Tévhit, hogy csak a Z generáció él TikTokon – A magyar userek átlagéletkora 38 év

A social média mára minden generáció életének nélkülözhetetlen részévé vált, a hírfogyasztástól kezdve a vásárlási döntésekig – derül ki a Publicis Groupe CEE (Közép- és Kelet-Európa) és a GWI közös kutatásából, amely a közép-kelet-európai régiót, beleértve Magyarországot is, közösségi médiahasználati szokásait elemzi. Az eredmények szerint a magyar internetezők közel 40%-a napi szinten használja a közösségi médiát nemcsak tájékozódásra (52%), hanem termékek felfedezésére is (86%). Érdekes adat, hogy Magyarországon a TikTok átlagos felhasználója 38 éves – ami magasabb a régiós átlagnál. A kutatás rávilágít arra is, hogy bár a rövid videós tartalmak továbbra is népszerűek, a hosszabb formátumok iránti érdeklődés is növekszik. Ez különösen igaz az Instagram és a TikTok esetében, ahol a felhasználók egyaránt fogyasztanak rövid és hosszabb videókat.

Tévhit, hogy csak a Z generáció él TikTokon  – A magyar userek átlagéletkora 38 év

A jelentés alapját a GWI átfogó online kutatása adja, amely a 16-64 éves internetezők szokásait vizsgálja. A régió hét kulcsfontosságú piacainak – Bulgária, Horvátország, Csehország, Görögország, Magyarország, Lengyelország és Románia – trendjeit elemzi, az egyes országok internethasználó lakosságára reprezentatív mintáin keresztül.

„A közösségi média szerepe az emberek életében világszerte kiemelkedő jelentőségű, és ez a hatás átlépi az országhatárokat, valamint generációkon átívelően megfigyelhető. A közép-kelet-európai régióban az X generáció a legaktívabb a közösségi médiában, szorosan követve őket a milleniálok, ám hogy ez a két csoport mire használja a platformokat, jelentősen eltér. Annak megértése, hogy mi a legfontosabb a különböző fogyasztói csoportok számára a régióban, a legbiztosabb módja, hogy a márkák hatékonyan találják meg őket olyan üzenetekkel, amelyekre valóban rezonálnak” – mondja  Jason Mander, a GWI kutatási igazgatója.

Generációk és platformok: A közösségi média hatása Magyarországon

Magyarországon a közösségi média alapvető szerepet tölt be a digitális térben, és minden korosztály életét aktívan formálja. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a különböző platformok felhasználóinak átlagéletkora rendkívül változatos, jól tükrözve a közösségi média széleskörű társadalmi elérését. A Facebook és a LinkedIn felhasználói átlagosan 40 év körüliek, míg az Instagram (35 év) és a Snapchat (29 év) továbbra is a fiatalabb generációk kedvencei közé tartoznak. Különösen figyelemre méltó, hogy Magyarországon a TikTok átlagos felhasználói életkora 38 év, ami magasabb, mint a régió több országában, például Horvátországban (37 év) vagy Lengyelországban (36 év). Az adatok azt is mutatják, hogy a magyar internetezők napi átlagosan közel 2 órát töltenek saját bevallásuk szerint a közösségi média platformjain, ami megegyezik a közép- és kelet-európai régió átlagával. Ugyanakkor a kutatás szerint a felhasználók egy jelentős része aggódik amiatt, hogy túl sok időt tölt a közösségi médiában. Azok, akik úgy érzik, hogy túlzottan kötődnek ezekhez a platformokhoz, átlagosan 2 óra 30 percet töltenek naponta a közösségi médiában. 

A hírfogyasztás digitális forradalma

A közép- és kelet-európai régióban, így Magyarországon is, a hírfogyasztók egyre inkább elhagyják a nyomtatott sajtót, és digitális forrásokból, különösen közösségi médián keresztül tájékozódnak. Az Instagram esetében a hírfogyasztási célú használat 22%-kal, míg a TikTokon ez az arány 30%-kal nőtt 2023 első negyedéve óta.
Ezek a platformok gyors, vizuális és könnyen elérhető tartalmakat kínálnak, ami egyre vonzóbbá teszi őket a magyar közönség számára hírfogyasztás szempontjából is. Emellett a platformok egyedi algoritmusai lehetővé teszik a személyre szabott hírfolyamokat, ami tovább növeli a felhasználói élményt. Érdekes módon a fiatalabb generációk körében a hírfogyasztás már gyakran kezdődik TikTokon vagy Instagramon, míg az idősebbek inkább a Facebookot részesítik előnyben.

A vásárlási döntések új alapjai

A kutatás rámutat, hogy a magyar fogyasztók közösségi médiahasználata jelentősen befolyásolja vásárlási döntéseiket. A TikTok, az Instagram és a Facebook a legfontosabb platformok a márkák és termékek felfedezésében, amelyeket a magyar internetezők 86%-a információszerzésre és termékértékelések olvasására használ. A Z generáció tagjai számára a közösségi platformokon indított keresések már megelőzték a hagyományos keresőmotorokat, míg a teljes lakosság körében továbbra is a keresőmotorok dominálnak. A TikTok különösen kiemelkedő az impulzusvásárlások terén, ahol a GWI adatai szerint a platformot felhasználók 58%-a találkozott brandekkel vagy termékekkel már. Az influencerek és szakértők véleménye jelentős bizalomépítő tényező, különösen a fiatalabb generációk körében, a pozitív kommentek, a "like"-ok száma és az exkluzív tartalmak további motivációként szolgálnak, amelyek az impulzusvásárlásokat is ösztönzik.

Videós tartalmak újabb hódításai

A videós tartalmak a közösségi média legnépszerűbb elemei közé tartoznak Magyarországon is, és ez a trend regionális szinten is megfigyelhető. Az Instagram-felhasználók 61%-a, míg a TikTok-felhasználók 48%-a nézett videós tartalmakat az elmúlt hónapban, ami a platformok vizuális fókuszát és a videók növekvő jelentőségét tükrözi. A rövid videós tartalmak, mint a TikTok és az Instagram Reels, továbbra is rendkívül népszerűek a fiatalabb generációk körében, mivel gyorsan fogyaszthatók és könnyen elérhetők. „A rövid és hosszú formátumú videók egyaránt kulcsszerepet játszanak a digitális kommunikációban. Miközben a rövidebb tartalmak dinamikus megjelenítésük miatt különösen népszerűek, a hosszabb videók egyre nagyobb teret hódítanak, különösen olyan platformokon, mint a YouTube.” – mondta Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere. “Ezek a trendek azt mutatják, hogy a márkáknak vizuálisan gazdag, figyelemfelkeltő kampányokat kell létrehozniuk, hogy hatékonyan érjék el a különböző platformokon aktív célközönséget” tette hozzá a szakember. Megfigyelhető, hogy a hosszabb videós formátumok iránti érdeklődés is növekszik, különösen olyan tartalomfogyasztási helyzetekben, amelyek mélyebb bevonódást igényelnek. Az elmúlt hónapban az internetezők jelentős hányada választotta a videókat információszerzés, szórakozás vagy vásárlási döntések támogatása céljából. A GWI kutatásai szerint a közösségi média-felhasználók több mint 30%-a használta a videós tartalmakat márkák felfedezésére, míg az impulzusvásárlásokat gyakran videók által inspirált tartalmak váltották ki. 

„A GWI-vel való együttműködésünk páratlan betekintést nyújt a Közép- és Kelet-Európai digitális tér folyamatosan változó világába. Különösen figyelemre méltó, ahogy a közösségi média átszövi a régió mindennapjait – a termékek felfedezésétől kezdve a hírfogyasztásig. Az adatok rámutatnak arra, hogy a marketingszakembereknek továbbra is alkalmazkodniuk kell az állandó változásokhoz, és olyan tartalmakat kell létrehozniuk, amelyek megszólítják a fiatalabb és idősebb generációkat egyaránt.” foglalta össze Maria Tudor, a Publicis Groupe CEE Chief Operating Officere a kutatás eredményének fontosságát.

Kis matek az Otthon Start-ról

A bejelentést követően — már csak kíváncsiságból is — feliratkoztam néhány budapesti lakás esetében árfigyelésre az 50-80 millió forintos kategóriában. Meglepő módon nem csak áremelkedést, de csökkentést is láttam. Igaz, az utóbbiból kevesebbet. De, ami szembetűnő volt, hogy a figyelt lakások jelentős része elkelt az elmúlt cirka egy hónap során - írja az ERSTE elemzője mai piaci kommentárjában.
2025. 09. 04. 14:00
Megosztás:

Az Ondo Finance elindította a tokenizált amerikai részvények és ETF-ek kereskedelmét Ethereumon

A kriptovilág és a hagyományos pénzügyi piacok közötti határvonal egyre inkább elmosódik. Az Ondo Finance legújabb lépése új szintre emeli ezt az integrációt: az Ethereum blokkláncon elérhetővé tettek több mint 100 tokenizált amerikai részvényt és ETF-et.
2025. 09. 04. 13:00
Megosztás:

Minden idők legmagasabb ingatlan keresletét mérték augusztusban

A Duna House lakáspiaci keresletindexe történelmi rekordot állított be: augusztusban 110 ponton zárt, ami a mutató 12 éves fennállása óta messze a legmagasabb érték. A júliushoz képest közel 43%-os, az előző év azonos hónapjához képest pedig 53%-os növekedés egyértelműen az Otthon Start Program hatásának tudható be.
2025. 09. 04. 12:30
Megosztás:

Júliusban tovább folytatódott a kiskereskedelmi forgalom bővülése

Idén júliusban tovább folytatódott a kiskereskedelmi forgalom bővülése, amelyet a jövőben az új kormányzati intézkedések is segítenek: Európa legnagyobb adócsökkentési programját hajtjuk végre és mindent megteszünk a béremelések védelme érdekében - olvasható az NGM friss sajtóközleményében.
2025. 09. 04. 12:00
Megosztás:

Indul az Otthon Start program, megmozdult az egész ország

Szeptember elsején hivatalosan is elrajtolt az Otthon Start program, melyben 3%-os kedvezményes hitellel lehet lakást vásárolni. Az elmúlt hetekben már folyamatosan jöttek a hírek a megnövekedett vásárlói érdeklődésről, az OTP Ingatlanpont szakemberei az egész országban hasonlót tapasztaltak.
2025. 09. 04. 11:30
Megosztás:

A Ripple újabb 200 millió dolláros felvásárlása: új lendületet kap az XRP és az RLUSD

A Ripple újabb jelentős felvásárlással hívta fel magára a figyelmet: a vállalat 200 millió dollárért megszerezte a kanadai Rail fintech céget, amely a stabilcoin-alapú fizetési infrastruktúra egyik feltörekvő szereplője. A lépés nemcsak a Ripple saját stabilcoinja, az RLUSD bevezetését erősíti, hanem az XRP globális fizetési szerepét is tovább mélyítheti. A felvásárlás újabb bizonyíték arra, hogy a Ripple hosszú távú stratégiájában kulcsszerepet szán az intézményi digitális fizetéseknek és az eszközök közötti likviditás növelésének.
2025. 09. 04. 11:00
Megosztás:

Az MI-rendelet végrehajtási szabályai

Azoknak, akik kevésbé ismerik az MI-rendeletet, talán meglepő lehet, hogy a szöveg messze nem szabályoz minden részletet, és jelenleg több tucatnyi végrehajtási dokumentum készül hozzá. Ebben a blogbejegyzésben igyekszem összeszedni, hogy mik is ezek a végrehajtási jellegű normák és „kvázi-normák”. (Szerző: Ződi Zsolt tudományos főmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet)
2025. 09. 04. 10:30
Megosztás:

A vártnál is kevesebb volt az USA-ban a betöltetlen álláshelyek száma

Bár reggel még folytatódott a kötvénypiacon a hozamok fiskális aggodalmak miatti emelkedése, délután korrekciót indított el, hogy a vártnál is kevesebb volt az USA-ban a betöltetlen álláshelyek száma.
2025. 09. 04. 10:00
Megosztás:

A BitMine újabb 65 millió dollárnyi ETH-t vásárolt – Közeleg az „Ethereum 1971 pillanata”?

Ethereum kriptovaluta hírek: Az Ethereum jövője fényesebb lehet, mint valaha – legalábbis a BitMine Immersion Technologies szerint, akik nemcsak szavakkal, de dollármilliókkal is szavaznak a második legnagyobb kriptovaluta mellett. A vállalat friss, 65 millió dolláros ETH-vásárlása új lendületet adhat a piacnak, miközben a cég elnöke történelmi fordulóponthoz hasonlítja a jelenlegi időszakot. Vajon valóban egy új pénzügyi korszak küszöbén állunk?
2025. 09. 04. 09:30
Megosztás:

Szerdán emelkedett az S&P 500 és a Nasdaq, közel stagnált a Dow Jones

Míg a Dow Jones közel stagnált, addig szerdán 0,5%-kal emelkedett az S&P500 és 1%-kal került feljebb a technológiai túlsúlyú Nasdaq Composite.
2025. 09. 04. 09:00
Megosztás:

Az európai indexek visszapattantak a keddi jelentős mínuszból

Bár továbbra is komoly aggodalmak vannak a magasra szökő hosszú hozamokkal kapcsolatban, az európai indexek visszapattantak a keddi jelentős veszteségekből. A Stoxx600 0,7%-kal, a DAX 0,5%-kal, CAC 40 0,9%-kal, az FTSE 100 0,7%-kal került feljebb.
2025. 09. 04. 08:30
Megosztás:

Gyengült a forint jegyzése csütörtök reggel

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 09. 04. 07:30
Megosztás:

Túl késő már Bitcoint venni? – Így látják a szakértők a kriptó jövőjét

A kriptopiac újabb hullámvölgye ismét felvetette a kérdést: vajon még mindig érdemes Bitcoint vásárolni, vagy lekéstünk a lehetőségről? Az elmúlt években a Bitcoin és az Ethereum elképesztő csúcsokat és fájdalmas korrekciókat is megéltek, ami sok befektetőt bizonytalanságban hagyott.
2025. 09. 04. 07:00
Megosztás:

Júliusban valósággal felrobbant a személyi hitelek piaca

Megjelentek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb, július hónapra vonatkozó adatai. A jegybanki adatsorok alapján elmondható, hogy a személyi hitelek piaca rekordot döntött, miközben a lakáshitelek és a szabad felhasználású jelzáloghitelek terén minimális visszaesést hozott a július. A személyi hitelekhez hasonlóan a babaváró és a munkáshitel esetében is nőni tudott a kihelyezés, igaz, jóval szerényebb mértékben, mint a személyi hiteleknél. A júliusi hónap lendületes voltát az is mutatja, hogy az új kihelyezések mértéke a személyi hitelek és a jelzáloghitelek piacán is meghaladta a szezonálisan kiigazított adatokat.
2025. 09. 04. 06:30
Megosztás:

Trendfordulók az idegenforgalomban

Erős hét hónapot produkált a turizmus, idén január és július között a turisztikai szálláshelyekre érkezett belföldi vendégek száma 2,1, a külföldieké 11%-kal meghaladta az előző év azonos időszakit. A havi adatok alapján júliusban egy érdekes tendencia figyelhető meg: a korábbi hónapoktól eltérően a vendégek száma növekedett, de kevesebb időt töltöttek a szálláshelyeken. Emellett a belföldi vendégek és vendégéjszakák számában is enyhe visszaesés volt tapasztalható, miközben meglepő fordulatként Budapest megelőzte a Balatont mind a belföldi, mind a külföldi vendégek számában.
2025. 09. 04. 06:00
Megosztás:

A fenntartható működés már nemcsak a nagyvállalatok passziója

A fenntartható fejlődés nemcsak a vállalatok és a civil szervezetek feladata, hanem a településeket vezetőké is. Az önkormányzatok egyedülálló helyzetben vannak, mivel lokálisan képesek összehangolni a lakosság és a helyi vállalkozások kezdeményezéseit.
2025. 09. 04. 05:30
Megosztás:

A kvantumtechnológia már az ajtónkon kopogtat

A többi között a gyógyszerkutatás, a műholdas navigáció és az adatvédelem területén is nagyon jelentős fejlődést hozhat a kvantumtechnológia. Az Európai Bizottság által júliusban elfogadott kvantumstratégia célja, hogy 2030-ra Európa globális vezetővé váljon ezen a területen. Az uniós célokat figyelembe véve a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) „A kvantumkommunikáció jelene és jövője” címmel tartott szakmai konferenciát, amelyen arról kaphattak áttekintést a résztvevők, hogy a 100 éve megismert kvantummechanika eredményei a kutatóműhelyek, laborok falait átlépve, miként válhatnak láthatatlanul a mindennapjaink részévé.
2025. 09. 04. 05:00
Megosztás:

Nem mindenki tud majd 10 százalékos önerővel Otthon Start hitelt felvenni

Az Otthon Start hitel fontos előnye, hogy akár 10 százalékos önerővel is igényelhető. Nagyon úgy tűnik azonban, hogy ez nem mindenki számára lesz elérhető! Ez sok házaspárnak okozhat például nehézséget.
2025. 09. 04. 04:30
Megosztás:

Belgium szankciókat vezet be Izrael ellen

Belgium szankciókat vezet be Izraellel szemben, mert "belefáradt" abba, hogy az Európai Unió nem akar hatékony intézkedéseket hozni a gázai háború ügyében - közölte Maxime Prévot belga külügyminiszter szerdán a szövetségi parlamentben.
2025. 09. 04. 04:00
Megosztás:

Tovább épül a turisztikai célokat is szolgáló kerékpárút hálózat Sárváron

Több mint 375 millió forintos vissza nem térítendő uniós támogatásból a Széchenyi Terv Plusz program keretében tovább épül Sárvár kerékpáros turisztikai hálózata - közölte az MTI-vel a projekt menedzsere.
2025. 09. 04. 03:30
Megosztás: