Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezettudatosabb légiközlekedés a pilótafülkében kezdődik.

Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezetre gyakorolt káros hatások minimalizálása érdekében a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága olyan belső protokollt vezetett be, amellyel pilótái is csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a CO2-kibocsátást. Ennek köszönhetően az Emirates több mint 48 ezer tonnával kevesebb üzemanyagot használt az előző évben. Zöld programjában az optimalizált repülési sebesség és útvonal épp úgy szerepel, mint a leszállás során rugalmasan kezelt fékszárnybeállítások, a felesleges fedélzeti ivóvíz korlátozása vagy az üzemanyag-hatékonyságot célzó technológiai innovációk használata.

Az Emirates többirányú megközelítést alkalmazva, 2016-ban vezette be a "zöld üzemeltetés" (Green Ops*) elnevezésű programját, amely a repülőgépek földi és légi üzemanyag-felhasználásának csökkentésére keresi a lehetőségeket, emellett pedig a pilóták számára biztosítja a szükséges oktatást, tudatosságot, adatelemzést és technológiát, hogy a lehető leghatékonyabban irányíthassák a járataikat.

A légitársaság az üzemeltetés hatékonyságával foglalkozó belső irányítócsoport vezetésével arra törekszik, hogy ahol csak lehetséges, csökkentse a felesleges üzemanyag-felhasználást és így a károsanyag-kibocsátást, miközben biztosítja, hogy az Emirates által elfogadott legmagasabb szintű biztonsági szabványok ne sérüljenek. A legutóbbi, 2023-2024-es pénzügyi évben a Green Ops és más üzemeltetési kezdeményezések segítségével a légitársaság több mint 48 ezer tonnával csökkentette az üzemanyag-felhasználását és több mint 151 ezer tonnával a szén-dioxid-kibocsátását. Ehhez nem csupán a légitársaság belső előírásai, de pilótái döntései is nagyban hozzájárultak.
Az Emirates károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó intézkedései.

A fedélzeten kapitányok felelnek azért, hogy minden egyes járat a biztonságos üzemeltetéshez elegendő mennyiségű üzemanyaggal szálljon fel, a körülményeket mérlegelve pedig, az előírt minimumon túlmenően lehetőségük van többlet üzemanyagot kérni. Annak érdekében, hogy döntésük a lehető legpontosabb és az üzemeltetési igények szempontjából teljességgel megalapozott legyen, az Emirates minden ezzel összefüggő adatot a kapitányok rendelkezésére bocsát. Ezzel pedig jelentősen csökkenti a mérlegelésen alapuló többlet üzemanyag igénylését.

A repülőgép sebessége közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és a kibocsátást, így optimalizálása rendkívül fontos lépés a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Kiszámítása során számos tényezőt kell figyelembe venni, többek között a menetrend szerinti indulási és érkezési időpontokat, valamint a teljes üzemeltetési költség minimalizálását. Az Emirates standard működési eljárási rendjének megfelelően, pilótái eltérhetnek az előre meghatározott sebességtől, amennyiben ezzel csökkentik az üzemanyag-fogyasztást. Erre azonban csak akkor van lehetőségük, ha ezzel nem veszélyeztetik a repülési menetrend integritását.

Leszálláskor a repülőgépek többféle fékszárny-konfigurációt használhatnak, erről az Emirates pilótái a biztonsági előírások és a különböző kifutópálya-viszonyok figyelembevételével rugalmasan dönthetnek. Minden esetben azt a fékszárnybeállítást választják ki, amely a leghatékonyabban képes minimalizálni a légellenállást, és ezáltal csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást.

A földet érést követően gyakran alkalmaznak menetirányba fordított tolóerőt, hogy a repülőgép lelassuljon. Az aktuális körülményeket és a kifutópálya hosszát mérlegelve, az Emirates pilótái a fokozatos sugárfék használatát részesítik előnyben, amellyel az üzemanyag-fogyasztást és a zajszennyezést egyaránt csökkentik.

A leszállást követő földi gurulás, vagyis a „taxi” során a repülőgépeknek nincs szükségük maximális hajtómű-teljesítményre. Az Emirates pilótái ennek megfelelően csökkentett hajtóműves gurulást (reduced engine taxi-in - RETI) alkalmaznak, vagyis a repülőgép hajtómű-konfigurációjától függően egy vagy két hajtóművet - a biztonság, valamint az üzemeltetési hatékonyság veszélyeztetése nélkül - leállítanak.

Az Emirates a hatékony járattervezés úttörőjeként és korai alkalmazójaként 2003. óta alkalmaz rugalmas útvonalakat. A légitársaság közvetlenül a légiforgalmi irányítással és más iparági szervekkel együttműködve dolgozik azon, hogy optimalizálja a városok közti útvonalakat. A rövidebb repülési időn túl, ennek köszönhetően az Emirates kevesebb üzemanyagot szállít, valamint használ fel, ami alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.

Az Emirates valamennyi pilótája számára elérhetővé tette a GE Digital Aviation Services-szel közösen kifejlesztett FlightPulse modult. Az átfogó adatelemző eszköz az egyes járatok biztonságára és üzemanyag-hatékonyságára vonatkozó üzemeltetési adatok és elemzések kulcsfontosságú elemeit tartalmazza. Bevezetésével nagyban javult a repülésirányítás és az Emirates pilótái közti együttműködés, amely biztonságosabb és hatékonyabb repülést eredményez.

A repülőgép súlypontja (CG) egyaránt hatással van a repülés biztonságára és a repülőgép teljesítményére. Annak érdekében, hogy növelje gépei aerodinamikai hatékonyságát, és ezzel együtt csökkentse az üzemanyag-használatot és a károsanyag-kibocsátást, az Emirates belső szabályzata megköveteli, hogy berakodásnál minden esetben figyelembe vegyék az optimális súlyelosztást.

A repülőgépek földi üzemanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében, az Emirates minimalizálta a segédhajtóművek (auxiliary power unit - APU) alkalmazását, helyette az elektromos földi tápegységet (ground power unit - GPU) használja. A károsanyag-kibocsátás mérséklésére bevezetett kezdeményezés eredményeként, az APU használata több mint 30 százalékkal csökkent.

Mivel a repülőgépen szállított víz súlya is befolyásolja az üzemanyag-használatot, az Emirates a felesleges mennyiség elkerülésére törekszik. Fedélzeti víztartályai feltöltésekor - az utasok kényelmének figyelembevételével - szigorú tudományos módszerrel számítja ki, hogy mekkora az adott repülőút pontos ivóvízigénye.

„Pilótáink a legújabb eszközökkel és alkalmazásokkal ellenőrizhetik a saját teljesítményüket, hogy mindig tisztában legyenek azzal, miként hat a repülési technikájuk az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra. Továbbra is elkötelezettek vagyunk az iparági csúcstechnológiák iránt, valamint felgyorsítjuk a hosszú távú környezeti előnyökkel járó megoldások alkalmazását” - mondta Hassan Al Hammadi kapitány, az Emirates repülési műveletekért felelős divízió alelnöke.

*A "zöld üzemeltetés" (Green Ops) az Emirates belső programjának része. Számos olyan intézkedést tartalmaz, amellyel az üzemanyag-felhasználás és a CO2-kibocsátás csökkentését lehet elérni.

4 token, amit érdemes figyelni, ha kriptobarát Fed-elnök kerül hatalomra – a Digitap ($TAP) vezeti a legjobb előértékesítési listákat

Egy kriptobarát Federal Reserve elnök javíthatná a digitális eszközök és a hagyományos pénzügyek közötti együttműködést, új lehetőségeket teremtve az innovatív projektek számára. Olyan platformok, mint a DeepSnitch AI és a Bitcoin Hyper, az automatizált kereskedés és Layer 2 megoldások területén feszegetik a határokat, míg a LivLive a való világ élményeit gamifikálja.
2025. 12. 08. 22:00
Megosztás:

Törökország vezető vállalataival kötött stratégiai megállapodást a 4iG

Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke és Recep Tayyip Erdoğan, Törökország elnökének jelenlétében, a két ország kiemelt diplomáciai és gazdasági együttműködési fórumán, a Felső szintű Stratégiai Együttműködési Tanács ülésén átfogó védelmi ipari keretmegállapodást kötött a török Védelmi Ipari Elnökség (SSB) és a magyar Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 12. 08. 21:30
Megosztás:

Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is

Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 08. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint hétfő estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 12. 08. 20:30
Megosztás:

90 000 dolláros Bitcoin vagy alacsony piaci értékű Digitap ($TAP): Melyik a legjobb kriptovaluta 2026-ra?

A Bitcoin jelenleg azzal küzd, hogy áttörje a 90 000 dolláros szintet, és az, hogy nem tud tartósan ezen a zónán felül maradni, sok elemzőt aggodalommal tölt el. Egyesek szerint, ha nem sikerül visszafoglalni ezt a szintet, az mélyebb árzuhanásokhoz és elhúzódó likvidálásokhoz vezethet a piacon.
2025. 12. 08. 20:00
Megosztás:

Miért érdemes 2026-ban abbahagyni a „stakinget” és a „kereskedést”: Az Eden Miner okosabb alternatívát kínál

A kriptoeszközeid még mindig a tőzsdék szívszorító volatilitását szenvedik el? Vagy DeFi protokollokba vannak zárva, ahol csupán szerény éves hozamokat (APY) termelnek?
2025. 12. 08. 19:36
Megosztás:

A mesterséges intelligencia a pénzügyi rendszer új motorja lehet

A mesterséges intelligencia (MI) a pénzügyi rendszer új motorja lehet - hangsúlyozta Izer Norbert, a jegybank pénzpiacokért és digitalizációért felelős ügyvezető igazgatója a Magyar Nemzeti Bank (MNB) podcast műsorában.
2025. 12. 08. 19:00
Megosztás:

Mol: magyar-török szénhidrogén-kutatás kezdődött a Dunántúlon

Buzsák környékén megkezdte a szeizmikus méréseket a Mol-csoport és Törökország nemzeti kutatás-termelési cége, a Turkish Petroleum Corporation (TPAO). Azt vizsgálják, hogy a dél-dunántúli koncessziós területek alatt található-e ígéretes kőolaj- vagy földgázlelőhely - közölte a Mol-csoport hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 08. 18:30
Megosztás:

Lezárult a Nébih országos téli élelmiszerlánc-ellenőrzésének első szakasza

Lezárult a november 3-án indult téli élelmiszerlánc ellenőrzés-sorozat első szakasza, összességében biztató eredményekkel - tájékoztatta az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 08. 18:00
Megosztás:

Az OTP Csoport harmadszor is a kelet-közép európai régió élén a The Banker TOP100-as bankok rangsorában

A The Banker, a Financial Times csoport meghatározó szaklapja több mint száz éve a globális pénzügyi szektor egyik legelismertebb forrása.
2025. 12. 08. 17:30
Megosztás:

Előre csúszott a karácsonyi bevásárlás? Kiugró fogalmat hozott a Black November a MediaMarktnál

Dinamikus növekedést hozott az idei Black November a MediaMarktnál. A friss adatok alapján a magyar vásárlók egyre tudatosabban időzítenek erre az időszakra, így az idén a piac általános trendjével ellentétben kiugró számban fogytak a televíziók és jelentősen nőtt az átlagos kosárérték. A kampányidőszak másik nagy nyertesei a biztonságot nyújtó kiegészítő szolgáltatások és a mobiltelefon-kiegészítők voltak.
2025. 12. 08. 17:00
Megosztás:

Év végéig lehet jelentkezni az MCC művészeti tehetségkutatójára

A Mathias Corvinus Collegium (MCC) Középiskolás Programja harmadik alkalommal szervezi meg a teljes Kárpát-medencére kiterjedő művészeti tehetségkutató programsorozatát, az MCC ARS-ot, amelyre év végéig lehet jelentkezni.
2025. 12. 08. 16:05
Megosztás:

Prágában már valóság, Budapest következik? - robotkiszállítást tesztelt a foodora

A foodora új korszakot kezd meg Csehországban: elindítja a meleg ételek és élelmiszerek robotos kiszállítását Prágában. A tesztprojekt a cseh főváros 8. kerületében zajlik, ahol három robot szállít McDonald's rendeléseket körülbelül 2 km-es körzetben. Ez a kezdeményezés közvetlenül épít a svéd sikermodellre, ahol márciusban indították el a cég első európai robotkiszállítási programját.
2025. 12. 08. 15:00
Megosztás:

Vitalik Buterin új javaslata forradalmasíthatja az Ethereum díjrendszerét – Jönnek az onchain gázfutures szerződések

Az Ethereum egyik legsúlyosabb problémája hosszú évek óta a kiszámíthatatlan, gyakran drasztikusan megemelkedő tranzakciós költségek, azaz a „gas fee”. Vitalik Buterin, az Ethereum társalapítója most egy új, innovatív megközellést javasolt: onchain gázfutures szerződéseket. Ha ez az ötlet megvalósul, teljesen új korszak kezdődhet a blokklánc-használatban, ahol a felhasználók előre rögzített áron biztosíthatják tranzakcióik költségét – akár hónapokra előre.
2025. 12. 08. 14:30
Megosztás:

Januártól még jobban megéri megváltozott munkaképességű dolgozókat alkalmazni

A minimálbér 11 százalékos emelése automatikusan ugyanilyen arányban emeli majd a rehabilitációs hozzájárulás összegét is: az idei 2 617 200 forint helyett jövőre már 2 905 200 forintot kell majd fizetniük minden egyes hiányzó munkatárs után azoknak a cégeknek, amelyek a munkaerő-állományuk legalább 5 százalékát nem megváltozott munkaképességűekkel (MMK) töltik fel.
2025. 12. 08. 14:00
Megosztás:

A Bybit és a Circle összefog – Új szintre lép az USDC globális terjeszkedése

Egy új, stratégiai partnerség körvonalazódik a kriptopiacon: a Bybit tőzsde és az USDC kibocsátója, a Circle közösen dolgoznak azon, hogy a stabilcoin elérhetősége és használata világszerte bővüljön. Az együttműködés célja az USDC-hez kapcsolódó kereskedési párok és termékek számának növelése a Bybit platformján – mindez pedig komoly hatással lehet a piaci likviditásra is.
2025. 12. 08. 13:30
Megosztás:

Négy tonnányi húskészítményt foglaltak le Röszkén

A pénzügyőrök novemberben hat fuvarban összesen mintegy négy tonna, különböző állati eredetű terméket foglaltak le a röszkei határátkelőhelyen - tájékoztatta a Nemzeti Adó és Vámhivatal Csongrád-Csanád Vármegyei Adó- és Vámigazgatósága hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 08. 13:00
Megosztás:

Német külügyminiszter: tartós megoldások kellenek a kereskedelmi feszültségekre

A Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO) a jelenlegi kereskedelmi feszültségek közepette fenntartható megoldásokat kell kidolgoznia - közölte Johann Wadephul német külügyminiszter Pekingben, Vang Ven-tao kínai kereskedelmi miniszterrel folytatott megbeszélésén.
2025. 12. 08. 12:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a Kriptopiac? – Kínai tiltások, Binance-engedély és technikai támaszok mozgatták a piacot

A kriptopiac ismét zöldben kezdte a napot: a teljes piaci kapitalizáció több mint 69 milliárd dollárral nőtt, miközben Bitcoin és több altcoin is enyhe erősödést mutat. Bár a piaci hangulat továbbra is törékeny, a befektetők optimizmusa ismét erősödni látszik — annak ellenére, hogy Kína újabb, rendkívül szigorú figyelmeztetést adott ki a digitális eszközökkel kapcsolatban.
2025. 12. 08. 12:00
Megosztás:

Otthon Start hatás: Hirtelen visszatért a magyarok kedve a Babaváróhoz

A Magyar Nemzeti Bank friss adatai szerint január és szeptember vége között mindössze 15,3 ezer Babaváró-szerződés született 167 milliárd forint értékben, ami a konstrukció eddigi történetének egyik leggyengébb kilenc hónapja.
2025. 12. 08. 11:30
Megosztás: