Markánsan különböznek az átlagtól a fiatal generációk médiafogyasztási szokásai

Markánsan különböznek az átlagtól a fiatal generációk médiafogyasztási szokásai - írta idei Médiapiaci jelentésében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Markánsan különböznek az átlagtól a fiatal generációk médiafogyasztási szokásai

Az MTI-hez kedden elküldött jelentés szerint a mai médiagazdaság minden szereplőjének elengedhetetlen a folyamatos alkalmazkodás, ami a változatos online üzleti modellek előretörése, a globális platformok növekvő befolyása, valamint a fogyasztási szokások változása - különösen a fiatalabb korosztályok médiahasználatának átalakulása - miatt vált szükségessé.

Idézik a közleményben Koltay Andrást, az NMHH elnökét, aki a jelentéssel kapcsolatban kiemelte, hogy az átlátható hatósági működésre, a piaci és társadalmi kapcsolatokra, valamint a fogyasztói információkra épülő, tényeken alapuló helyzetértékeléssel tudnak a leghatékonyabban felkészülni és reagálni ezekre a megmérettetésekre.

A jelentés átfogóan vizsgálta a rádiózás, a televíziózás, a nyomtatott és online sajtó, az új médiaplatformok, illetve a hírfogyasztás és a hirdetési piac trendjeit és elemezte többi között a mozi- és filmpiac fejleményeit, a közterületi hirdetési piac alakulását, a fiatalok médiafogyasztási szokásait is.

A közlemény szerint az NMHH elnökét a tavalyi jelentés "egyöntetűen pozitív visszhangja" megerősítette abban a meggyőződésében, hogy az általuk választott objektív, strukturált szakmai megközelítés képes értelmes, előremutató párbeszédet indítani.

Koltay András hangsúlyozta, hogy ez olyan rendkívül érzékeny és "gyakran ideológiailag vagy érzelmileg terhelt" témakörökben is lehetséges, mint a médiafogyasztás sokszínűsége, a sajtószabadság szerepe a digitális korban vagy a globális platformok piactorzító hatása az online médiaszolgáltatások és reklámok piacán.

A médiahatóság közölte azt is, hogy aktuális elemzések szerint a fiatalabb generációk fogyasztási szokásai gyorsabban változnak, mint az általános trendek, példaként említve, hogy a 13-17 és 18-29 évesek például naponta átlagosan csak 133, illetve 144 percet töltenek tévézéssel, szemben az országos átlaggal, ami 289 perc.
    Az NMHH szerint ezek az adatok azt is megmutatják, hogy a televíziózás visszaesése a fiataloknál 13 éves kor környékén válik szembetűnővé, amikor a gyermekcsatornák helyét az online tartalomfogyasztás veszi át.

Összegzésük szerint a rádióhallgatásnál is hasonló tendenciák figyelhetők meg, ugyanis a 15-19 évesek 2022-ben átlagosan 64 százalékkal kevesebb időt töltöttek rádiózással, mint négy évvel korábban, a 20-29 évesek pedig a 2019-ben kiadott adatokhoz képest harmadával kevesebbet.

Felhívták a figyelmet arra, hogy a nyomtatott napilapok, folyóiratok és magazinok terjesztési számai évek óta csökkennek; a 15 évnél idősebb magyarok már csak mintegy 44 százaléka olvas rendszeresen nyomtatott újságot, a fiatalabb korosztályoknál pedig ez az arány még alacsonyabb.

Az online médiafogyasztás előretörését mutatja az is, hogy a 8-15 éves korosztály tagjai átlagosan naponta csaknem 4 órát töltöttek 2022-ben az okostelefonjuk képernyője előtt, ezzel kapcsolatban az NMHH úgy fogalmazott, hogy "kis túlzással, ami nem érhető el az okostelefonon, az számukra nem is létezik".

Az életkorral egyenes arányban nőtt a készülékhasználat átlagos ideje is - közölték, hozzátéve, hogy a fiatalok a telefonjukon párhuzamosan használják a különböző platformokat, formátumokat és tartalmakat, melyek használata folyamatosan beépül a napi rutinjukba.

A jelentés szerint 2022-ben a magyarországi internethasználók 58 százaléka töltött napi átlagban 3 óránál is többet a képernyő előtt.

Mint írták, a streamingszolgáltatások és videómegosztó platformok új dimenzióba helyezik a televíziózást, ezek versenytársakként szerepelnek a hagyományos lineáris televíziós piac mellett. A rádiózásban is hasonló átalakulás figyelhető meg, tekintettel arra, hogy az online rádiók, zenei streamingszolgáltatások és podcastok is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Ebben a változó médiakörnyezetben a nyomtatott sajtó is kihívásokkal néz szembe a közösségimédia-platformok és online tartalomszolgáltatások növekvő terjedése miatt - hangsúlyozta az NMHH.

Kitértek arra, hogy a hirdetési bevételek emelkedése 2022-ben megtorpant, sőt a nominális növekedés reálértéken jelentős csökkenést mutat. Az internetes reklámbevételek növekedésében a meghatározó szerepet a globális digitális platformok játszották; a 163 milliárd forint körülire becsült teljes hazai online hirdetési piac bevételeinek csaknem kétharmada a Facebook és a Google kasszájába került 2022-ben is.

A hírfogyasztást és az információszerzést vizsgáló kutatás szerint a 15-75 éves korosztály alig 4 százaléka használja mind a négy különböző médiatípust, 24 százalékuk három, 44 százalékuk pedig kettőt választ, 23 százalékuk egyetlen forrásból tájékozódik, míg a megkérdezettek három százaléka egyáltalán nem használ médiatípusokat arra hogy a világ eseményeiről tájékozódjon - sorolták.

Az internet szerepe egyre meghatározóbb, a digitális tájékozódási formák népszerűsége tovább növekszik, ezzel párhuzamosan, a folyamatosan bővülő médiakínálat kockázatokat is hordoz. A közösségi oldalakat használó 16 év feletti internetezők 74 százaléka találkozott már káros tartalmakkal, megnyilvánulásokkal, álhírekkel és átverős hirdetésekkel - ismertette az NMHH.

Ezért is tartja az NMHH kiemelt jelentőségűnek, hogy jogszabályban meghatározott eszközeivel hozzájárulhasson a médiatudatosság javulásához, a hazai médiakultúra fejlődéséhez - olvasható a médiahatóság Médiapiaci jelentésében.

Bybit elindítja a TradFi Quest kampányt – 25 USDT jutalom a pénzügyi tanulásért

A Bybit, a világ egyik vezető kriptotőzsdéje, újabb kampánnyal célozza meg a lakossági kereskedőket. A „TradFi Quest” elnevezésű kezdeményezés novemberben indult, és minden résztvevőnek 25 USDT jutalmat kínál az oktatási feladatok teljesítéséért.
2025. 11. 19. 00:30
Megosztás:

Nyakunkon az F-gáz rendelet: uniós szabályozás a magyar háztartásokra is vonatkozik!

Az EU F-gáz rendelete egy európai uniós szintű szabályozás, amely az EU minden tagállamában hatályos 2024. március 11. óta.
2025. 11. 18. 23:30
Megosztás:

A Tether (USDT) és a Circle (USDC) 14 milliárd dollárt pumpál a kriptopiacba, miközben a piac fellendülésre számít

A 2025-ös utolsó negyedév kezdete óta a kriptopiac medvés (bearish) trendben van, ami aggodalmakat vet fel azzal kapcsolatban, hogy a bikapiacnak vége van-e.
2025. 11. 18. 23:00
Megosztás:

ZCash árfolyam: A 3 legfőbb ok, amiért a 756 dollár reálisabb, mint valaha a ZEC számára

A Zcash olyasmit visz véghez egy gyenge, likviditáshiányos piaci környezet közepette, amire szinte egyetlen másik altcoin sem volt képes – vezeti a mezőnyt. A szeptember végén induló, szinte függőleges emelkedés során a ZEC egymás után törte át az ellenállási szinteket, a 400 dolláros zónát támaszszintté alakította, és most karnyújtásnyira került a 756 dolláros árfolyamszinttől – amit a kereskedők a „valódi kitörési” zónaként tartanak számon.
2025. 11. 18. 21:00
Megosztás:

Folytatódott az esés a világ tőzsdéin, a Richter zárt pluszban a BÉT-en

A részvénypiac forgalma 17,1 milliárd forint volt, a vezető részvények a Richter kivételével gyengültek az előző napi záráshoz képest.
2025. 11. 18. 20:30
Megosztás:

A Circle áttörése: itt a xReserve, ami forradalmasíthatja a stabilcoin-piacot

A Circle új innovációval robbant be a kriptovilágba: bemutatták a xReserve nevű infrastruktúrát, amely natív módon teszi lehetővé a USDC stabilcoin láncok közötti interoperabilitását — közvetítők nélkül. A lépés nemcsak technológiai mérföldkő, hanem egyben válasz is a decentralizált, több-blokkláncos jövő kihívásaira. De mit is jelent mindez pontosan a piacra, a fejlesztőkre és a felhasználókra nézve? Nézzük meg közelebbről!
2025. 11. 18. 20:00
Megosztás:

Elindult a VanEck Solana ETF-je staking hozammal – Közeleg a Dogecoin ETF is

A hagyományos pénzügyi világ újabb lépést tett a kriptovaluták integrálása felé: a VanEck elindította a Solana-alapú tőzsdén kereskedett alapját (ETF), a VSOL-t, amely nemcsak a SOL árfolyamváltozására kínál kitettséget, hanem staking hozamot is biztosít a befektetőknek.
2025. 11. 18. 19:23
Megosztás:

Kamatdöntés - Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén keddi ülésén a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa. A döntés után az MNB honlapján megjelent közlemény szerint a tanács továbbra is indokoltnak tartja a szigorú monetáris kondíciók fenntartását.
2025. 11. 18. 17:00
Megosztás:

Mekkora hitelt lehet felvenni az átlagkeresetből?

A szeptemberi adatok szerint nettó 475 100 forint a teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagkeresete Magyarországon – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) ma publikált friss adataiból. Ez 10%-os növekedést jelent egy év alatt, igaz, a reálkereset ennél jóval szerényebb mértékben, mindössze 5,5%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. De vajon mekkora lakáshitelre, illetve mekkora személyi hitelre elegendő az átlag-, illetve a mediánbér? A Bank360 most ennek számolt utána.
2025. 11. 18. 16:30
Megosztás:

Mastercard, Polygon és Mercuryo összefogása: új korszak kezdődik az önálló kriptotárcák világában

A kriptopénzek világa új szintre lép: a Mastercard a Polygon és a Mercuryo partnereként elindítja a Crypto Credential nevű megoldását az önálló (self-custody) tárcák számára. A cél: egyszerűsíteni a kriptós utalásokat, emberközeli élménnyé tenni a digitális tranzakciókat, és kiiktatni a hibalehetőségeket a hosszú és bonyolult címek másolgatása helyett. Ez nemcsak kényelmesebb, hanem biztonságosabb és skálázhatóbb is lehet az egész iparág számára.
2025. 11. 18. 16:00
Megosztás:

Felértékelődtek az emberi tényezők a munkahelyválasztásnál

A biztonság, az együttműködés és a nyílt kommunikáció felértékelődött a munkahelyválasztásnál, de továbbra is az alapbér az első, a magánélet tiszteletben tartása a második a választási szempontok rangsorában a PwC Magyarországnak a magyarországi munkaerőpiaci preferenciákról készített, az MTI-hez kedden eljuttatott kutatása szerint.
2025. 11. 18. 15:30
Megosztás:

Tovább bővültek az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztárak a harmadik negyedévben

A harmadik negyedévben sem állt meg az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári befizetések növekedése, a taglétszám gyarapodása. A nyugdíjkasszák infláció feletti hozamot termeltek az év első kilenc hónapjában, az egészségpénztárak esetében pedig jól látszanak az idei jogszabálymódosítások pozitív hatásai is, nőttek a lakáscélú jelzáloghitelek törlesztéséhez kapcsolódó kifizetéseik - közölte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ) .
2025. 11. 18. 15:00
Megosztás:

Ezekben a kerületekben pörögnek a minilakások

A 2025 harmadik negyedévében Budapesten értékesített minilakások, vagyis a 16-22 négyzetméteres ingatlanok továbbra is a befektetési célú piac sajátos szegmensét alkotják. A Duna House adatai alapján az értékesítések döntő többsége korábbi befektetések realizálásához kapcsolódott, különös tekintettel az Otthon Start Program lakbérekre gyakorolt pozitív hatására, valamint a VI. kerületben történt, potenciálisan iránymutató Airbnb-tiltásra.
2025. 11. 18. 14:30
Megosztás:

A Bitcoin árfolyama az amerikai kamatvárakozások fogságában

A kriptopiac újra a globális gazdasági hírek túszává vált: a Bitcoin árfolyamesése mögött ezúttal nem belső technikai vagy fundamentális problémák, hanem az amerikai jegybank (Fed) kamatpolitikájával kapcsolatos spekulációk állnak. A befektetők idegeit a decemberi kamatvágás körüli bizonytalanság borzolja, amely látványosan megingatta a legnagyobb kriptoeszközök árfolyamát.
2025. 11. 18. 14:00
Megosztás:

A háromgyermekes anyáknak még most is megéri nyilatkozni az idei kedvezményről

A háromgyermekes anyák kedvezménye akkor sem vész el, ha valaki elfelejtett októberben nyilatkozni, még most is érdemes pótolni, hiszen így akár még a novemberi fizetés is szja-mentes lehet; az októberre járó kedvezmény jövőre, az éves szja-bevallásban kérhető vissza - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kedden az MTI-vel.
2025. 11. 18. 13:30
Megosztás:

Milliárdos karácsonyi költés a játékpiacon

A REGIO JÁTÉK friss országos kutatása szerint a magyar kisgyermekes családok idén átlagosan 88.000 forintot költenek karácsonyi ajándékokra. A vásárlások több mint fele már online zajlik, miközben a legnépszerűbb ajándékok továbbra is a játékok: társasok, fejlesztő játékok és LEGO. A játékkereskedő saját adatai alapján Black Fridaytől karácsonyig az átlagos online kosárérték 19.000 forintra, az áruházi 13.500 forintra nő, a decemberi forgalom pedig egy átlagos hónap ötszörösét éri el.
2025. 11. 18. 12:30
Megosztás:

Közel 1 milliárd dollárnyi Bitcoin mozdult meg – Újra felkavarja a piacot a Mt. Gox árnyéka

Régi sebek újra felszakadnak: megmozdultak a Mt. Gox vagyonok. Több mint egy évtized telt el a Mt. Gox tőzsde összeomlása óta, de a japán kriptotörténelem legnagyobb bukása még mindig kísérti a piacot. Hétfő éjjel közel 1 milliárd dollárnyi Bitcoin került átutalásra a hírhedt csődtömegből – és ez ismét pánikot keltett a befektetők körében, miközben a Bitcoin ára 90 000 dollár alá esett.
2025. 11. 18. 12:00
Megosztás:

Az MBH megveszi az Otthon Centrum Magyarország Holding Kft. 80 százalékát

Az MBH Bank Nyrt. november 17-én üzletrész adásvételi szerződést írt alá az Otthon Centrum Holding Kft-vel az OC Magyarország Holding Kft. 80 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról - közölte az MBH és az Otthon Centrum kedden a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2025. 11. 18. 11:30
Megosztás:

Milyen árnyékoló kell a verandára?

Ma már többféle megoldás érhető el, a veranda árnyékoló tökéletes választás terasztetők, télikertek és más tetőszerkezetek árnyékolására, ami ráadásul még hő- és fényvédelmet is biztosít. A rendszer célja elsősorban az, hogy mérsékelje a tér felmelegedését, csökkentse a vakító fényt, a berendezéseket pedig védje az UV-sugárzástól.
2025. 11. 18. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők kedden?

Ma jelenik meg a KSH szeptemberi béradatokra vonatkozó gyorstájékoztatója. Délután pedig az MNB kamatdöntésére lesz érdemes figyelni.
2025. 11. 18. 10:00
Megosztás: