Mit érdemes tudni az inflációkövető díjkorrekcióról?

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) azt javasolja az előfizetőknek, hogy kísérjék figyelemmel a szolgáltatók szerződésmódosításra vonatkozó értesítéseit, és ha a megváltozott feltételeket nem kívánják elfogadni, még a jogszabály szerinti határidőn belül éljenek a felmondási jogukkal. Erre azért van szükség, mert új évben egyre több távközlési szolgáltató emeli meg a díjait. Egyre gyakoribbá válnak az olyan szerződési feltételek is, amelyek alapján a díjemelés automatikusan, az inflációhoz igazodva történik. A díjkorrekciós mechanizmust bevezető ÁSZF-módosításkor felmondási joga van az előfizetőnek, de ha az inflációkövető díjmódosítást a szerződés eleve tartalmazza, illetve ha az automatikus díjmódosítást bevezető szerződésmódosítást követően az előfizető nem élt a felmondási jogával, akkor az automatikus inflációkövetés és az ezzel járó díjemelés tényleges alkalmazásakor erre hivatkozva már nem mondhat fel.

Mit érdemes tudni az inflációkövető díjkorrekcióról?

Tavaly és idén egyre több előfizető találkozhatott azzal, hogy a korábban éveken át változatlan – vagy akár csökkenő – telefon-, internet- és kábeltévé díjak emelkedni kezdtek. Ennek nyomán jogosan merül fel a kérdés: mikor és milyen feltételekkel szabad a szolgáltatóknak a díjaikat megemelniük?

Mi a helyzet a határozott idejű, más néven hűségszerződésekkel? És mit érdemes tudni az elmúlt évben ismét felbukkant automatikus inflációkövető díjkorrekcióról?

A legfontosabb tisztázni, hogy a telekommunikációs szolgáltatók az áraikat szabadon határozhatják meg, továbbá a törvény (az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény – Eht.) arra is lehetőséget biztosít számukra, hogy előfizetői szerződéseiket egyoldalúan módosítsák.

Ez vonatkozik a díjakra is, tehát a már megkötött szerződések esetében is bármikor, szabadon emelhetnek a díjakon. Így van ez a határozott idejű szerződéseknél is, tehát a „hűségidő” vállalásával az előfizetők nem tudják a szerződéskötéskor érvényes díjakat „rögzíteni” a szerződés időtartamára; az ilyen szerződések előnye abban állhat, hogy a szolgáltató a határozatlan idejű szerződésekhez képest valamilyen kedvezményt nyújt. 

A szerződésmódosítást meg kell különböztetni attól az esettől, amikor a szerződés eleve úgy szól, hogy a díjak egy bizonyos időponttól kezdve változnak majd. Ilyen eset például, amikor szerződéskötéskor a szolgáltató az első néhány hónapot kedvezményes áron adja, majd annak elteltével a havidíj emelkedik. Hasonló a helyzet akkor is, ha a szerződésben már szereplő valamilyen más, egyértelmű, világos feltétel szerint, automatikusan változnak a díjak.

Ha a szolgáltató a szerződésmódosítás során betartotta a vonatkozó szabályokat, és a bevezetett feltétel pontosan tartalmazza, hogy hogyan fog történni a díjak változása, akkor ez a szolgáltatói lépés nem jogszerűtlen.

Fontos azt leszögezni, hogy ezek a díjváltozások, amikor ténylegesen megtörténnek, már nem minősülnek szerződésmódosításnak. Ilyenkor a határozott idejű szerződéssel rendelkező előfizetők a megváltozott díjat tartalmazó számlák megérkezésekor már nem mondhatják fel szerződéseiket további jogkövetkezmények nélkül a magasabb díjra hivatkozva.

2022-ben több nagy elektronikus hírközlési szolgáltató olyan szerződési feltételt épített be az Általános Szerződési Feltételeibe (ÁSZF) (vagy frissítette korábbi hasonló feltételeit), amely alapján a díjak a jövőben az infláció alakulását követve fognak változni, tehát az infláció mértéke határozza majd meg a díjak emelkedését vagy adott esetben csökkenését.

A leggyakoribb megoldás, hogy a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett éves átlagos fogyasztói árindex mértékével korrigálják automatikusan, évente egyszer az előfizetési díjakat. Ez a szerződési feltétel az ÁSZF-ek hatályba lépése után minden új előfizető számára már eleve az előfizetői szerződés részét képezi, a már megkötött előfizetői szerződésekre pedig az inflációkövetést intézményesítő ÁSZF-módosítástól alkalmazandó

A szolgáltató által alkalmazott díjkorrekció akkor jogszerűtlen, ha az nem kellően objektív, mértéke és időpontja nem látható előre, vagyis a szolgáltató saját belátására, üzleti döntésére bízza, hogy korrigál-e díjakat, azt mikor teszi, valamint milyen mértékben. Ebben az esetben minden ténylegesen végrehajtott díjmódosítás külön-külön egyoldalú szerződésmódosításnak minősül, és az előfizetők számára a felmondási jogot biztosítani kell.

A jelenség nem újkeletű

Már a 2000-es évek elején is alkalmaztak a szolgáltatók inflációkövetést célzó rendelkezéseket ÁSZF-jeikben. Céljuk akkor is ugyanaz volt, mint most: a szolgáltatók árképzése anélkül követhesse az inflációt, hogy a szolgáltatónak az előfizetőivel egyenként kellene szerződést módosítani – akár több millió szerződést érintően.

A korábbi évek alacsony inflációs értékei miatt e rendelkezések kikerültek az ÁSZF-ekből, vagy alkalmazásuk háttérbe szorult. Az előfizetők is azt szokták meg, hogy a díjak általában a szerződéskötés után nem változtak. Korábban csak arra volt érdemes figyelni, hogy a lejáró határozott idejű szerződést az előfizetők még időben hosszabbítsák meg, hogy ilyen módon profitálhassanak a szolgáltatók aktuális ajánlataiból. Ez azonban a tavalyi évvel megváltozott, és a hasonló feltételek megjelenése idén is várhatóan folytatódik majd.

Mit tehet az előfizető?

Egyoldalú szerződésmódosításkor főszabály szerint a szolgáltatóknak biztosítaniuk kell az érintett előfizetőknek a lehetőséget, hogy a szerződés módosításáról szóló értesítés kézhezvételétől számított 45 napon belül hátrányos jogkövetkezmények nélkül szabadulhassanak előfizetői jogviszonyukból – azonnali hatállyal felmondhassák előfizetői szerződéseiket akkor is, ha a szerződés határozott időre szól, és ez az idő még nem telt el.

Egészen addig, amíg a szolgáltatók a szerződésmódosításra vonatkozó rendelkezéseket betartják – időben értesítik arról előfizetőiket, tájékoztatják az őket megillető jogokról és biztosítják számukra az azonnali hatályú felmondás jogát –, az egyoldalú szerződésmódosítás nem jogszerűtlen. Ez vonatkozik az inflációkövető díjmódosítást bevezető ÁSZF-módosításra is.

Az előfizetők számára ezért a három legfontosabb jótanács:

-Folyamatosan kísérjék figyelemmel a szolgáltatójuk értesítéseit az egyoldalú szerződésmódosításokról. Ezek gyakran a számla végén szerepelnek, vagy külön küld róluk a szolgáltató értesítést.

-Amennyiben valamilyen módosítással nem értenek egyet, nézzék meg a szolgáltatók ajánlatait és nyugodtan éljenek a felmondási jogukkal, valamint a számhordozás jól működő lehetőségével.

-Érdemes figyelni arra is, hogy ha nem kívánjuk felmondani a szerződést, és a díjat csoportos beszedési megbízással fizetjük, akkor ellenőrizzük a banknál a beállított limitet, hogy a megemelt díjat is le tudja vonni a szolgáltató. Ha ezt elmulasztjuk és a levonás sikertelen lesz, akkor a szolgáltató ugyanúgy fog eljárni, mintha a számlát az előfizető egyáltalán nem fizette volna be.

Munkáltatói rémálom: csendes felmondásban a dolgozók háromnegyede?

A csendes kilépés, illetve a munkavállalói lojalitás drasztikus romlása az utóbbi években került a kutatások középpontjába, és minden felmérés szerint hatalmas mértékű, ami jelentősen rontja az egyes cégek, összességében teljes ágazatok, nemzetgazdaságok teljesítményét. A jelenségnek számos oka van, de a fontosabbak közül a belső kommunikáció, illetve a munkahelyi légkör és kultúra a legkönnyebben orvosolhatók közé tartozik.
2025. 11. 25. 05:00
Megosztás:

Mennyit költünk e-sportra? – derül ki az idei e-sportkutatásból

November a kedvezmények hónapja: egymást érik a leárazások, akciók és a Black Friday-ajánlatok, amelyek ilyenkor sokakat vásárlásra csábítanak. A szórakoztató elektronikai cikkek különösen kelendőek, akár már a karácsonyra készülődve, de az sem ritka, hogy sajátmagunkat ajándékozzuk meg velük. K&H idei e-sportkutatása szerint ez a vásárlási kedv a gaming világban is érződik: éves szinten egyre többet ruházunk be a játékélményt fokozó technológiákra és eszközökre. A mennyit költünk e-sportra? – derül ki az idei e-sportkutatásbólpénzintézet felmérése azt mutatja, hogy többtízezer forintot költünk évente játékfelszerelésekre és kiegészítőkre.
2025. 11. 25. 04:30
Megosztás:

250 ezer forintba kerül átlagosan, ha baj történik a nyaraláson

A magyarok körében is egyre kedveltebbek az őszi és téli utazások, sokan szeretnek november és február között akár hosszabb időre is elutazni, például a télből nyárba. Az ilyenkor utazóknak sem árt tudni azonban, mire fizethet a biztosításuk – főleg, hogy az idén nyári szezonban a 250 ezer forintot is elérte a külföldön betegség vagy baleset miatt orvosi ellátásra szoruló, vagy a poggyász eltűnése, esetleg az autó meghibásodása miatt anyagi kárt szenvedő utazók ellátásának, illetve kártérítésének átlagos költsége - olvasható az UNION Biztosító blogján megjelent legfrissebb cikkben. Ebből az is kiderül, milyen esetekben fordulhatunk anyagi segítségért a biztosítóhoz, és mik voltak idén a legdurvább esetek.
2025. 11. 25. 04:00
Megosztás:

220 laptopot adományozott a 4iG Alapítvány

Tizenöt iskola összesen 220, a digitális oktatásra optimalizált, felújított laptopot vehetett át a 4iG a Digitális Társadalomért Alapítványtól - közölte a szervezet hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 25. 03:30
Megosztás:

A bukaresti kormány nagytakarítást hirdetett az állami vállalatok körében

A bukaresti kormány "nagytakarítási", vagyis átfogó cselekvési tervet dolgoz ki a veszteséges állami vállalatok hatékonyságának növelése, a menthetetlen cégek felszámolása érdekében, oly módon, hogy a közpénzekből működő vállalatok valóban a közérdeket szolgálják - jelentette be hétfőn a négypárti koalíciós kormány frissen kinevezett reformügyi miniszterelnök-helyettese.
2025. 11. 25. 03:00
Megosztás:

Egyre magabiztosabbak az európai fogyasztók a személyes pénzügyeikben

Az évekig tartó pénzügyi nehézségek után jelentősen nőtt azok aránya Európában, akik időben fizetik számláikat: a két évvel ezelőtti 63 százalékhoz képest 2025-re 76 százalékra emelkedett az arányuk az Intrum követeléskezelő éves Európai Fogyasztói Fizetési Jelentése (ECPR) szerint.
2025. 11. 25. 02:30
Megosztás:

Ezért veszélyes a digitális tájékozatlanság

A digitális tájékozatlanság közvetlenül növeli a sebezhetőséget: aki a közösségi médiában valódinak hiszi a mesterséges intelligencia (AI) által generált hamis tartalmakat, háromszor sebezhetőbbé válik a csalásokkal szemben a Visa legfrissebb reprezentatív kutatása szerint, amelyet a KiberPajzsal közösen mutatott be hétfőn - tájékoztatta a Magyar Bankszövetség az MTI-t.
2025. 11. 25. 02:00
Megosztás:

Bekérették a lengyel külügyminisztériumba Izrael nagykövetét

Bekérették a varsói külügyminisztériumba Izrael nagykövetét a jeruzsálemi Jad Vasem holokauszt emlékmúzeum által a közösségi médiában közzétett, Lengyelországról szóló bejegyzés miatt - közölte hétfőn az X-en Radoslaw Sikorski lengyel külügyminiszter.
2025. 11. 25. 01:30
Megosztás:

Nyilvános részvényértékesítés keretében erősíti meg tőzsdei jelenlétét az MBH Bank

A befektetői háttér szélesítése és a kereskedés aktivitásának növelése érdekében az MBH Bank Nyrt. nyilvános részvényigénylési tranzakciót hajt végre a Budapesti Értéktőzsdén.
2025. 11. 25. 01:00
Megosztás:

Az elmúlt két évben Magyarországra irányult a legtöbb kínai külföldi beruházás

Az elmúlt két évben Magyarországra irányult a legtöbb kínai külföldi beruházás, amiből hazánk sokat profitált, a kormány ezért továbbra is a minél akadálytalanabb világgazdasági együttműködésért fog küzdeni - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Brüsszelben.
2025. 11. 25. 00:30
Megosztás:

Matcha frissítésre kapcsolt a Celestia – új korszak jöhet a láncok közötti adatforgalomban

A Celestia hálózat eddigi legnagyobb frissítését hajtotta végre, amely nemcsak a blokklánc kapacitását növeli, hanem új szintre emeli az interoperabilitást is. A Matcha névre keresztelt fejlesztés fontos mérföldkő a projekt életében, mely akár új lendületet is adhat a mélyrepülésben lévő TIA tokennek.
2025. 11. 25. 00:01
Megosztás:

Bitcoin, Ethereum, Tesla, Nvidia, Netflix vagy nyersanyagok? Melyik lesz a befutó decemberben? Piaci kitekintés!

2025 legújabb innovációja, hogy már magyar engedéllyel rendelkező távszerencsejáték szolgáltatónál (Tippmixpro) is lehet gazdasági piacokra fogadásokat kötni. A Tippmixpro decemberi „gazdasági speckója” elsőre inkább tőzsdei, mint fogadási terméknek tűnik.
2025. 11. 24. 23:30
Megosztás:

Vírus módjára terjedő Reddit-poszt emeli a Digitap ($TAP) projektet a BlockDAG és a BlockchainFX fölé

Egy nemrégiben virálissá vált Reddit-bejegyzés intenzív vitát indított el a kriptoközösségben: a poszt szerint a Digitap ($TAP) megelőzi a nagynevű előértékesítési projekteket, mint a BlockDAG ($BDAG) és a BlockchainFX ($BFX).
2025. 11. 24. 23:00
Megosztás:

Az eSIM-kompatibilis okostelefonok kiválasztása 2025-ben – hogyan aktiválhatod a Yesim.app-al

Új telefont vennél 2025-ben? Nézd meg, melyik készülék támogatja az eSIM technológiát, és hogyan használd ki a digitális SIM-kártya összes előnyét utazáshoz.
2025. 11. 24. 22:30
Megosztás:

Az OTP új csúcsra emelkedett és húzta a BUX-ot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 450,18 pontos, 0,42 százalékos emelkedéssel, 107 705,75 ponton zárt hétfőn.
2025. 11. 24. 22:00
Megosztás:

Miért lett kiemelten fontos a megfelelő raktár megtalálása?

A vállalkozások működése az elmúlt években látványos változáson ment keresztül. A digitalizáció, az e-kereskedelem növekedése, a gyorsabb kiszállítási elvárások és a rugalmas készletkezelés mind olyan tényezők, amelyek miatt ma már stratégiai kérdés, hol és milyen raktárra épül egy cég logisztikai háttere.
2025. 11. 24. 21:30
Megosztás:

Digitap ($TAP) – A legjobb kriptós előértékesítés a Visa integráció előtt

A kriptovaluta piac ritkán jut konszenzusra bármiben, kivéve, ha egy előértékesítés képes a szektort arra késztetni, hogy komolyan megvizsgálja annak valódi hasznosságát. Pontosan ezt kínálja a Digitap ($TAP), ahogy közeledik Visa integrációjához.
2025. 11. 24. 21:00
Megosztás:

Erősödött a forint hétfő estére

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 11. 24. 20:30
Megosztás:

Hogyan támogathatja a keresőoptimalizálás a vállalkozásod növekedését?

Keresőoptimalizálás segítségével a vállalkozásod láthatóbbá válik, több érdeklődőt vonz, és hosszú távon stabil bevételt generál. Bár az algoritmusok folyamatosan változnak, az alapelv ugyanaz maradt: aki elől szerepel a keresőkben, az előnyt szerez. A BP Digital szakértői szerint a tudatos SEO-stratégia jelenti a biztos növekedés alapját.
2025. 11. 24. 20:00
Megosztás:

5 tipp, hogyan maradjunk fittebbek hosszú távon

Amikor változtatni szeretnénk saját magunkon – legyen szó fogyókúráról, izomépítésről vagy egyszerűen az energiaszintünk növeléséről –, gyakran belekezdünk egy új edzéstervbe vagy diétába, majd néhány hét múlva azt vesszük észre, hogy elfogyott a lendület. Ha azonban sokáig szeretnénk megőrizni fittségünket, nem az a legfontosabb, hogy intenzíven vágjunk bele az új életmódba, sokkal inkább az, hogy fenntartható szokásokat alakítsunk ki.
2025. 11. 24. 19:30
Megosztás: