Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezettudatosabb légiközlekedés a pilótafülkében kezdődik.

Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezetre gyakorolt káros hatások minimalizálása érdekében a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága olyan belső protokollt vezetett be, amellyel pilótái is csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a CO2-kibocsátást. Ennek köszönhetően az Emirates több mint 48 ezer tonnával kevesebb üzemanyagot használt az előző évben. Zöld programjában az optimalizált repülési sebesség és útvonal épp úgy szerepel, mint a leszállás során rugalmasan kezelt fékszárnybeállítások, a felesleges fedélzeti ivóvíz korlátozása vagy az üzemanyag-hatékonyságot célzó technológiai innovációk használata.

Az Emirates többirányú megközelítést alkalmazva, 2016-ban vezette be a "zöld üzemeltetés" (Green Ops*) elnevezésű programját, amely a repülőgépek földi és légi üzemanyag-felhasználásának csökkentésére keresi a lehetőségeket, emellett pedig a pilóták számára biztosítja a szükséges oktatást, tudatosságot, adatelemzést és technológiát, hogy a lehető leghatékonyabban irányíthassák a járataikat.

A légitársaság az üzemeltetés hatékonyságával foglalkozó belső irányítócsoport vezetésével arra törekszik, hogy ahol csak lehetséges, csökkentse a felesleges üzemanyag-felhasználást és így a károsanyag-kibocsátást, miközben biztosítja, hogy az Emirates által elfogadott legmagasabb szintű biztonsági szabványok ne sérüljenek. A legutóbbi, 2023-2024-es pénzügyi évben a Green Ops és más üzemeltetési kezdeményezések segítségével a légitársaság több mint 48 ezer tonnával csökkentette az üzemanyag-felhasználását és több mint 151 ezer tonnával a szén-dioxid-kibocsátását. Ehhez nem csupán a légitársaság belső előírásai, de pilótái döntései is nagyban hozzájárultak.
Az Emirates károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó intézkedései.

A fedélzeten kapitányok felelnek azért, hogy minden egyes járat a biztonságos üzemeltetéshez elegendő mennyiségű üzemanyaggal szálljon fel, a körülményeket mérlegelve pedig, az előírt minimumon túlmenően lehetőségük van többlet üzemanyagot kérni. Annak érdekében, hogy döntésük a lehető legpontosabb és az üzemeltetési igények szempontjából teljességgel megalapozott legyen, az Emirates minden ezzel összefüggő adatot a kapitányok rendelkezésére bocsát. Ezzel pedig jelentősen csökkenti a mérlegelésen alapuló többlet üzemanyag igénylését.

A repülőgép sebessége közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és a kibocsátást, így optimalizálása rendkívül fontos lépés a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Kiszámítása során számos tényezőt kell figyelembe venni, többek között a menetrend szerinti indulási és érkezési időpontokat, valamint a teljes üzemeltetési költség minimalizálását. Az Emirates standard működési eljárási rendjének megfelelően, pilótái eltérhetnek az előre meghatározott sebességtől, amennyiben ezzel csökkentik az üzemanyag-fogyasztást. Erre azonban csak akkor van lehetőségük, ha ezzel nem veszélyeztetik a repülési menetrend integritását.

Leszálláskor a repülőgépek többféle fékszárny-konfigurációt használhatnak, erről az Emirates pilótái a biztonsági előírások és a különböző kifutópálya-viszonyok figyelembevételével rugalmasan dönthetnek. Minden esetben azt a fékszárnybeállítást választják ki, amely a leghatékonyabban képes minimalizálni a légellenállást, és ezáltal csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást.

A földet érést követően gyakran alkalmaznak menetirányba fordított tolóerőt, hogy a repülőgép lelassuljon. Az aktuális körülményeket és a kifutópálya hosszát mérlegelve, az Emirates pilótái a fokozatos sugárfék használatát részesítik előnyben, amellyel az üzemanyag-fogyasztást és a zajszennyezést egyaránt csökkentik.

A leszállást követő földi gurulás, vagyis a „taxi” során a repülőgépeknek nincs szükségük maximális hajtómű-teljesítményre. Az Emirates pilótái ennek megfelelően csökkentett hajtóműves gurulást (reduced engine taxi-in - RETI) alkalmaznak, vagyis a repülőgép hajtómű-konfigurációjától függően egy vagy két hajtóművet - a biztonság, valamint az üzemeltetési hatékonyság veszélyeztetése nélkül - leállítanak.

Az Emirates a hatékony járattervezés úttörőjeként és korai alkalmazójaként 2003. óta alkalmaz rugalmas útvonalakat. A légitársaság közvetlenül a légiforgalmi irányítással és más iparági szervekkel együttműködve dolgozik azon, hogy optimalizálja a városok közti útvonalakat. A rövidebb repülési időn túl, ennek köszönhetően az Emirates kevesebb üzemanyagot szállít, valamint használ fel, ami alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.

Az Emirates valamennyi pilótája számára elérhetővé tette a GE Digital Aviation Services-szel közösen kifejlesztett FlightPulse modult. Az átfogó adatelemző eszköz az egyes járatok biztonságára és üzemanyag-hatékonyságára vonatkozó üzemeltetési adatok és elemzések kulcsfontosságú elemeit tartalmazza. Bevezetésével nagyban javult a repülésirányítás és az Emirates pilótái közti együttműködés, amely biztonságosabb és hatékonyabb repülést eredményez.

A repülőgép súlypontja (CG) egyaránt hatással van a repülés biztonságára és a repülőgép teljesítményére. Annak érdekében, hogy növelje gépei aerodinamikai hatékonyságát, és ezzel együtt csökkentse az üzemanyag-használatot és a károsanyag-kibocsátást, az Emirates belső szabályzata megköveteli, hogy berakodásnál minden esetben figyelembe vegyék az optimális súlyelosztást.

A repülőgépek földi üzemanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében, az Emirates minimalizálta a segédhajtóművek (auxiliary power unit - APU) alkalmazását, helyette az elektromos földi tápegységet (ground power unit - GPU) használja. A károsanyag-kibocsátás mérséklésére bevezetett kezdeményezés eredményeként, az APU használata több mint 30 százalékkal csökkent.

Mivel a repülőgépen szállított víz súlya is befolyásolja az üzemanyag-használatot, az Emirates a felesleges mennyiség elkerülésére törekszik. Fedélzeti víztartályai feltöltésekor - az utasok kényelmének figyelembevételével - szigorú tudományos módszerrel számítja ki, hogy mekkora az adott repülőút pontos ivóvízigénye.

„Pilótáink a legújabb eszközökkel és alkalmazásokkal ellenőrizhetik a saját teljesítményüket, hogy mindig tisztában legyenek azzal, miként hat a repülési technikájuk az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra. Továbbra is elkötelezettek vagyunk az iparági csúcstechnológiák iránt, valamint felgyorsítjuk a hosszú távú környezeti előnyökkel járó megoldások alkalmazását” - mondta Hassan Al Hammadi kapitány, az Emirates repülési műveletekért felelős divízió alelnöke.

*A "zöld üzemeltetés" (Green Ops) az Emirates belső programjának része. Számos olyan intézkedést tartalmaz, amellyel az üzemanyag-felhasználás és a CO2-kibocsátás csökkentését lehet elérni.

A Binance Alpha bevezeti a ZKP-t: új korszak kezdődik a privát, korai fázisú kriptokereskedésben

A kriptokereskedelem egyik legérzékenyebb területén lépett nagyot előre a Binance ökoszisztémáján belül működő Binance Alpha. A platform integrálta a Zero-Knowledge Proof (ZKP) technológiát, amely jelentősen növeli az on-chain kereskedés adatvédelmét és biztonságát. Ez a fejlesztés különösen fontos az induló, korai fázisú kriptoprojektek kereskedői számára, ahol az információ valódi versenyelőnyt jelent.
2025. 12. 25. 04:00
Megosztás:

Stratégiai ébredés a kriptopiacon: így változtak a befektetői gondolkodásmódok 2025-ben

2025-ben a kriptovaluta-piac nem csupán árfolyamokban, hanem szemléletben is fordulóponthoz érkezett. A gyors meggazdagodás ígérete helyett egyre több befektető fordul a ciklusok megértése, a kockázatkezelés és az adatvezérelt döntéshozatal felé. A piac érettsége, a szabályozás erősödése és az intézményi tőke térnyerése új stratégiákat kényszerített ki.
2025. 12. 25. 03:00
Megosztás:

Nyugdíjsokk jöhet 2026-ban? Ezekről a változásokról sokan még nem is hallottak!

Emelkedő nyugdíjak, extra havi juttatások, változatlan korhatár – elsőre jól hangzik, de a részletekben komoly fordulatok rejtőznek. 2026-ban több olyan döntés lép életbe, amely érezhetően befolyásolhatja a nyugdíjasok mindennapjait, sőt a most aktív dolgozók jövőbeni ellátását is. A kérdés csak az: ki készül fel időben, és ki marad le?
2025. 12. 25. 02:00
Megosztás:

Ezt teszi a vérnyomásoddal, ha tojást eszel!

A tojás az egyik leggyakrabban vitatott élelmiszer: egyszer szuperélelmiszernek kiáltják ki, máskor a szív- és érrendszeri betegségek bűnbakjaként emlegetik. De mi az igazság a vérnyomás szempontjából? Valóban megemeli, vagy éppen ellenkezőleg: segíthet a normál értékek fenntartásában?
2025. 12. 25. 01:00
Megosztás:

Az NFT-k új korszaka: 2025-ben a hasznosság és a kultúra vette át a főszerepet az árrobbanások helyett

Az NFT-piac néhány évvel ezelőtt még rekordárakkal és látványos aukciókkal volt tele, mára azonban teljesen új irányt vett. 2025-ben a spekuláció háttérbe szorult, és egyre inkább azok a projektek maradnak talpon, amelyek valódi felhasználási értéket, kulturális jelentőséget vagy fizikai világhoz kötődő élményt kínálnak. Megnéztük, hogyan alakult át az NFT-ökoszisztéma, és mi hajtja most a piacot.
2025. 12. 25. 00:01
Megosztás:

Rászoruló gyerekek angyalkái – karácsonyi csodák önkéntesektől

Karácsony közeledtével különösen fontossá válik az a fajta figyelem és gondoskodás, amely képes reményt adni azoknak, akik a legnehezebb helyzetben vannak. A Szcientológia önkéntes lelkészek számára ez évek óta küldetés: ahol csak tudnak, és ahol szükség van segítségre, ott megjelennek.
2025. 12. 24. 23:00
Megosztás:

5 módszer arra, hogyan válhatnak a stabilcoinok valódi költőpénzzé — a Digitap ($TAP) a legtisztább, legjobb megvásárolható kriptóvá válik

A stabilcoinok egyre nagyobb arányt képviselnek a kripto-ökoszisztéma teljes tranzakciós volumenében, ugyanakkor ezen egyenlegek mindennapi költéssé alakítása a legtöbb felhasználó számára továbbra is széttagolt és nem hatékony.
2025. 12. 24. 22:00
Megosztás:

Óriási amerikai hajóflotta építését jelentette be Donald Trump

Soha nem látott méretű hadihajókból álló amerikai flotta építését jelentette be Donald Trump elnök hétfőn.
2025. 12. 24. 21:00
Megosztás:

Felülteljesíthetik-e az altcoinok a BTC-t 2026-ban? A 2020-as forgatókönyv szerint igen — a Digitap ($TAP) nyeri el a „legjobb kriptó 2026-ra” címet

A Bitcoin (BTC) a hónap feléig kétszer is 85 000 dollár alá esett, ami gyenge decemberi lendületére utal. Elemzők 2026-ra is medvés kilátásokat jeleznek a BTC számára, mivel az árfolyam akár 70 000 dollár alá is csökkenhet.
2025. 12. 24. 20:00
Megosztás:

Nagy szükség lenne a földeken a hóra és a hidegre

A földeken nagy szükség lenne a hóra és a hidegre, de a december őszi, borongós, enyhe időt hozott és még fagy is csak mutatóban volt - írta a HungaroMet Zrt. szerdai agrometeorológiai elemzésében.
2025. 12. 24. 19:00
Megosztás:

46 ezren fordultak orvoshoz a múlt héten influenzás tünetekkel

Magyarországon a múlt héten 46 ezren fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) szerdán közzétett heti jelentésében. Akut légúti fertőzés tüneteivel 250 500-an keresték fel orvosukat.
2025. 12. 24. 18:00
Megosztás:

Kivonul Romániából a svéd Lindab

Kivonul Romániából a tetőszerkezeti elemeket gyártó és légtechnikai megoldásokat kínáló svéd cég, a Lindab - írja a profit.ro a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 24. 17:00
Megosztás:

Először mutat be misét szenteste XIV. Leó pápa

Első alkalommal mutatja be XIV. Leó pápa a december 24-i esti misét: XIV. Leó pápa elődeihez képest későbbi időpontban kezdi a szertartást a Szent Péter-bazilikában, ahol első alkalommal tagalog és igbo nyelven is megszólalnak a fohászok.
2025. 12. 24. 16:00
Megosztás:

A Temu letarolja a hazai webshopokat – a karácsony sem hoz változást

Hiába a karácsonyi csúcsszezon, a magyar online kiskereskedelemben látványosan fogy a hazai szereplők mozgástere. Bár darabszámban még többségben vannak a magyar webshopok, az online költések kevesebb mint fele marad itthon. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a Temu vezette külföldi webshopok már a karácsonyi időszakban is dominálják a magyarok online pénzköltését.
2025. 12. 24. 15:00
Megosztás:

Inflációval korrigálva a Bitcoin még nem érte el a 100 ezer dollárt – állítja a Galaxy Research

Bár a Bitcoin nominális értelemben történelmi csúcsokat döntött, reálértéken még nem sikerült átlépnie a pszichológiailag fontos 100 000 dolláros szintet – erre hívja fel a figyelmet a Galaxy Research friss elemzése. A kutatás szerint az infláció jelentősen torzítja a „csúcsközeli” narratívát, és más megvilágításba helyezi a kriptopiac aktuális állapotát.
2025. 12. 24. 14:00
Megosztás:

Nem tűnik el a halasztott fizetés, csak szabályozottabb lesz

Jövő novembertől a halasztott fizetési (BNPL) megoldások egy részére a fogyasztói hitelnekre vonatkozó szabályok lépnek életbe, így szigorúbb tájékoztatási és hitelképesség-vizsgálati előírások vonatkoznak majd rájuk – áll a Fogyasztóknak nyújtott hitelről szóló törvény friss módosításában. Az -instacash és a milpay - a magyar BNPL-piac meghatározó szereplői - szerint a módosítás nem veszélyezteti a konstrukció jövőjét. A két vállalat már a kezdetektől fogva úgy fejlesztették ki a rendszerüket, hogy az lehetővé tegye az Fhtv. előírásainak való megfelelést – közölte Bruzsa Géza vezérigazgató.
2025. 12. 24. 13:00
Megosztás:

Kicsi az esély a fehér karácsonyra

Síkvidéken kicsi az esély a megmaradó hóra szenteste, de a nyugati, délnyugati tájakon lehet vékony, olvadó hóréteg, míg a dunántúli hegyekben akár vastagabb hótakaró is kialakulhat. Karácsony első napján, csütörtökön már csak kisebb mennyiségű hó várható, és a karácsony végére egyre nagyobb területen kisüt a nap - derül ki a HungaroMet Zrt. kedd délutáni videójából.
2025. 12. 24. 12:00
Megosztás:

Függetlenül attól, hogy az Ethereum 2026-ban eléri-e a csúcspontját, a BlackchainMining segítségével a felhasználók akár napi 3777 dollárt fognak keresni!

Az elmúlt években az Ethereum folyamatosan az egyik legtöbbet emlegetett eszköz volt a kriptovaluta piacon. A DeFi-től és az NFT-ktől a 2. rétegű skálázási megoldásokig az Ethereum ökoszisztéma folyamatosan fejlődik. A piacot valóban foglalkoztató kérdés azonban változatlan: Vissza tud-e térni az Ethereum a történelmi csúcsra 2026-ban?
2025. 12. 24. 10:45
Megosztás:

Ki irányít valójában? – A tényleges tulajdonosok rejtett hálója

A mai, egyre összetettebb céghálók és tulajdonosi struktúrák világában alapvető kérdés, hogy ki gyakorolja a valódi befolyást egy vállalkozás vagy tranzakció felett – vagyis ki tekinthető tényleges tulajdonosnak. A meghatározás kiemelt jelentőségére, valamint a pénzmosás-megelőzéshez kapcsolódó legfontosabb szabályozási irányokra és gyakorlati tapasztalatokra dr. Glavatity Dénes és dr. Csákay Z. Domonkos, a KCG Partners Ügyvédi Társulás ügyvédje és ügyvédjelöltje hívják fel a figyelmet. Elemzésük rámutat: a tényleges tulajdonos az a természetes személy, aki végső soron tényleges befolyást gyakorol a cégre, vagy akinek az érdekében a döntéseket meghozzák. Meghatározásuk elengedhetetlen a pénzmosási és terrorizmus-finanszírozási kockázatok felderítéséhez, hiszen ezáltal tehető világossá, hogy egy tranzakció vagy cégalapítás kiemelt közszereplőhöz vagy szankcionált személyhez köthető-e.
2025. 12. 24. 10:00
Megosztás:

Levette a Euroclear bankot a negatív figyelőlistáról a Fitch

Levette a Euroclear bankot a negatív figyelőlistáról (Rating Watch Negative, RWN) a Fitch Ratings.
2025. 12. 24. 09:00
Megosztás: