Mégis, hogyan segíti Trump a kínai gazdaság fellendülését?
Sőt, a kínai gépkocsikra 100 százalékot (vagy akár 200 százalékot is). Tegnap pedig kinevezte kereskedelmi miniszternek a Cantor Fitzgerald befektetési bank vezérigazgatóját, aki tökéletesen egyetért Trump vámemelési terveivel.
Ez pedig csak fokozza azt a pánikot, ami már a választások éjszakáján kialakult a kínai terméket importáló cégek körében, s akik azonnal hatalmas megrendeléseket adtak le kínai partnereik felé. Ugyanis a jelentős vámemelést nem biztos, hogy tovább tudják hárítani a fogyasztókra. Így a növekvő terhek egy részét, vagy akár teljes egészét a kereskedőknek kell lenyelniük, vagy pedig új beszállítói forrás után kell nézniük.
Így sokan akár egy évnyi árukészletet is felhalmozhatnak az elkövetkező hónapokban, ami valószínűleg jelentősen növelni fogja az amerikai külkereskedelmi mérleg hiányát, hogy aztán jelentősen csökkenjen az. Mivel a kínai import 430 milliárd dollárt tesz ki egy évben, s az importőrök akár egy évnyi készletet is felhalmozhatnak (ha lehetséges) az elkövetkező hónapokban, ezért valószínűleg most egy több száz milliárd dolláros élénkítő csomagot kap Kína — amerikai kereslet képében — hogy aztán Trump beiktatása után eljöjjön a fagyos igazság.
Szóval Trump megválasztása átmenetileg pozitív a kínai gazdaság fellendülésére, de aztán új vevők után kell néznie Kínának, akiket általában Dél-Ázsiában talál meg. S micsoda meglepetés, az amerikaiak is általában Dél-Ázsiában találják meg az új beszállítójukat. Ilyen ország például Vietnám, amely jól profitál ezekből a változásokból.
Ugyanakkor pl. a BYD pl. Mexikóban gyártana autót, amire Trump azt mondta (Mexikó az észak-amerikai szabadkereskedelmi övezet része), hogy ebben az estben akár 200 százalékos vám kivetésére is hajlandó, hogy ne mehessenek BYD járművek Mexikóból az USA-ba. Ez kérdést vet fel a magyar gyár kapcsán is.
Nevezetesen, hogy lesz-e annyi magyar (európai) hozzáadott érték benne, hogy már európainak lehessen tekinteni, s végül a magyar gazdaság tudjon profitálni abból, hogy jelentős exportot folytat majd a magyar gyár. Ezt nem tudjuk, de reménykedni azért lehet. (forrás: ERSTE elemzés)