Szigorú feltételekkel engedélyezte a GVH a 4iG Csoportnak a PR-Telecom felvásárlását

A Gazdasági Versenyhivatal eljárása 2024. augusztus 1-jén indult a 4iG Távközlési Holding Zrt. (4iG) (akkor Antenna-Hungária Zrt.) által benyújtott, a PR-Telecom Távközlési, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. (PR-Telecom) feletti irányításszerzéssel kapcsolatos ÖB/42/2024. sz. összefonódás-bejelentés vizsgálatára.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása azért volt indokolt, mert a bejelentésben közölt adatok alapján az összefonódásban részes felek piaci részesedései a kiskereskedelmi vezetékes internet, illetve a kiskereskedelmi vezetékes televíziós műsorterjesztési szolgáltatás esetében meghaladták azokat a GVH eljárásindítási közleményében rögzített küszöbértékeket, amelyek felett a káros versenyhatások lehetősége felmerül.
A GVH az eljárás során széleskörű információgyűjtést végzett az érintett piacok és várható versenyhatások elemzése céljából. A 4iG Csoport érdekeltségébe tartozó távközlési vállalatok és a PR-Telecom saját vezetékes távközlési hálózatai 79 településen vannak átfedésben, ezek közül a GVH vizsgálata 56* település esetében állapította meg, hogy a tranzakció a verseny jelentős mértékű csökkenését eredményezné a vezetékes internet- és televíziós műsorterjesztési szolgáltatás piacain.
Ezeken a területeken lenne a felek együttes piaci részesedése ugyanis kiemelkedően magas (50% feletti, mégpedig oly módon, hogy a részesedés tranzakció általi növekménye is érdemi), ami alapján káros versenyhatások, elsősorban az árak emelkedése volt valószínűsíthető.
A GVH előzetes jellegű fúziókontroll-tevékenységének lényege, hogy megelőzze versenyre káros (pl. árak emelkedését, vagy választék, innováció csökkenését eredményező) piaci helyzetek létrejöttét. Ennek érdekében a nemzeti versenyhatóság az azonosított versenyproblémákat orvosoló, azokkal arányos beavatkozásokat alkalmazhat. A legsúlyosabb esetekben, amennyiben korrekciós intézkedésekkel sem oldható meg a vizsgált fúzió által okozott versenyprobléma meg is tilthatja az összefonódást. Amennyiben azonban a tervezett fúzióhoz köthető káros versenyhatások orvosolhatóak és a fúzióban részes felek vállalják is megfelelő intézkedések végrehajtását, lehetőség van a korrekciós intézkedéseket rögzítő kötelezettségek melletti engedélyezésre.
Ebben az ügyben is ez történt: A várható káros versenyhatások kapcsán a GVH álláspontjának megismerését követően a 4iG vállalást tett azok kiküszöbölésére, amelyet a GVH felhívására több körben pontosított. A kötelezően előírt vállalás az összefonódást követő öt évre szól és tartalmát tekintve két irányú: az árazásban a verseny hatásának biztosítására, valamint a versenytárs belépése esetén a kampányok átmeneti korlátozására vonatkozik, illetve tartalmaz igazolási jellegű vállalásokat, amelyek lehetővé teszik az előírt intézkedések teljesítésének utólagos ellenőrzését.
A fogyasztókat közvetlenül érintő, az árazásra vonatkozó vállalás keretében a 4iG az érintett településekhez (az 56 olyan településhez, amelyekre a vizsgálat – vállalás nélküli helyzetben – káros versenyhatást azonosított) olyan ún. referencia településeket jelölt meg, amelyeken versenyhelyzetben van, és vállalta, hogy a következő öt évben az 56 településen alkalmazott árait (beleértve az esetleges kedvezményeket is) csak az ahhoz rendelt referencia településen megvalósított árváltoztatással összhangban változtatja. Ennek eredményeként a verseny hatása azokon a településeken is érvényesülhet a következő öt évben, amelyeken a GVH vizsgálata káros versenyhatást azonosított. A 4iG az árazást illetően vállalta azt is, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium felhívására 2026. július 1-jéig önkéntesen vállalt árazási moratóriumát 2026. december 31-ig fenntartatja minden olyan ügyfél tekintetében, akik az érintett településeken 2026. július 1-jén a PR-Telecom hálózatain kerülnek kiszolgálásra.
A kampány vállalás lényege az új piacra lépő vállalkozások belépésének elősegítése azáltal, hogy a nagykereskedelmi szolgáltatás igénybevételével történő belépési szándék jelzését követő négy hónapban a 4iG aktív marketing eszközökkel az érintett területi fogyasztókat nem keresheti meg és nem kötheti hűségvállalással magához.
Ami így az új belépő számára az induláskor megkönnyítheti a belépést gazdaságossá tevő számú ügyfél megszerzését.
Az eljárást záró döntésében a GVH Versenytanácsa előírta a 4iG által vállalt (a határozat mellékletében található) kötelezettségeket, mivel ezek teljesítése esetén kiküszöbölhető a versenynek a 4iG Távközlési Holding Zrt. PR-Telecom Zrt. feletti közvetlen egyedüli irányításszerzésével megvalósuló összefonódásból eredő jelentős mértékű csökkenése. Mindezek alapján a GVH engedélyezte az összefonódást.