Hogyan került ismét állami kézbe a MALÉV? 2. rész
Elfogyott az eladható vagyonelem
Azóta a Malév kétmilliárd forintért eladott egy londoni leszállási engedélyt, és 2005-ben több mint hét milliárd forintért eladta az üzemanyag-üzletágát a Budapest Airport Zrt.-nek. Számottevő eladható vagyon ez után nem maradt a Malévnál.
Jön az AirBridge és Borisz Abramovics
A 2007. február 23-án aláírt privatizációs szerződés alapján a Borisz Abramovics orosz üzletember nevével fémjelzett AirBridge 200 millió forintot fizetett a magyar nemzeti légitársaság 99,95 százalékáért, és összesen legalább 50 millió euró tőkeemelést vállalt. A megállapodás úgy szólt, hogy az AirBridge 13 milliárd forint projekthitelt 2007. december 31-ig vagy visszafizet, vagy refinanszírozza azt, azaz a hitel mögül kikerül az állami garancia. Az MTI úgy tudja, hogy a privatizációs vállalásból ez teljesült.
A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) 20 milliárd forint államilag garantált hitelének fedezetéül állami vagyonkezelésbe kerültek a Malév bizonyos vagyonelemei a hitel visszafizetéséig. A konstrukció végrehajtására az AirBridge az orosz Vnyesekonombanktól 32 millió eurós bankgaranciát kapott. A privatizáció során létrehozták a 100 százalékban állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft.-t, amely a Magyar Fejlesztési Bank 20 milliárd forintos hitelét átvállalta a Malévtól úgy, hogy ennek fedezete a Malév márkanév, az egy Boeing 767-es repülőgépet birtokló Malco LLC, és a Százhalombatta-Ferihegy közötti kerozinvezeték reptéren kívül eső szakasza, amelyekért a Malév bérleti, illetve használati díjat fizet. A Malév 2008 végéig legalább 600 millió forinttal tartozott már a Malév Vagyonkezelőnek ezekért a díjakért. Akkor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt adott a Malév Vagyonkezelőnek azért, hogy ne kelljen késedelmi kamatot fizetnie az MFB hiteltörlesztésére.
Az AirBridge Zrt. a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségek közül még a részvényeladással egy időben, készpénzben 20 millió euróval megemelte a Malév jegyzett tőkéjét, és a további 30 millió euró tőkejuttatás is megvalósult az orosz Vnyesekonombank garanciavállalásával. Ennek fejében - mint azt Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója 2008 végén az MTI-nek elmondta - az orosz pénzintézet jelzálogot jegyzett be a Malév részvényeire.
Ezt nem teljesen a privatizációs szerződéssel összhangban tette, ismerte el Tátrai Miklós, hozzátéve, hogy a jelzálogjog bejegyzésének lehetősége a privatizációs szerződés hiányossága volt. A Malév a múlt év végéig visszafizette az általa felvett állami garanciával nyújtott projekthiteleket, kivéve az Európai Beruházási Bank (EIB) hitelének egy részét. (MTI)