Markánsan különböznek az átlagtól a fiatal generációk médiafogyasztási szokásai

Markánsan különböznek az átlagtól a fiatal generációk médiafogyasztási szokásai - írta idei Médiapiaci jelentésében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Markánsan különböznek az átlagtól a fiatal generációk médiafogyasztási szokásai

Az MTI-hez kedden elküldött jelentés szerint a mai médiagazdaság minden szereplőjének elengedhetetlen a folyamatos alkalmazkodás, ami a változatos online üzleti modellek előretörése, a globális platformok növekvő befolyása, valamint a fogyasztási szokások változása - különösen a fiatalabb korosztályok médiahasználatának átalakulása - miatt vált szükségessé.

Idézik a közleményben Koltay Andrást, az NMHH elnökét, aki a jelentéssel kapcsolatban kiemelte, hogy az átlátható hatósági működésre, a piaci és társadalmi kapcsolatokra, valamint a fogyasztói információkra épülő, tényeken alapuló helyzetértékeléssel tudnak a leghatékonyabban felkészülni és reagálni ezekre a megmérettetésekre.

A jelentés átfogóan vizsgálta a rádiózás, a televíziózás, a nyomtatott és online sajtó, az új médiaplatformok, illetve a hírfogyasztás és a hirdetési piac trendjeit és elemezte többi között a mozi- és filmpiac fejleményeit, a közterületi hirdetési piac alakulását, a fiatalok médiafogyasztási szokásait is.

A közlemény szerint az NMHH elnökét a tavalyi jelentés "egyöntetűen pozitív visszhangja" megerősítette abban a meggyőződésében, hogy az általuk választott objektív, strukturált szakmai megközelítés képes értelmes, előremutató párbeszédet indítani.

Koltay András hangsúlyozta, hogy ez olyan rendkívül érzékeny és "gyakran ideológiailag vagy érzelmileg terhelt" témakörökben is lehetséges, mint a médiafogyasztás sokszínűsége, a sajtószabadság szerepe a digitális korban vagy a globális platformok piactorzító hatása az online médiaszolgáltatások és reklámok piacán.

A médiahatóság közölte azt is, hogy aktuális elemzések szerint a fiatalabb generációk fogyasztási szokásai gyorsabban változnak, mint az általános trendek, példaként említve, hogy a 13-17 és 18-29 évesek például naponta átlagosan csak 133, illetve 144 percet töltenek tévézéssel, szemben az országos átlaggal, ami 289 perc.
    Az NMHH szerint ezek az adatok azt is megmutatják, hogy a televíziózás visszaesése a fiataloknál 13 éves kor környékén válik szembetűnővé, amikor a gyermekcsatornák helyét az online tartalomfogyasztás veszi át.

Összegzésük szerint a rádióhallgatásnál is hasonló tendenciák figyelhetők meg, ugyanis a 15-19 évesek 2022-ben átlagosan 64 százalékkal kevesebb időt töltöttek rádiózással, mint négy évvel korábban, a 20-29 évesek pedig a 2019-ben kiadott adatokhoz képest harmadával kevesebbet.

Felhívták a figyelmet arra, hogy a nyomtatott napilapok, folyóiratok és magazinok terjesztési számai évek óta csökkennek; a 15 évnél idősebb magyarok már csak mintegy 44 százaléka olvas rendszeresen nyomtatott újságot, a fiatalabb korosztályoknál pedig ez az arány még alacsonyabb.

Az online médiafogyasztás előretörését mutatja az is, hogy a 8-15 éves korosztály tagjai átlagosan naponta csaknem 4 órát töltöttek 2022-ben az okostelefonjuk képernyője előtt, ezzel kapcsolatban az NMHH úgy fogalmazott, hogy "kis túlzással, ami nem érhető el az okostelefonon, az számukra nem is létezik".

Az életkorral egyenes arányban nőtt a készülékhasználat átlagos ideje is - közölték, hozzátéve, hogy a fiatalok a telefonjukon párhuzamosan használják a különböző platformokat, formátumokat és tartalmakat, melyek használata folyamatosan beépül a napi rutinjukba.

A jelentés szerint 2022-ben a magyarországi internethasználók 58 százaléka töltött napi átlagban 3 óránál is többet a képernyő előtt.

Mint írták, a streamingszolgáltatások és videómegosztó platformok új dimenzióba helyezik a televíziózást, ezek versenytársakként szerepelnek a hagyományos lineáris televíziós piac mellett. A rádiózásban is hasonló átalakulás figyelhető meg, tekintettel arra, hogy az online rádiók, zenei streamingszolgáltatások és podcastok is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Ebben a változó médiakörnyezetben a nyomtatott sajtó is kihívásokkal néz szembe a közösségimédia-platformok és online tartalomszolgáltatások növekvő terjedése miatt - hangsúlyozta az NMHH.

Kitértek arra, hogy a hirdetési bevételek emelkedése 2022-ben megtorpant, sőt a nominális növekedés reálértéken jelentős csökkenést mutat. Az internetes reklámbevételek növekedésében a meghatározó szerepet a globális digitális platformok játszották; a 163 milliárd forint körülire becsült teljes hazai online hirdetési piac bevételeinek csaknem kétharmada a Facebook és a Google kasszájába került 2022-ben is.

A hírfogyasztást és az információszerzést vizsgáló kutatás szerint a 15-75 éves korosztály alig 4 százaléka használja mind a négy különböző médiatípust, 24 százalékuk három, 44 százalékuk pedig kettőt választ, 23 százalékuk egyetlen forrásból tájékozódik, míg a megkérdezettek három százaléka egyáltalán nem használ médiatípusokat arra hogy a világ eseményeiről tájékozódjon - sorolták.

Az internet szerepe egyre meghatározóbb, a digitális tájékozódási formák népszerűsége tovább növekszik, ezzel párhuzamosan, a folyamatosan bővülő médiakínálat kockázatokat is hordoz. A közösségi oldalakat használó 16 év feletti internetezők 74 százaléka találkozott már káros tartalmakkal, megnyilvánulásokkal, álhírekkel és átverős hirdetésekkel - ismertette az NMHH.

Ezért is tartja az NMHH kiemelt jelentőségűnek, hogy jogszabályban meghatározott eszközeivel hozzájárulhasson a médiatudatosság javulásához, a hazai médiakultúra fejlődéséhez - olvasható a médiahatóság Médiapiaci jelentésében.

Az EU jóváhagyta az Ukrajna-eszköz következő, 1,8 milliárd eurós részletének kifizetését

Az Európai Unió Tanácsa jóváhagyta Ukrajnának a makroszintű pénzügyi stabilitást biztosító 50 milliárd eurós, hosszú távú pénzügyi támogatás ötödik, 1,8 milliárd eurós részletének kifizetését - tette közzé az X-en az uniós tanács kedden.
2025. 11. 05. 00:05
Megosztás:

XRP árfolyam ma: a bálnák a Digitap ($TAP) felé fordulnak a 100-szoros árnövekedési előrejelzés után

A 2023-as mélypontjáról induló parabolikus, 100-szoros rali után úgy tűnik, hogy az XRP egy kritikus rotációs szakaszba lép, mivel a bálnatárcák most frissen megjelenő, fintech-alapú tokenekbe kezdik átcsoportosítani tőkéjüket.
2025. 11. 04. 23:00
Megosztás:

Turisztikai fejlesztések indulnak a Dunakanyarban

A Pilisi Parkerdő 2,3 milliárd forint értékű ökoturisztikai fejlesztést indít a Pilis Bike hálózat fejlesztésével és egy ökoturisztikai központ kialakításával a visegrádi Mogyoró-hegyen - közölte az erdőgazdaság kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 22:30
Megosztás:

Minden ötödik belga háztartást energiaszegénység fenyeget

Majdnem minden ötödik belga háztartás, vagyis a lakosság 19,8 százaléka veszélyeztetett az energiaszegénység legalább egyik formája által - írta a Belga hírügynökség a szövetségi gazdasági szolgálat (FPS Economy) kedden közzétett adataira hivatkozva.
2025. 11. 04. 21:30
Megosztás:

A DOGE-nek tartania kell a 0,18 dollárt – különben... A bálnák dupláznak erre a virális “SOL-gyilkosra” a robbanásszerű növekedési előrejelzések után

Ali kriptoelemző arra figyelmeztet, hogy nagyobb visszahúzódás jöhet, ha a Dogecoin árfolyama nem tudja megtartani a 0,18 dolláros támaszt. További vérfürdő jöhet?
2025. 11. 04. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint kedd estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 11. 04. 20:30
Megosztás:

Tudományosan is hitelesítették az Opella nettó zéró kibocsátási célkitűzését

Az Opella ma bejelentette, hogy a Science Based Targets initiative (SBTi) nevű szervezet hivatalosan is hitelesítette a vállalat közép- és hosszú távú kibocsátáscsökkentési céljait. Ez a fontos mérföldkő igazolja, hogy az Opella klímastratégiája összhangban áll azzal céllal, mely legfeljebb +1,5°C-os globális felmelegedést irányoz elő, valamint a Párizsi Egyezménnyel. Egyúttal megerősíti, hogy a vállalat a megfelelő úton halad afelé, hogy 2050-re saját működésében és teljes értékláncában is elérje a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást.
2025. 11. 04. 20:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: a magyar nukleáris ipar nemzetközileg is versenyképes

A magyar nukleáris ipar nemzetközileg is versenyképes, a szektor ráadásul stratégiai jelentőséggel bír a nemzetgazdaság jövőbeli teljesítménye szempontjából is - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Párizsban.
2025. 11. 04. 19:30
Megosztás:

A kiskereskedelmi cégek többségét kényszerítették már fizetésre zsarolóvírusokkal

A kiskereskedelmi cégek többségét kényszerítették már fizetésre zsarolóvírusokkal, és egyre gyakrabban válnak kiberbűncselekmények áldozataivá - közölte a Sophos kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 19:00
Megosztás:

A tapasztalt fehérgallérosok bére már 1 millió forint felett alakul

Amíg korábban szinte kizárólag a magasabb bérszint volt az indoka a munkahelyváltásnak, addigra ma már a mentális egészség és a munka-magánélet egyensúly is fókuszba került a Grafton Recruitment felmérése alapján. A Salary & Market Guide 2025 kutatás szerint a fehérgalléros dolgozók többsége alapvető fontosságúnak tartja azt is, hogy lehessen otthonról dolgozni, miközben a vállalatok egyre inkább igyekeznek visszarendelni őket az irodába.
2025. 11. 04. 18:00
Megosztás:

Újra 250 ezer forint alatt a budapesti bérleti díjak – az Otthon Start hűti a piacot

Októberben ismét a lélektani 250 ezer forintos szint alá süllyedtek Budapesten a kínálati bérleti díjak, amire utoljára januárban volt példa – derül ki a Rentingo legfrissebb albérletpiaci elemzéséből. A csökkenés fő oka az Otthon Start Program, amely egyszerre mérsékli a keresletet és növeli a kínálatot: a kedvezményes hitellel lakást vásárlók kiesnek a bérleti piacról, miközben a programmal szerzett befektetési lakások most jelennek meg a kínálati oldalon. A legnagyobb vesztesek a középkategóriás bérlemények – a 250-350 ezer forintért kínált lakásokat a legnehezebb kiadni.
2025. 11. 04. 17:30
Megosztás:

Indul az új kötelezős szezon, ezekre érdemes figyelni

Megkezdődött a 2025-ös kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, amelynek keretében az idősebb, 2010 előtt vásárolt, még ugyanannál az üzembentartónál lévő autók tulajdonosai válthatnak biztosítót vagy köthetnek új szerződést. Az érintetteknek érdemes megnézniük a teljes kínálatot, a tavalyi kampányban ugyanis átlagosan 18 ezer forintot spórolhattak a legkedvezőbb szerződéssel – derül ki a Netrisk összeállításából.
2025. 11. 04. 17:05
Megosztás:

3-4 éves mélyponton a lakásépítések, de az Otthon Start új lendületet adhat

Az év első kilenc hónapjában 7490 lakás épült, ami 14 százalékos csökkenés az előző év azonos időszakához képest. Az építési engedélyek és a beruházók friss bejelentései alapján viszont jövőre fordulat jöhet a lakásépítésekben. Az Otthon Start Program július és szeptember között látványosan felpörgette az új lakások iránti keresletet minden településtípus esetében, és sok helyen robbanásszerű növekedést okozott. Az ingatlan.com adatai szerint országosan és éves összevetésben közel 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt. A budapesti 25 százalékos erősödéshez képest a vármegyeszékhelyeken 65, a községekben pedig 93 százalékos élénkülés látható.
2025. 11. 04. 16:30
Megosztás:

Rekord után újabb rekord várható a hitelpiacon

A Duna House cégcsoporthoz tartozó Credipass adatai szerint 2025 októberében minden eddiginél magasabb lakáscélú jelzáloghitel-volument regisztráltak Magyarországon, novemberben pedig újabb rekord várható. Az Otthon Start Program (OSP) által támogatott piacon, a különböző támogatási formák maximális kihasználásához mára már csak ezért is elengedhetetlenné váltak a felkészült független pénzügyi tanácsadók. A Duna House reprezentatív ingatlan- és hitelpiaci kutatásából pedig még az is kiderül, hogy az emberek leginkább mely területeken vonnak be pénzügyi tanácsadókat.
2025. 11. 04. 16:00
Megosztás:

Több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást a vállalati e-autó programban

Több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást a vállalati e-autó programban, a megemelt keretösszeg bő feléből több mint 5600 tisztán elektromos gépkocsit szerezhettek be a hazai cégek. A pályázati lehetőség december elsejéig még nyitva áll a flottáik zöldítését tervező gazdasági társaságok előtt - hívta fel a figyelmet az Energiaügyi Minisztérium keddi Facebook-bejegyzésében.
2025. 11. 04. 15:30
Megosztás:

A Lakhatási tőkeprogram hatására akár 30 ezer új lakóingatlan épülhet a következő hat évben

A Lakhatási tőkeprogram hatására akár 30 ezer új lakás, bérlakás és kollégium épülhet a következő hat évben - közölte a Nemzeti Tőkeholding kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 15:00
Megosztás:

A SZÉP-kártya a nyarat követően sem lassít: szeptemberben közel 33,2 milliárd forintot költöttek az emberek 7%-kal többet, mint tavaly

A SZÉP-kártya az idei ősz első hónapjában is a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje volt: a költések összege közel 33,2 milliárd forintot tett ki, ami mintegy 7%-kal szárnyalta túl a tavaly szeptemberi felhasználást. Ezáltal a SZÉP-kártya is érdemben hozzájárult ahhoz, hogy szeptemberben 1,6 millió vendég 3,8 millió vendégéjszakát töltött el a magyarországi szálláshelyeken, ami új csúcsnak számít az év ezen hónapjában. A Kormány döntése értelmében 2025. december 1. és 2026. április 30. között ismét lehetőség lesz hideg élelmiszer vásárlására is felhasználni a SZÉP-kártyákon lévő összegeket. Ezáltal a Kormány SZÉP-kártyán keresztül a családok gondtalan pihenése és a hazai turizmus mellett a kiskereskedelmi fogalom bővülését is támogatja.
2025. 11. 04. 14:30
Megosztás:

Megtorpantak a vevők a sokszor már abszurd ingatlanpiaci árak miatt

Az Otthon Start hitel kezdetben komoly keresletet generált a XIV. és XVI. kerületben is, mára azonban sok vevő elbizonytalanodott a kialakult ingatlanárak miatt. Helyzetüket nehezít, hogy a bankok sokszor lényegesen kevesebbre értékelik az ingatlanokat a vételárnál.
2025. 11. 04. 14:00
Megosztás:

Indul az új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány

Megkezdődött a 2025-ös kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, amelynek keretében az idősebb, 2010 előtt vásárolt, még ugyanannál az üzembentartónál lévő autók tulajdonosai válthatnak biztosítót vagy köthetnek új szerződést - közölte a Netrisk biztosításközvetítő kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 13:30
Megosztás:

Csökkent a Hugo Boss negyedéves bevétele

Csökkent a Hugo Boss német ruházati és divatcikk kereskedő vállalat árbevétele a harmadik negyedévben éves összevetésben.
2025. 11. 04. 13:00
Megosztás: