Kazah-magyar megállapodás: jelentősen nőhet az Ázsiából Európába irányuló vasúti áruforgalom
Az Ázsia és Európa közötti kereskedelemben egyre nagyobb igény van a gyors és megbízható vasúti teherszállításra, amit egyértelműen jelez, hogy tavaly rekordszámú tehervonat közlekedett Kína és Európa között. A két kontinens közötti áruforgalom további növekedésének egyik legnagyobb gátja, hogy a Kelet-Közép-Európában elhelyezkedő, és a forgalom túlnyomó részét bonyolító lengyel és fehérorosz terminálok már maximális kapacitáson működnek.
A fényeslitkei EWG-t fejlesztő East-West Intermodális Logisztikai Zrt. és a kazah EuroTransit Csoport a most létrejött hosszú távú együttműködési megállapodás értelmében közösen keresnek meg partnereket, és kínálnak nekik komplex logisztikai szolgáltatásokat Ázsia – elsősorban Nyugat- és Belső-Kína – valamint az Európai Unió között. Az EWG emellett technológiaitudás-transzferrel segíti az EuroTransit Csoport fejlesztéseit.
A kazah EuroTransit Csoport az Ázsia és Európa közötti teherforgalom jelentős szereplője, forgalomszervező és szállító cégcsoport, amely több kamion- és egy vasúti terminált üzemeltet a kazah-kínai határon, és jelenleg egy második vasúti terminált épít, hogy ki tudja szolgálja a növekvő forgalmat. A fényeslitkei East-West Gate, amely átadását követően névleges kapacitását tekintve Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálja lesz, a normál és a szélesnyomtávú vasútvonalak találkozásánál kínál egy alternatív útvonalat az Ázsiából Európába tartó konténerforgalomnak, valamint az Ázsiába irányuló európai exportnak is.
A megállapodás bejelentésekor Konkoly Norbert rendkívüli és meghatalmazott nagykövet hangsúlyozta: Magyarország kapu Kelet és Nyugat között, az East-West Gate projekt pedig ennek kézzelfogható megvalósulása lesz. Kiemelte, hogy Fényeslitkén épül Európa legmodernebb intermodális logisztikai központja.
Erlan Dikhanbayev, az EuroTransit vezérigazgatója elmondta, hogy a kazah-kínai határ legjelentősebb átrakókörzetében, Dostykban épülő vasúti termináljuk működtetését hangolják össze a fényeslitkei East-West Gate-tel. A két terminál beüzemelésig hátrelévő időben kiépítik a szállítmányozási bázist, szinkronizálják a munkafolyamatokat, ami lehetővé teszi, hogy az indulás után rögtön teljes kapacitással működtessék a terminált.
A megállapodás nemcsak egyszerűsíti és növeli a két kontinens közötti vasúti teherforgalmat, hanem a nyomtávváltás technológiáját biztosító termináloknak köszönhetően érdemben nőhet a Magyarországon áthaladó, Nyugat-Európából Ázsiába irányuló export is.
Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy óriási érdeklődés kíséri a kiállításon bemutatkozó új magyar konténerterminált, és több, jelentős forgalmat bonyolító kazah és orosz, valamint európai logisztikai operátor céggel, továbbá az RZSD orosz állami vasúttársasággal is tárgyaltak a terminál kapacitásának lekötéséről.