Robotok segítik a pénzügyi szektor digitális fejlődését
Látványos változásokat hozott a pénzügyi szektorban az elmúlt másfél év, a korábban megindult digitalizációs folyamat a COVID-járvány hatására még nagyobb lendületet kapott, és a megváltozott fogyasztói szokások és elvárások is lépésre kényszerítik a pénzintézeteket. Emellett egyre nagyobb nyomás nehezedik az ágazat hagyományos képviselőire a megszokott folyamatokat felforgató és az ügyfélkiszolgálást új szintre emelő fintech vállalkozások részéről is. Erre jó példa, hogy Magyarországon is teljes értékű bankká vált és betétbiztosítást is kínál a Revolut, melynek szolgáltatásait egyébként már több mint félmillióan használják itthon.
Ebben a piaci környezetben minden korábbinál fontosabbá vált a pénzintézetek számára, hogy hatékonyan, alacsonyabb költséggel tudják megvalósítani folyamataikat, illetve növeljék az ügyfélélményt. Ezen célkitűzések elérésében jelenthet komoly segítséget a bankoknak és biztosítóknak a robotizált folyamatautomatizálás (RPA), amivel a nagy számban ismétlődő, monoton, időrabló feladatokat lehet átadni a szoftverrobotoknak. Ezek a megoldások képesek utánozni az ügyintézők tevékenységét a már meglévő alkalmazások felületén keresztül, segítségükkel pedig könnyen növelhető az üzleti hatékonyság és csökkenthető a kapcsolódó működési költség. A szoftverrobotok hiba nélkül és fáradhatatlanul végzik munkájukat, így a korábban ezekkel a monoton folyamatokkal foglalkozó munkatársak magasabb hozzáadott értékű feladatokra összepontosíthatnak.
Az RPA-t igazán hatékonyan olyan folyamatok esetében lehet alkalmazni, amelyek szabályalapúak, kevés kivétellel, nagyszámú, automatizálható tranzakcióval járnak, illetve magas szinten sztenderdizáltak a beérkező adatok.
„Amennyiben az előzetes felmérés során sikerül a megfelelő folyamatokat kiválasztani, akkor akár néhány hét alatt is munkába állhat a szoftverrobot, a megtérülés pedig egy sikeres projekt esetében egy éven belüli lehet. Az egyik pénzügyi szektorban tevékenykedő ügyfelünk például több mint 300 százalékos megtérülést (ROI) ért el és még további hasznot is realizált egy kiválasztott folyamat automatizálásával már az első évben. Az általunk fejlesztett robotnak köszönhetően az átlagos ügykezelési idő az említett folyamatnál hatodára csökkent, az emberi hibákból adódó problémák pedig teljesen eltűntek. Ennek köszönhetően jelentősen javult az ügyfélélmény, a késedelemre vonatkozó panaszok megszűntek, a monoton feladatok csökkenésével nőtt a munkatársak motivációja, illetve az sem mellékes szempont, hogy mivel teljesen digitálissá vált a folyamat, évente nagyjából 10 ezer papírlappal kevesebbet nyomtatnak ki, csak azzal az egy ügytípussal kapcsolatban” - mondta el Takács István, a BCA Hungary Kft., az RPA hazai szakértőjének szenior tanácsadója és partnere.
A szoftverrobotok a pénzügyi szektor vállalatainál és egyéb ágazatokban is számos területen alkalmazhatók hatékonyan, így többek között a számlák kezelésénél, ügyféladatok összegyűjtésénél – például hitelügyletek esetében -, díjvisszafizetési folyamatoknál, az értékesítésben és ügyfélszolgálatnál, vagy akár az új kollégák beléptetésénél is. Ennek megfelelően globális szinten folyamatosan nő a kereslet az ilyen megoldások iránt. Az RPA piac a múlt évben 11,9 százalékkal, 1,58 milliárd dollárosra nőtt a Gartner elemzése szerint és a kutatócég a 2024-ig tartó időszakra vonatkozó előrejelzésében évente átlagosan 10 százalék feletti bővülést jósol ennek a szegmensnek.
„A BCA-nál 2016 óta foglalkozunk RPA-val és azóta folyamatosan növeljük a csapatunk szaktudását a teljes spektrumon: a stratégiai fejlesztéstől, az implementáción át, az üzemeltetésig. Büszkék vagyunk rá, hogy az UiPath Gold partnerei vagyunk 2020 óta. Hiszünk abban, hogy akkor lehet jól megvalósítani egy folyamat automatizálását, ha az azt végző szakember az üzleti és technológiai részletekkel is tisztában van. A BCA Hungary-nél éppen ezért olyan kollégáink dolgoznak az RPA projekteken, akik otthonosan mozognak mindkét területen” - tette hozzá Takács István.