Rekordszintű eredménnyel zárták a harmadik negyedévet a legnagyobb autógyártó cégek
A lassuló gazdaság és a nehéz geopolitikai helyzet ellenére egyelőre erős a kereslet, főleg a prémiumkategóriás autók iránt, a félvezetők és egyéb alapanyagok és alkatrészek ellátása pedig javul, és a kocsikat magas áron lehet értékesíteni, az idei harmadik negyedév így "álomszerű" volt az autógyártóknak - idézték az EY közleményében Constantin Gallt, a társaság nyugat-európai mobilitási részlegének vezetőjét.
A működési eredmény átlagosan 28 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. Ezt a mutatót tekintve a német autógyártók különösen jól teljesítettek, 58 százalékos növekedést értek el, lekörözve az amerikai és a japán versenytársakat, amelyeknél 38 százalék, illetve 2 százalék volt az átlagos növekedés.
Az első helyen a Mercedes-Benz áll 5,2 milliárd eurós működési eredménnyel, a második a Volkswagen csoport 4,3 milliárd euróval.
Az árbevételt tekintve is 28 százalékos átlagos növekedést értek el az autógyártás nagyjai. Itt az első a Volkswagen csoport 70,7 milliárd euróval, a második a Toyota 66,3 milliárd euróval.
Az árbevétel-arányos nyereséget tekintve viszont messze a Tesla teljesített a legjobban, az elektromos autókat gyártó amerikai cég a bevétel 17,8 százalékának megfelelő profitot termelt, a második a Mercedes-Benz 13,8 százalékkal.
Az átlag 7,3 százalék, az egy évvel korábbihoz képest ugyan nem változott, de meghaladja az ágazatot szétziláló koronavírus-világjárvány előtti években, a 2013-2019-es időszakban elért 6,1 százalékot. Ugyanakkor ezt a mutatót vizsgálva kitűnik, hogy egyre inkább szétszakad a legnagyobb autógyártók köre. Az öt legerősebb csoportjában az átlagos árbevétel-arányos nyereség az egy évvel korábbi 9,1 százalékról 11,7 százalékra ugrott. A legkevésbé erősek ötös csoportjában 5,5 százalékról 3,8 százalékra süllyedt a jövedelmezőség fő mutatói között számon tartott árbevétel-arányos nyereség.
Az értékesítés leginkább az első számú piacon, Kínában nőtt a harmadik negyedévben, éves összevetésben 11 százalékkal. A német gyártók kiemelkedően sikeresek voltak, 28 százalékkal több kocsit adtak el, mint egy évvel korábban. Az amerikai piac viszont csupán 1 százalékkal bővült, bár a német gyártók itt is kiugró, 18 százalékos növekedést értek el. Nyugat-Európában 3 százalékkal csökkent az értékesítés, és a német autógyártók is éppen 3 százalékos visszaesést regisztráltak ezen a piacon.
Constantin Gall az ágazat kilátásairól szólva rámutatott, hogy a legfontosabb piacokon "a lakosság széles rétegei kénytelenek elszenvedni vásárlóerejük számottevő csökkenését, ami azt jelenti, hogy egyre kevesebben lesznek, akik meg tudnak engedni maguknak egy új kocsit, és akarnak is vásárolni".
Ez erősítheti az árversenyt, ami még inkább csökkentheti az árbevétel-arányos nyereséget, legalábbis a nem luxuskategóriás kocsikat gyártó cégeknél. Ha sikerül "vonzóvá tenni a terméket és szűken tartani a kínálatot, akkor nincs szükség árengedményre, de ez inkább a prémium szegmensben lehetséges, mintsem a volumenszegmensben" - idézték a szakértőt az EY közleményében.