Új KATA-szabályok jöhetnek: társadalmi egyeztetésen a törvénytervezet
A tervezet szerint a tételes adózást 2027. január 1-jétől a főfoglalkozású egyéni vállalkozók mellett a nem főfoglalkozású egyéni vállalkozók is választhatják. Így például a nyugdíjasok és a diákok újra lehetnek adóalanyok. Újra megnyílik annak lehetősége, hogy az adózási módot választók kifizetők részére is bocsáthassanak ki számlát. Továbbra sem lehet azonban az adózási módot munkaviszony kiváltására használni, ezt szankció jellegű szabályok akadályozzák meg a tervezet szerint.
Nem választhatják ezt az adózást azok, akik ingatlan bérbeadása, üzemeltetése tevékenységből szereznek bevételt. Ugyancsak kizáró feltétel a bevétel a saját munkáltatótól vagy annak kapcsolt vállalkozásától, a 100 ezer forintot meghaladó adótartozás.
A tételes adó mértékét attól függően határozzák meg, hogy a kisadózó főfoglalkozású kisadózónak minősül-e. A főfoglalkozású kisadózó 2027-ben havonta 100 ezer forintot fizet, 2028.január 1-jétől pedig a tárgyévet megelőző évre megállapított minimálbérhez igazodik az adó mértéke.
A nem főfoglalkozású kisadózó 2027-ben havonta 50 ezer forintot, 2028.január 1-jétől pedig az adó szintén a tárgyévet megelőző évre megállapított minimálbérhez igazodik. A tételes adó teljes összegét az adóalanyiság fennállásának minden megkezdett naptári hónapjára meg kell fizetni a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig - áll az egyeztetésre bocsátott anyagban.
A tételes adó mértékét az állami adó- és vámhatóság a honlapján a tárgyév január 12. napjáig közzéteszi. Az adót az adóévet követő év február 25. napjáig, az adóalanyiság év közbeni megszűnése esetén pedig az adóalanyiság megszűnését követő 30 napon belül kell bevallani és megfizetni.
A tervezet szerint a kifizetőtől származó bevételhez kapcsolódó kiegészítő adó mértéke 15 százalék, amelynek megállapítása során a fizetendő tételes adó összegét beszámítják. Az éves bevételi keretösszeg a jelenlegi kata 18 millió forintos értékéről 22 millió forintra emelkedik, az ezt meghaladó bevételrész után 40 százalékos különadót kell fizetni.
Ezzel párhuzamosan a főfoglalkozású kisadózó társadalombiztosítási ellátásainak alapja is emelkedik: a főfoglalkozású kisadózó a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló törvény szerint biztosítottnak minősül, és a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény szerinti valamennyi ellátásra jogosultságot szerez. Az ellátások számításának alapja havonta 2027-ben 317 ezer forint, 2028. január 1-jétől pedig a tárgyévi minimálbér összege.
A nem főfoglalkozású kisadózó e jogállása alapján biztosítottnak nem minősül, társadalombiztosítási és álláskeresési ellátásra jogosultságot nem szerez.
Átmeneti ideig, 2028. december 31-ig fennmarad a kisadózó vállalkozások tételes adójáról szóló 2022. évi XIII. törvény alkalmazásának lehetősége is. Ezt azonban csak azok az egyéni vállalkozók alkalmazhatják, akik már 2026. december 31-én is adóalanyok voltak. A fizetendő tételes adó mértéke megnő: 2027-ben 75 ezer forintra, 2028-ban pedig 100 ezer forintra. A tételes adó emelésével arányosan emelkedik a kisadózót megillető társadalombiztosítási ellátások alapja is: a jelenlegi havi 108 ezer forintról 2027. január 1-jétől 161 ezer forintra, 2028. január 1-jétől pedig 215 ezer forintra. Aki 2028. december 31-én a kisadózó vállalkozások tételes adójának alanya, az főszabály szerint 2029. január 1-jétől automatikusan, a törvény erejénél fogva a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójának alanyává válik - olvasható a tervezetben.
A jövedelemigazolás kiállítása szempontjából a kisadózó jövedelmének a kisadózó utolsó, a megszerzett bevételről tett bevallásában feltüntetett bevételének 60 százaléka minősül.
A régi kata tételes adójának és ellátási alapjának második lépcsős emelésére vonatkozó rendelkezések 2028. január 1-jén, a régi kata hatályon kívül helyezéséhez kapcsolódó rendelkezések pedig 2029. január 1-jén lépnek hatályba a javaslat alapján. Ha a régi kata szerinti adóalanyiság valamilyen szankció jellegű intézkedés következtében szűnik meg, a kisadózó a megszűnés évében és az azt követő 12 hónapban nem választhatja az e törvény szerinti adóalanyiságot.
Az új adóalanyiság választására vonatkozó nyilatkozatot 2026. december 1-jétől lehet megtenni, amely alapján az adóalanyiság 2027. január 1-jén jön létre.