Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Az online kiskereskedelmi forgalom szárnyalásának egyelőre nem látszik a vége, így nem csoda, hogy a webáruházak száma is viharos ütemben nő. Ahhoz azonban, hogy egy webhsop hosszú távon is sikeres legyen, fontos, hogy kikerülje azokat a csapdákat, amelyekbe az induló webáruházak többsége beleesik.

Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Nemzetközi és hazai boom: még nem látszik, hol a vége

Világszerte rohamosan bővül az online kiskereskedelmi forgalom, és a tendencia folytatódni látszik. A Statista adatai, illetve prognózisa alapján 2014-től 2021-ig 246,15%-os bővülés várható, így a teljes kereskedelmi forgalom elérheti a 4,5 billió dollárt.

Az eNET Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kereskedelemben című kutatása alapján Magyarországon is hasonló a tendencia: a 2014-es 273 milliárd forintról 2018-ra 669 milliárd forintra bővült a webáruházak belföldi nettó forgalma. Az utóbbi adat ráadásul nem is tartalmazza a hazai online vásárlók külföldi webáruházakból történő vásárlásait, ami további 400-420 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy tavaly 23%-kal nőtt a magyar e-kiskereskedelmi forgalom.

Mindezt a Központi Statisztikai Hivatal idősora is megerősíti. Az adatok szerint a 2010-es 46,029 milliárd forintról 2017-re csaknem 408,5 milliárd forintra nőtt a csomagküldő és internetes szegmens kiskereskedelmi forgalma. 

A magyarországi webáruházak száma is megugrott

A hazai webshopok számával kapcsolatban csak becslésekre hagyatkozhatunk. A Webshop ABC tavalyi, Hány webáruház van Magyarországon? E-kereskedelmi körkép című elemzésében abból indult ki, hogy jelenleg a bérelhető áruházrendszerek mellett jelen vannak a piacon a különféle ingyenes keretrendszerek is, továbbá a saját fejlesztésű webshopok. Becslésük szerint 2018 elején kb. 10-15 ezer webáruház üzemelhetett Magyarországon. Ez a KSH adataihoz képest, amelyek szerint 2017 decemberében 132 508 darab fizikai, “offline” bolt működött hazánkban, nem tűnik soknak. De a GKI által 2015-ben mért 1400 aktív webshophoz viszonyítva jelentős bővülés. 

Webáruház bérlés: a nagy nevek is így indultak - sokan így is folytatták

A webshopokat illetően az egyik legalapvetőbb kérdés, hogy saját fejlesztésű, bérelt, vagy valamilyen ingyenes keretrendszeren alapuló megoldást válasszanak a tulajdonosok. Az egyik legnagyobb hazai, webáruház bérlést biztosító rendszer, a ShopRenter minden évben megjelenteti a Nagy Webáruház Felmérést. Az idei adatokból kiderül többek között, hogy míg felmérésben résztvevő 570 webshop 15%-a ingyenes webáruházmotort használ, 23%-nak pedig egyedi fejlesztésű webshopja van, a döntő többség, 62% valamilyen bérelhető webáruházrendszert vesz igénybe. (A Webshop ABC becslése szerint mintegy 6-7 ezer hazai webáruház működhet bérelt felületen.)

A ShopRenter több mint 3500 bérlője között például olyan, mára komoly, nagy forgalmú vállalkozássá és ismert branddé vált nevet találunk, mint a Reflexshop, a WhiskyNet, a FittenJó, a Kávétársaság, a VITAPACK, a Katus Webhsop, a Lednagyker, vagy éppen Megyeri Szabolcs Kertészete. A bérlés tehát a legkevésbé sem akadályozza a növekedést, vagy hogy egy webshop népszerű márkává váljon a piacon. Ezzel együtt mégis a kisebb webáruházak alkotják az e-kiskereskedelem szereplőinek többségét.

De nem csak számbeli fölényben vannak, hanem az online kiskereskedelmi forgalom jelentős részét is ezek a kisebb webshopok bonyolítják. Erre utal a GKI 2019 májusi e-TOPLISTA felmérése is, amely szerint a 10 legnagyobb hazai webáruház összesen mintegy nettó 150 milliárd forintos forgalmat realizált a tavalyi évben. Ez ugyan a szektor teljes forgalmának 35%-át teszi ki, ám egyúttal azt is jelenti, hogy a piaci szereplők többsége a kis és közepes méretű webshopok közé tartozik. Ezt megerősíti a már említett Nagy Webáruház Felmérés is. A felmérésben részt vevő webshopok 59%-át 1 fő, további 31%-át 2-3 fő üzemelteti, csak a fennmaradó 10% esetében foglalkoznak ennél többen a napi feladatokkal.

Webáruház indítása: saját fejlesztés, bérlés, vagy ingyenes keretrendszer a nyerő?

Saját webshop alapításánál, mint említettük, a legfontosabb kérdések egyike, hogy saját fejlesztésű legyen, ingyenes keretrendszert használjunk, vagy bérelhető webáruházzal vágjunk bele az online kereskedésbe. Bármelyik megoldást is választjuk, mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai, de kezdőként szinte biztos, hogy a webáruház bérléssel járunk a legjobban.

Ami a webáruház bérlés mellett szól:

- Viszonylag alacsony, 5-10 ezer forintos a havi előfizetés.

- Kompakt rendszert kapunk, a webáruház fejlesztésével nem kell foglalkozni.

- A webshop üzemeltetése, a support és a hibaelhárítás nem a mi gondunk.

- A webáruház-készítés rendkívül gyors és egyszerű, költségei alacsonyak.

- A webáruház egyes elemei, beállításai és megjelenése egyszerűen és gyorsan személyre szabhatók.

- Kiegészítő szolgáltatások is elérhetőek, így hatékonyabb és egyszerűbb az üzemeltetés.

- Bármikor ráfejleszthetünk a bérelt rendszerre, vagy ha úgy tetszik, saját fejlesztésű webáruházra is válthatunk.

A hosszú távú siker titka

Bár egy folyamatosan bővülő piacról van szó, az újonnan alapított webáruházaknak csak egy kis hányada sikeres távlatilag. Ennek oka, hogy a legtöbben csak az indulásra készülnek fel, a webáruház-üzemeltetéssel összefüggő hosszú távú feladatokra már nem. Jelentősen nőhet annak esélye, hogy az általunk alapított webáruház hosszú távon is sikeres lesz, ha már az alapításkor foglalkozunk a később aktuálissá váló stratégiai, marketing, értékesítési és jogi kérdésekkel is.

Néhány további javaslat a kezdéshez a 2019-es Nagy Webáruház Felmérés alapján:

- A profilt tekintve a legjobb konverziós rátáról a szolgáltatás-, webpláza-, irodatechnika-, illetve könyv-profilú, valamint az autós, motoros termékeket forgalmazó áruházak számoltak be.

- A felmérésben részt vevő webáruházak közül a legtöbb ajándékokat, ruházati cikkeket, szabadidős termékeket és szépségápolási készítményeket forgalmaz.

- A mezőny a szolgáltatások, az oktatás, a villamossági termékek, az épületgépészet, valamint az állateledelek és kisállat-felszerelések területén a leggyérebb.

- A marketingeszközök közül a legnépszerűbbek a közösségi oldalak, ezeket a SEO (keresőoptimalizálás), a Facebook-hirdetések és a hírlevelek követik.

- A legtöbb nehézséget a marketing, a logisztika és a design testreszabása jelenti.

főkép forrása: pixabay.com

Magyar pia-csoda: Gemenc Bronz whiskey sörhordóban érlelve

2022 májusában került palackozásra az első sörös hordós utóérlelésű whiskey a Gemenc Distilleryben. Az alap, 60% kukorica és 40% árpa összetételű whiskey a Horizont Brewing Prémium, Night Shift Barleywine 2021 sörének a hordójában került utóérlelésre.
2022. 05. 19. 20:00
Megosztás:

Csökkenő árbevétel mellett nőtt a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. nyeresége

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2021-ben 3,1 milliárd euró árbevételt ért el az előző évi 3,4 milliárd euróval szemben; az adózás előtti nyeresége viszont nőtt: a 2020. évi 41,6 millió euró után tavaly 67,6 millió euró lett - közölte a társaság csütörtökön az MTI-vel.
2022. 05. 19. 19:30
Megosztás:

6 milliárd forint kötvényt bocsátott ki az Illés Holding

Az Illés Holding Zrt. 120 darab, 6 milliárd forint össznévértékű kötvényt bocsátott ki - közölte a társaság a Budapesti Értéktőzsde honlapján az Xbond multilaterális kereskedési rendszerbe történő regisztrációjához készült tájékoztatóban.
2022. 05. 19. 19:00
Megosztás:

Alulteljesített csütörtökön a magyar tőzsde

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1423,14 pontos, 3,32 százalékos csökkenéssel, 41 473,45 ponton zárt csütörtökön.
2022. 05. 19. 18:30
Megosztás:

Magyarországon is nő az érdeklődés az elektromos autók iránt

Minden harmadik magyar járművezető mérlegeli elektromos autó vásárlását a kedvezőbb fenntartási költségek és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás miatt - közölte az EY nemzetközi tanácsadó cég reprezentatív, tavaly novemberben készült kutatása alapján csütörtökön az MTI-vel.
2022. 05. 19. 18:00
Megosztás:

Nógrádi faluból egy globális bank informatikai központjába – így bővülhet a roma diplomások köre

Az előző tanévben 16 vállalat, köztük a Morgan Stanley budapesti központja vett részt a HBLF Romaster programban azzal a céllal, hogy a roma társadalomban bővüljön a megfelelő nyelvtudással és felsőfokú végzettséggel rendelkező közösség. A támogató vállalatok ehhez nemcsak anyagi segítséget nyújtanak – legalább ilyen fontos, hogy szakembereik mentorként segítik a diákokat, akik így betekintést nyerhetnek a cégeknél folyó szakmai munkába is.
2022. 05. 19. 17:30
Megosztás:

Bejelentették Magyarország egyik legnagyobb állásbörzéjét

Segíti a toborzást, ha a cégek személyesen, állásbörzéken is jelen vannak. Ezeken az eseményeken közvetlenül megszólíthatók a potenciális jelöltek számos munkakörben, ráadásul az állásinterjúknál gyakran előforduló drukk sem zavarja a két fél nyílt kommunikációját. A közvetlen toborzási szándék mellett a cégeknek azért is érdemes állásbörzéken részt venniük, mert így hatékonyan növelhetik az ismertségüket a számukra releváns munkaerőpiaci csoportokban.
2022. 05. 19. 17:00
Megosztás:

Nyomás alatt az építőipar

Az építőipari ágazat alig győzi a horrorisztikus energia- és anyagárakat, valamint a nyersanyaghiányt. Ezenkívül előfordulhat, hogy törölni kell a meglévő megrendeléseket, illetve nem lehet többé ajánlatokat benyújtani. A használt építőipari gépek eladásával két legyet üthet egy csapásra: Egyrészt rövid távon költségvetési források szabadulnak fel, amelyekkel áthidalhatók a szűk keresztmetszetek. Másrészt a berendezések további felhasználása hozzájárul az erőforrásokat érintő függetlenséghez.
2022. 05. 19. 16:30
Megosztás:

Megborult Japán külkereskedelmi mérlege

Japán kereskedelmi deficitje 839 milliárd jenre (6,6 milliárd dollár) nőtt áprilisban az előző havi 414 milliárd jenről (3,2 milliárd dollár) - olvashatjuk az ERSTE elemzésében.
2022. 05. 19. 16:05
Megosztás:

Új ügyvezető a DEKRA Akademie élén

Kurucsó Zsolt lett a DEKRA Akademie Kft. új ügyvezetője. A szakember több mint 30 éves műszaki, folyamatszervezői és vezetői tapasztalattal rendelkezik, a DEKRA Csoportnál 2002 óta dolgozik.
2022. 05. 19. 15:30
Megosztás:

Hosszú távon velünk marad a távmunka a KPMG kutatása szerint

VR-eszközökkel elvégzett távoli karbantartások, strandon készülő elemzések – pár éve ez még fel sem merült volna. Napjainkban azonban a cégek a pandémia okozta változások kapcsán, a munkaerőhiány miatt vagy a dolgozók megtartása érdekében a korábbinál jóval nagyobb teret adnak a távmunka különböző formáinak. A megkérdezett vállalatok csaknem 90 százaléka mérlegeli a távmunka bevezetését, vagy már meg is valósította azt, a KPMG „Current trends in remote working” című kutatása szerint.
2022. 05. 19. 15:00
Megosztás:

Újabb rekordokat dönt a használtautók forgalma

Egyre biztosabbnak látszik, hogy idén megdől a használt autók 2021-ben beállított 817 ezres adásvételi csúcsa - vonta le a következtetést a JóAutók.hu az első négy hónap forgalmi adataiból. Áprilisban 69 113 használt személygépkocsi cserélt gazdát, 7,2 százalékkal több az egy évvel korábbinál, az első négy hónapban 10 százalékkal több 288 ezer használtautó kelt el.
2022. 05. 19. 14:30
Megosztás:

Új gyártósorral bővítette eszközparkját a Gum-Tech Kft.

Mintegy 340 millió forintos beruházással gumitermékgyártó gépsorral bővítette kapacitását a ceglédi székhelyű Gum-Tech Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. Lajosmizsén - közölte a cég az MTI-vel.
2022. 05. 19. 14:00
Megosztás:

Csökkenő piacon ért el közel tizenhat százalékos növekedést a CIB Lízing

Az utóbbi hét év legerősebb első negyedévét zárta a CIB Lízing a finanszírozott összeg növekedése alapján. A pénzügyi vállalkozás piaci részesedése is tovább növekedett – elsősorban az eszközfinanszírozási divíziónak köszönhetően –, javuló minőségű portfólió mellett.
2022. 05. 19. 13:30
Megosztás:

Ingatlanosok mégse kíméljenek!

Kellemetlen történetek, sztereotípiák, ellenszenv, avagy „Ingatlanosok, kíméljenek!”. A legtöbben, persze nem alaptalanul ma is így viszonyulnak az ingatlanértékesítőkhöz, bizalmatlanok az ingatlanos szakmával, ingatlanirodákkal szemben.
2022. 05. 19. 13:00
Megosztás:

És ki ellenőrzi az adóellenőröket?

Mivé alakul a befizetett adó? Például iskolai oktatássá, rendőri védelemmé vagy éppen közlekedési eszközökké és még számtalan további közszolgáltatássá. Hogy mind több jusson rájuk, azért a Nemzeti Adó- és Vámhivatal maga is sokat tehet. Ha kevesebb a bürokrácia és a technológiai fejlesztések az önkéntes jogkövetésre, adóbefizetésre ösztönöznek, az mindennapjaink életminőségére is pozitívan tud hatni. Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal feladatellátásával hozzájárult a realizált adóbevételek 2017-2020 közötti növekedéséhez. Az adóbevételek a koronavírus-járvány kedvezőtlen gazdasági hatásai ellenére is növekedni tudtak.
2022. 05. 19. 12:30
Megosztás:

Gyenge előrejelzést tett közzé a Cisco

A Cisco tegnap zárás után tette közzé 2022-es harmadik pénzügyi negyedévének jelentését. A bevétel éves szinten mindössze 0,2%-kal, 12,84 milliárd dollárra nőtt, ami elmarad az elemzők 13,34 milliárdos becslésétől.
2022. 05. 19. 12:00
Megosztás:

A Carpe Diem fogja megállítani az inflációt?

Mintha az infláció a fordulópont környékén lenne az Egyesült Államokban. Nem csak, hogy csökkent az inflációs mutató, hanem Powell is arra utalt, hogy mivel a Fed az inflációs folyamatok mögött kullog, ezért addig emelik az kamatot, amíg fordulatot nem látnak.
2022. 05. 19. 11:30
Megosztás:

Tovább növekedhet az UBM Csoport: 5 milliárd forintos tőkeemelést tervez a Hiventures

5 milliárd forintos tőkeemelési tervezetről szóló megállapodást írt alá a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett UBM Holding Nyrt. és a Hiventures Zrt.. A Hiventures által tervezett zártkörű tőkeemelés június 30-ig történhet meg, mellyel az UBM Csoport célja a további növekedés, a hazai és nemzetközi terjeszkedés finanszírozása.
2022. 05. 19. 11:00
Megosztás:

Hogyan lesz energia a dinnyehéjból?

A szilárd, újrahasznosított tüzelőanyag (SRF) talán az egyik legjobb példa arra, hogyan lesz a hulladékból energetikailag hasznosítható érték. Előállítása és vizsgálata szigorú szabályokhoz kötött, egyben rendkívül összetett és izgalmas folyamat. Az idén 30. születésnapját ünneplő WESSLING Tudásközpont cikk- és videósorozatában virtuálisan kinyitja a laboratórium kapuját, és minden érdeklődőt beavat abba, hogyan zajlik a körkörös gazdaság folyamatainak biztonságos ellenőrzése.
2022. 05. 19. 10:30
Megosztás: