Most kell egységesen fellépni a fuvarozói szektornak - 20 %-os árnövekedést kell érvényesíteniük
Miután márciusban a Kormány rendeletben módosította az üzemanyag-vásárlás szabályait hatalmas sokk érte a magyar fuvarozói és megbízói szektort. A rendelet értelmében kitiltották a nagyobb, 7,5 tonna feletti járművek nagy részét a benzinkutak sima kútoszlopairól, illetve a 3,5 tonna feletti külföldi járműveket azzal, hogy azokat csak nagynyomású kútoszlopon lehet megtankolni, továbbá csak piaci áron, tehát nem ársapkával 480 forintért.
„Egyik pillanatról a másikra változott meg a helyzet, amikor megtörtént a bejelentés, hogy teherautók nem tankolhatnak üzemanyag ársapkával a kutakon. A költségek minden fuvarozónál emelkedtek, így nem maradt más megoldás, mint a lehető leghamarabb be kell építeni az árakat, és ezt tanácsoljuk a többi fuvarozó cég számára is” – mondta Happ Olivér, a Happ Kft. tulajdonosa, aki szerint most kiemelten fontos, hogy egységesen lépjenek fel a piacon.
Az infláció és az orosz-ukrán háború együttesen hat az árakra
Ha a hazai fuvarozói vállalkozások talpon akarnak maradni, akkor máról-holnapra mintegy húsz százalékos árnövekedést kell érvényesíteniük.
„20 százalékos áremelést kezdeményeztünk az ügyfeleinknél, mert ez az üzemanyag áremelkedés az összköltségünkben éppen 20 százalékos növekedést jelentett. Szerencsére az a visszajelzés a piacról, hogy az ügyfelek ezt elfogadják, hiszen mindenki látja, hallja a hírekben, hogy mi a helyzet. Az infláció és az orosz-ukrán háború együttesen eredményezte ezt” – tette hozzá az ügyvezető, aki elmondta, most is járnak Ukrajnába, napi 15-20 kamionnal, de csak Munkácsra, így a háborús övezetet elkerülik.
Nem látni még, hogy hol a vége a drágulásnak
A legfrissebb hírek szerint az MNB 7 százalékos inflációval számol: rövid távon a háború, középtávon az infláció jelenti a nagyobb kockázatot, így az árstabilitást kell előtérbe helyezni. A legnehezebb, hogy nem is látni a végét. A szakemberek szerint nem állt még meg az áremelkedés.
„Nálunk ez egy mesterségesen generált árstop volt, de ha megnézzük az árakat a környező országokban, akkor még magasabb üzemanyagárakat tapasztalunk. Ezért is volt itthon üzemanyaghiány, mert a tranzitforgalom is itt tankolt nálunk, és ennek most mi vagyunk a kárvallottjai. Sajnos a tendencia azt mutatja, hogy az árak nem lesznek alacsonyabbak, sőt, a háború még változtathat ezen, és még akár drágulhat is, de az olajár esésére nem lehet számítani. Megoldás lehet - és ez sok vevőnknél bevezettük – az üzemanyagár klauzula. Ez azt jelenti, hogy megállapítunk egy fuvardíjat, függetlenül az üzemagyagártól és egy heti üzemanyagár-töltő modell segítségével minden héten korrigáljuk az üzemanyagár mozgásával a megállapított fuvardíjat. Ezt mindenkinek ajánljuk a gazdaságban, mert egy kétoldalú védelmet nyújt” – tette hozzá Happ Olivér, aki azt is elárulta, hogy még mindig vannak üzemanyag ellátási problémák, van olyan benzinkút, ahol időszakos hiány van, de ez már csak 1-2 napos csúszást eredményez.