Az IKEA forradalmasítaná a gyapotpiacot
A gyapot rendkívül fontos alapanyag az IKEA számára, hiszen számos termékében megtalálható, a kanapéktól a törülközőkig. Ugyanakkor a hagyományos gyapottermesztés óriási mennyiségű vegyszert és vizet igényel, ami nem csak nagyobb költségeket jelent a termelők és felvásárlók számára, de a környezetre is káros hatással van. 2010-ben az IKEA – a WWF-fel és több jelentős nagyvállalattal együtt – részt vett a Better Cotton Initiative (BCI) létrehozásában. Fontos mérföldkő ez egy hosszú úton, ami a pamutipar pozitív, környezettudatos irányba mozdításához vezet.
Fenntartható forrásból származó gyapotnak számít a Better Cotton szabványnak megfelelő termesztési módszerekkel előállított gyapot. Az új szabvány (BCI) lényege, hogy a hagyományos elárasztásos módszer helyett a gyapotot a termelők gazdaságosabban, csepegtetéses technikával öntözik, drasztikusan csökkentve így a felhasznált víz mennyiségét. Feltétel még a káros növényvédő- és vegyszerek mennyiségének minimalizálása és az állatok természetes élőhelyeinek védelme. Mindezen feltételek együttese azon túl, hogy környezetkímélőbb megoldást jelent, takarékosabb is, tehát a termelőknél maradó haszon is nagyobb lesz.
2015 szeptemberétől az IKEA kizárólag fenntartható forrásból vásárol gyapotot, ami elsősorban Indiából, Pakisztánból, Törökországból, Kínából, az Egyesült Államokból és Brazíliából származik.
„Az idei év új korszak kezdete az IKEA és a gyapot kapcsolatában. Az, hogy elértük a célt, hogy kizárólag fenntartható forrásból szerezzük be az általunk felhasznált gyapotot, nagy előrelépést jelent. Ez egyben a következő kihívás kezdete is, ugyanis biztosítanunk kell, hogy a farmerek elegendő BCI-gyapotot termeljenek, és újabb módokat kell találnunk, amikkel a világ gyapottermelőit tovább segíthetjük a fenntarthatóbb termelés felé fordulásban” ‒ mondta Pramod Singh, az IKEA Gyapottermelésért felelős vezetője.
„Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy az IKEA-t is a partnereink között tudhatjuk. Nagyra értékeljük, hogy ilyen komoly célt tűzött ki maga elé, és követendő példát állít más kiskereskedelmi vállalatok és márkák elé. Az IKEA elkötelezettsége a BCI irányába nagy segítséget jelent a számunkra a küldetésünk tejesítéséhez, amely nem más, mint hogy a Better Cotton általánosan elfogadott szabványnak számítson” ‒ nyilatkozta Paola Geremicca, a BCI Kommunikációs és Jótékonysági igazgatója.
„A fenntartható forrásból származó gyapot összes IKEA-termékhez történő felhasználása az egész világon befolyásolhatja a pamutpiacot, hiszen bizonyítja, hogy üzleti alapon is lehetséges a fenntartható gyapottermelés” ‒ mondta Richard Holland, a WWF Kezdeményezés a Piaci Változásokért igazgatója. – „Szükség van arra, hogy még több vállalat kövesse az IKEA példáját, ez a mérföldkő pedig tökéletesen mutatja, hogy ami jó az embereknek és a természetnek, az az üzleti világnak is hasznos lehet.”