Újabb versenyhatósági vizsgálat indult a HelloPay Zrt. ellen
A közlemény szerint a fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosító társaság a hatóság gyanúja szerint - a korábbi bírságok ellenére - olyan tisztességtelen gyakorlatot folytat a terminálok borravaló-választási folyamata során, amellyel többlet-döntéshozatalra kényszeríti a fogyasztókat.
A GVH 2019 végén 20 millió forintra bírságolta a céget, amiért fizetőtermináljain alapbeállításként alkalmazta a 10 százalékos borravalót. A versenyhatóság akkor megengedhetetlen pszichés nyomásnak nevezte, hogy a 10 százalék mindig hozzáadódik a fizetendő összeghez, ha a vásárló azt nem módosítja.
2021 végén újabb eljárást indított a GVH a cég ellen és 6 millió forintos bírságot szabtak ki, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot, vagyis alapbeállításként továbbra is a 10 százalékos borravaló fizetési lehetőségét ajánlotta fel a rendszer.
A most indult versenyhatósági eljárás ismételten a cég termináljain végbemenő kártyás fizetések borravaló-választási folyamatának tisztességességét vizsgálja, mivel a szolgáltató - különös tekintettel a terminálhasználat jellemző időzítésére, helyére, jellegére - valószínűleg jogsértően készteti döntéshozatalra a fogyasztókat az eredeti ügyleti döntésükön (például étel-, ital-, ajándékvásárlás) felül - közölte a hatóság.
A rendszer vizuális kialakítása, a betűméret, illetve az előre meghatározott tájékoztatás (például "Kérjük állítsa be a borravaló mértékét: 0-20 százalék") ugyanis gátolhatja a fogyasztókat abban, hogy önállóan, befolyásmentesen dönthessenek - közölték.
A GVH hangsúlyozta: a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. A versenyhatóságnak három hónapja van az eljárás lefolytatására, amely két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
------------
Versenyhátrányt okoz a GVH - a HelloPay álláspontja
A HelloPay álláspontja a Gazdasági Versenyhivatal digitális borravaló rendszert érintő vizsgálatával kapcsolatban
A HelloPay megdöbbenéssel olvasta a GVH honlapján (2022.11.09.) közzétett sajtóközleményt, amely arról tájékoztatja a közvéleményt, hogy a Hivatal ismételten vizsgálatot indított társaságunkkal szemben egy korábban már lezárt ügyben.
Az újabb vizsgálat megindítása jogilag kifogásolható, ezen túlmenően a vizsgálódás megindításával kapcsolatos kommunikáció indokolatlan, hírnevünkre nézve káros és súlyos versenyhátrányt okoz, egyúttal sérti a vendéglátóiparban dolgozók érdekeit is.
A mindössze megindítási folyamatban lévő vizsgálatról szóló híradás széles körűen jelent meg a hazai sajtóban, ez pedig jelentősen csorbíthatja a HelloPay hírnevét és hátrányosan érinti partneri megállapodásairól szóló tárgyalásait, egyúttal versenyhátrányba hozza hasonló üzleti konstrukcióval dolgozó riválisaival szemben is. Ide tartozik, hogy a GVH mindössze egyetlen bejelentés miatt indított újabb vizsgálatot és adott ki előzetes közleményt, tehát nem tömeges fogyasztói panaszra reagált a Hivatal – miközben eljárása alkalmas arra, hogy a szórakozóhelyek vendégei körében, és a személyzet irányában is hangulatot keltsen, bizalmatlanságot szüljön.
Leszögezzük, hogy a HelloPay nem csupán módosította a fizetőterminálokon futó digitális borravaló adás működési mechanizmusát, de a változtatásokat a GVH korábbi iránymutatásaival összhangban, a GVH által írásban is elismert, méltányolt módon tette meg. „A jogbiztonságba vetett hitünket ássa alá, hogy a GVH egy olyan piaci megoldással kapcsolatban indít eljárást, melyre vonatkozóan a Hivatal a korábbi eljárást lezáró utóvizsgálati határozatban, éppen egy évvel ezelőtt azt írta le, hogy a bemutatott megoldás összhangban van a jogszabályi előírásokkal” – hívja fel a figyelmet a megindított eljárással kapcsolatban Varga Norbert, a HelloPay Zrt. vezérigazgatója.
Hangsúlyozzuk, hogy a terminálok használatával a fogyasztók szabad akaratukból és legjobb belátásuk szerint dönthetnek arról, akarnak-e, és ha igen, milyen mértékű borravalót adni a terminálokat használó partnereinknél. Fontos látni, hogy a GVH indokolatlan hírverésével nem csupán a HelloPay fizetőterminálokat üzemeltető vállalkozást hozza versenyhátrányba, egyúttal a már bevett eljárásnak tekinthető digitális borravaló adás lehetőségének ellehetetlenítésével komoly károkat okoz a járványidőszak után a rezsiválságtól szenvedő vendéglátóiparnak, sőt, a vendéglátásban dolgozó munkavállalóknak is, akik a digitális borravalóból közvetlenül, azonnali módon, transzparensen és legálisan részesülhettek. Ennek megfelelően a digitális borravaló bevezetése, transzparens jellege miatt jelentős segítség lehetne a vendéglátóiparban dolgozók bérrendezésében.
A HelloPay Zrt. minden fenntartása ellenére, ahogyan eddig is, továbbra is mindenben együttműködik a GVH-val a vizsgálat lefolytatásának támogatásában, és megtesz mindent a helyzet megnyugtató rendezése érdekében.
--------
A HellopPay eljuttatta válaszát a szerkesztőségünknek, amit változtatás nélkül közlünk:
A HelloPay álláspontja a Gazdasági Versenyhivatal digitális borravaló rendszert érintő vizsgálatával kapcsolatban:
A HelloPay megdöbbenéssel olvasta a GVH honlapján (2022.11.09.) közzétett sajtóközleményt, amely arról tájékoztatja a közvéleményt, hogy a Hivatal ismételten vizsgálatot indított társaságunkkal szemben egy korábban már lezárt ügyben. Az újabb vizsgálat megindítása jogilag kifogásolható, ezen túlmenően a vizsgálódás megindításával kapcsolatos kommunikáció indokolatlan, hírnevünkre nézve káros és súlyos versenyhátrányt okoz, egyúttal sérti a vendéglátóiparban dolgozók érdekeit is.
A mindössze megindítási folyamatban lévő vizsgálatról szóló híradás széles körűen jelent meg a hazai sajtóban, ez pedig jelentősen csorbíthatja a HelloPay hírnevét és hátrányosan érinti partneri megállapodásairól szóló tárgyalásait, egyúttal versenyhátrányba hozza hasonló üzleti konstrukcióval dolgozó riválisaival szemben is. Ide tartozik, hogy a GVH mindössze egyetlen bejelentés miatt indított újabb vizsgálatot és adott ki előzetes közleményt, tehát nem tömeges fogyasztói panaszra reagált a Hivatal – miközben eljárása alkalmas arra, hogy a szórakozóhelyek vendégei körében, és a személyzet irányában is hangulatot keltsen, bizalmatlanságot szüljön.
Leszögezzük, hogy a HelloPay nem csupán módosította a fizetőterminálokon futó digitális borravaló adás működési mechanizmusát, de a változtatásokat a GVH korábbi iránymutatásaival összhangban, a GVH által írásban is elismert, méltányolt módon tette meg. „A jogbiztonságba vetett hitünket ássa alá, hogy a GVH egy olyan piaci megoldással kapcsolatban indít eljárást, melyre vonatkozóan a Hivatal a korábbi eljárást lezáró utóvizsgálati határozatban, éppen egy évvel ezelőtt azt írta le, hogy a bemutatott megoldás összhangban van a jogszabályi előírásokkal” – hívja fel a figyelmet a megindított eljárással kapcsolatban Varga Norbert, a HelloPay Zrt. vezérigazgatója.
Hangsúlyozzuk, hogy a terminálok használatával a fogyasztók szabad akaratukból és legjobb belátásuk szerint dönthetnek arról, akarnak-e, és ha igen, milyen mértékű borravalót adni a terminálokat használó partnereinknél. Fontos látni, hogy a GVH indokolatlan hírverésével nem csupán a HelloPay fizetőterminálokat üzemeltető vállalkozást hozza versenyhátrányba, egyúttal a már bevett eljárásnak tekinthető digitális borravaló adás lehetőségének ellehetetlenítésével komoly károkat okoz a járványidőszak után a rezsiválságtól szenvedő vendéglátóiparnak, sőt, a vendéglátásban dolgozó munkavállalóknak is, akik a digitális borravalóból közvetlenül, azonnali módon, transzparensen és legálisan részesülhettek. Ennek megfelelően a digitális borravaló bevezetése, transzparens jellege miatt jelentős segítség lehetne a vendéglátóiparban dolgozók bérrendezésében.
A HelloPay Zrt. minden fenntartása ellenére, ahogyan eddig is, továbbra is mindenben együttműködik a GVH-val a vizsgálat lefolytatásának támogatásában, és megtesz mindent a helyzet megnyugtató rendezése érdekében.