Új magyar reklámetikai kódex lép hatályba

A magyar marketingkommunikációs szakma legnagyobb ernyőszervezete, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) közleménye szerint a kodifikációs bizottsága és az Önszabályozó Reklám Testület 2021-2022-ben széleskörű szakmai egyeztetés keretében aktualizálta a Magyar Reklámetikai Kódex rendelkezéseit. Az új Magyar Reklámetikai Kódex szabályai átláthatóbb és strukturáltabb szerkezetbe kerültek, igazodva a mai gazdasági, kulturális és társadalmi környezethez, összhangban a nemzetközi önszabályozási sztenderdekkel. A főbb változásokat a KNP LAW jogásza, dr. Kerekes Eszter ismerteti.

Új magyar reklámetikai kódex lép hatályba

A 2023. június 30. napjától kezdődően hatályos új kódex számos ponton egészíti ki az eddigi szabályozást. A korábbi reklámetikai kódex rendelkezései számottevő módosításon estek át, valamennyi cikkelye aktualizálásra került. Az általános szabályai közül az általános reklámtilalmak és korlátozások szabályai jelentősen kibővültek, kiemelt figyelmet fordítva a reklámokban megjelenő személyek, az emberi test és a pozitív testkép védelmére. Erre tekintettel került bele a Kódexbe az a rendelkezés is, amely előírja, hogy kerülni kell a testképet digitális módon torzító manipulációkat, illetve az emberi test öncélú, tárgyként való ábrázolását.

Környezetvédelem

Figyelemmel arra, hogy a társadalomban a globális felmelegedés és az egyre nagyobb kihívást jelentő környezetszennyezés miatt a környezettudatosság szerepe megnőtt, ezzel együtt jelent meg az a jelenség is, hogy vállalkozások a termékük, szolgáltatásaik népszerűsítése érdekében a fogyasztók környezettudatosságát kihasználva a reklámozott terméket, szolgáltatást hamisan környezetbarátként mutatják be. Ez a sokat emlegetett greenwashing jelenség.

A korábbi reklámetikai kódexhez képest az új szabályozás egy aktuálisabb, kiterjedtebb és átfogóbb védelmi rendszert biztosít a fogyasztók megtévesztését illetően. Ennek fényében került bele a Kódex szövegébe többek között az is, hogy a reklámot úgy kell kialakítani, hogy ne éljen vissza a fogyasztók környezettel kapcsolatos aggodalmaival, illetve a zöld állításnak valósnak és pontosnak kell lennie, a reklámozónak azt megfelelően alá kell tudnia támasztani bizonyítékokkal.

Digitális reklámok

A technológiai fejlődés által hozott új kihívásokra és a digitális tér egyre meghatározóbb szerepére tekintettel kiegészült és módosult a digitális térben közzétett reklámokra vonatkozó szabályozás is. Új rendelkezésként került bele a Kódexbe, hogy a közösségi oldalak moderálása során tilos a kommenteket úgy szűrni, hogy kizárólag a reklámozó vállalkozás számára kedvezők maradjanak meg. A sértő, bántó, gúnyolódó, trágár kommentek ugyanakkor törölhetők.

Az influenszer marketing szabályainak a Kódex újításként egy külön cikkelyt szánt, külön definícióként meghatározva azt is, hogy ki minősül influenszernek és mi az influenszer-tartalom, tekintettel arra, hogy rohamosan nő ennek a reklámozási technikának az aránya. A Kódex – a Gazdasági Versenyhivatal által közzétett tájékoztatóval összhangban – rögzíti, hogy a fogyasztó számára egyértelműnek kell lennie annak, hogy a reklámozó és az influenszer között gazdasági érdek, üzleti kapcsolat áll fenn. Továbbá az influenszer köteles megjelölni, hogy a közzétett tartalom reklámnak minősül és hashtag (#) jelek használata esetén a reklámjelleget az első helyen kell feltüntetnie. A reklámjelleg megjelenítésnek közvetlenül, az első látóképben kell kapcsolódnia az adott tartalomhoz, figyelembe véve a különböző eszközök (például okostelefon, laptop, okosóra), valamint a közösségi média platformok sajátosságait is. Nem fogadható el, ha a reklámjellegre vonatkozó utalás nem közvetlenül, hanem közvetetten, például a „Tovább” gombra kattintva ismerhető meg.

Egészségügyi termékek reklámja

A korábbi reklámetikai kódex a legálisan reklámozható vényre kapható gyógyszerek reklámozása esetén azt írta elő, hogy:

- a reklámban jelezni kell, hogy az „vényre kapható gyógyszer”, illetve
- a reklám a hatáskörrel rendelkező szakhatóság által engedélyezett reklámkampány része kell legyen.

Az új Kódex a fenti követelmények megtartása mellett egyértelműsíti a legálisan reklámozható vényre kapható gyógyszerek körét a védőoltások és azokhoz kapcsolódó gyógyszerek meghatározásával.

A fentieken kívül az új Kódex szabályai kiegészültek az edzés-, valamint az életmódprogramok (például diéta) reklámjaira vonatkozó szabályokkal is, így például a Kódexbe bekerült az az előírás, hogy az ilyen reklámoknak ösztönözniük kell a fogyasztót arra, hogy az edzés- vagy életmódprogram megkezdése előtt mérlegelje az egészségi állapotát és konzultáljon az orvosával.

Élelmiszer reklámozása

Az élelmiszerek, ideértve az étrend-kiegészítőket is, reklámozásának szabályai a vonatkozó uniós jogszabállyal összhangban kerültek aktualizálásra és kiegészítésre.

Új követelmény, hogy az egészségre vonatkozó állításoknak engedélyezettnek kell lenniük és az engedélyezett állítások listáján kell szerepelniük. A reklámnak az engedéllyel rendelkező állítást a listában megfogalmazottakkal összeegyeztethető módon kell tartalmaznia. Új szabály, hogy a függőben lévő (on-hold) állítás – vagyis amelyet az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság még nem értékelt vagy az EU Bizottság még nem mérlegelt – csak akkor használható, ha a reklámozó rendelkezik az állításának alátámasztására vonatkozó tudományos adatokkal.

Az új Kódex további követelményként írja elő azt, hogy a táplálkozásra vonatkozó információkat a fogyasztó számára egyértelműen és könnyen érthetően kell megfogalmazni. A tudományos terminológia vagy szókincs használata nem sugallhatja azt, hogy a termékre vagy az életmódra vonatkozó állítás tudományosan alátámasztott. Az új Kódex az előző szabályozással ellentétben azt is meghatározza a reklámozók részére, hogy az élelmiszerek reklámja nem tulajdoníthat a terméknek emberi betegség megelőzésére, kezelésére vagy gyógyítására vonatkozó tulajdonságot, és ilyen tulajdonságra nem is utalhat.

A Kódex újításként azt is megállapítja, hogy mit tekint étrend-kiegészítőnek, valamint meghatározza, hogy az étrend-kiegészítő reklámja nem terjedhet túl az egészségfenntartáson és nem sugallhatja azt, hogy beteg emberek szükségletét elégíti ki. Ezeken túlmenően a Kódex értelmében 2023. június 30. napjától az étrend-kiegészítő reklámjának a termékkategória megjelölését is tartalmaznia kell.

„A Kódex a folyamatosan változó társadalmi környezetben egy olyan új normagyűjteményt biztosít a magyar reklámszakma Kódexet elfogadó és annak magukat önkéntesen alávető szereplőinek, amely a mai, digitális jelenlét uralta korban felmerülő kihívások tekintetében naprakészebb szabályozást nyújt az etikus reklámtevékenység folytatásához” – foglalja össze dr. Kerekes Eszter.

Az amerikai gazdasági teljesítmény növekedése nyolchavi csúcsra gyorsult augusztusban

Az amerikai gazdasági aktivitás növekedése nyolchavi csúcsra gyorsult augusztusban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) csütörtökön közzétett előzetes értékei alapján.
2025. 08. 22. 03:00
Megosztás:

Itt a nagy pálinka törvény! A NAV döntése a pálinkafőzés mennyiségi korlátozásáról

A szabályozás alapján bárki, aki betöltötte a 18. életévét, és saját gyümölcsöt termeszt, jogosult arra, hogy a saját terméséből párlatot állítson elő.
2025. 08. 22. 02:00
Megosztás:

Vége a gázfűtésnek és a fafűtésnek Magyarországon - ez jön helyette

A fosszilis energiahordozók árának állandó emelkedése, valamint az ezekből fakadó környezeti terhelések következtében mind nagyobb szükség van a megújuló energiaforrások és az intelligens vezérlési megoldások bevezetésére a fűtési és hűtési rendszerekben.
2025. 08. 22. 01:00
Megosztás:

Itt a döntés! A nyugdíjas élelmiszer utalvány furcsa címletei

Közel 70 milliárd forint értékben kapnak élelmiszer-utalványt az idős korúak, melynek címleteiről is döntés született.
2025. 08. 22. 00:01
Megosztás:

Eredményes volt az augusztus 20-i vasúti forgalom lebonyolítása

Az ünnepi hétre megerősített kapacitásokkal és ügyelettel készült a MÁV-csoport és az augusztus 20-i ünnepi forgalmat eredményesen bonyolította le a társaság - közölte Hegyi Zsolt vezérigazgató csütörtökön a Facebook-oldalán.
2025. 08. 21. 23:00
Megosztás:

Romlott a fogyasztói hangulat az euróövezetben

Az euróövezetben romlott a fogyasztói hangulat augusztusban az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatóságának (DG ECFIN) csütörtökön közzétett előzetes adatokon alapuló jelentése szerint.
2025. 08. 21. 22:00
Megosztás:

Továbbra is a Yettelé a leggyorsabb magyarországi mobilhálózat

A tavalyi második fél év után 2025 első hat hónapjában is a Yettel nyújtotta a leggyorsabb mobilinternetes hozzáférést Magyarországon az Ookla Speedtest Intelligence valamit a szelessav.net országos összesített átlagsebesség-mérései alapján - közölte a mobilszolgáltató csütörtökön az MTI-vel.
2025. 08. 21. 21:00
Megosztás:

Debrecenben ismét megrendezik a Farmer-Expót

Harmincnegyedik alkalommal rendezik meg az idén augusztus 28-30. között Debrecenben a Farmer-Expo Nemzetközi Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakkiállítást, amelyen az agrárium szinte minden ágazata képviselteti magát - jelentették be a szervezők a rendezvény beharangozó sajtótájékoztatóján csütörtökön a Debreceni Egyetem (DE) Böszörményi úti campusán.
2025. 08. 21. 20:00
Megosztás:

Ingatlanpiaci árrobbanást hozhat az állami Otthon Start program

Több ezer lakásvásárló rohamozza a bankokat egyszerre Szeptember 1-jén indul az államilag támogatott Otthon Start program, amely fix 3 százalékos kamattal kínál lakáshitelt. A Banknavigator.hu szerint példátlan az érdeklődés: a hitelkeresések száma nyolcszorosára nőtt a bejelentés óta. Csongrádi Richárd pénzügyi szakértő szerint az árak akár 20–30 százalékkal is emelkedhetnek, ezért aki vásárolni tervez, annak érdemes mielőbb lépnie. A jogosultsági feltételek rugalmasabbak a korábbiaknál, de az adminisztráció összetett és időigényes. A maximum vételár lakásnál 100, családi háznál 150 millió forint. A program várhatóan jelentős hatást gyakorol a lakáspiacra, különösen Budapesten, ahol egyes kerületeken már most 65 százalékkal nőtt a kereslet.
2025. 08. 21. 19:00
Megosztás:

400 millió forintot fizettek be a vállalkozások önkéntesen az adategyeztetési kampányban

Még szélesebb körben folytatódtak az online számla- és pénztárgépadatok, valamint az áfabevallások eltérését tisztázó adategyeztetési eljárások, a 200 céget megszólító kampány hatására csaknem 400 millió forint hiányzó áfa került vissza a költségvetésbe - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az MTI-vel.
2025. 08. 21. 18:00
Megosztás:

Jövő héten indul a VI. Boglart fesztivál

Augusztus 27-én megnyitja kapuit a Boglart fesztivál és tábor a balatonboglári Babel Campben. Az augusztus 30-ig tartó fesztiválon 20 különféle népzenei és világzenei formáció lép fel, zenészek érkeznek Horvátországtól Chileig. A koncertek, a népzenei tábor és a szakmai showcase mellett idén több családi programmal is készülnek a szervezők, hogy a legkisebbek is felhőtlenül szórakozhassanak.
2025. 08. 21. 17:31
Megosztás:

A Bitcointól a Ripple-ig: az Okalio Mining új korszakot nyit a többdevizás felhőbányászatban!

A globális kriptopiac robbanásszerű növekedésével a bányászat már nem csupán a technológiai guruk és nagyvállalatok kiváltsága.
2025. 08. 21. 17:00
Megosztás:

E-sport fogadási lehetőségek a Verde magyar játékosok számára

Az elmúlt három évben a kiberport Magyarországon túllépett a niche hobbi kategóriáján, és az online fogadások népszerű irányzata közé emelkedett.
2025. 08. 21. 16:58
Megosztás:

2025 első felében is nőtt a hazai földgáz- és kőolaj-kitermelés

2025 első felében is nőtt a hazai földgáz- és kőolaj-kitermelés - áll az Energiaügyi Minisztérium (EM) és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága csütörtöki közös közleményében.
2025. 08. 21. 16:00
Megosztás:

K&H: a magyar kkv-k közel kétharmada tervez fizetésemeléssel a következő 12 hónapban

Ismét közelítik az egy éve mért értékeket a béren kívüli juttatások alkalmazása tekintetében a K&H kkv bizalmi index 2025 második negyedéves kutatási adatai.
2025. 08. 21. 15:00
Megosztás:

Barátság kőolajvezeték: elhatározás nélkül nem lesz átállás

A háború kitörését követően nem először jelenik meg olyan hír a Barátság kőolajvezetékről, hogy ukrán dróntámadás miatt leállt a szállítás. Azt nehéz megítélni, hogy ezek a támadások mennyire szándékosan a MOL nyersolaj ellátását célozták.
2025. 08. 21. 14:00
Megosztás:

Enyhén emelkedett az euróövezeti bérdinamika

Az elmúlt két nap makrogazdasági adatai közül az euróövezeti bérdinamika enyhe emelkedése – 3,4-ről 3,7%-ra – emelhető ki, illetve a Fed kamatmeghatározó üléséről készített jegyzőkönyv, amelyből az derült ki, hogy a döntéshozók többsége a felfelé mutató inflációs kockázatokat fontosabbnak tartja a negatív munkapiaci kockázatoknál.
2025. 08. 21. 13:00
Megosztás:

A mentők 160 embernek nyújtottak segítséget a fővárosi rendezvényeken

Az augusztus 20-ai fővárosi rendezvényeken a mentők 160 embernek nyújtottak segítséget az esti órákig - tájékoztatta az Országos Mentőszolgálat az MTI-t a rendezvények befejezését követően, csütörtökön hajnalban.
2025. 08. 21. 12:00
Megosztás:

Kedden és szerdán is gyengélkedtek az amerikai indexek

Kedden csak a Dow Jones tudta megőrizni az értékét, az S&P 500 és a Nasdaq Composite is – a technológiai részvények gyengélkedése miatt – veszített értékéből. 3,5%-os csökkenéssel a nagy vesztesek között volt az Nvidia.
2025. 08. 21. 11:00
Megosztás:

A pénteki Trump-Putyin csúcstalálkozó óta óvatos optimizmus látszott az európai piacokon

Kedden kivétel nélkül emelkedtek a főbb európai indexek. A pénteki Trump-Putyin csúcstalálkozó óta óvatos optimizmus látszott az európai piacokon, amit a fegyvergyártók ellentétes irányú csökkenő trendje kísért.
2025. 08. 21. 10:00
Megosztás: