
2024. 12. 14. 02:00
Megosztás:

A Crypto All-Stars 15 millió felett, napok múlva tőzsdére megy

Az érdeklődőknek már csak néhány napjuk van, ha szeretnék kedvezményes áron beszerezni a tokeneket, bár a zárás hamarabb is, amennyiben elfogynak a tokenek.
2024. 12. 14. 01:00
Megosztás:

Téli bull run riasztás: 5 figyelemre méltó mémcoin, amely nagy nyereség előtt áll!

Ahogy a kriptopiac emelkedik, egy új mémcoin-hullám kelti fel a figyelmet, jelentős hozamokat ígérve ezen a télen. A rajongók izgatottan várják, mely tokenek vezethetik a következő rallyt, miközben a lendület növekszik, és új lehetőségek nyílnak ebben a dinamikus térben.
2024. 12. 13. 23:30
Megosztás:

Altcoin forradalom: 3 kriptovaluta, amelyek 2025 előtt felülmúlhatják a Bitcoint

A Bitcoin hosszú ideje a kriptovaluták világának vezetője, de a piac gyorsan változik. Egy új digitális érmekör hulláma szerez lendületet, és ígéretes potenciált mutat a Bitcoin növekedésének felülmúlására.
2024. 12. 13. 23:00
Megosztás:

Az esélytelenből király: A Solana emelkedő tokenje jövőre célba veszi a DOGE és PEPE trónfosztását, akár 1000-szeres növekedési potenciállal

A Solana natív tokenje figyelemre méltó lendületet vesz, és arra készül, hogy a következő évben kihívást intézzen olyan népszerű kriptovaluták ellen, mint a Dogecoin és a Pepe.
2024. 12. 13. 22:00
Megosztás:

Pepe Unchained 500%-os növekedést ért el a bevezetése óta, és most minden szem erre a minden sportot felölelő mémcoinra szegeződik, amely még nagyobb mozgásokat ígér 2025 első negyedévében!

A mémcoin piac felbolydult Pepe Unchained robbanásszerű debütálása után, amely 500%-os növekedést produkált a listázáskor, és optimizmussal töltötte el a kriptoközösséget.
2024. 12. 13. 21:30
Megosztás:

Elemzők felfedik a legjobb altcoinokat, amelyek jövőre akár 10.000%-os nyereséget is hozhatnak – Benne vagy a buliban?

Kriptovaluta-szakértők ígéretes új altcoinokat azonosítottak, amelyek jövőre robbanásszerű értéknövekedést mutathatnak.
2024. 12. 13. 21:00
Megosztás:

Az XRP nem esik 2 dollár alá, állítja egy szakértő, miközben az XYZVerse és a Cardano robbanásszerű bikafutamokra készülnek!

Egy szakértő szerint az XRP stabilan 2 dollár felett fog maradni, ami erős bizalmat tükröz annak stabilitása iránt a jelenlegi piaci növekedés közepette.
2024. 12. 13. 20:00
Megosztás:

Amit a mezőgazdasági csomagolóanyagokról tudni érdemes

Az, aki az agráriumban dolgozik, jól tudja, hogy a termények védelme érdekében nagy figyelmet kell fordítani a megfelelő csomagolásra. Azzal, hogy általuk jobb termésátlagot és magasabb minőséget érhetünk el, a pénzügyi stabilitásunkhoz is hozzájárulnak.
2024. 12. 13. 19:00
Megosztás:

Egy feltörekvő mémcoin átlépte a 3 millió dolláros előértékesítési mérföldkövet – Túlszárnyalhatja a BONK-ot és a PEPE-t?

Egy új szereplő a mémcoinok piacán átlépte a 3 millió dolláros határt korai tőkebevonási kampánya során. Ez a meglepő eredmény izgalmat keltett a kriptovaluta-rajongók körében.
2024. 12. 13. 18:30
Megosztás:

Valóság lehet a 2 dollár az FX Guys számára a közelgő altcoin rallyban?

A kriptovaluta piac a következő nagy altcoin rallyra készül, és sok befektető most ígéretes projektek felé fordítja figyelmét.
2024. 12. 13. 18:00
Megosztás:

Hogyan oldható meg gazdaságosan a rendszeres folyadékbevitel?

A rendszeres és megfelelő folyadékfogyasztás az egészséges életmód alapja. Az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen a víz, hiszen számos létfontosságú funkcióhoz elengedhetetlen.
2024. 12. 13. 17:00
Megosztás:

Georgia távolodik az EU-tól

Szeptemberben Törökország kérelmezte felvételét az egyre dinamikusabban bővülő BRICS-országokhoz, követve az EU számára szintén stratégiai fontosságú Azerbajdzsánt. Az EU számára két fontos ország csatlakozása a rivális tömbhöz elég nagy veszteség lehet hosszú távon. November vége óta egy uniós tagjelölt ország, Georgia tűnik eltávolodni az Európai Uniótól. Úgy tűnik, hogy Georgia az EU és az USA, valamint a velük szemben elhelyezkedő Oroszország geopolitikai játszmájának áldozata lett. Ezt a játszmát az EU rosszul játszotta és lehet, hogy ismét veszített egy szövetségest.
2024. 12. 13. 16:00
Megosztás: