Ursula von der Leyen beleszállt a kínai autógyártókba
Az EU-nak kevésbé fájt a kínai mobilgyártók előretörése, mert az európai bajnokot, a Nokiát az Apple végezte ki. Azzal nem volt mit tenni, szimplán – messze – jobb volt, mint az akkor már jó ideje bénázó (gyenge új operációs rendszert fejlesztő) európai cég. Most viszont az európai bajnokokat fenyegeti Ázsia legnagyobb országa. Sőt, – valljuk meg – harapófogóba kerültek. Nyugatról a Tesla, keletről pedig a kínai márkák gyilkolhatják az értékesítéseiket.
Ráadásul a német állam folyamatosan építi le az elektromos autók vásárlására adott, s jelentős mértékűnek tekinthető támogatásokat. A már amúgy is jelentősen (a korábbi 25 százalékról 15 százalékra) csökkentett támogatások év végén még tovább esnek 10 százalék környékére, aztán 2025-től teljesen megszűnnek.
Ráadásul szeptember 1-től már csak a magánszemélyek számára érhetők el. Így talán nem is csak Macronnak akart kedvezni a sokak által csak „újraválasztási kampánynak” nevezett nyitóbeszédében.
A Volkswagen korábban a nagy kereslet miatt 2.700 munkavállalót vett fel átmeneti jelleggel a zwickaui gyárába, ahonnan a pletykák szerint most 300-at menesztenek, míg a többi munkás sorsa egyelőre bizonytalan. Ugyanis a támogatások leépítése után már kevésbé kelendők a VW nem igazán olcsó elektromos autói. A hírt a cég egyelőre nem erősítette meg.
Pedig az elektromos autó eladások júliusban 60 százalékkal emelkedtek év per év alapon az EU-ban (13,6 százalékos részesedéssel), míg a teljes gépjármű értékesítés 15,2 százalékkal növekedett. Ugyanakkor az idei évben az eladások még mindig 22 százalékkal maradnak el a 2019-es, utolsó „béke” évitől.
Szóval hiába a belengetett 27,5 százalékos potenciális adó a kínai elektromos autókra, a német autógyártók (BMW, Mercedes, VW) ma is inkább nehezékként viselkednek a DAX indexben, 2 százalék körüli csökkenésekkel. Pedig bizonyos mérőszámok alapján elég olcsónak tekinthetők. Viszont úgy látszik, ez sem hatja meg a befektetőket.