Új magyar reklámetikai kódex lép hatályba

A magyar marketingkommunikációs szakma legnagyobb ernyőszervezete, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) közleménye szerint a kodifikációs bizottsága és az Önszabályozó Reklám Testület 2021-2022-ben széleskörű szakmai egyeztetés keretében aktualizálta a Magyar Reklámetikai Kódex rendelkezéseit. Az új Magyar Reklámetikai Kódex szabályai átláthatóbb és strukturáltabb szerkezetbe kerültek, igazodva a mai gazdasági, kulturális és társadalmi környezethez, összhangban a nemzetközi önszabályozási sztenderdekkel. A főbb változásokat a KNP LAW jogásza, dr. Kerekes Eszter ismerteti.

Új magyar reklámetikai kódex lép hatályba

A 2023. június 30. napjától kezdődően hatályos új kódex számos ponton egészíti ki az eddigi szabályozást. A korábbi reklámetikai kódex rendelkezései számottevő módosításon estek át, valamennyi cikkelye aktualizálásra került. Az általános szabályai közül az általános reklámtilalmak és korlátozások szabályai jelentősen kibővültek, kiemelt figyelmet fordítva a reklámokban megjelenő személyek, az emberi test és a pozitív testkép védelmére. Erre tekintettel került bele a Kódexbe az a rendelkezés is, amely előírja, hogy kerülni kell a testképet digitális módon torzító manipulációkat, illetve az emberi test öncélú, tárgyként való ábrázolását.

Környezetvédelem

Figyelemmel arra, hogy a társadalomban a globális felmelegedés és az egyre nagyobb kihívást jelentő környezetszennyezés miatt a környezettudatosság szerepe megnőtt, ezzel együtt jelent meg az a jelenség is, hogy vállalkozások a termékük, szolgáltatásaik népszerűsítése érdekében a fogyasztók környezettudatosságát kihasználva a reklámozott terméket, szolgáltatást hamisan környezetbarátként mutatják be. Ez a sokat emlegetett greenwashing jelenség.

A korábbi reklámetikai kódexhez képest az új szabályozás egy aktuálisabb, kiterjedtebb és átfogóbb védelmi rendszert biztosít a fogyasztók megtévesztését illetően. Ennek fényében került bele a Kódex szövegébe többek között az is, hogy a reklámot úgy kell kialakítani, hogy ne éljen vissza a fogyasztók környezettel kapcsolatos aggodalmaival, illetve a zöld állításnak valósnak és pontosnak kell lennie, a reklámozónak azt megfelelően alá kell tudnia támasztani bizonyítékokkal.

Digitális reklámok

A technológiai fejlődés által hozott új kihívásokra és a digitális tér egyre meghatározóbb szerepére tekintettel kiegészült és módosult a digitális térben közzétett reklámokra vonatkozó szabályozás is. Új rendelkezésként került bele a Kódexbe, hogy a közösségi oldalak moderálása során tilos a kommenteket úgy szűrni, hogy kizárólag a reklámozó vállalkozás számára kedvezők maradjanak meg. A sértő, bántó, gúnyolódó, trágár kommentek ugyanakkor törölhetők.

Az influenszer marketing szabályainak a Kódex újításként egy külön cikkelyt szánt, külön definícióként meghatározva azt is, hogy ki minősül influenszernek és mi az influenszer-tartalom, tekintettel arra, hogy rohamosan nő ennek a reklámozási technikának az aránya. A Kódex – a Gazdasági Versenyhivatal által közzétett tájékoztatóval összhangban – rögzíti, hogy a fogyasztó számára egyértelműnek kell lennie annak, hogy a reklámozó és az influenszer között gazdasági érdek, üzleti kapcsolat áll fenn. Továbbá az influenszer köteles megjelölni, hogy a közzétett tartalom reklámnak minősül és hashtag (#) jelek használata esetén a reklámjelleget az első helyen kell feltüntetnie. A reklámjelleg megjelenítésnek közvetlenül, az első látóképben kell kapcsolódnia az adott tartalomhoz, figyelembe véve a különböző eszközök (például okostelefon, laptop, okosóra), valamint a közösségi média platformok sajátosságait is. Nem fogadható el, ha a reklámjellegre vonatkozó utalás nem közvetlenül, hanem közvetetten, például a „Tovább” gombra kattintva ismerhető meg.

Egészségügyi termékek reklámja

A korábbi reklámetikai kódex a legálisan reklámozható vényre kapható gyógyszerek reklámozása esetén azt írta elő, hogy:

- a reklámban jelezni kell, hogy az „vényre kapható gyógyszer”, illetve
- a reklám a hatáskörrel rendelkező szakhatóság által engedélyezett reklámkampány része kell legyen.

Az új Kódex a fenti követelmények megtartása mellett egyértelműsíti a legálisan reklámozható vényre kapható gyógyszerek körét a védőoltások és azokhoz kapcsolódó gyógyszerek meghatározásával.

A fentieken kívül az új Kódex szabályai kiegészültek az edzés-, valamint az életmódprogramok (például diéta) reklámjaira vonatkozó szabályokkal is, így például a Kódexbe bekerült az az előírás, hogy az ilyen reklámoknak ösztönözniük kell a fogyasztót arra, hogy az edzés- vagy életmódprogram megkezdése előtt mérlegelje az egészségi állapotát és konzultáljon az orvosával.

Élelmiszer reklámozása

Az élelmiszerek, ideértve az étrend-kiegészítőket is, reklámozásának szabályai a vonatkozó uniós jogszabállyal összhangban kerültek aktualizálásra és kiegészítésre.

Új követelmény, hogy az egészségre vonatkozó állításoknak engedélyezettnek kell lenniük és az engedélyezett állítások listáján kell szerepelniük. A reklámnak az engedéllyel rendelkező állítást a listában megfogalmazottakkal összeegyeztethető módon kell tartalmaznia. Új szabály, hogy a függőben lévő (on-hold) állítás – vagyis amelyet az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság még nem értékelt vagy az EU Bizottság még nem mérlegelt – csak akkor használható, ha a reklámozó rendelkezik az állításának alátámasztására vonatkozó tudományos adatokkal.

Az új Kódex további követelményként írja elő azt, hogy a táplálkozásra vonatkozó információkat a fogyasztó számára egyértelműen és könnyen érthetően kell megfogalmazni. A tudományos terminológia vagy szókincs használata nem sugallhatja azt, hogy a termékre vagy az életmódra vonatkozó állítás tudományosan alátámasztott. Az új Kódex az előző szabályozással ellentétben azt is meghatározza a reklámozók részére, hogy az élelmiszerek reklámja nem tulajdoníthat a terméknek emberi betegség megelőzésére, kezelésére vagy gyógyítására vonatkozó tulajdonságot, és ilyen tulajdonságra nem is utalhat.

A Kódex újításként azt is megállapítja, hogy mit tekint étrend-kiegészítőnek, valamint meghatározza, hogy az étrend-kiegészítő reklámja nem terjedhet túl az egészségfenntartáson és nem sugallhatja azt, hogy beteg emberek szükségletét elégíti ki. Ezeken túlmenően a Kódex értelmében 2023. június 30. napjától az étrend-kiegészítő reklámjának a termékkategória megjelölését is tartalmaznia kell.

„A Kódex a folyamatosan változó társadalmi környezetben egy olyan új normagyűjteményt biztosít a magyar reklámszakma Kódexet elfogadó és annak magukat önkéntesen alávető szereplőinek, amely a mai, digitális jelenlét uralta korban felmerülő kihívások tekintetében naprakészebb szabályozást nyújt az etikus reklámtevékenység folytatásához” – foglalja össze dr. Kerekes Eszter.

Okoshűtők és adatvezérelt háztartások: így alakítják át az energiamenedzsmentet

Az okoshűtőszekrény nem futurisztikus luxuscikk – már a háztartások intelligens központjainak egyik sarokkövét képezi. A hagyományos hűtők folyamatos energiafogyasztása mellett az új generációs berendezések adatvezérelt döntésekkel minimalizálják a költségeket, és optimalizálják az ellátás folyamatát. Az adatgyűjtés és a mesterséges intelligencia segítségével ezek az eszközök folyamatosan tanulnak a felhasználói szokásokról, és ezek alapján reagálnak a változó körülményekre.
2025. 10. 30. 18:00
Megosztás:

Trump: több témában megállapodtunk Hszi Csin-pinggel

A kiemelten fontos ásványkincsek kínai szállításáról és amerikai mezőgazdasági termékek nagy mennyiségű kínai vásárlásáról is megállapodott Donald Trump amerikai elnök és Hszi Csin-ping kínai elnök Dél-Koreában tartott találkozóján - erősítette meg az amerikai elnök a közösségi oldalán csütörtökön.
2025. 10. 30. 17:30
Megosztás:

A Wizz Air minden eddiginél több járatot indít Budapestről a télen

A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak, és 59 célállomásra indít járatokat - közölte a légitársaság az MTI-vel csütörtökön.
2025. 10. 30. 17:00
Megosztás:

Az OKSZ szerint az árrésstopot kivezetni kellett volna, nem kiterjeszteni

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) értetlenül áll azelőtt, hogy a kormány minden egyeztetés nélkül meghosszabbította az árrésstopot, sőt kiterjesztette azt új termékekre is - így reagált a szövetség Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek csütörtökön a Kormányinfón elhangzott bejelentésére, amely szerint 2026 február 28-ig meghosszabbították az árréscsökkentést.
2025. 10. 30. 16:30
Megosztás:

Iránytű Intézet kutatás: új ipari beruházást várnak a dunaújvárosiak

Dunaújváros iparváros, és az is szeretne maradni – ez derül ki a helyi lakosság körében végzett reprezentatív kutatásból*. A dunaújvárosiak döntő többsége úgy látja: új ipari beruházás segítene a helyi kohászat összeomlása nyomán nehéz helyzetbe került településen; ez szerintük kormányzati vagy nagyvállalati feladat lenne.
2025. 10. 30. 16:00
Megosztás:

Negyedéves alapon stagnált a GDP a harmadik negyedévben

A KSH ma reggel tette közzé a harmadik negyedéves GDP-re vonatkozó első gyorsbecslését. A tényadat negyedéves összehasonlításban megfelelt az általunk várt stagnálásnak. Éves összehasonlításban a nyers adatok szerint 0,6 százalékkal bővült a gazdaság teljesítménye az adatrevízió után.
2025. 10. 30. 15:30
Megosztás:

Októberben javult a gazdasági hangulat az euróövezetben

Két és fél éves csúcsra javult októberben az euróövezet gazdasági hangulatindexe az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatósága (DG ECFIN) felmérésének csütörtökön publikált eredménye alapján.
2025. 10. 30. 15:00
Megosztás:

Beigazolódtak a várakozások: már Budapesten is korlátozzák a beköltözéseket

Beigazolódtak az ingatlan.com áprilisban és májusban megfogalmazott várakozásai az önazonossági törvény kapcsán: a budapesti kerületeket is elérte szabályozási hullám, mivel 2026 januárjától XVI. kerület is feltételekhez köti a beköltözéseket.
2025. 10. 30. 14:30
Megosztás:

Ősszel is magas fordulatszámon teljesít a turizmus – szeptemberben 8%-kal pihentek többen

Magyarország a hazai és a nemzetközi utazók számára is egyre vonzóbb turisztikai desztinációvá válik. 2025 szeptemberében több mint 1,6 millió vendég érkezett a hazai szálláshelykere, ami 8,3%-kal több, mint 2024 azonos időszakában. A szálláshelyek 3,8 millió vendégéjszakát regisztráltak, 5,6%-kal többet, mint tavaly szeptemberben.
2025. 10. 30. 14:00
Megosztás:

Növekszik a gyertyák exportja Magyarországról 2020 és 2024 között. A fő célpiacok: Németország, Dánia és Csehország

November 1-jén, mindenszentek napján Magyarországon is milliók gyújtanak gyertyát a temetőkben, hogy megemlékezzenek elhunyt szeretteikről. Bár az ünnep elsősorban lelki jelentőséggel bír, a külkereskedelmi adatok azt mutatják, hogy a gyertyaipar gazdasági szempontból is fontos szerepet tölt be. Az Akcenta, a Nemzetközi Kereskedelmi Központ (ITC) adatai alapján készült elemzése szerint Magyarország gyertyaexportja 2020 és 2024 között 34,8 millió euróról 54,2 millió euróra nőtt. Bár 2023-hoz képest 9,3%-os visszaesés figyelhető meg, az ágazat továbbra is pozitív külkereskedelmi egyenleget mutat – 2024-ben ez 4,06 millió eurót tett ki.
2025. 10. 30. 13:30
Megosztás:

A Bitget és a Nansen közös jelentése 23,1 milliárd dolláros intézményi likviditási növekedést mutat, miközben a Bitget UEX újradefiniálja a piaci hozzáférést

A világ legnagyobb univerzális tőzsdéjeként (Universal Exchange – UEX) ismert Bitget a Nansennel közösen készített új likviditási elemzésben kapott kiemelt szerepet, amely a kriptovaluták intézményi elfogadásában betöltött gyorsuló szerepét vizsgálja.
2025. 10. 30. 13:00
Megosztás:

Továbbra sem tudott igazán megindulni a magyar gazdaság

2025 harmadik negyedévében a magyar gazdaság teljesítménye 0,6%-kal haladta meg az előző év azonos negyedévét. A második negyedévhez képest stagnált a GDP.
2025. 10. 30. 12:30
Megosztás:

Megegyezett a közös programban az új kormánykoalícióról tárgyaló három cseh párt

Megegyezett a közös programban - amely a jövőbeni kormányprogram alapját, lényegét fogja képezni - szerdán Prágában az új kormánykoalíció létrehozásáról tárgyaló három cseh párt.
2025. 10. 30. 12:00
Megosztás:

Az XRP túlteljesítette a Bitcoin, Ethereum és Solana együttes piaci kapitalizációját a harmadik negyedévben

A vezető elemzőcég, a Messari kedden tette közzé a „State of the XRP Ledger” című jelentését, amely az XRP Ledger növekvő erejét emeli ki az idei év harmadik negyedévében.
2025. 10. 30. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak ma a befektetők?

Többnyire a negatív tartományban álltak ma reggel az ázsiai-csendes-óceáni térség tőzsdéi.
2025. 10. 30. 11:00
Megosztás:

A Fed döntését követően emelkedett az amerikai 10 éves hozam, miközben az európai hosszú hozamokban nem volt érdemi mozgás

A Fed tegnap a vártnak megfelelően 25 bázisponttal, 3,75-4%-ra csökkentette az irányadó kamat célsávját, egy döntéshozó 50 bázispontos vágásra szavazott, egy pedig tartásra.
2025. 10. 30. 10:30
Megosztás:

Vegyesen zártak a Wall Street vezető indexei

A szerdai kereskedés során vegyesen zártak az amerikai részvénypiacok.
2025. 10. 30. 10:00
Megosztás:

Vegyesen zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek

Vegyesen zártak tegnap a főbb európai részvénypiacok. Az első becslés szerint a spanyol gazdaság 0,6%-kal nőtt az előző negyedévhez képest a harmadik negyedévben, ami elmarad a második negyedévi 0,8%-tól, de összhangban van a várakozásokkal.
2025. 10. 30. 09:30
Megosztás:

A magyar közbeszerzési rendszer még Brüsszel szerint is a harmadik legjobb Európában

„A GVH erős támasz a közbeszerzési kartellek feltárásában” – hívta fel a figyelmet Rigó Csaba Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) „Tízéves a közbeszerzési törvény” című konferenciáján, Budapesten. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke aláhúzta: a nemzeti versenyhatóság figyel és határozottan fellép a kartell megállapodásokkal szemben. A GVH évente több mint 1500 tendert vizsgál, amely nemzetközi összevetésben is figyelemre méltó.
2025. 10. 30. 09:00
Megosztás:

Gyengült csütörtök reggelre a forint

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 30. 08:30
Megosztás: