Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Az online kiskereskedelmi forgalom szárnyalásának egyelőre nem látszik a vége, így nem csoda, hogy a webáruházak száma is viharos ütemben nő. Ahhoz azonban, hogy egy webhsop hosszú távon is sikeres legyen, fontos, hogy kikerülje azokat a csapdákat, amelyekbe az induló webáruházak többsége beleesik.

Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Nemzetközi és hazai boom: még nem látszik, hol a vége

Világszerte rohamosan bővül az online kiskereskedelmi forgalom, és a tendencia folytatódni látszik. A Statista adatai, illetve prognózisa alapján 2014-től 2021-ig 246,15%-os bővülés várható, így a teljes kereskedelmi forgalom elérheti a 4,5 billió dollárt.

Az eNET Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kereskedelemben című kutatása alapján Magyarországon is hasonló a tendencia: a 2014-es 273 milliárd forintról 2018-ra 669 milliárd forintra bővült a webáruházak belföldi nettó forgalma. Az utóbbi adat ráadásul nem is tartalmazza a hazai online vásárlók külföldi webáruházakból történő vásárlásait, ami további 400-420 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy tavaly 23%-kal nőtt a magyar e-kiskereskedelmi forgalom.

Mindezt a Központi Statisztikai Hivatal idősora is megerősíti. Az adatok szerint a 2010-es 46,029 milliárd forintról 2017-re csaknem 408,5 milliárd forintra nőtt a csomagküldő és internetes szegmens kiskereskedelmi forgalma. 

A magyarországi webáruházak száma is megugrott

A hazai webshopok számával kapcsolatban csak becslésekre hagyatkozhatunk. A Webshop ABC tavalyi, Hány webáruház van Magyarországon? E-kereskedelmi körkép című elemzésében abból indult ki, hogy jelenleg a bérelhető áruházrendszerek mellett jelen vannak a piacon a különféle ingyenes keretrendszerek is, továbbá a saját fejlesztésű webshopok. Becslésük szerint 2018 elején kb. 10-15 ezer webáruház üzemelhetett Magyarországon. Ez a KSH adataihoz képest, amelyek szerint 2017 decemberében 132 508 darab fizikai, “offline” bolt működött hazánkban, nem tűnik soknak. De a GKI által 2015-ben mért 1400 aktív webshophoz viszonyítva jelentős bővülés. 

Webáruház bérlés: a nagy nevek is így indultak - sokan így is folytatták

A webshopokat illetően az egyik legalapvetőbb kérdés, hogy saját fejlesztésű, bérelt, vagy valamilyen ingyenes keretrendszeren alapuló megoldást válasszanak a tulajdonosok. Az egyik legnagyobb hazai, webáruház bérlést biztosító rendszer, a ShopRenter minden évben megjelenteti a Nagy Webáruház Felmérést. Az idei adatokból kiderül többek között, hogy míg felmérésben résztvevő 570 webshop 15%-a ingyenes webáruházmotort használ, 23%-nak pedig egyedi fejlesztésű webshopja van, a döntő többség, 62% valamilyen bérelhető webáruházrendszert vesz igénybe. (A Webshop ABC becslése szerint mintegy 6-7 ezer hazai webáruház működhet bérelt felületen.)

A ShopRenter több mint 3500 bérlője között például olyan, mára komoly, nagy forgalmú vállalkozássá és ismert branddé vált nevet találunk, mint a Reflexshop, a WhiskyNet, a FittenJó, a Kávétársaság, a VITAPACK, a Katus Webhsop, a Lednagyker, vagy éppen Megyeri Szabolcs Kertészete. A bérlés tehát a legkevésbé sem akadályozza a növekedést, vagy hogy egy webshop népszerű márkává váljon a piacon. Ezzel együtt mégis a kisebb webáruházak alkotják az e-kiskereskedelem szereplőinek többségét.

De nem csak számbeli fölényben vannak, hanem az online kiskereskedelmi forgalom jelentős részét is ezek a kisebb webshopok bonyolítják. Erre utal a GKI 2019 májusi e-TOPLISTA felmérése is, amely szerint a 10 legnagyobb hazai webáruház összesen mintegy nettó 150 milliárd forintos forgalmat realizált a tavalyi évben. Ez ugyan a szektor teljes forgalmának 35%-át teszi ki, ám egyúttal azt is jelenti, hogy a piaci szereplők többsége a kis és közepes méretű webshopok közé tartozik. Ezt megerősíti a már említett Nagy Webáruház Felmérés is. A felmérésben részt vevő webshopok 59%-át 1 fő, további 31%-át 2-3 fő üzemelteti, csak a fennmaradó 10% esetében foglalkoznak ennél többen a napi feladatokkal.

Webáruház indítása: saját fejlesztés, bérlés, vagy ingyenes keretrendszer a nyerő?

Saját webshop alapításánál, mint említettük, a legfontosabb kérdések egyike, hogy saját fejlesztésű legyen, ingyenes keretrendszert használjunk, vagy bérelhető webáruházzal vágjunk bele az online kereskedésbe. Bármelyik megoldást is választjuk, mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai, de kezdőként szinte biztos, hogy a webáruház bérléssel járunk a legjobban.

Ami a webáruház bérlés mellett szól:

- Viszonylag alacsony, 5-10 ezer forintos a havi előfizetés.

- Kompakt rendszert kapunk, a webáruház fejlesztésével nem kell foglalkozni.

- A webshop üzemeltetése, a support és a hibaelhárítás nem a mi gondunk.

- A webáruház-készítés rendkívül gyors és egyszerű, költségei alacsonyak.

- A webáruház egyes elemei, beállításai és megjelenése egyszerűen és gyorsan személyre szabhatók.

- Kiegészítő szolgáltatások is elérhetőek, így hatékonyabb és egyszerűbb az üzemeltetés.

- Bármikor ráfejleszthetünk a bérelt rendszerre, vagy ha úgy tetszik, saját fejlesztésű webáruházra is válthatunk.

A hosszú távú siker titka

Bár egy folyamatosan bővülő piacról van szó, az újonnan alapított webáruházaknak csak egy kis hányada sikeres távlatilag. Ennek oka, hogy a legtöbben csak az indulásra készülnek fel, a webáruház-üzemeltetéssel összefüggő hosszú távú feladatokra már nem. Jelentősen nőhet annak esélye, hogy az általunk alapított webáruház hosszú távon is sikeres lesz, ha már az alapításkor foglalkozunk a később aktuálissá váló stratégiai, marketing, értékesítési és jogi kérdésekkel is.

Néhány további javaslat a kezdéshez a 2019-es Nagy Webáruház Felmérés alapján:

- A profilt tekintve a legjobb konverziós rátáról a szolgáltatás-, webpláza-, irodatechnika-, illetve könyv-profilú, valamint az autós, motoros termékeket forgalmazó áruházak számoltak be.

- A felmérésben részt vevő webáruházak közül a legtöbb ajándékokat, ruházati cikkeket, szabadidős termékeket és szépségápolási készítményeket forgalmaz.

- A mezőny a szolgáltatások, az oktatás, a villamossági termékek, az épületgépészet, valamint az állateledelek és kisállat-felszerelések területén a leggyérebb.

- A marketingeszközök közül a legnépszerűbbek a közösségi oldalak, ezeket a SEO (keresőoptimalizálás), a Facebook-hirdetések és a hírlevelek követik.

- A legtöbb nehézséget a marketing, a logisztika és a design testreszabása jelenti.

főkép forrása: pixabay.com

Minimális mozgás történt a nemzetközi, nagyobb emelkedés a hazai hozamokba

A makrogazdasági adatok tükrében meglepő, hogy az európai kötvénypiacokon alig emelkedtek a hozamok, a tízéves német hozam két nap alatt alig 2 bázisponttal került feljebb (2,65% közelébe).
2025. 10. 31. 10:00
Megosztás:

Mire számíthatnak pénteken a befektetők?

Vegyesen állnak ma az ázsiai indexe (Nikkei: 1.6%, SSEC: -0,6%), de sorozatban hetedik hónapja tartó havi emelkedésre készülnek, miután az Amazon és az Apple kedvező eredményei felfelé húzták a Wall Street határidős indexeit, miközben a dollár háromhavi csúcs közelében mozgott a további Fed-kamatcsökkentésekkel kapcsolatos bizonytalanság miatt.
2025. 10. 31. 09:30
Megosztás:

Erősödött a forint péntek reggelre

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 31. 09:00
Megosztás:

Estek a tengerentúli indexek a kamatvárakozásokkal kapcsolatos bizonytalanság és az IT szektor gyengélkedése miatt

Esett a Wall Street három fő indexe is tegnap, a Nasdaq Composite és az S&P 500 vezette a veszteségeket (Nasdaq: -1,6%, S&P -1,0%, Dow: -0,2) mivel a Meta és a Microsoft részvényei zuhantak az AI-kiadások megugrásával kapcsolatos aggodalmak miatt, miközben a befektetők az amerikai jegybank szigorúbb hangvételét is mérlegelték.
2025. 10. 31. 08:30
Megosztás:

Harmadik napja gyengélkedtek az európai részvénypiacok

Az európai részvénypiacok csütörtökön harmadik napja gyengélkedtek a jegybanki kamatdöntések után, miközben a befektetők újabb vállalati gyorsjelentéseket dolgoztak fel.
2025. 10. 31. 08:00
Megosztás:

Több mint félmilliárdos bírságot szabott ki a GVH a hasznaltauto.hu üzemeltetőjére

550 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Használtauto.hu Kft.-t, mert a Magyarországon piacvezető online gépjármű hirdetési oldal korábbi üzemeltetője – a külföldi tulajdonú Adevinta Classified Media Hungary Kft. – visszaélt a gazdasági erőfölényével. A cég az üzleti ügyfelei számára több éven keresztül olyan előfizetéses hirdetési csomagot működtetett, ami, exkluzivitást tartalmazó kikötése miatt akadályozta, hogy az üzleti hirdetők versenytárs oldalakon is hirdessenek. Ezzel a norvég érdekeltségű vállalkozás szándékosan visszafogta a versenyt az érintett piacon, ami a magyar fogyasztók, hirdetők számára magasabb árakat eredményezhetett.
2025. 10. 31. 07:00
Megosztás:

Ősszel is magas fordulatszámon teljesít a turizmus, szeptemberben 8 százalékkal pihentek többen

Magyarország a hazai és a nemzetközi utazók számára is egyre vonzóbb turisztikai desztinációvá válik - állapította meg a legfrisseb statisztikai adatokhoz fűzött csütörtöki kommentárjában a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 10. 31. 06:00
Megosztás:

A Stadler legyártotta a 6000. kocsiszekrényt

A Stadler szolnoki kocsiszekrény üzeme működésének újabb fontos mérföldkövéhez érkezett: októberben leszállították a 6000. kocsiszekrényt. A 2009 óta működő gyár mára a Stadler Csoport legnagyobb kocsiszekrénygyártó központjává vált Közép- és Kelet-Európában, és kulcsszerepet tölt be nemzetközi gyártási és beszállítói hálózatban.
2025. 10. 31. 05:30
Megosztás:

Erőteljes volt a panelek árának növekedése a fővárosban az idén

Budapesten a panellakások 1,14 millió forintos átlagos négyzetméteráron keltek el az év első kilenc hónapjában, ami éves összevetésben 38 százalékos emelkedés - közölte saját adatai alapján az Otthon Centrum csütörtökön az MTI-vel.
2025. 10. 31. 05:00
Megosztás:

Hány évet kell dolgozni egy lakásért Magyarországon? Itt vannak a szomorú tények

Bár lassan eljön a 2025-ös év hajrája, a KSH nemrég tett közzé egy interaktív összefoglalót a 2024-es lakáspiaci folyamatokról. Ebben jórészt eddig is ismert információk vannak összegyűjtve, ugyanakkor átfogó képet kaphatunk belőle arról, hogy néz ki jelenleg a magyar lakáspiac, illetve néhány mutatóban hol helyezkedik el európai összevetésben.
2025. 10. 31. 04:30
Megosztás:

Csökkenő nyereséggel zárta az év első kilenc hónapját az INA-csoport

Az INA horvát olajipari vállalat egyszeri tételek nélkül 140,9 millió euró nettó nyereséget ért el 2025 első kilenc hónapjában, ami 15 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól.
2025. 10. 31. 04:00
Megosztás:

Geopolitika, fenntarthatóság és maguk a fogyasztók – ezek az autóipar legnagyobb kihívásai, derült ki a KPMG felméréséből

Technológiai változások, geopolitikai feszültségek, fenntarthatósági elvárások és a fogyasztói szokások gyors átalakulása – ezek a legfőbb kihívások, amelyekkel az autóipar vezetői szembenéznek, derült ki a KPMG – immáron 25. – Global Automotive Executive Survey tanulmányából, amelyben 775 autóipari vezetőt kérdeztek meg idén is az iparág helyzetéről, kilátásairól és legnagyobb nehézségeiről.
2025. 10. 31. 03:30
Megosztás:

Nagy Márton: a gazdasági növekedés az idei évben 0,5 és 1 százalék között alakul

A gazdasági növekedés az idei évben is valahol 0,5 és 1 százalék között alakul - mondta a nemzetgazdasági miniszter csütörtökön Miskolcon, ahol a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara (BOKIK) által életre hívott Kopátsy Klub ülésén tartott előadást.
2025. 10. 31. 03:00
Megosztás:

Így lehet politikai választást nyerni a Tik-Tok-kal néhány hónap alatt

A tavalyi romániai elnökválasztások első fordulója után általános meglepetést keltett, hogy egy szinte ismeretlen jelölt került az élre. Georgescu sikere elsősorban a TikTok-on futtatott kampányának volt köszönhető, amelyet számos gyanús körülmény övezett. Tekintettel arra, hogy ekkorra már több mint egy éve hatályban volt az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendelete – amelyet éppen az ilyen helyzetek megelőzésére hoztak létre –, jogosan merül fel a kérdés: vajon valóban hatékonyan működik-e ez a szabályozás?
2025. 10. 31. 02:00
Megosztás:

Hol a legjobb nyugdíjasnak lenni Európában?

Franciaországban ismét a politikai viták középpontjába került a nyugdíjreform felfüggesztésének ügye. Ez jó alkalmat kínál arra, hogy áttekintsük, az egyes uniós tagállamok milyen nyugdíjrendszert alkalmaznak, és milyen életkort szabnak meg a munkából való visszavonulásra.
2025. 10. 31. 01:00
Megosztás:

A Sui ($SUI) 4%-os emelkedése biztató, de a Digitap ($TAP) 1 millió dolláros tőkebevonása mutatja, merre tart az okos pénz

Ahogy a szélesebb piac fokozatosan helyreáll, a SUI árfolyama a kulcsfontosságú, 2,36 dolláros támaszszintről pattant vissza, közel 4%-os heti növekedést elérve.
2025. 10. 30. 23:00
Megosztás:

A Bybit felfüggeszti az új japán regisztrációkat – jön a kriptószabályozás szigorítása

A világ második legnagyobb kriptotőzsdéje, a Bybit bejelentette: október 31-től nem fogad új felhasználókat Japánból. A döntés hátterében a japán pénzügyi felügyelet, az FSA hamarosan életbe lépő, jelentős szigorításai állnak, amelyek alapjaiban változtathatják meg az ország kriptopiaci működését. Vajon ez a lépés a felkészülés jele – vagy inkább egy figyelmeztetés arra, hogy a kriptoszolgáltatók menekülőre fogják?
2025. 10. 30. 22:00
Megosztás:

Vegyesen mozgott a forint

Vegyesen alakult a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben csütörtökön késő délután a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 10. 30. 21:30
Megosztás:

A Bitcoin árfolyam zuhan a kamatvágás ellenére is - miért?

A kamatcsökkentés hagyományosan jó hír a kriptovaluták számára – de most valami megváltozott. A Fed legutóbbi kamatdöntése után a Bitcoin ára több mint 4%-ot esett, ami sok befektetőt zavarba ejtett. Vajon egy újabb medvés időszak kezdődik? Vagy csak a piac játszik velünk? Nézzük meg a részleteket!
2025. 10. 30. 20:30
Megosztás:

A Solana (SOL) korai milliomosokat teremtett: Elemzők szerint a Digitap ($TAP) megismételheti ezt a sikert

A kriptovaluta-piac képes egyik napról a másikra milliomossá tenni a korai befektetőket. A Solana (SOL) azon tokenek egyike, amelyek hatalmas nyereséget hoztak a kezdeti támogatók számára.
2025. 10. 30. 20:00
Megosztás: