40 fokon mosod a ruhákat? Jó nagy butaságot csinálsz!

A magyar háztartások többsége még mindig ódzkodik a hideg vizes mosástól: a P&G októberi lakossági felmérése szerint a háziasszonyok 45,3 százaléka továbbra is 40 fokos programon tisztítja ruháit.
Pedig ha alacsonyabb hőmérsékletű vízzel, rövidebb ciklussal és hatékony mosókapszulával mosunk, az nemcsak környezetkímélőbb megoldás, hanem jelentős mértékben csökkenti a villamosenergia-fogyasztást is.
A reprezentatív kutatásból az is kiderül, hogy a válaszadók többsége (57%) még a hétköznapi ruháit is 40 fokon mossa, sőt 21 százalékuk 50 °C-os vagy ennél melegebb vizet használ.
Ha törölközőkről vagy ágyneműről van szó, ezek az arányok még magasabbak: a törölközőket a válaszadók 53 százaléka, az ágyneműket pedig 46 százalékuk mossa legalább 50 fokon. Ezzel szemben az Energy Saving Trust szerint a 30 fokos mosás 57%-kal kevesebb energiát igényel, miközben óvja a textíliák színét és formáját, ezzel meghosszabbítva azok élettartamát, és jelentősen csökkenti a környezeti terhelést is.
Ennek ellenére mindössze a megkérdezettek 14,8 százaléka választja a 30 fokos mosást, és a hidegprogramot is csupán a hétköznapi ruhák esetében használja a válaszadók kicsit több mint egyötöde (22%).
Miért sárgul a WC deszka alja és hogyan lehet eltüntetni? Kattints és elmondjuk.
Ez a jelenség nem csak Magyarországra jellemző. Mivel a mosás során keletkező szén-dioxid-kibocsátás körülbelül 60 százaléka a víz felmelegítéséből származik, a P&G világszerte komoly edukációs kampányokat folytat, hogy minél több háztartás áttérjen az alacsonyabb hőfokú mosásra, ezáltal csökkentve ökológiai lábnyomukat és energiafogyasztásukat.
Sokszor mosunk – mégsem hatékonyan
A kutatás szerint a magyar lakosság 90 százaléka maga végzi a mosást, és csak kevesen bízzák ezt másra – köztük főként az 50 év felettiek és a férfiak vannak többségben.
A háztartások kétharmadában hetente több alkalommal is beindul a mosógép, és több mint egyötödük (21%) heti négy vagy még több alkalommal is mos. Az egyedül élők esetében is gyakori a heti egynél több mosás (32%), míg a legalább háromfős háztartások háromnegyedében rendszeres a heti 3-4 mosás is.
Mosószerválasztás: mi számít igazán?
A fogyasztók számára a legfontosabb szempont mosószervásárláskor a hatékonyság és az ár-érték arány. Ezt követi az illat, amely főként a 18–29 évesek körében döntő tényező.
A fenntarthatóság a negyedik legfontosabb szempont: a válaszadók 52 százaléka veszi figyelembe, különösen a fiatalabb generáció. A kutatás szerint a többség nem ragaszkodik egy adott márkához – 57 százalékuk szerint a márka nem befolyásolja döntésüket.
A vásárlások során az emberek jellemzően körülbelül négyezer forintot költenek mosószerre. A legtöbben (43%) 2000–4000 forint közötti összeget költenek, míg a válaszadók egyharmada (31%) 4000–6000 forinttal számol.
A mosószerek típusai és környezeti hatásuk
A legelterjedtebb termék a folyékony mosószer, amelyet a lakosság kétharmada használ, míg mosókapszulát és mosóport a háztartások 28 százaléka alkalmaz.
A mosókapszulák előnye, hogy alacsony hőmérsékleten és rövidebb programokkal is hatékonyak. Emellett néhány márka, például az Ariel POD, ma már újrahasznosítható papírcsomagolásban is elérhető, így fenntarthatóbb alternatívát nyújtanak a hagyományos műanyag flakonos folyékony mosószereknél.
Az Ariel tavaly teljesen megszüntette a műanyag csomagolást, és kartondobozos kiszerelést vezetett be, amely 2024-ben két rangos elismerést is kiérdemelt: az Effekt 2030 „Zöld egyensúly” kategóriájának díját, valamint a Fenntarthatóság Szimbóluma elismerést is, immár második alkalommal – ezúttal a környezetbarát csomagolás innovációjáért.
Az új csomagolás FSC tanúsítvánnyal rendelkezik, és legalább 70 százalékban újrahasznosított rostanyagból készül, így egyszerűen elhelyezhető a szelektíven gyűjtött papírhulladék között. A doboz tetején tapintható jelölés segíti a látássérült vásárlókat, a Navilens QR-kód pedig okostelefonnal beolvasva hangos termékleírást és jól olvasható, nagybetűs szöveget is megjelenít.
A Navilens technológiát egy brit startup cég fejlesztette ki, és már számos vak és gyengénlátó embernek nyújtott segítséget a mindennapi vásárlások során.