Brüsszel a hazai mobilfizetés központosítását is figyelni fogja
Csütörtöki közleményében a szocialista EP-képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy a nemzeti mobil fizetési rendszerről szóló 2011. évi CXCX. magyar törvény értelmében 2012-től kezdődően a parkolás, az útdíj és a közlekedési jegyek mobiltelefon útján történő értékesítését kizárólag egy később kijelölendő, száz százalékos állami tulajdonban lévő szervezet végezheti.
Herczog Edit úgy véli, hogy ez a lépés, amely korlátozza a szolgáltatási versenyt, nemcsak a fogyasztók érdekeit sérti, hanem számos hazai vállalkozás évek óta zajló fejlesztéseit is "egy tollvonással húzza keresztül", illetve lassítja az innovációt. Ezért kérdéssel fordult az uniós javaslattevő-végrehajtó intézményhez - az európai szerződések, vagyis az uniós jog "őrzőjéhez - az intézkedéssel kapcsolatban.
Az EP-képviselő közölte: válaszában Joaquín Almunia EU-biztos leszögezte, hogy csak a törvény végrehajtására szolgáló rendeletek elfogadása és a fizetési rendszert működtető szervezet kijelölése után kerülhet sor az átfogó vizsgálatra. Az EU-biztos ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a közvállalkozások és az olyan vállalkozások esetében, amelyeknek a tagállamok különleges vagy kizárólagos jogokat biztosítanak, a tagállamok nem hozhatnak és nem tarthatnak fenn az uniós szerződésekben foglalt szabályokkal ellentétes rendelkezést.
Ez - állapította meg a magyar EP-képviselő - a gyakorlatban azt jelenti: garantálni kell, hogy az új szervezet ne tudjon visszaélni erőfölényével. Az Európai Bizottság ezért figyelemmel fogja kísérni a hazai mobilfizetési rendszer alakulását - hangsúlyozta közleményében Herczog Edit, aki szerint az uniós testület sem tud olyan uniós hatástanulmányról, amely az ilyen, központosított mobil fizetési rendszerek hatékonyságát vizsgálja, "tehát látszólag semmi sem indokolja az állam által kezdeményezett központosítást".