Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezettudatosabb légiközlekedés a pilótafülkében kezdődik.

Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezetre gyakorolt káros hatások minimalizálása érdekében a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága olyan belső protokollt vezetett be, amellyel pilótái is csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a CO2-kibocsátást. Ennek köszönhetően az Emirates több mint 48 ezer tonnával kevesebb üzemanyagot használt az előző évben. Zöld programjában az optimalizált repülési sebesség és útvonal épp úgy szerepel, mint a leszállás során rugalmasan kezelt fékszárnybeállítások, a felesleges fedélzeti ivóvíz korlátozása vagy az üzemanyag-hatékonyságot célzó technológiai innovációk használata.

Az Emirates többirányú megközelítést alkalmazva, 2016-ban vezette be a "zöld üzemeltetés" (Green Ops*) elnevezésű programját, amely a repülőgépek földi és légi üzemanyag-felhasználásának csökkentésére keresi a lehetőségeket, emellett pedig a pilóták számára biztosítja a szükséges oktatást, tudatosságot, adatelemzést és technológiát, hogy a lehető leghatékonyabban irányíthassák a járataikat.

A légitársaság az üzemeltetés hatékonyságával foglalkozó belső irányítócsoport vezetésével arra törekszik, hogy ahol csak lehetséges, csökkentse a felesleges üzemanyag-felhasználást és így a károsanyag-kibocsátást, miközben biztosítja, hogy az Emirates által elfogadott legmagasabb szintű biztonsági szabványok ne sérüljenek. A legutóbbi, 2023-2024-es pénzügyi évben a Green Ops és más üzemeltetési kezdeményezések segítségével a légitársaság több mint 48 ezer tonnával csökkentette az üzemanyag-felhasználását és több mint 151 ezer tonnával a szén-dioxid-kibocsátását. Ehhez nem csupán a légitársaság belső előírásai, de pilótái döntései is nagyban hozzájárultak.
Az Emirates károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó intézkedései.

A fedélzeten kapitányok felelnek azért, hogy minden egyes járat a biztonságos üzemeltetéshez elegendő mennyiségű üzemanyaggal szálljon fel, a körülményeket mérlegelve pedig, az előírt minimumon túlmenően lehetőségük van többlet üzemanyagot kérni. Annak érdekében, hogy döntésük a lehető legpontosabb és az üzemeltetési igények szempontjából teljességgel megalapozott legyen, az Emirates minden ezzel összefüggő adatot a kapitányok rendelkezésére bocsát. Ezzel pedig jelentősen csökkenti a mérlegelésen alapuló többlet üzemanyag igénylését.

A repülőgép sebessége közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és a kibocsátást, így optimalizálása rendkívül fontos lépés a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Kiszámítása során számos tényezőt kell figyelembe venni, többek között a menetrend szerinti indulási és érkezési időpontokat, valamint a teljes üzemeltetési költség minimalizálását. Az Emirates standard működési eljárási rendjének megfelelően, pilótái eltérhetnek az előre meghatározott sebességtől, amennyiben ezzel csökkentik az üzemanyag-fogyasztást. Erre azonban csak akkor van lehetőségük, ha ezzel nem veszélyeztetik a repülési menetrend integritását.

Leszálláskor a repülőgépek többféle fékszárny-konfigurációt használhatnak, erről az Emirates pilótái a biztonsági előírások és a különböző kifutópálya-viszonyok figyelembevételével rugalmasan dönthetnek. Minden esetben azt a fékszárnybeállítást választják ki, amely a leghatékonyabban képes minimalizálni a légellenállást, és ezáltal csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást.

A földet érést követően gyakran alkalmaznak menetirányba fordított tolóerőt, hogy a repülőgép lelassuljon. Az aktuális körülményeket és a kifutópálya hosszát mérlegelve, az Emirates pilótái a fokozatos sugárfék használatát részesítik előnyben, amellyel az üzemanyag-fogyasztást és a zajszennyezést egyaránt csökkentik.

A leszállást követő földi gurulás, vagyis a „taxi” során a repülőgépeknek nincs szükségük maximális hajtómű-teljesítményre. Az Emirates pilótái ennek megfelelően csökkentett hajtóműves gurulást (reduced engine taxi-in - RETI) alkalmaznak, vagyis a repülőgép hajtómű-konfigurációjától függően egy vagy két hajtóművet - a biztonság, valamint az üzemeltetési hatékonyság veszélyeztetése nélkül - leállítanak.

Az Emirates a hatékony járattervezés úttörőjeként és korai alkalmazójaként 2003. óta alkalmaz rugalmas útvonalakat. A légitársaság közvetlenül a légiforgalmi irányítással és más iparági szervekkel együttműködve dolgozik azon, hogy optimalizálja a városok közti útvonalakat. A rövidebb repülési időn túl, ennek köszönhetően az Emirates kevesebb üzemanyagot szállít, valamint használ fel, ami alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.

Az Emirates valamennyi pilótája számára elérhetővé tette a GE Digital Aviation Services-szel közösen kifejlesztett FlightPulse modult. Az átfogó adatelemző eszköz az egyes járatok biztonságára és üzemanyag-hatékonyságára vonatkozó üzemeltetési adatok és elemzések kulcsfontosságú elemeit tartalmazza. Bevezetésével nagyban javult a repülésirányítás és az Emirates pilótái közti együttműködés, amely biztonságosabb és hatékonyabb repülést eredményez.

A repülőgép súlypontja (CG) egyaránt hatással van a repülés biztonságára és a repülőgép teljesítményére. Annak érdekében, hogy növelje gépei aerodinamikai hatékonyságát, és ezzel együtt csökkentse az üzemanyag-használatot és a károsanyag-kibocsátást, az Emirates belső szabályzata megköveteli, hogy berakodásnál minden esetben figyelembe vegyék az optimális súlyelosztást.

A repülőgépek földi üzemanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében, az Emirates minimalizálta a segédhajtóművek (auxiliary power unit - APU) alkalmazását, helyette az elektromos földi tápegységet (ground power unit - GPU) használja. A károsanyag-kibocsátás mérséklésére bevezetett kezdeményezés eredményeként, az APU használata több mint 30 százalékkal csökkent.

Mivel a repülőgépen szállított víz súlya is befolyásolja az üzemanyag-használatot, az Emirates a felesleges mennyiség elkerülésére törekszik. Fedélzeti víztartályai feltöltésekor - az utasok kényelmének figyelembevételével - szigorú tudományos módszerrel számítja ki, hogy mekkora az adott repülőút pontos ivóvízigénye.

„Pilótáink a legújabb eszközökkel és alkalmazásokkal ellenőrizhetik a saját teljesítményüket, hogy mindig tisztában legyenek azzal, miként hat a repülési technikájuk az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra. Továbbra is elkötelezettek vagyunk az iparági csúcstechnológiák iránt, valamint felgyorsítjuk a hosszú távú környezeti előnyökkel járó megoldások alkalmazását” - mondta Hassan Al Hammadi kapitány, az Emirates repülési műveletekért felelős divízió alelnöke.

*A "zöld üzemeltetés" (Green Ops) az Emirates belső programjának része. Számos olyan intézkedést tartalmaz, amellyel az üzemanyag-felhasználás és a CO2-kibocsátás csökkentését lehet elérni.

Nő a BYD részesedése a magyar autópiacon

A BYD kínai autómárka részesedése a magyarországi elektromos járművek piacán az idén már megközelíti a 14 százalékot - tájékoztatta a BYD Magyarország az MTI-t.
2025. 09. 18. 07:30
Megosztás:

Magyarország egyik sikerágazata kerülhet veszélybe

Egyre kevesebb klinikai gyógyszervizsgálat indul Magyarországon, noha eddig kifejezetten előkelő helyen szerepelt ezekben a vizsgálatokban az ország. Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete szerint fontos lenne ezt a helyezést megtartani, hiszen a klinikai vizsgálatok nemzetgazdasági szinten évente közel 100 milliárd forinttal járulnak hozzá a GDP-hez. Emellett pedig a betegeknek és az orvosoknak is komoly előnyt jelentenek.
2025. 09. 18. 07:00
Megosztás:

Új biztonsági funkcióval segíti ügyfeleit az OTP Bank: megérkezett az Utalásőr

Az OTP Bank új szolgáltatása, az Utalásőr a ma már leggyakoribb pénzügyi visszaélések közé tartozó átutalásos csalások ellen nyújthat védelmet. Az OTP MobilBankban beállítható funkcióval a számlatulajdonos kijelölhet egy biztonsági meghatalmazottat, aki értesítést kap a nagyobb utalásokról, és szükség esetén segít megállítani a gyanús tranzakciót.
2025. 09. 18. 06:30
Megosztás:

Rövidült az eladási idő, még a piacon ragadt ingatlanok is gazdára találnak

Budapesten gyorsabban elkelnek a lakások, mint egy évvel korábban. A panellakások esetében a július és szeptember közötti három hónapos időszakban 55 nap elég az eladáshoz, A téglaépítésű lakások is gazdára találnak alig több mint két hónap alatt. A vármegyeszékhelyeken és megyei jogú városokban a lakásoknál gyorsulás, a házaknál lassulás látható. Szintén nőtt az eladási idő a községekben található lakóingatlanoknál. Az ingatlan.com oldalán idén meghirdetett ingatlanok viszont minden település esetében átlagosan 3 hónapnál rövidebb idő alatt találtak gazdára az elmúlt időszakban, ami egyértelműen a lakáspiac élénkülését jelzi.
2025. 09. 18. 06:00
Megosztás:

Döntött a kormány, jön a nyugdíjemelés!

Szerdai ülésén 1,6 százalékos kiegészítő nyugdíjemelésről döntött a kormány, ezzel átlagosan a nyugdíjasok számára az idén 51 155 forintot kell kifizetni - jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter szerdán Budapesten, a Kormányinfón.
2025. 09. 18. 05:30
Megosztás:

Változóban a vállalati működés – egyszerű költségcsökkentéssel már nem lehet versenyben maradni

A vállalatok egyre tudatosabban keresnek új típusú partnereket a menedzselt szolgáltatások piacán. A hagyományos kiszervezés már nem elég: a KPMG legfrissebb kutatása szerint a cégek közel háromnegyede átfogó, átalakító hatást vár el a szolgáltatóktól – nemcsak a működés vagy a technológia terén, hanem stratégiai eredményekben is. Az elvárások messze túlmutatnak a korábbi költségcsökkentési célokon, a vállalatok pedig egyre több területen, egyre összetettebb feladatokban támaszkodnak menedzselt szolgáltatásokra.
2025. 09. 18. 05:00
Megosztás:

Újabb könnyítéssel segíti a fenntartható gazdálkodást az Agrárminisztérium

A magyar kormány határozott szándéka, hogy a gazdálkodók számára rugalmas támogatási rendszert biztosítson, ezért csökkennek az adminisztrációs terhek és a kötelező ellenőrzések, valamint mérséklődnek a szankciók is - jelentette be Viski József, az Agrárminisztérium agrár- és vidékfejlesztési támogatásokért felelős államtitkára a tárca MTI-nek küldött közleménye szerint.
2025. 09. 18. 04:30
Megosztás:

Alig használtak, mégis már eladók - ezek a legnépszerűbb 6000 km alatt futott autók

A Használtautó.hu adatai szerint továbbra is töretlen a kereslet azokra az autókra, amelyek szinte újak, de már eladóvá váltak. Ennek kapcsán vizsgálták a portál szakértői 2025. január és augusztus közötti időszakra vonatkozóan a 6000 km-nél kevesebbet futott szinte új, de már használtként hirdetett járműveket, amelyekre az adózási szabályok szerint még akár új autóként is tekinthetünk.
2025. 09. 18. 04:00
Megosztás:

Rontotta a német gazdaság növekedési prognózisát az IW gazdaságkutató intézet

Stagnálásra rontotta a kölni IW gazdaságkutató intézet idei német GDP-növekedési előrejelzését az őszi prognózisában a Rheinische Post lap szerdai jelentése szerint.
2025. 09. 18. 03:30
Megosztás:

Kibertámadás célpontjává vált a Duna House

Kibertámadás célpontjává vált a Duna House Group - tette közzé a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján szerdán.
2025. 09. 18. 03:00
Megosztás:

500.000 Ft-nál több készpénzt rejtegetsz otthon? Bajba kerülhetsz miatta!

Sok magyar család még mindig szereti a pénzét készpénzben otthon tartani. A biztonságérzet, a gyors hozzáférés és a megszokás gyakran felülírja a józan pénzügyi tervezést. De aki ma félmillió forintnál többet dugdos a párna alatt vagy a szekrényben, az könnyen komoly anyagi veszteséget szenvedhet el – még akkor is, ha senki sem lopja el tőle.
2025. 09. 18. 02:00
Megosztás:

Ha egy nyugdíjas pár között 3 évnél nagyobb a korkülönbség, akkor bajban vannak!

A nyugdíj kérdése Magyarországon ma már nemcsak egyéni, hanem családi szintű probléma is. Különösen érzékeny helyzetbe kerülnek azok a házaspárok, ahol 3 évnél nagyobb a korkülönbség: ilyenkor a nyugdíjrendszer szabályai, az eltérő életszakaszok és a pénzügyi terhek komoly kihívásokat jelentenek. Mutatjuk mire érdemes figyelni!
2025. 09. 18. 01:00
Megosztás:

Mozgolódik a Solana, és vele együtt a mém érme piac is

A Solana ismét fellendülésbe kezdett, és ezúttal az ára közel 250 dollárig emelkedett. A fellendülés hatására a Solana rövid időre átvette a BNB-től az ötödik helyet a CoinMarketCap ranglistáján, viszont azóta kissé visszaesett az ára, és jelenleg a 6. helyet foglalja el, 127 milliárd dolláros piaci kapitalizációval.
2025. 09. 18. 00:01
Megosztás:

Kamatot csökkentett a Fed

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve (Fed) a szerdán végződött kétnapos monetáris politikai ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatot 4,00-4,25 százalékos sávra.
2025. 09. 17. 23:30
Megosztás:

A Fed kamatcsökkentése berobbanthatja a kriptopiacot – „Ez az egész mozgalom lángra kap"

Eric Trump, az American Bitcoin társalapítója és Donald Trump fia szerint a közelgő Fed kamatcsökkentés új lendületet adhat a kriptopiacnak. A Trump-család egyre szorosabbra fűzi kapcsolatát a digitális eszközökkel, és nemcsak üzleti, hanem politikai síkon is támogatják a kriptovaluták térnyerését. Most pedig azt állítják: jön az újabb fellendülés, és a negyedik negyedév lehet a fordulópont.
2025. 09. 17. 23:00
Megosztás:

Az év végéig biztosan erős maradhat a forint

Kétéves csúcsra erősödött a napokban a forint árfolyama, melynek euróhoz viszonyított lendülete az év hátralévő részében is kitarthat. A hazai fizetőeszköz erejét részben a már egy éve stabil, 6,5 százalékos jegybanki alapkamat adja, mely az idei évben várhatóan már nem is változik – jövő év közepétől azonban egy új kamatcsökkentési ciklus indulhat. A GDP-növekedés a vámháború és az egész Európára jellemző gazdasági lassulás miatt egyelőre nem tudott elrugaszkodni, így az MBH Bank elemzői továbbra is fenntartják 0,8 százalékos éves előrejelzésüket. Az egész éves, átlagos infláció 4,5 százalék körül várható, ugyanakkor bíztató jel, hogy a maginfláció szintje a legutóbbi adat szerint négy éve nem látott alacsony szintre süllyedt.
2025. 09. 17. 22:00
Megosztás:

American Bitcoin Corp. - ABTC vállalat és szerepe a kriptovaluta-piacon

Egy új kriptós szereplő a reflektorfényben – hogyan értelmezzük az „American Bitcoin Corp" fogalmát, és miért lehet kulcsszereplő a jövő pénzügyi rendszerében?
2025. 09. 17. 21:30
Megosztás:

Arthur Hayes új kriptó tétje: orvostudomány – 7 millió dollárt fektetett a Bio Protocol-ba

A BitMEX társalapítója, Arthur Hayes most nem DeFi-ben, hanem DeSci-ben látja a következő kriptoforradalmat. Legújabb befektetése, a Bio Protocol egyesíti a mesterséges intelligenciát, a biotechnológiát és a blokkláncot, hogy alapjaiban változtassa meg a gyógyszerkutatás és tudományfinanszírozás világát. Mutatjuk, miért lehet ez az iparág következő áttörése.
2025. 09. 17. 21:00
Megosztás:

Az UBM Csoport felvásárolta a világ egyik legnagyobb takarmánygyártójának hazai leányvállalatát

Magyarország egyik legnagyobb mezőgazdasági cégcsoportja, az UBM sikeresen lezárta a világ egyik legnagyobb takarmánygyártójának számító, Hollandiában 120 éves múltra visszatekintő Royal Agrifirm Group részeként működő Agrifirm Magyarország Zrt. (Agrifirm) felvásárlását. A hazánkban összesen 130 munkatársat foglalkoztató és a 2024-es évben közel 28 milliárd forintos nettó árbevételt produkáló, a baromfitakarmányok gyártása területén Magyarországon vezető szerepet betöltő Agrifirm a jövőben UBM Nutrition Zrt. néven, az UBM Csoport részeként folytatja tevékenységét.
2025. 09. 17. 20:30
Megosztás:

Gyengült a forint szerda estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 09. 17. 20:00
Megosztás: