Gyorsuló pályán az e-sport

Az elmúlt öt évben az idei a harmadik olyan év, amikor az e-sport megjelenik a Deloitte által felvázolt legfontosabb trendek listájában, amik a sportot meghatározzák a következő időszakban. Az e-sport az egyik olyan terület, ami profitálhat a jelenlegi járványügyi helyzetből is.

Gyorsuló pályán az e-sport

A gamerek 40 százaléka néz hetente legalább egyszer e-sport esemény közvetítést – derül ki a Deloitte 2019-es Digital Media Trends kutatásából. A Deloitte arra számít, hogy 2020-ban az e-sport még nagyobb fokozatra kapcsol: az e-sport ligák ugyanis egyre jobban előtérbe kerülnek, és egyre több együttműködés és interakció figyelhető meg a csapatok, ligák és játékosok között.
 
Ahogy az e-sport-ökoszisztéma bővül, a Deloitte szakértői növekedést várnak a streaming és sugárzott szponzorációk növekedésében, többek között olyan platformokon, mint a Twitch, a YouTube Gaming, a Facebook Gaming, a Mixer vagy a Smashcast. Ahogy az új üzletág fejlődik, új márkanevek és szponzorációs lehetőségek jelennek meg, különösen olyan márkák esetében, amelyek a tipikus játékos életmódhoz természetüknél fogva igazodnak, például hardvergyártók, energiaitalok vagy étkezési brandek.

Megváltozik a rajongókkal való viszony

A hagyományos bajnokságok, sportcsapatok és játékosok szemében a rajongó a néző volt, üzleti szempontból is tipikusan nézőként gondoltak a fanokra. Ez változófélben van: már felhasználókról beszélhetünk, ezért más típusú kapcsolatot kell kialakítani velük. Ebben kulcsfontosságú az analitika: a statisztikák a rajongói élmény alapvető részét képezik. A jobb megértés nemcsak segíthet a mélyebb elkötelezettség kialakításában, de hosszú távon több szponzorációt is vonzhat.

A szolgáltatások és a szabályozás is hangsúlyos

Az iparág résztvevőinek a szolgáltatásra kell összpontosítania. Egyre dinamikusabb tartalmat kell előállítani és speciális kihívásokat kell biztosítani a játékosok számára. Fontos prioritás még az iparági résztvevők számára a méltányosság megteremtése, valamint a videojátékokban a csalás, a dopping és az erőszak kezelése.
 
2020 legfontosabb megválaszolandó kérdései többek közt:
 
- Hogyan kezdik el mérni a márkák e-sport befektetéseik megtérülését?
- Képesek lesznek-e a márkák és a kiadók kihasználni a lehetőségeket egy aktívabb közönség esetében?
- Hogyan alakulnak a fizikai sportfogadási helyszínek, és hogyan tudják felkészíteni magukat a hagyományos sporthelyszínek az e-sportokra, mint potenciális új bevételi lehetőségre?
- Meg tudják-e tartani jelenlegi vezető szerepüket az olyan élvonalban lévő e-sport cégek, mint az Activision Blizzard, Riot és Valve?
- Képesek lesznek-e a streaming szolgáltatók, mint a Google Stadia vagy a Microsoft xCloud komoly e-sport felhasználói tábort kiépíteni azzal, hogy alacsonyabb jövedelmű játékosoknak is lehetőséget biztosítanak?
- A koronavírus-járvány és annak gazdasági hatásai milyen mértékben érintik az e-sport cégeket és befolyásolja-e az új felhasználók számának növekedését?
- Milyen hatással lesz az e-sport befektetésekre egy esetlegesen elhúzódó gazdasági válság?
 
Az e-sport fejlődésével a szabályozó testületeknek is erősebbé kell válnia, amely az iparág szereplőitől több struktúrát és megfelelést kíván majd meg.
 
A szabályozó testületek, valamint a sportági szakszövetségek szerepének növekedésére kiváló példa a Nemzetközi Kerékpáros-szövetség (UCI) és a legnépszerűbb online kerékpáros platform, a ZWIFT 2019. szeptemberben bejelentett együttműködése, amely mérföldkőnek tekinthető a kerékpározás történetében. Ennek keretében a ZWIFT biztosítja az online felületet a 2020-ban először megrendezésre kerülő kerékpáros e-sport világbajnokság megrendezésére. Ehhez kapcsolódóan a UCI 2020 januárjában megjelentette e-sport szabályozását is. A szervezet által kiadott keretszabályozás fontos elveket fektet le a UCI által felügyelt kerékpáros e-sport rendezvények megrendezéséhez kapcsolódóan, ugyanakkor több kérdést is felvet, melyekre a résztvevő feleknek együtt kell választ találniuk.
 
A kerékpársportban régóta központi probléma a csalás. Ez alól az e-sport sem kivétel, hiszen például a 2019-es brit nemzeti kerékpáros e-sport bajnokság győztesét, Cameron Jefferst is csalás miatt utólag kizárták a versenyből. Ezt a bajnokságot is a ZWIFT felületen bonyolították le és Jeffers olyan, a ZWIFT világában nehezen megszerezhető kerékpárral versenyzett, aminek megszerzéséhez egy robotot használt. Emiatt a UCI által kiadott szabályozás részletesen kitér a szabálysértésekre és azok szankcióira is. Az egyes szankciók mértéke és a hozzájuk tartozó pénzbírság nagysága a szabálysértés jellegétől és az esetleges visszaeséstől függ, a szoftver hackelése például második jogsértésnél már végleges eltiltást von maga után.
 
„A tradicionális sportágak e-sportban történő megjelenése minden résztvevőnek (versenyzők, edzők, szövetségek, csapatok, sporthelyszín üzemeltetők, szponzorok és nem utolsó sorban a nézők) új távlatokat nyitnak. Ugyanakkor ennek fejlesztése jelentős befektetést igényel és sok a megválaszolatlan kérdés a versenyzés részleteit illetően. A UCI által kiadott szabályrendszer egy jó alapot ad a kerékpáros e-sport szabályozás tapasztalatokon alapuló jövőbeli fejlesztéséhez. A közeljövőben az e-sport rendületlen térhódításával párhuzamosan, egyre több hasonló vagy részletesebb szabályrendszer megjelenésére számíthatunk. A fentieken túl már most látszik, hogy a járványügyi helyzet miatti bezártság hatására a hobbisportolók mellett a profi sportolók is nagy számban az e-sport felé mozdultak el. Ugrásszerűen megnőtt a felhasználók száma ne csak amiatt, hogy az otthonunkban sportolhatunk, hanem azért is, mert adott esetben a profi sportolókkal együtt edzés, versenyzés élményét is megkapjuk. Ez minden résztvevőnek hatalmas lehetőség és fontos kérdés, hogy a vírushelyzet rendeződését követően ezeket az új felhasználókat a szolgáltatók hogyan fogják tudni megtartani és kiszolgálni” – mondta Reich András, a Deloitte sporttal foglalkozó üzletágának szenior menedzsere.

Hozzászólások

Internethasználat: nem tudatosak a közép-európaiak

Egyetlen vizsgált közép-európai országban sem jellemző az internethasználatra a tudatosság – ez is kiderül a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Információs Társadalom Kutatóintézetének most publikált kutatásából. A szakemberek azt vizsgálták összehasonlító módszerekkel, hogy Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon és Romániában hogyan használja a felnőtt korú lakosság -elsősorban kommunikációs célra- az információs technológiákat.
2020. 12. 04. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hogyan kerüljük el a gyakori hibákat CRM ügyfélkapcsolat-kezeléssel?

Soha nem volt ilyen fontos az ügyfélkapcsolat-kezelésben (CRM) rejlő lehetőségek hatékony kihasználása: a COVID-19 járvány ugyanis teljesen megváltoztatta az üzleti környezetet, új fogyasztói elvárásokat váltott ki. Több fogyasztó választja az internetet vásárlásra személyes bevásárlás helyett. Ennek eredményeként a vállalkozások többsége online felületre költöztette szolgáltatásait.
2020. 12. 04. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyire éled környezettudatosan a napjaidat? Kiszámolja egy új magyar app

Közösségi tartalommegosztó és szemléletfejlesztő médiaplatformként definiálja magát egy új magyar alkalmazás, amely saját fejlesztésű algoritmus alapján, mérőszámokkal ad visszajelzést arra vonatkozóan, mennyire vagyunk környezettudatosak, és milyen fejlődést mutatunk ezen a területen. A térítésmentesen letölthető HOLNAPP mobiltelefonos alkalmazás fejlesztőcsapata arról beszélt, hogy szeretnék menővé tenni a fiatalok körében a környezetvédelem témakörét, amiben nagy szerepet játszhat majd a lendületes, dinamikus felhasználói felület.
2020. 12. 04. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Melyek a legkiválóbb digitális agrárcégek?

Regionális versenyt szervez a digitalizációban élen járó európai és közép-ázsiai agrárvállalkozások számára a Nemzetközi Telekommunikációs Unió (ITU), valamint az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezete (FAO). A „Digitális kiválóság a mezőgazdaságban” témakörben megrendezésre kerülő verseny első lépéseként, a két szervezet felhívást tett közzé, amely elsődleges célja a nevesített régiók sikeres digitális mezőgazdasági megoldásainak, kezdeményezéseinek és programjainak összegyűjtései.
2020. 12. 04. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Uniós piacokon terjeszkedik a magyar ViVeTech

Teljesen magyar fejlesztésű szoftverrel készül a német piacra lépni a ViVeTech Zrt. A szoftver a kritikus infrastruktúra szolgáltatók számára biztosítja az ISO27001 információbiztonsági szabvány egyszerű és költséghatékony bevezetését, támogatja a tanúsítást és a minőségirányítási rendszer működtetését. A szoftver bevezetése nagyban segíti a kritikus infrastruktúra üzemeltetők kibertámadások elleni védekezését, a jogszabályi előírásoknak megfelelést. A vállalat a német piac mellett – a tagországok kormányainak jogszabályi átalakításait követve – fokozatosan tervezi a piacra lépést a többi uniós tagállamban is.
2020. 11. 27. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Személyes adatok online árengedményekért?!

Miközben európai lakói a még mindig tomboló koronavírus-világjárvány okozta elbocsátások miatt szorosabbra húzzák a nadrágszíjukat, és ezzel egy időben a társadalmi távolságtartási előírások eredményeképp kevesebb időt töltenek a fizikai üzletekben, egy kutatás feltárta, hogy a fogyasztók hajlandók nagyobb kockázatot is vállalni a személyes adataikkal kapcsolatban, csak hogy idén karácsonykor pénzt spórolhassanak. A Kaspersky új megállapításaiból kiderül, hogy a vásárlók 84%-a hajlandó megadni a személyes adatait, például az e-mail címét és a telefonszámát a kereskedőknek, hogy nagy árengedményekre tehessenek szert az ünnepi vásárlásaik során.
2020. 11. 25. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Együttműködő robotok - Az automatizálás lehetőségei a tudomány és a kutatás területén

Együttműködő robotok vagy más néven kobotok további automatizálási lehetőségeket teremtenek a tudomány és a kutatás területén. Jellemzőjük, hogy szűkös termelési területen, emberek közvetlen közelében is képesek a munkavégzésre, a feladatok és új feladatokra történő átcsoportosítás gyors kivitelezésére, valamint intuitív a programozásuk és a kezelésük. Képesek laboratóriumi elemzések, tesztek, kiszedés és beillesztés (pick and place) valamint gépkiszolgálási folyamatok támogatására kis- és nagyméretű laboratóriumokban egyaránt.
2020. 11. 25. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A járvány alatt rekordszámú versenyző vett részt Magyarország legnagyobb informatikai versenyén

Az online zajló e-Hód versenyre tanáraik nevezhettek be általános-, és középiskolás diákokat, akiknek informatikai gondolkodást igénylő feladatokat kellett megoldaniuk. Idén 249 iskola több mint 29 ezer diákja csatlakozott a megmérettetéshez.
2020. 11. 25. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hasít a technológiai szektor, gondban a telekommunikációs és a médiaipar

A telekommunikációs, média- és technológiai cégek (TMT) november elején vizsgált pénzügyi eredményei, illetve tőzsdei értékelései vegyes képet mutatnak, de néhány trend kiolvasható belőlük. A technológiai cégek értéke folyamatosan nő, miközben a telekommunikációs és médiaipari szektorban még mindig nem látszik a fény az alagút végén. A kilátásokat nagyban befolyásolják a COVID-19 elleni hatásos oltóanyagokról szóló hírek.
2020. 11. 25. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Informatikai és adatközpont üzemeltető céggel bővülhet a 4iG cégcsoport

A versenyfelügyeleti jóváhagyást követően a 4iG Nyrt. megvásárolja a DTSM Kft. 100 százalékos üzletrészét, az adásvételi szerződést a cégek tulajdonosai kedden írták alá - közölte a 4iG a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2020. 11. 24. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A világjárvány megsokszorozta a kibertámadásokat

Közel 300 százalékkal nőtt a kibertámadások száma a koronavírus-járvány alatt – hangzott el az EY digitális piacvédelemmel foglalkozó online rendezvényén. A hackerek egy webáruház hírnevét akár percek alatt is lerombolhatják, összetett műveletekkel pedig még pénzintézetektől is képesek jelentős összegeket elcsalni. A hazai cégek alkalmazottaik megfelelő képzésével a kockázatok mintegy 80 százalékát kizárhatják.
2020. 11. 24. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egységes automatizációval állhat talpra az ipar

Évente mintegy 20-30 milliárd dollárt költenek az ipari felhasználók az automatizációs rendszereik szervizelésére, karbantartására, azonban ennek az összegnek a túlnyomó többsége megtakarítható lenne, ha egységes automatizálási megoldásokat alkalmaznának – állapítja meg az ARC Advisory Group elemzése.
2020. 11. 23. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt az e-mailes támadások száma

Folyamatosan nő az internetes levelezőrendszereken keresztüli támadások száma, a harmadik negyedévben főként a közismert csomagkézbesítő és logisztikai vállalatok nevével visszaélve küldték a kiberbűnözők a megtévesztő üzeneteket, amelyekben a melléklet vagy a hivatkozott link tartalmaz rosszindulatú programot.
2020. 11. 22. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Indul a Digitális falu program

Magyarország kormánya elkötelezett a vidéki kistelepüléseken élők életminőségének javítása és a vidéki térségek fejlesztése iránt, ezért a 2019-ben indított Magyar falu program után idén a Digitális jólét programmal (DJP) együttműködve elindul a kistelepülések vonzerejének és élhetőségének javítását különböző digitális, illetve okos megoldásokkal hatékonyan segítő Digitális falu program is - jelentette be Gyopáros Alpár, a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos a Digitális jólét program - Civitas Sapiens'20 okos város online konferenciáján.
2020. 11. 20. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A járvány az idősek körében is felgyorsította a digitalizációt

Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a koronavírus-járvány következtében a hatvan év fölöttiek körében is nőtt az igény a telefonáláson és SMS-küldésen túlmutató, adatforgalmat igénylő mobilkommunikációra - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
2020. 11. 20. 13:10
Megosztás:
Hozzászólások:

Az 5G elhozza a szinkronizált valóságot a mobilunkra

Az 5G-s mobilhálózatok már nem misztikus jóslatok részei. A generációugrás mostanra megtörtént a világ összes régiójában, több tucat ország száznál is több szolgáltatójánál. Bár a legtöbb szó a technológia ipari felhasználásáról esik, az egyéni és üzleti mobilelőfizetők számára is új lehetőségek sorát hozza el a hálózatok új nemzedéke. Az 5G lehetővé teheti, hogy tényleg valós időben beszélgessünk vagy akár zenéljünk tőlünk több száz kilométerre lévő emberekkel, és benne van a potenciál, hogy magának a mobiltelefonnak a koncepcióját is megváltoztassa.
2020. 11. 16. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jelentős növekedést ért el a Tencent kínai internetes cég

Jelentős növekedést ért el a Tencent kínai internetes óriásvállalat a harmadik negyedévben videojátékai és reklámjai sikerességének köszönhetően.
2020. 11. 14. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezeket érdemes tudni most, hogy visszatért a digitális oktatás

A digitális oktatásról nagyon sokaknak az ugrik be elsőre, hogy “csak soha többé ne legyen ilyen”. És tessék, november 11-től ismét digitális oktatás zajlik a középiskolákban és az egyetemeken. A helyzet a szülők szempontjából most lényegesen jobb, hiszen a 14 évesnél idősebb gyerekkel már legalább nem kell otthon maradni, együtt tanulni vele óráról órára, de azért buktatók most is vannak.
2020. 11. 13. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megszaporodtak a kibertámadások az utóbbi hónapokban

Az első félévhez képest július óta több mint 100 százalékkal nőtt a számítógépes vírusok, adathalász-kísérletek, és más kiberbűncselekmények száma - közölte a G Data az MTI-vel kedden.
2020. 11. 10. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre többször hivatkoznak a járványra az internetes csalók

A pandémiás időszakban az online bűncselekmények elkövetői egyre gyakrabban hivatkoznak a koronavírusra, annak gyógymódjaira, illetve az esetleges állami támogatások, segélyek folyósítására, közéleti személyek adományaira vagy akár nyereményjátékokra - figyelmeztetett az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata csütörtökön a rendőrségi honlapon.
2020. 11. 06. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások: