Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezettudatosabb légiközlekedés a pilótafülkében kezdődik.

Százötvenezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates

A környezetre gyakorolt káros hatások minimalizálása érdekében a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága olyan belső protokollt vezetett be, amellyel pilótái is csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a CO2-kibocsátást. Ennek köszönhetően az Emirates több mint 48 ezer tonnával kevesebb üzemanyagot használt az előző évben. Zöld programjában az optimalizált repülési sebesség és útvonal épp úgy szerepel, mint a leszállás során rugalmasan kezelt fékszárnybeállítások, a felesleges fedélzeti ivóvíz korlátozása vagy az üzemanyag-hatékonyságot célzó technológiai innovációk használata.

Az Emirates többirányú megközelítést alkalmazva, 2016-ban vezette be a "zöld üzemeltetés" (Green Ops*) elnevezésű programját, amely a repülőgépek földi és légi üzemanyag-felhasználásának csökkentésére keresi a lehetőségeket, emellett pedig a pilóták számára biztosítja a szükséges oktatást, tudatosságot, adatelemzést és technológiát, hogy a lehető leghatékonyabban irányíthassák a járataikat.

A légitársaság az üzemeltetés hatékonyságával foglalkozó belső irányítócsoport vezetésével arra törekszik, hogy ahol csak lehetséges, csökkentse a felesleges üzemanyag-felhasználást és így a károsanyag-kibocsátást, miközben biztosítja, hogy az Emirates által elfogadott legmagasabb szintű biztonsági szabványok ne sérüljenek. A legutóbbi, 2023-2024-es pénzügyi évben a Green Ops és más üzemeltetési kezdeményezések segítségével a légitársaság több mint 48 ezer tonnával csökkentette az üzemanyag-felhasználását és több mint 151 ezer tonnával a szén-dioxid-kibocsátását. Ehhez nem csupán a légitársaság belső előírásai, de pilótái döntései is nagyban hozzájárultak.
Az Emirates károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó intézkedései.

A fedélzeten kapitányok felelnek azért, hogy minden egyes járat a biztonságos üzemeltetéshez elegendő mennyiségű üzemanyaggal szálljon fel, a körülményeket mérlegelve pedig, az előírt minimumon túlmenően lehetőségük van többlet üzemanyagot kérni. Annak érdekében, hogy döntésük a lehető legpontosabb és az üzemeltetési igények szempontjából teljességgel megalapozott legyen, az Emirates minden ezzel összefüggő adatot a kapitányok rendelkezésére bocsát. Ezzel pedig jelentősen csökkenti a mérlegelésen alapuló többlet üzemanyag igénylését.

A repülőgép sebessége közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és a kibocsátást, így optimalizálása rendkívül fontos lépés a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Kiszámítása során számos tényezőt kell figyelembe venni, többek között a menetrend szerinti indulási és érkezési időpontokat, valamint a teljes üzemeltetési költség minimalizálását. Az Emirates standard működési eljárási rendjének megfelelően, pilótái eltérhetnek az előre meghatározott sebességtől, amennyiben ezzel csökkentik az üzemanyag-fogyasztást. Erre azonban csak akkor van lehetőségük, ha ezzel nem veszélyeztetik a repülési menetrend integritását.

Leszálláskor a repülőgépek többféle fékszárny-konfigurációt használhatnak, erről az Emirates pilótái a biztonsági előírások és a különböző kifutópálya-viszonyok figyelembevételével rugalmasan dönthetnek. Minden esetben azt a fékszárnybeállítást választják ki, amely a leghatékonyabban képes minimalizálni a légellenállást, és ezáltal csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást.

A földet érést követően gyakran alkalmaznak menetirányba fordított tolóerőt, hogy a repülőgép lelassuljon. Az aktuális körülményeket és a kifutópálya hosszát mérlegelve, az Emirates pilótái a fokozatos sugárfék használatát részesítik előnyben, amellyel az üzemanyag-fogyasztást és a zajszennyezést egyaránt csökkentik.

A leszállást követő földi gurulás, vagyis a „taxi” során a repülőgépeknek nincs szükségük maximális hajtómű-teljesítményre. Az Emirates pilótái ennek megfelelően csökkentett hajtóműves gurulást (reduced engine taxi-in - RETI) alkalmaznak, vagyis a repülőgép hajtómű-konfigurációjától függően egy vagy két hajtóművet - a biztonság, valamint az üzemeltetési hatékonyság veszélyeztetése nélkül - leállítanak.

Az Emirates a hatékony járattervezés úttörőjeként és korai alkalmazójaként 2003. óta alkalmaz rugalmas útvonalakat. A légitársaság közvetlenül a légiforgalmi irányítással és más iparági szervekkel együttműködve dolgozik azon, hogy optimalizálja a városok közti útvonalakat. A rövidebb repülési időn túl, ennek köszönhetően az Emirates kevesebb üzemanyagot szállít, valamint használ fel, ami alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.

Az Emirates valamennyi pilótája számára elérhetővé tette a GE Digital Aviation Services-szel közösen kifejlesztett FlightPulse modult. Az átfogó adatelemző eszköz az egyes járatok biztonságára és üzemanyag-hatékonyságára vonatkozó üzemeltetési adatok és elemzések kulcsfontosságú elemeit tartalmazza. Bevezetésével nagyban javult a repülésirányítás és az Emirates pilótái közti együttműködés, amely biztonságosabb és hatékonyabb repülést eredményez.

A repülőgép súlypontja (CG) egyaránt hatással van a repülés biztonságára és a repülőgép teljesítményére. Annak érdekében, hogy növelje gépei aerodinamikai hatékonyságát, és ezzel együtt csökkentse az üzemanyag-használatot és a károsanyag-kibocsátást, az Emirates belső szabályzata megköveteli, hogy berakodásnál minden esetben figyelembe vegyék az optimális súlyelosztást.

A repülőgépek földi üzemanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében, az Emirates minimalizálta a segédhajtóművek (auxiliary power unit - APU) alkalmazását, helyette az elektromos földi tápegységet (ground power unit - GPU) használja. A károsanyag-kibocsátás mérséklésére bevezetett kezdeményezés eredményeként, az APU használata több mint 30 százalékkal csökkent.

Mivel a repülőgépen szállított víz súlya is befolyásolja az üzemanyag-használatot, az Emirates a felesleges mennyiség elkerülésére törekszik. Fedélzeti víztartályai feltöltésekor - az utasok kényelmének figyelembevételével - szigorú tudományos módszerrel számítja ki, hogy mekkora az adott repülőút pontos ivóvízigénye.

„Pilótáink a legújabb eszközökkel és alkalmazásokkal ellenőrizhetik a saját teljesítményüket, hogy mindig tisztában legyenek azzal, miként hat a repülési technikájuk az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra. Továbbra is elkötelezettek vagyunk az iparági csúcstechnológiák iránt, valamint felgyorsítjuk a hosszú távú környezeti előnyökkel járó megoldások alkalmazását” - mondta Hassan Al Hammadi kapitány, az Emirates repülési műveletekért felelős divízió alelnöke.

*A "zöld üzemeltetés" (Green Ops) az Emirates belső programjának része. Számos olyan intézkedést tartalmaz, amellyel az üzemanyag-felhasználás és a CO2-kibocsátás csökkentését lehet elérni.

Már több százan csúsznak a munkáshitel törlesztésével, és a helyzet tovább romolhat

Fél év alatt hozzávetőleg kétszáz adós csúszott kisebb-nagyobb késedelembe a munkáshitel törlesztésével, ami a néhány hónapos időtávot figyelembe véve egyáltalán nem tekinthető elhanyagolható aránynak. A BiztosDöntés.hu szakértői arra figyelmeztetnek: akinek gondjai támadnak a hitel visszafizetésével, érdemes haladéktalanul a bankhoz fordulnia.
2025. 10. 09. 04:00
Megosztás:

Új megállapodás a Balaton biztonságáért

Partnerségi megállapodással erősítette meg és fejlesztette tovább a Balaton biztonságáért folytatott közös tevékenységét a HungaroMet Nonprofit Zrt., a Veszprém és a Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság Siófokon - tájékoztatta a HungaroMet szerdán, közleményben az MTI-t.
2025. 10. 09. 03:30
Megosztás:

A lengyel elnök a parlament döntése ellenére nem váltja le az Országos Rádió- és Televíziótanácsot

Karol Nawrocki lengyel elnök nem ért egyet a parlament határozatával a sajtószabadság felett őrködő és a műsorszolgáltatói engedélyekről döntő Országos Rádió- és Televíziótanács 2024. évi jelentésének elutasításáról, és nem hagyja jóvá a testületi tagok leváltását – közölte szerdán a varsói elnöki hivatal főnöke.
2025. 10. 09. 03:00
Megosztás:

Mitől félnek a magyar emberek a legjobban a következő 25 évben?

Negyedszázad telt el 2000 óta, a magyar emberek pedig igen vegyesen élték meg ezt az időszakot. A többség szerint még több kihívás vár ránk a jövőben, és egy változó, turbulens világra készülhetünk a következő 25 évben.
2025. 10. 09. 02:01
Megosztás:

Elfogadták a rendeletet! Kiegészítő nyugdíjemelés ennyi lesz most

A Magyar Közlöny 2025. október 1-jén megjelent számában kihirdették a 299/2025. (X. 1.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Kormányrendelet), amely a nyugellátások és egyes más ellátások 2025. novemberi kiegészítő emeléséről rendelkezik.
2025. 10. 09. 01:00
Megosztás:

Ne fizesd be a gázszámládat, ha ezeket a jeleket látod rajta!

Az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. ügyfelei az elmúlt időszakban ismét adathalász csalók által küldött hamis online földgázszámla-értesítőket kaptak. Miről ismerhetjük fel, hogy hamis számlát kaptunk?
2025. 10. 09. 00:30
Megosztás:

Új kriptós lehetőségek – A szakértők szerint a $TAP és a SHIB most olyan, mint a HYPE volt 6 dolláron, mielőtt elérte a 59 dolláros történelmi csúcsát

Az időzítés mindig is kulcsszerepet játszott a kriptovilágban. Azok, akik korán felismerik a növekvő lendületet, gyakran még azelőtt realizálhatják a legnagyobb nyereségeket, hogy a piac többi része egyáltalán reagálna.
2025. 10. 08. 23:30
Megosztás:

Elon Musk imádja a mémcoinokat – de vajon neked is érdemes beléjük fektetni?

A mémcoinok világa egyszerre lenyűgöző és veszélyes – különösen akkor, ha egy olyan figura, mint Elon Musk kezd el tweetelni róluk. Bár ezek az eszközök egyes befektetők számára mesés nyereséget hoztak, a legtöbbjük mögött nincs más, csak egy internetes tréfa és rengeteg spekuláció. De vajon tényleg érdemes pénzt tenni a mémekre épülő kriptókba? Megvizsgáltuk.
2025. 10. 08. 23:00
Megosztás:

Saját stabilcoin indítására készül a Jupiter: Új korszak kezdődhet a Solana DeFi ökoszisztémában

A Solana hálózat legnagyobb decentralizált tőzsdei aggregátora, a Jupiter, bejelentette, hogy hamarosan elindítja saját natív stabilcoinját, a JupUSD-t. A lépés nemcsak a Jupiter növekvő DeFi-ökoszisztémáját erősíti, hanem új lendületet adhat az egész stabilcoin-piacnak is. Az új eszköz mögött olyan nevek állnak, mint az Ethena és a BlackRock, így nem meglepő, hogy a piac izgatottan figyeli a fejleményeket.
2025. 10. 08. 22:30
Megosztás:

2025-ben is őrzi elsőségét Magyarország a napelemes termelésben

Az Ember nemzetközi think-tank évközi jelentése változatlanul a globális mezőny legelejére helyezi hazánkat, Magyarországon az idei első félévben közel 30 százalékot tett ki a naperőművek részesedése a villamosenergia-termelésből - tette közzé az Energiaügyi Minisztérium (EM) a Facebook-oldalán szerdán.
2025. 10. 08. 22:00
Megosztás:

Azonnali hatállyal elbocsátottak egy mentőst

Azonnal hatállyal megszüntette az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) annak a mentősnek a munkaviszonyát, aki brutálisan bántalmazott egy férfit kedden Heves vármegyében - közölte az OMSZ szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 08. 21:30
Megosztás:

Rigó Csaba Balázs a vállalkozásoknak: „Megéri betartani a versenyszabályokat!”

„A vállalkozásoknak megéri betartani a versenyszabályokat, de minden más szabályt is! Ennek érdekében megfelelőségi program kidolgozása célszerű, amely versenyelőnyt biztosíthat.
2025. 10. 08. 21:00
Megosztás:

Orosz vezető: növelték az üzemanyag-termelést az olajfimomítók

Megnőtt az olajtermékek kibocsátása Oroszországban, a belső piacon egyensúly van – jelentette ki Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes újságíróknak szerdán Moszkvában.
2025. 10. 08. 20:30
Megosztás:

Orosz vezető: növelték az üzemanyag-termelést az olajfimomítók

Megnőtt az olajtermékek kibocsátása Oroszországban, a belső piacon egyensúly van – jelentette ki Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes újságíróknak szerdán Moszkvában.
2025. 10. 08. 20:30
Megosztás:

Akár 10 000%-os nyereség is lehetséges a Digitap ($TAP) esetében egy új fintech jelentés szerint

Elemzők szerint a <a href="https://presale.digitap.app?&utm_campaign=oct&utm_content=pri&utm_medium=pr&utm_source=prof-pr&utm_term=434a"_blank">Digitap</a> ($TAP) akár 10 000%-ot is emelkedhet a jelenlegi 0,0125 dolláros előértékesítési árhoz képest, ahogy 2025 végére megépíti az első olyan omni-bank rendszert, amely összeköti a kriptót és a fiat pénzeket.
2025. 10. 08. 20:00
Megosztás:

Lengyelországban problémát okoz a textilhulladékok kötelező szelektálása

A gyűjtőpontok elhelyezése miatt problémát okoz Lengyelországban a textilhulladékok kötelező szelektálása, a használt ruhát karitatív célokra szánó Lengyel Vöröskereszt (PCK) ezért kénytelen volt kivonni a forgalomból ruhagyűjtő konténereit - jelentette az onet.pl lengyel hírportál.
2025. 10. 08. 19:30
Megosztás:

Uniós biztos: az EU új ipari akciótervvel erősíti az autóipar versenyképességét

Az Európai Bizottság ipari akciótervet dolgozott ki az európai autóipar számára, amely a vállalatok átállását segíti a tiszta, összekapcsolt és automatizált járműgyártásra - jelentette ki Wopke Hoekstra klímaügyekért felelős uniós biztos szerdán Strasbourgban.
2025. 10. 08. 19:00
Megosztás:

27 bérlakás létesül felzárkózó településeken Baranyában

Baranyában 27 bérlakás létesül a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Felzárkózó települések (Fete) programjának részeként - közölte a szervezet szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 08. 18:30
Megosztás:

Természeti Katasztrófák Csökkentésének Világnapja: A biztosítási piacot is átrajzolja az éghajlatváltozás

A tavalyi év a természeti katasztrófák éve volt extrém hurrikánokkal és viharokkal Észak-Amerikában, pusztító áradásokkal Európában és Ázsiában, valamint aszállyal Afrikában és Dél-Amerikában. Az ezek nyomán keletkezett biztosítási károk – immár az ötödik egymást követő évben – meghaladták a 100 milliárd dollárt[1].
2025. 10. 08. 18:00
Megosztás:

Együttműködési megállapodást kötött az MCC és az MKIK

A tehetséggondozás és a szakemberképzés érdekében együttműködési megállapodást kötött a Mathias Corvinus Collegium Alapítvány (MCC) a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával (MKIK) – közölték az együttműködés résztvevői szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 08. 17:30
Megosztás: