Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Az online kiskereskedelmi forgalom szárnyalásának egyelőre nem látszik a vége, így nem csoda, hogy a webáruházak száma is viharos ütemben nő. Ahhoz azonban, hogy egy webhsop hosszú távon is sikeres legyen, fontos, hogy kikerülje azokat a csapdákat, amelyekbe az induló webáruházak többsége beleesik.

Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Nemzetközi és hazai boom: még nem látszik, hol a vége

Világszerte rohamosan bővül az online kiskereskedelmi forgalom, és a tendencia folytatódni látszik. A Statista adatai, illetve prognózisa alapján 2014-től 2021-ig 246,15%-os bővülés várható, így a teljes kereskedelmi forgalom elérheti a 4,5 billió dollárt.

Az eNET Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kereskedelemben című kutatása alapján Magyarországon is hasonló a tendencia: a 2014-es 273 milliárd forintról 2018-ra 669 milliárd forintra bővült a webáruházak belföldi nettó forgalma. Az utóbbi adat ráadásul nem is tartalmazza a hazai online vásárlók külföldi webáruházakból történő vásárlásait, ami további 400-420 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy tavaly 23%-kal nőtt a magyar e-kiskereskedelmi forgalom.

Mindezt a Központi Statisztikai Hivatal idősora is megerősíti. Az adatok szerint a 2010-es 46,029 milliárd forintról 2017-re csaknem 408,5 milliárd forintra nőtt a csomagküldő és internetes szegmens kiskereskedelmi forgalma. 

A magyarországi webáruházak száma is megugrott

A hazai webshopok számával kapcsolatban csak becslésekre hagyatkozhatunk. A Webshop ABC tavalyi, Hány webáruház van Magyarországon? E-kereskedelmi körkép című elemzésében abból indult ki, hogy jelenleg a bérelhető áruházrendszerek mellett jelen vannak a piacon a különféle ingyenes keretrendszerek is, továbbá a saját fejlesztésű webshopok. Becslésük szerint 2018 elején kb. 10-15 ezer webáruház üzemelhetett Magyarországon. Ez a KSH adataihoz képest, amelyek szerint 2017 decemberében 132 508 darab fizikai, “offline” bolt működött hazánkban, nem tűnik soknak. De a GKI által 2015-ben mért 1400 aktív webshophoz viszonyítva jelentős bővülés. 

Webáruház bérlés: a nagy nevek is így indultak - sokan így is folytatták

A webshopokat illetően az egyik legalapvetőbb kérdés, hogy saját fejlesztésű, bérelt, vagy valamilyen ingyenes keretrendszeren alapuló megoldást válasszanak a tulajdonosok. Az egyik legnagyobb hazai, webáruház bérlést biztosító rendszer, a ShopRenter minden évben megjelenteti a Nagy Webáruház Felmérést. Az idei adatokból kiderül többek között, hogy míg felmérésben résztvevő 570 webshop 15%-a ingyenes webáruházmotort használ, 23%-nak pedig egyedi fejlesztésű webshopja van, a döntő többség, 62% valamilyen bérelhető webáruházrendszert vesz igénybe. (A Webshop ABC becslése szerint mintegy 6-7 ezer hazai webáruház működhet bérelt felületen.)

A ShopRenter több mint 3500 bérlője között például olyan, mára komoly, nagy forgalmú vállalkozássá és ismert branddé vált nevet találunk, mint a Reflexshop, a WhiskyNet, a FittenJó, a Kávétársaság, a VITAPACK, a Katus Webhsop, a Lednagyker, vagy éppen Megyeri Szabolcs Kertészete. A bérlés tehát a legkevésbé sem akadályozza a növekedést, vagy hogy egy webshop népszerű márkává váljon a piacon. Ezzel együtt mégis a kisebb webáruházak alkotják az e-kiskereskedelem szereplőinek többségét.

De nem csak számbeli fölényben vannak, hanem az online kiskereskedelmi forgalom jelentős részét is ezek a kisebb webshopok bonyolítják. Erre utal a GKI 2019 májusi e-TOPLISTA felmérése is, amely szerint a 10 legnagyobb hazai webáruház összesen mintegy nettó 150 milliárd forintos forgalmat realizált a tavalyi évben. Ez ugyan a szektor teljes forgalmának 35%-át teszi ki, ám egyúttal azt is jelenti, hogy a piaci szereplők többsége a kis és közepes méretű webshopok közé tartozik. Ezt megerősíti a már említett Nagy Webáruház Felmérés is. A felmérésben részt vevő webshopok 59%-át 1 fő, további 31%-át 2-3 fő üzemelteti, csak a fennmaradó 10% esetében foglalkoznak ennél többen a napi feladatokkal.

Webáruház indítása: saját fejlesztés, bérlés, vagy ingyenes keretrendszer a nyerő?

Saját webshop alapításánál, mint említettük, a legfontosabb kérdések egyike, hogy saját fejlesztésű legyen, ingyenes keretrendszert használjunk, vagy bérelhető webáruházzal vágjunk bele az online kereskedésbe. Bármelyik megoldást is választjuk, mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai, de kezdőként szinte biztos, hogy a webáruház bérléssel járunk a legjobban.

Ami a webáruház bérlés mellett szól:

- Viszonylag alacsony, 5-10 ezer forintos a havi előfizetés.

- Kompakt rendszert kapunk, a webáruház fejlesztésével nem kell foglalkozni.

- A webshop üzemeltetése, a support és a hibaelhárítás nem a mi gondunk.

- A webáruház-készítés rendkívül gyors és egyszerű, költségei alacsonyak.

- A webáruház egyes elemei, beállításai és megjelenése egyszerűen és gyorsan személyre szabhatók.

- Kiegészítő szolgáltatások is elérhetőek, így hatékonyabb és egyszerűbb az üzemeltetés.

- Bármikor ráfejleszthetünk a bérelt rendszerre, vagy ha úgy tetszik, saját fejlesztésű webáruházra is válthatunk.

A hosszú távú siker titka

Bár egy folyamatosan bővülő piacról van szó, az újonnan alapított webáruházaknak csak egy kis hányada sikeres távlatilag. Ennek oka, hogy a legtöbben csak az indulásra készülnek fel, a webáruház-üzemeltetéssel összefüggő hosszú távú feladatokra már nem. Jelentősen nőhet annak esélye, hogy az általunk alapított webáruház hosszú távon is sikeres lesz, ha már az alapításkor foglalkozunk a később aktuálissá váló stratégiai, marketing, értékesítési és jogi kérdésekkel is.

Néhány további javaslat a kezdéshez a 2019-es Nagy Webáruház Felmérés alapján:

- A profilt tekintve a legjobb konverziós rátáról a szolgáltatás-, webpláza-, irodatechnika-, illetve könyv-profilú, valamint az autós, motoros termékeket forgalmazó áruházak számoltak be.

- A felmérésben részt vevő webáruházak közül a legtöbb ajándékokat, ruházati cikkeket, szabadidős termékeket és szépségápolási készítményeket forgalmaz.

- A mezőny a szolgáltatások, az oktatás, a villamossági termékek, az épületgépészet, valamint az állateledelek és kisállat-felszerelések területén a leggyérebb.

- A marketingeszközök közül a legnépszerűbbek a közösségi oldalak, ezeket a SEO (keresőoptimalizálás), a Facebook-hirdetések és a hírlevelek követik.

- A legtöbb nehézséget a marketing, a logisztika és a design testreszabása jelenti.

főkép forrása: pixabay.com

Hackertámadás rázta meg Dél-Korea legnagyobb kriptotőzsdéjét

36 millió dolláros veszteség a Solana hálózatán: Dél-Korea vezető kriptotőzsdéje, az Upbit újabb emlékeztetőt adott arra, milyen törékeny is lehet a digitális eszközök világa.
2025. 11. 27. 09:30
Megosztás:

Videójáték-karakterek, akiknek mindenük fáj – díjazták a népszerű fájdalomcsillapító rendhagyó reklámkampányát

Az Opella büszke rá, hogy Algoflex márkájával bronz díjban részesült a 2025-ös Effie Awards Hungary Big Marketing Idea kategóriájában.
2025. 11. 27. 08:30
Megosztás:

Mi történt a forinttal csütörtök reggelre?

Vegyesen alakult, kevéssé változott a forint árfolyama csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 27. 08:00
Megosztás:

15 százalékkal nő a kulturális ágazatban dolgozók bére jövőre

Január 1-jétől 15 százalékkal nő a kulturális ágazatban dolgozók bére - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) kultúráért felelős államtitkára szerdán az M1 Ma reggel című műsorában.
2025. 11. 27. 07:30
Megosztás:

Hitelközvetítővel erősítene az Otthon Centrum lengyel leányvállalata

Többségi tulajdonszerzésről kezdett tárgyalásokat a Biggeorge Holdinghoz tartozó Otthon Centrum Holding lengyelországi leányvállalata, a Freedom, a helyi piac egyik meghatározó szereplőjével, az ANG Responsible Finance-szel. A felek célja egyedülálló: a tranzakció révén egy integrált, ingatlanpiaci és pénzügyi technológiákat ötvöző (ReFinTech) ökoszisztémát kívánnak létrehozni. A Freedom nem része annak a napokban bejelentett tranzakciónak, amelynek során az MBH Bank az Otthon Centrum csoport magyarországi cégeit vásárolja meg két lépésben a Biggeorge csoporttól.
2025. 11. 27. 07:00
Megosztás:

Mennyit tud megtakarítani egy átlagos felnőtt és mire tesz félre?

57 000 forint: ennyi a havi átlagos megtakarítása egy magyar felnőttnek – derült ki az NN Biztosító kutatásából. Leginkább vésztartalékra, lakásra vagy a nyugdíjas évekre teszünk félre. A különbségek azonban jelentősek: a férfiak, fővárosiak vagy diplomások akár havonta több tízezer forinttal is többet tudnak félretenni, mint a nők, falvakban élők vagy alacsony iskolázottságúak. A fiatalok és a fővárosiak fele már euróban is megtakarítana.
2025. 11. 27. 06:30
Megosztás:

Magyar startupokat is díjaztak az Európai Innovációs és Technológiai Intézet budapesti díjátadóján

Budapesten rendezte meg az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) az EIT Innovation Awards 2025 eseményt, amelyet november 25-én tartottak a Budapesti Kongresszusi Központban. A rendezvény keretében tartott EIT Jumpstarter Grand Finale eseményen összesen 21 startup kapott rangos díjat és indulótőkét, mintegy 132 500 euró (több mint 51,5 millió Ft) összdíjazással.
2025. 11. 27. 06:00
Megosztás:

Mit mutat a gyerekinfláció?

A K&H évek óta egy minikosárral követi a gyerekinfláció alakulását, vagyis azt, hogyan változnak azoknak a termékeknek az árai, amelyek a gyerekek körében népszerűek vagy épp fontosak lehetnek.
2025. 11. 27. 05:30
Megosztás:

Felkészült az árvízkárosultak befogadására a Máltai Szeretetszolgálat Ipolytarnócon

Felkészült az árvízkárosultak befogadására a Máltai Szeretetszolgálat Ipolytarnócon - közölte a segélyszervezet szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 27. 05:00
Megosztás:

Szlovénia nem engedné külföldi állami kézbe a ljubljanai tőzsdét

A szlovén kormány nem szeretné, hogy külföldi - különösen más állam által tulajdonolt - szervezet szerezzen irányítást a Ljubljanai Értéktőzsde felett, ezért ellenzi a horvát állami pénzügyi intézet (FINA) tulajdonszerzését, és nemzeti jelentőségű kritikus infrastruktúrává minősítette a szlovén börzét.
2025. 11. 27. 04:30
Megosztás:

Már a jövő héten létrejöhet a megállapodás a 2026. évi minimálbér- és garantált bérminimum emelésről

Akár már a jövő héten létrejöhet a megállapodás a 2026. évi minimálbér- és garantált bérminimum emelés mértékéről - mondták el a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) szerdai monitoring bizottsági ülését követően a munkáltatói és a munkavállalói oldal képviselői az MTI-nek.
2025. 11. 27. 04:00
Megosztás:

Januártól könnyítés jön a biztosítási jogviszony bejelentésénél

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal egyik legnépszerűbb nyomtatványa, a T1041-es jogviszonybejelentő dokumentum január 1-jétől 08E néven lesz elérhető, a névváltoztatás mellett számos könnyítés is életbe lép - hívta fel a figyelmet az adóhatóság az MTI-nek küldött csütörtöki közleményében.
2025. 11. 27. 03:30
Megosztás:

A Bitcoin felett repült – most mégis kevesebbet ér: mi történt Michael Saylor cégével?

Az elmúlt években Michael Saylor vállalata (a cikkben Strategy-ként hivatkozott, a valóságban nyilvánvalóan MicroStrategy) a kriptovaluták világának ikonikus szereplőjévé vált. A cég névjegye: Bitcoin vásárlása, majd még több Bitcoin vásárlása – mindezt tőkeáttétellel, adósságból, részvénykibocsátásokból és agresszív pénzügyi manőverekkel.
2025. 11. 27. 03:00
Megosztás:

A döbbenetes orvosi felismerés: ugyanaz indítja be a túlsúlyt és a fiatalok rákját?

A túlsúly, a szív-érrendszeri betegségek és az 50 év alattiaknál robbanásszerűen terjedő daganatok hátterében több, közös biológiai mechanizmus áll, amelyek egy összefüggő, sejtszintű folyamatként gyorsítják az öregedést – derült ki a Digital Health Summiton Dr. Balázs Anna, a CMC Déli Klinika orvosigazgatójának előadásából.
2025. 11. 27. 02:30
Megosztás:

Az EP elfogadta a jövő évi uniós költségvetést

Az Európai Parlament elfogadta a 2026-os uniós költségvetést, amely a versenyképesség, a kutatás, az infrastruktúrafejlesztés és az európai biztonság erősítésére helyezi a hangsúlyt - közölte szerdán a testület sajtószolgálata.
2025. 11. 27. 02:00
Megosztás:

Kikapcsolási moratóriumot hirdetett az MVM

Az ünnepi időszakra időzítve, több mint öthetes kikapcsolási moratóriumot hirdet lakossági ügyfelei számára az MVM - közölte a társaság a Facebook-oldalán szerdán.
2025. 11. 27. 01:30
Megosztás:

Kiszivárgott: így változik a nyugdíjak kifizetése

A nyugellátások kifizetésével összefüggésben érdemes áttekinteni a legfontosabb szabályokat mind azoknak, akik a közeljövőben vonulnak nyugdíjba, mind azoknak, akik már kapják az ellátást, illetve a hozzátartozóknak – legyen szó öregségi vagy hozzátartozói nyugdíjról.
2025. 11. 27. 01:00
Megosztás:

Az otthonteremtési program eddigi eredményei imponzánsak

Szerdai ülésén a kormány áttekintette az otthonteremtési program eddigi eredményeit, amelyek imponzánsak, továbbá a nyugdíjemelésről, a 14. havi nyugdíj bevezetésének módjáról és a következő évi nyugdíjemelés mértékéről is egyeztettek más témák mellett - erről Orbán Viktor beszélt szerdán a Facebook-oldalán közzétett videóban.
2025. 11. 27. 00:05
Megosztás:

Megugrott a Rába Nyrt. adózott eredménye

A Rába Járműipari Holding Nyrt. adózott eredménye az idén az első kilenc hónapban 6,346 milliárd forintra nőtt az előző évi 31,730 millió forintról, az árbevétel ugyanebben az időszakban 5,7 százalékkal 40,660 milliárd forint nőtt - közölte a győri járműgyártó vállalat szerdán a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 11. 26. 23:30
Megosztás:

Az MVM 131,5 milliárd forint összegű osztalékelőleg fizetéséről döntött

Az MVM Zrt. 131,5 milliárd forint osztalékelőleget fizet az egyedüli részvényes részére november 30-ig - tájékoztatott a BÉT honlapján az MVM Energetika Zrt.
2025. 11. 26. 23:00
Megosztás: