Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezettudatosabb légiközlekedés a pilótafülkében kezdődik.

Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezetre gyakorolt káros hatások minimalizálása érdekében a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága olyan belső protokollt vezetett be, amellyel pilótái is csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a CO2-kibocsátást. Ennek köszönhetően az Emirates több mint 48 ezer tonnával kevesebb üzemanyagot használt az előző évben. Zöld programjában az optimalizált repülési sebesség és útvonal épp úgy szerepel, mint a leszállás során rugalmasan kezelt fékszárnybeállítások, a felesleges fedélzeti ivóvíz korlátozása vagy az üzemanyag-hatékonyságot célzó technológiai innovációk használata.

Az Emirates többirányú megközelítést alkalmazva, 2016-ban vezette be a "zöld üzemeltetés" (Green Ops*) elnevezésű programját, amely a repülőgépek földi és légi üzemanyag-felhasználásának csökkentésére keresi a lehetőségeket, emellett pedig a pilóták számára biztosítja a szükséges oktatást, tudatosságot, adatelemzést és technológiát, hogy a lehető leghatékonyabban irányíthassák a járataikat.

A légitársaság az üzemeltetés hatékonyságával foglalkozó belső irányítócsoport vezetésével arra törekszik, hogy ahol csak lehetséges, csökkentse a felesleges üzemanyag-felhasználást és így a károsanyag-kibocsátást, miközben biztosítja, hogy az Emirates által elfogadott legmagasabb szintű biztonsági szabványok ne sérüljenek. A legutóbbi, 2023-2024-es pénzügyi évben a Green Ops és más üzemeltetési kezdeményezések segítségével a légitársaság több mint 48 ezer tonnával csökkentette az üzemanyag-felhasználását és több mint 151 ezer tonnával a szén-dioxid-kibocsátását. Ehhez nem csupán a légitársaság belső előírásai, de pilótái döntései is nagyban hozzájárultak.
Az Emirates károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó intézkedései.

A fedélzeten kapitányok felelnek azért, hogy minden egyes járat a biztonságos üzemeltetéshez elegendő mennyiségű üzemanyaggal szálljon fel, a körülményeket mérlegelve pedig, az előírt minimumon túlmenően lehetőségük van többlet üzemanyagot kérni. Annak érdekében, hogy döntésük a lehető legpontosabb és az üzemeltetési igények szempontjából teljességgel megalapozott legyen, az Emirates minden ezzel összefüggő adatot a kapitányok rendelkezésére bocsát. Ezzel pedig jelentősen csökkenti a mérlegelésen alapuló többlet üzemanyag igénylését.

A repülőgép sebessége közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és a kibocsátást, így optimalizálása rendkívül fontos lépés a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Kiszámítása során számos tényezőt kell figyelembe venni, többek között a menetrend szerinti indulási és érkezési időpontokat, valamint a teljes üzemeltetési költség minimalizálását. Az Emirates standard működési eljárási rendjének megfelelően, pilótái eltérhetnek az előre meghatározott sebességtől, amennyiben ezzel csökkentik az üzemanyag-fogyasztást. Erre azonban csak akkor van lehetőségük, ha ezzel nem veszélyeztetik a repülési menetrend integritását.

Leszálláskor a repülőgépek többféle fékszárny-konfigurációt használhatnak, erről az Emirates pilótái a biztonsági előírások és a különböző kifutópálya-viszonyok figyelembevételével rugalmasan dönthetnek. Minden esetben azt a fékszárnybeállítást választják ki, amely a leghatékonyabban képes minimalizálni a légellenállást, és ezáltal csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást.

A földet érést követően gyakran alkalmaznak menetirányba fordított tolóerőt, hogy a repülőgép lelassuljon. Az aktuális körülményeket és a kifutópálya hosszát mérlegelve, az Emirates pilótái a fokozatos sugárfék használatát részesítik előnyben, amellyel az üzemanyag-fogyasztást és a zajszennyezést egyaránt csökkentik.

A leszállást követő földi gurulás, vagyis a „taxi” során a repülőgépeknek nincs szükségük maximális hajtómű-teljesítményre. Az Emirates pilótái ennek megfelelően csökkentett hajtóműves gurulást (reduced engine taxi-in - RETI) alkalmaznak, vagyis a repülőgép hajtómű-konfigurációjától függően egy vagy két hajtóművet - a biztonság, valamint az üzemeltetési hatékonyság veszélyeztetése nélkül - leállítanak.

Az Emirates a hatékony járattervezés úttörőjeként és korai alkalmazójaként 2003. óta alkalmaz rugalmas útvonalakat. A légitársaság közvetlenül a légiforgalmi irányítással és más iparági szervekkel együttműködve dolgozik azon, hogy optimalizálja a városok közti útvonalakat. A rövidebb repülési időn túl, ennek köszönhetően az Emirates kevesebb üzemanyagot szállít, valamint használ fel, ami alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.

Az Emirates valamennyi pilótája számára elérhetővé tette a GE Digital Aviation Services-szel közösen kifejlesztett FlightPulse modult. Az átfogó adatelemző eszköz az egyes járatok biztonságára és üzemanyag-hatékonyságára vonatkozó üzemeltetési adatok és elemzések kulcsfontosságú elemeit tartalmazza. Bevezetésével nagyban javult a repülésirányítás és az Emirates pilótái közti együttműködés, amely biztonságosabb és hatékonyabb repülést eredményez.

A repülőgép súlypontja (CG) egyaránt hatással van a repülés biztonságára és a repülőgép teljesítményére. Annak érdekében, hogy növelje gépei aerodinamikai hatékonyságát, és ezzel együtt csökkentse az üzemanyag-használatot és a károsanyag-kibocsátást, az Emirates belső szabályzata megköveteli, hogy berakodásnál minden esetben figyelembe vegyék az optimális súlyelosztást.

A repülőgépek földi üzemanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében, az Emirates minimalizálta a segédhajtóművek (auxiliary power unit - APU) alkalmazását, helyette az elektromos földi tápegységet (ground power unit - GPU) használja. A károsanyag-kibocsátás mérséklésére bevezetett kezdeményezés eredményeként, az APU használata több mint 30 százalékkal csökkent.

Mivel a repülőgépen szállított víz súlya is befolyásolja az üzemanyag-használatot, az Emirates a felesleges mennyiség elkerülésére törekszik. Fedélzeti víztartályai feltöltésekor - az utasok kényelmének figyelembevételével - szigorú tudományos módszerrel számítja ki, hogy mekkora az adott repülőút pontos ivóvízigénye.

„Pilótáink a legújabb eszközökkel és alkalmazásokkal ellenőrizhetik a saját teljesítményüket, hogy mindig tisztában legyenek azzal, miként hat a repülési technikájuk az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra. Továbbra is elkötelezettek vagyunk az iparági csúcstechnológiák iránt, valamint felgyorsítjuk a hosszú távú környezeti előnyökkel járó megoldások alkalmazását” - mondta Hassan Al Hammadi kapitány, az Emirates repülési műveletekért felelős divízió alelnöke.

*A "zöld üzemeltetés" (Green Ops) az Emirates belső programjának része. Számos olyan intézkedést tartalmaz, amellyel az üzemanyag-felhasználás és a CO2-kibocsátás csökkentését lehet elérni.

Egyre vonzóbb a szakképzés

Az elmúlt öt évben a diákok, a szülők és az oktatók számára is vonzóvá vált a szakképzés - jelentette ki a szakképzésért felelős helyettes államtitkár kedden Szegeden.
2025. 11. 26. 04:00
Megosztás:

Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon

A járműtörténet-ellenőrző szolgáltatások terjedésével ma már egyre több autós számára magától értetődő, hogy vásárlás előtt megvizsgálja a kiválasztott jármű előéletét. A tudatos vásárlás célja nem más, mint elkerülni az olyan autókat, amelyeknek a múltja kockázatokat hordoz. Akár elhanyagolt állapotról, akár korábbi balesetről vagy rejtett hibákról van szó, a biztonságos közlekedés szempontjából ezek a járművek aggályosak lehetnek, és gyakrabban hibásodhatnak meg.
2025. 11. 26. 03:30
Megosztás:

HVG rangsor: első helyen a Szegedi Tudományegyetem az oktatói kiválósági listán

Továbbra is Magyarország legjobb egyeteme a Szegedi Tudományegyetem az oktatói kiválóság alapján a HVG közelmúltban megjelent felsőoktatási rangsora szerint. A Tisza-parti intézmény a többi rangsorban is előkelő helyen végzett: az összesített képzési rangsorban a harmadik helyen van, a hallgatók kiválósága alapján az ötödik helyet szerezte meg.
2025. 11. 26. 03:00
Megosztás:

Az Otthon Start ellenére sem lehet a túlárazott lakásokat eladni a balatoni ingatlanpiacon

Érzékeny és óvatos a balatoni ingatlanpiac, melyre a visszafogott áremelkedés volt jellemző az idei évben. És az is leginkább csak az Otthon Starttal érintett ingatlanok kategóriájában jelentkezett.
2025. 11. 26. 02:30
Megosztás:

Először lehet Bitcoinnal fizetni egy jelentős művészeti aukción

Magyarország aukciós történetében először lehet bitcoinnal is fizetni egy jelentős művészeti árverésen. A Virág Judit Galéria téli aukcióján bocsátják a közönség elé Weiler Péter egyik alkotását, amelyért a vevők forint mellett kriptovalutával is fizethetnek, ráadásul maga a mű is különleges, hiszen a Bitcoin Ordinals révén felkerül a blokkláncra, így az alkotás megmásíthatatlan.
2025. 11. 26. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjasok nagyot nyernek az új banki szabályozással

A Parlament Gazdasági Bizottsága jóváhagyta azt a jogszabály-módosítást, amely szerint 2026. január 1-jétől kétszeresére emelkedhet – azaz 300 000 forintra nőhet – az ATM-ekből havonta díjmentesen felvehető készpénz összege. Ha a Parlament is rábólint a javaslatra, mintegy 1,3 millió nyugdíjast érint majd az intézkedés, mivel ennyien kapják bankszámlára a nyugdíjukat.
2025. 11. 26. 01:30
Megosztás:

Pénteken indul a BKV ünnepi fényflottája

Péntek délután öt órakor indítja útjára ünnepi fényflottáját a BKV - tudatta a társaság kedden az MTI-vel.
2025. 11. 26. 01:00
Megosztás:

Csökkent a tüdőrák előfordulása Magyarországon

Az epidemiológiai adatok szerint 2011 és 2019 között a 40-59 éves magyar férfiak körében a tüdőrák előfordulása mintegy 50 százalékkal csökkent, miközben a halálozás is évi 10 százalék körüli mérséklődést mutatott - derül ki a Magyar Tüdőgyógyász Társaság (MTT) onkopulmonológiai szekciója és az MSD Pharma Hungary Kft. közleményéből, amelyet kedden juttattak el az MTI-hez. A szakemberek a héten Budapesten megrendezett Közép-európai Tüdőrák Konferencia (CELCC) kapcsán ismertették a legfrissebb magyarországi epidemiológai adatokat.
2025. 11. 26. 00:30
Megosztás:

Jubileumi bélyeget bocsátott ki a Magyar Posta

A Magyar Posta jubileumi bélyegkibocsátással ünnepli a Magyar Atlétikai Club (MAC) fennállásának 150. évfordulóját.
2025. 11. 26. 00:05
Megosztás:

Háztartási géppiac számai: merre mennek a mosogatógép árak?

A magyar háztartási géppiac az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül: a gyártási költségek emelkedése, az energiahatékonysági elvárások erősödése és a vásárlói igények változásai mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a mosogatógép árak érezhetően megmozdultak. A vásárlók ma már nemcsak az árakat figyelik, hanem a fogyasztást, a megtérülést és a hosszú távú fenntarthatóságot is. De merre tartanak az árak, és mi befolyásolja leginkább a piacot?
2025. 11. 25. 23:30
Megosztás:

XRP árfolyam előrejelzés 2026-ra: Miért hozhat a Digitap ($TAP) 100-szor nagyobb hozamot?

A következő bikapiac kezd körvonalazódni, és a fejlemények jelentős növekedési potenciálra utalnak az elkövetkező évben. Míg a Ripple XRP-je várhatóan áttörést érhet el 2026-ra az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (SEC) által jóváhagyott több ETF miatt, egy új token még nagyobb megtérülésre pozicionálja magát.
2025. 11. 25. 23:00
Megosztás:

A Brexit naponta negyedmilliárd font adóveszteséget okoz

Naponta csaknem negyedmilliárd font adóveszteséget okoznak a brit költségvetésnek a brit EU-tagság megszűnéséből (Brexit) eredő negatív gazdasági hatások a londoni alsóház független elemzőműhelyként is működő könyvtára (House of Commons Library) által kedden ismertetett friss számítások szerint.
2025. 11. 25. 22:30
Megosztás:

Még medvepiac idején is bikás marad a Digitap ($TAP) előértékesítési árfolyam-előrejelzése

Mára nyilvánvalóvá vált, hogy a kriptopiac medvepiacba került. Habár a Bitcoin októberben áttörte a 120 000 dolláros szintet, nemrég 85 000 dollár alá esett vissza, ami vitákat váltott ki arról, hogy vajon meddig csökkenhet az árfolyam, mielőtt ismét emelkedésnek indul. Ennek ellenére sok elemző úgy véli, hogy bizonyos coinok továbbra is emelkedhetnek, még akkor is, ha a piac általánosan pirosba fordul.
2025. 11. 25. 22:00
Megosztás:

Lázár János: munkabéke van a MÁV-Volán csoportnál

Nagy eredmény, hogy munkabéke, három éves bérmegállapodás, együttműködés van a MÁV-Volán csoportnál, a bérviszonyokat korrektül tudják rendezni - mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden közösségi oldalára feltett videóüzenetében.
2025. 11. 25. 21:30
Megosztás:

A legtöbb előértékesítés nem éli túl ezt a medvepiacot – íme 3, amely igen

A Bitcoin (BTC) lendületet kapott Trump elnök 2024. novemberi győzelme után. Decemberben először ugrott 124 000 dollárra, és 2025 októberében majdnem elérte a 126 000 dollárt.
2025. 11. 25. 21:00
Megosztás:

A DH Group belép a spanyol ingatlanpiacra

A DH Group felvásárolja a donpiso ingatlanhálózatot, ezzel belép a spanyol piacra, és ott saját pénzügyi márkájával, a Credipass-szal pénzügyi közvetítői szolgáltatásokat is indít - közölte a DH kedden a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 11. 25. 20:30
Megosztás:

2030-ra Európa dobogósa lehet a magyar agrárium

A magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar 2030-ra Európa dobogósa lesz, a 15 éve tartó építkezés megteremtette az alapokat a további fejlődéshez - mondta Nagy István kedden Budapesten, az Agro Summit agrárgazdasági évadnyitó rendezvényén.
2025. 11. 25. 20:00
Megosztás:

BÉT: Ezek a hírek ma kedvetően hatottak a tőzsdére

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 907,81 pontos, 0,84 százalékos emelkedéssel, 108 613,56 ponton zárt kedden.
2025. 11. 25. 19:30
Megosztás:

Erősödött kedden a forint

Erősödött a forint kedden estére a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 25. 19:00
Megosztás:

Erős zárás az európai tőzsdéken

Egy százalék közeli indexemelkedéssel fejezték be a keddi kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok.
2025. 11. 25. 18:30
Megosztás: