Kelet-Közép-Európa lehet a kulcs az európai autógyártás versenyképességéhez

Kelet-Közép-Európában javíthatnak versenyképességükön a nyugat-európai gépkocsigyártók, amelyek elsősorban a kutatás-fejlesztés (k+f) terén néznek szembe rendkívüli kihívásokkal – derül ki a McKinsey&Company tanácsadó cég legfrissebb tanulmányából. Olyan technológiák bevezetéséről van szó elsősorban, amilyen az önvezetés, a konnektivitás vagy az elektromos meghajtás.

Kelet-Közép-Európa lehet a kulcs az európai autógyártás versenyképességéhez

A szoftverek rohamos fejlődése korábban nem látott nyomás alá helyezi az autógyártók k+f részlegeit. Az ezeken a területeken dolgozó tehetségek megszerzése és megtartása, továbbá a magas költségek strukturális szintű kihívást jelentenek az európai autóipar számára, és alapvetően befolyásolják annak versenyképességét. Az elkövetkezendő öt évben várhatóan 13 százalékkal nőnek az autóipari szoftverfejlesztések, amely évről évre 6 százalékkal növeli a szoftvermérnökök iránti keresletet.
 
„A mobilitási terület vezetőszerepéért a gépjárműgyártók high-tech vállalatokkal folytatnak egyre kiélezettebb versenyt” – állítja Andreas Tschiesner, a McKinsey&Company autóipari területének európai vezetője. „A jólképzett munkaerő egyre nagyobb érték lesz: a betöltetlen munkahelyek száma 2016 és 2018 között 43 százalékkal emelkedett az informatikában és kommunikációtechnológiában” – teszi hozzá. Szerinte ahhoz, hogy megőrizzék eredményességüket, az európai autóipar szereplőinek alaposan át kell gondolniuk k+f stratégiájukat. Andreas Tschiesner úgy véli, Kelet-Közép-Európa hozzájárulása kiemelten fontos lehet a munkaerőhiány kezelésében.


Mennyibe kerül az osztrák autópálya matrica, ha Ausztriába utazunk? ITT megnézheted!

A McKinsey legfrissebb tanulmányának az alábbiak a fő megállapításai:

-Gépjárműgyártás és k+f fejlettség – Számos nyugat-európai gyártó kezdte már el Kelet-Közép-Európa felé terelni k+f erőforrásait. Mégis, miközben a térségünkben a teljes munkaidőben foglalkoztatottak csupán 1,9 százaléka dolgozik k+f területen az autóiparban, Németországban ugyanez az arány 13,4 százalék – vagyis régiónkban jelentős tartalékok vannak még.
-Fellelhető tehetségek – Kelet-Közép-Európában csupán 10-15 százalékkal kevesebb képzett munkaerő áll rendelkezésre, mint Németországban (6,6 millió vs. 8 millió), a munkaerőpiaci verseny viszont jóval kisebb nálunk, mivel itt kevésbé vannak jelen a globális technológiai és számítástechnikai cégek.
-Fejlett infrastruktúra – A kelet-közép-európai régió gyorsan elérhető repterekkel, modern autópályákkal és vasutakkal, valamint jólfejlett digitális infrastruktúrával rendelkezik.
-Versenyképes bérek – A k+f szektor bérköltségei körülbelül 60 százalékkal alacsonyabbak Kelet-Közép-Európában, mint a kontinens nyugati felén.
-Állami támogatás – A kelet-közép-európai országok számos módon ösztönzik a technológiai jellegű befektetéseket, beleértve az adókedvezményeket, a beruházási támogatásokat, az egyszerűsített felülvizsgálati folyamatokat vagy a képzéssel kapcsolatos együttműködések támogatását.
 
„Az európai autógyártók k+f tevékenységének itteni fejlesztéséből ezek a vállalatok és a kelet-közép-európai régió egésze egyaránt profitálni fog” – nyilatkozta Kadocsa András, a McKinsey&Company autóipari területének Kelet-Közép-Európáért felelős vezetője, aki hozzátette: „Az előttünk álló változásokkal Európa gépjárműipara erősebbé és agilisabbá, Kelet-Közép-Európa pedig versenyképesebbé válhat.” A szakember szerint egy, a régió egészére kiterjesztett, széleskörű gépjárműipari ökoszisztéma nagyot lendítene a helyi szakemberképzésen, ráadásul úgy erősítené a térség teljes k+f szektorát, hogy az még vonzóbbá válna az olyan, szintén innovatív szakterületek számára, mint amilyen a gépgyártás, a robotika vagy a repülőgépipar.
 
Friss tanulmányában a tanácsadó cég Nyugat-Európa autóipari vállalatait és a kelet-közép-európai országokat azonosítja ennek a lehetséges változásnak a fő hajtóerejeként. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy a gépjárműgyártóknál vezérigazgatói szinten szülessen döntés a célokról, arról, hogy milyen további lépésekre van szükség k+f területen, a megfelelő kelet-közép-európai helyszín kiválasztásáról, valamint a szükséges beruházások elindításáról. Ezzel egyidőben, a térség országai azzal tudnak elébe menni a változásoknak, ha ösztönzik a regionális klaszterek kialakítását, stratégiai együttműködések megteremtésére bátorítva az üzleti szereplőket felsőoktatási, kereskedelmi, civil és állami intézményekkel.


KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Hozzászólások

Koronavírus és annak gazdasági hatásai - Európa

Egy hónappal az után, hogy kitört a járvány Kínában azt láthatjuk, hogy gyakorlatilag már csak a „fészekben”, Hupejben van új megbetegedés. Ott 400 fölötti ez a szám, míg más tartományokban néha van 1-2 új beteg. Mindeközben Dél-Koreában és Olaszországban gyorsul a megbetegedések száma.
2020. 02. 27. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Élénk vita zajlik az inflációs cél újradefiniálásáról

A német pénzügyminiszter, Olaf Scholz egy olyan javaslaton dolgozik, ami átmeneti szabályok mentén adósság átvállalást jelentene a legeladósodottabb régiók számára.
2020. 02. 27. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mély veszteségben a tőzsdék

Gyenge kezdés után a koronavírus-fertőzés gyors európai terjedése miatt nagy indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok.
2020. 02. 27. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Macron: Válság előtt állunk, még csak most érkezik a járvány

Emmanuel Macron szerint válság előtt állunk, még csak most érkezik a járvány. A francia elnök ezt abban a párizsi kórházban mondta csütörtökön, ahol előző nap meghalt az új típusú koronavírus első francia áldozata.
2020. 02. 27. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az olasz külügyminiszter szerint az ország megbízható, nem kell félni

A koronavírus -fertőzéstől érintett Olaszországgal szembeni nemzetközi félelmek eloszlatását szorgalmazta Luigi Di Maio külügyminiszter a külföldi sajtónak tartott tájékoztatón csütörtökön, hangsúlyozva, hogy a lombardiai és venetói gócpont a teljes olasz lakosság kevesebb mint 0,1 százalékát érinti.
2020. 02. 27. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Brexit: Egy év alatt nem lehet átfogó szabadkereskedelmi megállapodást kötni

Gálik Zoltán, a Budapesti Corvinus Egyetem docense nem tartja elképzelhetőnek, hogy egy év alatt átfogó szabadkereskedelmi megállapodás szülessen az Európai Unió és az Egyesült Királyság között.
2020. 02. 27. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Erős mínuszban kezdik a napot a piacok

Két százalékot meghaladó gyengüléssel kezdték a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdeindexek csütörtökön.
2020. 02. 27. 09:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Évet értékelt a Mercedes-Benz

Rekordévet zárt a Mercedes-Benz Hungária Kft., idén is a vezető helyet szerezte meg a prémium személyautók eladásában, és jól teljesítettek a kishaszon- és nagyhaszonjárművek üzletágak is. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2019-ben újabb sikeres évet zárt: mintegy 190.000 személygépkocsit gyártottak Kecskeméten, amellyel mintegy 3,7 milliárd eurós nettó árbevételt ért el a vállalat. Egy éven belül háromszor is sikeresen indították el az egymást követő új modellek sorozatgyártását.
2020. 02. 27. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Roszatom úszó atomerőműve eddig 21 millió kilowattóra villamos energiát termelt

A 2020. február 26-i állás szerint a Lomonoszov akadémikusról elnevezett úszó atomerőmű, amely jelenleg próbaüzemben működik a csukcsföldi Pevek városában, több mint 21 millió kWh villamos energiát táplált be a Csaunszki hőerőmű és Bilibiniói Atomerőmű nevével jelzett hálózatra, amely Csukcsföld három önálló villamos energetikai hálózatának egyike.
2020. 02. 27. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Recesszióban a német feldolgozóipar

A koronavírus-járvány várható negatív következményeitől függetlenül is folytatódik a feldolgozóipari recesszió Németországban a berlini DIW gazdaságkutató intézet szerdán az MTI-hez eljuttatott februári konjunktúra-barométere alapján.
2020. 02. 27. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Már Romániában jár a koronavírus!

Romániában is megjelent a koronavírus: az ország déli részén, egy Gorj megyei férfinál mutatták ki a fertőzést - közölték szerda este az egészségügyi minisztérium illetékesei.
2020. 02. 27. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Módosítják a koronavírus-tesztelést Olaszországban

Kizárólag a tüneteket mutató személyeken végzik el a koronavírus-tesztet ezentúl az olasz hatóságok. Tizenketten veszítették életüket, elérte a négyszázat a fertőzöttek száma az olasz polgári védelmi hatóság vezetője Angelo Borrelli szerda esti adatai szerint.
2020. 02. 27. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Magyar borászati bemutatót tartottak Lengyelországban

Magyar borászati bemutatót tartottak szerdán Varsóban, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) rendezvényén a legutóbbi országos borversenyen díjazott huszonhat pincészet mutatkozott be a lengyel üzleti partnerek előtt.
2020. 02. 27. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mostanól havonta tanácskozik a spanyol és a katalán kormány

Havonta tanácskozik mostantól a spanyol kabinet és a katalán autonóm közösség kormánya azzal a céllal, hogy rendezzék a kialakult politikai konfliktust - közölte közös nyilatkozatban a két kabinet szerdán, miután az első találkozót megtartották Madridban.
2020. 02. 26. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az EB szerint egyedülálló mértékben nőtt a magyar gazdaság

Egyedülálló mértékben nőtt a magyar gazdaság - írja az Európai Bizottság (EB) az európai szemeszter keretében szerdán közzétett országjelentése.
2020. 02. 26. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így teljesítettek az európai tőzsdék

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék szerdán.
2020. 02. 26. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A koronavírus rontotta az idei globális autóeladási előrejelzést is

A Moody's rontotta idei globális autóeladási előrejelzését annak hatására, hogy a világon egyre terjedő koronavírus visszaveti a keresletet.
2020. 02. 26. 15:10
Megosztás:
Hozzászólások:

2020-ban is jó évre számítanak a Mercedes magyarországi cégei

A Mercedes-Benz magyarországi érdekeltségei 2020-ban jó évre számítanak, arra alapozva, hogy globálisan nő az igény a kompakt autók iránt. A kecskeméti gyár teljes kapacitással fog dolgozni az idén, és egyre több elektromos modell érkezik - jelentették be a cégek vezetői szerdán Budapesten, évértékelő sajtótájékoztatón.
2020. 02. 26. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Olasz kormányfő: Alaptalan a pánikhangulat

Meg kell állítani az új koronavírus-fertőzés miatti pánikhangulatot Giuseppe Conte olasz miniszterelnök szerint, aki az olasz közszolgálati médiától is a félelemgerjesztés megfékezését szorgalmazta.
2020. 02. 26. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkenéssel nyitottak a tőzsdék

Indexcsökkenéssel indult a kereskedés szerdán a főbb európai értékpapírpiacokon.
2020. 02. 26. 10:35
Megosztás:
Hozzászólások: