Aprópénz a mobilba költözik
Annak ellenére, hogy a családok 89%-a legalább egy bankszámlával és egy bankkártyával rendelkezik, az összes pénzügyi tranzakció 78%-a készpénzzel, további 8%-a pedig a szintén bankjegyhasználatot igénylő, sárga csekk befizetéssel történik. A kiskereskedelmi fizetéseknél ez az arány jóval magasabb, az esetek négyötödében a magyar lakosság hagyományos fizetőeszközt használ.* A készpénz ugyanakkor a legnehézkesebb és a legdrágább fizetési mód, így gazdasági, környezetvédelmi és egészségügyi szempontból is számos előnnyel jár a pénzforgalom visszaszorítása.
„A mobiltárca amellett, hogy új felhasználói élményt kínál, nemzetgazdasági szempontból is hasznos” – nyilatkozta Pukler Gábor, a Mobiltárca Szövetség elnöke. „A mobil NFC bevezetésével nagyságrendekkel csökkenhet hazánk ökológiai lábnyoma, mivel jóval kevesebb bankjegyet és pénzérmét kell legyártani és forgalomban tartani.”
A bankjegyek és pénzérmék előállítása és forgalomban tartása hatalmas terhet ró az államra, továbbá a szállítás és az őrzés-védelem is jelentős erőforrásokat emészt fel. A hagyományos fizetőeszközökön hemzsegnek a baktériumok, az elhasználódott vagy szakadt papírpénzek cseréje pedig állandó feladatot jelent. A kisebb összegű fizetéseknél ugyanakkor a készpénznek még nincs is alternatívája. Az ötezer forint alatti összegek, az úgynevezett mikrofizetések esetén a többség automatikusan a pénztárcájához nyúl.
„A mikrofizetések átterelése a mobiltelefonra mindenkinek jó: az államnak, a fogyasztóknak és a kereskedőknek is. Végre csökkenhet a készpénz mennyisége a kiskereskedelmi szektorban, a hazai bankok a mobil NFC bevezetésével pedig egy olyan területre léphetnek és kínálhatnak új szolgáltatást, ahol eddig a készpénz volt az egyeduralkodó” – világított rá Lemák Gábor, a szövetség főtitkára.
A nagyobb összegű vásárlásoknál már gyakrabban kerül elő a plasztikkártya, valamint egy-egy eseti, magasabb összegű tranzakció során szerephez jut a banki átutalás is. Bár a magyar háztartások többségének a kiskereskedelmi fizetések esetében is már régóta rendelkezésére állnak a készpénzkímélő elektronikus fizetési módok, a többség inkább a bankjegyeket választja. A mobil NFC ökoszisztéma kiépítése és a mobiltárca szolgáltatás elindítása önmagában persze nem elegendő. A lakosság edukációja és a bizalom erősítése is szükséges a kívánt szemléletváltáshoz, és ahhoz, hogy a pénztárnál ne a bőr-, hanem a mobiltárca legyen a vásárló első gondolata.