530 millió euró a szerb e-kereskedelem bevétele
A magyarországi Ekonom gazdasági híroldal első ízben készített jelentést a szerbiai online kereskedelem állapotáról. A részben big data kutatásokon alapuló dokumentum közzétett kivonata arra hívja fel a figyelmet, hogy a viszonylagos elmaradás a régiós terjeszkedés feltételeit termetheti meg számos nemzetközi szereplő számára.
2020-ban a szerb online piac összesített teljesítménye csupán 378 millió euróra rúgott, 2021-ben azonban már 530 millió eurós teljesítményről beszélhettünk. A gyors növekedés tényét árnyalja, hogy a teljes kiskereskedelmi forgalomnak csupán 4,8%-a valósul meg az online boltokban. Ez európai viszonylatban kiugróan alacsonynak számít.
A jelentés kitér arra is, hogy a magyar e-kereskedelem mintegy hat és félszerese a szerb piacnak. Szerbiai lakossága 6,9 millió fő, az aktív vásárlói bázis azonban nem haladja meg a 2 millió 360 ezer főt. Viszonylag alacsony az internetet vásárlásra használók aránya. A jelentés rámutat arra, hogy a szerb internetes vásárlók átlagos költése 44 euró; ez mintegy 15-20 százalékkal alacsonyabb a magyarországinál, illetve 50-60 százalékkal alacsonyabb a nyugat-európai átlagnál.
A magyarországi szektorral szembeni lemaradást elsősorban a vásárlási gyakoriság szolgáltatja. Míg a magyar online vásárló évente átlagosan 18 tranzakciót bonyolít, addig a szerb csupán 5,1-et.
A jelentés szerint a szerb lakosság műszaki cikkeket, ruházati és divattermékeket, számítástechnikai eszközöket, sportfelszereléseket, játékokat és FMCG termékeket vásárol a legszívesebben. Ezek sorrendje jellemzően a nemzetközi trendeket tükrözi.
Adódik a kérdés, milyen okokra vezethető vissza a szerb online piac jelentős lemaradása a régiós vetélytársakkal szemben. A jelentés rámutat arra is, hogy a szerb online térben továbbra is rendkívül alacsony az elektronikus fizetések aránya; egyedül az utánvétes elektronikus fizetések aránya meghatározó. A lakosság rendkívül bizalmatlan a kézbesítést megelőző fizetési megoldásokkal szemben.
Általános problémát jelent a logisztikai szolgáltatások alacsony színvonala is, illetve hiányoznak azok a csomagautomata hálózatok, amelyek más országokban hozzájárultak a felhasználói élmény jelentős javításához. Noha a legtöbb e-kereskedelmi szakértő a leszakadt európai piacok felzárkózására számít, ennek feltétele a nagy régiós szereplők megérkezése lehet.
A 2022-es évre vonatkozó prognózisok Európa-szerte alacsony növekedési rátával számolnak, így valószínűsíthető, hogy az idei év növekedése a szerb piacon is elmarad a várakozásoktól.