Bizalom, tudatosság és veszélyérzet az interneten

A magyarok kétharmada szerint jó dolog a digitális fejlődés, de sokan féltik az internettől a személyes kapcsolatokat – derül ki a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Információs Társadalom Kutatóintézet (ITKI) legújabb kutatásából.

Bizalom, tudatosság és veszélyérzet az interneten

A digitális eszközök és szolgáltatások elterjedtsége mellett az ITKI munkatársai azt is vizsgálták, hogy a lakosság miként ítéli meg az információs társadalom fejlődésének jelenségeit. A reprezentatív mintán végzett kérdőíves kutatás eredménye szerint a megkérdezettek 60,5%-a gondolja úgy, hogy az online kommunikációs lehetőségek rontják a személyes kapcsolatok minőségét, miközben 63% szerint kitűnő lehetőséget nyújt a közösségi média a családtagokkal, barátokkal való kapcsolattartásra. 


Az ITKI kutatásából arra is lehet következtetni, hogy az emberek látják a digitális világ kockázatait, mégsem védekeznek ellene. A megkérdezettek mindössze 28%-a képzi magát annak érdekében, hogy védve legyen az online világ kihívásaival szemben. A teljes lakosság 71%-a, illetve a 14 év alatti gyereket nevelők 61%-a semmilyen szűrőszoftvert nem használ annak érdekében, hogy védekezzen az interneten elérhető káros tartalmakkal szemben. Az eredményekből azt is megállapítható, hogy a magyarokat érdeklik a sajátjukkal ellentétes vélemények, de ezeket csak nagyon kevesen keresik meg maguktól a világhálón.

A megkérdezettek több mint fele azt szereti, ha a hírekhez közvetlenül, vagyis értékelés, elemzés nélkül jut hozzá, ezzel szemben 40% azoknak az aránya, akik ezekkel együtt szeretik fogyasztani a híreket. A magyar lakosság többsége nem tart attól, hogy az online világ egyes szereplői manipulálják őt, mégsem mondható, hogy nagyon bíznának a különféle információforrások hitelességében. Leginkább barátainkat, ismerőseinket tekintik megbízható információforrásnak, a közösségi médián keresztül érkező információk hitelességében kevesen bíznak.


A kutatás kitér egyebek mellett az információs társadalomhoz, a digitális világhoz való általános viszonyuláshoz is, melynek eredményei azt mutatják, hogy nincsenek jelentős különbségek az egyes korcsoportok között. A felmérésben részt vett legfiatalabb és legidősebb korosztály is hasonló arányban véli úgy, hogy az online kommunikációs lehetőségek rontják a személyes kapcsolatok minőségét. 

„Nagyon érdekes ugyanakkor látni azt is, hol figyelhetők meg korosztályos különbségek. A fiatalabbak egyértelműen elfogadóbbak a társadalmi párbeszéd új jelenségeivel kapcsolatban. Az internetet ők sokkal határozottabban tartják előnyösnek, amiért mindenkinek megszólalási lehetőséget nyújt, és jóval kevésbé gondolják kockázatos, veszélyes álláspontokat terjesztő felületnek”
 - fogalmazott Török Bernát, az ITKI vezetője.

Hozzászólások

Kevés a női informatikus - mi az oka?

Jelentős munkaerőhiány van az informatikai szektorban, és már azelőtt ez volt a helyzet, hogy a járvány hatására még jobban felértékelődött a digitalizáció. Létfontosságú, hogy a nők a több biztatást kapjanak, hogy érdekes és vonzó karrierlehetőségként gondoljanak az informatikára, mivel jelenleg rendkívül alacsony a nők aránya ezeken a pályákon – hívta fel a figyelmet a Morgan Stanley budapesti irodája. A vállalat több programmal is próbál változtatni a helyzeten – éppen a héten végezte el újabb húsz középiskolás lány a Morgan Stanley munkatársai által tartott, Smartiz nevű oktatási és mentorprogramot, és vehette át oklevelét a műszaki pályán dolgozó nők nemzetközi napját követően.
2020. 07. 03. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az internetes zaklatások ötöde a közösségi médiában történik – de vajon milyen jelei vannak?

A cyberbullying, azaz az internetes zaklatás az egyik legalattomosabb civilizációs jelenség: míg a támadók arctalanságba burkolózva okozhatnak életre szóló lelki sérüléseket, a fiatalkorú áldozatok mindössze tizede mer beszélni az őt ért sérelmekről. De vajon milyen jelei lehetnek annak, hogy a gyermeket online zaklatás érte, hogyan támogathatjuk a gyógyulásban és a védekezésben? Pszichológus szakértővel kerestük a válaszokat.
2020. 07. 01. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyetlen nagy ugrással előzte meg a mezőnyt a Huawei

Egyetlen nagy ugrással szinte a teljes mezőnyt megelőzte a Huawei Technologies mobil távközlési konszern a Boston Consulting Group leginnovatívabb vállalatokat rangsoroló listáján.
2020. 06. 26. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ipari tárgyak internete és azonnali fizetési rendszerek a rövid távú digitális trendek között

Már nem olyan távoli jövő a készpénz teljes eltűnése vagy az okosautók általános térhódítása, és tíz év múlva már a 6G is elterjed a ComputerWeekly szerint, míg az Analysys Mason azt jósolja, világszerte a távközlési cégek az FTTP-fejlesztésekbe fognak a legtöbbet invesztálni. Nemzetközi elemzőcégek jelentései alapján a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a koronavírus-járvány kitörése óta rendszeresen készít összefoglalókat a piac és a nemzetközi szabályozás alakulásáról. A legfrissebb havi témák között a közeli és távoli jövő digitális trendjei, valamint a távközlési szolgáltatók fejlesztési irányai is megtalálhatók.
2020. 06. 25. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Informatikailag felkészületlenül érte a hazai cégek többségét a járványhelyzet

A cégek közel kétharmada felkészületlenül vágott bele a biztonsági követelmények megteremtésébe a koronavírus-járvány kitörésekor – mutat rá az idén 30 éves Panda Security friss hazai felmérése. A vállalkozások többsége az informatikai fejlesztések mellett a dolgozói képzésével javította a kiberbiztonságot. A döntéshozók a jövőben további lépéseket tesznek az IT-védelem megerősítése érdekében.
2020. 06. 22. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kreatív méltányossággal kezelték a veszélyhelyzetet a távközlési szolgáltatók

A média- és hírközlési biztos hivatala üdvözli a távközlési szolgáltatók járvány idején tanúsított méltányos és körültekintő panaszkezelését, rendkívüli adatcsomagjait, ezek közül a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság is elismerően nyugtázta a felhívása nyomán a hatvanöt év feletti feltöltőkártyás ügyfeleknek bevezetett extra lebeszélhető percidőt.
2020. 06. 19. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az 5G előfizetések száma 2020 végére elérheti a 190 milliót

Az 5G előfizetések száma 2020 végére elérheti a 190 milliót, további öt év alatt, 2025 végére pedig már 2,8 milliárd előfizetés várható az Ericsson várakozásai szerint - derült ki a vállalat júniusi mobilitási jelentéséből.
2020. 06. 17. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyes országokban ötszörösére nőtt a kiberbiztonsági támadások száma a járvány alatt

A koronavírus-járvány már lecsengőben van, azonban továbbra is sokan dolgoznak otthonról. Ebben a helyzetben jelentősen megnőhet a kiberbiztonsági események száma, a hackerek, a csalók és a kéretlen leveleket küldők igyekeznek kihasználni a biztonsági réseket, és megpróbálnak értékes információkat eltulajdonítani. Az Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) szakértői válaszképpen olyan intézkedésekre hívják fel a figyelmet, amelyek segítségével a munkavállalók hatékonyabban vehetik fel a harcot a kiberbiztonsági kihívások ellen.
2020. 06. 17. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megduplázódtak a pornónak álcázott mobil-fenyegetések

Az önkéntes izoláció a mindennapi élet számos területét megváltoztatta. A 2020-as év elejének új mottója a „maradj otthon – maradj biztonságban” lett, a felnőtt tartalmakat kínáló platformokat pedig elárasztották a látogatók, ezért a területet érintő biztonsági kockázatok kérdése most mindig eddiginél időszerűbbé vált. A Kaspersky szakemberei megvizsgálták a 2019-es év fenyegetéseit, és megállapították, hogy a pornográf tartalmak álcája alatt megtámadott mobileszköz-használók száma 2019-ben a duplájára nőtt, elérte a 42 973-at, szemben a 2018-ban célba vett 19 699 használóval.
2020. 06. 17. 00:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új céginformációs üzleti szolgáltatást vezet be a Vodafone

A Vodafone Magyarország elindította új, kis- és középvállalkozásoknak szóló céginformációs szolgáltatását. A Partner Control és Partner Monitoring szolgáltatások teljes körű, nemzetközi cégadatbázissal, adatokkal és megbízható tényekkel segítik az üzleti döntéseket, a kockázatelemzést, valamint az új és meglévő ügyfelek alapvető pénzügyi adatainak nyomon követését.
2020. 06. 15. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Bioinformatikai programcsomagot fejleszt a 4iG

Több mint 800 millió forintból fejleszt a világpiacon is egyedülállónak számító bioinformatikai elemző programcsomagot a 4iG, a személyre szabott DNS-térképek elemzésében és kiértékelésében segítő új szoftvercsomag megalkotására az informatikai társaság közel 400 millió forintos támogatást nyert el a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivataltól (NKFIH) - közölte a cég az MTI-vel pénteken.
2020. 06. 12. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A veszélyhelyzet legitimálhatja az emailen kötött szerződéseket

A hazai jogrendszer mind a mai napig hallgat arról, hogyan kell tekinteni az e-mailen kötött szerződésekre. Egy, a vírushelyzet kapcsán elfogadott jogszabály azonban most kifejezetten megengedi a társaság és a magánszemély tagok közötti e-mailes kommunikációt. Lehet, hogy ez az első lépés az e-mailek szélesebb körű jogi elfogadottságához?
2020. 06. 12. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hivatalos 5G tájékoztató honlap indult

Az egyik legmeghatározóbb technológiai újdonságot ismertető weboldal érhető el június 9-étől; az 5G.hu célja a hiteles és pontos tájékoztatás, a nagy sávszélességű mobilinternet-szolgáltatás lehetséges felhasználási területeinek bemutatása - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kedden az MTI-vel.
2020. 06. 09. 17:15
Megosztás:
Hozzászólások:

Deutsche Telekom IT Solutions néven folytatja az IT Services Hungary

Új néven folytatja Magyarország legnagyobb ICT-munkaadója, az IT Services Hungary: július 1-jétől Deutsche Telekom IT Solutions márkanévvel működik majd tovább. A névváltás célja a német anyavállalat nemzetközi telekommunikációs üzleti struktúrájának egyszerűsítése, a cégcsoporton belüli együttműködés hatékonyságának javítása és az ügyfélkiszolgálás fejlesztése. A változás a magyar vállalat stratégiáját és növekedési céljait nem érinti, de a hazai vezetés üdvözli a nemzetközi struktúra fejlesztését, amitől még hatékonyabb országok közötti együttműködést várnak.
2020. 06. 09. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Már iOS rendszeren is elérhető a VírusRadar

Az elmúlt napokban az App Store-ban is elérhetővé vált a járványügyi kontaktkutatást támogató applikáció, így az már iOS rendszereket futtató készülékeken is használható. Az alkalmazást május közepe óta több mint 30 ezer felhasználó töltötte le androidos eszközökre - ismerteti az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében.
2020. 06. 09. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Még a járvány sem fogott ki a szerelmeseken

Minden negyedik távkapcsolatban élő, vagy arra kényszerült pár úgy érzi, hogy a fizikai távolság ellenére köteléke a veszélyhelyzet ideje alatt tovább erősödött társával – derül ki a Huawei Technologies Hungary 1000 fős, reprezentatív online felméréséből. A kutatás szerint a távkapcsolatban élők több időt töltöttek együtt beszélgetéssel, étkezéssel és egyéb közös online programokkal, mint azok a párok, akik egy háztartásban éltek a járvány alatt. A felmérés alapján a szerelem még a korlátozásoknál is erősebbnek bizonyult: tízből heten az óvintézkedések ellenére is találkoztak néha-néha, vagy akár gyakrabban is szerelmükkel. Egy ember átlagosan 9 másikkal tartott rendszeres kapcsolatot online, és naponta mintegy 45 percet töltött videóhívásokkal.
2020. 06. 04. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Könnyű préda a családi vállalkozás a kiberbűnözők számára?

Az utóbbi hónapokban kialakult helyzet a családi vállalkozások digitalizációját is felgyorsította, azonban a változások, új eszközök és a gyors ütemben lezajló fejlesztések mind-mind támadási felületet jelentenek a kiberbűnözők számára, akik ezt a globális turbulenciát kihasználva még célzottabb és kifinomultabb módon támadnak. A multicégek kihívásairól, a home office veszélyeiről sok szó esett, mi a helyzet azonban a kisebb, családi vállalkozások kiberbiztonságával? A Deloitte üzleti podcast sorozatának legutóbbi epizódjában erről a témáról hallhatunk bővebben.
2020. 06. 03. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Cassandra mesterséges intelligenciával racionalizálja a call centerek működését

Az elmúlt két évben NKFI pályázati támogatásból valósította meg innovatív ügyfélszolgálati robotasszisztensét a Clementine, a hazai piac vezető adatbányász és szöveganalitikai megoldásokat szállító cége. A közel 180 millió forintos projekt eredményeként Cassandra rávilágít az ügyfélinterakciók rejtett, de hasznos információtartalmára, racionalizálja a call centerek napi működését, lehetővé teszi a működési és fenntartási költségek csökkentését, hozzájárul az ügyfélszolgálatok által nyújtott szolgáltatás minőségének javításához, támogatja az operátor kollégák szakmai fejlődését, és javítja az ügyfélélményt.
2020. 06. 03. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A magyar vállalatok negyede érett mesterséges intelligencia felhasználó

A magyar vállalatok negyede érett mesterséges intelligencia (MI) felhasználónak számít, az előnyök kiaknázásához ugyanakkor elengedhetetlen a dolgozók képzése, amit egyre több vezető belát - ismertette Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója a cég legfrissebb globális felmérését online sajtóbeszélgetésen csütörtökön Budapesten.
2020. 05. 31. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kelet-Közép-Európa távközlési piacát kevésbé érintheti a válság

A koronavírus-járvány kezdete óta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen készít összefoglalókat a hírközlési piac alakulásáról, amelyekhez többek között nemzetközi elemzőcégek előrejelzéseit és távközlési vállalatok elemzéseit veszi alapul. A májusi összefoglalók kiemelt témái közé tartozik a távközlési cégek jövője és a mobiltelefon-értékesítés piacának jelenlegi helyzete.
2020. 05. 28. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások: