Üres stadionok? Nem gond, az európai labdarúgópiac bevétele így is növekedett
A rekordokat döntő női Európa-bajnokságot követően, valamint az első téli FIFA-világbajnokság előtt a Deloitte elemezte az európai klubok pénzügyi teljesítményét a viharos 2020/21-es szezonra vonatkozóan. A jelentés szerint az öt legnagyobb európai bajnokság bevétele (angol, spanyol, olasz, német, francia) - amelyek az európai labdarúgópiac 57%-át képviselik - 3%-kal, 15,6 milliárd euróra nőtt.
Az angol bajnokság dominanciája
Az angol Premier League klubbevételei - nagyrészt az elhalasztott közvetítési bevételeknek köszönhetően - 8%-kal, 5,5 milliárd euróra nőttek 2020/21-ben. További optimizmusra adhat okot, hogy a Deloitte számításai szerint a Premier League-klubok 2022/23-as szezonban várható összesített árbevétele meghaladhatja a 7 milliárd eurót, ami elsősorban a maximális stadionkihasználtságnak, az új közvetítési díjaknak és egyéb kereskedelmi megállapodásoknak köszönhetőek.
“Ha csupán a Premier League klubok bevételeit nézzük, akkor azt feltételezhetjük, hogy kevésbé érintette őket a világjárvány, azonban ez annak is köszönhető, hogy jelentősen átalakították az üzleti modelljüket. A klubok pénzügyi beszámolóiból az is látszik, hogy nem kellett jelentős összegű adósságot vállalniuk, mint más európai ligában játszó kluboknak. Bár még mindig vannak jelentős kihívások, a Premier League összes klubja bizakodva tekinthet a jövőbe” - hangsúlyozta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási üzletágának vezetője.
A Bundesligában és a La Ligában csökkentek a bevételek a 2020/21-es szezonban. A német liga 6%-kal csökkenő, 3,0 milliárd euró összbevételről számolt be, hasonlóan a spanyol bajnoksághoz, ahol a bevételek szintén 6%-kal, 2,9 milliárd euróra csökkentek. 2013/14 óta először könyveltek el veszteséget a működési eredményben a spanyol klubbok együttesen.
Ezzel szemben az olasz Serie A klubjai a 2020/21-es szezonban a legnagyobb százalékos növekedést produkálták az összesített bevételek tekintetében a top bajnokságok között: 23%-os növekedéssel 2,5 milliárd euró bevételt könyvelhettek el. Míg A francia Ligue 1 klubok bevételei mindössze 1%-kal, 1,6 milliárd euróra nőttek, mivel a bajnokság lerövidítése, nem pedig a mérkőzések elhalasztása mellett döntött a szövetség.
Új üzleti modellek, új befektetők
A 2020/21-es szezonban a mérkőzések jelentős részét zárt kapuk mögött vagy csökkentett befogadóképességgel játszották, ami a meccsnapokból származó bevételek szinte teljes kiesését okozta. Annak ellenére, hogy számos klub veszteséges volt, az európai labdarúgópiac jelentős árbevétel növekedést ért el az elmúlt évben. A COVID-19 járvány hatása alapvetően megváltoztatta az európai labdarúgás pénzügyi irányítását. A ligáknak és kluboknak új, külső befektetőket kellett keresniük, és reagálniuk kellett az átigazolási kiadások és a klubok működése körüli trendek megváltozására.
“A labdarúgás vonzó lehetőségnek bizonyul a nemzetközi befektetők egyre növekvő csoportja számára. A legnagyobb európai bajnokságokban 2021-ben tizenöt klub-befektetés történt, ami több, mint 2019-ben és 2020-ban együttvéve. A befektetések túlnyomó többségét (87%) nagy vagyonnal rendelkező magánszemélyek és magántőke alapok hajtották végre, a befektetések több mint kétharmada pedig az Egyesült Államokból érkezett” - emelte ki Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási üzletágának igazgatója.
A többklubos tulajdonlás (MCO - Multi-Club Ownership) is egyre népszerűbb, jelenleg több mint 70 MCO-t tartanak számon, ami több mint kétszerese az öt évvel ezelőtti számnak (28). A Premier League 20 klubjából kilenc működik MCO-modellben. Az MCO rendszerben egy cég rendelkezik nagy mennyiségű, befolyással bíró részesedéssel egyszerre kettő vagy több klubban. A több klubbos modell lényege a játékosok fejlesztése és áramlása a sztárcsapat (pl. Manchester City) és a többi tulajdonolt csapat között.
Figyelnie kell azonban a klubboknak mennyit költenek, hiszen a pénzügyi fair play szabályainak megszegése komoly büntetéssel járhat. A Financial Fair Play jelenleg kimondja, hogy a klubok költése a fizetésekben és igazolásokban nem haladhatja meg az összbevétel hetven százalékát. Ezek a szabályok segítenek felkészíteni a csapatokat egy nehezebb pénzügyi helyzetre és tudatosabb befektetésekre ösztönzik őket.
A növekvő televíziós nézettség és jegyeladások miatt a női labdarúgó piac is egyre több befektetőt és szponzort vonz. A 2022-es női EB döntőjét például 87 192 néző izgulta végig a Wembley-ben, ahol a házigazda angolok hosszabításban győzték le a németeket. Ráadásul a helyszínre kilátogató szurkolók mellett a BBC-n 17,4 millióan követték figyelemmel az Eb-döntőt.