Új iparági mérőszám támogatja a magyar pénzügyi szektor fenntarthatósági törekvéseit

A Mastercard ma közzétett új jelentése szerint sok magyar fogyasztó szeretne több tájékoztatást kapni bankja fenntartható tevékenységéről. Miközben a magyar pénzintézetek többsége egyre több lépést tesz a fenntarthatóság érdekében, legyen szó saját működésük szén-dioxid-semlegesítéséről, úgynevezett zöld termékek és szolgáltatások bevezetéséről, finanszírozásról vagy akár partnerhálózatuk bevonásáról, az ügyfelek kétharmada (60%) mégsem tud erről.

Új iparági mérőszám támogatja a magyar pénzügyi szektor fenntarthatósági törekvéseit

"A pénzügyi intézmények kulcsfontosságú szerepet játszanak a fenntartható társadalom felé vezető úton, hiszen nagyon kiterjedt kapcsolati hálózattal rendelkeznek lakossági és üzleti ügyfeleik, partnereik és természetesen saját kollégáik tekintetében  egyaránt. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy minden lehetséges eszközzel támogassuk ez irányú törekvéseiket. A Fenntarthatósági Percepciós Index egy tükör és egy iránytű is egyben, melynek célja, hogy aktuális képet nyújtson a magyar pénzügyi szektor környezeti fenntarthatósági állapotáról, így arról is, hogy ez hogyan jelenik meg az ügyfelek felé és milyen fejlődési lehetőség áll a bankok előtt” - mondta Eölyüs Endre, a Mastercard magyarországi és szlovéniai országigazgatója. A Mastercardnál mi is törekszünk arra, hogy a legfontosabb tanulságokat beépítsük a mindennapi működésünkbe, mert hiszünk abban, hogy mindannyian tehetünk még további lépéseket ezen az úton."

Az index a következő három pillérből áll, amelyek együttesen adják a végső pontszámot egy 0-tól 100-ig terjedő skálán:

-A banki felkészültségi percepció a Mastercard által a kiválasztott bankok együttműködésével végzett elsődleges kutatáson alapul, és a szereplők környezeti fenntarthatósági teljesítményét értékeli saját bevalláson alapuló adatokon keresztül.

-Fogyasztói percepció: A bankszektor környezeti fenntarthatóságával kapcsolatos fogyasztói megítélés felmérése mérhető módon, valamint a magyar fogyasztói csoportok általános fenntarthatósági tudásszintjének meghatározása. E pillér adatállományát szintén egy harmadik fél, az Impetus Research piackutató szervezet által folytatott primer kutatással gyűjtötték össze.

-Az átláthatósági pillér a kiválasztott bankokat fenntarthatósági jelentéseik eredményei alapján pontozza, hogy segítse őket abban, hogy megbízható és informatív fenntarthatósági jelentéseket készítsenek, amelyek összhangban vannak a szabályozói iránymutatásokkal. Az index ezen pillére a Mastercard által végzett háttértanulmányok alapján készült.

2023-ban a Fenntarthatósági Percepciós index 100-ból 57 pontot ér el. Ez a pontszám az egyes pillérek pontszámaiból tevődik össze: 65 a banki felkészültségi-, 40 a fogyasztói percepció- és 76 az átláthatóság alindex.

Az index egyik legfontosabb megállapítása, hogy a hazai bankok már elindultak a fenntarthatóság felé vezető úton - részben a szabályozói megfelelés, részben a növekvő fogyasztói elvárások miatt -, de sok esetben az ügyfelek nem látják ezeket az erőfeszítéseket. Jó példa erre, hogy bár a zöld banki termékek és szolgáltatások minden pénzintézetnél elérhetőek, az ügyfelek alig ötöde (21%) tud ezekről. A videobankolás ma már szintén lehetőség az összes megkérdezett banknál, mégis az ügyfelek közel 60%-a nem tudott róla. A Digitalizáció komponens azonban 77 ponttal a legmagasabb pontszámot érte el a fogyasztói megítélés alindexben, ami a magyar bankok erejét mutatja ezen a területen. Összességében a három részindex közül a Fogyasztói percepció érte el a legalacsonyabb pontszámot (40), ami lényegesen alacsonyabb, mint a Banki felkészültség megítélése részindex 65 pontja. Ez utóbbi pontszám meghaladja a fenntarthatósági percepció-index összpontszámát (57), ami arra utal, hogy a magyar bankok már tesznek lépéseket a környezeti fenntarthatóság irányába, de több területen van még hova fejlődni: a gazdaság fenntarthatóbbá tétele a zöld hitelezés további javítása és több fenntarthatósági termék bevezetése, valamint a fenntarthatóságra összpontosító nemzetközi szövetségekhez való csatlakozás. Emellett az üzleti stratégiában és a működésben is van további fejlesztési potenciál.

A jelentésből az is kiderül, hogy a fenntarthatóság egyre fontosabb kérdés a magyarok számára: minden harmadik megkérdezett hajlandó lenne pénzintézetet váltani annak érdekében, hogy banki ügyletei fenntarthatóbbak legyenek. Ugyanilyen arányban nyilatkoztak a fogyasztók arról, hogy akár még többet is fizetnének azért, hogy a banki szolgáltatások fenntarthatóbbak legyenek. Ez az arány a fiatal, környezettudatos ügyfelek körében 50%.

A fogyasztók több mint egyötöde a fenntartható anyagokból (pl. újrahasznosított műanyag, kukoricakeményítő stb.) készült betéti- és hitelkártyákat, a környezetbarát ügyfélkommunikációt (pl. digitális csatornákon keresztül), a banki nyereség fenntartható célokra történő felajánlását, valamint a környezetbarát fiókok és a digitális banki szolgáltatások fejlesztését jelölte meg a legfontosabb fejlesztendő területként.

Az átláthatóság alindex - amely a bankok nyilvános környezeti fenntarthatósági jelentéseinek minőségét értékeli- kapta a legmagasabb pontszámot (76), ami azt jelzi, hogy a magyar bankszektor már előrehaladást ért el a környezetvédelmi stratégiájának és teljesítményének nyilvánosságra hozatala terén, ami növeli a működés átláthatóságát. További fejlesztésekkel az is biztosítható, hogy a fogyasztók, a befektetők és a nyilvánosság tájékozódjon a bankok fenntarthatósági erőfeszítéseiről.

Az összesített jelentés közzététele mellett a Mastercard minden banknak megküldi egyéni eredményeit, hogy támogassa a fenntarthatóbbá válásukat.

A magyar pénzügyi szolgáltatók környezettudatos átalakulásának támogatása e jelentéssel egybeesik a Mastercard fenntarthatósági küldetésével: jót cselekedve jót tenni. A technológiai vállalat 2020-ban megalakította a Priceless Planet Koalíciót, amelynek célja, hogy a vállalatok és a fogyasztók összefogásával 100 millió fa helyreállítását finanszírozzák a kibocsátás csökkentése, a biológiai sokféleség javítása és a helyi közösségek jóléte érdekében. A Mastercard a svéd fintech céggel, a Doconomyval együttműködve létrehozta a Carbon Calculator-t, egy API-t, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy a banki alkalmazáson keresztül megtekinthessék vásárlásaik becsült szén-dioxid-kibocsátását. A Mastercard úgy véli, hogy a magyar pénzintézetek fenntarthatóság iránti elkötelezettségét már most is jól mutatja, hogy egyre több intézmény csatlakozik ezekhez a kezdeményezésekhez.

A legjobb kriptók 500 dolláros beszállóval: Felejtsd el a BlockchainFX-et – a Digitap ($TAP) a valódi 100-szorozó lehetőség

A nagy kapitalizációjú érmék régóta a befektetők kedvencei közé tartoznak. Azonban miután a vezető kriptovaluták nem tudták lenyűgözni a piacot, a figyelem egyre inkább a kis kapitalizációjú tokenekre irányul.
2025. 11. 14. 22:30
Megosztás:

Külföldi online játék: Megbízható választás és okos döntések magyar játékosoknak

Ha a hazai kínálat helyett tágabb lehetőségeket keresel, felmerül a kérdés, melyik külföldi online kaszinó jelent valódi értéket és biztonságot.
2025. 11. 14. 21:23
Megosztás:

Legjobb kripto előértékesítések 2025-ben: Fedezd fel a következő banki óriást – Digitap ($TAP)

A Snorter és a Bitcoin Hyper a 2025-ös előértékesítési piac új kihívóiként tűnnek fel, mindkettő egyedi megközelítéssel próbálja megszólítani azokat a befektetőket, akik a legjobb altcoinokat keresik.
2025. 11. 14. 21:00
Megosztás:

Vegyesen alakult pénteken a forint árfolyama

Vegyesen alakult pénteken a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon és a hetet is vegyes eredménnyel fejezte be.
2025. 11. 14. 20:00
Megosztás:

Black Friday előtt: részletfizetés formálja át a vásárlási szokásokat

A közelgő Black Friday-időszak előtt a szakértők a tudatos költekezésre hívják fel a figyelmet. A 2024-es akciószezonban a forgalom elérte a 160 milliárd forintot, az online vásárlások 70 százaléka mobilról érkezett. Bár a magyarok többsége még utánvéttel fizet, egyre többen választják a „Buy Now, Pay Later” (BNPL) típusú kamatmentes részletfizetést.
2025. 11. 14. 19:00
Megosztás:

Lelassult ősszel az ingatlanpiaci kereslet, de csak átmenetileg

A rendelkezésre álló adatok szerint az adásvételek száma országosan több mint 14 százalékkal csökkent októberben szeptemberhez képest, miközben a lakáshirdetések száma négyéves rekordot döntött. Gadanecz Zoltán ingatlanpiaci szakértő szerint a mostani lassulás természetes, és inkább a piac egészséges korrekcióját, mintsem gyengülését jelzi.
2025. 11. 14. 18:00
Megosztás:

Minőségi magánklinikai szolgáltatások elérhető közelségben

Egyre több közép-európai, köztük magyar páciens választja a szlovákiai magánklinikákat plasztikai beavatkozásokhoz és kisebb műtétekhez – nem véletlenül.
2025. 11. 14. 17:30
Megosztás:

Továbbra is elkötelezett a kormány a bortermelők támogatása mellett

Közös érdekünk, hogy történelmi borvidékeink minőségi borokat állítsanak elő, megélhetést nyújtva a gazdáknak, ezért számos eszközzel támogatja az Agrárminisztérium (AM) a szőlő-borágazat piaci szereplőit a kihívások közepette is - hangsúlyozta Hubai Imre mezőgazdaságért felelős államtitkár a XVI. Márton-napi szakmai rendezvényen, Soltvadkerten az AM pénteki közleménye szerint.
2025. 11. 14. 17:00
Megosztás:

Okos otthon, okos döntések – hogyan spórolhatunk a rezsin technológiával?

Az energiaárak ingadozása és a környezettudatos szemlélet előtérbe kerülése miatt egyre többen keresnek olyan megoldásokat, amelyekkel hosszú távon csökkenthetik otthonuk rezsiköltségét. Az okosotthon-technológiák fejlődése ma már lehetővé teszi, hogy a komfortérzet csökkenése nélkül használjunk kevesebb energiát. A kulcs nem a lemondásban, hanem az irányításban rejlik: abban, hogy tudatosan szabályozzuk, mikor, mennyit és mire fogyasztunk.
2025. 11. 14. 16:30
Megosztás:

Orbán Viktor szerint a 14. havi nyugdíj bevezetése gazdaságilag megalapozott

A 14. havi nyugdíj bevezetése és a gyermekek után járó adókedvezmények növelése gazdaságilag megalapozott, jó döntések, amelyeket a baloldal ellenében is meg kell csinálni - jelentette ki a miniszterelnök pénteken a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
2025. 11. 14. 16:00
Megosztás:

Bruttó 640 ezres kezdőbér az új óvodai nevelőknek

Tömegek érdeklődnek az új „Óvodai nevelő” technikusi képzés iránt, amely érettségi után közvetlenül óvodapedagógusi munkát és akár bruttó 640.900 forintos kezdő fizetést kínál. Az MKKR 5-ös szintű képzés különlegessége, hogy a végzettek azonnal óvodapedagógus-munkakörben helyezkedhetnek el, a pedagógus életpálya szerinti bérezéssel. A szak gyorsítósávot is nyit a diplomához: akár 30 egyetemi kredit beszámítható, és az emelt szintű érettségit is kiváltja. A pályaalkalmassági vizsgálathoz kötött képzés országosan elérhető, és minden jel szerint az egyik legkeresettebb szakmává válhat.
2025. 11. 14. 15:30
Megosztás:

Hankó Balázs: 120 milliárd forintot biztosítanak a magyar egyetemi kutatások támogatására

Jövőre több mint 460 milliárd forintot biztosít a kormány kutatásra és innovációra, ebből 120 milliárd forintot biztosít a magyar egyetemi kutatások, és azok piaci hasznosításának ösztönzésére a pénteken elfogadott Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs (NKFI) Alap 2026. programstratégia alapján - jelentette be Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter sajtótájékoztatón pénteken Budapesten.
2025. 11. 14. 15:00
Megosztás:

Hogyan lehet hatékonyan új autót vásárolni?

Napjainkban ez a kérdés egyre többször kerül elő a magánszemélyek, vállalkozások körében. Az elmúlt években az autóipar hatalmas változáson, fejlődésen ment keresztül. Az elektromos autók kerültek egyértelműen reflektorfénybe, így mindenki keresi azt a lehetőséget, hogy hogyan lehetne lecserélni a meglévő autót.
2025. 11. 14. 14:30
Megosztás:

Újabb Otthon Start változások lépnek életbe november 15-től

Egy éjszaka megjelent kormányrendelet alapján újra módosítják az Otthon Start program feltétételeit. Többek között ettől a dátumtól már az igénylő testvére is szerepelhet a hitelben adóstársként. Ezek a változások is november 15-től lépnek életbe.
2025. 11. 14. 13:30
Megosztás:

Magyarország a paprikára épít: 10. hely Európában a friss paprika exportjában, 5. a szárítottban

A paprika az a termék, amely világszerte összefonódik Magyarországgal. Helyet kap a hagyományos gulyásban, lecsóban vagy paprikás ételekben, szárított formája pedig a nemzeti konyha szimbóluma.
2025. 11. 14. 13:00
Megosztás:

Fejleszti hálózatát az E.ON elektromos töltőállomás üzemeltető cége

Az E.ON töltőállomás-üzemeltető vállalata, az E.ON Drive Infrastructure Hungary (EDRI) új funkcióval bővíti az állomásokat elektromos töltőhálózatán, az automatikus Plug&Charge töltésindítással egyszerűsödik az elektromos járművek töltési folyamata.
2025. 11. 14. 13:00
Megosztás:

Mesés cicás ajándéktippek macskakedvelők részére

Sokan szeretik a cicákat, így egy macskás meglepetés biztosan könnyen elnyeri bárki tetszését. Legyen szó bármilyen alkalomról, az alábbi ötletek segítenek megtalálni a megfelelő ajándékot.
2025. 11. 14. 12:30
Megosztás:

A Visa Direct új stabilcoin-kifizetési pilotjával gyorsabban juthatnak pénzhez a tartalomgyártók és a szabadúszók

A Visa új pilotprogramja lehetővé teszi, hogy a kifizetések közvetlenül USD-alapú stabilcoin tárcákba érkezzenek, így a tartalomkészítők és szabadúszók gyorsabban férhetnek hozzá a pénzükhöz.
2025. 11. 14. 12:00
Megosztás:

Rekordméretű tőkekiáramlás a Bitcoin ETF-ekből – Közel 870 millió dollárt vontak ki egyetlen nap alatt

A kriptopiac egyik legviharosabb hetét éli, miután az amerikai tőzsdén jegyzett Bitcoin ETF-ekből csak csütörtökön több mint 869 millió dollárt vontak ki a befektetők. Az eladási hullám nemcsak az árfolyamokat nyomta le, hanem komoly kérdéseket is felvet a piaci hangulatról és a befektetői bizalom jövőjéről. De mi áll a háttérben, és vajon csak egy korrekcióról van szó, vagy egy mélyebb átrendeződés kezdetéről? Mutatjuk a részleteket.
2025. 11. 14. 11:30
Megosztás:

Kisvállalkozások nagy fegyvere: Hogyan építhet arculatot egy kis cég hatalmas költségek nélkül?

A kisvállalkozások ma kemény versenyben próbálnak láthatóvá válni. A digitális hirdetések ára emelkedik, az algoritmusok folyamatosan változnak, az online jelenlét fenntartása pedig egyre nagyobb idő- és pénzbefektetést igényel. A fizikai megjelenés viszont továbbra is a legegyszerűbb és legstabilabb módja annak, hogy egy vállalkozás megragadja a figyelmet – különösen akkor, ha igényesen, tudatosan tervezett vizuális eszközöket vesz igénybe.
2025. 11. 14. 11:00
Megosztás: