Nehéz év elé néznek az építőanyag kereskedők, de láttak már ilyet
„Az elmúlt években felpörgött kereslet a tenyerén hordozta az építőipart, szó szerint alig tudták kiszolgálni az igényeket. Még a múlt év is kedvezően alakult a kereskedések többségének, a rendszeres áruhiány és áremelkedések ellenére is. És ez meg is látszott a próbavásárlás kutatásunk eredményén: esett a kiszolgálás színvonala” – ismertette Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.
A 30 építőanyag kereskedés körében végzett személyes próbavásárlások eredményeinek elemzéséből kiderült, hogy egyre romlik a vevők kiszolgálásának a minősége. A kereskedések átlagosan 45 százalékos eredményt értek el tavaly, 3 százalékponttal rosszabbat 2021-hez képest, 2020-hoz viszonyítva pedig 11 százalékponttal kevesebbet.
A vizsgált építőanyag kereskedések 31 százalékánál már a vásárló üdvözlésénél komoly problémák voltak! Azonban ahol köszöntek, ott szinte minden alkalommal és mindenki köszönt, ami felhúzza a vevők fogadtatásának értékelését, ami így átlagosan 61 százalék.
Még ennél is beszédesebb, hogy mindössze a vizsgált kereskedések 17 százalékánál volt valamilyen kedvezmény vagy ajánlat. Egyharmaduk végzett klasszikus értékesítői munkát és kezdeményezte az eladást. Az értékesítők hangulata is romlott, a kereskedések kétharmadában nem érte el a megfelelő szintet, a fásultság, kiégés határán mozog.
„Mindez azt bizonyítja, hogy a kereskedések kiszolgálták a keresletet, azt adták, amit a vevők kértek, de nem értékesítettek” – állapítja meg Markovich Béla. A szakember szerint a mai helyzetben, amikor visszaesett a kereslet, már ez nem elég, stratégiát kell váltani és aktívan kell értékesíteni. Azok a kereskedések lesznek sikeresek, akik ezt a leggyorsabban és a legjobban valósítják meg.
Ehhez számos kihívással kell szembenézni, de sajnos már voltak hasonló helyzetben a kereskedők a korábbi válságok során. Meg kell erősíteni a helyzetüket a piacunkon, pótolni kell a kieső projekteket, a forgalmat, a hatékonyságot. Ehhez javítani kell a szolgáltatásokat, meg kell tartani a biztos vevőket és növelni a potenciális partnerek számát. Ehhez ad kulcsot az értékesítés fejlesztése, amihez a Mapei Értékesítési Akadémia aktív támogatást biztosít a kereskedések számára.
Az eseményen a szakmai program mellett, marketingről, vállalatfejlesztésről, digitalizációról és a TikTok használatáról hallhattak előadásokat a résztvevők. A rendezvény díszvendége Suhajda Szilárd expedíciós hegymászó volt, aki saját élményei alapján mesél sikerekről és kudarcokról, és arról, hogyan lehet a túlélt mászások tapasztalatait az üzleti életben is hasznosítani. A konferencián 100 építőanyag kereskedő vett részt.