Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezettudatosabb légiközlekedés a pilótafülkében kezdődik.

Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezetre gyakorolt káros hatások minimalizálása érdekében a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága olyan belső protokollt vezetett be, amellyel pilótái is csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a CO2-kibocsátást. Ennek köszönhetően az Emirates több mint 48 ezer tonnával kevesebb üzemanyagot használt az előző évben. Zöld programjában az optimalizált repülési sebesség és útvonal épp úgy szerepel, mint a leszállás során rugalmasan kezelt fékszárnybeállítások, a felesleges fedélzeti ivóvíz korlátozása vagy az üzemanyag-hatékonyságot célzó technológiai innovációk használata.

Az Emirates többirányú megközelítést alkalmazva, 2016-ban vezette be a "zöld üzemeltetés" (Green Ops*) elnevezésű programját, amely a repülőgépek földi és légi üzemanyag-felhasználásának csökkentésére keresi a lehetőségeket, emellett pedig a pilóták számára biztosítja a szükséges oktatást, tudatosságot, adatelemzést és technológiát, hogy a lehető leghatékonyabban irányíthassák a járataikat.

A légitársaság az üzemeltetés hatékonyságával foglalkozó belső irányítócsoport vezetésével arra törekszik, hogy ahol csak lehetséges, csökkentse a felesleges üzemanyag-felhasználást és így a károsanyag-kibocsátást, miközben biztosítja, hogy az Emirates által elfogadott legmagasabb szintű biztonsági szabványok ne sérüljenek. A legutóbbi, 2023-2024-es pénzügyi évben a Green Ops és más üzemeltetési kezdeményezések segítségével a légitársaság több mint 48 ezer tonnával csökkentette az üzemanyag-felhasználását és több mint 151 ezer tonnával a szén-dioxid-kibocsátását. Ehhez nem csupán a légitársaság belső előírásai, de pilótái döntései is nagyban hozzájárultak.
Az Emirates károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó intézkedései.

A fedélzeten kapitányok felelnek azért, hogy minden egyes járat a biztonságos üzemeltetéshez elegendő mennyiségű üzemanyaggal szálljon fel, a körülményeket mérlegelve pedig, az előírt minimumon túlmenően lehetőségük van többlet üzemanyagot kérni. Annak érdekében, hogy döntésük a lehető legpontosabb és az üzemeltetési igények szempontjából teljességgel megalapozott legyen, az Emirates minden ezzel összefüggő adatot a kapitányok rendelkezésére bocsát. Ezzel pedig jelentősen csökkenti a mérlegelésen alapuló többlet üzemanyag igénylését.

A repülőgép sebessége közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és a kibocsátást, így optimalizálása rendkívül fontos lépés a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Kiszámítása során számos tényezőt kell figyelembe venni, többek között a menetrend szerinti indulási és érkezési időpontokat, valamint a teljes üzemeltetési költség minimalizálását. Az Emirates standard működési eljárási rendjének megfelelően, pilótái eltérhetnek az előre meghatározott sebességtől, amennyiben ezzel csökkentik az üzemanyag-fogyasztást. Erre azonban csak akkor van lehetőségük, ha ezzel nem veszélyeztetik a repülési menetrend integritását.

Leszálláskor a repülőgépek többféle fékszárny-konfigurációt használhatnak, erről az Emirates pilótái a biztonsági előírások és a különböző kifutópálya-viszonyok figyelembevételével rugalmasan dönthetnek. Minden esetben azt a fékszárnybeállítást választják ki, amely a leghatékonyabban képes minimalizálni a légellenállást, és ezáltal csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást.

A földet érést követően gyakran alkalmaznak menetirányba fordított tolóerőt, hogy a repülőgép lelassuljon. Az aktuális körülményeket és a kifutópálya hosszát mérlegelve, az Emirates pilótái a fokozatos sugárfék használatát részesítik előnyben, amellyel az üzemanyag-fogyasztást és a zajszennyezést egyaránt csökkentik.

A leszállást követő földi gurulás, vagyis a „taxi” során a repülőgépeknek nincs szükségük maximális hajtómű-teljesítményre. Az Emirates pilótái ennek megfelelően csökkentett hajtóműves gurulást (reduced engine taxi-in - RETI) alkalmaznak, vagyis a repülőgép hajtómű-konfigurációjától függően egy vagy két hajtóművet - a biztonság, valamint az üzemeltetési hatékonyság veszélyeztetése nélkül - leállítanak.

Az Emirates a hatékony járattervezés úttörőjeként és korai alkalmazójaként 2003. óta alkalmaz rugalmas útvonalakat. A légitársaság közvetlenül a légiforgalmi irányítással és más iparági szervekkel együttműködve dolgozik azon, hogy optimalizálja a városok közti útvonalakat. A rövidebb repülési időn túl, ennek köszönhetően az Emirates kevesebb üzemanyagot szállít, valamint használ fel, ami alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.

Az Emirates valamennyi pilótája számára elérhetővé tette a GE Digital Aviation Services-szel közösen kifejlesztett FlightPulse modult. Az átfogó adatelemző eszköz az egyes járatok biztonságára és üzemanyag-hatékonyságára vonatkozó üzemeltetési adatok és elemzések kulcsfontosságú elemeit tartalmazza. Bevezetésével nagyban javult a repülésirányítás és az Emirates pilótái közti együttműködés, amely biztonságosabb és hatékonyabb repülést eredményez.

A repülőgép súlypontja (CG) egyaránt hatással van a repülés biztonságára és a repülőgép teljesítményére. Annak érdekében, hogy növelje gépei aerodinamikai hatékonyságát, és ezzel együtt csökkentse az üzemanyag-használatot és a károsanyag-kibocsátást, az Emirates belső szabályzata megköveteli, hogy berakodásnál minden esetben figyelembe vegyék az optimális súlyelosztást.

A repülőgépek földi üzemanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében, az Emirates minimalizálta a segédhajtóművek (auxiliary power unit - APU) alkalmazását, helyette az elektromos földi tápegységet (ground power unit - GPU) használja. A károsanyag-kibocsátás mérséklésére bevezetett kezdeményezés eredményeként, az APU használata több mint 30 százalékkal csökkent.

Mivel a repülőgépen szállított víz súlya is befolyásolja az üzemanyag-használatot, az Emirates a felesleges mennyiség elkerülésére törekszik. Fedélzeti víztartályai feltöltésekor - az utasok kényelmének figyelembevételével - szigorú tudományos módszerrel számítja ki, hogy mekkora az adott repülőút pontos ivóvízigénye.

„Pilótáink a legújabb eszközökkel és alkalmazásokkal ellenőrizhetik a saját teljesítményüket, hogy mindig tisztában legyenek azzal, miként hat a repülési technikájuk az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra. Továbbra is elkötelezettek vagyunk az iparági csúcstechnológiák iránt, valamint felgyorsítjuk a hosszú távú környezeti előnyökkel járó megoldások alkalmazását” - mondta Hassan Al Hammadi kapitány, az Emirates repülési műveletekért felelős divízió alelnöke.

*A "zöld üzemeltetés" (Green Ops) az Emirates belső programjának része. Számos olyan intézkedést tartalmaz, amellyel az üzemanyag-felhasználás és a CO2-kibocsátás csökkentését lehet elérni.

A 4iG Nyrt. új finanszírozási feltételei tovább erősítik a csoport hosszú távú növekedési terveit

A 4iG megállapodást kötött az NKP II. keretében kibocsátott kötvényeinek új feltételrendszeréről, amely a finanszírozók részéről a társaság eredményes növekedési pályájának és megerősödött pénzügyi teljesítményének elismerését, valamint a befektetők hosszú távú bizalmát tükrözi. A lépéssel felszabaduló jelentős forrásokat a vállalatcsoport a következő években a hazai és nemzetközi növekedési stratégiájának prioritásaira – az űr- és védelmi ipari, valamint a távközlési és digitális infrastruktúra területén tervezett beruházásokra, valamint célzott akvizíciókra – fordíthatja, amely a részvényesi értékteremtést szolgálja.
2025. 12. 23. 13:00
Megosztás:

Milliárdos veszteség is lehet a vége: a gyártás legsérülékenyebb pontja

2025-ben a gyártóvállalatok digitalizációja és automatizációja új, korábban nem látott kiberfenyegetéseket hozott magával. A támadási pontok száma a termelési rendszerek összekapcsoltsága miatt többszörösére nőtt, miközben számos ipari szereplő még mindig alábecsüli a kockázatokat. Az OMIKRON Informatika Kft. friss tapasztalatai szerint nemcsak az IT-rendszerek, hanem az üzemi OT-környezet sérülékenysége is komoly üzletmeneti kockázatot jelent: egyetlen támadás akár teljes gyárleállást is okozhat.
2025. 12. 23. 12:00
Megosztás:

Karácsonykor is nyitva tartanak az ORLEN DESPAR üzletei

Az ORLEN Hungary országszerte már 70 töltőállomáson üzemeltet DESPAR élelmiszerüzleteket, ahol a tankolás mellett a mindennapi bevásárlás egyaránt gyorsan és kényelmesen elintézhető. Az ORLEN benzinkutakon található DESPAR egységek az ünnepi időszakban is megbízható megoldást nyújtanak azok számára, akik az utolsó pillanatban szembesülnek azzal, hogy hiányzik egy-egy fontos alapanyag a karácsonyi készülődéshez.
2025. 12. 23. 11:00
Megosztás:

A virtuális rendezvények és koncertek új korszaka

Abban a korszakban, amikor a világ a világjárvány idején a túlélésért küzdött, és az emberek nem tudtak elmenni kedvenc koncertjeikre, a szórakoztatóipar megszűnt kizárólag offline formában létezni.
2025. 12. 23. 10:44
Megosztás:

Vállalkozók! Ezek a változások jönnek 2026-ban

Fontos adóváltozások lépnek életbe 2026. január 1-jétől. Emelkedik az alanyi adómentes (AAM) határ, módosul az átalányadózás egyik kulcseleme, a költséghányad, továbbá átalakul a szociális hozzájárulási adó (SZOCHO) minimum alapjának meghatározása is. A módosítások egyszerre jelenthetnek könnyebbséget és új, odafigyelést igénylő feladatokat a vállalkozók számára.
2025. 12. 23. 09:00
Megosztás:

Botrány az Aave-nél: egy elhamarkodott szavazás megrendíti a DeFi egyik zászlóshajóját

Az Aave, a decentralizált pénzügyek (DeFi) egyik legismertebb protokollja, ezúttal nem technikai újításaival vagy hozamígéreteivel, hanem belső kormányzási válságával került a figyelem középpontjába. Egy vitatott szavazási kezdeményezés, mely a protokoll márkaeszközeinek DAO alá helyezéséről szól, komoly feszültséget váltott ki a közösségben – és súlyos kérdéseket vet fel a decentralizáció hitelességével kapcsolatban.
2025. 12. 23. 08:00
Megosztás:

Miközben az USA és az EU elad, Ázsia csendben felvásárolja a Bitcoint – íme, miért

A Bitcoin piaca látszólag kiszámíthatatlan – napközben gyengül, éjszaka stabilizálódik vagy enyhén erősödik. Mi állhat ennek a furcsa viselkedésnek a hátterében? A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk: időzónák és földrajzi különbségek. Míg az Egyesült Államokban és Európában inkább eladnak, addig Ázsiában egyre többen vásárolnak. A globális kereskedési adatok alapján egyértelmű a trend – és talán a jövő is.
2025. 12. 23. 07:00
Megosztás:

Bitcoin bálnák eladják vagyonuk egy részét – 3,37 milliárd dollárnyi BTC mozdult meg decemberben

2025 decemberében látványos mozgások zajlottak a Bitcoin piacon: a legnagyobb kriptotartók – az úgynevezett „bálnák” – több mint 36 000 BTC-t dobtak piacra. Ez a több milliárd dollár értékű eladás komoly kérdéseket vet fel a Bitcoin árfolyamának rövid távú jövőjét illetően, különösen egy ilyen ingadozó piaci időszakban.
2025. 12. 23. 06:00
Megosztás:

Meglepő fordulat: A JPMorgan kriptokereskedést tervez intézményi ügyfeleknek

A Wall Street egyik legnagyobb neve, a JPMorgan Chase, újabb jeleit mutatja annak, hogy a kriptoipar végleg belépett a pénzügyi fősodorba. Bár korábban még élesen kritizálta a Bitcoint, a bank most komolyan mérlegeli a kriptokereskedés bevezetését – igaz, egyelőre csak az intézményi ügyfelek számára.
2025. 12. 23. 05:00
Megosztás:

Az EU újabb fél évvel meghosszabbította az Oroszország elleni gazdasági szankciókat

Az uniós tagállami kormányokat tömörítő Tanács hétfőn további hat hónappal, 2026. július 31-ig meghosszabbította az Oroszország elleni gazdasági szankciókat az Ukrajna elleni agresszió miatt.
2025. 12. 23. 04:00
Megosztás:

Újból szükség van az ország összefogására Sági Dominik megmentésért

A kisfiú egy ritka, halálos lefolyású genetikai betegségben, gyermekkori izomsorvadásban szenved, melynek gyógyítása 1,3 milliárd forintba kerül. Az ügynek új lökést adhat, hogy felajánlottak egy, a magyar fociválogatott által dedikált labdát.
2025. 12. 23. 03:00
Megosztás:

Hamarabb utalják a családi pótlékot és a GYES - mutatjuk miért

A Kormány azon dolgozik, hogy a családok anyagi mozgástere tovább bővüljön, és a karácsony valóban az ünnep bensőséges hangulatáról és értékeiről szólhasson.
2025. 12. 23. 02:00
Megosztás:

Eldőlt a magyar nyugdíjak emelése! Itt a Magyar Közlöny hivatalos szövege

A Kormány döntéseit rögzítő jogszabályok a Magyar Közlönyben jelentek meg, így hivatalos most már minden részlet. Nézzük!
2025. 12. 23. 01:00
Megosztás:

Ekkor érkezik pontosan a 13. havi nyugdíj és a 14. havi nyugdíj első heti részlete

Amit vállaltunk, teljesítjük: 2026-ban is megőrizzük a nyugdíjak vásárlóértékét, februárban érkezik a 13. havi nyugdíj és a 14. havi nyugdíj első heti részlete - közölte hétfői közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 12. 23. 00:01
Megosztás:

Top 3 bankolási token valódi hasznossággal jelenleg – melyik a legjobb kriptós előértékesítés idén decemberben?

Ahogy a kriptovaluta-piacok érnek, a „érték” fogalma is csendesen változik. A kereskedők már nem csupán a volatilitásra vagy a rövid távú ármozgásokra koncentrálnak. Ehelyett a figyelem egyre inkább azokra a platformokra irányul, amelyek valós pénzügyi problémákat oldanak meg: pénzmozgatás világszerte, kriptovaluták napi szintű felhasználása, és eszközkezelés súrlódásmentesen. Az ilyen, bankolásra fókuszáló tokenek profitálnak leginkább ebből az elmozdulásból – különösen azok, amelyek már most működő termékekkel rendelkeznek, nem csupán jövőbeli ígéretekkel.
2025. 12. 22. 23:00
Megosztás:

Kína ideiglenes vámokat vet ki az Európai Unióból származó egyes tejtermékekre

Kína ideiglenes importvámokat vezet be egyes, az Európai Unióból (EU) származó tejtermékekre - közölte a kínai kereskedelmi minisztérium hétfőn.
2025. 12. 22. 22:00
Megosztás:

A 4 legjobb mód hozamtermelésre medvepiacon – a Digitap ($TAP) kiemelkedik a decemberi kriptós előértékesítések közül

A medvepiacok különleges képessége, hogy a passzív jövedelmet passzív stresszé alakítják. Az árfolyamok esnek, a hype eltűnik, és sok hozamtermelő lehetőség megszűnik működni, amint a likviditás elapad. A hozam azonban nem halott – csak egyszerűbb struktúrák felé tolódik, világosabb kockázatvállalással.
2025. 12. 22. 21:00
Megosztás:

Vállalati kötvényei feltételrendszerének módosításáról állapodott meg a 4iG a befektetőivel

Módosul a Magyar Nemzeti Bank növekedési kötvényprogramja (NKP II.) keretében kibocsátott 4iG-kötvények feltételrendszere, miután a vállalatcsoport megállapodott erről a kötvények intézményi és banki befektetőivel - közölte a 4iG hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 22. 20:00
Megosztás:

MNB: a Kúria is jóváhagyta a Primus Trustra kiszabott büntetést

A Kúria felülvizsgálati eljárásban hatályában fenntartotta a jogerős másodfokú ítéletet, amely szerint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a jogszabályoknak megfelelően szabott ki a Primus Trust Bizalmi Vagyonkezelő Zrt.-re 300 millió forint piacfelügyeleti bírságot. A bizalmi vagyonkezelő éveken át jelentős összegű pénzkölcsönöket nyújtott üzletszerűen, engedély nélkül - jelentette be a honlapján hétfőn a jegybank.
2025. 12. 22. 19:00
Megosztás:

A tudatos tervezés és a technológiai hatékonyság éve lesz 2026 az építőiparban

Rendkívüli volatilitás jellemezte az idei évet az építőiparban. A szektor a tavaszi megtorpanás után az év második felére a kormányzati ösztönzők hatására soha nem látott dinamikát mutatott a lakossági szegmensben. Az Imperial Holding szakértői elemzése szerint az ágazat 2026-ban további 17-19 százalékos áremelkedés előtt áll.
2025. 12. 22. 18:00
Megosztás: