Cafeteria: Mit kell tenni a munkáltatóknak év végén?
A Sodexo Motivációs Rendszerek és az IPSOS Zrt. kutatása alapján az éves cafeteria keretösszeg mértéke átlagosan 240.000 forint volt a 2010-es évben, és szerves részét képezte a dolgozók javadalmazási, motivációs rendszerének. Jövőre még fontosabb lehet a rendszer, ha a munkáltatók szeretnének releváns és az élethelyzetüknek megfelelő juttatással hozzájárulni az alacsony keresetűek bérkompenzációjához.
A cafeteria rendszerek bevezetésének és üzemeltetésének három fő lépése van: első lépés a bevezetés, illetve a rendszer év eleji elindítása, majd azt követi a dolgozók nyilatkoztatása, és annak adminisztrációja, végül harmadik lépésben az így kialakított rendszer folyamatos működtetése, karbantartása, juttatások biztosítása. A piacon elsőként képes mindezt egyszerre kezelni a Sodexo új, testre szabható cafeteria megoldása, a Sodexo Motiválasztó, mely az ügyféligényeknek megfelelően három szolgáltatási csomagban vehető igénybe.
Tapasztalatok szerint 35 fő felett érdemesmegfontolni, hogy a cafeteria rendszerrel kapcsolatos feladatokat, folyamatok kezelését egy belsős kollégára, vagy pedig külsős tanácsadóra bízzuk. Ez a munka gyakorlatilag folyamatos, és a jogi környezet megfelelő ismerete is elengedhetetlen hozzá. A cafeteria stratégia kidolgozásakor néhány vállalat abba a hibába esik, hogy a stratégiában nem tervezi meg a dolgozók folyamatos tájékoztatását. Ez azért nagy hiba, mert a nem megfelelő tájékoztatás akár az egész cafeteria bevezetését és működtetését is kudarcra ítélheti.
A cafeteria elemek felhasználhatóságáról is fontos megfelelő tájékoztatást adni, hogy a dolgozók magabiztosan tudják majd a gyakorlatban is kihasználni a rendszer előnyeit. Ha azt szeretnénk, hogy a cafeteria tényleg motiválja cégünk munkavállalóit, még a dolgozói nyilatkoztatás előtt át kell gondolni, hogy a tájékoztatás mely módjai illenek a vállalat kultúrájához, a cég létszámához.
A béren kívül juttatások több mint felét a vendéglátásban és kiskereskedelemben egyaránt felhasználható étkezési utalványok piaca teszi ki, mely juttatásban 2,5 millió dolgozó, azaz a teljes munkavállalói réteg mintegy kétharmada részesül havi rendszerességgel. A legnépszerűbb juttatási elemet a Sodexo immár két formában biztosítja ügyfeleinek: a klasszikus,az ügyfelek, és felhasználók igényeinek leginkább megfelelő papír utalvány mellett idén ősztől már elektronikus kártya formájában is. A kártya mögött Magyarországon egyedülálló módon a VISA, és az elektronikus fizetéseknél már megszokott egyéb garanciák állnak. Népszerű elem még az üdülési célra felhasználható juttatás, valamint egyre több olyan munkavállalóval találkozhatunk, akik az öngondoskodást támogatják, ezért egészség- vagy önkéntes nyugdíjpénztárra fordítják cafeteria keretük egy részét. Ez utóbbi két juttatás együttesen 25 százalékos részt hasít ki a piacból.