Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Az online kiskereskedelmi forgalom szárnyalásának egyelőre nem látszik a vége, így nem csoda, hogy a webáruházak száma is viharos ütemben nő. Ahhoz azonban, hogy egy webhsop hosszú távon is sikeres legyen, fontos, hogy kikerülje azokat a csapdákat, amelyekbe az induló webáruházak többsége beleesik.

Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Nemzetközi és hazai boom: még nem látszik, hol a vége

Világszerte rohamosan bővül az online kiskereskedelmi forgalom, és a tendencia folytatódni látszik. A Statista adatai, illetve prognózisa alapján 2014-től 2021-ig 246,15%-os bővülés várható, így a teljes kereskedelmi forgalom elérheti a 4,5 billió dollárt.

Az eNET Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kereskedelemben című kutatása alapján Magyarországon is hasonló a tendencia: a 2014-es 273 milliárd forintról 2018-ra 669 milliárd forintra bővült a webáruházak belföldi nettó forgalma. Az utóbbi adat ráadásul nem is tartalmazza a hazai online vásárlók külföldi webáruházakból történő vásárlásait, ami további 400-420 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy tavaly 23%-kal nőtt a magyar e-kiskereskedelmi forgalom.

Mindezt a Központi Statisztikai Hivatal idősora is megerősíti. Az adatok szerint a 2010-es 46,029 milliárd forintról 2017-re csaknem 408,5 milliárd forintra nőtt a csomagküldő és internetes szegmens kiskereskedelmi forgalma. 

A magyarországi webáruházak száma is megugrott

A hazai webshopok számával kapcsolatban csak becslésekre hagyatkozhatunk. A Webshop ABC tavalyi, Hány webáruház van Magyarországon? E-kereskedelmi körkép című elemzésében abból indult ki, hogy jelenleg a bérelhető áruházrendszerek mellett jelen vannak a piacon a különféle ingyenes keretrendszerek is, továbbá a saját fejlesztésű webshopok. Becslésük szerint 2018 elején kb. 10-15 ezer webáruház üzemelhetett Magyarországon. Ez a KSH adataihoz képest, amelyek szerint 2017 decemberében 132 508 darab fizikai, “offline” bolt működött hazánkban, nem tűnik soknak. De a GKI által 2015-ben mért 1400 aktív webshophoz viszonyítva jelentős bővülés. 

Webáruház bérlés: a nagy nevek is így indultak - sokan így is folytatták

A webshopokat illetően az egyik legalapvetőbb kérdés, hogy saját fejlesztésű, bérelt, vagy valamilyen ingyenes keretrendszeren alapuló megoldást válasszanak a tulajdonosok. Az egyik legnagyobb hazai, webáruház bérlést biztosító rendszer, a ShopRenter minden évben megjelenteti a Nagy Webáruház Felmérést. Az idei adatokból kiderül többek között, hogy míg felmérésben résztvevő 570 webshop 15%-a ingyenes webáruházmotort használ, 23%-nak pedig egyedi fejlesztésű webshopja van, a döntő többség, 62% valamilyen bérelhető webáruházrendszert vesz igénybe. (A Webshop ABC becslése szerint mintegy 6-7 ezer hazai webáruház működhet bérelt felületen.)

A ShopRenter több mint 3500 bérlője között például olyan, mára komoly, nagy forgalmú vállalkozássá és ismert branddé vált nevet találunk, mint a Reflexshop, a WhiskyNet, a FittenJó, a Kávétársaság, a VITAPACK, a Katus Webhsop, a Lednagyker, vagy éppen Megyeri Szabolcs Kertészete. A bérlés tehát a legkevésbé sem akadályozza a növekedést, vagy hogy egy webshop népszerű márkává váljon a piacon. Ezzel együtt mégis a kisebb webáruházak alkotják az e-kiskereskedelem szereplőinek többségét.

De nem csak számbeli fölényben vannak, hanem az online kiskereskedelmi forgalom jelentős részét is ezek a kisebb webshopok bonyolítják. Erre utal a GKI 2019 májusi e-TOPLISTA felmérése is, amely szerint a 10 legnagyobb hazai webáruház összesen mintegy nettó 150 milliárd forintos forgalmat realizált a tavalyi évben. Ez ugyan a szektor teljes forgalmának 35%-át teszi ki, ám egyúttal azt is jelenti, hogy a piaci szereplők többsége a kis és közepes méretű webshopok közé tartozik. Ezt megerősíti a már említett Nagy Webáruház Felmérés is. A felmérésben részt vevő webshopok 59%-át 1 fő, további 31%-át 2-3 fő üzemelteti, csak a fennmaradó 10% esetében foglalkoznak ennél többen a napi feladatokkal.

Webáruház indítása: saját fejlesztés, bérlés, vagy ingyenes keretrendszer a nyerő?

Saját webshop alapításánál, mint említettük, a legfontosabb kérdések egyike, hogy saját fejlesztésű legyen, ingyenes keretrendszert használjunk, vagy bérelhető webáruházzal vágjunk bele az online kereskedésbe. Bármelyik megoldást is választjuk, mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai, de kezdőként szinte biztos, hogy a webáruház bérléssel járunk a legjobban.

Ami a webáruház bérlés mellett szól:

- Viszonylag alacsony, 5-10 ezer forintos a havi előfizetés.

- Kompakt rendszert kapunk, a webáruház fejlesztésével nem kell foglalkozni.

- A webshop üzemeltetése, a support és a hibaelhárítás nem a mi gondunk.

- A webáruház-készítés rendkívül gyors és egyszerű, költségei alacsonyak.

- A webáruház egyes elemei, beállításai és megjelenése egyszerűen és gyorsan személyre szabhatók.

- Kiegészítő szolgáltatások is elérhetőek, így hatékonyabb és egyszerűbb az üzemeltetés.

- Bármikor ráfejleszthetünk a bérelt rendszerre, vagy ha úgy tetszik, saját fejlesztésű webáruházra is válthatunk.

A hosszú távú siker titka

Bár egy folyamatosan bővülő piacról van szó, az újonnan alapított webáruházaknak csak egy kis hányada sikeres távlatilag. Ennek oka, hogy a legtöbben csak az indulásra készülnek fel, a webáruház-üzemeltetéssel összefüggő hosszú távú feladatokra már nem. Jelentősen nőhet annak esélye, hogy az általunk alapított webáruház hosszú távon is sikeres lesz, ha már az alapításkor foglalkozunk a később aktuálissá váló stratégiai, marketing, értékesítési és jogi kérdésekkel is.

Néhány további javaslat a kezdéshez a 2019-es Nagy Webáruház Felmérés alapján:

- A profilt tekintve a legjobb konverziós rátáról a szolgáltatás-, webpláza-, irodatechnika-, illetve könyv-profilú, valamint az autós, motoros termékeket forgalmazó áruházak számoltak be.

- A felmérésben részt vevő webáruházak közül a legtöbb ajándékokat, ruházati cikkeket, szabadidős termékeket és szépségápolási készítményeket forgalmaz.

- A mezőny a szolgáltatások, az oktatás, a villamossági termékek, az épületgépészet, valamint az állateledelek és kisállat-felszerelések területén a leggyérebb.

- A marketingeszközök közül a legnépszerűbbek a közösségi oldalak, ezeket a SEO (keresőoptimalizálás), a Facebook-hirdetések és a hírlevelek követik.

- A legtöbb nehézséget a marketing, a logisztika és a design testreszabása jelenti.

főkép forrása: pixabay.com

Koronavírusosak lettek az antwerpeni állatkert vízilovai

Koronavírusos az antwerpeni állatkert két vízilova. Az állatok jól vannak, csak az orruk folyik, jelenleg karanténban vannak - írja a BBC hírportálja.
2021. 12. 07. 03:30
Megosztás:

Továbbra is növekedik a budapesti bicikliforgalom

Folytatódott a budapesti bicikliforgalom növekedése: novemberben öt százalékkal többen kerékpároztak a fővárosban, mint egy évvel korábban - közölte a Magyar Kerékpárosklub szóvivője hétfőn az MTI-vel.
2021. 12. 07. 03:00
Megosztás:

Egy évvel meghosszabbította a globális emberi jogi szankciórendszerének érvényeségét az EU

Az Európai Unió egy évvel, 2022. december 8-ig meghosszabbította a világ különböző országaiban elkövetett súlyos emberi jogi jogsértésekért és visszaélésekért felelősökkel szembeni szankciórendszerének érvényességét - közölte az Európai Unió Tanácsa hétfőn.
2021. 12. 07. 02:30
Megosztás:

Hatások és ráhatások címmel szervezett V4 kulturális konferenciát az Emmi

Hatások és ráhatások címmel szervezett V4 kulturális konferenciát az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi); a kétnapos online rendezvényen a négy ország kulturális életének kormányzati vezetői osztották meg egymással tapasztalataikat a pandémia által előidézett helyzetről és a kultúra szerepéről a járványkezelésben.
2021. 12. 07. 02:00
Megosztás:

Ammónia szivárgott egy gyöngyösi húsüzemben

Ammóniaszivárgást észleltek hétfő reggel egy gyöngyösi húsüzemben, a veszélyhelyzetet a tűzoltók elhárították, sérültről nem tudnak - közölte a Heves megyei katasztrófavédelmi szóvivő az MTI-vel.
2021. 12. 07. 01:30
Megosztás:

Nagy-Britanniában nőtt az autóeladás

Nagy-Britanniában öt hónapon belül először nőtt az autóeladás éves szinten novemberben - állt a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) közleményében.
2021. 12. 07. 01:00
Megosztás:

Ekkora előleget fizettek ki a gazdáknak november végéig

Az előlegfizetési időszak csaknem másfél hónapja alatt a Magyar Államkincstár mintegy 262 milliárd forint közvetlen és vidékfejlesztési támogatást fizetett ki a termelőknek, ezen felül pedig az átmeneti nemzeti támogatások folyósítása is megkezdődött - közölte az Agrárminisztérium (AM) hétfői közleményében Nagy István miniszter.
2021. 12. 07. 00:01
Megosztás:

A magyarok közel fele műfenyőt vásárol karácsonyra

Magyarországon a megkérdezettek 45,8 százaléka műfenyőt vásárol karácsonyra, a válaszadók 36 százaléka vágott, 8,8 százalékuk pedig visszaültethető, földlabdás fenyővel ünnepel - közölte az IKEA hétfőn az MTI-vel.
2021. 12. 06. 23:30
Megosztás:

Ideiglenesen leállította a termelést Románia legnagyobb műtrágyaüzeme

Ideiglenesen leállította a termelést Románia legnagyobb műtrágyaüzeme, a Marosvásárhely határában levő Azomures a magas gáz- és villamosenergia-árak miatt - közölte hétfőn a vállalat.
2021. 12. 06. 23:00
Megosztás:

A digitális eszközök használata ugyanannyi előnnyel jár, mint hátránnyal

Az uniós állampolgárok 80 százaléka szerint a digitális eszközök használata ugyanannyi előnnyel jár, mint hátránnyal - olvasható az Eurobarométer hétfőn közzétett felméréséből.
2021. 12. 06. 22:30
Megosztás:

Újabb jelentős előtörlesztés a magyar adósságfinanszírozásban

Az adósságfinanszírozás újabb eredményeképpen ezúttal a forint kötvény piacon sikerült Magyarországnak jelentős, 1300 milliárd forintos előtörlesztést végrehajtania - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a Facebook oldalára feltett videóüzenetében hétfőn.
2021. 12. 06. 22:00
Megosztás:

Három évig tartó vezetékes hálózatfejlesztést zár le a DIGI

A DIGI három évig tartó vezetékes hálózatfejlesztési munkálatokat zár le idén decemberben, az újításoknak köszönhetően a vállalat 16 vidéki nagyvárost is lefedő gerinchálózata saját optikai hálózaton kapcsolódik a budapesti központhoz - közölte a DIGI Kft. hétfőn az MTI-vel.
2021. 12. 06. 21:30
Megosztás:

Horvátországban is kimutatták az omikron változatot

Horvátországban is megjelent a koronavírus új, először Afrika déli részén azonosított omikron nevű változata - közölte Krunoslav Capak, a horvát közegészségügyi intézet (HZJZ) igazgatója hétfőn.
2021. 12. 06. 21:00
Megosztás:

Szigorodtak az oltatlanokra vonatkozó korlátozások Ukrajnában

Ukrajnában hétfőtől életbe léptek azok a szabályozások, amelyeknek értelmében szigorodtak a koronavírus-járvány miatt bevezetett karanténkorlátozások a beoltatlanok számára.
2021. 12. 06. 20:30
Megosztás:

Vegyes forintmozgás Hétfőn

Vegyesen mozgott a forint hétfőn a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon: az euróhoz és a dollárhoz képest gyengült, ugyanakkor a frankkal összevetve erősödött.
2021. 12. 06. 20:00
Megosztás:

Jövőre több mint 7 százalékos infláció várható Csehországban

A jövő évben több mint 7 százalékos infláció valószínűsíthető Csehországban, elsősorban a dráguló energiaforrások következtében - mondta Petr Král, a Cseh Nemzeti Bank monetáris szekciójának vezetője abban az interjúban, amelyet hétfőn közölt a Hospodárské Noviny című cseh gazdasági és politikai napilap.
2021. 12. 06. 19:30
Megosztás:

Pozitív hangulat volt európai tőzsdéken

Egy százalékot meghaladó pluszban zártak a főbb európai értékpapírpiacok hétfőn.
2021. 12. 06. 19:00
Megosztás:

Gyorsfagyasztott gombakeveréket hívott vissza az Auchan

Allergiás reakciót kiváltó gomba szennyezettség miatt az Auchan Magyarország Kft. visszahívta a Les Natures márka jelzésű, 450 grammos kiszerelésű gyűjtött gombákból álló gyorsfagyasztott darabolt gombakeveréket - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) hétfőn az MTI-vel.
2021. 12. 06. 18:30
Megosztás:

Minuszban zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 181,49 pontos, 0,36 százalékos csökkenéssel, 50 723,42 ponton zárt hétfőn.
2021. 12. 06. 18:00
Megosztás:

Megtalálta az új fegyvert a vírus ellen a Pécsi Tudományegyetem

A koronavírus fehérjéinek károsítása nélkül sikeresen szüntették meg a világjárványt okozó kórokozó wuhani és delta variánsának fertőzőképességét pécsi kutatók saját fejlesztésű eszközük segítségével, ezzel szélesebb körben válik kutathatóvá a megbetegedés kórokozója - közölte a Pécsi Tudományegyetem (PTE) hétfőn az MTI-vel.
2021. 12. 06. 17:30
Megosztás: