Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán
Nemzetközi és hazai boom: még nem látszik, hol a vége
Világszerte rohamosan bővül az online kiskereskedelmi forgalom, és a tendencia folytatódni látszik. A Statista adatai, illetve prognózisa alapján 2014-től 2021-ig 246,15%-os bővülés várható, így a teljes kereskedelmi forgalom elérheti a 4,5 billió dollárt.
Az eNET Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kereskedelemben című kutatása alapján Magyarországon is hasonló a tendencia: a 2014-es 273 milliárd forintról 2018-ra 669 milliárd forintra bővült a webáruházak belföldi nettó forgalma. Az utóbbi adat ráadásul nem is tartalmazza a hazai online vásárlók külföldi webáruházakból történő vásárlásait, ami további 400-420 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy tavaly 23%-kal nőtt a magyar e-kiskereskedelmi forgalom.
Mindezt a Központi Statisztikai Hivatal idősora is megerősíti. Az adatok szerint a 2010-es 46,029 milliárd forintról 2017-re csaknem 408,5 milliárd forintra nőtt a csomagküldő és internetes szegmens kiskereskedelmi forgalma.
A magyarországi webáruházak száma is megugrott
A hazai webshopok számával kapcsolatban csak becslésekre hagyatkozhatunk. A Webshop ABC tavalyi, Hány webáruház van Magyarországon? E-kereskedelmi körkép című elemzésében abból indult ki, hogy jelenleg a bérelhető áruházrendszerek mellett jelen vannak a piacon a különféle ingyenes keretrendszerek is, továbbá a saját fejlesztésű webshopok. Becslésük szerint 2018 elején kb. 10-15 ezer webáruház üzemelhetett Magyarországon. Ez a KSH adataihoz képest, amelyek szerint 2017 decemberében 132 508 darab fizikai, “offline” bolt működött hazánkban, nem tűnik soknak. De a GKI által 2015-ben mért 1400 aktív webshophoz viszonyítva jelentős bővülés.
Webáruház bérlés: a nagy nevek is így indultak - sokan így is folytatták
A webshopokat illetően az egyik legalapvetőbb kérdés, hogy saját fejlesztésű, bérelt, vagy valamilyen ingyenes keretrendszeren alapuló megoldást válasszanak a tulajdonosok. Az egyik legnagyobb hazai, webáruház bérlést biztosító rendszer, a ShopRenter minden évben megjelenteti a Nagy Webáruház Felmérést. Az idei adatokból kiderül többek között, hogy míg felmérésben résztvevő 570 webshop 15%-a ingyenes webáruházmotort használ, 23%-nak pedig egyedi fejlesztésű webshopja van, a döntő többség, 62% valamilyen bérelhető webáruházrendszert vesz igénybe. (A Webshop ABC becslése szerint mintegy 6-7 ezer hazai webáruház működhet bérelt felületen.)
A ShopRenter több mint 3500 bérlője között például olyan, mára komoly, nagy forgalmú vállalkozássá és ismert branddé vált nevet találunk, mint a Reflexshop, a WhiskyNet, a FittenJó, a Kávétársaság, a VITAPACK, a Katus Webhsop, a Lednagyker, vagy éppen Megyeri Szabolcs Kertészete. A bérlés tehát a legkevésbé sem akadályozza a növekedést, vagy hogy egy webshop népszerű márkává váljon a piacon. Ezzel együtt mégis a kisebb webáruházak alkotják az e-kiskereskedelem szereplőinek többségét.
De nem csak számbeli fölényben vannak, hanem az online kiskereskedelmi forgalom jelentős részét is ezek a kisebb webshopok bonyolítják. Erre utal a GKI 2019 májusi e-TOPLISTA felmérése is, amely szerint a 10 legnagyobb hazai webáruház összesen mintegy nettó 150 milliárd forintos forgalmat realizált a tavalyi évben. Ez ugyan a szektor teljes forgalmának 35%-át teszi ki, ám egyúttal azt is jelenti, hogy a piaci szereplők többsége a kis és közepes méretű webshopok közé tartozik. Ezt megerősíti a már említett Nagy Webáruház Felmérés is. A felmérésben részt vevő webshopok 59%-át 1 fő, további 31%-át 2-3 fő üzemelteti, csak a fennmaradó 10% esetében foglalkoznak ennél többen a napi feladatokkal.
Webáruház indítása: saját fejlesztés, bérlés, vagy ingyenes keretrendszer a nyerő?
Saját webshop alapításánál, mint említettük, a legfontosabb kérdések egyike, hogy saját fejlesztésű legyen, ingyenes keretrendszert használjunk, vagy bérelhető webáruházzal vágjunk bele az online kereskedésbe. Bármelyik megoldást is választjuk, mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai, de kezdőként szinte biztos, hogy a webáruház bérléssel járunk a legjobban.
Ami a webáruház bérlés mellett szól:
- Viszonylag alacsony, 5-10 ezer forintos a havi előfizetés.
- Kompakt rendszert kapunk, a webáruház fejlesztésével nem kell foglalkozni.
- A webshop üzemeltetése, a support és a hibaelhárítás nem a mi gondunk.
- A webáruház-készítés rendkívül gyors és egyszerű, költségei alacsonyak.
- A webáruház egyes elemei, beállításai és megjelenése egyszerűen és gyorsan személyre szabhatók.
- Kiegészítő szolgáltatások is elérhetőek, így hatékonyabb és egyszerűbb az üzemeltetés.
- Bármikor ráfejleszthetünk a bérelt rendszerre, vagy ha úgy tetszik, saját fejlesztésű webáruházra is válthatunk.
A hosszú távú siker titka
Bár egy folyamatosan bővülő piacról van szó, az újonnan alapított webáruházaknak csak egy kis hányada sikeres távlatilag. Ennek oka, hogy a legtöbben csak az indulásra készülnek fel, a webáruház-üzemeltetéssel összefüggő hosszú távú feladatokra már nem. Jelentősen nőhet annak esélye, hogy az általunk alapított webáruház hosszú távon is sikeres lesz, ha már az alapításkor foglalkozunk a később aktuálissá váló stratégiai, marketing, értékesítési és jogi kérdésekkel is.
Néhány további javaslat a kezdéshez a 2019-es Nagy Webáruház Felmérés alapján:
- A profilt tekintve a legjobb konverziós rátáról a szolgáltatás-, webpláza-, irodatechnika-, illetve könyv-profilú, valamint az autós, motoros termékeket forgalmazó áruházak számoltak be.
- A felmérésben részt vevő webáruházak közül a legtöbb ajándékokat, ruházati cikkeket, szabadidős termékeket és szépségápolási készítményeket forgalmaz.
- A mezőny a szolgáltatások, az oktatás, a villamossági termékek, az épületgépészet, valamint az állateledelek és kisállat-felszerelések területén a leggyérebb.
- A marketingeszközök közül a legnépszerűbbek a közösségi oldalak, ezeket a SEO (keresőoptimalizálás), a Facebook-hirdetések és a hírlevelek követik.
- A legtöbb nehézséget a marketing, a logisztika és a design testreszabása jelenti.
főkép forrása: pixabay.com