Óriási növekedés előtt az e-jármű töltési piac a KPMG szerint

Hatalmas üzleti lehetőség rejlik az elektromos járművek töltésében az ilyen autók iránt megugrott keresletnek köszönhetően. A globális befektetői érdeklődés egyre nő, az előzetes kalkulációk szerint 2022 végéig 2,3 milliárd dollár áramlott a szektorba – állapítja meg elemzésében a KPMG. Az eredendően az indiai autótöltési piacot vizsgáló, ebből pedig globális következtetéseket is levonó tanulmány szerint a különböző szegmensek számára egyéni és testreszabott töltési megoldásokat kell kínálni. A töltők gyártói testreszabással, formatervezéssel, szoftverintegrációval emelkedhetnek ki a többiek közül. Az üzemeltetők sikeres működéséhez elengedhetetlen a megfelelő helyszín és technológia, a gondosan megtervezett, megbízható hálózat, valamint az értéknövelt szolgáltatások. A sikerhez a fogyasztók igényeinek megértése is fontos – ők pedig jó hozzáférhetőséget, kényelmet és megfizethető árakat várnak el. Mindezekről, és a Magyarországot jobban érintő uniós szabályozói fejleményekről tart szakmai konferenciát 2023. március 23-án a KPMG.

Óriási növekedés előtt az e-jármű töltési piac a KPMG szerint

A globális trendekbe jól illeszkedően egyre több – nálunk zöld rendszámmal ellátott – elektromos meghajtású autó fut a hazai utakon. Az elektromos autók értékesítése részben a környezetvédelmi szempontok, részben az üzemanyagárak emelkedése nyomán 2020-ról 2021-re világszerte 116 százalékkal nőtt, elérve a 6.6 milliós darabszámot. 2022-re pedig további dinamikus bővülés volt látható az első három negyedéves adatok alapján. Bár a fosszilis üzemanyagok árának drasztikus emelkedése is szerepet játszott abban, hogy ekkora figyelem övezi az elektromos hajtású járműveket az utóbbi időben, a belsőégésű motorokat sújtó szabályozások, és a klímaváltozás miatti aggodalmak hosszabb távon is fenntarthatják az elektromos járművek iránti növekvő keresletet. Ugyanakkor az elektromos autózás elterjedésével a töltési lehetőségek elérése kulcsfontosságú tényezője lesz a további fejlődésnek – állapítja meg kutatásában a KPMG.

Nem meglepő módon a befektetői érdeklődés a töltési üzlet iránt világszerte megugrott. 2022 végéig közel 2,3 milliárd dollár áramlott ebbe a szektorba. Számos, kifejezetten ezzel foglalkozó cég von be tőkét tőzsdei bevezetés, stratégiai befektető vagy kockázati tőkések útján, magas értékeltség mellett.

Egyéni és testreszabott töltési megoldások

A két- és háromkerekű járművek töltésére a lassabb AC töltés alkalmasabb. A négykerekűek változatos méretű akkumulátorokkal készülnek, többféle töltési szabványt használnak, de a nagy akkuméret és a nagy teljesítményigény miatt a DC gyorstöltők válnak keresetté és népszerűvé.

Ami a töltés helyszínét illeti: a magántulajdonú két- és négykerekűek esetében a költséghatékonyság érdekében az otthoni és a munkahelyi AC töltés dominálhat. A kereskedelmi flottákat várhatóan saját telephelyeiken vagy közterületi hálózatokon, nagyobbrészt szintén AC töltőkkel fogják tölteni éjszakánként. Az egyenáramnak elsősorban a napközbeni rátöltésben lesz szerepe. A négykerekű elektromos járművek elszaporodásával eközben valószínűleg megnő az igény az autópályák melletti egyenáramú gyorstöltési, illetve a célpontnál lévő váltakozó áramú töltési lehetőségekre. A nyilvános töltőket üzemeltető cégek forgalma már most világszerte növekszik.

Hozzáférhetőség, kényelem és megfizethetőség – a töltéssel kapcsolatos fogyasztói elvárások

A KMPG elemzése szerint a vonzó és meggyőző értékajánlat megtervezéséhez nagyon fontos, hogy megismerjük és megértsük a fogyasztók igényeit és elvárásait. A technikai specifikációk eltérhetnek az egyes vásárlói szegmensek között, a töltési helyszínek elérhetősége, a könnyű használat, a megfizethető ár, a többféle fizetési mód, a megbízható hálózat azonban közös szempont. Ezek a feltételek várhatóan döntő szerepet játszanak majd abban, hogy az ügyfelek melyik szolgáltatót és megoldást választják.

„A töltési piac valójában egy ezerarcú, integrált szegmense a közlekedési ágazatnak, ahol együtt vannak jelen az infrastruktúra gyártói, telepítői, kereskedői, a kapcsolódó informatikai környezetet biztosító fejlesztők, és ide érthetők a speciális elszámolási rendszerek szolgáltatói is. Ezen részterületek mindegyikében óriási potenciál van még, hiszen a hiány fennáll, és az igény növekedése garantált. Ráadásul ebben az ágazatban nincs monopolhelyzet, hiszen a villanyautót használóknak már ma is akár egy tucat töltési applikáció van a telefonjukban” – mutat rá Böröcz Artúr, a KPMG energetikai- és közüzemi tanácsadásért felelős igazgatója.

A töltőberendezések gyártói számára a versenyképes ár mellett biztosított minőség lehet a meghatározó az olyan árérzékeny piacokon, mint például az indiai. Ahhoz, hogy a gyártók kitűnjenek a hasonló termékeket kínáló cégek közül, egyedi megoldásokat, innovatív formatervezést vagy olyan értéknövelő szolgáltatásokat is kínálniuk kell, mint a távfelügyeleti szoftver vagy a megelőző karbantartás. Az elektromobilitási szolgáltatók számára a forgalmas helyeken kialakított sűrű töltőponthálózat lehet a siker kulcsa. A kiskereskedelmi egységekkel, bevásárlóközpontokkal, éttermekkel való együttműködés hozzáférést adhat a stratégiai helyszínekhez. Az ügyfeleik elégedettsége és megtartása szempontjából a töltőhálózat és a már említett értéknövelő szolgáltatások sem mellékesek, a felhasználók szeretik az olyan kényelmes megoldásokat, mint a navigáció, a foglaltságjelzés, az előzetes regisztráció, az automatizált töltésindítás, illetve legújabban a  lojalitásprogramok, keresztértékesítési, és gamifikációs megoldások.

Csatát nyerni a töltési ökoszisztémában

A megcélzott szegmenstől függően a stratégiai együttműködések és szövetségek fontos szerepet kaphatnak a versenyelőny megszerzésében és megtartásában a töltési szolgáltatók között – véli a KPMG. Az otthoni töltés piacán például a lakóközösségekkel való együttműködés adhat lehetőséget a növekedésre. Hasonlóképpen egy járműgyártó vagy autómegosztó flotta preferált szolgáltatója is élvezheti a növekvő kihasználtságot és a lojális ügyfélkört. Meg lehet állapodni az önkormányzatokkal is – Indiában például nyilvános parkolóhelyeken, állomásoknál alakítanak ki töltési pontokat a háromkerekűek számára, ez is segíthet a szolgáltatónak, hogy részesüljön a legdinamikusabban növekvő piaci szegmensből.

Hatalmas lehetőségek előtt

A KPMG összegzése szerint az elektromos járművek iránti fokozódó érdeklődésnek köszönhetően a töltési piac hatalmas lehetőségeket rejt a vállalatok számára. A cégek üzleti céljaiktól, belső kapacitásaiktól és hosszú távú terveiktől függően választhatnak, hogy specializálódnak vagy többféle megoldást is támogatnak. A közeljövőben a piaci résztvevők várhatóan kihívásokra is számíthatnak a kihasználtság, esetleg a megvalósíthatóság terén. Ugyanakkor közép- és hosszútávon a termék- és szolgáltatásvezérelt innováció lehetővé teszi számukra, hogy megkülönböztessék magukat a többiektől – ez lehet a kulcs a piaci előrejutáshoz, és egyben az elektromobilitás elterjedéséhez is.

Mi újság itthon?

A magyar piacon is érzékelhető volt a fejlődés, hiszen 2020-ról 2021-re 120%-kal bővült a nyilvánosan elérhető töltési lehetőségek száma a European Alternative Fuels Observatory szerint (meghaladva ezzel a globális növekedési átlagot).

A hazai elektromobilitás rohamos fejlődésével párhuzamosan az elektromos járművek töltési infrastrukturája is folyamatosan bővül Magyarországon.  Ennek a trendnek kedvez a hazai jogszabályi környezet, amely a 2010-es évek eleje óta dinamikusan követte a technológiai fejlődést, a piaci és a felhasználói igényeket. Ennek a növekedésnek a csúcsa 2020-ban volt megfigyelhető, 120%-kal növekedett a nyilvános töltőberendezések száma. A tavaly előtti kiugró növekedést követően 2022 első három negyedévében 27%-os bővülést tapasztalhattunk. A töltőberendezés típusokat vizsgálva látható, hogy az olcsóbb bekerülési értékkel bíró AC berendezések száma több mint háromszorosa a DC berendezésekének, ugyanakkor utóbbiak bővülése ebben a vizsgált időszakban 4 százalékponttal magasabb volt.  

A nyilvános töltőberendezések összesített darabszáma 2022. szeptember 30-án 3 579 volt, mely Csehország mögött (3 915) a második legmagasabb érték a visegrádi országok tekintetében. Jelentős az elmaradás pl. Ausztriához képest (21 566 db), valamint beszédes adat, hogy a hazai szakpolitika által 2025-re kitűzött 8 100 darabos célérték fele sem állt rendelkezésre.

Tóth-Báló Tamás, a KPMG elektromobilitásért felelős menedzsere rávilágít arra, hogy kormányzati, szabályozói beavatkozás nélkül is feltételezhető a töltőinfrastruktúra jelentős növekedése, ugyanakkor a hamarosan jogerőre emelkedő EU-s rendelet, az AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation), valamint a Fit for 55 csomag további intézkedései az organikus bővülést jelentősen felgyorsítják. (Például, 2035-tól 100%-kal kell csökkenteni a CO2 kibocsátás szintjét az új járművekben, tehát az újonnan eladott járműveknek CO2-kibocsátásmentes meghajtásúnak kell lenniük.) Az AFIR ráadásul nem csak a személygépjárműveket kiszolgáló infrastruktúrára ír elő kötelezően teljesítendő célokat, hanem pl. nehézgépjárműveket dedikáltan kiszolgáló infrastruktúra létrehozását is célozza.

A robbanásszerűen emelkedő közlekedési célú villamosenergia-igény kielégítése ugyanakkor jelentős kihívás elé állítja a hálózatüzemeltetőket, elosztókat. Nem nehéz belátni, hogy három darab 800 kW-os teljesítményű berendezés energiaigényének kielégítése pl. egy kamionparkolóban jelentős műszaki kihívás – teszi hozzá Tóth-Báló Tamás.         

Összességében tehát Magyarországon is ígéretes az elektromos töltők piacának alakulása, ugyanakkor az igazán látványos fejlődés csak ezután kezdődik.

Elektromobilitás iparág jövője az európai uniós jogszabályváltozás tükrében – 2023. március 23.

Az eseményen a KPMG szakértői mutatják be az elmúlt évek trendjeit az elektromobilitás piacán, illetve megismerhetjük az AFIR-rendelettervezet részleteit is. A panelbeszélgetés keretében a meghívott szolgáltatók és üzemeltetők képviselőivel vitatjuk meg a piacon jelen lévő átalakulásokat, kihívásokat és a jogszabályváltozások lehetséges kockázatait.

Az esemény nem sajtónyilvános, a regisztrációk visszaigazolása a terem kapacitásainak és az üzleti szempontok mérlegelésével történik.

Kihalás szélére kerülhet a középvezetői réteg, és ez nagy baj

A munkaerőpiac éppen a feje tetejére készül állni: a fiatal generációk nem vágynak középvezetői székekbe, a cégek pedig egyre nehezebben találnak utánpótlást. A Z generáció számára a karrier egyre kevésbé az előléptetésről, inkább az önmegvalósításról, a rugalmasságról és a work-life balance-ról szól. Ami egykor presztízs, elismerés volt, az ma sokak szemében puszta nyűg.
2025. 05. 13. 13:00
Megosztás:

Megindulnak a razziák: a NAV bekeményít a multiknál

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) idén kiemelten ellenőrzi a legnagyobb cégeket, köztük a bankokat, biztosítókat és a többmilliárdos adóteljesítményű vállalatokat – hívta fel a figyelmet Vizer József, az ICT Európa vezető adószakértője. A vizsgálatok középpontjában a társasági adókedvezmények, a kapcsolt cégekkel kötött ügyletek árazása és a transzferáras dokumentációk állnak. Az új globális minimumadó miatt a NAV külön figyelmet fordít az adózott eredmény és az elhatárolt veszteségek könyvelésére is.
2025. 05. 13. 12:30
Megosztás:

Rekordkereslet mellett is találni 10% alatti személyi kölcsönt a piacon

Bár a személyi kölcsönök átlagos hitelköltség mutatója még mindig meghaladja a 15%-ot, egyre több bank kínál olyan konstrukciókat, amelyek 10% alatti kamattal is elérhetők – derül ki a money.hu friss összeállításából. A bármire költhető hitel iránti kereslet különösen élénk az elmúlt hónapokban: márciusban rekordösszegű személyi hitelt vettek fel a magyar háztartások, összesen több mint 90 milliárd forint értékben. A legjobb kamatokat ugyanakkor jellemzően csak azok érhetik el, akik megfelelnek bizonyos – jövedelemre, hitelösszegre vagy számlahasználatra vonatkozó – feltételeknek.
2025. 05. 13. 12:00
Megosztás:

Nagy Márton: Európa legnagyobb adócsökkentési programját végrehajtjuk, miközben a költségvetés stabilitása nem sérülhet

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hétfőn az Eurogroup kibővített brüsszeli ülésén, kedden pedig az ECOFIN tanácskozásán vett részt. A tárcavezető az uniós pénzügyminiszterekkel tartott tárgyalását követően az egész EU-t érintő költségvetési kihívásokról nyilatkozott az MTI-nek.
2025. 05. 13. 11:30
Megosztás:

Emelkedtek a fejlett gazdaságok kötvényhozamai

Az amerikai-kínai átmeneti vámmegállapodás hatása dominált tegnap a fejlett gazdaságok kötvény- és devizapiacain.
2025. 05. 13. 11:00
Megosztás:

Pixelkód és forrasztópákák – hogyan lett a nappali 2025-re high-tech játszótér?

A harmadik személyű elbeszélő úgy látja: 2025-re az otthoni barkács már korántsem „csináld-magad” polc összeszerelést jelent. A hobbista mostanra 3D-nyomtatót lő a sarki garázsvásáron, mikrokontrollert rendel éjszaka, és másnapra a postaládában lapul a csomag. Nem csoda, hogy a nappalikra egyre gyakrabban ragasztják a „mini makerspace” matricát.
2025. 05. 13. 10:30
Megosztás:

Növekedéssel kezdték hetet az európai indexek

Az európai részvények hétfőn emelkedéssel indították a hetet, miután az Egyesült Államok és Kína megállapodtak a vámok ideiglenes csökkentéséről, enyhülést hozva a kereskedelmi háború által megrendített globális piacok számára.
2025. 05. 13. 09:30
Megosztás:

Új vezetővel bővült a CBRE Magyarország csapata

Nagy Tamás személyében új üzletfejlesztési vezetőt igazolt a CBRE Magyarország. A szakember a világ legnagyobb kereskedelmi ingatlanszolgáltató és befektetési vállalatának helyi ingatlanvagyon-kezelési részlegét erősíti a jövőben, fő feladata többek között a hosszú távú ügyfélkapcsolatok kiépítése és az új piacok feltérképezése.
2025. 05. 13. 09:00
Megosztás:

Jelentős méretű napelempark állt üzembe a királyegyházi cementgyárnál

Mintegy 28,5 megawatt kapacitásra képes napelempark kezdte meg a működését a Holcim Magyarország Kft. (Holcim) királyegyházi cementgyáránál. Az ID Energy Group által létesített erőművel a gyártáshoz szükséges villamos energia közel harmadát képesek fedezni - közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 05. 13. 08:30
Megosztás:

A várakozásoknak megfelelő bevételnövekedést ért el a Richter

A Richter Gedeon Nyrt. konszolidált árbevétele az első negyedévben 224 milliárd forint lett, 10 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál - közölte a gyógyszeripari vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden.
2025. 05. 13. 08:00
Megosztás:

Több százezer rászorulót segített az elmúlt években a Szeged-Csanádi Egyházmegye

Több százezer rászorulót segített az elmúlt években a Szeged-Csanádi Egyházmegye, köztük több tízezer embert folyamatosan támogat szociális programjaival Békés és Csongrád-Csanád vármegyében, valamint Jász-Nagykun-Szolnok vármegye egy részén - tájékoztatta az egyházmegyei karitász az MTI-t.
2025. 05. 13. 07:30
Megosztás:

Az autók egyre okosabbak, mégis, mi hiányzik ahhoz, hogy kizárólag önvezető járművekkel közlekedjünk?

Az autonóm járművek megjelenésével feltárult egy olyan jövő képe, amelyben már nem lesz szükség emberi sofőrökre, és kizárólag „önvezető” autók közlekednek az utakon. De megvalósulhat-e mindez, miért van egyáltalán szükség az önállóan gondolkodó autókra, és hogyan javíthatnák az összekapcsolt autonóm járművek a közlekedés hatékonyságát? A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) vezetője most elmagyarázza, hogyan kell elképzelnünk mindezt.
2025. 05. 13. 07:00
Megosztás:

Stratégiai együttműködés a két legnagyobb hazai alkuszszövetség között

Hosszútávú stratégiai együttműködési megállapodást kötött a hazai független biztosításközvetítők érdekképviseletét ellátó két legnagyobb szervezet, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) és a Magyar Biztosítási Alkuszok Szövetsége (MABIASZ) hétfőn, a Visegrádon tartott, a MABIASZ által rendezett kétnapos biztosításialkusz-konferencián.
2025. 05. 13. 06:00
Megosztás:

Tovább drágulnak az albérletek: áprilisban 0,9%-os emelkedés országosan

Enyhe emelkedés jellemzi az országos és a budapesti albérletpiacot is: áprilisban országosan 0,9 százalékos, a fővárosban 1,3 százalékos emelkedés történt az előző hónaphoz képest; éves összevetésben országosan 7,6, Budapesten pedig 8,6 százalékkal nőttek a bérleti díjak - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és az ingatlan.com lakbérindexéből.
2025. 05. 13. 05:30
Megosztás:

Rekordot döntött Románia első negyedévi külkereskedelmi mérleghiánya

Rekordot döntött Románia első negyedévi külkereskedelmi mérleghiánya - derül ki az Országos Statisztikai Intézet (INS) hétfőn közzétett adataiból.
2025. 05. 13. 05:00
Megosztás:

Az orosz gáz betiltása három és félszeresére növelné a magyar családok fűtési költségeit

Az orosz gáz betiltása három és félszeresére növelné a magyar családok fűtési költségeit a Századvég becslése szerint.
2025. 05. 13. 04:30
Megosztás:

Melyek a leggyakoribb stresszforrások a magyar otthonokban?

A magyarok 42%-a küzd rendszeresen stresszel, legtöbb aggodalmuk pedig a pénzügyekhez és a munkához kötődik, míg a háztartással kapcsolatos félelmek is sokszor komoly feszültséggel járnak – derül ki a VELUX Cégcsoport legfrissebb kutatásából. A nyitva felejtett ablak, a megkésett számlabefizetés vagy a bezáratlan ajtó csak néhány azon stresszforrások közül, melyek sokaknak nyugtalan pillanatokat okoznak.
2025. 05. 13. 04:00
Megosztás:

Önálló alapítványként működik a jövőben a ZalaZONE

Kiválik a jelenleg a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonában lévő zalaegerszegi Autóipari Próbapálya Zala Kft., és a jövőben új, önálló közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány jön létre a ZalaZONE járműipari innovációs ökoszisztéma működtetésére ZalaZone Alapítvány névvel - tájékoztatta a zalaegerszegi önkormányzat hétfőn az MTI-t.
2025. 05. 13. 03:30
Megosztás:

Több időt kaptak a cégek az ESG folyamatok kiépítésére

Az Európai Tanács a Stop-the-Clock (STC) irányelv keretében elhalasztotta a fenntarthatósági kötelezettségek teljesítésének kezdetét, ami több időt ad a cégeknek az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) folyamatok kiépítésére - közölte az EY hétfőn az MTI-vel.
2025. 05. 13. 03:00
Megosztás:

Pisilj okos WC-be! Kielemzi a vizeletedet

A Covid-19 járvány alatt a gyorstesztek berobbanása alapjaiban változtatta meg az egészségügyi önellenőrzés kultúráját. Bár a világjárvány lecsengett, a kérdés adott, vajon tartósan megélénkült-e a gyorstesztek piaca? Jobban ellenőrizzük-e magunkat otthon vagy visszatértünk a Covid előtti életformához?
2025. 05. 13. 02:00
Megosztás: