Példátlan médiapiaci összefogás a menstruációs szegénység ellen

Nem lehet elégszer hangsúlyozni: a menstruáció nem kiváltság, hanem alapvető szükséglet. Mégis, sok lány és nő Magyarországon ma is úgy éli meg ezeket a napokat, hogy nem tud iskolába menni, nem megy be dolgozni, kimarad a közösségi életből – csak mert nincs pénze betétre. Erre a jelenségre szeretné felhívni a figyelmet a Central Médiacsoport női portfóliója a MENSZ – Mert a menstruáció nem kiváltság, hanem szükségletkampányával. A Central célkitűzése, hogy női márkái (Nők Lapja, NLC.hu, Házipatika.hu, Marie Claire, Story, Best, Meglepetés) összefogásával minél több olyan cikk, riport, videóriport készüljön a témában, amely a női olvasók támogató figyelmét kéri.
„A Central mint a legnagyobb női portfólióval rendelkező kiadóvállalat mindig is hitt a női szolidaritás erejében. Megtiszteltetés számunkra, hogy az ELLE, GLAMOUR és Kiskegyed magazinok, a Női Váltó és WMN főszerkesztői, valamint a Terézanyu Projekt elfogadták felkérésünket, és a sisterhood jegyében kapcsolódnak az év végéig kiterjesztett MENSZ-kampányhoz. A kampány indkátora Rácz Zsuzsa a Terezanyu pályázat 10. díjátadóján bejelentett sisterhood-összefogása” – árulta el Pácsonyi Daniella, a Central Médiacsoport kreatív és kommunikációs igazgatója.
A menstruációs szegénység hazánkban olyannyira tabutéma, hogy még adat sem áll rendelkezésre arról, hány ezer gyereklány és nő érzi magát megszégyenülve minden hónapban azért, mert nincs pénze megvenni az intimhigiéniai termékeket. (Becslések szerint csak Nógrád és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében 4–5 ezer nő érintett.) Ők a megfelelő biztonság hiányában minden hónapban napokra maradnak ki az iskolából vagy a munkából, de a higiénia hiánya az állandó fertőzéseket, majd az ebből következő koraszülés veszélyét is magában hordozza. Ezeknek a nőknek a különböző betétpótló kényszermegoldások kitalálása mellett nőiességük megélése is komoly pszichés terhet jelent, gyakran beszélni sem mernek a felmerülő gondjaikról.
Rajtuk kíván segíteni a női célcsoportokat megcélzó médiumok kiterjesztett MENSZ kampánya. A szerkesztőségek saját felületeiken keresztül járulnak hozzá a párbeszéd elindításához, és ahhoz, hogy a menstruáció körüli tabu ledőljön – és végre valós segítség érkezzen oda, ahol a legnagyobb szükség van rá.
A tájékoztatás, figyelemfelhívás, edukáció mellett országos gyűjtést is szerveznek a menstruációs szegénységben élőknek, melynek szakmai felügyeletét a Baptista Szeretetszolgálat munkatársai látják el. Ők országos jelenlétükkel és célzott gyűjtéseikkel a rászoruló régiókban segítenek eljuttatni a megfelelő termékeket azokhoz, akik jelenleg kimaradnak mindenből – csak mert nincs pénzük menstruációs termékre.
A kampány szlogenje egyszerű, de erős: MENSZ – Mert a menstruáció nem kiváltság, hanem szükséglet.