Vállalkoznál? Ezekre figyelj, hogy elkerüld a kudarcot!
- Kreatív határtalanság
- Pénzügyi jólét
- Szabadság
Az érme másik oldala viszont az, hogy a legtöbb vállalkozás még az első 5 évében csődbe megy — vagy ha mégsem, az azt igazgató vállalkozónak nincs ideje, a pénzügyei napról-napra ki vannak centizve, ő maga pedig rendkívül stresszes.
Ahhoz, hogy az előbb említett javakat, lehetőségeket és jóléti állapotot elérjük, arra van szükség, hogy a vállalkozást tudatosan, stratégiailag megtervezve, hibátlanul kivitelezve valósítsuk meg. Ehhez bizony szükség lesz néhány dologra.
Az alábbiakban ebből az eszköztárból mutatunk néhány nagyon fontos elemet.
A kudarc elkerülésének legjobb fegyverei
Ahhoz, hogy a vállalkozás ne csak napról-napra tengődjön, szüksége van egy gondosan megtervezett üzleti tervre. Az üzleti terv lényegében a rövid, közép és hosszú távú stratégia papírra vetett vázlata.
Szerepel benne:
- a vállalkozás tevékenységének rövid összefoglalása
- a vállalat felépítése, struktúrája
- a piaci körülmények jelenlegi és jövőbeli bemutatása
- a vállalkozás pénzügyi felépítése, működése
- a vállalat ügyfélszerzési és marketing terve
- a célközönség felépítése, demográfiája, jellemzői
Azzal, hogy ezt levezetjük, egyrészről elérjük, hogy mások is könnyen, gyorsan átolvashassák, mire is nyújt megoldást a vállalkozásunk — legyen a másik fél akár befektető, tanácsadó, társalapító vagy éppen alkalmazott.
A másik nagy előnye pedig az, hogy az írással gyakorlatilag magunknak is levezetjük a vállalkozás jövőbeli működését, ezáltal fény derülhet a logikai hibákra, buktatókra. Még azelőtt el tud bukni az ötlet, mielőtt egy forintot vagy egy percet is beleöltünk volna — ez azonban ebben az esetben rendkívül jó hír, hiszen a vállalkozók két legfontosabb erőforrását őriztük meg vele: a pénzünket, és az időnket.
Amikor vállalkozást indítunk, a legfontosabb faktor az irány meghatározása, azaz a tevékenységi kör definiálása. Ez fogja ugyanis meghatározni, hogy milyen piacra lépünk be, milyen problémát kell megoldanunk, kik lesznek a vásárlóink, milyen termékre/szolgáltatásra van szükség.
Az ötlet, tehát a tevékenységi kör kiválasztása után már látni fogjuk, hogy mi jellemzi az adott piacot.
A következő lépésként pedig belekezdhetünk a kivitelezésbe. Ma már — főleg az internetnek köszönhetően — annyi lehetőségünk van, hogy válogatnunk kell az eszközökben.
Ami például a pénzügyeket illeti:
- Egy KKV esetében a nullszaldó, majd a profitábilis működés a legfontosabb cél.
- Egy startupnál csak elméletben fontos a profitábilis működés — a legfőbb cél inkább a növekedés.
- A politikában szintén nem a bevételszerzés a legfontosabb, hanem a befolyás növelése.
Ugyanez igaz a marketingre is:
- Egy B2B vállalkozásnak (business-to-business, azaz olyan cég, amelynek más vállalatok az ügyfelei) a LinkedIn rendkívül fontos média felület, míg a Facebook kevésbé fontos.
- Egy B2C vállalkozásnak (business-to-consumer, azaz olyan cég, amelynek magánszemélyek az ügyfelei) viszont rendkívül fontos csatorna a Facebook, míg a LinkedIn kevésbé — csak abban az esetben lesz fontos, ha ezek a magánszemélyek vállalkozók vagy az üzleti világban tevékenykednek.
A különböző közösségi oldalak tehát más-más célközönséget vonzanak magukhoz, ezáltal más embereket — vagy cégeket — tudunk rajtuk keresztül elérni és megszólítani.
A lényeg tehát az, hogy a vállalkozás felépítéséhez az alábbi folyamaton kell végigmennünk:
1. Meg kell találnunk a tevékenységi körünket — a „nagy képet”
2. Fel kell építenünk az üzleti tervünket — a stratégiát
3. Ki kell találnunk az egyes lépéseket (pl.: közösségi oldalainkat) — a taktikákat
Érdemes tehát a nagy dolgoktól az egészen aprók felé haladni, hiszen míg a nagy kép (pl.: küldetés) általában nem vagy csak nagyon keveset változik, a részletek (pl.: közösségi média) napról-napra változhatnak attól függően, hogy mit tapasztalunk — mi az ami működik, és mi az ami nem.
(Képek forrása: unsplash.com)