Új iparági mérőszám támogatja a magyar pénzügyi szektor fenntarthatósági törekvéseit
"A pénzügyi intézmények kulcsfontosságú szerepet játszanak a fenntartható társadalom felé vezető úton, hiszen nagyon kiterjedt kapcsolati hálózattal rendelkeznek lakossági és üzleti ügyfeleik, partnereik és természetesen saját kollégáik tekintetében egyaránt. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy minden lehetséges eszközzel támogassuk ez irányú törekvéseiket. A Fenntarthatósági Percepciós Index egy tükör és egy iránytű is egyben, melynek célja, hogy aktuális képet nyújtson a magyar pénzügyi szektor környezeti fenntarthatósági állapotáról, így arról is, hogy ez hogyan jelenik meg az ügyfelek felé és milyen fejlődési lehetőség áll a bankok előtt” - mondta Eölyüs Endre, a Mastercard magyarországi és szlovéniai országigazgatója. A Mastercardnál mi is törekszünk arra, hogy a legfontosabb tanulságokat beépítsük a mindennapi működésünkbe, mert hiszünk abban, hogy mindannyian tehetünk még további lépéseket ezen az úton."
Az index a következő három pillérből áll, amelyek együttesen adják a végső pontszámot egy 0-tól 100-ig terjedő skálán:
-A banki felkészültségi percepció a Mastercard által a kiválasztott bankok együttműködésével végzett elsődleges kutatáson alapul, és a szereplők környezeti fenntarthatósági teljesítményét értékeli saját bevalláson alapuló adatokon keresztül.
-Fogyasztói percepció: A bankszektor környezeti fenntarthatóságával kapcsolatos fogyasztói megítélés felmérése mérhető módon, valamint a magyar fogyasztói csoportok általános fenntarthatósági tudásszintjének meghatározása. E pillér adatállományát szintén egy harmadik fél, az Impetus Research piackutató szervezet által folytatott primer kutatással gyűjtötték össze.
-Az átláthatósági pillér a kiválasztott bankokat fenntarthatósági jelentéseik eredményei alapján pontozza, hogy segítse őket abban, hogy megbízható és informatív fenntarthatósági jelentéseket készítsenek, amelyek összhangban vannak a szabályozói iránymutatásokkal. Az index ezen pillére a Mastercard által végzett háttértanulmányok alapján készült.
2023-ban a Fenntarthatósági Percepciós index 100-ból 57 pontot ér el. Ez a pontszám az egyes pillérek pontszámaiból tevődik össze: 65 a banki felkészültségi-, 40 a fogyasztói percepció- és 76 az átláthatóság alindex.
Az index egyik legfontosabb megállapítása, hogy a hazai bankok már elindultak a fenntarthatóság felé vezető úton - részben a szabályozói megfelelés, részben a növekvő fogyasztói elvárások miatt -, de sok esetben az ügyfelek nem látják ezeket az erőfeszítéseket. Jó példa erre, hogy bár a zöld banki termékek és szolgáltatások minden pénzintézetnél elérhetőek, az ügyfelek alig ötöde (21%) tud ezekről. A videobankolás ma már szintén lehetőség az összes megkérdezett banknál, mégis az ügyfelek közel 60%-a nem tudott róla. A Digitalizáció komponens azonban 77 ponttal a legmagasabb pontszámot érte el a fogyasztói megítélés alindexben, ami a magyar bankok erejét mutatja ezen a területen. Összességében a három részindex közül a Fogyasztói percepció érte el a legalacsonyabb pontszámot (40), ami lényegesen alacsonyabb, mint a Banki felkészültség megítélése részindex 65 pontja. Ez utóbbi pontszám meghaladja a fenntarthatósági percepció-index összpontszámát (57), ami arra utal, hogy a magyar bankok már tesznek lépéseket a környezeti fenntarthatóság irányába, de több területen van még hova fejlődni: a gazdaság fenntarthatóbbá tétele a zöld hitelezés további javítása és több fenntarthatósági termék bevezetése, valamint a fenntarthatóságra összpontosító nemzetközi szövetségekhez való csatlakozás. Emellett az üzleti stratégiában és a működésben is van további fejlesztési potenciál.
A jelentésből az is kiderül, hogy a fenntarthatóság egyre fontosabb kérdés a magyarok számára: minden harmadik megkérdezett hajlandó lenne pénzintézetet váltani annak érdekében, hogy banki ügyletei fenntarthatóbbak legyenek. Ugyanilyen arányban nyilatkoztak a fogyasztók arról, hogy akár még többet is fizetnének azért, hogy a banki szolgáltatások fenntarthatóbbak legyenek. Ez az arány a fiatal, környezettudatos ügyfelek körében 50%.
A fogyasztók több mint egyötöde a fenntartható anyagokból (pl. újrahasznosított műanyag, kukoricakeményítő stb.) készült betéti- és hitelkártyákat, a környezetbarát ügyfélkommunikációt (pl. digitális csatornákon keresztül), a banki nyereség fenntartható célokra történő felajánlását, valamint a környezetbarát fiókok és a digitális banki szolgáltatások fejlesztését jelölte meg a legfontosabb fejlesztendő területként.
Az átláthatóság alindex - amely a bankok nyilvános környezeti fenntarthatósági jelentéseinek minőségét értékeli- kapta a legmagasabb pontszámot (76), ami azt jelzi, hogy a magyar bankszektor már előrehaladást ért el a környezetvédelmi stratégiájának és teljesítményének nyilvánosságra hozatala terén, ami növeli a működés átláthatóságát. További fejlesztésekkel az is biztosítható, hogy a fogyasztók, a befektetők és a nyilvánosság tájékozódjon a bankok fenntarthatósági erőfeszítéseiről.
Az összesített jelentés közzététele mellett a Mastercard minden banknak megküldi egyéni eredményeit, hogy támogassa a fenntarthatóbbá válásukat.
A magyar pénzügyi szolgáltatók környezettudatos átalakulásának támogatása e jelentéssel egybeesik a Mastercard fenntarthatósági küldetésével: jót cselekedve jót tenni. A technológiai vállalat 2020-ban megalakította a Priceless Planet Koalíciót, amelynek célja, hogy a vállalatok és a fogyasztók összefogásával 100 millió fa helyreállítását finanszírozzák a kibocsátás csökkentése, a biológiai sokféleség javítása és a helyi közösségek jóléte érdekében. A Mastercard a svéd fintech céggel, a Doconomyval együttműködve létrehozta a Carbon Calculator-t, egy API-t, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy a banki alkalmazáson keresztül megtekinthessék vásárlásaik becsült szén-dioxid-kibocsátását. A Mastercard úgy véli, hogy a magyar pénzintézetek fenntarthatóság iránti elkötelezettségét már most is jól mutatja, hogy egyre több intézmény csatlakozik ezekhez a kezdeményezésekhez.