510 FLIRT vonatot szállíthat Svájcnak a Stadler
A Svájci Szövetségi Vasút (SBB), a Thurbo és a RegionAlps még 2021 októberében hirdette ki nyertesként a Stadlert a legfeljebb 510 egyszintes FLIRT motorvonat gyártásáról és szállításáról szóló közbeszerzésen. A svájci szövetségi közigazgatási bíróság a múlt héten elutasította az egyik sikertelenül pályázó ajánlattevő kifogását, így elhárult az akadály a szerződés aláírása elől. Ennek következtében a Stadler a jól bevált FLIRT járműkoncepciójával egy újabb nemzetközi pályázaton győzedelmeskedett kemény küzdelemben, és a svájci vasút történetének legnagyobb értékű tenderét nyerte meg. Most, hogy a szerződés aláírásra került, a Stadler megkezdheti az első megrendelés keretében 286 FLIRT gyártását.
Az SBB, a Thurbo és a RegionAlps az első lehívás keretében 286 járművet rendelt meg, ami mintegy kétmilliárd svájci frankos megrendelési volument jelent. Az új vonatok fokozatosan váltják fel a régi gördülőállományt. A Stadler 155 négykocsis FLIRT vonatot gyárt az SBB számára, 24 négykocsis FLIRT vonatot a RegionAlps számára, valamint 19 négykocsis és 88 háromkocsis FLIRT vonatot a Thurbo számára. Az első vonatok várhatóan 2025 decemberétől állnak forgalomba. Az első lehívás utolsó járművének leszállítása 2034-re van tervezve. A keretmegállapodás további 224 FLIRT járműre vonatkozó opciót tartalmaz.
Több kényelem az utasoknak
A háromkocsis FLIRT járművek 57,8 méter hosszúak, és összesen 256 utas befogadására alkalmasak, ebből 134 ülőhely. A négykocsis szerelvények hossza 73,5 méter, ezeken 370 utas fér el, és 146 ülőhellyel rendelkeznek. A járművekre lépcsőmentes a felszállás és lépcsőmentes a teljes utastér is, az első ajtótól az utolsóig. Az új FLIRT vonatok Svájcban, Németországban és Ausztriában való közlekedésre kapnak majd engedélyt.
A legújabb FLIRT-vonatok számos fejlesztést kínálnak az utasok számára. A ma használatos járművekhez képest több tárolóhelyet biztosítanak a kerékpárok, babakocsik és nagyméretű csomagok számára. A multifunkcionális zónákban még több hely van a téli sporteszközök, például sílécek számára. A vonatok jó térerőt biztosítanak mind mobilhíváshoz, mind adatforgalomhoz menet közben is, és minden fülkében konnektorok találhatók. Figyelembe veszik a mozgáskorlátozott utasok igényeit is: vonatonként két helyet biztosítanak a kerekesszékesek számára, és egy kerekesszékkel megközelíthető WC-t is kialakítottak. Az első osztályon is rendelkezésre állnak kerekesszékes helyek. Ezenkívül az új motorvonatok a megnövekedett motorizációnak köszönhetően jelentősen hozzájárulnak a pontosság javításához is.
„Hihetetlenül büszkék vagyunk arra, hogy megépíthetjük ezeket az új vonatokat, amelyek hozzájárulnak a svájci regionális közlekedés bővítéséhez. 2002-ben az SBB volt az első vasúttársaság, amely röviddel a kifejlesztése után megrendelte a FLIRT modellt. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy a 20 éves sikertörténet után a 2500. eladott FLIRT vonat is svájci síneken fog közlekedni. Szeretnénk megköszönni az SBB, a Thurbo és a RegionAlps belénk vetett bizalmát, és várakozással tekintünk a hosszú távú együttműködés további elmélyítése elé” – mondta Peter Spuhler, a Stadler igazgatótanácsának elnöke és ideiglenes vezérigazgatója.
Bestseller Magyarországon és világszerte
A Stadler FLIRT modellje egy egyszintes motorvonat elővárosi és távolsági szolgáltatásokhoz. Az SBB számára kötött keretmegállapodást is beleszámítva a Stadler már több mint 2500 darabot értékesített a legkelendőbb járművéből, 21 országban, az Északi-sarkkörtől Afrikáig. Magyarországon a MÁV és a GYSEV kötelékében összesen 143 FLIRT vonat közlekedik. A FLIRT vonatok az intelligens, innovatív formatervezést kipróbált és bevált technológiával ötvözik. Emellett a Stadler bizonyított modulkoncepciójának köszönhetően rendkívül sokoldalúak is. A FLIRT hajtásrendszere, gyorsulási és fékezési jellemzői, valamint ergonomikus vezetési tulajdonságai, kényelmes belső kialakítása és moduláris felépítése költséghatékony választ ad az urbanizációra és a közlekedési piacra nehezedő növekvő nyomásra. A FLIRT vonat bevált rendszermodulokra épül, így költséghatékony járműkoncepció, amely az ügyfelek igényei szerint optimalizálható. A koncepció egyik fő előnye, hogy minden vonat a regionális és intercity közlekedés követelményeihez igazítható.
A Stadler a tisztán elektromos, dízel vagy vegyes hajtású modellek mellett alternatív, például akkumulátor- és hidrogénhajtással is gyárt FLIRT járműveket. A Stadler többek között 55 akkumulátoros FLIRT-vonatot szállít a Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) vállalatnak és 58 akkumulátoros FLIRT-vonatot a németországi DB Regio vállalatnak, valamint az amerikai San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) számára kifejlesztette az első hidrogénüzemű FLIRT-vonatot. Az akkumulátoros FLIRT vonattal a Stadler tartja a világrekordot is a leghosszabb, akkumulátoros vonattal, kizárólag akkumulátoros üzemmódban megtett útért.