USA telekom: ígéretes lehetőségek

A csőd szélén tántorgó cégek most újra szilárdan állnak a lábukon. Korábban az ágazat lomha, lassú mozgásáról volt híres. A távközlés egy rendkívül tőkeigényes terület, és mivel a hálózatok korszerűsítése sok pénzbe kerül − a megtérülés pedig néha kiábrándító −, a régi, hagyományos cégekre mindig is az alacsony beruházási kedv volt jellemző. A változás azonban megkezdődött, nem utolsósorban az üvegszálas optikai hálózatok iránti kereslet növekedése miatt.
Az üvegszálas vezetékek szerepe egyre fontosabb, mivel egyre több fogyasztó igényli, hogy bevezessék az otthonába, de a vállalatok is megkezdték az AI és a gépi tanulás beépítését az üzleti modelljeikbe, ez pedig olyan vállalati minőségű, távolsági kábelhálózatot igényel, amely képes hatalmas mennyiségű adatot nagy sebességgel továbbítani. Bár ezek a tendenciák az ágazat alapvető gazdasági jellemzőit nem változtatták meg, és a mesterséges intelligencia iránti jövőbeli kereslet körüli felhajtás is talán kissé erőltetett, azt nem túlzás kijelenteni, hogy a kereslet e két pillérére támaszkodó piaci hangulatváltás megmentette az ágazatot − legalábbis egyelőre.
Különösen az otthoni üvegszálas internetre szakosodott vállalatok megítélésében tapasztalható látványos fordulat. A száloptikai hálózatok kiépítése mindig is drága művelet volt: a kábel bevezetése akár 1500 dollárba is kerülhet lakóingatlanonként, majd hálózatba történő bekapcsolás további 600 dollárt jelenthet ügyfelenként. Sok ilyen vállalkozás nehezen vészelte át azt az időszakot, amíg a beruházásai megtérülésére várt.
A Frontier Communications például 2020-ban az USA csődtörvényének 11. fejezete szerinti (reorganizációs) csődeljárást indított önmaga ellen, a Lumen Technologies pedig épp a közelmúltban, 2024 novemberében esett át agresszív szerkezetátalakításon és adósságcserén, miután nem tudta teljesíteni törlesztési kötelezettségeit. Az ezekhez hasonló történetek miatt a nagy távközlési cégek vonakodnak megjelenni az üvegszálas hálózatok piacán.
A kereslet növekedése és az alacsony értékeltségek hatására azonban 2024-ben már létrejött néhány nagy fúziós üzlet, és továbbiakra is van kilátás. Bár a száloptikás cégek cashflow-ja néha kihívásokkal küzd, viszont hosszú távú, jövőbiztos technológiát üzemeltetnek, amely olcsó és könnyen korszerűsíthető. Ezek az erények, valamint a 2022-es és 2023-as piaci mélypont idején bekövetkezett értékcsökkenés a száloptikai vállalatokat vonzó vételi lehetőséggé tették a nagyobb szereplők számára.
2024 negyedik negyedévében a Bell Canada bejelentette, hogy megvásárolja a Ziply Fibert, a Verizon pedig szándéknyilatkozatot tett a Frontier 20 milliárd dollárért történő megvásárlására. Ezek a tranzakciók megnyitották a zsilipeket, és mostanra minden olyan üvegszálas vállalat, amely még nem része egy nagyobb TMT- (technológia, média és telekom) konglomerátumnak, potenciális felvásárlási jelöltnek számít.
A tőke rendelkezésre áll, az Egyesült Államokban viszonylagos politikai stabilitás van, és valószínű, hogy 2025-ben egy harmadik republikánus biztost is kineveznek az öttagú Szövetségi Hírközlési Bizottságba − mindez sokkal kedvezőbb hátteret kínál majd az új ügyletek számára.
„Mi mindig is úgy véltük, hogy a tágabb piac túlságosan pesszimistán ítélte meg ezeknek a száloptikai vállalkozásoknak az értékeltségét. A Uniti fedezetlen kötvényeinek értéke például tavaly jelentősen, 60 dollárról közel 90 dollárra emelkedett. Bár ezek a nevek nagyfokú árfolyam-volatilitást tanúsítottak, a háttérben meghúzódó trend igazolta véleményünket” - teszi hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet-európai igazgatója.
Általánosságban elmondható, hogy 2024 utolsó felében hatalmas rali zajlott a „distressed assets”, vagyis a kiemelt kockázatú/jelentős árfolyamesést elszenvedett eszközök körében. A befektetők, akik attól féltek, hogy lemaradnak a hozamokról, szinte ellepték a minősítési skála kockázatosabb végét. A felhajtás azonban lassan talán kezd kifulladni, és a szakértők úgy vélik, hogy amikor 2025-ben leülepszik a por, a figyelem ismét a fundamentális adatokra fog irányulni, és arra, hogy melyek ezeknek a vállalatoknak az igazi erősségei.