Mol: műszaki hibák miatt meghiúsultak az Adria kőolajvezeték kapacitástesztjei

A közlemény szerint a múlt héten a Mol és a Janaf több alkalommal is folytatott közös tesztet az Adria kőolajvezetéken, az eredmények egyelőre nem igazolják, hogy a vezeték képes lenne hosszútávon Magyarország és Szlovákia számára elegendő kőolajat felhozni az Adria-tengerről. A tesztek során 1-2 óránál hosszabb ideig egyszer sem tudott megfelelő kapacitással működni a vezeték.
Rámutattak, a teszt előtt a felek abban állapodtak meg, hogy a szállítás során fokozatosan növelik a nyomást és a szivattyúk számát, így elérve a maximális szállítási teljesítményt, amit a teszt teljes időtartama alatt fenn is tartanak.
A horvát partner közvetlenül a teszt előtt arról tájékoztatott, hogy a legnagyobb teljesítményt csak egy órán keresztül tudják biztosítani, majd vissza kell venniük a nyomást. Ez jelentősen eltért a korábban közösen elfogadott tervtől és megnehezíti a teszt eredményeinek objektív értékelését.
Hozzátették, hogy a tesztelés megkezdését követően alig 30 perc után a horvát partner áramellátási hibára hivatkozva leállította a szállítást és a rendszer több mint egy órán keresztül állt. Újraindulás után is akadt fennakadás, ugyanis a szállításnál nyomáskiesés is jelentkezett a horvát oldalon és a horvát fél kérte a Mol-t a vezetéki nyomás csökkentésére, amely után alacsony nyomással és teljesítménnyel tudott működni a vezeték horvátországi szakasza.
A közlemény szerint a Mol és a Janaf régóta vizsgálja a csővezeték horvát szakaszának kapacitását. Korábban több kisebb tesztet végeztek a felek és idén szeptemberben indult egy átfogó több hónapos, nagy mennyiségeket szállító tesztidőszak, amelynél arra voltak kíváncsiak a vállalatok, hogy mennyi kőolajat képes stabilan és hosszútávon szállítani a déli vezeték.
Hangsúlyozták, nagyon fontos szerepet tölt be az Adria-vezeték Közép-Európa ellátásában, de ahhoz, hogy a jelenlegi, kisegítőnél nagyobb szerepet kapjon, először tisztán kell látni, mire képes és milyen állapotban van az Adria-vezeték horvát szakasza, mi kell ahhoz, hogy képes legyen az év minden napján akár 40 000 tonna kőolaj szállítására.
A vezeték fontosságát támasztja alá az is, hogy a háború kitörése előtt 170 millió dollárt költöttek az alternatív, déli infrastruktúra fejlesztésére és a keleti útvonallal szembeni egyoldalú függőség csökkentésére. Továbbá 2022 óta további százmillió dollárokat fordítottak a kőolaj-diverzifikációra, de az átállás nem csak finomítói technológia kérdése: látni kell, hogy milyen állapotban van és mire képes az Adria-vezeték.
Ahhoz, hogy a déli ellátási útvonal teljesértékű legyen, a horvát szakaszon is el kell érni a napi 40 ezer vagy évi 14 millió tonnás kőolajszállítási kapacitást. Ez a mennyiség kell ahhoz, hogy - a finomítói karbantartási munkák és az érintett országok stratégiai kőolajkészlet-cseréi mellett is - biztonságban legyen a régió.
A vállalat kitart az álláspontja mellett: két olyan, kereskedelmileg is versenyképes és műszakilag is teljesértékű vezetékre van szükség, amely megbízhatóan képes a régió ellátáshoz szükséges mennyiség leszállítására - ismertette közleményében a Mol.
A Janaf közleménye szerint a horvát fél nem műszaki okok miatt nem tudta biztosítani a tesztelés során a maximális kapacitást a Sziszek (Sisak) terminál és a magyar határ közötti vezetékszakaszon, és visszautasítja azt a kijelentést, hogy ne tudná éves szinten kielégíteni a Mol közép-európai finomítóinak kőolajszükségletét.
A horvát vállalat szervezetileg és műszaki értelemben is teljes mértékben felkészült arra, hogy fedezze a Mol magyarországi és szlovákiai finomítóinak teljes éves igényét - írták.
"A számos közös teszt alapján garanciát adtunk a Molnak, Horvátországnak és az Európai Uniónak, hogy képesek vagyunk elegendő kőolajat szállítani Magyarország és Szlovákia számára" - áll a közleményben.
A Janaf hangsúlyozta: a csökkent áramlás egyetlen oka a Mol-csoport kifejezett kérése volt, és a horvát fél részéről semmilyen akadálya nem volt a teljes tervezett
áramlás elérésének.
"Ezért a harmadik szeptemberi tesztet hiteltelennek tartjuk, mivel a Mol nem teremtette meg a maximális áramlás feltételeit" - írták.
Hozzátették: a Mol-csoport megbecsült partner, amellyel több mint egy évtizede áll fenn szerződéses kapcsolat a nyersolaj szállítására és tárolására.
Meggyőződésüknek adtak hangot, hogy eddig elegendő garanciát és bizonyítékot szolgáltattak arra, hogy képesek biztosítani a szükséges kőolajmennyiséget a Mol számára.
"A Janaf megérti, hogy partnereinek biztonsági és egyéb okok miatt mindig szükségük van több ellátási útvonalra, de szilárdan hiszünk abban, hogy a manipuláció és az akadályozás nem része a partnerségi kapcsolatnak" - fogalmaztak közleményükben.